Pyramidit

Fobia

Poden lievää suljetunpaikankammoa eli klaustrofobiaa. Kuitenkin mieleni tekisi käydä pyrmidissa sisällä, kertokaa onko se kovinkin ahdistavaa! Lähden Egyptiin syksyllä ja mieltäni rasittaa moinen asia.

22

3173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näkemättä jäi

saman vaivan takia en uskaltautunut pyramideihin, sillä kuulopuheiden mukaan siellä on ahdasta ja kuumaa, joten suoranaisesti en voi kysymykseesi vastata.
      Mutta, jos käyt Luxorissa ja kuninkaiden laakson hautapaikkoja katsomassa, mene ihmeessä sisälle. Ovat tilavia eikä paniikki iskeny missään vaiheessa. Muistaakseni 3 hautaa voi katsoa sisäänpääsyn hinnalla.

• Fobia

Kiitos vastauksesta, menen Sharm el Sheikhiin joten ei ehkä tuu käytyä Luxorissa. Mutta kai ne pyramidit ja Sfinksi ovat vaikuttavia myös ulkoapäin!

• varoituksen sana
        Fobia kirjoitti:

Kiitos vastauksesta, menen Sharm el Sheikhiin joten ei ehkä tuu käytyä Luxorissa. Mutta kai ne pyramidit ja Sfinksi ovat vaikuttavia myös ulkoapäin!

näkemisen arvoisia.
        Meille kävi "vanhanaikaiset" eli olin lukenut joka paikasta kuinka näppäriä kaupustelijat ovat, mutta kuinkas kävikään.
        Kun olimme ihastelemassa pyramidia, ykskaks huomasin kuinka kamera hävisi kädestäni ja päähäni kiepastiin "rätti" vai mikä turbaani lie. Vanha herra otti kuvia minusta kamerallani. Tilanne tapahtui niin nopeasti, etten uskoisi jos en olisi itse sitä kokenut.
        Toki hän halusi palvelustaan pari puntaa.

Yritti myydä siinä sivussa matkamuistoja, mutta kun en ostanut lahjoitti minulle nipun kauniita postikortteja egyptistä.
        Hän vielä kipitti meidän perään ja varoitti muista, ettei kaikki ole yhtä reiluja kuin hän.

Miten tuossa tilanteessa olisi kuulunut reagoida, ei ole selvinnyt tänä päivänäkään minulle, sillä kyseessä oli niin iäkäs herra että lähinnä seurasin huvittuneena kuinka kaikki vaan tapahtui. Nuoremman kohdalla olisin saattanut murahtaa.
        Että noin.

• 2005
        varoituksen sana kirjoitti:

näkemisen arvoisia.
        Meille kävi "vanhanaikaiset" eli olin lukenut joka paikasta kuinka näppäriä kaupustelijat ovat, mutta kuinkas kävikään.
        Kun olimme ihastelemassa pyramidia, ykskaks huomasin kuinka kamera hävisi kädestäni ja päähäni kiepastiin "rätti" vai mikä turbaani lie. Vanha herra otti kuvia minusta kamerallani. Tilanne tapahtui niin nopeasti, etten uskoisi jos en olisi itse sitä kokenut.
        Toki hän halusi palvelustaan pari puntaa.

Yritti myydä siinä sivussa matkamuistoja, mutta kun en ostanut lahjoitti minulle nipun kauniita postikortteja egyptistä.
        Hän vielä kipitti meidän perään ja varoitti muista, ettei kaikki ole yhtä reiluja kuin hän.

Miten tuossa tilanteessa olisi kuulunut reagoida, ei ole selvinnyt tänä päivänäkään minulle, sillä kyseessä oli niin iäkäs herra että lähinnä seurasin huvittuneena kuinka kaikki vaan tapahtui. Nuoremman kohdalla olisin saattanut murahtaa.
        Että noin.

sama hemmo työnsi minunkin päähän tuon turbaanin. En minäkään ehtinyt mitään ajatella, kun jo oli käsi ojossa siinä vaatimassa rahaa. Kannattaa siis olla koko ajan tarkkana siellä, sillä joskus tuntuu, että pelkästä katsomisestakin saa niille kaupustelijoille olla antamassa tippiä. Varatkaa erillinen tippirahasto, jossa mahdollisimman pientä rahaa. Pyramidit ovat kauniit!!

• jii_
        Fobia kirjoitti:

oltiin muutama viikko sitten egyptissä, sharmista tehtiin päivän reissu kairoon ja pyramideille. käytiin siinä gizan (?) pyramidin sisällä, lippu sinne makso muistaakseni 20 puntaa ja oli todella ahdasta, "pylly vasten pyllyä pumpum"-biisi jäi soimaan päähän kuten meidän opaskin rallatteli. ite 150 senttisenä pätkänä ajattelin aluks että noh ei mulle siellä tuu ahasta ku oon niin pieni mutta kyllä tuli :D hattua nostan isoille köriläille ketkä sinne menee eikä ala ahistaa :)
        mutta kuten tossa jossain jo sanottiin, onpahan tullut käytyä inessä ;>

• 2005 kirjoitti:

sama hemmo työnsi minunkin päähän tuon turbaanin. En minäkään ehtinyt mitään ajatella, kun jo oli käsi ojossa siinä vaatimassa rahaa. Kannattaa siis olla koko ajan tarkkana siellä, sillä joskus tuntuu, että pelkästä katsomisestakin saa niille kaupustelijoille olla antamassa tippiä. Varatkaa erillinen tippirahasto, jossa mahdollisimman pientä rahaa. Pyramidit ovat kauniit!!

Juu, jos väkisin tunkevat ei mitään tarvitse maksaa. Toki 1-2 puntaa on pieni raha, se ei ketään köyhäksi tee, mutta väkisin tavaran käteen tunkeminen on väärin ja ärsyttävää. Jos mikään muu ei auta, kannattaa aina mainita turistipoliisin sana, johan tulee tungettelevaan kauppiaaseen vipinää.

En itse maksa taksikuskillekaan, jos yrittää venkoilla lisää rahaa - niillä nimittäin on lukuisat huijauskeinot, mm. ymmärtää osoite tahallaan väärin ja kun pitääkin lähteä kauemmas, pyytävät tuplaten rahaa. Maksan sen mitä on sovittu ja lähden pois. Koska yleensä se sovittu summa on ollut se mitä reissusta kuuluukin maksaa.

• Fobbaja

Aivan sama ongelma mulla ja olenkin miettiny meneekö matka siltä osin hukkaan. Mutta toisaalta tuntuu, että sieltä ulkoapäinkin riittää ihmeteltävää kun pienenä seisoo pyramidin kivien juurella..
      Tuskinpa ne haudat on sen väärtejä, kun muuten iskee paniikki..;)

• vaikka et sisälle menisikään

Me ei päästy sisälle, koska sähköt oli poikki (tai ainakin se ilmoitettiin syyksi taannoin vuosi sitten).
        On niissä muutenkin nähtävää, ei sitä kokoa tajua valokuvista millään.

• ja pahinta se

Pahinta on se, että jos menet turistivirran mukana alas sisälle pyramiidin ja pelko iskee, niin et tahdo millään päästä vastavirtaan heti pois, eli joudut odottamaan kunnes muutkin palaavat. Käytävä on todella ahdas ja vähän nähtävää sisällä. Ulkona kyllä jo riittää ihmettelemistä.

• 2005

kävimme siinä kairon pienemmässä pyramidissä ja selkä koukussa sai edetä kapeaa aukkoa pitkin. Perillä siellä alhaalla oli jälleen sellainen kaupustelija/rahanpyytäjä, joka selitti jotain käsittämätöntä. Pimeä luola, tulipahan käytyä. Ulkoa päin paljon mukavamman näköiset (lukuun ottamatta niitä kaupustelijoita, jotka oikeasti häiritsevät!). Unelmani olisi istua siellä auringonnousun aikaan ja jollakin ihme konstilla saada olla rauhassa (veikkaan että mahdotonta, niin painostavia ne äijät on!)

• kauris

Kävin loppusyksystä Egyptissä ja teimme myös retken Kairoon. Käväisimme myös pyramidissa (18m syvä), ja maksoimme siitä muutaman punnan. Meillä oli myös lupa valokuvata. En tiedä mitä odotin siltä, mutta täytyy myöntää, että yllätyin kun pääsin sinne pyramidin perille asti.. ensinnäkin käytävä sinne oli erittäin matala ja ahdas, ja se oli lopusta vieläkin matalampi. Kun vihdoin pääsi sinne pohjalle, oli pystysuorat rautatikkaat, joita pitkin piti mennä. Ei todellakaan ollut helppoa. Itse pyramidissa ei mielestäni ollut oikeastaan mitään nähtävää, oli melko täynnä ihmisiä, happi meinasi loppua ja paniikki iskeä. Ylöspäin meneminen sujui paljon paremmin ja helpommin kuin alaspäin meno. Sinänsä oli aivan turha mennä sinne pyramidiin, mutta voi ainakin sanoa olleensa sellaisessa.. :D

• edelliseen

... ja jatkoa vielä edelliseen. Ulkoapäin pyramidit ovat todella todella upeita, aivan uskomattoman hienoja ja ISOJA! Ja kun ihan niiden vieressä pääsee kävelemään.. Ei uskoisi olevansa 2000-luvulla.

• Nile

En todellakaan suosittele menemään pyramidin sisälle, jos on vähänkään fobioita ahtaasta paikasta. Käytävät, joita myöten mennään ovat matalia,nenä polvissa kyykyllään mennään ahtaimissa paikoissa ja pois et pääse ennen kuin olet käynyt perillä,sillä ohituspaikkoja ei todella ole. Et menetä mitään vaikka et menekään sisälle, sillä siellä ei ole kuin tyhjä kammio ja paljaat seinät. Nauti matkastasi ulkopuolelta.

• -anne-

Käytiin päiväretkellä Sharmista Kairoon. Opas sanoi, ettei isoon pyramiidiin pääse sisälle. Olisi pitänyt etukäteen ostaa lippu?? No, ei edes yritetty paikan päältä ostaa lippua. Opas sanoi ettei siellä ole kamalasti nähtävää ja ilma on huonoa jne. Pikku pyramiidiin pääsi ilmaiseksi sisälle (kameraa ei saanut ottaa). Laskeuduttiin käytävää alaspäin (Ehkä 10 metriä??) sitten muutama metri oikealle päin käytävää ja sitten oltiin pikku huoneessa missä ei mitään nähtävää. Ja sitten takas ylös. Vähän toiset puuskuttivat päästyään ylös. Minua ei alkanut ahdistaa. Meitä oli vain kolme yhtäaikaa menossa alas ja ylös. Mutta ehkä olisi ahdistanut jos olisi hirveä ryysis ollut. Hyvin oli valaistu enkä tarvinnut fikkaria.

• Ottavat vain X määrän ihmisiä per päivä pyramideihin. Eivät nekään älyttömiä ihmismassoja kestä. Siksi kannattaa mennä aikaisin aamulla, heti kun aukeaa. Viime kesäkuussa aukesivat klo 7, nyt viime viikolla aukesivat klo 8. Eli joskus iso pyramidi voi olla suht aikaisinkin kiinni, koska maksimimäärä vierailijoita on jo otettu siltä päivältä.

Onhan se kokemus käydä siellä, mutta ei sisällä ole muuta kuin portaat ylös (isoin pyramidi) ja siellä on tyhjä huone. Kefrenin pyramidi on se, missä mennään ensin alas sitten kävellään käytävää ja mennään ylös. Samaa tietä takaisin. Tosi hiostava ilma oli. Äitini ei enää halunnut mennä toiseen pyramidiin, eikä hänellä tietääkseni ole sen kummempaa ahtaan paikan kammoa, mutta sanoi että ei ollut mukavaa. Kyllä itsellänikin kävi mielessä, että kamalaa jos koko rotisko nyt sortuu - ainoa ärsyttävä seikka taisi olla, että takana tulevan libyalaisen kundin käsi oli koko ajan mun takapuolessa ;-)

Silloin en menisi, jos tietää, että potee ahtaan paikan kammoa!

• Sinibaretti 88-90

Olen käynyt sisällä Gizan kolmessa suuressa pyramidissa (Kheops, Khefren ja Mykerinos) sekä Sakkaran porraspyramidissa (Dzozer). Ei niissä ole sisällä mitään nähtävää. Kyllä se elämys on nähdä ne ulkoa ja läheltä. Kauppiaista pääsee hyvin eroon, kun opettelee pari kirosanaa arabiaksi...

• Fobia

Kiitos kaikille vastauksista!
      Eipähän enää tarvitse funtsia asiaa, eli en mene sisälle, mitä sitä itseään kiusaamaan. Voiko pyramideille kiipeillä, korkeanpaikankammoa en pode!

• Eriny

Ei voi kiipeillä!

• kenties

No en tiedä voiko niillä oikeasti kiipeillä, mutta kyllä meidän porukasta ainakin yksi jonkin matkaa kiipesi, eikä kukaan sanonut mitään. Tosin kannattaa huomata se, että jos sinne edes vähän matkaa tahtoisi mennä, niin ne palat, joista pyramidit ovat tehty, ovat todella suuria..

• tietenkään!
        kenties kirjoitti:

No en tiedä voiko niillä oikeasti kiipeillä, mutta kyllä meidän porukasta ainakin yksi jonkin matkaa kiipesi, eikä kukaan sanonut mitään. Tosin kannattaa huomata se, että jos sinne edes vähän matkaa tahtoisi mennä, niin ne palat, joista pyramidit ovat tehty, ovat todella suuria..

Herran jestas sentään mitä ajattelemattomuutta! Miltä luulette pyramidien näyttävän ja miljoonat turistit vuosittain kiipeilisivät hauraan kiven päällä? Hieman kunnioitusta historiaa kohtaan ja pysykää kaukana järkäleistä. Ja sitä paitsi, se on kiellettyä sakkojen ja jopa vankeuden uhalla Egyptin lain mukaan.

• Pyra
        tietenkään! kirjoitti:

Herran jestas sentään mitä ajattelemattomuutta! Miltä luulette pyramidien näyttävän ja miljoonat turistit vuosittain kiipeilisivät hauraan kiven päällä? Hieman kunnioitusta historiaa kohtaan ja pysykää kaukana järkäleistä. Ja sitä paitsi, se on kiellettyä sakkojen ja jopa vankeuden uhalla Egyptin lain mukaan.

Kyllä ainakin kun kävin n.2v. sitten pyramideilla niin nimenomaan Kheopsin pyramidilla oli paikka, jossa sai kiivetä n. 10 metrin korkeuteen. Valokuvia kyllä on, etten ole unta nähnyt.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2198
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1694
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1496
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1484
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1474
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      86
      1029
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe