Raamatun sapatti

Pertti Kreivi

Kristikunnassa vietetään kahta eri lepopäivää.
Enemistö kristityistä sunnuntaita.
Joka on raamatun mukaan viikon ensimäinen päivä.

Mutta on myöskin paljon ympäri maailmaa kritittyjä,
jotka viettävät UUDEN LIITON lepopäivänä sapattia,eli lauantaita.
Kautta koko kristillisen ajan on ollut
evankelisiä kristittyjä,
jotka ovat pyhittäneet lauantain lepopäivänään.

Sapatin viettäjiä oli keskiajallakin valdolaisten joukossa.
Skotlannin varhainen kirkko pyhitti myöskin lauantain.
Uskon puhdistajista muumuassa Karlstadt hyväksyi sapatin.

Samaan aikaan esiintyi Puolassa,Sveitsissä,Hollannissa ja Pohjois-Saksassa uskovia,
jotka pyhittivät sapatin,heidän joukossaan mm.Liechtensteinin prinssi.KREIVI ZINZENDORF,

evankelisen seuraunnan perustaja,
pyhitti seurakuntineen lauantain raamatullisena uudenliiton lepopäivänä.
Baptistien joukossa on eriaikoina noussut sapattia pyhittäviä joukkoja,
joista meidän aikanamme tunnetaan SEITSEMÄNNEN PÄIVÄN BAPTISTIT.

MADHILDA WREDE,tunnettu vankien ystävä,
pyhitti elämänsä viimeisinä aikoina lauantain lepopäivänä.
Kaikki sapattia pyhittävät liikkeet ja henkilöt ovat EVANKELISIÄ.

Kysymys EI OLE juutalaisuudesta,EIKÄ lakikristillisyydestä.
Lepopäivän viettoa lauantaina voi oikeutetusti perustella raamatullisena asetuksena.

24

944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nimestä päätellen olet ilmeisesti Sirkka Iitan mies. Oletkos sinä adventisti?

• Pertti Kreivi

Eikä ole tietääkseni Sirkka Iitakaan.

• Pertti Kreivi kirjoitti:

Eikä ole tietääkseni Sirkka Iitakaan.

Mutta Sirkka Iita on täysin päästään pyörällä, kun adventistisisarensa ja adventistipappiserkkunsa ovat häntä manipuloineet omiin uskomuksiinsa. Tuo aloituksesi antaa aavistaa, että olet joutunut samaan myllytykseen.

• Pertti Kreivi
        uskova_1 kirjoitti:

Mutta Sirkka Iita on täysin päästään pyörällä, kun adventistisisarensa ja adventistipappiserkkunsa ovat häntä manipuloineet omiin uskomuksiinsa. Tuo aloituksesi antaa aavistaa, että olet joutunut samaan myllytykseen.

On muitakin seitsemännen päivän pyhittäviä
        kristillisiä seurakuntia,kuin adventistit.
        Kuten kirjoituksestani varmaankin selvisi,
        jos maltoit sen lukea?
        Kaikki nämä mainitsemani liikkeet ja henkilöt ovat
        evankelisia.Eikä kysymys ole Juutalaisuudesta
        eikä lakikristillisyydestä.

On muitakin seitsemännen päivän pyhittäviä
        kristillisiä seurakuntia,kuin adventistit.
        Kuten kirjoituksestani varmaankin selvisi,
        jos maltoit sen lukea?
        Kaikki nämä mainitsemani liikkeet ja henkilöt ovat
        evankelisia.Eikä kysymys ole Juutalaisuudesta
        eikä lakikristillisyydestä.

Nyt kun et mennyt minkään evankeelisen seurakunnan keskustelupalstoille, vaan nimenomaan tälle adventistien palstalle, niin kerroppa uskotko adventistien profeetan näkyihin ja opetuksiin, että Jumala poistui 22.10.1844 kärryillä taivaan valtaistuimelta ja saatana on siitä lähtien sillä istunut ja jokaisen ei-adventistin rukous menee saatanalle?

