Viikon päästä vietämme taas Äitienpäivää.
Passaatko lapsia/lastenlapsia kotonasi?
Menetkö lasten/lastenlasten luokse?
Menettekö kaikki yhdessä esim.ruokailemaan?
Niin monta tapaa on viettää tätä päivää.
Joillekin se on todella ilon juhla.
Joillekin taas surun ja huolen aikaa.
Niin monenlaista kuviota mahtuu tähän elämään.
Äitienpäivä lähenee ,oletko valmis
88
7225
Vastaukset
- OliviaKoo
Minä en pidä äitienpäivästä. Olen sanonut lapsilleni, että ei lahjuksia eikä edes tarvetta kyläillä kyseisenä päivänä.
Milloin tahansa saa tulla ja tuoda vaikka kukkia, jos siltä tuntuu, mutta äitinpäiväpakkopullaa meillä ei vietetä.
Sitäpaitsi, äitienpäivänä tulee taas formulat kuukauden tauon jälkeen.
Asiat täytyy priorisoida. Poikakin katsoo formuloita, samoin miniä. Tytär on niin kaukana, että ei edes yritä tulla.
Minä haluan katsoa formulat yksin, keskittyen.- että saattaisit
olla itsekäs ihminen? Entäpä jos lapsesi haluavat tulla ja äiti tykkää ennemmin katsoa televisiota? Vai äitienpäivä pakkopullaa! Huh, kyllä tämä maailma on ihmeellinen.
- OliviaKoo
että saattaisit kirjoitti:
olla itsekäs ihminen? Entäpä jos lapsesi haluavat tulla ja äiti tykkää ennemmin katsoa televisiota? Vai äitienpäivä pakkopullaa! Huh, kyllä tämä maailma on ihmeellinen.
Lapset tietävät suhtautumiseni. He käyvät usein luonani, ei siihen äitienpäivää tarvita. Ei tarvita myöskään syntymä- tai nimipäiviä, että tullaan käymään.
Meillä on avoimet ovet aina.
Ota huomioon, kuten sanoin, että poika ja miniä katsovat myös formuloita, samana päivänä tulee myös Suomen jääkiekko-ottelu.
Toivon, että olisit lukenut viestini sana sanalta, ehkä olisit sen sitten ymmärtänyt.
Kun lapset olivat pieniä, asia oli tietenkin aivan eri. Nyt myöskin ainoa lapsenlapseni asuu kaukana.
Kerronpa vielä, että en voi sietää näitä siirappisia äitienpäivlauluja.
Äitien- ja kaikkien muiden päivä pitäisi olla joka päivä.
Ihmisten päivä. - folk
että saattaisit kirjoitti:
Tätähän minä juuri tarkoitin,että tätä päivää vietetään niin eri tavoin.
Jokaisellahan on just`ne omat tavat ja saa ollakin.
En olis halunnut,että tässä aloituksessa arvostellaan toisten tekemisiä,vaan kerrotaan kukin omia tapojamme. - OliviaKoo
folk kirjoitti:
Tätähän minä juuri tarkoitin,että tätä päivää vietetään niin eri tavoin.
Jokaisellahan on just`ne omat tavat ja saa ollakin.
En olis halunnut,että tässä aloituksessa arvostellaan toisten tekemisiä,vaan kerrotaan kukin omia tapojamme.minäkin arvelin sinun ajattelevan. On paljon erilaisia tapoja viettää mitä tahansa päivää ja meillä kaikilla on siihen yhtä suuri oikeus.
Tämä nyt vain on meidän pikku perheemme tapa. - viestisi
OliviaKoo kirjoitti:
Lapset tietävät suhtautumiseni. He käyvät usein luonani, ei siihen äitienpäivää tarvita. Ei tarvita myöskään syntymä- tai nimipäiviä, että tullaan käymään.
Meillä on avoimet ovet aina.
Ota huomioon, kuten sanoin, että poika ja miniä katsovat myös formuloita, samana päivänä tulee myös Suomen jääkiekko-ottelu.
Toivon, että olisit lukenut viestini sana sanalta, ehkä olisit sen sitten ymmärtänyt.
Kun lapset olivat pieniä, asia oli tietenkin aivan eri. Nyt myöskin ainoa lapsenlapseni asuu kaukana.
Kerronpa vielä, että en voi sietää näitä siirappisia äitienpäivlauluja.
Äitien- ja kaikkien muiden päivä pitäisi olla joka päivä.
Ihmisten päivä.sana sanalta, mutta voihan olla niin että poikasi haluaa tulla juuri sinä tiettynä päivänä äidin luo, haluaa pitää perinteistä kiinni ja katsoo sen olevan päivän ykkösasian. Pelejä ja kisoja tulee ja menee, äitienpäivä on vain kerran vuodessa.
Herkistyttää ihan vieläkin, vuosikymmenten jälkeen Jari Huhtasalon "Äideistä parhain" ja Metro-tyttöjen laulu (äiti istuu hopeahapsisena kiikutuolissa), en muista nimeä.
Niin olemme erilaisia, ehkä se on kotikasvatuksesta kiinni, minkä jo kotoaan on oppinut sen itse vanhempana omaksuu. - OliviaKoo
viestisi kirjoitti:
sana sanalta, mutta voihan olla niin että poikasi haluaa tulla juuri sinä tiettynä päivänä äidin luo, haluaa pitää perinteistä kiinni ja katsoo sen olevan päivän ykkösasian. Pelejä ja kisoja tulee ja menee, äitienpäivä on vain kerran vuodessa.
Herkistyttää ihan vieläkin, vuosikymmenten jälkeen Jari Huhtasalon "Äideistä parhain" ja Metro-tyttöjen laulu (äiti istuu hopeahapsisena kiikutuolissa), en muista nimeä.
Niin olemme erilaisia, ehkä se on kotikasvatuksesta kiinni, minkä jo kotoaan on oppinut sen itse vanhempana omaksuu.Minä tiedän tarkalleen, mitä poikani haluaa. Miksi ihmeessä tämä ei mene päähäsi? Luuletko, että me emme osaa puhua keskenämme?
Perinteetkin ovat asia, joita jokainen viettää mieltymystensä mukaan. Kun äitini eli, kävimme hänen luonaan kyllä äitienpäivisin tai ainakin jollain tavalla muistimme häntä, mutta ei hänkään tähän äitienpäivän viettoon kovin ihastunut ollut.
Häneltä minä opin, että joka päivä pitäisi kaikkien viettää Ihmisen päivää.
Jokohan nyt uskot? - hermostut
OliviaKoo kirjoitti:
Minä tiedän tarkalleen, mitä poikani haluaa. Miksi ihmeessä tämä ei mene päähäsi? Luuletko, että me emme osaa puhua keskenämme?
Perinteetkin ovat asia, joita jokainen viettää mieltymystensä mukaan. Kun äitini eli, kävimme hänen luonaan kyllä äitienpäivisin tai ainakin jollain tavalla muistimme häntä, mutta ei hänkään tähän äitienpäivän viettoon kovin ihastunut ollut.
Häneltä minä opin, että joka päivä pitäisi kaikkien viettää Ihmisen päivää.
Jokohan nyt uskot?tavallisesta keskustelusta? En jankuta, kerron vain mielipiteeni tästä asiasta.
Tottakai jokainen päivä on ihmisen päivä, mutta kerran vuodessa vietetään äitienpäivää, isänpäivää, Runebergin päivää, Suomen lipun päivää eli juhannusta, vainajien muistopäivää jne. Miksi asiaa ei saisi juhlistaa silloin kun on ko. päivä? Etkö juhli mitään päiviä, kuten joulua ja juhannusta? En usko, ettetkö jotenkin niitä juhlistaisi. Minusta äitienpäivä kuuluu samaan ryhmään.
Tämä siis mielipiteeni, ei jankuttamista.
Anteeksi jos astuin palstan kuningattaren känsäisille varpaille. - OliviaKoo
hermostut kirjoitti:
tavallisesta keskustelusta? En jankuta, kerron vain mielipiteeni tästä asiasta.
Tottakai jokainen päivä on ihmisen päivä, mutta kerran vuodessa vietetään äitienpäivää, isänpäivää, Runebergin päivää, Suomen lipun päivää eli juhannusta, vainajien muistopäivää jne. Miksi asiaa ei saisi juhlistaa silloin kun on ko. päivä? Etkö juhli mitään päiviä, kuten joulua ja juhannusta? En usko, ettetkö jotenkin niitä juhlistaisi. Minusta äitienpäivä kuuluu samaan ryhmään.
Anteeksi jos astuin palstan kuningattaren känsäisille varpaille.ja se ei ollut ketjun aloittajan tarkoitus, kuten hän itsekin kirjoitti.
Sinä vietät merkkipäiviä omalla tavallasi, minä omallani.
Siitähän tässä kai on kysymys.
Viimeinen lauseesi alentaa sinua itseäsi. - ollut aloittajan
OliviaKoo kirjoitti:
ja se ei ollut ketjun aloittajan tarkoitus, kuten hän itsekin kirjoitti.
Sinä vietät merkkipäiviä omalla tavallasi, minä omallani.
Siitähän tässä kai on kysymys.
Viimeinen lauseesi alentaa sinua itseäsi.tarkoitus, mutta täällähän keskustelut rönsyilevät, kuten tiedät. Sehän on keskustelujen suola ja sokeri.
Viimeinen lauseeni ei alenna minua mitenkään, se oli vain toteamus, vaikkakin ehkä hieman asiaton. - muodikas asenne
kyllä mummon olla niin nuorekasta ja jätkää ja olla niinkuin ei äiti oliskaan. HYI HITTO! Onneks et ole mun mutsi!
- kyllä rumasti
muodikas asenne kirjoitti:
kyllä mummon olla niin nuorekasta ja jätkää ja olla niinkuin ei äiti oliskaan. HYI HITTO! Onneks et ole mun mutsi!
sanottu. Minä annoin palautetta aikaisemmin, mutta edellä oleva ei ole minun kirjoitukseni!
hermostut kirjoitti:
Anteeksi jos astuin palstan kuningattaren känsäisille varpaille.että kukin taaplaa tyylillään?
Ei kaikki elä samojen kaavojen mukaan - onneksi!- Pelle1Peloton
Tällä otsikolla kirjoitin melko tarkalleen vuosi sitten samoihin aikoihin, ja siitäkös sota syttyi! Niin näyttää käyvän nytkin.
En voi mitään sille, että kokemukseni ja sitä kautta asenteeni äitien päivästä on tuollainen.
HUOMIO! Vain minun kokemukseni ja asenteeni!
Pikkusen selitystä:
Mielikuvani lapsuudesta on äitienpäivänä itkevä äiti. Koskaan en oikein saanut selvää mistä se johtui. Olivatko itse piirtämämme kortit katinliekoreunusteineen hänestä pahoja, tai muutenko olimme kelvottomia? Tuolloin lapsi ei vielä ymmärtänyt, että liikutuskin voi tuottaa kyyneleitä. Semminkin kun usein juuri äitien päivänä kuulimme vanhempiemme riitelyä suljetun kamarin oven takaa.
Kertakaikkiaan , pienestä ihmisestä tuo tuntui pahalta, tunsi itsensä pahaksi, ja aloin pelätä koko päivää.
Älkää siis äidit itkekö lastenne nähden, edes liikutuksesta!
Myöhemmin, oman avioliittoni aikana tilanne ei ollut sen parempi. Jo tuossa helmikuulla vaimo alkoi muistutella, että "kun tulee sekin äitien päivä". Joskus piti ihan urahtaa, että "kyllä kauppiaat pitää huolen, että sen muistan, älä sinä aina muistuttele".
No pienten lasten kanssa piti tietenkin puuhata ne tavanomaiset rituaalit.
Myöhemminkään, lasten ollessa jo isompia, mitkään ostamani äitienpäivälahjat tai -kukkaset eivät kelvanneet. Aina oli jotain sanomista.
Lopulta totesinkin, että "ota huomioon, että tämä on äitien päivä, ei vaimojen".
Sen jälkeen en ole korviani lotkauttanut koko päivälle.
Tämä ei ollut jankutusta; olipahan vain minun kokemukseni ja tapani viettää tuota päivää.
Älkää hyvät äidit pilatko niiden läheistenne iloa, jotka kenties haluavat teitä nimikkopäivänänne muistaa. - KristaTee
Tellastiina kirjoitti:
että kukin taaplaa tyylillään?
Ei kaikki elä samojen kaavojen mukaan - onneksi!ja miksi tehdä äitienpäivästä äidille painajainen. Jos hän haluaa viettää sen päivän rauhassa, pitää sitä kunnioittaa. Kyllä juhlakalulla on oikeus kertoa mitä hän toivoo. Itse en erityisemmin välitä äitienpäivästä. Kyllä minä äiti olen joka päivä, en ainoastaan yhtenä päivänä vuodessa. Meidän klaanissa riittää muutenkin rakkautta joka päivälle.
- OliviaKoo
KristaTee kirjoitti:
ja miksi tehdä äitienpäivästä äidille painajainen. Jos hän haluaa viettää sen päivän rauhassa, pitää sitä kunnioittaa. Kyllä juhlakalulla on oikeus kertoa mitä hän toivoo. Itse en erityisemmin välitä äitienpäivästä. Kyllä minä äiti olen joka päivä, en ainoastaan yhtenä päivänä vuodessa. Meidän klaanissa riittää muutenkin rakkautta joka päivälle.
Johon minä viesteilläni pyrin. En vain näköjään löytänyt juuri oikeita sanoja.
"Olen äiti joka päivä, en ainoastaan yhtenä päivänä vuodesta". Niin se on.
Kauppiaat ovat tästäkin juhlasta tehneet vastenmielisen.
Ja ihan samahan se on muidenkin juhlapäivien kohdalla. Jos en halua viettää syntymäpäivääni, niin eikö se ole minun asiani?
Vuodessa on 365 päivää, kaikki ne voivat olla juhlapäiviä, ei siihen yhtä tiettyä tarvita. - PellePeloton
kyllä rumasti kirjoitti:
sanottu. Minä annoin palautetta aikaisemmin, mutta edellä oleva ei ole minun kirjoitukseni!
...käyttää samaa nimimerkkiä läpi koko ketjun? Ei tarvitsisi jälkeenpäin selitellä. Tuo nimimerkkiruutu tuossa kirjoituslomakkeessa tarkoittaa, että siihen kirjoitetaan nimimerkki, eikä jotain virkkeen osaa itse tekstistä.
Nimimerkki on vapaasti valittavissa, mutta mieluiten sama koko keskusteluketjun ajan, jos useampia viestejä laittaa. hermostut kirjoitti:
Anteeksi jos astuin palstan kuningattaren känsäisille varpaille.on oikeus tuoda omat mielipiteensä esille, mutta minunkin linkista ulkopuolisena tuo kuullostaa jo kyllä jankutukselta. Ei varmaan tule minunkaan poikani käymään ja suon herkullisest formulakisat hänelle koska en viitsi enää kilpailuja itse katsoa.
muodikas asenne kirjoitti:
kenelle annat viestiä
PellePeloton kirjoitti:
...käyttää samaa nimimerkkiä läpi koko ketjun? Ei tarvitsisi jälkeenpäin selitellä. Tuo nimimerkkiruutu tuossa kirjoituslomakkeessa tarkoittaa, että siihen kirjoitetaan nimimerkki, eikä jotain virkkeen osaa itse tekstistä.
Nimimerkki on vapaasti valittavissa, mutta mieluiten sama koko keskusteluketjun ajan, jos useampia viestejä laittaa.tuskien taival tämä oppiminen! Suonet anteeksi eriarvoisuutemme, ehkä joku päivä opitaan.
- heittelehtii
OliviaKoo kirjoitti:
Johon minä viesteilläni pyrin. En vain näköjään löytänyt juuri oikeita sanoja.
"Olen äiti joka päivä, en ainoastaan yhtenä päivänä vuodesta". Niin se on.
Kauppiaat ovat tästäkin juhlasta tehneet vastenmielisen.
Ja ihan samahan se on muidenkin juhlapäivien kohdalla. Jos en halua viettää syntymäpäivääni, niin eikö se ole minun asiani?
Vuodessa on 365 päivää, kaikki ne voivat olla juhlapäiviä, ei siihen yhtä tiettyä tarvita.mukaan vuodessa pitäisi siis olla 365 äitienpäivää. Mielestäni on hyvä, että niitä on vain yksi. Onko se kauppiaiden pilaama riippuu jokaisesta itsestä. En ole niin pahasti höplästä vedettävä, että toimin kauppiaiden tahdon mukaan tai että he voisivat jotenkin vaikuttaa minun tahtooni. Vietän äitienpäivää omasta vapaasta tahdosta ja koko sydämestäni äitiäni arvostaen.
Toisten mielestä äitienpäivän pilaa se, että kyseessä on muka kauppiaiden juhla, toisten mielestä taas, että se on peräisin Amerikasta. Joillekin olisi varmasti tärkeää, että se olisi peräisin Neukkulasta, jolloin sitä voisi viettää jne.
Onneksi me jotka haluamme saamme nostaa siniristilipun salkoon ja viettää ihan ikiomaa suomalaista äitienpäivää. - minun
heittelehtii kirjoitti:
mukaan vuodessa pitäisi siis olla 365 äitienpäivää. Mielestäni on hyvä, että niitä on vain yksi. Onko se kauppiaiden pilaama riippuu jokaisesta itsestä. En ole niin pahasti höplästä vedettävä, että toimin kauppiaiden tahdon mukaan tai että he voisivat jotenkin vaikuttaa minun tahtooni. Vietän äitienpäivää omasta vapaasta tahdosta ja koko sydämestäni äitiäni arvostaen.
Toisten mielestä äitienpäivän pilaa se, että kyseessä on muka kauppiaiden juhla, toisten mielestä taas, että se on peräisin Amerikasta. Joillekin olisi varmasti tärkeää, että se olisi peräisin Neukkulasta, jolloin sitä voisi viettää jne.
Onneksi me jotka haluamme saamme nostaa siniristilipun salkoon ja viettää ihan ikiomaa suomalaista äitienpäivää.ei tarvitse odottaa sitä yhtä tiettyä päivää vuodessa saadakseni lapsiltani tietää, että olen heille rakas.
Se osoitetaan lähes päivittäin sanoilla ja teoilla. Minun lapseni eivät tarvitse erillistä äitienpäivää osoittaakseen tunteensa.
Äiti on rakas ja tärkeä joka päivä. - marjapensas
minun kirjoitti:
ei tarvitse odottaa sitä yhtä tiettyä päivää vuodessa saadakseni lapsiltani tietää, että olen heille rakas.
Se osoitetaan lähes päivittäin sanoilla ja teoilla. Minun lapseni eivät tarvitse erillistä äitienpäivää osoittaakseen tunteensa.
Äiti on rakas ja tärkeä joka päivä.viemään sanat suustani.
Ei tulisi mieleenikään "vaatia", että minua täytyy kunnioittaa, "se yksi päivä vuodessa",
koska tiedän, että he arvostavat minua vuoden jokaisena päivänä. - voi voi
marjapensas kirjoitti:
viemään sanat suustani.
Ei tulisi mieleenikään "vaatia", että minua täytyy kunnioittaa, "se yksi päivä vuodessa",
koska tiedän, että he arvostavat minua vuoden jokaisena päivänä.Viettää äitienpäivää ja rakastaa ja osoittaa se vaikka joka päivä ovat kaksi eri asiaa. Äitienpäivä on valtakunnallinen merkittävä päivä.
Toisaalta ei edes kaikilta äideiltä voi odottaa noin monimutkaisen ajatuksen ymmärtämistä.
Joka tapauksessa äitienpäivä on huomattavasti merkittävämpi kuin joku työläisten ja ylioppilaiden päivä eli vapunpäivä. Siitä huolimatta vappuakin on hauska viettää. - itsellesi
voi voi kirjoitti:
Viettää äitienpäivää ja rakastaa ja osoittaa se vaikka joka päivä ovat kaksi eri asiaa. Äitienpäivä on valtakunnallinen merkittävä päivä.
Toisaalta ei edes kaikilta äideiltä voi odottaa noin monimutkaisen ajatuksen ymmärtämistä.
Joka tapauksessa äitienpäivä on huomattavasti merkittävämpi kuin joku työläisten ja ylioppilaiden päivä eli vapunpäivä. Siitä huolimatta vappuakin on hauska viettää.Vappuakin, samoin kuin kaikkia muitakin juhlapäiviä ihmiset viettävät eri tavoin. Mikä siinä niin kummallista on?
Runebergin päiväkin on merkittävä, valtakunnallinen ja vielä liputuspäiväkin.
Kuinka moni viettää sitä? itsellesi kirjoitti:
Vappuakin, samoin kuin kaikkia muitakin juhlapäiviä ihmiset viettävät eri tavoin. Mikä siinä niin kummallista on?
Runebergin päiväkin on merkittävä, valtakunnallinen ja vielä liputuspäiväkin.
Kuinka moni viettää sitä?pohtinut täällä omalta kohdaltani äitienpäivän viettoa, mutta niistä liputuksista...
Äitienpäivänä lippu vedetään salkoon, juhlitaan tai ei.
Vappukin on liputuspäivä, mutta silloin meillä ei vedetä lippua salkoon, eikä juhlita.
Näin sitä aina kukin taaplaa tyylillään!
En erityisemmin ole ihastunut äitienpäivään. Mieluummin olisin omissa oloissani, enkä mitään sen hyväksi "höösää", täytekakkua en viitsi tehdä, jäätelöä kahvin kanssa, siinä se.
Tietysti pikkuprinsessat tulevat, mutta käyvät muutenkin monta kertaa viikossa, lähellä kun asuvat.
Toisinaan lähden yksin vanhaan kotikirkkoon ja vien kukkia vanhempieni haudalle, mutta en joka äitienpäivä käy sielläkään, on sen verran matkaa.
Joskus voidaan käydä ulkona syömässä, mutta useimmiten silloin on vielä kylvötyöt kesken, juhli siinä sitten.
Mies on huono ostamaan mitään lahjoja, olenkin sanonut, että ei tarvii vaivata päätään, ostan itse mitä tarvitsen.
En siis mitään erikoisemmin valmistaudu äitienpäivään - päivä muiden joukossa.- juuliska
En myöskään ole erityisen innokas äitienpäivän viettäjä. Johtuu varmasti kotikasvatuksesta, se päivä ahdistaa vieläkin. Lasten ollessa pieniä, teeskentelin aamulla nukkuvani, odotin kahvia sänkyyn ja itse tehtyjä kortteja, se oli lapsille tärkeä.
Nyt yksinäisenä käyn äidin haudalla, teen mustikkapiirakan ja menen tyttären luo, piirakka kainalossa nauttimaan kahvit. Pojat asuvat kaukana ja soittelevat ja toivottavat hyvää äitienpäivää. Olen aina helpottunut kun se päivä on ohi. - folk
juuliska kirjoitti:
En myöskään ole erityisen innokas äitienpäivän viettäjä. Johtuu varmasti kotikasvatuksesta, se päivä ahdistaa vieläkin. Lasten ollessa pieniä, teeskentelin aamulla nukkuvani, odotin kahvia sänkyyn ja itse tehtyjä kortteja, se oli lapsille tärkeä.
Nyt yksinäisenä käyn äidin haudalla, teen mustikkapiirakan ja menen tyttären luo, piirakka kainalossa nauttimaan kahvit. Pojat asuvat kaukana ja soittelevat ja toivottavat hyvää äitienpäivää. Olen aina helpottunut kun se päivä on ohi.Enhän minäkään mikään innokas päivien juhlija ole.
Vanhin tyttäreni on vuorotyössä,enkä tiedä onko vapaalla,jos on eikä muuta estettä ole niin käy.
Tyttären tytär ehkä tulee.
Nuorin tytär asuu kauempana.
Joskus ollaan käyty porukalla syömässä.
Tarjoilut ja lahjat ovat hyvin pienimuotoisia.
Olen kyllä kortti hullu ,ne kortit on mulle tärkeitä.
Kun nuorin tytär joskus opiskelu aikanaan ei muistanut laittaa korttia,niin uskokaa tai älkää mulle tuli tippa silmään.
Sellanen hupsu olen.
- eläkeläisopettaja
...jouduin maalaiskylän opettajana järjestämään äitienpäiväjuhlan kyläläisille. Se kuului asiaan aivan samoin kuin kuusijuhla joulun alla. Pienessä maalaiskoulussa oli vain 2-3 opettajaa ja muutama kymmenen oppilasta, joten juhlasta tuli aika paljon puuhaa ohjelmineen, tarjoiluineen. Vaikka juhlan järjestäminen vaati monen viikon ajan ylimääräistä palkatonta työtä, ei juolahtanut mieleenkään katkaista perinnettä. Kaukana asutuskeskuksista ei maalaiskylän äideillä ollut paljonkaan tilaisuuksia, joihin voi mennä ja olla vielä keskipisteenä.
Oma äitienpäiväni jäi toiseksi, kun jo aamulla piti aloittaa juhlista huolehtiminen. Poikani toki oli koulussa väsännyt kortin ja miehenikin oli juonessa mukana hankkimalla jonkin pikku lahjan. Kaikki oli silloin mielestäni ok.
Siirryttyäni tänne urbaaniin isoon kouluun, loppuivat äitienpäiväjuhlan valmistelut. Mies oli kuollut pojan ollessa 9-vuotias. Poikani kyllä keitti kahvin ja teki voileivät äitienpäiväaamuna
ja herätti minut laulamalla. Minusta se oli ihanaa. Nyt,eläkeläisenä, on toisenlaisia äitienpäiviä. Pojan perhe asuu senverran kaukana, ettemme tapaa. Kortti ja pikku lahja tulevat postissa, usein kukkakin välityksen kautta. Koska uskon tuon muistamisen tulevan halusta eikä pakosta, otan iloiten vastaan.
Mukavaa on kuitenin viettää k.o.päivää omassa rauhassaan. Joskus tarjoan itselleni lounaan jossakin ravintolassa, mutta viime vuosina olen tullut laiskaksi lähtemään mihinkään.
Kiinnostavat ne formulat minuakin ja mukavaa on katsoa rauhassa :)). olen aamuvuorossa töissä. Pojat kahvittelevat kanssani. Muutaman vuoden ajan olen ostanut valmiin kakun, kun en enää viitsi leipoa sitä.
Tytär asuu sen verran kaukana, että tuskin tulee päivän visiitille, tai eihän sitä vielä tiedä.
Olen säilyttänyt kaikkien lasteni tekemät kortit ym heidän lapsuusvuosiltaan.
Minusta äitienpäivä on hieno päivä ja liputtamisen arvoinen, samoin kuin isänpäiväkin!
Paras kukka on ehdottomasti sinivuokko, mutta niitä ei enää kai saa poimia?
Lapsina käytiin sisarusten kanssa aina poimimassa näitä kukkia äidille, saimaan läheisyydessä niitä kasvoi pilvin pimein.- OliviaKoo
miltä luulette tuntuvan niistä naisista, jotka syystä tai toisesta, vastoin tahtoaan ovat lapsettomia?
Koko Äitienpäivän televisio ja radio työntävät eetteriin imeliä äitienpäiväohjelmia.
Ennen ko päivää lehdet ja kaupat ovat pullollaan lahjatarjouksia ja kukkakaupat neliväri-ilmoituksilla houkuttelevat ostamaan "Nyt äidille kukkia".
Tämä meni nyt vähän ohi alkuperäisen, mutta olenpahan tätäkin tullut ajatelleeksi. Tietyistä syistä.- Lapseton...
8.3.NAISTENPÄIVÄ! Silloin saa lapsettomat ja lapselliset naiset viettää päivää.
- KristaTee
Lapseton... kirjoitti:
Sekin vielä. Nainenkin olen joka päivä ja ylpeä siitä. Kas kun eivät ole keksineet miestenpäivää. Vai ovatko?
- OliviaKoo
Lapseton... kirjoitti:
vasenkätisten päivää, ärrävikaisten päivää, sinisilmäisten päivää, suurijalkaisten päivää, paksukaulaisten päivää, sohvalla viihtyvien päivää, pyöräilijöiden päivää...?
Mikähän unohtui? - KristaTee
OliviaKoo kirjoitti:
vasenkätisten päivää, ärrävikaisten päivää, sinisilmäisten päivää, suurijalkaisten päivää, paksukaulaisten päivää, sohvalla viihtyvien päivää, pyöräilijöiden päivää...?
Mikähän unohtui?Sano nyt sitten jotain tuohon! Ei siitä varmaan montaakaan jäänyt pois.
OliviaKoo kirjoitti:
Mikähän unohtui?Tietysti nettisurffailijoiden päivä!!!
Taitaa sekin olla joka päivä;)
(Tämä nyt taas on tätä jonnijoutavaa)- KristaTee
Tellastiina kirjoitti:
Tietysti nettisurffailijoiden päivä!!!
Taitaa sekin olla joka päivä;)
(Tämä nyt taas on tätä jonnijoutavaa)joka päivä.
- yhdistää kaksi
OliviaKoo kirjoitti:
Mikähän unohtui?tärkeää päivää.
Äitienpäivän ja älä osta mitään päivän.
Sattuisikohan se kaikille?
- Wivi
Äitienpäivä on joillekin tärkeä päivä, toisille se ei merkkaa mitään. Omalle äidilleni se ei ollut kovin tärkeä päivä, mutta meille lapsille se oli. Halusimme aina muistaa äitiä, tehdä itse äitienpäiväkortit ja antaa pienet lahjat.
Oli myös tärkeää, että ehti aamulla käydä poimimassa sinivuokkoja ennen kuin äiti heräsi. Ne laitettiin kahvipöytään ja äiti oli mielissään. Aina kun vieläkin näen sinivuokkoja, tulee äitienpäivä mieleen ja kaiholla muistelen omaa äitiä, joskus kyynelsilmin.- kun äiti piti kortista ja k...
halasi ja suukotteli.
Sitä ei voi eikä halua unohtaa.
- kaisu*
Luin tuon ketjun läpi, hyvä ihme, miten omituista! Te ette pidä äitienpäivää oikein minään juhlana, sen huomasi kirjoituksistanne hyvin. Kuinka voitte olla tuollaisia..? Menitte vain "jotajattarenne" perässä, hän kun ei tykkää niin ei laumakaan tykkää!!
Äitienpäivä on perinteinen, ihana kevään juhlapäivä. Liikuttava. Silloin saa oikein näyttää, kuinka rakastaa äitiään. Tietysti sen voi muulloinkin näyttää, mutta kun me monet olemme ujoja näyttämään tunteitamme..
Äitini makaa mullan alla; nyt vasta ymmärtäisin, miten tyttären kuuluisi olla, jos saisin äidin vielä takaisin. Kuinka tyhmä olinkaan silloin, kun se aika oli..
Rakastan sinua, äiti! Riidoistamme huolimatta...
Mistäpäin sinä, palstan kuningatar mahdat olla syntyisin? Arvelen erästä osaa maata, mutta en kirjoita sitä tähän. Sieltäpäin tulleet monet ihmiset ovat kaltaisiasi: aina ääni ylinnä kaikuu!
Johtajatyyppejä, pisteliäitä..- lukija vain
Miksi et tyytynyt pelkästään kertomaan mielipiteesi äitienpäivästä, miksi sinun piti kirjoittaa muuta?
Kuka täällä on "johtajatar" ja mikä on "lauma"?
Luuletko sinä, että ihmiset eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja kertoa omia mielipiteitään, olkoot ne sitten eriäviä tai samanlaisia.
Kovin tunnut olevan rakastava tytär, mutta et rakastava ihminen.
Ja sano suoraan, mitä tarkoitat äläkä vihjaile. Rumaa tuommoinen. - kaisun kanssa
ja samanlaisia tyyppejä tyyppejä on muillakin ikäpalstoilla. Jos vähän arvostellaan, kauhean rumaa kielenkäyttöä on vastassa. Semmoisen suhteen normaali ihminen on aseeton.
- kaisu*
lukija vain kirjoitti:
Miksi et tyytynyt pelkästään kertomaan mielipiteesi äitienpäivästä, miksi sinun piti kirjoittaa muuta?
Kuka täällä on "johtajatar" ja mikä on "lauma"?
Luuletko sinä, että ihmiset eivät osaa ajatella omilla aivoillaan ja kertoa omia mielipiteitään, olkoot ne sitten eriäviä tai samanlaisia.
Kovin tunnut olevan rakastava tytär, mutta et rakastava ihminen.
Ja sano suoraan, mitä tarkoitat äläkä vihjaile. Rumaa tuommoinen.en kirjoittanut ilkeyttäni. Olen vain sellainen, että pidän määrätyistä perinteistä kiinni. Kirjoitin aivan selvästi, en vihjaillut, lue koko ketju niin huomaat mitä aiemmin on kirjoitettu. Itseltäsi oli rumaa vastata minulle noin.
Sinun mielestäsi pitäisi vain kirjoittaa puolueeton mielipide, ettei vain kukaan ottaisi nokkiinsa? Anteeksi, jos kirjoitan siten kuin todella ajattelen, enkä kaunistele! Olisiko kaikkien pitänyt sanoa, että hyvänen aika on se niin hienoa, kun meitä juhlitaan.
Eikö jokainen voi sanoa rehellisen mielipiteensä oli se mikä hyvänsä.
Miksi se yksi päivä vain olisi se, jolloin sanotaan kaikki hyvät asiat, voihan sen rakastamisen osoittaa muulloinkin.
Se vain on niin, että oli aihe täällä mikä hyvänsä,melkein aina se menee nokitteluksi.kaisu* kirjoitti:
en kirjoittanut ilkeyttäni. Olen vain sellainen, että pidän määrätyistä perinteistä kiinni. Kirjoitin aivan selvästi, en vihjaillut, lue koko ketju niin huomaat mitä aiemmin on kirjoitettu. Itseltäsi oli rumaa vastata minulle noin.
Sinun mielestäsi pitäisi vain kirjoittaa puolueeton mielipide, ettei vain kukaan ottaisi nokkiinsa? Anteeksi, jos kirjoitan siten kuin todella ajattelen, enkä kaunistele!Jep et varmaankaan halunnut ilkeillä, mutta yleistit meidät KAIKKI kirjoittajat samaan "laumaan".
Mitäpä jos itse lukisit uudemman kerran ketjun läpi, huomaisit mitä kukin on kirjoittanut.
MINUSTA äitienpäivä ON hieno päivä ja olen aina nauttinut siitä täysin siemauksin!!!!
Ja on siellä muitakin päivän puolesta kirjoittajia!- kaisu*
A..N..N..A kirjoitti:
Jep et varmaankaan halunnut ilkeillä, mutta yleistit meidät KAIKKI kirjoittajat samaan "laumaan".
Mitäpä jos itse lukisit uudemman kerran ketjun läpi, huomaisit mitä kukin on kirjoittanut.
MINUSTA äitienpäivä ON hieno päivä ja olen aina nauttinut siitä täysin siemauksin!!!!
Ja on siellä muitakin päivän puolesta kirjoittajia!kaikkia kirjoittajia; näenhän, etteivät kaikki kirjoittaneet erään ihmisen perässä, pyydän anteeksi. Jotenkin vain en pidä sellaisesta asetelmasta, mikä täällä vallitsee joidenkin palstalaisten kesken. (eivät kaikki kuulu siihen).
Minulta tuli sitten suhtauduttua aika tunteenomaisesti tähän äitienpäivän viettoon, ja kirjoitin kipakasti kai...Ei olisi kannattanut.
Vielä, en ole itse ollut mikään "laumasielu" koskaan ja joskus ilmaisen itseäni liiankin suoraan ja äkkipikaisesti. lukiessaan näitä naiiveja purkauksia äitienpäivän merkityksestä,mutta annanpa ilkeilevälle (-lle)inttänaisille uutta tuulta purjeisiin.Tässä taas nähtiin,miksi tänne ei huvita kirjoittaa.Sättäilyn aloittaessani tulin aluksi tänne,koska luulin palstoille kirjoitettavan "paperi-iän" mukaan.Innokkaana ja lapsenmielisenä kirjoitin,mutta karkuun oli lähdettävä henkilökohtaisen parjaamisen vuoksi.Sairasmielinen vainooja tai vainoojat seuraavat kyllä perässä,olen oppinut olemaan välittämättä,olemaan tämän onnettoman yläpuolella,joutunut kovettomaan pintani.Voi olla nytkin,että kaikki tässäkin aiheessa olevat ilkeät kommentit tulevat tästä samasta suusta eri nikeillä (eiväthän jotkut käytä mitään nikkiä...kirjoittavat vain yhteen pötköön).
Ymmärrän täydellisesti Olivian mielipiteitä ja yhdyn täysin hänen ajatuksiinsa.
On älytöntä,että täällä pitää puolustautua ja selitellä kirjoituksiaan ja saada paha mieli jonkun sairaasti ilkeämielisen takia.
Amerikastahan kaikki paska tulee,tällainen tyhjänpäiväinen vouhotuspäiväkin.Juhlika pirusti,ketä juhlituttaa,mutta antakaa myös meidän "toisin ajattelevien" elää rauhassa loukkaamatta henkilökohtaisia mielipiteitämme.
Saatammepa olla ihan yhtä hyviä tai parempiakin äitejä ilman tällaista äitiyden ylikorostamista!- KristaTee
Ollaanhan me kummallisia ja varmaan siksi, että meillä on eri mielipiteet kuin sinulla. Kyllä minä ainakin rakastin äitiäni silloin kun hän eli ja rakastan vieläkin. Rakastin/rakastan joka päivä, ei siihen äitienpäivää tarvita.
Enkä oikein usko, että kirjoitusten perusteella voi päätellä mistäpäin kukin on kotoisin. Samanlaisia tunteita löytyy joka kolkasta. Ja kyllä sinunkin äänesi tuntuu kuuluvan. Sitä vartenhan tämä palsta on, että saa mielipiteensä lausua.
Toivotan sinulle ja kaikille mujillekin mukavaa viikon alkua. - kaisu*
susmorsian kirjoitti:
lukiessaan näitä naiiveja purkauksia äitienpäivän merkityksestä,mutta annanpa ilkeilevälle (-lle)inttänaisille uutta tuulta purjeisiin.Tässä taas nähtiin,miksi tänne ei huvita kirjoittaa.Sättäilyn aloittaessani tulin aluksi tänne,koska luulin palstoille kirjoitettavan "paperi-iän" mukaan.Innokkaana ja lapsenmielisenä kirjoitin,mutta karkuun oli lähdettävä henkilökohtaisen parjaamisen vuoksi.Sairasmielinen vainooja tai vainoojat seuraavat kyllä perässä,olen oppinut olemaan välittämättä,olemaan tämän onnettoman yläpuolella,joutunut kovettomaan pintani.Voi olla nytkin,että kaikki tässäkin aiheessa olevat ilkeät kommentit tulevat tästä samasta suusta eri nikeillä (eiväthän jotkut käytä mitään nikkiä...kirjoittavat vain yhteen pötköön).
On älytöntä,että täällä pitää puolustautua ja selitellä kirjoituksiaan ja saada paha mieli jonkun sairaasti ilkeämielisen takia.
Amerikastahan kaikki paska tulee,tällainen tyhjänpäiväinen vouhotuspäiväkin.Juhlika pirusti,ketä juhlituttaa,mutta antakaa myös meidän "toisin ajattelevien" elää rauhassa loukkaamatta henkilökohtaisia mielipiteitämme.
