Ketään täällä kuka olis käynyt Egyptissä? Mua kiinnostais lähinnä Kairo ja pyramidit, mutta myös Niilin risteily ja Sharm el Sheikhin rantalomakin jonkun verran.
Olen aina halunnut päästä Egyptiin ja ehkä vielä tuossa jossain vaiheessa haaveeni toteutuu.
Mikähän vois olla paras kohde?
Mitä kokemuksia teillä on Kairosta? Onko turvallista siellä vai huijaavatko helposti turisteja?
Haaveista ensimmäisin olis Kairo ja pyramidien näkeminen. Oon kuullut Egyptiläisiltä et turistit pääsevät paljon helpommin pyramideille kuin itse maan kansalaiset. Aika hullua... :D
Mutta tuo maa on aina mua kiehtonut historiansa takia juuri.
Egyptin
10
2392
Vastaukset
- konna2
Paripäivää sitten tuli palattua Hurghadasta... Kairosta voisin sanoa ,että ehdottomasti näkemisen arvoinen paikka. On "hieman" eri maisemat ,kuin täällä. Ei siellä sen suurempi riski ole tulla huijatuksi ,kuin muuallakaan maassa. Turistibussilla liikuttiin ,eli turvallista kyllä oli. Turistipoliiseja on ihan riittämiin ,jos joku hätä sattuu tulemaan. Pyramidialue on maksullinen ,joten kait sinne kaikki yhtälailla pääsee... Tosin tavis Egyptiläisellä ei välttämättä ole siihen lippuun varaa. Paikallisia kauppiaita alueella kyllä riitti, riesaksi asti. Käynti Kheopsin pyramidin sisällä oli kyllä kokemus ,jota en ikinä unohda. Vaikka vähän ahtaanpaikan kammo meinaskin iskeä...
- Nile
Hei, olen käynyt 3x Egyptissä ja voin todella lämpimästi suositella. Kairo ja pyramidit ovat uskomattomia ja kaiken kattava Niilin risteily on upea kokemus. Risteilyllä saa kattavan kokonaiskuvan maan historiasta. Olin Domina Travelin risteilyllä ja oppaat olivat todella asiansa osaavia ja palvelu laivalla pelasi todella hyvin. Ainut miinus oli se, että lento oli vain Hurghadaan ja sieltä mentiin linja-autolla Luxoriin ja seur. aamuna Assuaniin ja sitten vasta päästiin laivaan. Nythän tosin ens vuonna,ainakin netissä Dominan sivuilla oli,että he lentävät suoraan Luxoriin. Kauppiaat ovat melko innokkaita ja tarkkana saa olla ettei maksa liikaa, tinkiminen on kaiken a ja o. Muuten ihmiset siellä ovat hyvin ystävällisiä ja kohteliaita. Takuuvarma auringonpaiste lämmön ja historian kanssa antaa varmasti ikimuistoisen loman. Suosittelen.
- juttu!
Kuulostaa upealta. Itsekin haluan päästä Luxoriin pyramideja ihailemaan. Viisainta varmaankin mennä talvella, niin voi samalla viettää vaikkapa rantalomaa siellä Luxorissa samalla.
Tämä jamppa taitaa suunnistaa Luxoriin ensi talvella! - faaraoiden hautoja on Luxor...
juttu! kirjoitti:
Kuulostaa upealta. Itsekin haluan päästä Luxoriin pyramideja ihailemaan. Viisainta varmaankin mennä talvella, niin voi samalla viettää vaikkapa rantalomaa siellä Luxorissa samalla.
Tämä jamppa taitaa suunnistaa Luxoriin ensi talvella!kuninkaiden laaksossa. Kyllähän Luxorista voi mennä vaikka junalla Kairoon, jos lomaa on enemmänkin. Muuten ei Luxorin lomalla näe pyramideja.
- fase
juttu! kirjoitti:
Tämä jamppa taitaa suunnistaa Luxoriin ensi talvella!Pyramideja kannattaa mennä katsomaan Kairoon ja sitten Luxoriin tsiikailee Memnonin kolossit, Luxorin ja Karnakin temppelit ja kuninkaiden ym haudat.
- egypti
juttu! kirjoitti:
Tämä jamppa taitaa suunnistaa Luxoriin ensi talvella!Luxorissa ei pyramidejä näe.. Mut lämpimän loma ainakin saat =)
- hieno juttu!
egypti kirjoitti:
Luxorissa ei pyramidejä näe.. Mut lämpimän loma ainakin saat =)
Ei se haittaa tätä jamppaa, vaikkei siellä Luxorissa pyramidejä olekaan. Vietän siellä lämpimässä kunnon rantaloman! Siellä on taatusti upeita rantoja. Pistäydyn sitten junalla Kairossa ihailemassa niitä pyramidejä.
- ...
hieno juttu! kirjoitti:
Ei se haittaa tätä jamppaa, vaikkei siellä Luxorissa pyramidejä olekaan. Vietän siellä lämpimässä kunnon rantaloman! Siellä on taatusti upeita rantoja. Pistäydyn sitten junalla Kairossa ihailemassa niitä pyramidejä.
Niilistä voi saada bilhartsia-loisen, joka aiheuttaa elefanttitautia. Sen vuoksi Luxorin uinnit kannattaa tehdä uima-altaalla. Varmasti saat omatoimisesti varattua jonkin *****hotellin, jolla on suuri allasalue, siinä sitä on rantaloman tuntua hiukan. Toinen vaihtoehto on varata matka El Gounaan, ja heittää siitä parin päivän siivu Kairoon. Junalla sieltä ei pääse, mutta bussilla kyllä.
- hieno juttu!
... kirjoitti:
Niilistä voi saada bilhartsia-loisen, joka aiheuttaa elefanttitautia. Sen vuoksi Luxorin uinnit kannattaa tehdä uima-altaalla. Varmasti saat omatoimisesti varattua jonkin *****hotellin, jolla on suuri allasalue, siinä sitä on rantaloman tuntua hiukan. Toinen vaihtoehto on varata matka El Gounaan, ja heittää siitä parin päivän siivu Kairoon. Junalla sieltä ei pääse, mutta bussilla kyllä.
Kiitos neuvoistasi! Niilissä ei voi siis uida? Harmi! Taidanpa jättää sen rantaloman seuraavaan kertaan. Suunnistan Luxoriin Niilin rannalle ja käyn siellä Kuninkaiden laaksossa, josta kaikki puhuvat.
Sitten tämä jamppa pistäytyy sieltä käsin Kairossa pyramidejä ällistelemässä!
Suosittelen sitä Kairoa, mutta myös Luxoria. Olisiko mahdollista mennä näihin kahteen :-) ??
Mutta jos sun pitää valita (koska ovat tietenkin kaukana toisistaan) esim. lyhyen reissun vuoksi, niin menisin Luxoriin. Itse valitsin aikanaan sen ensin ja ajattelin käyn Kairon myöhemmin.
En pidä Kairon ihmismassoista ja pitkistä matkoista joka paikkaan, en edes kun mietin siellä vierailua turistina. Pariisi on ainoa isompi paikka, josta olen oikeasti pitänyt.
Mutta kun pyramidit pitää nähdä, niin pakkohan sinne oli mennä ;-) Ja tietysti museo muumioineen, Kairon torni, Citadel, Khan el Khalili, Sakkara jne.
Luxorissa on mielestäni vielä enemmän nähtävää ja pidän enemmän sen paikan rauhallisuudesta ja kauniista maisemista. Kuninkaiden laakso, Kuningatarten laakso, lista on loputon! Lisäksi lähialueet ovat täynnä nähtävää, jonne pääsee järjestetyillä retkillä tai omin neuvoin esim. junaa käyttäen. Abu Simbel. Lähitienoohan on myös täynnä kaikkea historiaa.
En tiedä mistä kuulit että paikalliset eivät kovin helposti pääsisi pyramideille...heillehän on jopa monin, moninkertaisesti halvempi hinta sisälle. Esim. itse maksoin 70 LE muumioiden katsomisesta museossa, paikallinen ystäväni maksoi muistaakseni 5 LE. Juttusi voi juontaa siitä, että monesti jos ulkomaalaisena naisena koitat mennä sisään -vaikkapa pyramideihin- egyptiläisen miehen kanssa, he voivat kieltää sen tai ainakin vaatia nähtäväksi esim. avioliittotodistusta. Yhteiselo naisen ja miehen välillä on kiellettyä Egyptissä ennen avioliittoa ja monesti vielä tällä tarkkailulla koittavat pitää turisteista hyvää huolta (asia johon en nyt puutu tässä). Luxorissa varsinkin on kovin vaikea päästä tällaisen parin sisälle mihinkään nähtävyyteen, koska gigolokulttuuri on siellä voimissaan, valitettavasti. Mutta itse pääsin ihan vapaasti liikkumaan kairolaisen tuttavani kanssa (ei aviomies eikä edes poikaystävä), tosin häntä luultiin yhtä useasti turistiksi kuin minuakin. Mutta Luxorissa häntä tentattiin aika lahjakkaasti mm. Kuninkaiden laakson portilla, miksi hän on minun kanssani. Kairohan on melko vapaa, kulkevathan egyptiläiset nuoretkin siellä käsi kädessä.
Kairo ei ole sen kummempi paikka huijauksen suhteen kuin muukaan paikka maassa, eli kyllä, varmasti yrittävät nyhtää sinulta enemmän kuin pitäisi ;-) Onneksi esim. museoissa on hinnastot ja monissa kunnon ruokapaikoissa on menu hintoineen! Mutta kaupantekeminen basaareilla ja vaikkapa korukaupoissa onkin sitten oma juttunsa.
Toivottavasti oli jotain apua, kun tuli vähän asiaan kuulumatontakin juttua!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959