Minulla todettiin viime syksynä masennus ja uupumus, mitkä johtuivat liian monen stressaavan asian kasaantumisesta. Voin nyt melko hyvin, mutta vasta nyt 32-vuotiaana, tajuan, että olen aina rakentanut elämääni muiden armon varaan. Tämä on yksi masennukseen vaikuttanut tekijä. Olen siis liian kiltti, ja muut voivat henkisesti pyöritellä minua mielensä mukaan. En uskalla ilmaista omaa mielipidettäni, sillä jos joskus niin teen nöyrästikin, niin vastapuoli yleensä suuttuu ja katkaisee välit. Itse en suutu toisten eriävistä mielipiteistä. Lisäksi mukaudun aina kulloisenkin vastapuolen luonteeseen sopivaksi, eli voin olla kuin kameleontti. En osaa lainkaan pitää puoliani. Jos joskus tulee tilanne, että pitäisi nousta puolustamaan itseään tms. niin minulle tulee jo fyysisesti niin hirveä olo, että en kykene siihen. Sydän alkaa hakata, jalat muuttuvat spageteiksi ja tulen koko yläruumiin alueelta punaläikikkääksi. Minua on aina "kehuttu" pieneksi ja sieväksi, joten olen oppinut luottamaan toisten sympatiaan itseäni kohtaan. Että minun ylitseni ei kävellä, jos vain olen tarpeeksi "pieni ja sievä" ja herätän myötätuntoa. Nyt olen kuitenkin huomannut, että en voi enää aikuisena naisena elää toisten armopaloista, vaan haluaisin oppia ilmaisemaan mielipiteeni sekä puolustamaan itsäni, enkä aina jättää sitä toisten tehtäväksi. Miten tätä voisi kehittää, kun olen arka kuin aropupu?
Liian kiltti
14
1356
Vastaukset
- sitä pitää vaan kovettaa
itsensä,kukaan toinen ei puoliasi pidä,ja on raskasta olla toisten mieliksi,ja miksi pitäisikään.Kannattaisi käydä vaikka psykologin juttusilla.
- terapia
mutta jotenkin en saa aikaiseksi. Pelkään että terapeutti vain haukkuu ja tyrmää kaikki unelmani. Lisäisin vielä tuohon kirjoitukseeni, että en milloinkaan missään tilanteessa uskalla näyttää tunteitani. Ihmiset sanovat aina, että olen niin rauhallinen ja hillitty. Vaikka olisin romahtamispisteessä, niin ulospäin näytän hillityltä ja hymyilevältä. Minulla on töissäkin masennuksen takia monesti ollut todella lohduton ja rikkiraadeltu olo, mutta viimeisillä voimillani hymyilen vain. Naiselta odotetaan muutenkin voimakasta eläytymiskykyä, mutta minun on tosi vaikea ilmaista tunteitani näkyvästi. Tunnen kyllä voimakkaasti, mutta ne tunteet vain ei koskaan näy ulospäin.
- kaikesta
terapia kirjoitti:
mutta jotenkin en saa aikaiseksi. Pelkään että terapeutti vain haukkuu ja tyrmää kaikki unelmani. Lisäisin vielä tuohon kirjoitukseeni, että en milloinkaan missään tilanteessa uskalla näyttää tunteitani. Ihmiset sanovat aina, että olen niin rauhallinen ja hillitty. Vaikka olisin romahtamispisteessä, niin ulospäin näytän hillityltä ja hymyilevältä. Minulla on töissäkin masennuksen takia monesti ollut todella lohduton ja rikkiraadeltu olo, mutta viimeisillä voimillani hymyilen vain. Naiselta odotetaan muutenkin voimakasta eläytymiskykyä, mutta minun on tosi vaikea ilmaista tunteitani näkyvästi. Tunnen kyllä voimakkaasti, mutta ne tunteet vain ei koskaan näy ulospäin.
päätellen olet varmaan vielä aika nuori. Aikuistumisprosessisi ei ole käynnistynyt kunnolla.
Suosittelisin hakeutumista psykologin tai psykiatrin juttusille. En usko, että tarvitsisit lääkehoitoa, mutta itsetuntosi kaipaisi kyllä kohentamista.
Terapeuttia ei missään tapauksessa tarvitse jännittää tai pelätä. Asiansa osaava terapeutti osaa kyllä suhtautua kertomaasi täysin asiallisesti ja sitä kautta pystyy auttamaan noissa koukeroisissa ajatus- ja tunnetiloissasi.
Jos olet jo työelämässä, voisit pyytää työterveyslääkäriltä lähetteen terapiakeskusteluun psykologin tai psykoterapeutin vastaanotolle.
Jos opiskelet, niin opiskelijoiden terveydenhoitosäätiön lääkäri voisi antaa tuon saman lähetteen.
Jo yksikin terapiakeskustelu voisi sinun tapauksessasi tuoda selvän parannuksen tilaasi.
Uskalla lähteä liikkelle! - eikös
kaikesta kirjoitti:
päätellen olet varmaan vielä aika nuori. Aikuistumisprosessisi ei ole käynnistynyt kunnolla.
Suosittelisin hakeutumista psykologin tai psykiatrin juttusille. En usko, että tarvitsisit lääkehoitoa, mutta itsetuntosi kaipaisi kyllä kohentamista.
Terapeuttia ei missään tapauksessa tarvitse jännittää tai pelätä. Asiansa osaava terapeutti osaa kyllä suhtautua kertomaasi täysin asiallisesti ja sitä kautta pystyy auttamaan noissa koukeroisissa ajatus- ja tunnetiloissasi.
Jos olet jo työelämässä, voisit pyytää työterveyslääkäriltä lähetteen terapiakeskusteluun psykologin tai psykoterapeutin vastaanotolle.
Jos opiskelet, niin opiskelijoiden terveydenhoitosäätiön lääkäri voisi antaa tuon saman lähetteen.
Jo yksikin terapiakeskustelu voisi sinun tapauksessasi tuoda selvän parannuksen tilaasi.
Uskalla lähteä liikkelle!tämä aloittaja kerro olevansa 32 vuotias?
- mejuu
http://www.deikauppa.fi/index.html?target=p_691.html&lang=fi
Tämä kirja tuli heti mieleeni kun luin tuntojasi .Valitettavasti itse en ole tätä lukenut mutta olen kuullut että tämä on hyvä .Anna-Liisa kulkee puhumassa eri seurakunnissa ja tämä kiltteys on suuri ongelma monille .
http://www.kansanraamattuseura.fi/kasvot/?document=69444101
Etsin tämän sivuston ja huomasin että siellä on s.posti osoitekkin jonne voisit laittaa kysymyksiäsi yms
kannattaa kokeilla kaikkea sillä ei sitä tiedä mikä on se avain jolla saa mielet aukenemaan ja parantumaan.
Lämmöllä meju - auttaa, mutta
kun luin tarinasi, se olisi voinut olla suoraan otos minun elämästäni.
Jouduin koville ja vieläkin kovemmalle ja (tiedän ettei tämä sinua lohduta), mutta itse kasvoin ns. aikuiseksi, vasta n. 40v.
Vieläkin kiltteys nousee pintaan liian usein, mutta sain lohtua eräästä lehtikirjoituksesta, jossa sanottiin, että kiltit ovat usein älykkäitä.
Itse olen mielummin kiltti ja älykäs, kuin tyhmä mulkero.
Itse olen opettanut itseäni miettimällä sanat valmiiksi, hankalia tilanteita varten.
Kyllä sinä pärjäät, kuulostat selvästi selviytyjälle.
Anna itsellesi aikaa, karsi sellaiset ihmiset ympäriltäsi, jotka eivät kestä mielipiteistäsi.
Zemppiä ja kirjoita tänne palstalle, sekin helpottaa. - siskosi
tuo tunne niin tuttu!!Oletko lukenut kirjan: Virtahepo olohuoneessa? Tuntuu, että teidänkin lapsuuden"olohuoneessa" on ehkäpä ollut jonkunkokoinen "virtahepo". Kuulostaako tutulta: Lapsena piti tarkkailla kokoajan muitten ihmisten elekieltä, puhumisia jne., että osasi olla mieliksi, isälle/äidille. Olla näkymätön. Ja jos oli oikeen kiltti/pieni/sievä-, sai osakseen edes hiukkasen sitä niin kovin kaipaamaansa rakkautta.
Kaikenlaisesta muusta käytöksestä tuli risuja jne.Miten vaikeeta se onkaan aikuisena päästä irti tuollaisesta itsetuhoisasta elämäntavasta, muttei onneksi mahdotonta!Itse pyristelen ja taistelen, kokoajan parempaan. helppoa se ei ole, mutta kannattaa ja terapia on kyllä ehdotonta ja ehdottoman kannattavaaa! Onnea elämän matkalle!! - joku
kertoa minulle, millainen on oikeasti kiltti ihminen? En ole koskaan tavannut sellaista. Luulin kerran, kauan sitten, että sellainen ihminen tuli kohdalle, mutta petyin ankarasti. Tämä ihminen osasi esittää "kilttiä" oikein hyvin ja osaa vieläkin.Kaikenlainen avuttomuus ja haluttomuus sekä
krokotiilin kyyneleet laskettiin hänen kohdallaan kiltteydeksi. Olen myös lukenut kirjan Kiltteydestä kipeät, enkä todellakaan tunnistanut tätä ihmistä sen kirjan tekstistä. Tällaista niin sanottua kiltteyttä voi käyttää oikein hyvin toisten manipuloimiseen ja huomion hakemiseen.Mutta, niinku sanoin, en ole koskaan tavannut oikeasti kilttiä ihmistä,tai sitten en ole vain yksinkertaisesti tunnistanut.Kyllä heitä varmaan on, toivottavasti.- Pieni & pelokas
Voisikohan tuntemasi ihminen mahdollisesti olla narsistinen eli hän kärsisi narsistisesta luonnehäiriöstä? Et kuvaillut tätä henkilöä paljonkaan käytännön tasolla, mutta tuli mieleen, että narsisti on päällisin puolin mitä kiltein ja hurmaavin, mutta sisin on pelkkää "minäminäminää". Muut ovat narsistille vain hyödykkeitä ja täten täysin "käytettävissä omiin tarkoitusperiin". Olen seurustellut narsistin kanssa ja tämä pitää täysin paikkansa. Onneksi pääsin eroon!!!!!
Mitä luulet? No, netistähän löytyy lisätietoa. - kommentti
Pieni & pelokas kirjoitti:
Voisikohan tuntemasi ihminen mahdollisesti olla narsistinen eli hän kärsisi narsistisesta luonnehäiriöstä? Et kuvaillut tätä henkilöä paljonkaan käytännön tasolla, mutta tuli mieleen, että narsisti on päällisin puolin mitä kiltein ja hurmaavin, mutta sisin on pelkkää "minäminäminää". Muut ovat narsistille vain hyödykkeitä ja täten täysin "käytettävissä omiin tarkoitusperiin". Olen seurustellut narsistin kanssa ja tämä pitää täysin paikkansa. Onneksi pääsin eroon!!!!!
Mitä luulet? No, netistähän löytyy lisätietoa.Kiltti on ehkä väärä sana, kun puhutaan sellaisista ongelmista kuin itselläni on. Kyllä oikeasti olen perusolemukseltani kiltti, mutta en mikään yltiöpäinen ihmisrakastaja myöskään. Voisi ehkä puhua pakonomaisesta miellyttämisen tarpeesta ja tunteiden osoittamisen vaikeudesta sekä äärimmäisestä konfliktitilanteiden välttämisestä. Narsisimi on sitten taas ihan eri juttu - en tunnusta olevani narsisiti.
- tietää
Pieni & pelokas kirjoitti:
Mitä luulet? No, netistähän löytyy lisätietoa.enempi tästä narsistisesta luonnehäiriöstä.Mutta jos siihen sisältyy sellaisia luonteenpiirteitä kuten,minä haluan suurinpiirtein kaiken ja heti ilman, että itse tarvii nähdä asian eteen mitään vaivaa.Toisen tunteista piittaamaton,antaa odottaa itseään aina(jos on sovittu joku aikataulu esim,millon tavataan),"pelaa" omaan pussiin,ei välitä muuta kuin omasta hyvinvoinnista ja siitä että itsellä on kivaa ja niin edespäin.Sopisiko tällaiset merkit narsismiin?
- haluaa kiittää
kaikkia vastauksista. Meju taitaakin olla minulle tuttu tuolta Mtv3:en keskusteluista. Luin Meju sinun viestejäsi täällä ja huomasin, että olet oiva lohtu monelle masentuneelle. Kiitos siitä, ja kiitos siis muillekin.
moikka! Kirjoituksesi oli ihan kuin suoraan omasta elämästäni. Olen 27v Mies ja minä olen ollut koko elämäni kiltti (välillä liiankin) kaikille. Koska luonteeni on sellainen että en halua kellekkään pahaa enkä halua että minun takia joku vaivautuisi jostain asiasta niin olen saanut kärsiä tästä kiltteydestäni koko nuoruteni, voisi oikeastaan sanoa että kaverit veivät parhaan nuoruuteni, kun omistin oman vapaa-aikani täysin heille ja heidän vaatimuksiin ja olin heidän "käytettävissä". No nyt kun suurin osa näistä "kavereista" on löytänyt itselleen tyttöystävät, joka osaltaan on minun ansiotani kun minä heitä ajoin joka paikkaan missä he onnistuivat nämä tytöt löytämään. Voit varmaan hyvin kuvitella miltä nyt tuntuu kun he nyt ylimielisesti elelevät tyttöystävien kanssa ja ovat unohtaneet täysin minut ja sen kaikki mitä olen heidän hyväksi tehnyt. Kyllä on todella hyväksikäytetty olo mulla. Annoin vain yksinkertaisesti heidän pompotella minua vuosikaudet, pari kuukautta sitten mittani täyttyi ja soitin eräälle noista kavereista ja kerroin hänelle miltä minusta on tuntunut ja mitä olen ajatellut aina, tuli kyllä kieltämättä sanottua suoraan asiat, niin täynnä mä olin jo siitä kaikesta. kaveri tuumasi vaan siihen että "Onko näin asia" Ja meinasi hermostua minulle. No sen jälkeen en ole hänestä enkä noista muistakaan kavereista kuullut. Että tällaista mulla.
- kalle
Vaimollani sama juttu,saa terapiaa Kelan tuella.Tarvitset kuitenkin ensin psykiatrin lausunnon,joten käyensin siellä.Sulla on kiltin tytön syndrooma, parane,mutta ei ilman terapiaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806