Kertoisitteko minulle minkälaisia oireita koirallanne on ollut kohtutulehduksen vuoksi?
Soitin kyllä elinlääkärille ja kyselin sieltäkin. Kun ne oireet tuntuu olevan niin kovin yksilöllisiä. Koiruudellani (reilu 1v) on toiset juoksut loppumassa ja toissayönä oli tullut suojaan niin pahalta haisevaa vuotoa, että pisti miettimään. Viime yönä vuotoa tuli enää kolme tippaa suojaan, eikä se haiskahtanut enää niin. Muita oireita ei ole. Sovittiin, että seurailen nyt pari päivää ja soittelen uudestaan jos oireet lisääntyy. Mutta jos ei oireita lisäännykkään? Onko silloin yhden yön pahan hajuisella vuodolla mitään merkitystä?
Sitä unohdin soittaessani kysyä, että voiko lääkäri kirjoittaa reseptiä ilman käyntiä, onko teillä kirjoittanut?
Täällä nyt kyselen ja mietin, kun on tuo rahatilanne niin pyllystä tällä hetkellä, ettei pystyis maksaan 40e muita mahdollisia kuluja käynnistä. Vaikka kyllähän sinne lääkäriin on mentävä sitten jos niikseen tulee.
Niin ja tuntuu, että koko koira haisee vähän makealle?
Vai alanko jo luulemaan ihan omituisia?
Kohtutulehduksesta
9
3037
Vastaukset
- issu56
viet koirasi tutkittavaksi ja mitä nopeammin, niin sitä parempi!!!
Lääkkeitä sille et voi saada pelkän puhelinsoiton perusteella, eikä siinä ole mitään järkeäkään koska jos on kyseessä jo pitkällä oleva märkäkohtu, niin lääkkeistä ei ole enää mitään apua!!! eli mitanut onko koirassa kuumetta? Juoko paljon? Aristaako vatsaansa koeketeltaessa.?
Mene varmuuden vuoksi lääkäriin, sillä mikäli sillä on märkäinen kohtutulehdus ja vuoto melkein loppunut eli ei valu ulos on tilanne todella kriittinen.
Toisilla koirilla se rusehtava vuoto tuoksahtaa, mutta ei ole yleistä. Nuo hommat kantsii aina antaa tutkia.- nannula
koklannut lämpöä, kun ei ole mittariakaan tullut vielä yksiollessa hankittua:(, mutta ei tunnu kuumeiselta, tassuja olen kokeillut muttei muutenkaan tunnu. Ei juo normaalia enempää eikä arista vatsaa, on normaali iloinen itsensä. Vuotohan oli juuri toissayönä rusehtavaa, kun ne juoksut on tosiaan loppumassa. Tällä koiralla on runsaat juoksut, suojaa täytyy pitää lähes koko ajan ja kolme kertaa päivässä vaihtaa. Siksi mietin itsekin, josko se haju johtuisi siitä kun on loppumassa. Tai siitä, että koko side oli ihan läpimärkä, kun sen oli ihan pakko nuolla niitä veriä siteestä pöksyjen välistä, että josko olisi niinkuin hautunut.No kyllä tästä varmasti lääkäriin mennään, en kestä tätä epävarmuutta, kun kuitenkin tiedän ettei tää oo mikään pikkujuttu.
Ultrallako se lääkäri saa varmuuden tulehduksesta, jos ei sitten ole muita oireita?
Kiitos teille vastauksista. - nannula
nannula kirjoitti:
koklannut lämpöä, kun ei ole mittariakaan tullut vielä yksiollessa hankittua:(, mutta ei tunnu kuumeiselta, tassuja olen kokeillut muttei muutenkaan tunnu. Ei juo normaalia enempää eikä arista vatsaa, on normaali iloinen itsensä. Vuotohan oli juuri toissayönä rusehtavaa, kun ne juoksut on tosiaan loppumassa. Tällä koiralla on runsaat juoksut, suojaa täytyy pitää lähes koko ajan ja kolme kertaa päivässä vaihtaa. Siksi mietin itsekin, josko se haju johtuisi siitä kun on loppumassa. Tai siitä, että koko side oli ihan läpimärkä, kun sen oli ihan pakko nuolla niitä veriä siteestä pöksyjen välistä, että josko olisi niinkuin hautunut.No kyllä tästä varmasti lääkäriin mennään, en kestä tätä epävarmuutta, kun kuitenkin tiedän ettei tää oo mikään pikkujuttu.
Ultrallako se lääkäri saa varmuuden tulehduksesta, jos ei sitten ole muita oireita?
Kiitos teille vastauksista.Niin ja sitä hajuakin mietin, kun se kieriskeli pihalla eilen( mitä ei siis yleensä tee, ellei ole joku kiva haju). Että olisko siitä tullut hajua, vaikkei mitään silminnähtävää hajun aiheuttajaa ollut.
- kaala
nannula kirjoitti:
Niin ja sitä hajuakin mietin, kun se kieriskeli pihalla eilen( mitä ei siis yleensä tee, ellei ole joku kiva haju). Että olisko siitä tullut hajua, vaikkei mitään silminnähtävää hajun aiheuttajaa ollut.
Mielenkiintoista, kun ihmiset kertoo, että koirasi tarvii eläinlääkäriä, niin itse kumoatkin yllättäin kaikki oireet, joista ensin olit huolestunut.
Jos vähänkin epäilet kohtutulehdusta ja koirasi on sinulle tärkeä (niinkuin pitäisi olla)niin vie se koira lääkäriin, sen taudin kanssa ei ole leikkimistä. Itse olen vienyt terveen vanhan koiran kohdunpoistoon, ja yllätys yllätys, koiran kohtu oli täynnä märkää, elinaikaa koiralla olisi ollut 2-3 päivää, meillä oli onni mukana. Siis koira oli täysin oireeton, ei mitään, ja täysi vauhti päällä. - näitä
nannula kirjoitti:
Kiitos teille vastauksista.Lämmön mittaus olisi nyt tärkeintä. Kuume on yksi oire. Toinen selkeä oire on kuumeesta johtuva runsas juominen. Kolmas väsymys ja haluttomuus.
Tarkkaile, kuten lääkäri sanoi koiraasi päivä, pari, jos akuuttia hätää ei ole ja koira on virkeä.
Mutta hanki se kuumemittari
sitten kyse on vaan juoksun loppumisesta...
Omalla koirallani tuli heti juoksun jälkeen tummaa ja pahan hajuista vuotoa, jonka vuoksi sitten eläinlääkärissä ultrattiin ja todettiin märkäkohtu. Sai antibiootit ja seuraavalla viikolla vein leikkaukseen. Ei varsinaisesti ollut lainkaan kipeän oloinen, joi kyllä paljon. Ja kyse oli ekasta juoksusta.
Tuossa linkissä on aika hyvin kerrottu oireista.
http://www.clinivet.fi/artikkelit/koira_artikkelit/artikkeli_5.html- nannula
linkistä ja vastauksestasi:). Kyllä me lääkäriin tästä soitetaan ja mennään. Sainpahan sen mittarinkin hankittua, ei ole kuumetta, mutta kun kaivertaa niin kaivertaa..
- ......
nannula kirjoitti:
linkistä ja vastauksestasi:). Kyllä me lääkäriin tästä soitetaan ja mennään. Sainpahan sen mittarinkin hankittua, ei ole kuumetta, mutta kun kaivertaa niin kaivertaa..
meillä kerran juoksujen jo melkein loppuessa vuoto muuttui ihan sairaan pahan hajuiseksi siis haisi ihan raadolle, soitin samantien eläinlääkärille ja se määräsi puhelimessa antibiootit (kun en päässyt viemään koiraa lekuriin) seuraavana päivänä vuoto ja samalla hajutkin sitten loppuivat. lääkäri epäili silloin alkavaa kohtutulehdusta. mutta haju oli jotain ihan järkkyä, eikä sitä voinut olla huomaamatta, siis lähinnä jotain mätänevää silliä tai muuta raatoa... tosin silloin oli kylläkin heinäkuu (=mätäkuu) ja nuoret nartut saa silloin tulehduksen talven juoksuja herkemmin... kuulemma.
kerran jouduin ruinaamaan eläinlääkärikeikan laskulle, kun oli korvatulehdus ja palkkapäivään aikaa alle viikko, pienen rissaamisen jälkeen eläinlääkäri suostui laskun kirjoittamaan... tosin kysyin tietty puhelimessa etukäteen oliko se mahdollista että tuon koiran hoidettavaksi ja maksan laskun heti palkkapäivänä... mutta ei kuulemma ole ihan yleinen käytäntö...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1012900En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101834
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3861692Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039