belgianpaimen koirasta

minä....

millainen luonne rodulla on?minulla oli sakemanni jonka jouduin päästään ikuiseen uneen 3vuotiaana vakavan sairauden vuoksi,eli maksa,onko tällä rodulla samoja sairauksia,onko yhtäpaljon jalostettuja?kun haluisin nyt ostaa belgianpaimen koiran.onko vaikeanpi kouluttaa kun sakemanni?kiitos jo etukäteen!!!

4

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Chien de Berger Belge

Belgialaisen luonnetta en lähtisi sakuihin vertaamaan. Terveys on kyllä paremmassa jamassa, se on selvä.
      Haastava rotu jolle oikeanlainen koulutus on kaiken a ja o.
      Ne ovat luonteeltaan herkkiä, hyvin älykkäitä ja oppivaisia koiria, niin hyvässä kuin pahassa.
      Jos varhaiskasvatus on onnistunut ei koulutuksen pitäisi tuottaa ongelmia.
      Pentuaikana on tärkeää tavata ihmisiä & muita koiria ja tutustuttaa pentu erilaisiin paikkoihin ja tilanteisiin.
      Ne kiintyvät syvästi omaan perheeseensä ja on erittäin suositeltavaa että koulutat itse koirasi.
      Ole määrätietoinen ja johdonmukainen.
      Belgeille ominainen piirre on aktiivisuus, ne ovat erittäin energisiä koiria jotka tarvitsevat paljon toimintaa ja virikkeitä.
      --> Sohvaperunaksi tätä rotua on turha hankkia.

• Oletko jo käynyt rotuyhdistyksen sivuilla? Osoite on www.finbelge.fi ja siellä on rotuesittely. Siellä on myös luonteesta.

Belgianpaimenkoirilla on havaittu ainakin epilepsiaa ja spondyloosia. Sairauksia on näilläkin, mutta en tiedä, minkä verran verrattuna saksanpaimeneen.

En tiedä, millaista on kouluttaa saksanpaimenkoiraa, mutta belggarissa on omat haasteensa. Se on ensinnäkin nopea, joten kouluttajan täytyy ennakoida hyvin. Kun sakemanni vielä miettii, belgialainen on jo tehnyt. Jotkut belgianpaimenkoirat ovat myös arkoja tai heikkohermoisia, siksi kannattaa katsoa, millainen vanhempien suku on luonteelstaan.

Belgianpaimenkoira ei ole puhdas seurakoira. Se on rotu, jonka kanssa tulisi harrastaa jo kasvatustyön tukemiseksi. Agility ja toko sopivat hyvin näyttelylinjaiselle, samoin jäljestys, viesti ja haku. Käyttölinjainen sopii myös edellisiin, mutta siitä saa myös suojelukoiran. Käyttölinjaisen kanssa harrastaminen edellyttää jo vakavaa sitoutumista, sehän on työkoira, näyttelylinjainen on enemmän harrastuskaveri.

• Groenendael

Pelkkari on aktiivisen ihmisen koira, joka kiintyy omistajaansa. Vaatii paljon, mutta antaa myös paljon.. Minulla liki 16v musta pelkkari millä on kisattu pk toko ja vetohiihdossa. Vaatii koulutuksen, oppii helposti ja haluaa tehdä töitä... mutta katso mistä otat. Mahtava koira, jonka joudun lopettaan kohta sairauksien vuoksi...

• belgejä 7vuotta

googlaa belgianpaimenkoirat ja käy siellä lukemassa juttuja ja kysy kasvattajilta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      188
      1419
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1208
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      948
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      900
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      51
      808
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      792
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      774
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      69
      748
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33