Paljon maksaa ateriointi egyptissä keskiverto ravintolassa? Mitä on perinteinen egyptiläinen ruoka?
ruoka egyptissä?
8
5813
Vastaukset
- ceba
Ei maksa paljoa ja vaihtoehtoja löytyy. Mutta ole tarkkana hygienian kanssa ja heti lääkäriltä rohdot, jos vatsassa tuntuu ikävältä. Itse en haaskaa aikaani Egytissä ruokailuun. Suomessa saa
kyllä riittävän hyvää ja tasokasta ruokaa ja halvallakin. Pyramidit, Egyptiläinen museo, Kuninkaiden haudat, Karnakin temppeli ym näihin on vaikea tutustua koto Suomessa. Käsien desifiointiainetta mukaan (ruumaan) ja paikanpäällä ateriointi roskaruualla (Mäkit löytyy melkein joka lomapaikasta) takaa terveen loman parhaiten. Hyvää lomaa! - msr
itse olen käynyt vain sharmissa/nama bayssa, mutta: ruoka rantaravintoloissa maksoi vähemmän kuin suomessa,mutta todella edullista sai kun käveli hieman syrjäisämpään ravintolaan. Desinfioimme kädet aina ennen ruokailua emmekä syöneet ns. roskaruokaa koska se on vain lämmitettyä-ei kypsennettyä.Ruoka on melko mausteetonta-esim. meksikolaisessa ei kyllä suuta polttanut vaikka hot ruokaa tilasimmekin, mutta hyvää se oli silti. Kävimme perinteisissä ja eri maalaisissa ruokapaikoissa-kannattaa kokeilla...meidän perhe2 2 söi hyvän ruoan juomineen n.20e:lla.
- allu
Mä en taida paljon sua tällä vastauksellani kyllä auttaa, mutta ajattelinpa kuitenkin kirjoittaa. Me nimittäin ostimme hotellista puolihoidon, johon kuului siis aamupala sekä lounas/päivällinen. Tuolla ateriamäärällä pärjäsi tosi hyvin. Hotellin buffet oli aika perustyyppinen; kanaa, lihaa ja kalaa löytyi kaikenlaisia hedelmiä, leivoksia ym. Kerran käytiin myös Mäkkärissä, jossa ruoka oli kyllä huomattavasti halvempaa kuin Suomen vastaavissa. Minä en kuitenkaan suosittelisi pelkkää roskaruokaa lomaillessa. Sitä saa täältäkin. Kairossa ollessa söimme seisovasta pöydästä eräässä laivassa Niilillä. Sielläkin valittavana oli mm. kanaa, spagettia ym. En tiedä mikä on Egyptin "kansallisruoka", ei se siellä ainakaan tullut missään esille.. Mutta muista tosiaan hygienia ruokaillessa ja vältä maitotuotteita ym. Hyvää matkaa:)
allu kirjoitti:
Mä en taida paljon sua tällä vastauksellani kyllä auttaa, mutta ajattelinpa kuitenkin kirjoittaa. Me nimittäin ostimme hotellista puolihoidon, johon kuului siis aamupala sekä lounas/päivällinen. Tuolla ateriamäärällä pärjäsi tosi hyvin. Hotellin buffet oli aika perustyyppinen; kanaa, lihaa ja kalaa löytyi kaikenlaisia hedelmiä, leivoksia ym. Kerran käytiin myös Mäkkärissä, jossa ruoka oli kyllä huomattavasti halvempaa kuin Suomen vastaavissa. Minä en kuitenkaan suosittelisi pelkkää roskaruokaa lomaillessa. Sitä saa täältäkin. Kairossa ollessa söimme seisovasta pöydästä eräässä laivassa Niilillä. Sielläkin valittavana oli mm. kanaa, spagettia ym. En tiedä mikä on Egyptin "kansallisruoka", ei se siellä ainakaan tullut missään esille.. Mutta muista tosiaan hygienia ruokaillessa ja vältä maitotuotteita ym. Hyvää matkaa:)
Hotelleissa ei varmasti niin tulekaan esille, mitä paikallisesti syödään. Olen yhden kerran majoittunut hotellissa (ensimmäinen matkani Egyptiin) ja ainoa viite paikallisesta ruoasta aamupalalla taisi olla se "fuul" eli pavuista tehty ns. mössö ;-) jota aamupalana syödään tai muuten vain tungetaan joka paikkaan. Sillä aamupalalla pärjäsi pitkään mutta sittemmin samalla reissulla koitettuani "kunnon" egyptiläistä ruokaa en sitä vaihtaisi hotellisapuskoihin. Oikein tulee taas vesi kielelle. Toki ravintoloissakin on tasoeroja, mutta en ole rimanalituksiin törmännyt paitsi lähinnä niissä, jotka tarjoavat egyptiläistä ruokaa mutta jotka ovat olleet ulkomaalaisomistuksessa.
Egyptissä syödään kanaa (ja tietenkin lammasta, vasikkaa, nautaa), sitten on koftaa, joka on varmaan monelle tuttu. Riisiä aterialla on melkeinpä aina. Kaikki kokataan reilusti rasvassa. 'Koshari' on melkeinpä sellainen kansallinen pikaruoka, makaronia, riisiä ja linssejä höystettynä sipulilla ja valkosipulisella kastikkeella. On hyvää! JA halpaa! Samoin kannattaa maistaa niitä täytettyjä pitaleipiä, missä täytteenä saattaa olla munakoisomössöä (minun suosikkini), fuulia tai vaikka falafelia. Egyptissä ruoka ei ole kovin mausteista, tiettyjä perusmausteita käytetään, kuten vaikkapa valkosipulia joka paikkaan. Täytetty pulu on myös eräs ruoka jota joka paikassa on, mutta eipä siinä mielestäni ole muuta syötävää (lihan määrä on olematon) kuin se herkullinen täyte.
Parhaimmat ruoat olen saanut paikallisissa perheissä, että jos mahdollisuus käy, niin voi miettiä tarttuuko tilaisuuteen. Mutta onhan se luonnollista, että ikänsä kokanneet naiset sen ruoanlaiton taitavat, NAM :-)
Egyptiläiseen keittiöön kuuluu niin paljon kaikkea, että tämä "lista" on suorastaan häpeällisen suppea. En kuitenkaan viitsi romaania tähän kirjoittaa.
Yksi ruokalaji, joka jakaa mielipiteet, sekä egyptiläisten että ulkomaalaisten keskuudessa on "mulukhiyya" (engl. Green Mallow), vähän pinaattia lopputulokseltaan muistuttava. Itse en siitä keittona niinkään pidä (limaista inhan näköistä tekelettä, jonka makukaan ei nyt taivaita hipovat ole), mutta ruoan lisänä menettelee eli kun vaikkapa kastat leipää siihen.
Egyptiläinen aamupala on suurta herkkuani, suosittelen ainakin kokeilemaan. Fuulia, falafeleitä, muussatuista kananmunista tehtyä maustettua mössöä, salaattia ja leipää, ehkäpä vielä tahinia.
Mäkkärit ja muut löytyy ja kukin tapojensa mukaan. Itseäni ei saa noihin Egyptissä mutta ei kyllä Suomessakaan. Hotelliruoat ovat monesti ylihinnoiteltuja, esim. eräässä hotellissa pitsa oli 21 euroa eikä todellakaan kyse ollut mistään viiden tähden paikasta. Mutta monet turistit mielellään aukovat kukkaronsa nyörejä antaumuksella, kun ovat lomalla. Siihen osataan iskeä.
Vatsataudin kanssa voi olla varuillaan, mutta en ole koskaan saanut siellä mitään - tosin nyt vatsa on väkisinkin tottunut. Salaatit ja vesijohtovedet on testattu jo ekalla reissulla. Mutta kun vatsani on vahva Suomessa, niin ajattelin ei ehkä tule ongelmaa ulkomaillakaan. Mutta ne keille on tullut, sanovat se paikall.apteekista saatu lääke auttaa jopa tunneissa. Ja jos hygieniaa miettii, niin ei kannata =D Vilkaisu egyptiläiseen keittiöön ja olet hyvinkin äkkiä sen lomasi ajan syömättä ;-) Kyllä kunnon kuumennus bakteerit tappaa...
- matkustaja
Oltiin joulukuussa Hurghadassa. Parhaat makuelämykset saimme liharuokia kokeilemalla. Muslimeja, kun ovat pääasiassa nuo egyptiläiset, niin enimmäkseen käytetään naudanlihaa. Ravintoloissa oli hyvin samantapaisia ruokalistoja joka paikassa, mutta silti ruoan taso vaihteli kovasti ja peruspöperöissä löytyi suuriakin eroja.
Söin kahdessa eri paikassa pasta carbonaraa... toisessa paikassa paras koskaan syömäni pasta carbonara annos... peruspastasta oli tehty todella maukasta ja annos oli vielä kauniin näköinenkin ja toisessa paikassa sama annos oli elämäni huonoimmista pasta kokemuksista (täysin mauton, hajuton ja väritön)... hinta oli muistaakseni jotain 20-25 egyptin puntaa molemmissa paikoissa (3 euron tienoilla).
Illallisella otimme pääsääntöisesti pihviannoksia, jotka maksoi 50 - 100 egyptin puntaa (n. 5 - 13 e)... annoksesta ja paikasta riippuen. Noi kalleimmat annokset oli jo sitä luokkaa, joita en raaski edes suomessa tasokkaissa ravintoloissa juurikaan kokeilla, kun saa ravintolassa pulittaa itsensä kipeeksi ;-).
Söimme myös egyptiläistä "perinneruokaa"... toinen oli kebab nimellä muistaakseni, mutta oli kaukana meidän tuntemasta kebabista... jotain suikalelihapadan tyyppistä... toisen perinneliharuoan nimeä en muista (oiskohan ollut kofta tms.????)... molemmat olivat todella hyviä. Jos en aivan väärin muista, niin molemmat oli tehty lampaanlihasta... en mee vannomaan. Suosittelen kokeilemaan.
Me söimme melko surutta joka paikassa... tosin roskaruokaan en langennut... omasta vapaasta tahdostamme valitsimme ennemmin "aidon" ravintolan eikä mitään fast food meininkiä, jota tulee Suomessa käytettyä ihan riittämiin.
Mukavia makuelämyksiä Egyptiin. Riippuu aika paljon, missä kohteessa olet ja missä syöt. Hintataso on laidasta laitaan, varmasti joka paikassa mutta etenkin Kairossa.
Luxorissa egyptiläinen ruoka keskimäärin 25-30 LE juomat. Mutta kuten todettu, riippuu hieman millaisessa paikassa syöt. Tuo on esimerkki perusegyptiläisestä ruokapaikasta, joka on lähinnä tarkoitettu turisteille. Jos käy paikallisten kuppilassa, maksat paljon vähemmän - periaatteessa,sillä ulkomaalaista koitetaan rahastaa aina kovimman mukaan.
Kairossa sitten on hintahaitari suuri. Kaikkea saa 15LE ja siitä ylöspäin. Keskimääräinen lienee 70 LE huitteilla. Kairossa kannattaa huomata pikkumaininta menun alalaidassa, että lisätään verot ja palvelumaksut, summat on mainittu. Juuri tällä hetkellä Luxorissa on näytetty käytettävän tätä huijauskeinoa extrarahan repimiseen. Siellä käymissäni ruokapaikoissa menun hinta on ollut menun hinta. Tippi tietenkin jätetään.
Olut voi maksaa jossain baarissa Kairossa 30 LE, mutta vastaava Luxorissa kaukana West Bankissa 6 LE (baarissa).
Että kovin vaikea antaa tiettyä hintaa.- hjk2
Mikäs hinta tämä juoman kanssa on? Paikallinen viinipullo tuntui olevan 85-110 LE:tä ravintoloissa. 1,5 litraa vettä oli siinä 8- 10 LE:tä. Nuo olivat viikko sitten El Gounan hintoja. Supermarketissa sai 40 LE:tä samanmoisen viinipullon.
Nuo viinien hinnat tuntuvat olevan kohdillaan...tosin itse olen alkoholikioskista vain yhden pullon ostanut (itse), kun se sikäläinen viini ei mikään makunautinto ole :-(
Luxorissa sellainen perushinta oluesta on 8-15 LE ravintolassa, jopa haitarin alle/ylle, riippuen kummalla puolella Niiliä olet ja minkätasoisessa paikassa.
Muista turistikohteista ei ole haisua.
Mutta tuo veden hinta, mainitsemasi on liikaa. Luxorissa ostin 2,50 LE hintaan 1,5 l pullon ja tuo on sellainen normihinta. Jostain saa halvemmallakin. Mutta vesi on se, missä turisteja koitetaan vedättää. Ok, pieni hinta kenties, mutta kun kesä-elokuun helteillä ostat 4-6 pulloa päivässä, niin eipä siitä mielellään pulittaisi esim. 10 LE pullo. Kun olutkin on sitten peräti halvempaa =D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899