asunto kairosta

egyptiin taas

auttakaas, kun en pääse alkuun. haluaisin muuttaa kairoon joksikin aikaa. ongelmia teettää asunto, mistä ja miten? alueita siellä niin hirveesti, hirvittää lähtee etsimään sinne. ja toiseksi hyvä päiväkoti lapselle. haluan että oppisi arabian kielen, mutta voisi olla englanninkielinenkin. kun hintoja ei löydy mistään. oisko kellään neuvoa/apua tähän? ja mitä muuta tulisi ottaa huomioon?

anko kairossa mitään, missä voisin tehdä vapaaehtoistyötä?

8

836

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hotelli

muutamaksi ekaksi päiväksi ja etsi sinä aikana kämppä. Netistä käsin kun lähdet täältä varaamaan, niin varmasti hinnat kolminkertaiset. Kairossa on vuokrasäännöstely, mikä tarkoittaa ettei vuokranantaja voi korottaa hintoja niin kauan kuin asukas on siellä kirjoilla. Siksi monet vuokraavat kämppiä ylihintaan ainoastaan ulkomaalaisille. Itse olen asunut Zamalek nimisessä kaupunginosassa (saari keskellä Niiliä). Mesta on vähän kuin Kairon kulosaari, paitsi että kaikki palvelut lähietäisyydellä, (kaupat, apteekit, ravintolat ja tietty drinkies mistä sai kotiin tilattuna viinä ja kaljaa;). Seutu on hieman "paremman" väen asuin aluetta suht kalliin asumisen vuoksi. Täällä on myös valtaosa suurlähetystöistä ja ulkomaalaisista firmoista. 80 neliön kämpän vuokra oli 200€/kk. Zamalekissa oli suht edullinen 3 tähden hotelli (flamingo) Ja itse kaupunginosassa oli muutamia vuokranvälittäjiä. Päiväkodeista en osaa sanoa, kun itselläni ei lapsia ole, mutta aika monella ulkomaalaisella on siellä kodinhoitaja. Netistä löytyy kyllä useita päiväkoteja, joissa on take contact linkki. ei muuta kuin mailia ja kysele hinnoista. Maadi on myös yksi ulkomaalaisten suosima asuinalue, mutta mielestäni aika syrjässä, ytimeen on matkaa reilu 10 km. Vapaaehtoisjärjestöiltä varmaan saa parhaiten tietoa meneillä olevista projekteista ja hankkeista. En tässä enempää kerkeä kirjottelemaan, mutta laita vaikka mailiosoitteesi niin voin laittaa lisäinfoa tarvittaessa.

• Kodinhoitajat ovat todella yleisiä sosiaaliluokissa, joilla niihin on varaa. Kodinhoitajalle maksettava palkkio tosin ei päätä huimaa, kun Egyptin palkkataso on mitä on ja näin ollen aika monissa vierailemissani kodeissa apulainen on ollut ennemminkin sääntö kuin poikkeus (siis ihan egyptiläisissä perheissä). Mutta kannattaa muistaa, että perinteinen kodinhoitaja ei ota lapsia hoitaakseen vaan tätä varten on sitten palkattava varsinainen lastenhoitaja - tällainen pieni pilkunviilaus ;-) Kodinhoitajan valinta on vaan puuhaa, jossa pitää olla tarkka. Ensinnäkin heillä on omat pinttyneet tapansa siivota ja hoitaa asioita, joten hyvät ohjeet kannattaa antaa (eikä siltikään ole takeita että hän tekee ne sen mukaan). Ei ole kiva, että vessarätillä vaikka pyyhitään keittiössä :-O Samoin seuraisin alussa tarkasti, häviääkö tavaraa. Luotettavan apulaisen löytäminen voi olla tosi hankalaa, mutta kun sellaisen löytää, on hän aarrettakin arvokkaampi.

Päiväkodin valinta on myös varmaan kinkkinen juttu, mutta kun koulu alkaa, niin sitten vasta ongelmat alkavatkin :-/ Julkisista kouluista ei ole mihinkään, joten yksityinen on se ratkaisu eikä nekään aina ole hyviä vaikka pienen omaisuuden maksavatkin. Kaikkeen tällaiseen, jotka Suomessa ovat itsestäänselvyyksiä, joutuu Egyptissä uhraamaan aikaa ja energiaa. Käydä tutustumassa kouluihin, haastatella heitä ja sitten lopulta uskaliaasti valita joku. Sama on lääkärin, gynekologin, synnytyssairaalan yms. valinnassa. Kovaa työtä ja silti voi mennä täysin metsään ;-)

• 1964

Kairossa on suomalaisen perustama yksityinen monikulttuurinen päiväkoti, Nursery Anna. Siellä kenties voi tehdä vapaaehtoistyötäkin, ja oppia kieltä.

• sanoa..

tiedätkö mitä kieltä he siellä puhuvat? englantia? mistä sinne saisi mailiosoitteen? missäköhän päin kairoa tämä paikka sijaitsee?

• 1964
        sanoa.. kirjoitti:

tiedätkö mitä kieltä he siellä puhuvat? englantia? mistä sinne saisi mailiosoitteen? missäköhän päin kairoa tämä paikka sijaitsee?

Päiväkoti on kansainvälinen ja siellä puhutaan kaikkia kieliä, myös suomea ja englantia. Siitä on ollut joskus eri lehdissä juttua, kun esim. tamperelaiset sosionomiopiskelijat ovat tehneet päiväkotiharjoittelunsa siellä. Osoitteesta ja sijainnista ei valitettavasti ole tietoa.

• Ennen muinoin

Rohkeasti vaan yhteyttä ulkoministeriön kautta suurlähetystöön(siis Suomen suurlähetystöön Egyptissä/UM). Kairossa juuri nyt asuvat varmasti tietävät ja osaavat suositella haluamiasi alueita ja päiväkoteja. Länsimaisten suosimia alueita olivat ja ovat lienee edelleenkin aiemmin mainittu Zamalek ja etelämmässä sijaitseva Maadi(Amerikkalainen koulu esikoulusta lukioon).

Uskoisin, että myös vapaaehtoistyöhön löytyy tietoa lähetystön kautta. Ainakin heiltä löytynee tietoa Kairossa asuvista suomalaisista joita on sielläkin ennemmin satoja kuin kymmeniä.

• edelliseen

Huomasin, että myös Maadi oli jo mainittu aiemmin. Viestissä todettu syrjäisyys verrattuna Zamalekiin on totta, mutta kokanaisuus kuitenkin ratkaisee. Itse asuimme Maadissa ja ne "vähät" reissut keskustaan ja pakolliset ystävien kanssa Gizaan eivät kyllä ylitsepääsemättömiltä tuntuneet. Mutta keskusta läheisyys ei kai olekaan ainoa ulottuvuus. Ja en todellakaan tarkoita etteikö Zamalek olisi hyvä paikka asua myös. Tai joku muukin "kaupunginginosa" kuten Heliopolis, joka lienee eri kaupunki eli paikallinen Vantaa, jossa myös lentokenttä sijaitsee.

• edelliseen kirjoitti:

Huomasin, että myös Maadi oli jo mainittu aiemmin. Viestissä todettu syrjäisyys verrattuna Zamalekiin on totta, mutta kokanaisuus kuitenkin ratkaisee. Itse asuimme Maadissa ja ne "vähät" reissut keskustaan ja pakolliset ystävien kanssa Gizaan eivät kyllä ylitsepääsemättömiltä tuntuneet. Mutta keskusta läheisyys ei kai olekaan ainoa ulottuvuus. Ja en todellakaan tarkoita etteikö Zamalek olisi hyvä paikka asua myös. Tai joku muukin "kaupunginginosa" kuten Heliopolis, joka lienee eri kaupunki eli paikallinen Vantaa, jossa myös lentokenttä sijaitsee.

Ja nuo alueet ovat sen verran isoja, että niistä löytyvät kaikki tarvittavat palvelut ja niitä on ihan kasapäin. Eli jos asuu vaikkapa Heliopoliksessa (missä minun uusi kotini on), kannattaa tietenkin etsiä lääkäripalvelut yms. samalta alueelta. Ja miten päin sen sitten tekeekin - valitseeko ensin alueen ja sen mukaan esim. lääkärin vai vaikuttaako jokin asia (esim. tämä suomalaisen omistama päiväkoti) niin paljon, että sen perusteella otetaan jokin alue asuinpaikaksi.

Ja hintataso vaikuttanee myös useimmilla, itse en ainakaan voisi asua kaikilla alueilla niiden törkeän kalliin hintatason vuoksi. Itse on tottunut että asunnot ovat siistejä, joten siitä on hankala tinkiä, kyllä ties mitä murjuja saa halvalla. On monia alueita joissa asunnon vuokra tulee tolkuttoman kalliiksi, mitenkä muistaisin juuri että Zamalek olisi sellainen. Siis että oikeasti saa olla varakkaampi, että pystyy vuokraamaan siistin asunnon. Jo mainittujen Maadin, Heliopoliksen yms. ohella myös Mohandessin on hyvä alue. Niitä on muitakin.

Kyselepä (tai selaa lukuisia vanhoja ketjuja samasta asiasta) tätä foorumilla Egypt Search http://www.egyptsearch.com/forums/ultimatebb.cgi

Siellä asiaa kysytään varmaan monta kertaa kuukaudessa, mutta en ole painanut mieleeni niitä hintatasoja eri alueiden välillä, kun en ole sitä tietoa tarvinnut...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe