eli mulla kaksi todella kilttiä ja tottelevaista koiraa,joista toinen kääpiökokoa ja nyt 5kk ja vanhempi 1v 1kk ja ainakin 4 kertaa isompi.
He uskovat kun niitä komentaa meidän ollessa paikalla mutta nytten ovat alkaneet tekemään tuhojaan kun ovat kahdestaan himassa ja koskaan eivät joudu olemaan ku max 4t kerralla.
Leluja,luita,ruokaa,silityksiä,vettä kaikkea löytyy ja ulkoilutamme monta kertaa päivässä mutta mikään ei auta.
Luin jostain aikaisemmasta että häkki tai toiseen huoneeseen sulkeminen auttaisi mutta entä kun niitä on kaksi?
En kylläkään kadu toisen koiran ottamista mutta en aio odottaa että tulisivat vanhemmiksi ja viisaammiksi vaan kaipaisin neuvoja paremmin asiasta tietäviltä.
Ovat tuhonnet mun neljät kengät ja miehen kengistä kahdet.Loput laitoimme säkkiin ja vaatehuoneeseen.Eivät edes yritä purra kenkiä kun joku meistä on läsnä.
Pravuurina roskiksien kaataminen josta olen sanonut likoille että kun kouluun lähtevät niin laittaisivat ne johonkin huoneeseen koska koirilta pääsy kielletty makkareihin kun me emme ole paikalla ja ovet kiinni.
Tänään olivat sitten repineet auki perunasäkin.
Että sellaista;)
apua koirien ns. "tuhovimmaan"
10
406
Vastaukset
- solina
Ensinnäkin jos yhtään lohduttaa, tällainen askartelu yleensä menee ohi kun koira/koirat saavat vähän ikää lisää. Kengät hanskat ja muut "nahkatamineet" kannattaa korjata pois suosiolla, sillä ne ovat koirasta varmasti houkuttelevia jos on jo kengän makuun päässyt. Itse olen joskus tällaiselle tihulaiselle tehnyt yllätyspaketteja joita voi availla yksinollessa. Esim. tyhjiin paperirulliin ja keksipaketteihin makupala sisään ja tiukasti kiinni. Kun tämä tuli liian helpoksi laitoin paketin toisen paketin sisään ja käärepaperiksi sanomalehteä. Joskus otettiin etsimisharjoitus ennen yksinjäämistä, eli koira toiseen huoneeseen ja makupaloja piiloon niin että ne ei näy mutta ei tarvitse myllätä paikkoja löytääkseen ne. Vaatii vähän harjoitusta että toimii. Ja sittenhän on näitä aktivointi leluja jonne voi laittaa makupaloja ja koiralla riittää touhua sen tyhjentämisessä.
- blondi-72hki
noo täytyy vain kärsivällisesti odottaa ja katella mitä tuleman pitää.
On ne kuitenkin niiiin rakkaita etten ikinä antais pois jos ei ois todella pakko! - KUN KOIRAT ON YKSIN!!
aktivointilelut saavat koirien adrenaliinin jylläämään ja koirat entistä suurempaan "kiihkoon". siinä sitten tulee revittyä luvattomiakin juttuja.lisäksi liika adrenaliinin eritys saa aikaan pissa-hädän tunteen, ja lirut tulee helposti sisälle, vaikkei oikea hätä olisikaan. koirien on hyvä oppia rauhoittumaan ollessaan yksin. sinuns rajaisin koirien tilan yhteen huoneeseen, josta kaikki ylimääräinen on poissa, lisäksi pedit, luita (ei ydinluita, ettei tule riitaa), vettä ja D.A.P.-haihduttimesta oli ainakin meillä apua, niin ja radio hiljaiselle soimaan. terveisin: kahden koiran omistaja (joista toinen kärsi eroahdistuksesta aiemmin)
- blondi-72hki
KUN KOIRAT ON YKSIN!! kirjoitti:
aktivointilelut saavat koirien adrenaliinin jylläämään ja koirat entistä suurempaan "kiihkoon". siinä sitten tulee revittyä luvattomiakin juttuja.lisäksi liika adrenaliinin eritys saa aikaan pissa-hädän tunteen, ja lirut tulee helposti sisälle, vaikkei oikea hätä olisikaan. koirien on hyvä oppia rauhoittumaan ollessaan yksin. sinuns rajaisin koirien tilan yhteen huoneeseen, josta kaikki ylimääräinen on poissa, lisäksi pedit, luita (ei ydinluita, ettei tule riitaa), vettä ja D.A.P.-haihduttimesta oli ainakin meillä apua, niin ja radio hiljaiselle soimaan. terveisin: kahden koiran omistaja (joista toinen kärsi eroahdistuksesta aiemmin)
kokeilla että jos koirat laittaisin aina nuorimpien likkojen huoneeseen kun nyt niillä käytössä olkkari,eteinen ja keittiö.
Meil tyhmä läpimentävä keittiö eli sitä ovea ei saa kiinni.
Kiitti neuvoista.Kaikkea pakko kokeilla.
- ottaisit
pari koulutus/ kasvatusopasta kauniiseen käteesi ja lukisit ne!? Ei vaadi paljonkaan maalaisjärkeä ymmärtää että pennun kanssa pitää laittaa KAIKKI koiralta kielletty tavara sen ulottumattomiin. Eli kengät, perunasäkit, roskikset, sähköjohdot, vaatteet, koriste-esineet, siis kaikki mitä koira ei saa pureskella. Saavathan koirasi tarpeeksi liikuntaa ja aktivointia päivän aikana? Esim. puolen tunnin/ tunnin lenkki ennen kuin jäävät yksin? Kävely korttelin ympäri, vaikka se tehtäisiin 20x päivässä, ei riitä. Metsässä vapaana juokseminen on parasta liikuntaa koiralle. Myös koiran aivot tarvitsevat toimintaa. Piilota makupaloja ympäri asuntoa tai ulos ja anna koiriesi etsiä ne. Tai opeta ne jäljestämään metsässä perheesi muita jäseniä. Vaihtoehtoja koiran aktivoimiseen kaiken mukavan merkeissä löytyy kyllä, vain mielikuvitus on rajana.
- blondi-72hki
oikeassa niiden oppaiden kanssa ja kysyinkin siksi neuvoja sekä jos ois jollain tietoo sopivista linkeistä netissä.
Ulkoilutetaan 4-8 kertaa päivässä ja aina 15min-2t kerralla.
Vähintään kerran päivässä koirapuistoon kun ei täs lähel ole metsää jossa vois vapaana pitää.
Nuo ulkoilut riippuu tilanteesta mutta lenkkejä on useita eikä meillä harrasteta talon ympäri-kävelyjä.
sellainen vinkki, että älkää tehkö poislähdöstänne minkäänlaista numeroa samoin kuin ei myöskään takaisin tulon kanssa. Eikä mitään kauheita juoksulenkkejä, joissa koiran vire kasvaa ennen yksin jäämistä vaan pelkkä tarpeilla käynti on parempi vaihtoehto. Muutoin koira purkaa sen vireen johonkin muuhun toimintaan eikä taatusti rauhoitu :)
Samoin komppaan muita siinä, että kaikki turhat "houkuttimet" pois, huoneiden ovet kiinni ja koirille oma tila jossa voivat ottaa nokoset sillä aikaa kun olette poissa.- blondi-72hki
kiitti.
Nyt onneksi neljä vapaata joten kokeilemme tänä aikana esim.sitä yhteen huoneeseen jättämistä ym mutta pikkasen arveluttaa kun vanhin koira aina juoksee ovelle kun kuulee rapusta jonkin äänen ja haukahtaa joten jos laitan likkojen huoneeseen niin onko ovi enää ehjä kun kotiudumme... - se nuorempi
blondi-72hki kirjoitti:
kiitti.
Nyt onneksi neljä vapaata joten kokeilemme tänä aikana esim.sitä yhteen huoneeseen jättämistä ym mutta pikkasen arveluttaa kun vanhin koira aina juoksee ovelle kun kuulee rapusta jonkin äänen ja haukahtaa joten jos laitan likkojen huoneeseen niin onko ovi enää ehjä kun kotiudumme...koira sinne likkojen huoneeseen ja vanhempi saa sitten olla vapaasti. Ovat rauhallisempia kun ovat erillään, yhdessä tulee vaan keksittyä kaikkea kivaa ajanvietettä. Oppivat nopeesti siihen et ovat eri huoneissa kun itse ette ole paikalla.
- blondi-72hki
se nuorempi kirjoitti:
koira sinne likkojen huoneeseen ja vanhempi saa sitten olla vapaasti. Ovat rauhallisempia kun ovat erillään, yhdessä tulee vaan keksittyä kaikkea kivaa ajanvietettä. Oppivat nopeesti siihen et ovat eri huoneissa kun itse ette ole paikalla.
kokeilla sitä erikseen laittamista mua vaan pelottaa kun isompi koira aina ns. huolissaan ja vinkuu kun pikku koira ei lähellä eli haukkuuko kun ei pääse pienemmän luo mutta kokeiltava on ehdottomasti kaikkea mahotonta ja mahdollista ettei aina oo kaamea kaaos kun kotiin tullaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1002873En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101814
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3831681Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039