Olen kuullut monenlaista juttua mikä jeesus oli. Hän oli kuulemma henkiolento, jumala ja vaikka mitä. Eikö kuitenkin luterilaisen kirkon kannan mukaan jeesus ole jumalan poika ja aina ollut olemassa? Lisää mielipiteitä asiasta:
http://www.kookas.fi/forum/thread/11758
Mikä Jeesus tarkalleen oli
13
500
Vastaukset
- Olio? oliko? Jeesusko?
Jeesus oli pahanhajuinen kaasunjämä, joka sihisi pyhästä Mooseksen peräsuolesta tähän kylmään ja hänelle aivan liian hyvään maailmaan.
Totuus on karmea ja hurja. Nimittäin vain minä tiedän mikä se saatanan paska oikeasti oli. Ja nyt kerron sen teille kaikille... Jeesus oli Saddam Hussein. Ja Jeesuksen hirttovideon voi katsoa kätevästi youtubesta. Ihan oikein sille vanhalle paskalle!"Siihen aikaan eli maanpäällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia"
Tästä oli puhe tuolla Jeesuksen hauta osiossa ja väitettiin että Jumalan pojilla tarkoitetaan Jeesuksen veljiä. Tässä Raamatunkohdassa tarkoitetaan kuitenkin enkeleitä, jotka halusivat jättää taivaan ja yhtyä maan tyttäriin. HEidän jälkeläisiään kutsuttiin nefileiksi, eli jättiläisiksi.Hunajapupunen kirjoitti:
"Siihen aikaan eli maanpäällä jättiläisiä, ja myöhemminkin, kun Jumalan pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia"
Tästä oli puhe tuolla Jeesuksen hauta osiossa ja väitettiin että Jumalan pojilla tarkoitetaan Jeesuksen veljiä. Tässä Raamatunkohdassa tarkoitetaan kuitenkin enkeleitä, jotka halusivat jättää taivaan ja yhtyä maan tyttäriin. HEidän jälkeläisiään kutsuttiin nefileiksi, eli jättiläisiksi.Tuo on käännetty yli 4000 vuotta vanhalla kielellä kirjoitetusta tekstistä, jonka ymmärtämisessä on toisinaan vähän ongelmia. Vanhan kirkkoraamatun kääntäjät olivat uskollisia ja kunnioittivat Jumalan sanaa niin, että kirjoittivat käännökseen juuri niin kuin näkivät alkutekstissä olleen, oli se sitten miten hölmöä tahansa.
Olen kuullut, että tuo Raamatunkohta paremmin käännettynä menisi suunnilleen näin: Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, huomasivat KUNINKAAT ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat. Silloin Herra(Jahve) sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta. Siihen aikaan eli maan päällä PRINSSEJÄ, ja myöhemminkin, kun KUNINKAAT yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.- to...
Eliach kirjoitti:
Tuo on käännetty yli 4000 vuotta vanhalla kielellä kirjoitetusta tekstistä, jonka ymmärtämisessä on toisinaan vähän ongelmia. Vanhan kirkkoraamatun kääntäjät olivat uskollisia ja kunnioittivat Jumalan sanaa niin, että kirjoittivat käännökseen juuri niin kuin näkivät alkutekstissä olleen, oli se sitten miten hölmöä tahansa.
Olen kuullut, että tuo Raamatunkohta paremmin käännettynä menisi suunnilleen näin: Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, huomasivat KUNINKAAT ihmisten tyttäret ihaniksi ja ottivat vaimoikseen kaikki, jotka he parhaiksi katsoivat. Silloin Herra(Jahve) sanoi: "Minun henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta. Siihen aikaan eli maan päällä PRINSSEJÄ, ja myöhemminkin, kun KUNINKAAT yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia; nämä olivat noita muinaisajan kuuluisia sankareita.vanhaa hepreaa eikä kielellisesti epäselvä, siinä sanotaan bnei-elohim - jumalten(henkien) pojat.Kuninkaista ei puhuta; kaikilla kansoilla on omat jättiläistarinansa, tässä on israelilaisten sellainen:muinoin oli jättiläisiä ja ne olivat syntyneet niin että jumalten pojat...
to... kirjoitti:
vanhaa hepreaa eikä kielellisesti epäselvä, siinä sanotaan bnei-elohim - jumalten(henkien) pojat.Kuninkaista ei puhuta; kaikilla kansoilla on omat jättiläistarinansa, tässä on israelilaisten sellainen:muinoin oli jättiläisiä ja ne olivat syntyneet niin että jumalten pojat...
Jos tuo mitä sanoit on tosi, niin saattaa olla sitten ensimmäinen selvä myytti Raamatussa, mitä on minun vastaani tullut, eli mitä olen huomannut tai tiedän. Taivaankansimyyttiäkin on yritetty väittää Raamatun opiksi, mutta näyttää siltä että se on vain suomen valtion kirkon uusimman käännöksen luomus, koska alkuperäisessä raamatussa puhutaan vain taivaan avaruudesta/”vahvuudesta”, tyhjästä tilasta maan yllä. Näin se lukee edelleen monelle muulle kielelle käännetyissä Raamatuissa.
Se jolta tuon juttuni ”jumalan pojista” kuulin, näytti myös tuntevan jonkun verran alkukieltä, mutta eiköhän tuo ennen pitkää selviä.- to...
Eliach kirjoitti:
Jos tuo mitä sanoit on tosi, niin saattaa olla sitten ensimmäinen selvä myytti Raamatussa, mitä on minun vastaani tullut, eli mitä olen huomannut tai tiedän. Taivaankansimyyttiäkin on yritetty väittää Raamatun opiksi, mutta näyttää siltä että se on vain suomen valtion kirkon uusimman käännöksen luomus, koska alkuperäisessä raamatussa puhutaan vain taivaan avaruudesta/”vahvuudesta”, tyhjästä tilasta maan yllä. Näin se lukee edelleen monelle muulle kielelle käännetyissä Raamatuissa.
Se jolta tuon juttuni ”jumalan pojista” kuulin, näytti myös tuntevan jonkun verran alkukieltä, mutta eiköhän tuo ennen pitkää selviä.siellä enemmänkin. Alkuperäinen teksti ei puhu avaruudesta maan yllä, vaan sanoo "raqia'" eli uskotaan että on jokin rakennelma tuossa päällämme. Sana tulee takomisesta, venyttämisestä. raqia' voi peittää tyhjän tilan mutta se itse on jonkinlainen peite, katos. Käännös ei merkitse mitään, siihenhän voi runoilla minkä hyvänsä selityksen, vaan alkukielen teksti.
Mistä muusta kirkko tietäisi, kuka Jeesus on kuin Raamatusta, eli jos vähääkään osaa lukea Raamattua itse, niin ennemmin katsoo sieltä.
Raamattu ei mainitse kolminaisuutta tai kolmiyhteyttä, joten selaisen termin käyttö viittaa kirkon hämärään perimätietoon, vaikka ei kaukana Raamatusta olisikaan.
Raamattu mainitsee yhdessä Isän Pojan ja Pyhän Hengen, joista Poika tarkoittaa Jeesusta Kristusta (Matt. 28:19). "5. Olkoon teillä se mieli, joka myös Kristuksella Jeesuksella oli, 6. joka ei, vaikka hänellä olikin Jumalan muoto, katsonut saaliiksensa olla Jumalan kaltainen, 7. vaan tyhjensi itsensä ja otti orjan muodon, tuli ihmisten kaltaiseksi, ja hänet havaittiin olennaltaan sellaiseksi kuin ihminen;" (Fil. 2:5-7) Jumala ei tahtonut paljastaa omaa pelottavaa olemustaan, vaan lähestyä ainoastaan rakkaudella, saadakseen vastarakkautta. Sen, minkä ihmiset tekivät Jumalan Pojalle, sen he tekivät hänen Isälle, joka oli hänet lähettänyt, sillä Jeesus oli Jumalan rakas Poika (Matt. 17:5), ja luonteensakin perusteella näkymättömän Jumalan kuva (Kol. 1:15). Kaikilla kolmella Isällä, Pojalla ja Pyhällä Hengellä on sama tahto, mutta eri ominaisuudet, ei samaa olemusta ja eri luonnetta. Jeesus Kristus oli kuuliainen isälleen ja rukoili isäänsä. Hän teki paljon muutakin mikä on meille esimerkkinä. Hänet Jumala teki täysin ihmiseksi silloin kun hän oli luonamme, ja hänen kauttaan me saamme Jumalan tahdosta tehdä kaikkea sitä, mitä Jeesus teki, jopa suurempia ihmeitä, mutta juuri syntien sovituksessa me jäämme aina hänen varjoonsa, vaikka tekisimme mitä, sillä kukaan meistä ei ole yhtä viaton.
Näin suunnilleen kuvailisin lyhyesti käsitykseni Jeesuksesta niin kuin Raamattu sanoo.- Ihan pihalla
En ole koskaan pystynyt sisäistämään ja käsittämään kolmiyhteyttä.
Miksi ihmeessä Monoteistisessä uskonnossa yksi henki on splitattu kolmeen käsitteeseen?
Myös kukin näistä käsitteistä myös yksikseen tarkasteltuna on erittäin outoja.
**** Jumala ****
Kaikkialla vaikuttava kaikkivoipa henki, josta ei voi saada mitään todisteita ja jonka olemassa olo perustuu vain siihen, että uskoo moiseen.
Jumala on aina minun puolellani ja oikeuttaa mitä brutaaleimpaan toimintaan muita ihmisiä ja yhteiskuntia kohtaan. Tämä on toiminut nyt ja toimii jatkossakin, niin kauan kuin ihmislaji tällä pallolla elää.
Jumala on käsite, joka on ihmisen sisällä ja ajatusmaailmassa sekä antaa käyttäytymisraamit, joiden mukaan toimitaan. Raamit on lueteltu kirjassa, joka on ihmisten kirjoittama ja täyttä satua.
Siinä on vakava ja vaarallinen ristiriita.
*** Jeesus ****
Hahmo, jonka rooli Jumalan poikana on vähintääkin outo ja skitsofreninen.
Miksi ihmeessä hänen piti kuolla syntiemme vuoksi? Mitä ihmettä se tarkoittaa? Mitä olisi tapahtunut, jos Jeesus ei olisi elänyt ja kuollut marttyyrikuolemaa? Rypisimmekö synnissä vielä nykyistäkin enemmän vai tarkoittaako tuo, että kun Jeesus kuoli, niin Jumala antaa kuollessamme armoa ja pääsemme johonkin hypotettiseen paikkaan kanteleita soittelemaan?
Eli asiat, jotka koemme tai nimitetään synniksi, loukkaukseksi muita ihmisyksilöitä kohtaan, on pois pyyhitty, koska joku juutalainen eli pari tuhatta vuotta sitten ja myöhemmin eläneet uskoivat hänen olleen Jumalan poika ja sovittavansa syntimme.
Se on kummallinen ja epälooginen ajatus.
Siis kertokaa nyt mihin ihmeeseen Jeesusta tarvitaan?
*** Pyhä henki ***
Tämä on käsitteenä itse asiassa aika järkevä, jos sitä ajatellaan ihmisessä olevana yleisenä käyttäytymistä ohjaavana ohjenuorana. Pyhyyden liittämistä termiin en ymmärrä. Jos pyhällä tarkoitetaan vakavaa ja tärkeää juttua, niin sitten se on OK.
Tuolla käsitteellä ei tietenkään voi olla mitään tekemistä oletetun kaikkivaltiaan ja vahvan hengen kanssa. Vielä vähemmän ymmärrän henkisen ohjenuoran ja muinaisen juutalaisen suhdetta.
**** Eli kertokaa siis ****
Mitä tarkoittaa siis kolmiyhteys? Kolmea käsitettä, joista kaksi on absurdeja ja yksi ehkä järkevä, mutta joiden välillä ei ole mitään yhteyttä.
Namaste! sanovat Intiassa ja Nepalissa. Se tarkoittaa "Tervehdin Jumalaa sinussa" eli toisin sanoen "Tervehdin oikeamielistä osaa sinussa"
Niin sanon myös teille.
Namaste! - Teholooki
Eliach kirjoitti: "Raamattu ei mainitse kolminaisuutta tai kolmiyhteyttä, joten selaisen termin käyttö viittaa kirkon hämärään perimätietoon, vaikka ei kaukana Raamatusta olisikaan."
Kyllä minun Raamatussa kerrotaan useammassakin kohdassa kolminaisuudesta - jo luomisen yhteydessä ensimmäisen kerran, mutta suorana mainintana Uudessa Testamentissa useita kertoja. Kolminaisuusoppi juontaa sieltä juurensa. Tarkkuutta asioihin hieman. Kiitos
Ai niin. Siitä kirkon ajatuksesta Jeesuksesta:
Jeesus on kirkon opin mukaan samaan aikaan tosi Jumala ja tosi ihminen. Jos hyllystäsi löytyy katekismus, virsikirja tms. niin plaraa sieltä esille apostolinen uskontunnustus ja lue esim. kohdasta "ja Jeesukseen Kristukseen...jne. Siinä tulee aika hyvin esille, mitä kirkko opettaa Jeesuksesta.
- ALH
Katsoppa tätä ja tiedä että Sana tarkoittaa Jeesusta. Tässä lisävalaistusta. Jeesus on aina ollut Raamatun mukaan, siis myös luterilaisten.
Joh 1:Sana tuli ihmiseksi
Alussa oli Sana. Sana oli Jumalan luona, ja Sana oli Jumala.
2. Jo alussa Sana oli Jumalan luona.
3. Kaikki syntyi Sanan voimalla. Mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä.
4. Hänessä oli elämä, ja elämä oli ihmisten valo.
5. Valo loistaa pimeydessä, pimeys ei ole saanut sitä valtaansa.
6. Tuli mies, Jumalan lähettämä, hänen nimensä oli Johannes.
7. Hän tuli todistajaksi, todistamaan valosta, jotta kaikki uskoisivat siihen.
8. Ei hän itse ollut tuo valo, mutta valon todistaja hän oli.
9. Todellinen valo, joka valaisee jokaisen ihmisen, oli tulossa maailmaan.
10. Maailmassa hän oli, ja hänen kauttaan maailma oli saanut syntynsä, mutta se ei tuntenut häntä.
11. Hän tuli omaan maailmaansa, mutta hänen omansa eivät ottaneet häntä vastaan.
12. Mutta kaikille, jotka ottivat hänet vastaan, hän antoi oikeuden tulla Jumalan lapsiksi, kaikille, jotka uskovat häneen.
13. He eivät ole syntyneet verestä, eivät ruumiin halusta, eivät miehen tahdosta, vaan Jumalasta.
14. Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme. Me saimme katsella hänen kirkkauttaan, kirkkautta, jonka Isä ainoalle Pojalle antaa. Hän oli täynnä armoa ja totuutta. - Herran oma
rauhaa!
Jeesus on ensimmäinen ja viimeinen..Hän on aina ollut ja tulee aina olemaan.hänen kauttaan on kaikki luoto,Kun maailman kaikkeutta luotiin oli luomistyössä kaikki kolme yhteistyössä Isä,poika ja jumalisuuden kolmas persoona pyhä henki..Jumalan henki liikkui vetten päällä.Heillä kaikilla on samat ominaisuudet esim:kaikki tietävät, kaikkialla koko ajan läsnäolevat kaikki valtiaat jne: Jeesus kertoo itse miten hän on aina ollut snl:8:22-31 Jeesus on voittaja hänellä on kuoleman ja tuonelan avaimet hän riisui aseet hallituksilta ja valloilta ja asetti ne julkisen häpeän alaiseksi! Hän on Kuningasten Kuningas ja Herrain Herra!!- Ihan pihalla
Pilkun ja pisteen jälkeen kuuluu suomenkielessä kirjoittaa välilyönti.Eikö vaan.Samoin kappalevälitkinolisi kivoja.Vaikka aihe sinällään on hauska,ja raamattusivuiltaon kiva copy-pasteta tänne kaikkea skeidaa ajattelematta itse lainkaan.
- kottiin, tuu
Ihan pihalla kirjoitti:
Pilkun ja pisteen jälkeen kuuluu suomenkielessä kirjoittaa välilyönti.Eikö vaan.Samoin kappalevälitkinolisi kivoja.Vaikka aihe sinällään on hauska,ja raamattusivuiltaon kiva copy-pasteta tänne kaikkea skeidaa ajattelematta itse lainkaan.
ookkona kui tuhlaajapoika?
Isän hali odottaa. Jeesus on sen mahdolliseksi tehnyt. Koettu - ON.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806