Ajokelit Saksassa

helmi/maaliskuussa

Pääasiassa etelä Saksassa. Pärjääkö kesärenkailla? Pitääkö ottaa vuokra-auto talvirenkailla?

3

1186

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saksa on outo maa

Mun käsittääkseni täällä alkoi 1.1.2007 talvirengaspakko. Tai siis kesärenkailla voi ajella, mutta virkavallan pysäyttäessä tai onnettomuuden sattuessa rapsahtaa ja tukevasti rapsahtaakin. Vakuutuskaan ei korvaa kesärenkailla sattuneita vahinkoja talvirengaspakon aikana. Joten miettisin niitä talvirenkaita.
      Keleistä on paha mennä sanomaan, varsinkin kun tämä talvi on ollut kummallisen leuto. Nyt näyttää kuitenkin viilenevän ja rajusti. Itse asun tosin aikalailla maan puolessa välissä.

• saksassa

www.autoliitto.fi sivustolta artikkeli - päivätty 12.1.2007

Hiihtolomakauden lähestyessä myös monet suomalaiset suunnittelevat automatkaa Keski-Euroopan hiihtokeskuksiin. Matkalle lähdettäessä täytyy muistaa, että auto on varustettava kohde- ja kauttakulkumaiden vaihtelevien talvirengasmääräyksien mukaisesti.

Saksan lainsäädäntö on tältä osin muuttunut viime talven jälkeen.

Toukokuun 1. päivästä 2006 alkaen Saksan tieliikennelaki määrää, että moottoriajoneuvoissa on oltava sääolosuhteiden mukainen varustus. Tämä varsin laajasti ymmärrettävä määräys tarkoittaa esimerkiksi sitä, että ajoneuvot on varustettava talvisiin olosuhteisiin soveltuvilla renkailla. Tarkkoja määräyksiä renkaiden hyväksymismerkinnöistä laki ei anna. Nastarenkaiden käyttö on kuitenkin jo ennestään ehdottomasti kielletty.

”Autoliitto saa joka talvi yhteydenottoja suomalaisautoilijoilta, joiden matkanteon Saksan poliisi on pysäyttänyt nastarenkaiden vuoksi. Vaihtoehtoina matkan jatkamiselle on ollut joko nastojen poisnyppiminen tai paikalliset määräykset täyttävien renkaiden hankinta”, sanoo Autoliiton matkailupäällikkö Eila Ollikainen.

Saksalainen autoilijoiden etujärjestö ADAC on antanut lakiin pohjautuvat omat suosituksensa. ADAC:n mukaan lain kirjain täyttyy, jos renkaissa on M S-merkintä tai muu ympärivuotiseen käyttöön viittaava tunnus. Talvirenkaille ei ole määritelty valmistusstandardeja, joten ADAC muistuttaa, että autoilijoiden on itse varmistuttava renkaan laadukkuudesta ja soveltuvuudesta talviolosuhteisiin. ADAC suosittelee vähintään 4 mm:n urasyvyyttä, lakisääteisen 1,6 mm:n sijaan, jotta rengas toimii myös vaativissa olosuhteissa.

Lain noudattamatta jättämisestä seuraa sakkorangaistus. Sakon suuruus riippuu siitä, onko vain liikkeellä väärillä renkailla vai aiheuttanut liikenneruuhkan tai jopa onnettomuuden. Jos soveltumattomilla renkailla varustetun auton kuljettaja todetaan syylliseksi henkilövahinkoja aiheuttaneeseen onnettomuuteen, seurauksena voi olla jopa vapausrangaistus.

Automatkailijoiden on myös syytä muistaa, että keliolosuhteisiin soveltumattomilla renkailla varustetun ajoneuvon vapaaehtoinen autovakuutus (kasko) ei välttämättä korvaa onnettomuusvaurioita. Eräässä ennakkotapauksessa frankfurtilainen tuomioistuin jätti ilman korvauksia autoilijan, joka oli ollut matkalla Alpeilla kesärenkain ja lumiketjuin varustautuneena.

Automatkailijan varustautumisesta Saksan talviolosuhteisiin kerrotaan lisää ensi viikolla Matkamessuilla julkaistavassa Autoillen Euroopassa -kirjassa. Teoksessa annetaan muun muassa ajantasaista tietoa eurooppalaisista liikennesäännöistä ja muista automatkailijaa koskevista määräyksistä sekä hyödyllisiä vinkkejä onnistuneen automatkan suunnitteluun niin omalla kuin vuokra-autolla matkaaville.

Lisätietoja: Autoliitto ry., matkailupäällikkö Eila Ollikainen, puh. (09) 7258 4441, etunimi.sukunimi@autoliitto.fi

• saksassa

Vuokrayhtiöt tarjoavat vuokra-autoa kesärenkailla. Itse pyysin vuokraamolta talvirenkaat (kitkarenkaat) autoon, ja hintaa tuli n. 12€/päivä lisää. Lumiketjunkin olisi saanut, mutta tarkoituksena ei ole lähteä Alpeille. Kun on talvirenkaat alla niin eipä täydy jännittää sataako matkan aikana lunta vai vettä. Tällä hetkellä säätiedoitus lupaa Baijerin alueelle lunta ja pakkasta, joten liukasta voi olla. Lähden parin viikon päästä Etelä-Saksaan, Baijeriin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1506
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1268
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      1003
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      863
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      853
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32