paljonko lautaa kuusitukista

kaupunkilainen

Kuinka paljon lautaa saa sahattua kuusitukista?

14

14451

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • D-D

• kiinnitti

huomiota tuo lengon puun sahaus....

tuosta jos mainitsee nuorelle metsätalousinssille (amk) kuitukasan vieressä, jonne katkottu tukkia ..
        se ei ymmärrä ollenkaan että lengosta puusta tulee sahatavaraa

• D-D
        kiinnitti kirjoitti:

huomiota tuo lengon puun sahaus....

tuosta jos mainitsee nuorelle metsätalousinssille (amk) kuitukasan vieressä, jonne katkottu tukkia ..
        se ei ymmärrä ollenkaan että lengosta puusta tulee sahatavaraa

Suursahojen vehkeet ja tavoitteet on viritetty aivan eri lähtökohdista kuin laatupuun mahdollisimman tarkka hyödyntäminen erikoispuunjalostuksen tarpeisiin.

• pikkumatti

pöllistä vähän, isosta pöllistä enemmän!

• Neuvo......

Likiarvoja seuraavasti.
      Mittaa tukin läpimitta keskeltä ja kuutio se lieriön kaavaa käyttäen.
      Sahatavaraa tulee hiukan yli puolet sen tilavuudesta. Tukki 0,4 m3 niin tulee 0,2-0,25 m3 sahatavaraa.
      Ja sitten taskulaskimen ja mitan kanssa laskemaan paljonko yhdessä sahatavarametrissä on kuutioita.

Ja taas kerran jakolasku niin metrit on tiedossa.

• sivullinen keskusteluun

muuta en ymmärtänyt laskujasi.

elikkäs paljonko tulisi lautaa 1 m3:n tukista,
        viiden tuuman lautana, siis juoksumetrejä?

• Ojala
        sivullinen keskusteluun kirjoitti:

muuta en ymmärtänyt laskujasi.

elikkäs paljonko tulisi lautaa 1 m3:n tukista,
        viiden tuuman lautana, siis juoksumetrejä?

Kuutiometri on päästä katsoen lautakasaa 1000x1000 mm.

Laudat 125 mm leveitä > 8 kpl rinnakkain.

Laudat 22 mm paksuja > 45 kpl päällekkäin.

8 x 45 > 360 kpl laudanpäätä > metrin pituisina > kuutiometrissä siis 360 m lautaa.

Kun saadaan kiintomotista tukkia sahattua n. 50 % lautoja, saadaan puoli kuutiometriä lautoja, eli 180 m. Käytännössä pikkuisen enemmän hyvistä tukeista, tarkalla sahurilla, ja vajaasärmäiset mukaanlukien.

• renkinä
        Ojala kirjoitti:

8 x 45 > 360 kpl laudanpäätä > metrin pituisina > kuutiometrissä siis 360 m lautaa.

Kun saadaan kiintomotista tukkia sahattua n. 50 % lautoja, saadaan puoli kuutiometriä lautoja, eli 180 m. Käytännössä pikkuisen enemmän hyvistä tukeista, tarkalla sahurilla, ja vajaasärmäiset mukaanlukien.

Noinhan se suunnilleen menee, joillekkin vaan epäselvä pinomotti ja kiintomotti.
        Elikkä jos kiinto kuution tukkipuu pölkytetään metrin mittaiseksi pätkiksi ja laitetaan kasaan niin siinä on noin 1,5 pinomottia, kiintokuutio taas litramitta elikkä 1000 litraa ja saha tavara mitataan normaali kuutioina eli "motteina"

• Taskulaskin käyttöön
        Ojala kirjoitti:

Ojala saa suurinpiirtein saman tuloksen vaikka käyttää hiukan eksoottista kaavaa.

Itse laskin että siitä tulisi noin 0,55 m3 sahatavaraa ja yhdessä metrissä kyseistä lautaa on 0,00275 m3. Ja sillä laskukoneella selviää että lautaa tulee noin 200 m.

Kuution tukkeja on harvassa mutta kuution runko on aika normaali sylentäyteinen.

• Taskulaskin käyttöön kirjoitti:

Ojala saa suurinpiirtein saman tuloksen vaikka käyttää hiukan eksoottista kaavaa.

Itse laskin että siitä tulisi noin 0,55 m3 sahatavaraa ja yhdessä metrissä kyseistä lautaa on 0,00275 m3. Ja sillä laskukoneella selviää että lautaa tulee noin 200 m.

Kuution tukkeja on harvassa mutta kuution runko on aika normaali sylentäyteinen.

Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.

• Kuka tässä täyssärmästä puhuna
        puupiä kirjoitti:

Noin paljoa. Siis jos esim.. sahataan 22*125mm lautaa niin saanto tippuu siihen 0,48-0,50m3. Mä olen sahannu tommosta kiinnon pölkkyä aika paljon nimenomaan laudaksi, siitä tulee täyssärmää n.170m. Mitä isompaa puuta sahataan laudaksi sitä enempi menee puruiksi, siksi saanto tippuu.

Ja lisäksi kolkyt metrii vajaakanttista.

• päinkös se
        puupiä kirjoitti:

onkin. olen kuvitellut että ympyrä on paras tilavuus muoto (ei kun se onkin pallo).
        mutta olen kuvitellut että järeämmästä puusta saanto olisi prosentteina parempi kuin pienessä
        puussa, josta suurin osa meni vaalikanttisiin.
        hm? aina oppii uutta.

• puruksi
        puupiä kirjoitti:

mene aina täysisärmäisen laudan sahauksessa saman verran puun koosta riippumatta. Neljältä kantilta se lauta on sahattu.
        Mutta muuten asiaa puhuit.

• hogi

Yleensä sahoilla pidetään hyvänä käyttösuhteena n. 0,4, eli kuutiosta tukkia saadaan noin 0,4 kuutiota sahatavaraa

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1659
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      991
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe