tämä on totuus Jeesuksen nimessä.
Ellen Whiten Jumalan profettaa
5
90
Vastaukset
Elli popsi sieniä ja näki harhanäkyjä.
- .uskova_1
tuon surullisenkuuluisan rienaaja-riitan kanssa.
- Ellen kristitty ihminen?
Jos Ellen oli kirjailijana ja sisarena Jumalan lapsi; joka korosti Jeesusta Kristukseen tulleena; silloin hän on pelastettu sisar Herrassa; sillä Jeesuksensa todistaminen Jumalan Poikana on profetian Henki!
"Rakasta Jehovaa yuli kaiken ja lähimmäsitä niinkuin itseäsi; tässä on laki ja profeetat!" sanoi Jeesus...nostamatta neljättä käskyä muiden ohi?!
Juha-veli - timokarppi
Tarkoittatko otsikolla, että Ellen White oli Jumalan profeetta, vaiko että hänellä mahdollisesti oli profetoimisen armolahja?
Uuden liiton aikana ei, tulkintani mukaan, kukaan enää tule profeetaksi. Mutta kyllä jopa kehoitetaan pyrkimään saamaan profetoimisen armolahja.
1.Kor.14:1. Tavoitelkaa rakkautta ja pyrkikää saamaan hengellisiä lahjoja, mutta varsinkin profetoimisen lahjaa.
Mutta sama Paavali kirjoittaa myös että:
1.Kor.13:9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
Vaikka siis Raamattu sanoo, että uuden liitonkin aikana Jumala asettaa seurakuntaan profeettoja, ja mm. Paavali näyttäisi siis kumoavan sen väitteen, että Jeesus oli viimeinen profeetta, niin tekstiyhteys minulle osoittaa, että on kysymyksessä profetoimisen lahja. Esim Paavali puhuu, että profetoimisenkin armolahjaa tulisi käyttää uskon mukaan.
Room.12:6. ja meillä on erilaisia armolahjoja sen armon mukaan, mikä meille on annettu; jos jollakin on profetoimisen lahja, käyttäköön sitä sen mukaan, kuin hänellä uskoa on;
Liekö Haggai, Sakaria ja Malakia ja sitten Johannes Kastaja (jota Jeesus kutsuu Eliaaksi), ja tietysti Jeesus, (jossa profeetta käsite huipentui), olleet ne viimeiset profeetat.
Jeesus ei tietystikään ollut pelkästään profeetta, vaan totinen Jumala ja totinen ihminen.
Sakarian kirjassa on aika outo ajatus, jota olen vähän myös miettinyt.
Sak.13:2. Ja sinä päivänä, sanoo Herra Sebaot, minä hävitän epäjumalain nimet maasta, eikä niitä enää muisteta. Myöskin profeetat ja saastaisuuden hengen minä ajan maasta pois.
Mitä päivää tämä "sinä päivänä" mahdollisesti tarkoittaa, kun profeetatkin hävitetään? Muuta selitystä minulla ei ole kuin, että se tarkoittaa sitä päivää, kun Jeesus kuoli ristillä. Perustelen tulkintani mm. jakeilla 1 ja 6, samasta luvusta.
Sak.13:1. Sinä päivänä on Daavidin suvulla ja Jerusalemin asukkailla oleva
avoin lähde syntiä ja saastaisuutta vastaan
Sak.13:6. Ja jos häneltä kysytään: "Mitä ovat nuo haavat sinun rinnassasi?" vastaa hän: "Ne lyötiin minun ystäväini huoneessa".
En väitä, että nämä Sakarian jakeet olisivat kaikkein selvimpiä raamatunkohtia osoittamaan, että Jeesus oli viimeinen profeetta, sillä onhan Raamatussa paljon selvempääkin tekstiä, mutta ehkä näitäkin jakeita kannattaa pohtia.
Danielin kirjassa on mielenkiintoinen profetia koskien Israelia, joka ehkä liittyy samaan mihin Sakaria kirja.
Dan.9:24. Seitsemänkymmentä viikkoa on säädetty sinun kansallesi ja pyhälle kaupungillesi; silloin luopumus päättyy, ja synti sinetillä lukitaan, ja pahat teot sovitetaan, ja iankaikkinen vanhurskaus tuodaan, ja näky ja profeetta sinetillä vahvistetaan, ja kaikkeinpyhin voidellaan.
"Luopumus päättyy". Kun Jeesus kuoli ristillä Israelin kadonneitten lampaitten tähden, niin "pahat teot sovitetaan" jne. Onneksi Jumala on järjestänyt oksastamisen, että me "muut lampaatkin" saimme tulla sovitetuksi (siis koko maailma sovitettiin).- ilmeni tarve
Jumala kutsuu profeettoja tarpeen mukaan. suuren adventtiherätyksen jälkimainingeissa oli vaikka jos minkälaista opetusta. Siksi Jumala kutsui profeetan välittämään Jeesuksen todistuksen ohjaukseksi seurakuntaa varten. Näin kaikkien äänien keskelle syntyi Jeesuksen seurakunta jonka tehtävänä on Ilmestyskirjan lupausten mukaisesti korottaa Kristusta ja Jumalan käskyjä.
Jeesus ei ollut profeetta. Jeesus on Jumalan Poika. Jeesuksen jälkeen profetoi Raamattuun mm. Johannes.
Profetian henki on erityinen sanoma Jeesukselta ja se välittyi Ellen Whiten kautta (mies jolle tehtävää taivaasta tarjottiin kieltäytyi joten Jumala valitsi heikoimmasta heikoimman välikappaleen).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1002873En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101814
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3831681Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039