Herätys aamulla 05.30 ja kahvia keittämään,koirat ulos,pennulle ja isommalle pennulle aamuruoka.Kuppi kahvia ja päivän uutiset netistä.Lapsien herätys,vaatteet,pukemisen avustus,pienimmälle vaipat,puurot ja murot sekä mehut...kello on 7.30.Sitten ulkovaatteet ja päiväkotiin,kouluun,yhden kanssa ulos.Kello on noin 8.00 ja päivä joka saisi vasta alkaa on edennyt hyvän tovin.Aamusiivous,imurointi,lattian pesu,astiat koneeseen(ohessa nuorimmalle sitä ja tätä)pyykkiä,ripustusta,silitystä kuiville.Nuorimman kanssa leikkimistä,samoin koirien kanssa,sitten päivä-uniaika.kello on noin 12.30,pennun ruoka.Eka tenava alkaakin jo koulusta tulla kotiin,koirien harjausta,näyttelytreeniä,pihan siivous.Jos on kurapäivä niin lattian pikamoppaus koirien jäljiltä,muuten ei.Klo on noin 14.30-15,ehdin syödä itse pari palaa leipää.Mies ja kolmas lapsi tulevat kotiin,klo on noin 16-17.00,pennun ruoka,sitten lähdetään kauppaan.Kauppa-reisuun nopeanakin päivänä menee noin 45minsaa,saati hitaana,mutta kotiin ja ruokaa laittamaan,sitten saakin jo päivän jälkiä imuroida.kello on noin 18.30 kun on syöty,sitten astiat koneeseen,isommat käsitiskinä tietty ja ehkäpä jo uusi kone pyykkiä odottaa.Toisina päivinä sauna lämpiämään,toisina ei.Illalla lapsen kotiläksyjä,yleensä myös iltapäivällä samaa,kaikkien koirien ruoat,ulkoilua.Ohessa koitan harrastaa omiani,puuhia koirien kanssa,ompelua,kutominenkin joo ja koitan olla hyvä äiti ja hyvä nainen tietty vielä lisäksi miehelleni.Monina päivinä on lasten palavereja,neuvoloita,sairastamisia ym ym,koirien lääkäreitä,omia lääkäreitä ym ym,sairastuneen mies-paran hoivaamista ym ym ym,oman pihan omistajana pihahommia kaikki sulat ajat ja vähäsen tietty talvellakin ym ym ym =)Mutta onneksi oon vaan koti-äiti ja saan laiskotella,hirvittää vaan kun kohta taas alkaa työt,että kuka nää hommat tekee????Perkele,haluan töihin =)
Koti-äitin päivä(se helppo)
38
2857
Vastaukset
- että...
me muut tehdään toi sama ja käydään vielä töissäkin...
- Sisu-haukku
On sulla kerrassaan puuhaa!
Mä sanoin aikanaan ukkelille että kun alan etäisesti suunnitella taas töihin menoa, niin aletaan jo hyvissä ajoin "harjotella" hänenkin osallistumista kotihommiin, siis ihan perus kamaa kuten koiran ulkoilutusta ja astioiden tiskausta. Tai jos ei tiskaa niin ainakin esipesee, niin kyllä mä ne tiskaan. Ja että omat kamat voi viedä pyykkiin eikä jättää miten sattuu.
Meidän päivä menee pelkistetysti näin: 07.00 Herätään, aamupalat muksuille ja sitten juon kahvit, joskus käyn netin kautta seuraamassa osakkeet ja lukemassa uutiset.
9.00 hujakoilla mennään n. tunnin sisu-kävelylle. Jäädään siinä samassa joko pihalle leikkimään tai lähetään esim. kauppaan.
11.30 pelataan jonkun verran poitsun kanssa (eilen opetin sille shakkia) eli puuhaan hänen kanssa ennen ruokaa, joka on siis 12.00-13.00 hujakoilla, sitten päikkärit.
Tämän ajan vietän vauvelin kanssa tiiviimmin, jos nukkuu niin tulen myös nettiin ja teen koulu tehtäviä/seikkailen muuten vaan. Usein treenaan koiran tällä aikaa...
Kahden maissa alan tekemään päivällistä ja valjastan siinä kolmen aikaan kahvinkeittimen ja mennään ulos lasten ja haukun kanssa.
Illat menee kotona ja koulussa... En maininnut tässä erikseen vauvan syöttöä, leikittelyä, vaipanvaihtoa, pojan kerhopäiviä, koira-treenejä ym... ym... tämä oli aika karkea kuvaus mutta tältä pohjalta lähdetään.. - Karin
Hatun noston paikka! Kotiäitien arvostus pitäisi jo nostaa sille kuuluvaan arvoon!
Tsemppiä sulle , ihan todella.- näin on
minä alan kanssa kotiäidiksi.
Sitten otan kyllä rekatun nimimerkin täällä. Sitä aina välillä tarvitaan vaikka tämän yhden mielestä koti-äitit viettää aikansa makaamalla ja miehensä rahoja tuhlaamalla =)Kyllä sitä ihan saa olla täystyöllistetty aamusta myöhään iltaan.
niin tuttua!
Kuinka monasti olenkaan kuullut, että onhan sulla aikaa, kun olet VAAN kotona :)
Tai, että helppohan sun on, kun olet kotona VAAN...
Olen "töissä" omasta tahdostani 24 tuntia vuorokaudessa, "palkka" on todellakin kehno, työpäivä ei lopu milloinkaan, on päiviä jolloin mikään ei suju keneltäkään ja silti et voi heittää hanskoja naulaan, sairasloma on tuntematon käsite (äidithän ei sairasta), mutta silti kaikki on vaivan arvoista! Mielestäni näitä kotihoidon tukia pitäisikin ehdottomasti nostaa roimasti, jotta useammalla vanhemmalla olisi mahdollisuus olla lastensa kanssa kotona, jos halua siihen löytyy!itse olen ollut useassa päiväkodissa töissä ja kyllä täytyy sanoa että hyvästä hoidosta huolimatta se on alle 2 vuotiaalle varsinkin tosi rankka päivä,ei sille tietty mitään voi jos on pakko töihin mennä mutta jos voi kotona hoitaa ainakin siihen asti niin hienoa olisi.
- pyreeni
minä menen vielä iltayöksi töihin..
Eikä minulla ole kuin 1 lapsi ja kaksi koiraa.
Mies töisä päivät, minä illat, saa lapsi kauemmin olla kotona.=)
Kotiäitinä olo on työtä, sen olen saanut oppia.hommaa jo ihan tarpeeksi ja ehtiihän sulla vielä perhekkin kasvaa vuosien saatossa,koitahan jaksaa,yö-työ sopii mullekkin mutta on se silti aika raskasta =)
kuitenkin se oma valinta.ethän ole pelkästään vaan kotiäiti. olet myös koirankasvattaja, vaimo,talonomistaja. ajattele miten helppoa elämäsi olisi jos ei olis lapsia eikä koiria.
eikä sitä pihaakaan. mutta olisiko elämäsi sitten onnellista?valinnut ja monesti jonain hankalana päivänä miehen kanssa mietitty just samaa ja varsinkin sitä loppua,mitäs me tehtäisin jos ei olisi lapsia,koiria,omaa pihaa,remontteja ym ym...äkkiä sitä kyllästyisi siihen että olisi töitten jälkeen aina lähes vapaata olemista eikä mitään muuta,sitten eläkkeellä asia on eri,mutta kun siihen on vielä pitkä aika.
- sienitattis
...tosin "enää" 6 asuu kotona,ja vanhemmista rakkauden hedelmistä jo paljon apua.lisäksi noi karvaiset lapsoset 2 koiraa,shettis,hevonen ja norjalainen vuoristopukki.
sullekkin,itse olen 7 lapsen ja mieheni 9 lapsen perheestä,ei kateeksi käy meidän kummankaan äitejä,tokihan vanhemmista lapsista aina sitten on apua =)
- ruttu-nen
olen sinulle kateellinen. :-)
elämäntyyleissä on omat hyvät jutut,kyllä kuule kummasti haluaisin joskus olla vaikka sinkku kun on huono päivä =)
- hatam
Onneksi olen ollut vain isä, enkä lähestulkoon laisinkaan, koti-isä. Edes isyyslomia ei siihen aikaan ollut. Kaksoset kun syntyivät, Justiina hoiti kolme pientä lasta ja kaksi koiraa sekä kodin kaikki asiat. Minä kävin vain töissä. Tai oikeastaan olin siellä aina.
Onneksi olin isä ja olen tietenkin edelleenkin.- sienitattis
Minulle siunaantui niitä kahdet ja vuoden ja yhden päivän erolla!En muista tuosta ajasta juuri mitään,en edes oliko raskasta.Valokuvista katselen,ai tuolla on käyty ja tota tehty,aika kun meni ihan perus juttuihin.Olen itse myös kaksossisar,joten oli odotettavaa,että jossain vaiheessa "onnistaa",mutta täytyy myöntää,että olin valmis Niuanniemeen,kun kuulin "tuomion" uudestaan ja jaloissa konttasi jo kaksi!
Kauniisti kirjoitit Justiinastasi,ja selvästi arvostat hänen panostaan!Onneksi olet isä,ja varmasti myös hyvä sellainen! - hatam
sienitattis kirjoitti:
Minulle siunaantui niitä kahdet ja vuoden ja yhden päivän erolla!En muista tuosta ajasta juuri mitään,en edes oliko raskasta.Valokuvista katselen,ai tuolla on käyty ja tota tehty,aika kun meni ihan perus juttuihin.Olen itse myös kaksossisar,joten oli odotettavaa,että jossain vaiheessa "onnistaa",mutta täytyy myöntää,että olin valmis Niuanniemeen,kun kuulin "tuomion" uudestaan ja jaloissa konttasi jo kaksi!
Kauniisti kirjoitit Justiinastasi,ja selvästi arvostat hänen panostaan!Onneksi olet isä,ja varmasti myös hyvä sellainen!Olisi voinut minulta pinna pettää jos kahdet kaksoset olisivat tulleet. Kyllä näissäkin riitti tekemistä. Minullekin, vaikka harvaan kotona olinkin.
Justiinaa arvostan ja myönnän, että ilman häntä minäkään en olisi saavuttanut yhtään mitään. Nyt on kuitenkin asiat suht´koht hyvin. Sairastellaan kyllä kumpikinj mutta ne asiat eivät ole omissa käsissämme. hatam kirjoitti:
Olisi voinut minulta pinna pettää jos kahdet kaksoset olisivat tulleet. Kyllä näissäkin riitti tekemistä. Minullekin, vaikka harvaan kotona olinkin.
Justiinaa arvostan ja myönnän, että ilman häntä minäkään en olisi saavuttanut yhtään mitään. Nyt on kuitenkin asiat suht´koht hyvin. Sairastellaan kyllä kumpikinj mutta ne asiat eivät ole omissa käsissämme.hommansa ja tarkoituksensa,niin sinulla,minulla kuin justiinallakin,kaikkien pitää koittaa suorittaa oma hommansa mahdollisimman hyvin=)
- hatam
davalyan kirjoitti:
hommansa ja tarkoituksensa,niin sinulla,minulla kuin justiinallakin,kaikkien pitää koittaa suorittaa oma hommansa mahdollisimman hyvin=)
kohtaloksi nimitetään.
- oikeasti helppo
Aamulla 10.00 herätään, kun vauvakin herää siinä samassa.
Vaipan vaihto ja lapsi hetkeksi lattialle leikkimään ja konttaileen.
Koirien ruokinta 11.00 ja koirat vartoilee syömisen jälkeen hetken, että lapsi saa syötyä puurot ja hedelmäsoseet.
12.00 Koirat pihalle kun lapsi pinnasängyssä leikkimässä, miltei nukahtanut (eli siis lapsi kuitenkin näköpiirissä kun koirat käy tekemässä tarpeensa pihalle)
Lapsi nukahtanut siinä välillä, kun koirat käytetty pihalla.
Äiti siis voi nukkua itse vaikkapa tunnin, jonka jälkeen (13.30) kerätään vähän leluja lattialta ja tiskataan käsin ne muutamat tiskit, mitä kahden päivän aikana ilmaantunut.
14.00 vauva herää jonka jälkeen sen päälle voi pukea ja lähteä koriien kanssa pitkälle lenkille.
Kotiin tultua (15.00) lapsi laitetaan leikkimään hetkeksi kävelytuoliin jolloin äiti saa surffailla internetissä rauhassa.
15.15 lapsi saa jälleen ruokaa jonka jälkeen vauva viihtyy taas lelujen kanssa lattialla ja äiti voi lukea vaikkapa lehtiä, tai vaihtoehtoisesti leikkiä lapsen kanssa.
17.00 lapsi nukkuu päikkärit, jota ennen sai ruokaa, jolloin äidillä on hyvää aikaa laittaa pyykkikone pyörimään ja ruokkia koirat, jonka jälkeen koirat viedään pihalle pienelle lenkille (tällöin isi vahtii vauvaa). Ja äiti voi taas surffailla netissä. kone on valmis kahden tunnin kuluttua (19.15) jolloin lapsikin herää ja saa ruokaa. Lapsi taas leikkimään lelujen kanssa lattialle jolloin äiti laittaa pyykit kuivumaan.
Isi leikkii lapsen kanssa sen ajan, että äiti voi katsella televisiosta jotakin.
21.00 lapsi saa iltapuuron ja maidot jonka jälkeen käydään iltapesulla ja lapsi laitetaan pinnasänkyyn nukkumaan ja sinne se nukahtaakin ilman turhia hyssyttelyjä.
Koirat ruokitaan kun lapsi nukahtanut ja jälleen äiti lähtee viemään koirat (tällä kertaa taas vähän pidemmälle) lenkille, sillä isi vahtii vauvaa, ettei sille satu mitään.
Ja todellakin lapselle vaihdetaan päivän mittaan aina tarvittaessa vaippa.
Lapsi nukkuu jälleen koko yön ja herää seuraavana aamuna 9.00-10.00
Tämä on todellakin sitä helppoa lastenhoitoa. Kiitos tuon tyttären (nyt 8kk) joka on enemmän kuin tyytyväinen elämäänsä :)
Minä en taas halua töihin, sillä nautin elämästä lapsen kanssa nyt vielä kun se on suhteellisen pieni, ja harrastan koirien kanssa mm agilityä jne. :) - ilman eläimiäkin!
Minä olin joskus nuorena sitä mieltä että kotiäidit vain lusmuilevat, kunnes menin yhteen perheeseen hoitamaan lapsia!
Aamulla ensin puurot ja tiskaus, sitten vaatteet päälle ja ulkoilemaan. Sisään tullessa riisuminen ja ruoan laittoon. Syömään ja rauhoittumaan sadun merkeissä. Siinä tiskauksen jälkeen askaretta lapsille... Ja sitten välipalan jälkeen ulkoilemaan.
Helppoa, eikö totta! Mutta minun ei tarvinnut pestä pyykkiä, ei tampata mattoja, ei pestä lattioita, pyyhkiä pölyjä, käydä kaupassa tai tehdä mitään muutakaan, vain ja ainoastaan siivota meidän jälkemme!
Kuulostaa helpolle! Jokainen joka kotiäidin elämää pitää helppona, kokeilkaa!!! Voi käydä samoin kuin minulle, opitte kantapään kautta huomaamaan ettei se ollutkaan niin helppoa, ettei sitä "lusmuilu" aikaa oikeastaan olekaan...
Mutta kukaan joka arvostelee kotiäidin työtä, ei ole sitä itse tehnyt!!!ainoa asia jota toivoisin saavani lisää olisi aika,aika tehdä myös omia juttuja eikä vaan äitien juttuja,mulle se aika olisi ihan käsitöitä ym ym,mutta harvoin enää nykyään ehdin kunnolla keskittymään mihinkään omaan projektiin.Eiköhän se ole joka asiassa niin että parhaat neuvot tulevat niiltä jotka eivät ole asioista perillä? :)
- Karin
davalyan kirjoitti:
ainoa asia jota toivoisin saavani lisää olisi aika,aika tehdä myös omia juttuja eikä vaan äitien juttuja,mulle se aika olisi ihan käsitöitä ym ym,mutta harvoin enää nykyään ehdin kunnolla keskittymään mihinkään omaan projektiin.Eiköhän se ole joka asiassa niin että parhaat neuvot tulevat niiltä jotka eivät ole asioista perillä? :)
Sitähän se pikku-mukeloiden kanssa teettää. Kuulostaa varmaan nyt hassulta, mutta nauti heidän lapsuus ajasta. Tiedätkö, että annat lapsillesi sen kaiken tärkeimmän rakennuspalikan elämäänsä varten, kun olet itse heitä hoitamassa.
Ps. tulee pian sekin aika, kun lapset kasvaa,ja lähdet työelämään kodin ulkopuolelle, ja yllättäen huomaat ettei silloinkaan ole aikaa harrastaa mitään, tai ei enää työpäivän jälkeen jaksa kiinnostua, kuin olennaisesta. (kaiketi naisen osa;D) - hatam
rankenpaa kuin ruumiillinen työ, jota itse tein koko työhistoriani ajan.
Ne päivät jolloin sain olla perheeni kanssa kotona, tarkoittaa yhtä päivää viikossa, ( sunnuntaita ) olivat minulle jo vaikeita. Yritin tehdä kaikkeni auttaakseni vaimoani mutta kuulemani mukaan olin vain tiellä.
Hän kertoi myöhemmin hienovaraisesti, että kaikki sekosi kotona ollessani. Rytmi meni aivan sekaisin ja sen rytmin muuttaminen vei taas yhden arkipäivän.
Onneksi asia paljastui vasta myöhemmin, olisin varmasti ottanut silloin nokkiini. Karin kirjoitti:
Sitähän se pikku-mukeloiden kanssa teettää. Kuulostaa varmaan nyt hassulta, mutta nauti heidän lapsuus ajasta. Tiedätkö, että annat lapsillesi sen kaiken tärkeimmän rakennuspalikan elämäänsä varten, kun olet itse heitä hoitamassa.
Ps. tulee pian sekin aika, kun lapset kasvaa,ja lähdet työelämään kodin ulkopuolelle, ja yllättäen huomaat ettei silloinkaan ole aikaa harrastaa mitään, tai ei enää työpäivän jälkeen jaksa kiinnostua, kuin olennaisesta. (kaiketi naisen osa;D)jaksa eikä ole aikaa =)
silloin kun muutin Norjaan niin olin alussa aupairina perheessä jossa oli silloin kaksi lasta, yksi vaippaikäinen ja yksi vähän isompi. Ei siinä kyllä päivän mittaan paljon lusmuiltu vaikka oli vain kaksi lasta, talossa oli valtavasti neliöitä (siivottavaa), pyykkiä ja silitettävää oli niin paljon etten ollut vastaavaa ennen nähnyt, ja kävin myös kaupassa ja laitoin ruuan joka päivä, paitsi viikonloppuisin. Vaikka oli "vain" kaksi lasta niin siinä oli nuorelle vasta kotoa muuttaneelle likalle tarpeeksi. Pahinta oli tietysti alussa se, etten ymmärtänyt kieltä, mutta toisaalta ei kukaan ole niin hyvä opettaja kuin pieni lapsi. :) Sitten kun uskaltauduin viikonloppuna kylälle tuulettumaan iltaisin, niin en osannut puhua juuri muusta kuin vaipoista ja nalleista ja leivänpäällisistä. Toiset vetivät jotain juomalauluja, niin minä aloin laulaa jonkin lasten tv-sarjan tunnaria. Olihan se vähän hupaisaa, ja kaoottista, ja hampaita kiristeltiin varmaan useasti, mutta onneksi vain ne parhaat muistot jäävät jäljelle. ;)
Minusta ei olisi pitemmän päälle kotiäidiksi, siitä olen aika varma vaikka joskus kadehdin kotiäitejä. Toivon kyllä että tulisi perheenlisäystä, mutta kotiäitejä joudun luultavasti vain ihailemaan jatkossakin...
- ex-rekattu
On se rankkaa, voi voi ja voi.
- virtuaali
Oon aina vaihtanu kaks asiaa. Toinen on turun sinappi ja toinen se vasta muutaman vuuen mietittyään vastauksen antanu gyklooppi.
On nostaa vanhoja vuosien takaisia keskusteluja ylös. Ei ainakaan sulla näyttänyt mitään kunnon annettavaa vanhaan keskusteluun ollut.
- 7+17
umalehtinen kirjoitti:
On nostaa vanhoja vuosien takaisia keskusteluja ylös. Ei ainakaan sulla näyttänyt mitään kunnon annettavaa vanhaan keskusteluun ollut.
muistella menneitä,,,ei noissa nosteluissa ole mitää järkee! Luulen tietäväni kuka noita nostelee ;)))
7+17 kirjoitti:
muistella menneitä,,,ei noissa nosteluissa ole mitää järkee! Luulen tietäväni kuka noita nostelee ;)))
Taitaa ikävissään nostella.
- ----''----
umalehtinen kirjoitti:
''' Ei ainakaan sulla näyttänyt mitään kunnon annettavaa vanhaan keskusteluun ollut. '''
- 7+17
umalehtinen kirjoitti:
Taitaa ikävissään nostella.
kostonhalusta,,ota noista aina selvää;)
- 22+11
Vitipään blogi
työthän eivät tietenkään ole työtä ;) Tämähän oli preppauspuhe kaikille alaa harkitseville. Paljon työtä ilman palkkaa. Yhteiskunta kiittää tulevista veronmaksajista
- 8+e
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 94 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa972821En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101804
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3821670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681447- 1191257
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91146- 201039