Hei kaikille!
Nimeni on Janica Jussila ja teen yhdessä kahden muun opiskelijan kanssa Tampereen yliopiston Intercultural Communication Studies -opintokokonaisuuden "Cultural Marginality" -kurssille tutkimuspaperia kuurojen kulttuurista ja tavoitteenamme on oppia lisää kyseisestä aiheesta. Tutkimukseen olisi suotavaa saada mukaan kysely, jonka tiimoilta tänne kirjoitankin. Olisimme erittäin kiitollisia jos saisimme seuraaviin kysymyksiin edes lyhyitä vastauksia muutamilta ihmisiltä mahdollisimman pian. Kiitos paljon jo etukäteen.
1. Ikäsi ja nimesi/nimimerkkisi?
2. Oletko ollut syntymästäsi asti kuuro/huonokuuloinen? (Jos et halua vastata tähän kysymykseen, voit jättää sen väliin)
3. Mitä sinulle merkitsee kuurojen kulttuuri?
4. Ovatko kuuroille suunnatut tukipalvelut riittäviä vai onko palveluiden saatavuudessa tai riittävyydessä parantamisen varaa?
5. Mitä mieltä olet viittomakielen opetuksesta ja sen nykyisestä tasosta?
5. Koetko olevasi yhteiskunnan marginaalissa?
6. Jos voisit korjata jonkin kuuroja ja kuuroutta koskevan harhakäsityksen, mikä se olisi?
Kysely-apua!
5
1255
Vastaukset
- syntymäkuuro
Että kuurot ovat avuttomia eli ns. ainaisesti autettavia! Kysehän on vain mukavuudenhalusta, kukaan ei jaksa opiskella kuuron ensikieltä eli viittomakieltä eikä myöskään jaksa kirjoittaa paperille tai käyttää viittomakielen tulkkia.
Toinen suuri harha on se, että kuuro olisi hankala työntekijä/opiskelija.
Olen surullinen, että aika moni työnantaja/koulu/opisto jne on epäluuloinen kuuroa työnhakijaa/opiskelijaa kohtaan. Niin moni lupaava kuuro ihminen jää paljosta paitsioon... Ajatella, ennakkoluulosta johtuen! Ei saada opiskelupaikkaan tulkkia johtuen palkkakiistasta.
Kolmas harha on se, että kuurot ovat äänettömiä. Eivätkö he päästele ääniä suuttuessaan, nauraessaan tai vastavaan?
Neljäs harha on se, etteivätkö kuurot hallitse tasapainoilua? Osaavat he ajaa mainiosti pyörällä tai moottoripyörällä.
Joku teistä aktiivinen lukija voisi listata ne harhakäsityksetlisää kuuroista? :) - kyselyjä tänne
Jos meinaat tehdä jotain tutkimusta, niin eikö olisi järkevämpää laittaa sähköpostiosoite johon voi vastata. Tuskin kukaan viittii täällä ruveta yksityisasioitaan kertomaan julkisesti. Mistä voit tietää, ovatko kaikki vastaukset edes aitoja. Joku voi pilailla.
- Janica Jussila
Hei!
En tuota tullut ajatelleeksi, anteeksi. Kyselyyn voi toki vastata myös sähköpostitse minulle osoitteeseen janica.jussila@uta.fi tai mieluummiin Neea Paaterolle osoitteeseen neea.paatero@uta.fi sillä varsinaisesti hän käsittelee kyselyn tuloksia. - tässä palstassa
Janica Jussila kirjoitti:
Hei!
En tuota tullut ajatelleeksi, anteeksi. Kyselyyn voi toki vastata myös sähköpostitse minulle osoitteeseen janica.jussila@uta.fi tai mieluummiin Neea Paaterolle osoitteeseen neea.paatero@uta.fi sillä varsinaisesti hän käsittelee kyselyn tuloksia.muutamia ajatuksia? Saavathan tämän palstan lukijat tietää jotain kuurojen maailmasta ja yleisistä harhakäsityksistä heistä.
Niin, todella hassu moka, että unohti laittaa yhteydenoton osoitteen. Nyt on korjattu moka.
- Janica Jussila
Tutkimuspaperimme valmistui, joten kyselyapua ei enää tarvita. Kiitoksia paikallisille kuurojen yhdistyksille.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091628Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1401394- 541133
- 721005
- 541005
- 106922
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52903Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82830
- 31764