• Pertti Kreivi
        uskova_1 kirjoitti:

Nyt kun et mennyt minkään evankeelisen seurakunnan keskustelupalstoille, vaan nimenomaan tälle adventistien palstalle, niin kerroppa uskotko adventistien profeetan näkyihin ja opetuksiin, että Jumala poistui 22.10.1844 kärryillä taivaan valtaistuimelta ja saatana on siitä lähtien sillä istunut ja jokaisen ei-adventistin rukous menee saatanalle?

En ole tutustunut mihinkään Ellenin kirjoituksiin,
        eikä kiinnosta tutustuakkaan.
        Ei siis kiinnosta mitenkään!Että jos ei ole muuta
        keskusteltavaa,niin minulle riittää tämä!

En ole tutustunut mihinkään Ellenin kirjoituksiin,
        eikä kiinnosta tutustuakkaan.
        Ei siis kiinnosta mitenkään!Että jos ei ole muuta
        keskusteltavaa,niin minulle riittää tämä!

Semmoista adventismi on; väärää profeettaa Ellen Whiteä ja hänen näkyjään ja niistä kyhättyjä sapatteja, tutkivia tuomioita, pykäkköoppeja, vuosilukuja, sinettejä ja pedonmerkkejä ym. Et voi kuoria päältä vain joitain pikkujuttuja, vaan jos aiot olla kiinnostunut adventismista, on sinun sitten pöyhittävä koko sontaläjä. Epämiellyttävää hommaa, mutta mitäs läksit.

• sinua..
        uskova_1 kirjoitti:

Semmoista adventismi on; väärää profeettaa Ellen Whiteä ja hänen näkyjään ja niistä kyhättyjä sapatteja, tutkivia tuomioita, pykäkköoppeja, vuosilukuja, sinettejä ja pedonmerkkejä ym. Et voi kuoria päältä vain joitain pikkujuttuja, vaan jos aiot olla kiinnostunut adventismista, on sinun sitten pöyhittävä koko sontaläjä. Epämiellyttävää hommaa, mutta mitäs läksit.

sairasta Riitta poloista, sinä todella tarvitset apua sinun kirjoituksesi jo todistaa sen.Tämä aloittaja ei sanallakaan maininnut mitään Ellen Whitesta, ehkä ei ole edes kuullutkaan hänestä, niin sinä käänsit hänen kirjoituksensa ylös alaisin, tuntuu minusta aika sairaalta touhulta.

• sinua.. kirjoitti:

sairasta Riitta poloista, sinä todella tarvitset apua sinun kirjoituksesi jo todistaa sen.Tämä aloittaja ei sanallakaan maininnut mitään Ellen Whitesta, ehkä ei ole edes kuullutkaan hänestä, niin sinä käänsit hänen kirjoituksensa ylös alaisin, tuntuu minusta aika sairaalta touhulta.

Kun se Ellenin haamu vain roikkuu sitkeästi adventistien mukana virallisessa opissa ja käytännön tunnustuksessakin, kuten kuultiin kirkkokunnanjohtaja Helmisen suusta Radio Dein haastattelussa pari viikkoa sitten. Otin haastattelun nauhallekin, mutta en ole ehtinyt sitä vielä purkaa niin, että voisin sanasta sanaan toistaa sen, mitä Helminen sanoi.

• Muhammedin haamuko
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

Kun se Ellenin haamu vain roikkuu sitkeästi adventistien mukana virallisessa opissa ja käytännön tunnustuksessakin, kuten kuultiin kirkkokunnanjohtaja Helmisen suusta Radio Dein haastattelussa pari viikkoa sitten. Otin haastattelun nauhallekin, mutta en ole ehtinyt sitä vielä purkaa niin, että voisin sanasta sanaan toistaa sen, mitä Helminen sanoi.

roikkuu perässäsi? Samaa käsitystä helvetissä kitumisesta puolustatte ainakin molemmat. Raamattu kun ei sellaista oppia puolusta vaan se on muualta. Heitä jo pois tuo Muhammedin perässä juokseminen ja liity JUMALAN kansaan jonka kuningas on JEESUS nasaretilainen.

• Pertti Kreivi
        uskova_1 kirjoitti:

Minähän sanoin että en ole adventisti,
        enkä edes kiinnostunut adventismista,
        saatti sitten jostakun kauan sitten kuoleesta
        henkilöstä,joka ei ollut muuta kuin yksi erehtyvä
        ihminen,profetoimisen armolahjastaan huolimatta,
        miksi olisin?

Onha sellaisia eläviäkin ihmisiä,
        joilla on tänäkin päivänä profetoimisen armolahja,
        joten liikaa melua tyhjästä.
        Minua EI VAIN KIINNOSTA!

Joten voisitko pysyä asialinjoilla minun kanssani?
        Minä EN OLE KIINNOSTUNUT ELLENISTÄ,ENKÄ ADVENTISMISTA,
        tuliko tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottua?

Olen kiinnostunut ainoastaan raamatun mukaisesta
        lepopäivästä,EN ADVENTISMISTA.

Täälltä netistä ei löydy montakaan seitsemännen
        päivän pyhittäjän palstaa.Jos tiedät,niin voisitko
        ystävällisesti neuvoa heti minulle,niin siirryn
        pois täältä adventistien palstalta.

Koeta kestää!

Minähän sanoin että en ole adventisti,
        enkä edes kiinnostunut adventismista,
        saatti sitten jostakun kauan sitten kuoleesta
        henkilöstä,joka ei ollut muuta kuin yksi erehtyvä
        ihminen,profetoimisen armolahjastaan huolimatta,
        miksi olisin?

Onha sellaisia eläviäkin ihmisiä,
        joilla on tänäkin päivänä profetoimisen armolahja,
        joten liikaa melua tyhjästä.
        Minua EI VAIN KIINNOSTA!

Joten voisitko pysyä asialinjoilla minun kanssani?
        Minä EN OLE KIINNOSTUNUT ELLENISTÄ,ENKÄ ADVENTISMISTA,
        tuliko tämä nyt tarpeeksi selvästi sanottua?

Olen kiinnostunut ainoastaan raamatun mukaisesta
        lepopäivästä,EN ADVENTISMISTA.

Täälltä netistä ei löydy montakaan seitsemännen
        päivän pyhittäjän palstaa.Jos tiedät,niin voisitko
        ystävällisesti neuvoa heti minulle,niin siirryn
        pois täältä adventistien palstalta.

Koeta kestää!

Jos sinulla on mahakipu, et ilmeisesti jaksa lähteä 10 km päähän lääkäriin, vaan menet talosi ikkunasta näkyvän noitatohtorin luo.

• Pertti Kreivi
        uskova_1 kirjoitti:

Jos sinulla on mahakipu, et ilmeisesti jaksa lähteä 10 km päähän lääkäriin, vaan menet talosi ikkunasta näkyvän noitatohtorin luo.

puheen aihetta.Sinähän kumma olet.
        Ei minun mielikuvituksella pysytä mukana.
        Nyt sitten jo noitatohtoriin menossa?

Miksi kimpoilet ja hyökkäilet minun silmille?
        Eikö täällä ole muilla oikeutta olla,kuin sinulla
        ja adventisteilla,joita sinä moppaat?

• annu42

vaikka joku kuolleista nousisi" sapatista kertomaan...

• vaekk ...

Eikä he usko, vaikka enkeli taivaasta tulisi opettamaan heille sapattia, koska sen he tietävät, että usko on yksin Kristukseen. Eikä elävään uskoon kuulu perittyjen tapojen noudatus.

• Hutkiva tuomio

Lainaat Jeesuksen sanaa oudossa yhteydessä. Mutta otetaanpa koko Jeesuksen opetus tähän:

"19. Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
        20. Mutta eräs köyhä, nimeltä Lasarus, makasi hänen ovensa edessä täynnä paiseita
        21. ja halusi ravita itseään niillä muruilla, jotka putosivat rikkaan pöydältä. Ja koiratkin tulivat ja nuolivat hänen paiseitansa.
        22. Niin tapahtui, että köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin.
        23. Ja kun hän nosti silmänsä tuonelassa, vaivoissa ollessaan, näki hän kaukana Aabrahamin ja Lasaruksen hänen helmassaan.
        24. Ja hän huusi sanoen: 'Isä Aabraham, armahda minua ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään minun kieltäni, sillä minulla on kova tuska tässä liekissä!'
        25. Mutta Aabraham sanoi: 'Poikani, muista, että sinä eläessäsi sait hyväsi, ja Lasarus samoin sai pahaa; mutta nyt hän täällä saa lohdutusta, sinä taas kärsit tuskaa.
        26. Ja kaiken tämän lisäksi on meidän välillemme ja teidän vahvistettu suuri juopa, että ne, jotka tahtovat mennä täältä teidän luoksenne, eivät voisi, eivätkä ne, jotka siellä ovat, pääsisi yli meidän luoksemme.'
        27. Hän sanoi: 'Niin minä siis rukoilen sinua, isä, että lähetät hänet isäni taloon
        28. - sillä minulla on viisi veljeä - todistamaan heille, etteivät hekin joutuisi tähän vaivan paikkaan'.
        29. Mutta Aabraham sanoi: 'Heillä on Mooses ja profeetat; kuulkoot niitä'.
        30. Niin hän sanoi: 'Ei, isä Aabraham; vaan jos joku kuolleista menisi heidän tykönsä, niin he tekisivät parannuksen'.
        31. Mutta Aabraham sanoi hänelle: 'Jos he eivät kuule Moosesta ja profeettoja, niin eivät he usko, vaikka joku kuolleistakin nousisi ylös'."
        Luuk. 16:19-31

• Joku tuonelasta tulisi kertomaan, ettei sapatti ollutkaan sinetti, jolla pääsee taivaaseen.

• Moocec

Sapatti ja ympärileikkaus ovat molemmat vain ja ainoastaan Israelin kansan (Juutalaisten) ja Jumalan välisen liiton merkki. 2 Ms 31:13 ja Hes 20:12...Judaistiset kiihoittajat yrittivät saada pakanakristityn noudattamaan juutalaisuuden menoja ympärileikkausta Ap15:1 Juutalaisten ruokasäädöksiä Kol 2:16-23 ja sapattia Gal 4:10 Rm14:5,6.. Jotkut kristityt antoivat väärän opetuksen vaikuttaa itseensä....ja olivat

• kummaa

että jos joku nyt ei yhdistä sapattia ympärileikkaukseen niin et voi sitä hänelle suoda? vaan yrität vaan väittää että hän ajattelee niin niinkuin hän EI ajattele. jos sinä et käsitä sapatti asiaa samoin kuin eräät voisit kai uteliaisuuttasi kysyä kuinka he asian ymmärtävät. on typerää väittää että joku ajattelee toisin kuin hän todellisuudessa tekee. sapatti pyhitetään koska se on yksi kymmenestä käskystä. eräät ihmiset eivät halua jättää pois yhtä käskyistä vaan kunnioittavat kaikkia kymmentä käskyä. miksi siitä kannattaa heitä moittia? moititko ihmisiä jotka haluavat pitää käskyt kunniassa? miksi?

• Moocec
        kummaa kirjoitti:

että jos joku nyt ei yhdistä sapattia ympärileikkaukseen niin et voi sitä hänelle suoda? vaan yrität vaan väittää että hän ajattelee niin niinkuin hän EI ajattele. jos sinä et käsitä sapatti asiaa samoin kuin eräät voisit kai uteliaisuuttasi kysyä kuinka he asian ymmärtävät. on typerää väittää että joku ajattelee toisin kuin hän todellisuudessa tekee. sapatti pyhitetään koska se on yksi kymmenestä käskystä. eräät ihmiset eivät halua jättää pois yhtä käskyistä vaan kunnioittavat kaikkia kymmentä käskyä. miksi siitä kannattaa heitä moittia? moititko ihmisiä jotka haluavat pitää käskyt kunniassa? miksi?

Room 14:5,6 Toinen pitää toista päivää parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä...

Voithan sinä vaikka seisoa päälläsi lauantaisin ja uskoa, että teet oikein. Eihän se syntiä ole, mutta ei perustu raamattuun. Vastoin parempaa tietoasi väiteesi on perusteeton. Sapatti kuten ympärileikkauskin Jumalan ja Israelin välisen
        liiton merkki. Kannattaa miettiä mitä Raamattuun on kirjoitettu, eikä hokea mantroja jotka eivät perustu opetuksiin.

• oÖo
        kummaa kirjoitti:

Et oikein taida seurata tilannetta sellaisena kuin se täällä esiintyy? Siten ei ole ihme, ettet ymmärrä mitä sinulle muut esittävät. Se vika on näköjään kuin basillin tartuttamaa advareissa. Ei anna kovin hyvää kuvaa heidän kasvisravinnolla ravituista ajatteluelimistään. Eikö se järki olekaan annettu ruohoa syövien riemuksi?

• on muutettu

...se on muutettu järjestyksessään neljännestä kolmanteen jne. koska kuvainpalvonta kielto on kirkosta poistettu?

Lisäksi RAAMATTU ei sano "lepopäivä" vaan kertoo; "Kuutena päivänä sinun tulee tehdä työtä ja seitsemäntenä levätä"

Toisessa kohdin, "Muista Pyhittää (Minun) sapattini!"

"Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten" eli levätkää Minussa; älkää tehkö siitä raskasta ja vaikeaa, kuten uskovaiset usein tekevät perinnäissääntöineen ja minuuttiaikatauluineen stresseineen..?!

Ylösnousemuspäivää eli sunnuntaita alettiin viettää jumalanpalveluspäivänä koska pakanat viettivät silloin auringon-jumalan päivää ja haluttiin erottua juutalaisista, jotka eivät luoppuneet perinnäsissäännösitä ja seremonialaista ; vaikka eläinuhrit olivat lopetettu jne....?!

Se oli siis poliitikkojen ja pappien konsensus Konstantiunopolissa 300-luvulla Nikeian kirkolliskokouksessa yhteiskuntarauhan vuoksi SAPATISTA LUOVUTTIIN!!!

tämä historiallinen tarina on tosi ja tarkistettavissa kirkkohistorian kirjoista mysö Vatikaanista; joka ei ole muuttanut asetusta virallisesti myymissään kalentereissa, jne...eikä mennyt EKUMENIAAN MUKAAN!!!

Juha-veli

• Toivo Serljavaara ja kumpp.

Eivät uskaltaneet pyhittää 7. päivää vaan kosiskelivat ihmisiä väärin perustein Adventtikirkkoon!?

Tästä ei ole koitunutn siunausta 1932-2003 jäsenmäärä Adventtikirkossa on laskenut eikä noussut...ja kirkko on menettänyt omaisuutta ja uskottavuutta kaikkien pakanoiden ja kristittyjen seurassa....olisiko kannattanut olla enemmän pappi kuin poliitikko?!

Jälkiviisautta ...josta voi edelleen ottaa opiksi?!

Juha-veli

• ...viikon toiseksi viimeinen päivä, launtai olisi loogisesti sapatti, Jumalan lepopäivä, joka meidän tulisi Raamatun käskyjen mukaan pyhittää, rauhoittaa Jumalalle?

Ilkka OH

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      72
      2467
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      109
      1166
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1094
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe