Millaisia kokemuksia on Luxorin kahden päivän tai päivänkin retkistä? ollaan varaamassa matkaa Finnmatkoilta ja mietitään varataanko myös Luxorin kahden päivän matka. Nähtävyydethän siellä on upeita, mutta askarruttaa millainen tuo suomalaista oppaiden opastus kohteissa on? onko asiantuntevaa? joskus kun kuulee tarinoita että paperista on suoraan luettu ja sehän pilaisi aikalailla tunnelman..
Retki Luxoriin
9
1270
Vastaukset
Minulla ei valitettavasti ole kokemusta näistä retkistä, joilla suomalainen opas, mutta jos maltatte ottaa vain sen retken Luxoriin ja sieltä paikallinen opas, niin se ainakin on hintansa väärti. Tietysti varmaan on, että opastus on ympätty tuohon matkatoimiston hintaan :-(
Mulla on kokemusta paikallisista oppaista ja he jaksavat kiertää paikat kunnolla ja ovat koulutettuja asiaansa, egyptologeja. Viime viikolla otimme oppaan Sakkaraan ja hän kiersi kanssamme kaksi tuntia selostaen kaikki ja olin oppaaseen todella tyytyväinen.
Kun olin ensimmäisen kerran Luxorissa, silmäilin suomeksi opastettuja retkiä listalta ja totesin aikoja katsoen, että ne varmasti hyvin pitkälti juostaan läpi - tosin ennen listan tutkimistakin tiesin, että en halua suomalaisen vetämälle retkelle vaan omatoimiselle ja otan egyptiläisen oppaan jos haluan. Mulla on tapana haahuilla omia aikojani nähtävyyksissä.
Mutta tiedän, että kaikki eivät ole niin kiinnostuneita pienistä yksityiskohdista haudoissa tms, jolloin hieman suppeampi ja nopeampikin kierros riittää vallan mainiosti! Ja noista oppaista...joskus osuu hyvä suomalainen opas, joskus huono, sitä kun ei voi koskaan tietää etukäteen :-(- ja paikallisopas apuna
Meidän opas Maria ainakin tiesi historiasta, samoja asioita on tullut eteen näissä Egyptiä käsittelevissä ohjelmissa, eikä hän todellakaan lukenut mistään paperista. Hän osasi myös kertoa asiat niin että lapsiakin kiinnosti ja asioita jäi mieleen.
Haudoissa ei suomalainen opas saa opastaa, itse asiassa siellä ei saa juurikaan puhua, koska hengitysilman hiilidioksidi pilaa maalaukset. Siksi hautakierroksilla opas kertoi aluksi haudoista, mainitsi mielenkiintoisimmista, jotka olivat auki, varoitteli raskaista pitkistä nousuista ja laskuista haudan sisään. Itse sitten niissä kiertelimme. Yhdessä haudassa haudan vartija näytti miehelle ja lapselle taskulampulla valoa, että näkivät mitä oli raotetun sarkofagin sisäkattoon maalattu.
Jos olette menossa loppukeväällä varautukaa siihen että Kuninkaiden laaksossa ja Hatchepsutin kuolintemppelillä on kuuma, paljon kuumempi kuin Punaisen meren rannalla.- siskolle
Oletko Marian sisko vai miten ihmeessä
jaksat matkaoppaan nimenkin muistaa??? - ...
siskolle kirjoitti:
Oletko Marian sisko vai miten ihmeessä
jaksat matkaoppaan nimenkin muistaa???Bussin ikkunassa oli aina kyltti, jossa oli oppaan nimi, siksi. Ehkä myös siksi, että on helpompi asioida ihmisten kanssa, kun tietää heidän nimensä. Toisaalta muiden retkeläisten nimiä en muista, paitsi tietty oman poppooni.
- Janisse1
Palattiin vajaa viikko sit Hurghadasta. Me otettiin paikalliselta kauppiaalta Luxorin matka, tämä mies Ahmed nimeltään esitti matkaa meille heti eka päivänä. Eli me lähdettiin pe iltapäivänä viiden aikaan matkaan ja kerännyttiin pikkubussien kanssa poliisiasemalle. Sielätä matka jatkui kohti Luxoria poliisisaattueessa. Egyptiläinen opas oli meidän (5 henkilöä) kanssa koko matkan ajan.Perillä Luxorissa olimme noin yhdentoista aikaan. Luxorissa meitä odotti upea hotelli Niilin rannalla, jossa oli illallinen varattu meille. Söimme hyvin ja sitten nukkumaan. Aamulla oli aamupala ja sen jälkeen lähdettiin oppaamme kanssa kiertelemään Luxorin nähtävyyksiä, käytiin kuninkaiden ja kuningattarien laaksot, karnakin temppeli, papyrys museo ym. Ja opas selitti tosi hyvin kaiken, mitä tarvitsi, tosin englanniksi, mutta kuitenkin. Opas oli muutenkin tosi mukava poika. Syömässä käytiin Niilin rannalla sijaitsevassa ravintolassa, jonne menimme paatilla Niilin yli =)
Kun kaikki paikat oli kierretty, niin meillä oli vielä kolme tuntia aikaa ennenkuin meidän bussi tulisi. Opas kysyi haluammeko vielä johonkin vai hotellille. Valitsimme hotellin , koska päivän reissaaminen siellä kuumuudessa oli ottanut voimille. No menimme hotellille ja opas odotti meidän kanssa niin kauan että pääsemme turvallisesti bussiin ja matkaan kohti Hurghadaa. Opas kun itse asui Luxorissa, niin hän jäi sinne. Takaisin Hurghadassa olimme illalla yhdentoista aikaan.
Upea oli matka, täytyy sanoa ja kannatti ottaa paikallisilta. Ensinnäkin hinta oli puolet halvempi kuin finnmatkojen ja tosiaan tuo opastus oli hyvä.
Elikkä ei muutakun vasta paikanpäältä matkan otatte, näin suosittelen minä =)
Hyvää matkaa teille!!!!- matti matkaaja
Varmasti paikalliset oppaat ovat erittäin asiantuntevia ja retket voivat olla hyvin järjestettyjä, mutta entäs jos jotain odottamatonta sattuu reissun päällä? onko paikallisella firmalla vakuutukset kunnossa vai ollaanko sitten tyhjän päällä? tälläiset mitä jos -asiat mietityttää aina, sillä suomalaisiin matkanjärjestäjiin voi ainakin luottaa, että varasuunnitelma löytyy aina ja vakuutukset ovat kunnossa. Ehkä siitä sitten on valmis vähän enemmän maksamaankin?
matti matkaaja kirjoitti:
Varmasti paikalliset oppaat ovat erittäin asiantuntevia ja retket voivat olla hyvin järjestettyjä, mutta entäs jos jotain odottamatonta sattuu reissun päällä? onko paikallisella firmalla vakuutukset kunnossa vai ollaanko sitten tyhjän päällä? tälläiset mitä jos -asiat mietityttää aina, sillä suomalaisiin matkanjärjestäjiin voi ainakin luottaa, että varasuunnitelma löytyy aina ja vakuutukset ovat kunnossa. Ehkä siitä sitten on valmis vähän enemmän maksamaankin?
En tiedä millaisia yllätyksiä tarkoitat? Toki voit Egyptissä marssia paikalliseen matkatoimistoon ja pyytää maksullista kierrosta, mutta tätä minä en ainakaan tarkoittanut. Näillä on usein jo hintaakin enemmän.
Mä toimin niin, että menen nähtävyyteen (no vaikka Karnakin temppeli Luxorissa) ja siellä niitä oppaita pyörii tarjoamassa palveluksiaan. Siitä lippuluukun läheisyydestä kaappaan jonkun hyvänoloisen ja päteväntuntuisen (kertovat kyllä koulutuksestaan yms.) oppaan, sovitaan hinta ja lähdetään kiertämään temppeliä. Siinä se. Noin se yleensä toimii.- väärässä!
Laziza kirjoitti:
En tiedä millaisia yllätyksiä tarkoitat? Toki voit Egyptissä marssia paikalliseen matkatoimistoon ja pyytää maksullista kierrosta, mutta tätä minä en ainakaan tarkoittanut. Näillä on usein jo hintaakin enemmän.
Mä toimin niin, että menen nähtävyyteen (no vaikka Karnakin temppeli Luxorissa) ja siellä niitä oppaita pyörii tarjoamassa palveluksiaan. Siitä lippuluukun läheisyydestä kaappaan jonkun hyvänoloisen ja päteväntuntuisen (kertovat kyllä koulutuksestaan yms.) oppaan, sovitaan hinta ja lähdetään kiertämään temppeliä. Siinä se. Noin se yleensä toimii.Nämä oppaat jotka lippukioskilla norkoilevat ovat täysin LAITTOMIA oppaita, ja niitä ei missään nimessä saisi käyttää! Paikallisopas on egyptissä opas jolla on siihen valtion antama opastuslupa, ja on käynyt yliopistotasoisen koulutuksen. He eivät ole egyptologeja kuten jotkut väittävät vaan turismin tiedekunnasta oppaan paperit saaneita. Tälläiset todelliset oppaat eivät seisoskele nähtävyyksillä vaan opastavat laillisesti asiakkaita paikallistoimistojen kautta.
Palkkaamalla näitä "paikallisoppaita" paikanpäältä voit pahimmassa tapauksessa kiinni jäädessäsi joutua poliisin juttusille mutta mikä pahempaa - viet työt pois ahkerilta kovan ja kalliin koulutuksen käyneiltä todellisilta oppailta. Pliis, miettikää vähän! väärässä! kirjoitti:
Nämä oppaat jotka lippukioskilla norkoilevat ovat täysin LAITTOMIA oppaita, ja niitä ei missään nimessä saisi käyttää! Paikallisopas on egyptissä opas jolla on siihen valtion antama opastuslupa, ja on käynyt yliopistotasoisen koulutuksen. He eivät ole egyptologeja kuten jotkut väittävät vaan turismin tiedekunnasta oppaan paperit saaneita. Tälläiset todelliset oppaat eivät seisoskele nähtävyyksillä vaan opastavat laillisesti asiakkaita paikallistoimistojen kautta.
Palkkaamalla näitä "paikallisoppaita" paikanpäältä voit pahimmassa tapauksessa kiinni jäädessäsi joutua poliisin juttusille mutta mikä pahempaa - viet työt pois ahkerilta kovan ja kalliin koulutuksen käyneiltä todellisilta oppailta. Pliis, miettikää vähän!Olet ihan varmasti oikeassa, en itseasiassa tiedäkään näistä oppaista mitään muuta kuin sen tiedon, että tosiaan vain näillä egyptologeilla on oikeus opastaa. Heillä kun on vain kovin hienon näköinen kortti (jota en ole sen lähemmin tutkinut), jota näyttävät niin tuntuuhan se tavistallaajasta kovin viralliselta.
Ja kun niin monet näitä suosittelevatkin vielä...pitääkin kysyä asiasta vähän tarkemmin, tuntuu nimittäin väärältä, jos suosittelevat tyyppejä joilla ei oikeutta toimia alalla. Itse olin kyllä palveluihin tyytyväinen, tosin olenkohan 2 kertaa vain heitä käyttänyt. Tosin en ehkä olisi käyttänyt jos olisin tiennyt ettei heillä ole oikeutta roikkua nähtävyyksien lähellä tarjoamassa palveluitaan.
Juuri äskettäin sain Luxorissa asuvalta vinkin, että KET Travels on hyvä paikka tilata retkiä ja oppaita (mutta olisiko ollut kairolainen yritys), kuulemma esim. Abu Simbelin matka Luxorista (lentäen) oli ollut hyvä ja edullinen. Tämä tyyppi oli käyttänyt enemmänkin tätä toimistoa. Tuota Abu Simbeliä kun itse tässä haaveilen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa722467En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1091166
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009