Piakkoin lähdössä Hurghadaan, ja haluaisin tietää retkistä vähän.. Eli käsittääkseni Kairoon ja Luxoriin tehdään yhden ja kahden päivän retkiä. Haluaisin käydä kummassakin kaupungissa, mietin vain onko yksi päivä liian raskas ja ehtiikö nähdä kaiken tarpeellisen. Mitä sitten kahden päivän retkillä on, mitä yhden päivän retkissä ei ole? Kokemuksia muutenkin otetaan vastaan. :)
Kairon ja Luxorin retket?
5
1106
Vastaukset
- mnm
Olimme viime jouluna Sharmissa ja kävimme yhden päivän retkellä Kairossa. Pyramidit,Sfinksi ja Egyptiläinen museo tuli nähtyä ja ostoksilla kävimme basaarialueella. Lisäksi lounaan nautimme jokilaivalla Niilillä. Ainakin tällä Finnmatkojen päivän retkellä näki kaiken tarpeellisen mitä halusimme. Rankka reissu oli ja toipumiseen meni seuraava päivä, mutta näkemisen arvoisia paikkoja olivat. Ainoa miinus reissun rankkuuden lisäksi oli saasteinen ilma, joka vaati hieman totuttelemista.
että olisit yhden päivän kummassakin vai että sekä Luxor että Kairo yhdessä päivässä? Viimeksi mainittu lienee mahdoton ;-)
No, Kairo mennee siinä yhdessä päivässä, mutta mutta...jollei ihan pakko, niin en suosittele.
Pyramidit (ei ole pitkä keikka, ylös ja alas, ylhäällä ei itse asiassa ole mitään nähtävää kuin tyhjä sarkofagi), Khan el Khalili, Citadel, egyptiläinen museo, Sakkara. Nämä itse kävisin läpi. Jos on pakko karsia, karsisin pois Khan el Khalilin sekä Citadelin. Sakkarassa en ole itse vielä käynyt, mutta aluetta kovasti kehuttu, käyn itse katsastamassa huhtikuussa.
Luxorissa ei riitä yksi päivä. Ok, on varmasti ihmisiä joille riittää se yksikin päivä. Kuninkaiden laakso, Kuningatarten laakso, Luxorin temppeli, Karnakin temppeli, Hatshepsut...lista jatkuu. Pelkästään Kuninkaiden laaksossa ja Karnakissa menee tunteja per kohde, mikäli ei halua juosta niitä vauhdilla läpi. Kuninkaan laakson haudat ovat niin vaikuttavia, ettei sieltä malta olla lähtemättä.
Nähtävyydet ovat niin upeita, että on suorastaan sääli jos ne joutuu kiireen vuoksi "juoksemaan läpi". Sanotaan, että jos egyptiläisessä museossa katsot jokaista kohdetta minuutin verran (vai oliko se kaksi) niin vietät museossa 9 kuukautta :-) Muinaiset egyptiläiset olivat varsin tuotteliaita, vaikka moni aarre on löytänyt tiensä aikanaan ryöstäjien käsiin sekä ulkomaille, niin museon varastotkin ovat tupaten täynnä tavaraa joita ei koskaan saada mahdutettua nähtäville museon tiloihin.
Eli jos menet Luxoriin, suosittelen 2 päivän retkeä. Itse olin aikanaan pyhittänyt yhden viikon Luxorin nähtävyyksiin - jäi pahasti kesken.- Ramses II
Palasimme juuri eilen Hurghadasta ja kävimme sekä Luxorissa että Kairossa yhden päivän retkillä.
Luxorissa yksi päivä ei todellakaan ole riittävästi. Aikaa on yksinkertaisesti siinä liian vähän nähdä kaikki mitä haluaa. Ja kun sitä nähtävää on todella paljon.
Kairossa yksi päivä riittää vallan mainiosti vaikka matka onkin pitkä. Pyramidit on äkkiä nähty sillä siellä sisällä ei ole juuri mitään. Kipuat ahdasta käytävää pitkin kohtuullisen pieneen huoneeseen ja sitten takas alas. Otat muutaman kuvan ja siirryt Sfinksille. Siinäpä se Kairo oikeastaan onkin sitten. Et varmasti edes haluaisi siellä toista päivää viettää sillä sellainen saaste leijuu kaupungin yllä ettei mitään rajaa (vastaa kuulema yksi päivä siellä samaa kun polttaisit 40tupakkaa) ja kaduilla et yksinkertaisesti uskalla ominpäin liikkua koska kadun ylitys on aivan järkyttävä kokemus.- konna2
No mielipiteitä on monia... Itse olin siellä kaksipäivää ja siinä häthätää kerkesi näkemään oleellisimmat nähtävyydet.
- Ramses II
konna2 kirjoitti:
No mielipiteitä on monia... Itse olin siellä kaksipäivää ja siinä häthätää kerkesi näkemään oleellisimmat nähtävyydet.
...jos esim. museossa katsot jokaista esinettä pari minuuttia saat viettää siellä 18kuukautta mutta minä en ainakaan esim. pyramideillä aikaa saisi kulumaan juurikaan tuntia pidempään koska niissä ei periaatteessa ole muuta katsottavaa kuin jykevä ulkomuoto.
Kairossa varmasti on ihmeteltävää paljon mutta niinhän ulkopaikkakuntalaisella on Helsingissäkin. Eri asia sitten on se kuinka kauan kukin kestää mieletöntä hulinaa ja hälinää sekä sitä saastetta.
Jokaisella on tietty omat mieltymyksensä mistä pitää ja niin kuuluu ollakkin. Itse viihdyin enemmän Luxorissa jossa voisi viettää useammankin päivän joskus tulevaisuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959