Tuutti.

Nimetön

Mitä mieltä olette Tuutista?
Tuutti pärjää vieläkin Suomen teillä, niin kuin -70 luvulla! MR. Tuutti. -70.

22

5242

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hondisti

Muinaisjäänne, jolla ei tee kertakaikkiaan mitään. Vaarallinen, ruma ja epäluotettava himmeli. Hyvää materiaalia Kuusakoskelle.

• ???

Oliko huono yö???

• Hondisti
        ??? kirjoitti:

Oliko huono yö???

Ihan mukava yö oli, ei valittamista. Tässä taisi kyllä olla puhe ihmisten mielipiteistä Tuutti-Hondasta, eikä minun yöstäni? Minä jo omani kerroin, mitä mieltä sinä olet ko. räpellyksestä?

• on'

prätkä näis uusis ei ole pätkääkään munaa. Sit sulle tiedoksi ennenkun alat keuhkoomaan että mulla on 2006 mallin 1000 Honda.

• TuuttiK1

Onpa outo näkemys tästä kaikkien superpyörien äidistä. Mitähän muita 70-luvun alun moottoripyöriä on päivittäisessä ajossa edelleen? Taidat yrittää tahallista ärsytystä tai olet kateellinen kun et saanut koskaan itsellesi Tuuttia vaan jouduit ajamaan pappa-Tunturilla tai Vesipyssyllä.

• vauhtipaavo
        TuuttiK1 kirjoitti:

Onpa outo näkemys tästä kaikkien superpyörien äidistä. Mitähän muita 70-luvun alun moottoripyöriä on päivittäisessä ajossa edelleen? Taidat yrittää tahallista ärsytystä tai olet kateellinen kun et saanut koskaan itsellesi Tuuttia vaan jouduit ajamaan pappa-Tunturilla tai Vesipyssyllä.

...koskapa ei taida riittää älynlahjat siihenkään. Tais olla tuo "hondisti" niitten Oikeitten Pyöräin aikaan vielä pelkkä vähäinen kiilto tulevan isänsä silmänurkassa... Nimimerkki viitannee johonkin hemmetin moposkootteriin.

• Olihan tuo aikoinaan kova peli.
      Itellä oli -71 ja mittariin oli kertynyt 120000 mutta eipä se menoa haitannut.
      Sitten tuli pakkorako vaihtaa autoon ja sepä vituttaa vieläkin.
      Eihän noita museopyöriä voi verrata nykypyöriin niinkuin jotkut tekevät vaan ne ovat ihan oma lukunsa.
      Tuutti on hyvä peli,vieläkin.

• tuutit

Kyllähän tuutillakin kylillä kurvailee kunhan on museorekisteröity,muuten kylläkin nuo vakuutusmaksut kohtuuttomia ajokkiin nähden,luulisi kohta olevan paljon noita "raatoja"myynnissä puoli-ilmaiseksi kun uudempien pyörien hinnatkin jo kohtuulliset.

• pärjää

edelleenkin Suomen tiellä ja toreilla, kunhan muistetaan muutamia perussääntöjä
      - ajellaan arvokkaasti
      - pidetään nopeudet kohtuullisina
      - vältellään tiukkoja mutkapätkiä
      - jutellaan mukavia "minullakin oli"-miesten
      kanssa
      - ei provosoiduta nuoremmista
      CBRZXGSXRYZF-kuskeista
      - kukin ikäluokka arvostaa vain ja ainoastaan oman
      ikäkautensa pelejä
      Muistetaan vielä, että siitä kun ensimmäiset viivat Tuutista piirrettiin, on kulunut liki 40 vuotta. Moni asia on muuttunut noista ajoista, mutta aikalailla samat perusasiat löytyvät nykypyöristäkin tosin kehittyneemmin toteutettuna.

• jonttura

Oli vihreä 73:nen seiskyt luvulla ja hyviä muistoja siitä.Kertaakaan ei jättänyt tielle sinä viiden vuoden aikana kun sillä ajelin.Toivottavasti on pyörä hengissä vielä.Rekkari oli muistaakseni AP jotain.Täytynee etsiä vanhoja valokuvia.

• GSF

Onhan se vanhaa tekniikka, toisin kuin omassa pitsikannessani. heko
      Pitsikansi oli siis eka jota ei enää saa kutsua tuutiksi, eikä se sitä olekaan.
      Mulla se muhii ajokuntoisena tallissa ihan normaalikilvissä. Uinuva kakkospeli, muttei raaski hyvästä luopuakaan.

Hienoja ja kunnossapidon arvoisia pyöriä !

• TuuttiK1

Ehdottoman väärin. K7 on ensimmäinen jota ei saa kutsua Tuutiksi. 70-luvun lopulla kun pitkän tauon jälkeen alkoi taas saada uusia pyöriä kaikki K7-mallin ostaneet korostivat ettei tämä ole Tuutti vaan Kooseiska. Sama jako edelleen olemassa. Toinen syy on se että Kooseiskaan ei sovi juuri mikään Tuutin osa suoraan vaihtamalla.

• jonttura
        TuuttiK1 kirjoitti:

Ehdottoman väärin. K7 on ensimmäinen jota ei saa kutsua Tuutiksi. 70-luvun lopulla kun pitkän tauon jälkeen alkoi taas saada uusia pyöriä kaikki K7-mallin ostaneet korostivat ettei tämä ole Tuutti vaan Kooseiska. Sama jako edelleen olemassa. Toinen syy on se että Kooseiskaan ei sovi juuri mikään Tuutin osa suoraan vaihtamalla.

samaa mieltä ollaan.Kaverini osti uuden K-seiskan aikoinaan ja kellään ei tullut mielenkään kutsua sitä tuutiksi.Oli se sen verrran päivitetty versio.

• GSF
        jonttura kirjoitti:

samaa mieltä ollaan.Kaverini osti uuden K-seiskan aikoinaan ja kellään ei tullut mielenkään kutsua sitä tuutiksi.Oli se sen verrran päivitetty versio.

Oon meinannu, että raja kulkee vain ja ainoastaan siinä 8 / 16 venttiili koneessa.
        Eikai tätä ihan eduskunnassa ole näin päätetty, mutta tyydyn tilanteeseen ja uskon teitä.(Epäillen)
        Pelkkä -K- kuitenkin sen uuden sarjan eka ja vuodelta -80. Siitä eteenpäin mallivuoden mukaan, eli K 1 -81, K 2 -82 jne. Tolla logiikalla tietty K 7 ois -87, muttei taida täsmätä...
        Viimeinen "Tuutti" tehtiin sitten -78 jos kerran K7 on siinä välissä ?

Oisko kellään kuvalinkkiä vanhoihin malleihin ?

• GSF kirjoitti:

Oon meinannu, että raja kulkee vain ja ainoastaan siinä 8 / 16 venttiili koneessa.
        Eikai tätä ihan eduskunnassa ole näin päätetty, mutta tyydyn tilanteeseen ja uskon teitä.(Epäillen)
        Pelkkä -K- kuitenkin sen uuden sarjan eka ja vuodelta -80. Siitä eteenpäin mallivuoden mukaan, eli K 1 -81, K 2 -82 jne. Tolla logiikalla tietty K 7 ois -87, muttei taida täsmätä...
        Viimeinen "Tuutti" tehtiin sitten -78 jos kerran K7 on siinä välissä ?

Oisko kellään kuvalinkkiä vanhoihin malleihin ?

Meni vuosikymmenetkin sekaisin. vuonna -69 esiteltiin esisarjan Tuutit jotka olivat pelkkiä K-malleja. Ensimmäiset myyntiin tulleet olivat K0-malleja joita joku tuli Suomeenkin. Erittäin haluttuja museoharvinaisuuksia. Syksyllä -70 tuli myyntiin K1 joka oli 1971 vuoden malli. Eniten Suomessa myytiin K2-mallia joka on loogisesti 72-mallia. Seuraava vuosikerta mitä Suomeen saatiin oli 1977 ja malli tietenkin K7. Näiden rinnalla oli F1 ja F2 joita tuli ehkä 1 tai 2 kumpaakin. Niiden moottori sama kuin Kooseiskan. Ensimmäinen neliventtiilirakenteinen CB 750 oli malliltaan KZ jota myytiin muistaakseni 1980 ensimmäiset. Tämä malli on täysin eri kuin Tuutti. Sen seuraaja on KA jonka teknisiä eroja en tiedä vaikka olin Honda-liikkeessä myyjänä silloin. Ilmeisesti maalaus erilainen, ei muuta. Jos joku muistaa paremmin kuin minä niin korjatkoon.

• jonttura
        SC24-Hurricane kirjoitti:

Meni vuosikymmenetkin sekaisin. vuonna -69 esiteltiin esisarjan Tuutit jotka olivat pelkkiä K-malleja. Ensimmäiset myyntiin tulleet olivat K0-malleja joita joku tuli Suomeenkin. Erittäin haluttuja museoharvinaisuuksia. Syksyllä -70 tuli myyntiin K1 joka oli 1971 vuoden malli. Eniten Suomessa myytiin K2-mallia joka on loogisesti 72-mallia. Seuraava vuosikerta mitä Suomeen saatiin oli 1977 ja malli tietenkin K7. Näiden rinnalla oli F1 ja F2 joita tuli ehkä 1 tai 2 kumpaakin. Niiden moottori sama kuin Kooseiskan. Ensimmäinen neliventtiilirakenteinen CB 750 oli malliltaan KZ jota myytiin muistaakseni 1980 ensimmäiset. Tämä malli on täysin eri kuin Tuutti. Sen seuraaja on KA jonka teknisiä eroja en tiedä vaikka olin Honda-liikkeessä myyjänä silloin. Ilmeisesti maalaus erilainen, ei muuta. Jos joku muistaa paremmin kuin minä niin korjatkoon.

Olin ostamassa ketju ratas pakettia vuonna -83 Hondaani ja kun ilmoitin hammas luvun niin myyjä väitti minun laskeneeni väärin.Selvisi sitten että oli parin hampaan ero KZ:n ja minulla olevan KA:n välillä. Tuutti asiasta vielä että -69---76 Tuutti ja seuraavat sitten muita sanoo vanha kansa!!!

• SOHC

moottorilla käsitellään yleisesti samana mallina K0-K8-versioina. Amerikassa on myyty kaikkia näitä versioita, mutta Eurooppaan ovat rantautuneet vain K0-K2, K6 ja K7. K2:sta myytiin täällä vuosina 72-75, vaikkei Suomessa verotussyistä taidettu montaa 74-76-mallia myydäkään.
        73 K3-jenkkimallissa tankin raidoitus muuttui, mutta Euroopan K2-malleissa raidoitus säilyi vanhana yksiraitaisena ja vasta 76 K6-mallin myötä siitä tuli jenkkimallin näköinen. Se kutsutaanko noita päivitettyjä K7- ja K8-malleja Tuuteiksi, on makukysymys. Mistään kokonaan uudesta mallista ei kuitenkaan ole kyse. Vasta 79 tullut pitsikansi KZ oli mallimielessä uusi pyörä.

• supersporttaaja
        SOHC kirjoitti:

moottorilla käsitellään yleisesti samana mallina K0-K8-versioina. Amerikassa on myyty kaikkia näitä versioita, mutta Eurooppaan ovat rantautuneet vain K0-K2, K6 ja K7. K2:sta myytiin täällä vuosina 72-75, vaikkei Suomessa verotussyistä taidettu montaa 74-76-mallia myydäkään.
        73 K3-jenkkimallissa tankin raidoitus muuttui, mutta Euroopan K2-malleissa raidoitus säilyi vanhana yksiraitaisena ja vasta 76 K6-mallin myötä siitä tuli jenkkimallin näköinen. Se kutsutaanko noita päivitettyjä K7- ja K8-malleja Tuuteiksi, on makukysymys. Mistään kokonaan uudesta mallista ei kuitenkaan ole kyse. Vasta 79 tullut pitsikansi KZ oli mallimielessä uusi pyörä.

Minulla on tuo paljon parjattu ja se päivitetyin tuuttimalli eli 1978 vuotinen F2 SOHC tuutti. Tätä tehtiin K7 rinnalla sporttisempana vaihtoehtona. Tässä erot vanhaan tuuttiin.

- Comstarin vanteet
        - 2 levyjarrua edessä 1 takana
        - 4-1 putki vakiona kuten F1 mallissa
        - Isommat venttiilit
        - Uudemmat kaasuttimet(samat kuin K7 mallissa)
        - Musta moottori
        - Välityssuhteet tiuhemmat kuin K7 mallissa

Malli on varsinainen "punainen vaate" kaikissa kokkareissa joissa on ns.perinteisiä tuutteja. Arvostus on aika heikko, vaikka kyseessä on kuitenkin ajettavuudeltaan ja tehoiltaan se kehittynein malli. Aina riittää näitä "tuo ei ole sitten mikään tuutti" kommentteja, mutta olkoon minun puolestani. Onpahan sellainen malli, ettei ihan joka kiskalla eikä kokoontumisissa tule samanlaista vastaan. Ainakaan alkuperäiskuntoisena. Aikansa tuote joka tehtiin kun alkoi tuo 8 venttiillinen olemaan jo mennyttä aikaa ja muotivirtaukset muuttuivat. Seuraavan vuoden KZ oli jo sitten täysin eri peli.

• supersporttaaja kirjoitti:

Minulla on tuo paljon parjattu ja se päivitetyin tuuttimalli eli 1978 vuotinen F2 SOHC tuutti. Tätä tehtiin K7 rinnalla sporttisempana vaihtoehtona. Tässä erot vanhaan tuuttiin.

- Comstarin vanteet
        - 2 levyjarrua edessä 1 takana
        - 4-1 putki vakiona kuten F1 mallissa
        - Isommat venttiilit
        - Uudemmat kaasuttimet(samat kuin K7 mallissa)
        - Musta moottori
        - Välityssuhteet tiuhemmat kuin K7 mallissa

Malli on varsinainen "punainen vaate" kaikissa kokkareissa joissa on ns.perinteisiä tuutteja. Arvostus on aika heikko, vaikka kyseessä on kuitenkin ajettavuudeltaan ja tehoiltaan se kehittynein malli. Aina riittää näitä "tuo ei ole sitten mikään tuutti" kommentteja, mutta olkoon minun puolestani. Onpahan sellainen malli, ettei ihan joka kiskalla eikä kokoontumisissa tule samanlaista vastaan. Ainakaan alkuperäiskuntoisena. Aikansa tuote joka tehtiin kun alkoi tuo 8 venttiillinen olemaan jo mennyttä aikaa ja muotivirtaukset muuttuivat. Seuraavan vuoden KZ oli jo sitten täysin eri peli.

Onhan tämä F2 erään aikakauden huipentuma. Amerikan saastemääräykset vaativat moottoripyöriin tehonkuristuksia kuten muskeliautoihinkin. Honda on aina ilmoittanut saman 67hv tehon kaikkiin SOHC-malleihin mutta olen ajanut kilpaa omalla 71-mallisellani uudempien kanssa. Mitä uudempi, sen enemmän jäävät kiihdytyksessä sekä huippunopeudessa. Minun K1-mallissa ei ole muuta kuin pakoputkiviritys ja ilmanputsarit vaihdettu. Kun KZ:tat tulivat ne ajoivat ohi kilometrin kiihdytyksen jälkeen mutta pienemmillä teillä ei pärjänneet kun vääntö puuttui alakierroksilta.

• Supersporttaaja

Onhan tämä F2 erään aikakauden huipentuma. Amerikan saastemääräykset vaativat moottoripyöriin tehonkuristuksia kuten muskeliautoihinkin. Honda on aina ilmoittanut saman 67hv tehon kaikkiin SOHC-malleihin mutta olen ajanut kilpaa omalla 71-mallisellani uudempien kanssa. Mitä uudempi, sen enemmän jäävät kiihdytyksessä sekä huippunopeudessa. Minun K1-mallissa ei ole muuta kuin pakoputkiviritys ja ilmanputsarit vaihdettu. Kun KZ:tat tulivat ne ajoivat ohi kilometrin kiihdytyksen jälkeen mutta pienemmillä teillä ei pärjänneet kun vääntö puuttui alakierroksilta.

Tuo F2:sen teho nousi huimasti jopa 73Hp tehoihin edellämainituilla venttiilien muutoksilla. Olennaisinta on tämän vehkeen kierrosherkkyys ja tehoalueen nousu. Punaraja alkaa 9000 rpm vaiheilla ja onnistuneesti on säilynyt vääntö myös alakierroksilla joten menee alakierroksilta tappiin aivan käsittämättömän tasaisesti. Tuossa alla vielä speksit F1 ja F2 malleille valitettavasti Ranskan kielellä. Tästä mallista kun ei liikoja sivustoja eikä manuaaleja löydy.

http://perso.orange.fr/4pat/le_musee_virtuel/honda/honda_cb_750_f_ss.htm

• pjk, 1000cc/116 hp
        Supersporttaaja kirjoitti:

Tuo F2:sen teho nousi huimasti jopa 73Hp tehoihin edellämainituilla venttiilien muutoksilla. Olennaisinta on tämän vehkeen kierrosherkkyys ja tehoalueen nousu. Punaraja alkaa 9000 rpm vaiheilla ja onnistuneesti on säilynyt vääntö myös alakierroksilla joten menee alakierroksilta tappiin aivan käsittämättömän tasaisesti. Tuossa alla vielä speksit F1 ja F2 malleille valitettavasti Ranskan kielellä. Tästä mallista kun ei liikoja sivustoja eikä manuaaleja löydy.

http://perso.orange.fr/4pat/le_musee_virtuel/honda/honda_cb_750_f_ss.htm

Minulla on koneella ko mallin varaosakirja, jos kiinnostaa.

• supersporttaaja
        pjk, 1000cc/116 hp kirjoitti:

Minulla on koneella ko mallin varaosakirja, jos kiinnostaa.

Onko se F2 malliin? Itsellä on tuolta honda4fun sivuilta tulostettu F1-kirja, mutta poikkeavuuksia löytyy turhan paljon. Olen todellakin kiinnostunut koska tuota kirjaa en ole edes Saksasta löytänyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe