kummitussirkat

sirkat ja kotilot<333

mitä sirkkoja teillä on lemmikkeinä? minulla ei ole sirkoista mitään kokemusta muuta kuin liskon ruokana olevia kenttäsirkkoja jotka ovat olleet kerralla ehkä viikon tai kaksi omassa pienssä faunaboxissaan.
Millaisia kummitussirkat ovat? eikös niitä ollut todella monia lajeja niin olen lukenut.
mutta näitä yleisimpiä. tahtoisin tietää sirittävätkö teidän lemmikki sirkkanne? mikä olisi hyvä aloittelijalle? ja kuinka pitkään elävät?

ja lopuksi hyviä sivuja lemmikkisirkoita? herpistä olen katsellut.. kiitos jos joku jaksaa viittii vastata tietämättömälle :)

1

865

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sinulla ei itseasiassa ole kokemusta kummitussirkoista, vaikka sirkoista onkin. Kummitussirkat eivät nimittäin ole millään tavalla sukua kenttä- tai heinäsirkoille, eivätkä millekään muillekaan sirkoille. Ainoa yhdistävä tekijä on se, että ne ovat kaikki hyönteisiä. Kummitussirkkojen nimi on vain vähän harhaanjohtava.

mitä sirkkoja teillä on lemmikkeinä?
      - Minulla on tällä hetkellä kummitussirkkoja lajeja Medauroidea extradentata ja Lonchodes cultratolobatus. Munina on lajia Phaenopharos khaoyaiensis (pääsiäisen tienoilla odotan niitä kuoriutuvaksi). Lisäksi minulla on ollut lajia Ctenomorphodes briareus.

Millaisia kummitussirkat ovat? eikös niitä ollut todella monia lajeja niin olen lukenut.
      - Useimmat kummitussirkat ovat rauhallisia, myrkyttömiä ja melko helppohoitoisia. Mutta niistä löytyy myös hyvinkin myrkyllisiä, "aggressiivisia" ja hyvin vaikeitakin lajeja. Kummitussirkat ovat hämärä- ja yöeläimiä, joten ne lähtevät liikkeelle vasta pimeän tultua huoneeseen. Päivisin ne lepäilevät oksilla liikahtamatta ja esittävät keppejä, tikkuja ja lehtiä.
      - Kummitussirkkalajeja tunnetaan noin 2500. Niitä on varmasti enemmänkin, sillä maapallolla on vielä paljon sademetsiä tutkimatta, esimerkiksi Amazonilla.

mutta näitä yleisimpiä. tahtoisin tietää sirittävätkö teidän lemmikki sirkkanne? mikä olisi hyvä aloittelijalle? ja kuinka pitkään elävät?
      - Yleisimpiä kummitussirkkalajeja ovat Carausius morosus (suom. ruskosauvasirkka), Eurycantha calcarata (suom. okapiru), Medauroidea extradentata (suom. vietnaminsauvasirkka) ja Extatosoma triaratum (suom. kummitussirkka). Näille on keksitty suomen kielisetkin nimet, koska ne ovat niin yleisiä. Hyvin harvalla kummitussirkalla on kuitenkaan suomen kielistä nimeä, vaan niistä käytetään aina tieteellistä nimeä (ja PSG numeroa). Noihin luettelemiini sirkkalajeihin voi törmätä eläinkaupoissakin, mutta kummitussirkka kannattaa hankkia aina mieluummin harrastajalta poikasena/munana. Harrastajilla on myös laajempi valikoima erilaisia lajeja, joista valita itselleen se sopiva.
      - Kummitussirkat eivät siritä, koska eivät ole varsinaisia sirkkoja. Ainoita ääniä, mitä ne voivat tehdä ovat rapina ja rouskutus, kun ne liikkuvat ja syövät terraarioissaan.
      - Hyviä lajeja aloittelijoille ovat ainakin Medauroidea extradentata, Carausius morosus ja Phaenopharos khaoyaiensis. Ne lisääntyvät helposti, ovat helppohoitoisia ja kestävät hoitovirheitäkin.
      - Kummitussirkat elävät noin vuoden, lajista riippuen enemmän tai vähemmänkin. Koiraat elävät yleensä vähemmän aikaa kuin naaraat.

ja lopuksi hyviä sivuja lemmikkisirkoita?
      - http://www.sirkat.net on paras suomen kielinen sirkkasivusto. Englannin kielisiä löytyy runsaasti, kun niitä etsii googlella esimerkiksi hakusanalla stick insect.

Kysy lisää, jos tulee jotain mieleen. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2349
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1745
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1584
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe