Kynsienleikkuu

Tuittu82

Olen tässä ajatellut hankkia kääpiöhamsterin. Ainut mikä hieman mietityttää on tuo kynsienleikkuu. Kuinka vaikeaa se käytännössä on? Eniten tässä pelkään että onnistun satuttamaan hamsteria jollakin tavalla. Millaisilla välineillä olette kynsiä leikelleet ja kuinka usein? Olen siis aikuinen ja kotoa löytyy jo syyrialainen hamsteri.

9

391

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • NaLa^^

hamsun kanssa kynsienleikkuu sujuu vaivattomasti.
      eli asiaahan auttaa,kun ajan kuluessa saat hamsun hyvin käsiteltäväksi ja kesytetyksi.eli ei nyt parin ensimmäisen viikon aikana kannata edes yrittääkään kynsienleikkausta,siinä lähtisi ennemmin koko varvas tai jalka!
      aluksi kannattaa vaikka pitää terrassa jotain karheapintaista ruukkua/kiveä yms. missä kynnet kuluu kiipeillessä.ja en itse alkuun edes leikannut kynsiä,vasta sitten kun hamsulla oli ikää jokunen kuukausi!
      ja kynsienleikkuu onnistuu turvallisimmin,kissojen kynsisaksilla,eli sellaisilla pienillä!
      ja tietty apuun voi pyytää jonkun muun,eli toinen pitää jalasta ja eläimestä kiinni ja toinen leikkaa varovasti!

• clairfille

itselläni on kaksi roborovskia, ja niiltä on täysin mahdotonta alkaa kynsiä leikkaamaan, joten dunassa olen pitänyt kiviä ja puuhakuutioita, kalkki-ja mineraalikiveä ja kaikkea muutakin mikä kynsiä kuluttaa. kääpiöhamsterilta ei ole pakko leikata kynsiä, jos ne ei nyt silmiinpistävän pitkät satu olemaan, kunhan pitää kaikkea raavittavaa dunassa.
        sama homma myös hampaiden kanssa, hamsterilla pitäisi aina olla jonkinnäköistä järsittävää, esim. näkkäriä, kaupasta saatavia marja- tai siementankoja tai koirankeksejä tarjolla.

• EI EI

"ja kynsienleikkuu onnistuu turvallisimmin,kissojen kynsisaksilla"

Ihmisten kynsisakset on parhaat, siis sellaiset fiskars sakset joissa on pikkuisen kuperat terät, pienet sakset, kissojen kynsisaksilla homma on todella vaikeaa ja hankalaa, ehkä kasvattaja neuvoo, jos hamsteri on kasvattajalta, jos ei ole, ota yhteyttä lähellä asuvaan kasvattajaan ja pyydä häntä neuvomaan asiassa.

• pöpe
        EI EI kirjoitti:

"ja kynsienleikkuu onnistuu turvallisimmin,kissojen kynsisaksilla"

Ihmisten kynsisakset on parhaat, siis sellaiset fiskars sakset joissa on pikkuisen kuperat terät, pienet sakset, kissojen kynsisaksilla homma on todella vaikeaa ja hankalaa, ehkä kasvattaja neuvoo, jos hamsteri on kasvattajalta, jos ei ole, ota yhteyttä lähellä asuvaan kasvattajaan ja pyydä häntä neuvomaan asiassa.

saa kai oman mielipiteensä sanoa, jos jonkun mielestä on helpompi leikata kissan kynsisaksilla niin sitteen on! ei tarvitse aina alkaa moittimaan!!

• ei todellakaan
        pöpe kirjoitti:

saa kai oman mielipiteensä sanoa, jos jonkun mielestä on helpompi leikata kissan kynsisaksilla niin sitteen on! ei tarvitse aina alkaa moittimaan!!

millään kissan kynsisaksilla leikata kääpiöhamsterin kynsiä, älä puutu jos et tiedä!

• clairfille
        ei todellakaan kirjoitti:

millään kissan kynsisaksilla leikata kääpiöhamsterin kynsiä, älä puutu jos et tiedä!

kissan- ja koiran kynsienleikkuun tarkoitetut sakset ovat aivan liian suuret. Juuri nämä fiskarsin pienet kynsisakset ovat aika hyvät.

• Kuinka vaikeaa se käytännössä on?
      - Riippuu hamsterikokemuksesta ja hamsterin luonteesta. Jos hamsteria osaa käsitellä ja pitää kädessä niin, että se pysyy jotenkin paikallaan, sen pitäisi onnistua ihan hyvin. Erityisen vilkkaiden yksilöiden kanssa voi tulla ekoilla kerroilla hiki otsaan, mutta kun leikkamista harjottelee ja harjottelee, se alkaa sujua ja hamsterikin tottuu siihen. Eli harjottelemalla se helpottuu, mutta voi alussa olla hankalaa.

Millaisilla välineillä olette kynsiä leikelleet ja kuinka usein?
      - Turvallisimmin se sujuu vauvoille tarkoitetuilla pienillä pyöreäkärkisillä kynsisaksilla tai muilla pienillä ihmisten kynsisaksilla. Kissan/koirankynsisakset ovat kaikki siihen liian isoja, ne soveltuvat paremmin hampaiden leikkaamiseen.
      - Leikkaustiheys riippuu hamsterista. Toisilla kynnet kasvavat supervauhtia ja niitä voi joutua leikkamaan kerran viikossa. Toisilla taas riittää, kun ne leikkaa kerran kuussa. On myös hamstereita, joiden kynsiä ei tarvitse leikata koskaan. Vanhoilla hamstereilla kynnenkasvu yleensä kiihtyy ja leikkausväliä voi joutua tihentämään.

• Nala^^

kun minä kuitenkin olen saanut aina käppärini kynnet leikattua kissoille tarkoitetuilla kynsisaksilla! ei ole liian isot eikä vaikeat!

• Pikku-Hukka
        Nala^^ kirjoitti:

kun minä kuitenkin olen saanut aina käppärini kynnet leikattua kissoille tarkoitetuilla kynsisaksilla! ei ole liian isot eikä vaikeat!

Sehän on hyvä juttu, mutta ei kovin suositeltavaa.

Kyllä kuitenkin ne Fiskarsin sakset on parhaat tuohon hommaan ja turvallisimmat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe