18mm tulppa-avainta

tyui

mistä moinen? näyttääpi olevan kawassani sellaiset tulpat etten ole eläissäni moista avainkokoa nähnyt! mahtaiskohan bilteman pitkämallinen hylsy olla tarpeeksi pitkä että saisin tulpat vaihettua? vai mikä keinoksi???

8

4365

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tulppiavaihtelemaan

jatkovarteen kiinni niin hyvä tulee.

• TT.

Ylettyy nippanappa kun laitat vääntövarren vain hylsyn kolon huulille.

• Etpä varmaan ole paljon vaihdellut tulppia jos 18 mm.n avain on täysin outo.
      Tuohan on aivan yleinen koko johonka löytyy avain vaikkapa Storm-Motorilta hintaan 7€

• Kra

Jos aikoo vähänkään tehdä asioita itse, niitä saa nykyään ihan asialliseen hintaan. 18mm pitkä hylsy ei montaa euroa maksa, prätkähommiin kannattaa hankkia 3/8 päillä, 1/2 tuuman kokoiset ovat jo liian isoja ahtaisiin paikkoihin.
      Satunnaiseen harrastuskäyttöön ei ole tarvetta hankkia mitään kalliita ammattialais työkaluja. Mutta jos haluaa elvistellä hienoilla/hyvillä työkaluilla, niin sitten tarvii hankkia jenkkilästä vaikkapa Snap-On työkalusarjoja. Ei nekään nyt maksa maltaita jos pääsee ostamaan sieltä paikan päältä.
      Itellä on esimerkiksi vuonna -78 Anttilasta ostettu 3/8 hylsysarja, siitä on rikkoutunut ainoastaan yksi 14 mm hylsy, jonka tilalle ostin uuden.

Ostopaikkoja:

Bauhouse, Biltema, IKH, Motonet, Honkkari jne

Tulppien asennus/kiristys aina momenttiavaimella ohjekirjan mukaiseen tiukkuuteen.

• -avain

Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.

Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:

Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä.

• Kra
        -avain kirjoitti:

Kannattaa samantien sitte hommata tulppahylsy, siis sellanen jossa on suojakumi siellä sisällä. Ei mene tulpan eristeosa niin herkästi katki-poikki.

Ja jos sitä momenttiavainta ei ole, niin nyrkkisääntönä jotain tämmöstä:

Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä.

.........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......

Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.

Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.

• pahasti onnu
        Kra kirjoitti:

.........Kierrä sormivoimin (ilman räikkää, tai väännintä) tulppa kiinni. Kun kun tiiviste vastaa pohjaan, niin sen jälkeen 1/4 kierros kiinnipäin. Se on siinä......

Tämä antamasi ohje vähnän ontuu, on suuri ero siinä asennatko vanhaa tai uutta tulppaa kanteen. Uudessa tulpassa jossa on se metallinen tiivisterengas ero on suurimmillaan. Mutta kartiotiivistepinnalla eroa ei ehkä olekaan. Momenttiavaimella lopputulos on joka tapauksessa tasalaatuinen.

Tulpankierteen korjausremontin hinnalla saa jo monta laadukasta momenttiavainta kaupasta.

Aika harvassa noi kartiotiivistepintaiset kuitenkin taitaa olla. Olet kyllä oikeassa, että niihin ohje ei sovellu. Jos nyt oiken muistan, niin kartiotiivisteiset tulpat kierretään samoin näppivoimin kiinni ja sen jälkeen avaimella 1/32 kierrosta, eli tosi vähän..

Niin ja joo. Uuutta tulppaa tarkoitan, enkä oiken ymmärräkään miksi niitä tulppia pitäis irrotella, jos ei ole tarkoituskaan vaihtaa. Joku vanha 2-t kone on tässäkin tietty eri asia.

Ja se momenttiavaimenkaan käyttö ei ole ihan yksiselitteistä ja tumpelo saa silläkin vahinkoa aikaan. Olen kerran korjannut yhden auton kannesta kaikki neljä tulpanreikää. Isäntä itse oli vaihtanut tulpat ja vääntänyt kaikki vikajengoille. Ei siinä paljon momentit olis auttaneet..

• eieieieieiei
        Kra kirjoitti:

kuka puunenä muka laittaisi vanhan tulpan kiinni?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe