monesta asiasta en ole niin tyytyväinen kuin siitä että olen vapautunut helluntailaisuuden kahlitsevasta porukasta. Otti koville mutta kun omillakin aivoilla saa ajatella. Jälleen sen tulin huomanneeksi kun vierailin täällä palstalla. Voin pahoin kun ajattelenkin sitä uskolla alistamista ja oppiin pakkomielellä menemistä. Rakastan Jeesuksen persoonaa, en helluntailaisten oppeja ja fraaseja. Rakastan Jumalan armoa ja pyhyyttä, joka on jotain paljon suurempaa kuin ihmisen pienet aivot ikinä ymmärtävät. Onneksi Jumalalle saa olla oma itsensä eikä tarvitse yrittää sopeutua johonkin määrättyyn muottiin. Rakastan Jumalani kohtaamista nöyränä ja hiljaa, ihanaa, minun ei tarvitse yrittää esittää mitään. Uskaltakaa olla oma itsenne!!!
tyytyväinen ex-helluntailainen
41
1548
Vastaukset
- mk81
aamen.
- SanallaSanoen
2.Timoteuksen kirje: 4:1 minä vannotan sinua Jumalan ja Kristuksen Jeesuksen edessä, joka on tuomitseva eläviä ja kuolleita, sekä hänen ilmestymisensä että hänen valtakuntansa kautta:
4:2 saarnaa sanaa, astu esiin sopivalla ja sopimattomalla ajalla, nuhtele, varoita, kehoita, kaikella pitkämielisyydellä ja opetuksella.
4:3 Sillä aika tulee, jolloin he eivät kärsi tervettä oppia, vaan omien himojensa mukaan korvasyyhyynsä haalivat itselleen opettajia
4:4 ja kääntävät korvansa pois totuudesta ja kääntyvät taruihin.
4:5 Mutta ole sinä raitis kaikessa, kärsi vaivaa, tee evankelistan työ, toimita virkasi täydellisesti.
4:6 Sillä minut jo uhrataan, ja minun lähtöni aika on jo tullut.
4:7 Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. 4:8 Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.
4:9 Koeta päästä pian tulemaan luokseni. 4:10 Sillä tähän nykyiseen maailmaan rakastuneena jätti minut Deemas ja matkusti Tessalonikaan, Kreskes meni Galatiaan ja Tiitus Dalmatiaan.
4:11 Luukas yksin on minun kanssani. Ota Markus mukaasi ja tuo hänet tänne, sillä hän on minulle hyvin tarpeellinen palvelukseen. 4:12 Mutta Tykikuksen minä olen lähettänyt Efesoon.
4:13 Tuo tullessasi päällysvaippa, jonka jätin Trooaaseen Karpuksen luo, ja kirjat, ennen kaikkea pergamentit.
4:14 Aleksander, vaskiseppä, on tehnyt minulle paljon pahaa; Herra on maksava hänelle hänen tekojensa mukaan. 4:15 Kavahda sinäkin häntä, sillä hän on kovin vastustanut meidän sanojamme. - Anonyymi
Ne on niin erikoisia että tahtovat hallita lapsian ja kaikkea muuta
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ne on niin erikoisia että tahtovat hallita lapsian ja kaikkea muuta
Minua ja kavereitani ei kukaan hallinnut. Ajattelimme omilla aivoillamme koko ajan. Ajattelun ulkoistaminen on ihmisestä itsestään kiinni. Lähteminen ei ollut tuskallista tai katkeraa. Elämässä on vain tapana mennä eteenpäin.
- It's so sad
..."oppiin pakkomielellä menemistä. Rakastan Jeesuksen persoonaa,
en helluntailaisten oppeja ja fraaseja."
..."ei tarvitse yrittää esittää mitään. Uskaltakaa olla oma itsenne!!!"
-Kertoisitko hieman tarkemmin näistä, että voisin ainakin omassa
srk:ssa katsella, esiintyykö meillä samaa, jota sinä olet kokenut
ja yrittää vaikuttaa, ettei nyt meidän seurakunnassa tulisi
ihmisille "hellaritraumoja". Kuitenkaan tuon avauksesi perusteella,
ei tiedä yhtään että MIKÄ, -SINUSTA on tuntunut
niin vaikealta; -osaisitko mitenkään määritellä?
-Siis mitä "oppeja", mitä "fraaseja"?
-Mikä sinua on helluntaiseurakunnassa mielestäsi
estänyt "Jumalan kohtaamista nöyränä ja hiljaa"?
-Minkälainen on helluntailainen "määrätty muotti", tai jos osaat
sen määritellä, niin mikä siinä on sellaista, joka sinua hiertää?- Anonyymi
Kyllä joka kuppikunnalla on oma virallinen muottinsa, johon pitää sopia. Se on kerrottu jo 'näin me uskomme'-selonteoissakin, joka joka seurakunnan nettisivuilta löytyy ja joka on uskottava, jos mielii seurakunnan jäsenluetteloon päästä.
Hyvä vain, että uskovat harkitsevat yhä useammin, mihin ikeeseen itsensä sitovat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä joka kuppikunnalla on oma virallinen muottinsa, johon pitää sopia. Se on kerrottu jo 'näin me uskomme'-selonteoissakin, joka joka seurakunnan nettisivuilta löytyy ja joka on uskottava, jos mielii seurakunnan jäsenluetteloon päästä.
Hyvä vain, että uskovat harkitsevat yhä useammin, mihin ikeeseen itsensä sitovat.Kun eri seurakuntien sivuilla käy lukemassa, mitä ovat kyseisen seurakunnan uskon pääkohdat, lukeeko kellään yksinkertaisesti raamattu, joka siellä pitäisi lukea auktoriteettina. En minä ainakaan ole löytänyt. Mutta raamatusta poimittuja erityispainotuksia kirkkokuntia niissä kyllä mainitaan. Esim. toisistaan poikkeavat kastekäytännöt luetellaan usein jo näissä uskon perusteissa. Kyllä tällaiset selonteot hoitelevat jo hyvät alkukarsinnat siinä, minkälainen etsijä ylipäänsä astuu ovista sisälle.
- Neuvoja sinulle
helluntaiseurakuntaan. Olisi syytä kiristää haastatteluprosessia ja uskon testejä, ettei moista painolastia pääsisi seurakúntiin. Jos et ole kyvykäs uskovainen tai kokelas, miksi tunget paikkoihin joihin kykysi eivät yksinkertaisesti riitä? Otahan opiksi, luterilainen istuminen kuolleennäköisenä penkissä ehkä juuri ja juuri sujuu sinulta, ja verot perii valtio kirkolle, sekään ei vaadi sinulta erikoisosaamista, että yritä nyt vaikka kirkkoa sitten...
Kirjoitit
>>No ompas taas heikko ja huono yksilö yrittänyt helluntaiseurakuntaan. Olisi syytä kiristää haastatteluprosessia ja uskon testejä, ettei moista painolastia pääsisi seurakúntiin. Jos et ole kyvykäs uskovainen tai kokelas, miksi tunget paikkoihin joihin kykysi eivät yksinkertaisesti riitä?- Näillä mennään
jukka.finland kirjoitti:
Kirjoitit
>>No ompas taas heikko ja huono yksilö yrittänyt helluntaiseurakuntaan. Olisi syytä kiristää haastatteluprosessia ja uskon testejä, ettei moista painolastia pääsisi seurakúntiin. Jos et ole kyvykäs uskovainen tai kokelas, miksi tunget paikkoihin joihin kykysi eivät yksinkertaisesti riitä?mitähän jeesus olisi vastannut tuolle omahyväiselle valittajalle, jeesus nimittäin ei ollut mikään pullamössö kristitty? onnea vaan tuolla naivin kiltteyden ja pyhän hengen täyteyden puutteen tiellä...
- tiettyyn seurakuntaan
Näillä mennään kirjoitti:
mitähän jeesus olisi vastannut tuolle omahyväiselle valittajalle, jeesus nimittäin ei ollut mikään pullamössö kristitty? onnea vaan tuolla naivin kiltteyden ja pyhän hengen täyteyden puutteen tiellä...
olet vastuussa tekemisistäsi Jumalalle et ihmisille. ei aito usko ole teennäisyyttä ja ihmisten edessä teeskentelemistä. usko on sydämen rauhaa ja yhteyttä Herraan Jeesukseen ja halua tehdä Jumalan tahto kaikissa asioissa-sydämestään ei siksi, että ihmiset jossain seurakunnassa tuomitsisivat, sillä se on ihmispelko vaikka meidän tulisi pelätä Jumalaa-oikealla tavalla. ei se miten paljon ja "hyvin" ylistät ihmisten edessä seurakunnassa Herraa kerro vielä uskosi tasosta...sydämestä kaikki lähtee niinkuin Jeesus sanoi.
- andres42
pakottaa helluntaiseurakuntaan mm. pelottelemalla isäni sairaudella ja pakottamalla polvirukoukseen. Tämä kaikki lapsena. Näistä kokemuksista syntyi vastenmielinen kuva helluntaiuskosta. Enkä ole koskaan liitynyt hellareihin. Vieläkin hellarit pyrkivät lukemaan lakia minulle.
- näin nähdäkseni on
kun elää omaa elämäänsä ja tuntee Jumalan, ei tarvitse välittää muiden tekemisistä. sinulla on lapsuuden traumoja vielä hoitamatta, mutta siihen auttaa vain anteeksianto, asiat kiusaavat vain sinua, ei ketään muuta, sinun on ratkaistava suhteesi niihin, muuten pohdit niitä vielä taivaassakin...
- Anonyymi
näin nähdäkseni on kirjoitti:
kun elää omaa elämäänsä ja tuntee Jumalan, ei tarvitse välittää muiden tekemisistä. sinulla on lapsuuden traumoja vielä hoitamatta, mutta siihen auttaa vain anteeksianto, asiat kiusaavat vain sinua, ei ketään muuta, sinun on ratkaistava suhteesi niihin, muuten pohdit niitä vielä taivaassakin...
Ei tarvitse, mutta välittää, koska me olemme vain ihmisiä tunteinemme. Ja pohditaanko taivaassa vielä elämän vääryyksiä? Minkähän raamatunkohdan mukaan? Eikö vaivan paikka ole tuonela ja helvetti?
Kantakaa toistenne kuormia ja Herra pyyhii kaikki kyyneleet silmistämme, niistä raamattu ainakin puhuu. Ja mainitsemastasi anteeksiannosta olen kyllä samaa mieltä. Tosin Herra itse senkin saa aikaan ajallaan ja tavallaan, koska tuntee jokaisen traumat parhaiten ja niiden paranemisajat.
- ex-hellari2
Olipa järkyttävää lukea näin asiattomia kommentteja aloittajan viestiin... Toivottavasti hän on yhä erillään ilkeämielisistä ihmisistä.
- olioliolioli
No sinulla olikin ihan jumalainen mielenlaatu kun tuon kirjoitit eikö ollutkin!
- MukalaBukama
Ihan totta. Helluntailaisissa on ne pienet piirit ja omat julkkikset jotka siellä käyvät tietävät. Myös helluntailaistaustaisessa Patmoksessa veljeilee helluntailaisia. Baptistikirkkokin meni pilalle kun eräs keskeinen nimeltä mainitsematon henkilö siellä veljeilee helluntailaisten kanssa ja aikamedia painaa heidän lehtensä. Yleensä kannattaa ottaa etäisyyttä puulaakiin jos helluntailaisiin aletaan liikaa pitämään yhteyttä koska kyllä sen tietää mihin sellainen "yhteiskristillisyys" johtaa.
- JOCHANAN
1.Johanneksen kirje: 2:1 Lapsukaiseni, tämän minä kirjoitan teille, ettette syntiä tekisi; mutta jos joku syntiä tekeekin, niin meillä on puolustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus, joka on vanhurskas. 2:2 Ja hän on meidän syntiemme sovitus; eikä ainoastaan meidän, vaan myös koko maailman syntien.
2:3 Ja siitä me tiedämme hänet tuntevamme, että pidämme hänen käskynsä. 2:4 Joka sanoo: "Minä tunnen hänet", eikä pidä hänen käskyjänsä, se on valhettelija, ja totuus ei ole hänessä. 2:5 Mutta joka pitää hänen sanansa, hänessä on Jumalan rakkaus totisesti täydelliseksi tullut. Siitä me tiedämme, että me hänessä olemme.
2:6 Joka sanoo hänessä pysyvänsä, on velvollinen vaeltamaan, niinkuin hän vaelsi.
2:7 Rakkaani, en minä kirjoita teille uutta käskyä, vaan vanhan käskyn, joka teillä on alusta ollut; tämä vanha( 10 KÄSKYÄ )käsky on se( VT )sana, jonka te olette kuulleet.
2:8 Ja kuitenkin minä kirjoitan teille uuden käskyn, sen, mikä on totta hänessä ja teissä; sillä pimeys katoaa, ja totinen valkeus jo loistaa.
2:9 Joka sanoo valkeudessa olevansa, mutta vihaa veljeänsä, se on yhä vielä pimeydessä. 2:10 Joka rakastaa veljeänsä, se pysyy valkeudessa, ja hänessä ei ole pahennusta. 2:11 Mutta joka vihaa veljeänsä, se on pimeydessä ja vaeltaa pimeydessä, eikä hän tiedä, mihin menee; sillä pimeys on sokaissut hänen silmänsä.
2:12 Minä kirjoitan teille, lapsukaiset, sillä synnit ovat teille anteeksi annetut hänen nimensä tähden. 2:13 Minä kirjoitan teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä kirjoitan teille, nuorukaiset, sillä te olette voittaneet sen, joka on paha. Minä olen kirjoittanut teille, lapsukaiset, sillä te olette oppineet tuntemaan Isän.
2:14 Minä olen kirjoittanut teille, isät, sillä te olette oppineet tuntemaan hänet, joka alusta on ollut. Minä olen kirjoittanut teille, nuorukaiset, sillä te olette väkevät, ja Jumalan sana pysyy teissä, ja te olette voittaneet sen, joka on paha.
2:15 Älkää rakastako maailmaa älkääkä sitä, mikä maailmassa on. Jos joku maailmaa rakastaa, niin Isän rakkaus ei ole hänessä. :16 Sillä kaikki, mikä maailmassa on, lihan himo, silmäin pyyntö ja elämän korskeus, se ei ole Isästä, vaan maailmasta. :17 Ja maailma katoaa ja sen himo; mutta joka tekee Jumalan tahdon, se pysyy iankaikkisesti.
2:18 Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt MONTA ANTIKRISTUSTA ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika. :19 Meistä he ovat lähteneet, mutta he eivät olleet yhtä meidän kanssamme; sillä jos he olisivat olleet yhtä meidän kanssamme, niin he olisivat meidän kanssamme pysyneet; mutta heissä oli tuleva ilmi, että kaikki eivät ole yhtä meidän kanssamme.
2:20 Teillä on voitelu Pyhältä, ja kaikilla teillä on tieto. :21 En minä ole kirjoittanut teille sentähden, ettette Totuutta tiedä, vaan sentähden, että te tiedätte sen ja ettei mikään valhe ole Totuudesta.
2:22 Kuka on valhettelija ellei se, joka kieltää sen että Jeesus on Kristus? Hän on antikristus, se joka kieltää Isän ja Pojan. :23 Kuka ikinä kieltää Pojan( ISLAM )hänellä ei ole Isääkään. Joka tunnustaa Pojan, hänellä on myös Isä.( SANOIKO ROOMAN PAAVI ETTÄ HEILLÄ ON SAMA "JUMALA"? )
2:24 Minkä te olette alusta asti kuulleet, se pysyköön teissä. Jos teissä pysyy se, minkä olette alusta( BERESHIT BARA ELOHIM; LUOMINEN )asti kuulleet, niin tekin pysytte Pojassa ja Isässä.
2:25 Ja tämä on se lupaus, minkä hän on meille luvannut: iankaikkinen elämä.
2:26 Tämän minä olen kirjoittanut teille niistä, jotka teitä eksyttävät.
2:27 Mutta te - teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.
2:28 Ja nyt, lapsukaiset, pysykää hänessä, että meillä hänen ilmestyessään olisi turva eikä meitä häpeällä karkoitettaisi pois hänen tyköänsä hänen tulemuksessaan.
2:29 Jos tiedätte, että hän on vanhurskas, niin te ymmärrätte, että myös jokainen, joka VANHURSKAUDEN TEKEE, on hänestä syntynyt.
- discohelluntailainen
Ei ole katkeraa todeta,että helluntaiherätys on mallistunut.Em yhdessä helluntaiseurakunnassa on mustalla lakanalla peitetty risti ja ääneentoisto sitä luokkaa,että rikotaan desipeli asetuksia,joihin on tietyt suositukset.Savukoneella ammutaan niin paljon savua.Maalinen hiphop tullut seurakuntaan,jopa juuri uskoontulleet joutuivat poistumaan kirkosta,kun oli liian maalinen meno päällä.
- Anonyymi
Helluntalaisuus on USA;n vapaamuurarien Suomeen suurella rahalla rantauttama syöpä. Pitää sisällään valheellisia tulkintoja. Kuten että et ole uskossa jos et puhu kielillä. Tuomiohenkinen, kyttäävä ja alistava uskonto josta on armo kaukana.
- Anonyymi
Maailmaan lähetetty eksytys.
- Anonyymi
Vihapuhetta, ja pahuutta ja valehtelua. Kommentoija, judaisti kirjoittaa itsestään ja omasta uskonnostaan: "Tuomiohenkinen, kyttäävä ja alistava uskonto josta on armo kaukana."
- Anonyymi
Aloittaja
Mikä on täydellinen srk? Liityn heti siihen, kunhan vain sen joku osoittaa. Onko se mormonit? Vai mikä?- Anonyymi
itse olen lähtenyt jo kymmeniä vuosia sitten, ja ymmärtänyt: Jumalan armo on paljon laajempi, kuin joku "pikkusieluinen" voisi ikinä ymmärtää.
Jumala antaa syntejä anteeksi, - ihmiset eivät . . .
järkyttävää. miten rakkaudetonta voi seurakunnat olla !
- Anonyymi
"järkyttävää. miten rakkaudetonta voi seurakunnat olla"
Toisten pahasta voi päästä eroon, mutta omat viat seuraavat mukana. Sen todistaa tämäkin ketju. - Anonyymi
On uskovien yhteyksiä sellaisiakin, jotka ovat rakkaudellisia:
https://jeesus-on-herra.com/tietoa-meista/ Olen hellari mutta ei se minua kahlitse. Uskonystäviä on yli seurakuntarajojen! Ole sinä ex-hellari onnellinen siinä rauhassa mikä olet saanut. Pääasia että olet uskossa ja et ole menettänyt otetta Jeesukseen. Ole siunattu!
- Anonyymi
Kiitos aloittajalle lohdullisesta tekstistä.
Jotkut "kunnioittaa" Raamatun jakeita niin korkealle ettei niistä saa edes keskustella tai ihmetellä niiden sisältämää vaatimusta. Nuo vaativat kyllä kirjaimelle kunnioitusta mutta eivät edes itse noudata sitä nin että osaisivat olla armollisia.
VTn puolella heistä sanotaan "he kunnioittavat Minua huulillaan mutta pitävät sydämensä Minusta kaukana".
Me jotka kykenemme ajattelemaan omin aivoin ja itse, joudumme sitten "kärsimään Hänen kanssaan ulkopuolella leirin".
Katolisuus onkin näin ollen tiukemmin vallassa kuin uskoimme. Sehän juuri kieltää rahvasta ajattelemasta itse tai edes lukemasta Raamattua itse. Se käskee vain totella ja antamaan rahaa.
Se on farisealaisuutta joka "solmii kokoon vaikeasti kannettavia taakkoja joihin ei itse halua sormellaankaan koskea".- Anonyymi
Odottelen tässä milloin se omin aivoin ajattelusi alkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Odottelen tässä milloin se omin aivoin ajattelusi alkaa.
:D odottele vaan ihan rauhassa :)
- Anonyymi
Kiitos aloittajalle. Olet löytänyt Jeesuksen, niin kuin jokaisen tulisi löytää. Helluntailaisuutta ei kenenkään tarvitsekaan seurata tai muitakaan valmiiksi pureskeltuja tulkintoja raamatusta. Tietysti rakastaa tulee niitäkin, jotka näissä karsinoissaan viihtyvät.
Ja Suomessa alkaa olla sananvapaus uhattuna ja kristittyjä pian vainotaan . Kyllä alkaa olla aika lähteä samaan rintamaan! Ei jäädä karsinoiden raameihin!
- Anonyymi
salopuu kirjoitti:
Ja Suomessa alkaa olla sananvapaus uhattuna ja kristittyjä pian vainotaan . Kyllä alkaa olla aika lähteä samaan rintamaan! Ei jäädä karsinoiden raameihin!
Kun peto saa vallan ja voiman, silloin peto kiinnittää huomionsa käskyynsä sunnuntaihin. Sapatin pyhänäpäivänä pitävät tulevat vainotuiksi.
Ilm.12:17. Ja lohikäärme vihastui vaimoon ja lähti käymään sotaa muita hänen jälkeläisiänsä vastaan, jotka pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus.
Homo ja lesboliitot ovat Raamatun sanan vastaisia, samoin kuin abortitkin.
1234567---
- Anonyymi
Jumalan tahdon mukaiseen yhteyteen olemme menossa. Siitä linkin kirjoitus antaa raamatullisia ohjeita:
"Ei yli seurakuntarajojen, vaan ilman niitä."
https://Jeesus-on-Herra.com/raamatullinen-kristittyjen-yhteys/>>Raamatullinen kristittyjen yhteys>>
Jossa Weijo on Ylipappi. Antaakohan Weijo lähtöpassit jos käyttää alkoholia?
- Anonyymi
"Tule sellaisena kuin olet" on varmaan nykyuskovien suurimpia vitsejä.
Kyllä on herätyksen ja muutoksen paikka edessä meillä uskovilla. Alkaen omista asenteista muihin kanssaihmisiin. Myös toisinajatteleviin kanssauskoviin. - Anonyymi
Aloitus on vuodelta 2007.
- Anonyymi
Pasi toivonen.
Weijo Lindroosi kirjoittaa juopottelun synnistä. Se heittäisi sinut pihalle jo esittelyssä.
https://jeesus-on-herra.com/alkoholin-kirous-vetoomus/ - Anonyymi
Asiallinen kirjoitus alkoholin käytön haitoista.
- Anonyymi
Pasi Kuikka vai Kusi Paikka?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1143131- 122016
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371885Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4001754Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
- 131196
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91166- 201049