Lyhennettyjä versioita?

Innokas lukija

Onko Pottereista saatavilla mitään lyhennettyjä versioita, esimerkiksi noin 80-sivuisia? En jaksa todellakaan kahlata mitään kuuttasataa sivua läpi.

Eikö ole teistäkin vähän outoa että ne kirjat on niin paksuja? Olen nähnyt noin 50 prosenttia yhdestä elokuvasta eikä sen kertomiseen todellakaan mene puolta kirjan paksuudesta. Ehkä paksut kirjat myyvät hyvin, mene ja tiedä.

Ainakin Robinson Crusoesta on lyhennetty laitos, jonka luin pienemä.

20

1153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VOLDEMORTTI91

Elokuvissa ei ole lähellekkään kaikkia asioita mitä kirjoissa on. Monta hyvää kohtaa on jätetty pois ja paskaa keksitty tilalle. 80-sivuun on vähän vaikea tiivistää niin mahtavia kertomuksia. Johan siinä menee kirjojen lukemisen ilokin. Et taida oikeasti arvostaa kirjoja tai Harry Potteria. Muuten olisit lueknut ne kirjatkin.

Kirjat ovat parempia kuin elokuvat monella tapaa eikä niitä voi myöskään tehdä täydellisesti samalla tavalla kuin kirjoja

• tikkelssi

Haloo, jos olet ínnokaslukija´niin kai sä nyt niin lyhyen kun kuussataa saat luettuu!!!
        mitä OUTOA NIISSÄ ON!!!!!!!!?????????
        Siis vähän järkeä peliin, toi on naurettavaa jos ne olis n. 100 sivusia!!!!!!

• Veronis

niin lue ficcejä. Suurin osa on tosi lyhyitä, mutta koska ficcien tekijät on muuttunut pikkasen tarkemmiksi vuosien varrella, niin nykyään niistä löytyy paljon kirjoihin viittavia tilanteita. Myös pelkkä kirjan selailu riittää, mutta jos 600 sivua on liikaa, niin mene elokuviin ja katso leffat. Niistä on jätetty paljon pois, lyhennetty puheenvuoroja, mutta tarina on sama.

• devia

Olen samaa mieltä Veronisin kanssa, jos haluat lyhyitä kirjoituksia lue ficcejä. Eivät ne tietenkään kirjoja korvaa mutta jos sattuu hyvä ficci kohdalle niin kyllä siitä voi huvia saada.

En kuitenkaan näe mitään järkeä miksi kirjojen pitäisi olla lyhyempiä? HP:t on kirjoitettu hyvin, kuvailtu hyvin jne. Jo on yksi maailman parhaista kirjailijoista, se on selvää ja Kaparinen on omasta mielestäni suomentanut kirjat todella hyvin. Niissä on niin hyvin kerrottu jotkin asiat että ei ole mitään syytä miksi ne pitäisi olla lyhyesti, muuten niihin jäisi niin paljon tyhjiä kohtia, sellaisia asioita mitkä pilaisivat koko kirjan.

Tiedän monta todella nuorta lukijaa, jotka eivät kunnolla edes osaa lukea, jotka ovat lukeneet kirjat. Eivätkä ole valittaneet kirjojen pituuksista.

Elokuvista jää puolet ellei enemmänkin asioita epäselviksi. Vaikka ne ovatkin hyviä niin ne ovat aivan eriasia, ei niitä voi verrata kirjoihin. se vain on niin yksin kertaista.

• tuota

mieltä, et ole oikea HP -fani. Mitä paksumpi, sitä parempi!!!

• taizi92

olen samaa mieltä! liian pitkiä? Liian lyhyitä minusta! Oikea fani jaksaa kyllä lukea kirjan.

• hp-fanittaja
        taizi92 kirjoitti:

olen samaa mieltä! liian pitkiä? Liian lyhyitä minusta! Oikea fani jaksaa kyllä lukea kirjan.

Mitä pidempi kirja, sitä parempi. Eihän siitä mitään tulisi jos Harry Potterit olisivat jotain 50-150 sivuisia..! Itse en jaksanut viimeksi odottaa Harry Potter 6:sta suomeksi niin luin sen englanniksi, vaikka englannin numero on 7-8 ja en sitä ennen ollut lukenut ainuttakaan kunnollista kirjaa enkuks.. :)

• hp-fanittaja kirjoitti:

Mitä pidempi kirja, sitä parempi. Eihän siitä mitään tulisi jos Harry Potterit olisivat jotain 50-150 sivuisia..! Itse en jaksanut viimeksi odottaa Harry Potter 6:sta suomeksi niin luin sen englanniksi, vaikka englannin numero on 7-8 ja en sitä ennen ollut lukenut ainuttakaan kunnollista kirjaa enkuks.. :)

...mutta seiskan on paras ylittää 1000 sivua, tai lähtee J:K:lle parisataa räyhääjää, niinkuin tossa ylempänä jo valistin.

Pottereissa on paksuus parasta heti hyvän tarinan jälkeen. Olen vieläkin näreissäni siitä että Puoliverinen prinssi on niin lyhyt!! ÄRH!

• tuota

että olen samaa mieltä kuin minizy, puoliverinen prinssi oli aivan liian lyhyt. odotin vähintäänkin 1400 sivua, sillä jokainen potter on ollut edeltäjäänsä paksumpi, feeniksin kiltaan asti. Auta armias Jo, jos kirja on ohuempi kuin 5. ja 6. Potter!!

• Kaikki loppuu aikanaan...
        tuota kirjoitti:

että olen samaa mieltä kuin minizy, puoliverinen prinssi oli aivan liian lyhyt. odotin vähintäänkin 1400 sivua, sillä jokainen potter on ollut edeltäjäänsä paksumpi, feeniksin kiltaan asti. Auta armias Jo, jos kirja on ohuempi kuin 5. ja 6. Potter!!

Kunhan Potter sarja saa loistavan päätöksen

• moony girl

Mä luin puoliverisen prinssin päivässä en voinu jättää sitä kesken! Noi kirjat on vielä lyhyitä voisivat olla pitempiäkin! toivon että kohta tulisi jo vika osa en pysy kauaa enää housuissani!! koko ajan pyörii potteri päässä!! :) NO luen hp-kirjoja uudestaan ja uudestaa....

• animagus

että kirjat olisivat pidempiä!!!

Ei niistä mitään lyhennettyjä versioita ole, ainakaan vielä, ja tuskin koskaan tuleekaan... Jos kerran lapsetkin jaksavat ja haluavat lukea ne niin paksuina kuin ne ovat, ketä varten ne pitäisi lyhentää?

Jos olet innokas lukija (kuten nimimerkkisi sanoo) niin mikä ongelma kirjojen paksuus on? Tärkeämpää on se, onko kirja vetävä. Jos on, silloin tuhatkaan sivua ei tunnu paljolta!

Mur mur, pelkään, että 7. kirja on aivan liian ohut...!!!

• Pottereiden pitäisi olla lyhennettyjä? Ihan älytöntä. Syy miksi leffoissa asiat on kerrottu lyhyemmin, on se että niistä puuttuu paljon kohtauksia, jotka ovat kirjassa, ja näin vääristävät tarinan kulkua. Suosittelisin lukemaan kirjat. Minulle ei ainakaan tuota mitään ongelmaa lukea näin pitkää teosta, jos on kyse näinkin hyvästä sarjasta kuin Harry Potterit.

• Innokas lukija

Kuules nyt,ei kaikki halua lukea pitkiä juttuja.vAikka oon innokas lukija haluan lyhenneltyjä.

JA TE JOTKA VÄITÄTTE lukeneenne jonku niist kirjoist päiväs, te valehtelette tai sit ootte vaa lukassu joka toista sivua vähän.

• Innokas lukija kirjoitti:

Kuules nyt,ei kaikki halua lukea pitkiä juttuja.vAikka oon innokas lukija haluan lyhenneltyjä.

JA TE JOTKA VÄITÄTTE lukeneenne jonku niist kirjoist päiväs, te valehtelette tai sit ootte vaa lukassu joka toista sivua vähän.

on nopeampia lukemaan kuin toiset. Ja mä en tajuu edelleekään miksi Potteist tarttis tehdä lyhennettyjä versioita. Jos ei jaksa lukee niitä ni sit ei lue. Ja neljä ekaa Potterii on ilmestyny äänikirjana. Kuuntele niitä, jos et jaksa lukea.

• animagus
        Innokas lukija kirjoitti:

älytöntä Potterit lyhemmäksi! -vaatimustasi sanon vain, että ne ovat yllättävän nopealukuisia kirjoja. Kieli on sujuvaa ja juoni tempaisee sen verran nopeasti mukaansa, että kyllä tällaisen kirjan voi päivässä lukea, jos on nopea lukija.

Kommentoinpa sittenkin vielä.
        Lue novelleja, jos lyhyttä tekstiä haluat. Ei kaikista kirjoista voi olla lyhenneltyjä versioita laiskoja ihmisiä varten. Aika harvoista itse asiassa onkaan, onneksi. Lisäksi jos lyhennelmän tekee joku muu kuin kirjailija itse (kuten useimpien lyhennelmien kohdalla on), minusta se ei ole enää ollenkaan sama asia.

Tuo Tanzun(ko se oli) kehoitus kuunnella äänikirjoja on hyvä. Suosittelen!

• Innokas lukija
        animagus kirjoitti:

älytöntä Potterit lyhemmäksi! -vaatimustasi sanon vain, että ne ovat yllättävän nopealukuisia kirjoja. Kieli on sujuvaa ja juoni tempaisee sen verran nopeasti mukaansa, että kyllä tällaisen kirjan voi päivässä lukea, jos on nopea lukija.

Kommentoinpa sittenkin vielä.
        Lue novelleja, jos lyhyttä tekstiä haluat. Ei kaikista kirjoista voi olla lyhenneltyjä versioita laiskoja ihmisiä varten. Aika harvoista itse asiassa onkaan, onneksi. Lisäksi jos lyhennelmän tekee joku muu kuin kirjailija itse (kuten useimpien lyhennelmien kohdalla on), minusta se ei ole enää ollenkaan sama asia.

Tuo Tanzun(ko se oli) kehoitus kuunnella äänikirjoja on hyvä. Suosittelen!

Ei sitte tullu mielee että on syy miks en halua lukee pitkiä kirjoja.mulla on sellane näkövamma joka haittaa lukemista.äänikirjat on hyvä idea,kiitos vaa tanzu.mä en tiedä mistä niit löytyy ku meillä on täällä pieni kirjasto eikä kirjakauppaa.kaupunkiin on matkaa yli 200km.siellä ois ehkä kirjakauppa josta vois kysyä.
        musta on rumaa nimitellä toisten ajatuksia älyttömiksi.

Ei sitte tullu mielee että on syy miks en halua lukee pitkiä kirjoja.mulla on sellane näkövamma joka haittaa lukemista.äänikirjat on hyvä idea,kiitos vaa tanzu.mä en tiedä mistä niit löytyy ku meillä on täällä pieni kirjasto eikä kirjakauppaa.kaupunkiin on matkaa yli 200km.siellä ois ehkä kirjakauppa josta vois kysyä.
        musta on rumaa nimitellä toisten ajatuksia älyttömiksi.

kuullut näkövammaisten kirjastosta? Sieltä saa lainata äänikirjoja, jos on jokin este lukemiselle. Lainausoikeuden saamiseksi tarvitset vain lääkärin lausunnon. Äänikirjoja löytyy sekä kasetteina, että ns. daisy-cd:n, joiden kuuntelemiseen saat kirjastosta lainaksi siihen tarkoitetun soitimen, koska näitä levyjä ei voi soittaa tavallisessa cd-soittimessa
        Lainaaminen tapahtuu netin kautta ja äänikirjat lähtetään sinulle postitse, ja kun olet kuunnellut kirjan, palautat ne takaisin kirjastoon täysin ilmaiseksi.

Alla olevasta linkistä löytyy tietoa, siitä miten pääset asiakkaaksi, yms. http://www.celialib.fi/lainaus/index.html

• Innokas lukija
        tanzu84 kirjoitti:

kuullut näkövammaisten kirjastosta? Sieltä saa lainata äänikirjoja, jos on jokin este lukemiselle. Lainausoikeuden saamiseksi tarvitset vain lääkärin lausunnon. Äänikirjoja löytyy sekä kasetteina, että ns. daisy-cd:n, joiden kuuntelemiseen saat kirjastosta lainaksi siihen tarkoitetun soitimen, koska näitä levyjä ei voi soittaa tavallisessa cd-soittimessa
        Lainaaminen tapahtuu netin kautta ja äänikirjat lähtetään sinulle postitse, ja kun olet kuunnellut kirjan, palautat ne takaisin kirjastoon täysin ilmaiseksi.

Alla olevasta linkistä löytyy tietoa, siitä miten pääset asiakkaaksi, yms. http://www.celialib.fi/lainaus/index.html

Kiitti sulle.en ollu kuullut vielä tosta.Tai kyl Äiti sano,että on joku tuommonen mutta ei oo ehditty kauheesti tututustua kaikkeen ku on muutettu vasta takaisin Ruotsista.
        nyt mun täytyy hankkia lainaoikeudet äkkiä.Veli aiko auttaa mua kun tulee kotiin.
        Toivottavasti siellä on sitten Pottereita saatavilla.

Kiitti sulle.en ollu kuullut vielä tosta.Tai kyl Äiti sano,että on joku tuommonen mutta ei oo ehditty kauheesti tututustua kaikkeen ku on muutettu vasta takaisin Ruotsista.
        nyt mun täytyy hankkia lainaoikeudet äkkiä.Veli aiko auttaa mua kun tulee kotiin.
        Toivottavasti siellä on sitten Pottereita saatavilla.

löytyy kaikki Potter-kirjat äänikirjoina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe