Yksin naisena tahtoisin

Sabona

On sitä ennenkin ketuttanut, mutta nyt taas jälleen. Minulla olisi vihdoinkin, niin vihdoinkin päästä unelmakohteeseeni Egyptiin (Luxor, Assuan, Kairo, Alexandria)... mutta minulla ei ole matkaseuralaista. Kyllä: olen nainen, ja kuten ylipäätänsä muslimimaissa, ei naisen sovi liikkua yksin (ilman miesseuralaista). Tämä kuitenkin kuuluu luontooni, eli tahtoisin lähteä aivan yksin sinne. Mitä työ ihmisette olette tietoisia asiasta? Onko kokemuksia yksin matkaamisesta ja likkumisesta Egyptissä? (ja nimenomaan pyydetään naiskokemuksia)

6

1374

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole ongelma

miten niin yksin ei saa naisena liikkua? länsimaisena naisena saat tehdä mitä vaan. minä olen liikkunut joka puolella egyptiä. ja kyllä, olen nainen.

Tämäkin omasta kokemuksestani ja on vain minun mielipiteeni. Jos lähdet jonkin matkatoimiston järjestämälle matkalle ja liikut ryhmässä, niin eihän siinä kauheasti erotu. Luxor, turisteista huolimatta, on mielestäni ”vanhanaikaisempi” ja perinteisempi kuin esim. Kairo. Luxorissa saat huomiota yksin liikkuessasi, mutta matkailijana olet varmaan tottunut siihen muuallakin.
      Olen käynyt Egyptissä perheeni kanssa ja myös tyttäreni kanssa kahdestaan. Kun liikuimme Luxorissa koko perhe, saimme pelkästään positiivista huomiota osaksemme, vierailukutsuja paikallisten kotiin syömään, ja jopa eräs paikallinen nuorehko mies keskusteli mieheni kanssa siitä, miten hän ei päästäisi nuoria ”teini-ikäisiä” Interrail-matkaajia omin päin matkustelemaan, koska monet tytöt käyttäytyvät ”sopimattomasti” ja ”ajattelemattomasti”. Ulkomailla työskennellessään häntä kauhistutti tällainen. Meitä pidettiin jotenkin ”hyvänä” ja ”kunnollisena” perheenä, sen vain huomasi paikallisten käytöksestä. Ja tietysti pukeuduimme ns. hyvien tapojen mukaan liikkuessamme kaupungilla, ei shortseja eikä narutoppeja (pellavahousut ja t-paita tms.).
      Tyttäreni kanssa käydessämme (silloin olimme Hurghadassa ja Kairossa) liikuimme pääasiassa matkatoimiston retkillä, koska se vain oli yksinkertaisesti ”mukavampaa”, jotenkin se elämänmeno siellä on sellaista, että naisväen on helpompaa liikkua, jos joku miehenpuoli on mukana.
      Ei tämä nyt tarkoita, ettet voisi yksin sinne matkustaa, mutta uskon, että olet jotenkin lujemmalla yksin matkustelevana naisena.
      Egyptissä on paljon näkemistä, jos pitää historiasta ja eräs ystäväni haluaisi myös käydä siellä. Sopivan tilaisuuden tullen varmaan matkustammekin sinne, mutta pyysin häntä varautumaan siihen, ottaa ainakin aikuisen poikansa mukaan, koska silloin on mukavampaa liikkua myös omin päin.

• egyptissä asunut nainen

hei HUOM!! Luxorissa kun menet yksin paikallisten alueella, saat olla ihan rauhassa!! kukaan ei huutele perään tms. ei ne tule edes juttelemaan, niin kuin turistikadulla. kaupoissakin saa rauhassa katsoa, ei tuputeta. lisäksi hinnat monesti kiinteät . ja ennen kaikkea tosi halvat!! siis esim. vaatteissa. ja sama muuallakin egyptissä, paikallisilla alueilla saa olla rauhassa. ja on turvallista. olen itse asunut monessa paikassa egyptissä. turistikadulla ja basaarissa huuteluasia erikseen.

• al Sheikh

Olin yksin Sharm al Sheikissa ja kaikki oli ihan ok, mita nyt tietysti myyjat huuteli mutta sitahan sattuu...

Olen asunut muslimimaassa kolme vuotta ja no problem liikkua yksin. Tietysti riipuu minne menet, mita teet. Voi olla etta en lahtisi yksikseni kiertelemaan Egyptia mutta turistikohteissa kaikki ok.

• Olen liikkunut monta kertaa yksin, nautin siitä. Ei ole ketään määräämässä minne mennä, mihin aikaan herätä. Toki Egyptissä yksinäinen ja itsenäinen nainen on kummastus - esimerkiksi tuttavani parvekkeen alle oli kerääntynyt utelias yleisö kun hän oli tehnyt vähän remonttihommia parvekkeellaan. Se oli jotain kummallista :-) Mutta koska turisteja liikkuu niin paljon, ovat tähän "ilmiöön" tottuneet. Itse olen tällainen yökukkuja ja liikuskelen yleensä aamuyöstä yksinäni siellä täällä, sekä Luxorissa että Kairossa (tietenkin Kairossa on alueita joinne EI missään nimessä sovi mennä, mutta ei niille tavan turisti nyt juuri vahingossa eksykään). Rohkeasti vain :-)

Kairo on osiltaan moderni, kyllähän siellä naiset liikkuvat yksinään, miten he muuten esim. kauppareissujakaan tekisivät ;-) Ei sitä miestä tai miessukulaista aina löydy rinnalle. Mieheni perheessä sisar on työskennellyt ikänsä eikä häntä kukaan ole mihinkään saatellut. Samoin minun oletetaan hoitavan hommani itsenäisesti. Se oli oikeastaan edellytys, ei vapaaehtoista, sillä ei nykyaikainen mieskään kauheasti taida jaksaa naista hoivata koko aikaa kuin pikkulasta.

Itsekin kun aikanaan läksin ekan kerran Egyptiin, vähän jännitin, joten sain netin matkapalstalta naisseuralaisen mukaani. Mukava kokemus. Ja mikäli minä samaan aikaan Egyptissä olen reissusi aikana, otapa rohkeasti yhteyttä jos kysyttävää =) Ennen lopullisen osoitteen siirtämistä sinne reissailen ympäriinsä pariin otteeseen.

• vanhapiika

olin juri viimetalvena viikon hurghadasa, sekä paripäivää kairossa. matkaseuralaisina tosin oli 13.v tyttäreni ja 10.v poikani, jota tuskin vielä mieheksi luetaan. matka meni hyvin ja olemme menossa vielä jonakin vuonna uudestaan kun kuninkaiden laakso jäi näkemättä. paikalliset miehet suhtautuivat ainakin minun ja tyttäreeni asiallisesti, paljon riippuu varmasti myös omasta käytöksestä miten suhtaudutaan. kumpikin meistä pukeutui ihan normaalisti kelien mukaan, ei kekkuloitu puoli alostomina pitkin katuja, muttei oltu säkkiinkään verhoituneena. kyllä siellä ollaan jo länsimaisiin turisteihin totuttu. enemmän asiatonta käyttäytymistä olen saanut kokea täälä kotimaassa.
      mikäli kaupusteliat eivät hirvitä niin matkaan vaan, itse en kokenut niitäkään rasittaviksi. lähdin avoimin mielin matkaan ja ajattelin että maassa maan tavalla. tinkaus kuuluu asiaan ja minä jopa nautin siitä. mielestäni sain tingattua haluamiani tavaroita itselleni edulliseen jopa halpaan hintaan, toki tiedän että hinta mikä maksoin oli varmasti huomattavasti kalliimpi mitä paikalliset olisivat kyseisistä tuotteista maksaneet. minulle vain riitti, kun itse olin tyytyväinen ja mielissäni hyvistä kaupoista.
      parikertaa joduin huijausyrityksen kohteeksi, mutta kun tiukasti asiasta huomautin korjattiin asia samantien korkojen ja pahoittelujen kera. enpä sitäkään kovin pahana pitänyt, onpa meikäläistä huijattu täällä koto suomessakin ja kun täällä olen asiasta huomauttanut ei sutautuminen ole ollut aina yhtä asiallista.
      kokemuksena egypti on eksoottinen ja erilainen, jos vielä on kiinnostunut historiallisista nähtävyyksistä niin kuin me, niin suosittelen siellä käymistä. kulttuuri shokki iskee melko varmasti, mutta kun siitä toipuu niin pystyy nauttimaan matkasta. matkaan kannattaa lähteä avoimin mielin ja pilke silmäkulmassa nin kyllä niiden paikallisten veijarediden kanssa pärjää ihan yhtä hyvin kun näiden kotimaisten veli-kultien kanssakin. paljon on tosiaan itsestä kiinni kuinka onnistunut lomasta tulee. rohkeasti matkaan vain ja nauttimaan ainutlaatuisista nähtävyyksistä, juuri niiden takia olisin itsekkin valmis sinne uudestaan menemään. lopuksi vielä tuli mieleen, etää samassa hotellissa missä me olimme oli myös eräs todella viehättävä vanha rouva 70.v joka oli lähtenyt matkaan yksin !! tutustuimme hotellilla ja yhtenä päivänä lähdimme myös yhdessä kierteleen basaareita, että kylä sitä matka seuraa saa paikan päälläkin jos vain tahtoo, niin ei aina tarvitse yksin kierrellä. kokemukseni mukaan tavallisilla suramatkoilla ei tarvitse itseään niin kovin yksinäiseksi kokea. ulkomailla tästä jurosta kansasta tulee se me- henki hyvin esiin ja kielenkannatkin aukeaa. eiriasia on sitten omatoimimatkat, mutta turvallista on vaikka sellaisenkin reissun ajattelit tehdä ja kyllähän omatoimimatkallakin ihmisiin tutustuu jos vain itse on avoin. hyvää matkaa ja muista nauttia lomastasi!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      54
      2126
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1670
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1464
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1444
    5. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      353
      1444
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1315
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1024
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      992
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe