Olen lähdössä omatoimilomalle egyptiin toukokuussa. Lennän Helsingistä Prahan kautta Kairoon. Ja kairosta sitten jollakin ilveellä Hurghadaan. Onko kenelläkään kokemuksia Prahan ja Kairon lentokentistä? millainen meininki niissä on? Meinaan, että perinteiset leimat ja merkit passiin ja vilauta visaa ja passia ainakin sata kertaa- sen lisäksi mitä muuta? (on muuten ihan outo ja naurettava systeemi) Miten pääsee helpoimmin ja halvimmin Kairosta Hurghadaan? Ongelmia nimittäin tuottaa se, että olen Kairossa sitten aamuyöllä klo 2...mistäs revit silloin kyytejä? Ottaakko sitten hotelli? Ja sitten tuo passin rekisteröinti, onko kellään tietoa missä se tehdään ja millainen rumba se on? Aattelin vaan että ehtiikö sen rekisteröidä vasta Hurghadassa?
apua Kairoon matkustavalle
28
3090
Vastaukset
- hamisu
Moi!!!
En tarkalleen muista, mutta itse olen parikertaa lentänyt egyptissä...paikallisilla koneilla ..sharm el sheikistä kairoon...
aika eksoottinen oli kone(vähä rämä) mutta hyvin se meni.
Lentokentällä yöllä jos yksin amtkustat.pidä kassistas kii...ja nii..seuraat massan mukana..en usko et siin menee kauaa ku ne rekisteröi..kannattaa ehkä varata rahaa jonku verra jos tulee visan kans jotai..
Mut kävin ite 3vuotta sit ja ei siin sillo se kummempaa..pitkä jono...kattovat passin mihi löivät pari egyptin "postimerkki" ja sit viisumin tietty...
En tiiä oliks tästä nyt mitää apuu...mailaa jos haluut =) - matkaan vaan
air berlinillä olisit päässyt suoraan hurghadaan frankfurtista.
joko otat lennot kairosta hurghadaan about 150$ TAI TOSI EDELLISISTI BUSSILLA 5H. LENTOKENTÄLTÄ TAKSI BUSSIASEMALLE JA SIITÄ ETEENPÄIN. ei maksa paljon mitään
mikä ihmeen passin rekisteröinti, en mä ole kuullutkaan vaikka olen asunut egyptissä =)))) viisumin ostat kairon kentältä, ennen kuin menet passintarkastukseen haet ne "postimerkit". tiskit löytyy hyvin. 15$ meillä maksoi. se on voimassa kuukauden. jos viivyt pitempaan käyt hurghadassa hakemassa lisää aikaaJoo, en mäkään ole koskaan kuullut mistään passin rekisteröinnistä - mutta tarkotettaiskohan sillä sitä, että suurlähetystöön voi "ilmoittaa itsensä", jos oleilee maassa pitkään. Antaa yhteystiedot maassa jne, ja jos jotain sattuu, niin onhan se sitten kätevää...
Tavanomaisen loman yhteydessä tuskin on tarpeen.- Salam
Viisumihomma askarrutti. Kun valmismatkoillahan sen saa matkatoimiston toimesta koneessa maahantulokortin täyttämällä.
Suunnitelmissa on syksyllä tehdä omatoimireissu, joten saiko viisumin tosiaan yhtä helposti vaan ostamalla se suoraan Kairon kentällä ?
- etole
mennyt Helsingsita suoraan air finandin tai finnairin lennolla hurghadaan? olitko myohassa varatessasi vai? Ei ois maksanut paljoakaan. En tykannyt Prahan lentokentasta. En ymmarra miksi noi slaavilasiet ja ita eurooppalasiet on aina niin nokkavia. Olen aina saanut huonoa palvelua kaupoissa. Aina nena pystyssa palvelleet, vaikka olen kuinka hymyillyt,muuten se lentokentta ihan okei. Ei mitaan erikoista. Kylla ne sulle lentokoneessa kertoo mita sun pitaa tehda lentokentalla Kairossa.Koneessaahn taytat sen maahantulokortin. Tiedathan osoitteen mihin olet menossa? Voit menna kairosta 6:n tunnin bussimatkan hurghadaan. Maksaa noin 55 puntaa,eli nyt kun kurssi on 7,2 ,eli ei kovin paha hinta. En tosin tida millon buseja menee,ja ne saattavt olla taynna,ja aina ne ihmiset siella ei osaa englantia.Ala suostu maksamaan matkasta enempaa kuin 65 puntaa. Sulle se on kuitenkin kalliimpi kuin paikallisille. BUSSI ihan ok
- Nimetön
Suosittelen varaamaan hotellin etukäteen Gizasta, voit myös sopia samaan pakettiin noudon lentokentältä.
Giza on ihan Kairon vieressä, taksi on edullinen vaihtoehtoisesti voi päiväsaikaan kokeilla julkisia, metro menee lähinurkille.
Olin pari vuotta sitten Egyptissä, lensin ensin Hurghadaan, josta sitten ostin bussilipun Kairoon.
Kairo oli ahdistava kokemus yksinmatkaavalle naiselle, vaikka vaatetus oli riittävän peittävä.
Gizasta käsin voit piipahtaa Kairon kohteissa, pyramidit bongaa puolessa päivässä. Kairosta etelään pääsee junalla tai bussilla, melkoinen kaaos kaikkialla, oli jatkuvaa kaupustelua, huijausyrityksiä ja paikalliset miehet yrittivät tehdä tuttavuutta.
Yritin jonkin aikaa selvitä ominpäin ja lopulta ostin tourin retkineen, junalippuineen ja majoituksineen paikalliselta agentilta.
Homma toimi hyvin joka kerta oli asemalla vastassa paikallisagentti joka vei hotelliin ja tuli hakemaan hotellista kun opastettu retki oli alkamassa, tämän jälkeen kaikki sujiukin loistavasti.
Kairosta lähdin junalla Assuaniin, sieltä Luxoriin ja Luxorista bussilla Hurghadaan.
Hurghada oli taas paljon relampi paikka, siellä yövyin 4 seasons- nimisessä pikkuhotellissa, keskustan alueella, maksoin n. 3-4 euroa yöstä.
Ihmiset olivat paljon ystävällisempiä kuin muissa paikoissa.
Kannattaa muuten tsekata Lonely Planetin matkaoppaasta lisä-infoa, toinen suositelva linkki on www.formin.fi, eli suomen ulkoministeriön sivut.- tietoa
1)hankkisin viisumin jo etukäteen suomesta (egyn suur.lähetystö), saat 3kk turisti viisumin ja ei varmasti tule ongelmia, maksaa n. 20 euroa. Eli voit olla enemmän kuin 1kk, jonka pituisen viisumin saat Kairoon saapuessasi, eikä tartte heti alkaa sumplia viisumin uusimisen kanssa.. Ja en ottaisi hotellia Gizasta, on meinaa aika matkan päässä Kairon lentokentästä..ihan kentän vieressä on muutama hyvä hotelli..hintataso = ?
2)Bussilla menisin varmaan Hurgadaan, tosin matka on pitkä..mutta kokemus sekin. Hinnat on nousseet hieman, ainakin sharmiin mentäessä (turisti noin 70-90le ~10€), joten tod.näk. myös hinta Hurgadaan menevässä bussissa on noussut. Tosin halvempi on kuin lentää (~100€).
3) Kairo ei ole niin ahdistava paikka mitä annetaan ymmärtää. Riippuu täysin omasta asenteestasi miten siellä pärjäät. Totta on, että vaaleana (?) naisena saat enemmän huomiota, mutta nenä pystyssä on helppo kulkea ;) Koskaan ei minulla ole ollut ongelmia kairossa, ei koskaan!
4) Jos turisti paikkaan haluat töihin, niin hotelleihin voit päästä, jos jotain kieliä osaat. Palkkataso parhaillaan (riippuen työstä) 200-500 dollaria/euroa/kk. Hotellista saat useimmiten myös huomeen kaupanpäälle (all inclusive ;) ). (näin ainakin minulla oli)
Ehdottomasti kannattaa lähteä, mitään et menetä, päinvastoin! Ja jos kotia tulee ikävä, niin ainahan pääset takaisin..
- & Cairo
No prahan kenttä on ihan ok, jatkolentoa joutuu venailee n.6 tuntia. Joten kannattaa lähtee prahaan hengaamaan, koska kentällä ei oikein saa aikaa kulumaan. Lentokenttäbussilla pääsee kätevästi metrolle ja siitä pari pysäkkiä keskustaan. Omasta mielestäni yksi maailman kauneimpia kaupunkeja. Palvelukulttuuri perus slaavilaista, mistä joku jo maintsikin (vanhat neuvostomaat kaikki samalaisia palvelun suhteen) Taxia ei kannata prahassa käyttää, koska kuskit vedättää täysillä. Vaikka taxeissa on mittarit niin summa nousee tripaleten nopeammin kun turisti astuu sisään.. Kairon kentällä (CZA lentää vanhalle flygarille -> gedida) tullaan tyrkyttämään taxia ylihintaan, pyytävät matkasta keskustaan (25km) reilua 100 puntaa (25 ihan max. mitä kannattaa maksaa, halvimmilaan olen mennyt matkan 12 puntaan.) Koneessa en saanut kertaakaan maahantulokorttia, mutta niitä on siinä pöydillä ennen passintarkastusta. Kentällä ei ole oikein mitään, enkä sinne nukkumaan jäisi. Gizaan asti en minäkään lähtisi hotellia ottamaan, matkaa on kuitenkin 40km. Heliopolis on lentokentän lähellä oleva kaupunginosa (aikoinaan ranskalaisten "herrojen" kaupunginosa) Ehkä hotellin ottaisin siitä mahd. läheltä kenttää, jos kerran naisena matkustat ja yksin tuohon kellonaikaan... Koskaan ei voi olla liian varovainen. Itselläni ei koskaan mitään ongelmia ollut, mutta olenkin mies ja palottavan näköinen sellainen;) Netistä kandee googlata hotelleja. Passin rekisteröinti ihan puutaheinää, en ole sellaisesta koskaan kuullutkaan, ellei systeemi ole jotenkin parissa vuodessa muuttunut. Kysy lähetystöstä, jos epäröit.
- merjahurghada
Suomesta voit hankkia viisumin mutta vain 1 kk, sama kuin ostat lentokentän pankista "postimerkit", jos olet yli kuukauden voit hakea jatkoa edullisesti Hurghadasta.Cairosta otat taxin lentokentältä 50 puntaa,El Gouna bussiasemalle, Hotelli Ramses Hiltonin lähellä. Sieltä lähtee ensimmäinen bussi aamulla 7-8, lipun hinta 65 tai 75 puntaa, hyvä turistibussi. Asemalla voit odotella sisällä bussin lähtöä. Voit myös lentää Cairo -Hrg edestakaisin n. 85€ juuri hinnat muuttuneet( aik. 110€ suunta)!!!!
- vinkeistä =)
Kiitos kaikille vinkeistä.
Saan täältä suomen kamaralta viisumin 3kk=20e. Ajattelin ottaa sen, jotta vältyn ylimääräiseltä hommalta. Täytynee pirauttaa siitä passin rekisteröinnistä sit vielä suurlähetystöön. Olisin toki lentänyt suoraan Helisngistä Hurghadaan, mutta suoria lentoja ei mene enää huhtikuun alun jälkeen. Ja aikataulullisesti mulle mahdoton järkätä. Jep, yksin matkustan ja naisena, mutta ystävä odottaa hurghadassa...eli ei ihan yksin kuitenkaan. Kiitos merjahurghada, taidanpa ottaa taksin ja suunnata sinne el gounan suunnalle. Lisää informaatiota otan mielelläni vastaan...- merjahurghada
jos ilmaantuu jotain kysyttävää niin seurailen tätä palstaa. Vastaan mielelläni !Löydätkin minut Hurghadasta!Sakkalan keskustastaSheraton Roadin ja Sherry str tienoolta kun kyselet niin melkein kaikki tunnistavat minun valkoisen pienen koiran mr Casanovan
- lemmikkieläimestä
merjahurghada kirjoitti:
jos ilmaantuu jotain kysyttävää niin seurailen tätä palstaa. Vastaan mielelläni !Löydätkin minut Hurghadasta!Sakkalan keskustastaSheraton Roadin ja Sherry str tienoolta kun kyselet niin melkein kaikki tunnistavat minun valkoisen pienen koiran mr Casanovan
Kiitos Merja, kiva juttu. Bongailen sinut varmasti sieltä. Muuten allekirjoittaneella on koira myöskin, ja jos joskus oikein egypti-kärpänen pistää, niin kysymys: toitko koirasi suomesta egyptiin? Millaisia toimenpiteitä jouduit tekemään? Miten olette pärjäilleet koiran kanssa?
- merjahurghada
lemmikkieläimestä kirjoitti:
Kiitos Merja, kiva juttu. Bongailen sinut varmasti sieltä. Muuten allekirjoittaneella on koira myöskin, ja jos joskus oikein egypti-kärpänen pistää, niin kysymys: toitko koirasi suomesta egyptiin? Millaisia toimenpiteitä jouduit tekemään? Miten olette pärjäilleet koiran kanssa?
Meillä ihan Hrg:sta ostettu koira, cotton. Kohta kolmevuotias , normaalisti pitkäkarvanen mutta pidän karvan lyhyenä kun on valkoinen on helpompi pitää puhtaana.Hyvin on pärjätty ja Casanova on niin fiksu että juoksee kesäkuumalla aina varjoisissa paikoissa. täällä myös hyviä eläinlääkäreitä jos tarve vaatii. Jos haluat tuoda koiran tänne niin käyppä vilkaisemassa ulkoministeriön sivuilta, sieltä löytyy ohjeita.
- Uusia elämyksiä
merjahurghada kirjoitti:
Voisitko antaa vinkkejä tai jopa puh.numeroita, mistä voisi kysellä jotain töitä, jolla voisi vähän pidemmän ajan oleskelun elinkustannukset siellä kattaa.
Lähinnä jostain myynti-/asiakaspalvelutyöstä tms. turistien kanssa olisi kyse.
Kaikki ideat otetaan mielihyvin vastaan. - suuze
merjahurghada kirjoitti:
Olen tulossa toukokuussa hurghadaan ja sakkalaan. voisiko sinun puoleesi kääntyä esim edullisen hotellin löytämisessä ja olisihan kiva tietää että on maanmiehiä..tai siis-naisia paikanpäällä. ja kiva vaikka tavata kun sinulla on kokemusta enemmänkin. Palasin kuukausi sitten sieltä ja lähden uudestaan. Matka oli minulle toinen, egyptin kulttuuri kiinnostaa kovasti. Voi hyvin sillä lämpimässä!!
- suuze
koskas olet menossa? mulla samanlaisia matkasuunnitelmia. Perillä seuraa mut matkustukseen kaipaisin seuraa..
- merjahurghada
suuze kirjoitti:
Olen tulossa toukokuussa hurghadaan ja sakkalaan. voisiko sinun puoleesi kääntyä esim edullisen hotellin löytämisessä ja olisihan kiva tietää että on maanmiehiä..tai siis-naisia paikanpäällä. ja kiva vaikka tavata kun sinulla on kokemusta enemmänkin. Palasin kuukausi sitten sieltä ja lähden uudestaan. Matka oli minulle toinen, egyptin kulttuuri kiinnostaa kovasti. Voi hyvin sillä lämpimässä!!
textarilla 20102992473, tai soita . Kyllä autan majapaikan löytämisessä.
- merjahurghada
Uusia elämyksiä kirjoitti:
Voisitko antaa vinkkejä tai jopa puh.numeroita, mistä voisi kysellä jotain töitä, jolla voisi vähän pidemmän ajan oleskelun elinkustannukset siellä kattaa.
Lähinnä jostain myynti-/asiakaspalvelutyöstä tms. turistien kanssa olisi kyse.
Kaikki ideat otetaan mielihyvin vastaan.on aika monimutkaista, sillä tulet maahan turistiviisumilla joka ei oikeuta työntekoon.Talvikautena ehkä löytyisi hotellista, jossa suomalaisia turisteja töitä mutta kesäaikana aika mahdotonta. Tietysti jos takataskussa on vahva usea kielitaito, myös kirjallinen, voi jotain löytyäkin ja siinä tapauksessa työnantaja tekee sinulle työsopimuksen ja siten saat kyseiselle ajalle työluvan.Ja huom palkka ei päätä huimaa, mutta on pieni apu elinkustannuksissa.
- suuze
merjahurghada kirjoitti:
Kiitos!!
lennot viel varaamatta, mutt tulossa olen toukokuun alkupuolella. Otan yhteyttä kun saan asioita järjestettyä. Nyt tuntuu jo kivemmalta matkaan lähtö. Kiitos sinulle!! - Pitkälle lomalle
merjahurghada kirjoitti:
Olisiko sinulla jotain nettiosoitteita tai paikallisia tuttavuuksia, joilta voisi kysellä kohtuuhintaisen (perusmukavuuksilla) vuokra-asuntoa about kuukaudeksi ?
Lokakuun puolen välin aikoihin olisi tarkoitus tulla.
- maailmalle
Hei,
olen myös melko varmasti lähdössä toukokuussa Hurghadaan. Matkapäivä on vielä avoin. Ei matkaseura kelpaisi?- ???
Olisin kans kinnostunut lahtemään Egyptiin, ja just se yksin matkustaminen ei vain oikein kovasti innosta!!
Onko sulla millainen matkasuunnitelma? - matkaseuraa
Moi!
Tarkoituksenani olisi lähteä Czech airlinesillä helsingistä 20.5. ja lentää Prahan kautta Kairoon.Kairossa olen 21.5. klo 02.00. Ja ystäväni on vastassa sitten Kairon lentokentällä. Kairosta eteenpäin en ole vielä saanut tarkempaa selvää, miten, milloin ja millä suuntaan hurghadaan. Matkaseura ei olisi pahitteeksi Helsinki-Kairo välille, sillä yksin minäkin matkustan tuon pätkän. - suuze
Hei ihanaa!! Mä olen kanssa lähdössä toukokuussa hurghadaan ja kait yksin. Mennäänkö samaa matkaa niin vois olla kivempaa. Nyt vaan jengi kasaan ja menoxi. Vastaa ni katellaan asiaa tarkemmin.Ois kiva saada seuraa..
- lisää
Kairon kentät(uusi ja vanha) ovat Heliopoliksessa, joten Gizaan majoittuminen ei ole järkevää ellei halua nähdä "the" pyramidejä. Muitakin löytyy, mutta ne kuuluisimmat ja kusvista tutut ovat Gizassa.
Vanha ja uusi kenttä ovat rakennusaikojensa mukaisestikin erilaisia, mutta kyllä vanhassakin pärjää. Ja kotimaan lennot lähtivät ainakin akoinaan juuri tuolta vanhasta terminaalista. Kyse on siis samasta kentästä ainoastaan terminaalin iästä on kyse(tämä siis ainakin silloin kuin minä asuin Kairossa).
Kuten joku kirjoittikin, viisumissa kyse on postimerkeistä ja paikanm päällä ostettuna ne ovat huomattavasti edullisempia.
Hyvät reissut ja jos käyt Kairossa niin suosittelen Ramses Hiltonin Club 36:tta. Iltaisin loistavat näköalat. - kaikille vinkeistä
Kiitos kaikille, jotka antoivat vinkkejä allekirjoittaneelle. Eiköhän suomi-tyttönen pärjää myöskin tuolla suuressa maailmassa.
- suuze
Koskas olet lähdössä? olen myös menossa toukokuussa hurgadaan ja ois kiva saada seuraa lennoille ja dösämatkalle. Olen ollut siellä nyt 2 kertaa ja tunnen hieman maan tapoja ja paikat jovähän tuttuja.
- matkaseura kelpaa!!!
Moi!
Elikkä lennot on varattu mulla 20.5. Helsingistä. Ja sieltä sitten prahan kautta kairoon. Mua ollaan vastassa siellä kairon lentokentällä, mutta muuten matkustan yksin ja matkaseura ei olisi pahitteeksi. Jos päätät valita saman lentoreitin kuin minä. Jos haluat kysellä tarkemmin matkasuunnitelmista niin laita sähköpostia: sanna_myller@yahoo.com. Työntekö todellakin olisi mukavaa, sillä viivynhän hurghadassa kolmisen kuukautta...mutta katselen sitä paikanpäällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562218En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321704- 101514
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751509Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681347- 121108
- 971051
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979