eli tulipa vaan mieleen kysyy, että mitä täällä teologisessa opiskellaan? miksi sieltä valmistutaan?
mitä te
2
1294
Vastaukset
- Tää oli
melkein hauskakin kysymys. Öööö, opiskeltaiskohan siellä vaikka, emmä tiiä, teologiaa? Voiskohan sieltä sitte tulla vaikka....emmä tiiä....pappeja (no joo, vasta erillisen pappisvihkimyksen jälkeen)....ja vaikka sitte tota noi niin....ussanopeja.....ja sitte vaikka semmosii ihmisii, jotka tutkii Raamattu- ja kirkkohistoriaa työkseen....
- AnnaIida
Teologisessa tiedekunnassa on niin sanotusti kolme eri linjavaihtoehtoa:
* A1-linjalaiset suorittavat kirkon virkaan vaadittavaa pätevyyttä, joka ei ole sen erikoisempi kuin että papin pitää lukea kaikki kolme klassista kieltä (kreikka, heprea ja latina) sekä tietysti tehdä A-linjan mukaiset soveltavat opinnot ja harjoittelu. Papiksi ei myöskään voi valmistua uskontotieteen pääaineenaan opiskellut.
* A2-linjalla on mahdollisuus koota opintoja oman mielen mukaan, korostaen esim. kansainvälisiä opintoja ja valita sen mukaan myös sivuaineet tms. Oma ystäväni opiskelee tällä linjalla ja lisäksi sivuaineena kehitysmaatutkimusta. Hän aikoo johonkin kansainväliseen järjestöön työhön. Tältä linjalta voit valmistua myös esim. toimittajaksi, jos itse painotat taas viestintää.
* B1-linjalaiset opiskelevat uskonnonopettajiksi, tehden gradunsa jonnekin teologisen tiedekunnan laitokselle ja pedagogiset opinnot kasvatustieteen laitokselle.
(* B2-linjalla voit opiskella uskonnon lisäksi jonkin toisen opetettavan aineen pätevyyden itsellesi.)
Laitoksia on siis viisi: kirkkohistoria, systemaattinen teologia, eksegetiikka, uskontotiede ja käytännöllinen teologia.
Toivottavasti tämä antoi jotakin kuvaa siitä mitä me teologisessa tedekunnassa opiskelemme :) Näin siis Helsingissä, Joensuussa systeemi taitaa olla hieman erilainen (siellä voi opiskella ilmeisesti esim. Idän ja ortodoksisten kirkkojen teologiaa...)
Helsingin yliopiston nettisivuilta löytyy kyllä tarkkaa tietoa laitoksista jne. :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564740Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031414
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos221314- 861289
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1261084Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671026Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252935- 65906