Pitäisi viedä otsikon mukaisen moottorin ruiskutussuuttimet huoltoon, mutta mitenkäs ne otetaan koneesta irti? Luin Venemestari-lehdestä viiden sivun jutun suutinten irrottamisesta mutta en tullut siitä hullua hurskaammaksi.
Tarvitaanko erikoistyökaluja, pitääkö jäähdytysnesteet laskea koneesta pois yms? Muuta huomioitavaa?
VP 2003T:n ruiskutussuutinten irroitus
6
802
Vastaukset
Onko sulla koneen kanssa ongelmia? Lähtee huonosti käyntiin,tai savuttaa.Mulle eräs kaveri sanoi, joka on ollut ikänsä tekemisissä koneiden kanssa, että on ihan turhaa repiä pois suuttimia jos kaikki toimii hyvin.Jollei, niin ei siinä tarvita mitään erikoistyökaluja,mutta tuo veden poisto pistää miettimään.Suuttimen ja kannen välissä on yleensä kupari tiiviste, jonka pitää vaihtaa, tai vanhan ainakin asetti liekillä hehkuttaa,että se pehmenee.
- The Machinist
Tuo viime vuosina lisääntynyt savutus on nimenomaan se syy, miksi epäilen suutinten olevan huollon tarpeessa. Kävin eilen ihmettelemässä asiaa veneellä, ja siellä näyttäisi tosiaan olevan jonkinlainen kupariholkki suuttimen ympärillä.
Useinhan nuo venemoottorit (etenkin purjeveneissä) ovat aika epäkiitollisia huoltaa, koska ne ovat ahtaissa paikoissa. Niin tässäkin tapauksessa, sillä jo pelkästään makeavesipuolen tyhjentäminen näyttäisi olevan oma hommansa, proppu kun on todella ahtaassa paikassa eli vedet pitäisi laskea pilssiin. - fs29
The Machinist kirjoitti:
Tuo viime vuosina lisääntynyt savutus on nimenomaan se syy, miksi epäilen suutinten olevan huollon tarpeessa. Kävin eilen ihmettelemässä asiaa veneellä, ja siellä näyttäisi tosiaan olevan jonkinlainen kupariholkki suuttimen ympärillä.
Useinhan nuo venemoottorit (etenkin purjeveneissä) ovat aika epäkiitollisia huoltaa, koska ne ovat ahtaissa paikoissa. Niin tässäkin tapauksessa, sillä jo pelkästään makeavesipuolen tyhjentäminen näyttäisi olevan oma hommansa, proppu kun on todella ahtaassa paikassa eli vedet pitäisi laskea pilssiin.Ei siitä koneesta mitään nesteitä tarvitse tyhjentää. Suuttimet on kannessa kupariholkkien sisällä. Tämän holkin pohja toimii myös tiivisteenä kannen ja suuttimen välillä. Putket ja mutteri irti, niin suutin nousee suoraan ylöspäin. Kokemuksesta tiedän, että jos koneesta ei ole koskaan otettu suuttimia irti niin ensimmäisellä kerralla kupariholkin saattaa saada pitämään. Toisella kerralla viimeistään tulee ongelmia. Holkin pohjassa on pinttynyttä nokea ja karstaa eikä sitä sieltä saa kunnolla puhdistettua. Tästä seuraa, että kun suuttimet ovat takaisin paikallaan, sylinteri vuotaa paineensa suuttimen ohi, kun holkin pohja ei pidä. Itse tein ruuvimeisselistä ja hiomapaerista työkalun, jolla sain holkit hoonattua sen verran että rupesivat pitämään. Vaihtoehto on holkkien koneistaminen joka onnistuu Volvon erikoistyökaluilla tai sitten kansi irti ja dieselpajalle.
Kannattaa siis pyrkiä varmistumaan, että suuttimissa on jotain vikaa. Savutus voi em koneessa johtua myös ilmanpuhdistimen tukkoisuudesta, kannattaa katsoa. Ja savuttomaksi ei muuten tämän mallin Volvoja edes saa. - VP2003
fs29 kirjoitti:
Ei siitä koneesta mitään nesteitä tarvitse tyhjentää. Suuttimet on kannessa kupariholkkien sisällä. Tämän holkin pohja toimii myös tiivisteenä kannen ja suuttimen välillä. Putket ja mutteri irti, niin suutin nousee suoraan ylöspäin. Kokemuksesta tiedän, että jos koneesta ei ole koskaan otettu suuttimia irti niin ensimmäisellä kerralla kupariholkin saattaa saada pitämään. Toisella kerralla viimeistään tulee ongelmia. Holkin pohjassa on pinttynyttä nokea ja karstaa eikä sitä sieltä saa kunnolla puhdistettua. Tästä seuraa, että kun suuttimet ovat takaisin paikallaan, sylinteri vuotaa paineensa suuttimen ohi, kun holkin pohja ei pidä. Itse tein ruuvimeisselistä ja hiomapaerista työkalun, jolla sain holkit hoonattua sen verran että rupesivat pitämään. Vaihtoehto on holkkien koneistaminen joka onnistuu Volvon erikoistyökaluilla tai sitten kansi irti ja dieselpajalle.
Kannattaa siis pyrkiä varmistumaan, että suuttimissa on jotain vikaa. Savutus voi em koneessa johtua myös ilmanpuhdistimen tukkoisuudesta, kannattaa katsoa. Ja savuttomaksi ei muuten tämän mallin Volvoja edes saa.Suuttimen kärkeen kertyy aikaa myöten karstaa ja se saattaa estää suuttimen irtoamisen holkin pohjassa olevasta reiästä. Kun suuttimen vetää voimalla irti, saattaa holkki irrota kannesta suuttimen mukana. 2003:seen liittyy normaalisti ikävänä piirteenä voimakas savutus, joten jos kone muuten toimii, niin en lähtisi irrottamaan suuttimia, vaikka se normaalisti muissa dieseleissä on ihan rutiinijuttu. Tuossa turbokoneessa vika (savutus) voi olla myös turbon toiminnassa ja ilmansuodatinkin kannatta tietysti tarkastaa ihan ensimmäiseksi.
- The Machinist
VP2003 kirjoitti:
Suuttimen kärkeen kertyy aikaa myöten karstaa ja se saattaa estää suuttimen irtoamisen holkin pohjassa olevasta reiästä. Kun suuttimen vetää voimalla irti, saattaa holkki irrota kannesta suuttimen mukana. 2003:seen liittyy normaalisti ikävänä piirteenä voimakas savutus, joten jos kone muuten toimii, niin en lähtisi irrottamaan suuttimia, vaikka se normaalisti muissa dieseleissä on ihan rutiinijuttu. Tuossa turbokoneessa vika (savutus) voi olla myös turbon toiminnassa ja ilmansuodatinkin kannatta tietysti tarkastaa ihan ensimmäiseksi.
Kiitos vinkeistä kaikille. Taidan tehdä niin, että tarkistan ensin ilmanputsarin ja ryhdyn vasta sen jälkeen suutinten irrotushommiin...
- ?????
The Machinist kirjoitti:
Kiitos vinkeistä kaikille. Taidan tehdä niin, että tarkistan ensin ilmanputsarin ja ryhdyn vasta sen jälkeen suutinten irrotushommiin...
Sitä vaan että montako tuntia kone on pyörinyt?
suuttimillahan on joku huoltoväli!omalla ajeltu n.1000 tuntia ja tuskin on mitään koskaan tehty.
koskahan pitää moisia hommia tekemään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa792545En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101674
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3711606Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181562Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181214
- 131156
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91126- 201019