Saatammepa olla ihan yhtä hyviä tai parempiakin äitejä ilman tällaista äitiyden ylikorostamista!mielipiteinesi, jos luulet, että minä olisin kirjoittanut jotain "inttämisiä"..? Tässä on kyllä enemmän ihmisiä kirjoittamassa, esim. tuon alkupään jutut tässä ketjussa on kirjoittanut joku/jotkut toiset, myös korostaen omaa mielipidettään. Kuule, tänne kirjoittaa paljon ihmisiä, ei pidä tehdä hätäisiä johtopäätöksiä.. En voisi edes ajatella niin suppeasti, että kaikki olisi yhdeltä ihmiseltä lähtöisin!? Huh, huh. Itse olen kirjoittanut vain tällä nikillä tänne, en muilla enkä ilman nikkiä. Ja siitä ajasta, kun sinä olet aloittanut sättäilyn, en minä tiedä mitään! Tulin tälle palstalle, edes lukemaan tätä, vasta pari viikkoa sitten.
Sinä kirjoitat sairasmielisestä vainoojasta, vainoojista, jotka tulevat perässä: oletko ihan terve edes, ehkä itse tiedät enemmän tällaisesta vainoamisesta..? Voi ei..
Rumat sanat ja kiroilu sinulta onnistunee ainakin äitienpäivän yhteydessä, kuvannee sinun suhtautumistasi perinteisiin..?! - kaisu*
KristaTee kirjoitti:
Ollaanhan me kummallisia ja varmaan siksi, että meillä on eri mielipiteet kuin sinulla. Kyllä minä ainakin rakastin äitiäni silloin kun hän eli ja rakastan vieläkin. Rakastin/rakastan joka päivä, ei siihen äitienpäivää tarvita.
Enkä oikein usko, että kirjoitusten perusteella voi päätellä mistäpäin kukin on kotoisin. Samanlaisia tunteita löytyy joka kolkasta. Ja kyllä sinunkin äänesi tuntuu kuuluvan. Sitä vartenhan tämä palsta on, että saa mielipiteensä lausua.
Toivotan sinulle ja kaikille mujillekin mukavaa viikon alkua.ja tänne palstalle voi kirjoittaa kuka vaan ja mitä vaan. Eikä kaikkien tarvi kirjoittaa kuin "samasta muotista", se käy aika yksitoikkoiseksi.
Ei minun ääneni täällä ole paljoa kuulunut, kun en ole kirjoitellut, "enkä seuraa johtajaa" nytkään. Lopetan kirjoittelun. Jotta hyvää äitienpäivää halveksimisestanne huolimatta kaikille, siis myös teillejotka halveksitte ja hyvää kesää! - OliviaKoo
Viestisi sanoma oli kristallinkirkas. Minä satuin ensimmäisenä vastaamaan viestiketjuun ja sanomaan oman mielipiteeni äitienpäivän vietosta.
Oitis sinä nimesit minut "kuningattareksi" ja "johtajattareksi".
He, jotka olivat samaa mieltä kanssani, olivat "lauma" ja väärässä ja he, jotka ovat sinun kanssasi samaa mieltä ovat oikeassa.
Kyllä minulle sopii, että käyt minun kimppuuni, sinunlaisiasi olen syönyt aamiaiseksi, mutta ota kantaa vain minun mielipiteeseeni, älä palstahenkilööni.
Äläkä iske muita kirjoittajia. Tämä asia näkyy jakavan mielipiteet suunnilleen kahtia ja, oletko koskaan kuullut, että mielipiteet eivät koskaan ole vääriä, ne ovat subjektiivisiä ja henkilökohtaisia totuuksia.
Olet kovin ihmeissäsi siitä, että kaikki eivät sinun laillasi herkisty äitienpäivälle. Syitä on varmaan yhtä monta kuin on mielipiteitäkin. Eivätkä meidän mielipiteemme tee meistä yhtään huonompia tai parempia ihmisinä.
Nimittele mielesi mukaan minua, mutta muilta sinun olisi syytä pyytää anteeksi. - kaisu*
OliviaKoo kirjoitti:
Viestisi sanoma oli kristallinkirkas. Minä satuin ensimmäisenä vastaamaan viestiketjuun ja sanomaan oman mielipiteeni äitienpäivän vietosta.
Oitis sinä nimesit minut "kuningattareksi" ja "johtajattareksi".
He, jotka olivat samaa mieltä kanssani, olivat "lauma" ja väärässä ja he, jotka ovat sinun kanssasi samaa mieltä ovat oikeassa.
Kyllä minulle sopii, että käyt minun kimppuuni, sinunlaisiasi olen syönyt aamiaiseksi, mutta ota kantaa vain minun mielipiteeseeni, älä palstahenkilööni.
Äläkä iske muita kirjoittajia. Tämä asia näkyy jakavan mielipiteet suunnilleen kahtia ja, oletko koskaan kuullut, että mielipiteet eivät koskaan ole vääriä, ne ovat subjektiivisiä ja henkilökohtaisia totuuksia.
Olet kovin ihmeissäsi siitä, että kaikki eivät sinun laillasi herkisty äitienpäivälle. Syitä on varmaan yhtä monta kuin on mielipiteitäkin. Eivätkä meidän mielipiteemme tee meistä yhtään huonompia tai parempia ihmisinä.
Nimittele mielesi mukaan minua, mutta muilta sinun olisi syytä pyytää anteeksi.koska vain minulla on nimimerkki sinun vastustajistasi, toiset/toinen on mennyt tiehensä. Miksi sinä et usko kun sanon, etten kirjoittanut noita ketjun alkupään viestejä? Siinä on monta viestiä, joita EN OLE KIRJOITTANUT. Olisi hyvä, jos niiden kirjoittaja tulisi nyt esiin.
Äitienpäivän vietosta olen kyllä "alkupään" kanssa samaa mieltä, mutta älä syytä niistä viesteistä minua!
Aika jännää, että luulet heti minun valehtelevan tässä; miksi valehtelisin? Valehteletko itse usein? Voi ei, nyt taas suutuit vielä enemmän, no se ei ollut tarkoitus.
Sinä et siis usko ihmisten puhuvan totta? Sinulla on huonoja kokemuksia varmaan.
Mitä minun pitäisi vieläkin pyytää anteeksi, ja keneltä?? Mitä hirveyksiä siis olen tehnyt..? - kaisu*
Tellastiina kirjoitti:
Olisiko kaikkien pitänyt sanoa, että hyvänen aika on se niin hienoa, kun meitä juhlitaan.
Eikö jokainen voi sanoa rehellisen mielipiteensä oli se mikä hyvänsä.
Miksi se yksi päivä vain olisi se, jolloin sanotaan kaikki hyvät asiat, voihan sen rakastamisen osoittaa muulloinkin.
Se vain on niin, että oli aihe täällä mikä hyvänsä,melkein aina se menee nokitteluksi.tällä palstalla: miten te jotkut ette ymmärrä kuinka monet ihmiset näitä nettipalstoja lukevat ja saattavat vaikkapa ilman nikkiä kirjoittaa viestejä näihin. Jotkut luulevat aina SAMAN kirjoittavan kaikki negatiiviset viestit. Samassa ketjussakin näyttää olevan useita kirjoittajia, ilman nikkiä: uskokaa tai älkää!!
kaisu* kirjoitti:
tällä palstalla: miten te jotkut ette ymmärrä kuinka monet ihmiset näitä nettipalstoja lukevat ja saattavat vaikkapa ilman nikkiä kirjoittaa viestejä näihin. Jotkut luulevat aina SAMAN kirjoittavan kaikki negatiiviset viestit. Samassa ketjussakin näyttää olevan useita kirjoittajia, ilman nikkiä: uskokaa tai älkää!!
tuon viestin minulle? Olen useamman kerran kirjoittanut tähän ketjuun omalla nikillä, se riittää minulle!
Se on selvä kuin pläkki, että ilman vakinikkiä jotkut kirjoittavat, näkeehän sen, kun näitä lukee, joka ketjussahan niitä on!- asut...
susmorsian kirjoitti:
lukiessaan näitä naiiveja purkauksia äitienpäivän merkityksestä,mutta annanpa ilkeilevälle (-lle)inttänaisille uutta tuulta purjeisiin.Tässä taas nähtiin,miksi tänne ei huvita kirjoittaa.Sättäilyn aloittaessani tulin aluksi tänne,koska luulin palstoille kirjoitettavan "paperi-iän" mukaan.Innokkaana ja lapsenmielisenä kirjoitin,mutta karkuun oli lähdettävä henkilökohtaisen parjaamisen vuoksi.Sairasmielinen vainooja tai vainoojat seuraavat kyllä perässä,olen oppinut olemaan välittämättä,olemaan tämän onnettoman yläpuolella,joutunut kovettomaan pintani.Voi olla nytkin,että kaikki tässäkin aiheessa olevat ilkeät kommentit tulevat tästä samasta suusta eri nikeillä (eiväthän jotkut käytä mitään nikkiä...kirjoittavat vain yhteen pötköön).
Saatammepa olla ihan yhtä hyviä tai parempiakin äitejä ilman tällaista äitiyden ylikorostamista!vielä samassa kaupungissa. Toivon, etten näe sinua.
- podet
susmorsian kirjoitti:
Saatammepa olla ihan yhtä hyviä tai parempiakin äitejä ilman tällaista äitiyden ylikorostamista!en ole koskaan ennen lukenut juttujasi. Nikkiäni en paljasta noin vainohrhaiselle. Olet siis sitä mieltä, että sinulla on yksi vainooja, joka on sairas tai kateellinen. Tämähan on vakioselitys kaltaiseltasi.Onneksi et kuulu tuttavapiiriini tai ole naapurini.
Peräänkuulutat suvaitsevaisuutta. Kunnioita sinäkin niitä, joilla on juuria, perinteitä ja suvun keskinäistä rakkautta .
- K@isu
äiti ja anoppi ovat jo kauan sitten nukkuneet pois, ja meillä ei ole lapsia, niin päivä kuluu kuin muutkin.
Kun vielä oli äidit, ja mummutkin, oli päivä toki erilainen. Vietiin ruusut ja kahviteltiin.
Kyllä äidit ovat päivänsä ansainneet, ja varsinkin lapsille siitä jää muistoja, joita ei koskaan ole liikaa.
Olkoot toiset viettämättä, jos kerran ei miellytä. Ei kai tästä aiheesta kannata kenenkään hernettä nenäänsä vetää. - kysyin onko
ruoka pippalot,niin passaan mielelläni,kakun kera.Onnelinen saan olla kun tulevat äitienpäivänä,ja muinakin vuoden päivinä.Lahjoista en välitä,pienten halaukset ja isompienkin se on mannaa.
- folk
Tämä aloitukseni aiheuttikin aikamoista mielipiteiden vaihtoa.
Tästähän sen sitten huomaakin,kuinka eri lailla suhtaudumme asioihin.
Itselleni kävi nyt aika kivasti tytär soitti,sanoi olevan vapaa päivä sunnuntaina,ehdotti,että menemme porukalla syömään.Tytär,hänen miehensä ja tyttären tytär. Ovat semmosia eko ihmisiä jotka eivät omista autoa,niin lupasin sitten heidät hakea,jotta voivat sitten pukeutua vähän paremmin,ettei aina niihin pyöräily haalareihin.
Valkovuokkoja kerätään matkan varrelta.
Odotan sunnuntaita innolla!
- viivi-karoliina
Minä en äitienpäivää mitenkään erikoisemmin vietä,mökillä olen ja lapset tulevat käymään kahvilla.Lapset ovat rakkaita minulle ja minä heille,mutta se yletön hössääminen ei meitä ketään kiinnosta.Lapsenlapsi tekee minulle kortin kun omaa äitiä ei ole ja hänen kanssa puuhailemme yhdessä jotain hänelle mieluista.Tämä on meidän perheen tapa,jollain toisella toinen tapa.
- soilike
Kun eskarilaiset värkkää innolla korttia äidille, innostus on valtava, lasten silmät loistaa
Kun äitipäivän aamuna viedään aamiainen sänkyyn, niin aina se äiti osaa olla yhtä yllättyny
Ihailee kovasti näitä yksilöllisiä taideteoksia, samanlaisia ei kukaan äiti saa
Lapsille kaikki ihailevat sanat ja hellät muistot ovat korvaamattomia
Isille joskus tuottaa vaikeuksia keksiä lahja, paitsi sitten mummille ”Aino-tossut” - Pelle1Peloton
soilike kirjoitti:
Kun eskarilaiset värkkää innolla korttia äidille, innostus on valtava, lasten silmät loistaa
Kun äitipäivän aamuna viedään aamiainen sänkyyn, niin aina se äiti osaa olla yhtä yllättyny
Ihailee kovasti näitä yksilöllisiä taideteoksia, samanlaisia ei kukaan äiti saa
Lapsille kaikki ihailevat sanat ja hellät muistot ovat korvaamattomia
Isille joskus tuottaa vaikeuksia keksiä lahja, paitsi sitten mummille ”Aino-tossut”Niinhän sen pitäisi olla, vaan, kun aina ei ole.
Luepa Soilike hyvä, tästä ketjusta ylempää tuo:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000026036691
Joillekin pienille se voi olla noinkin. - ellu metsänpeikko
Pelle1Peloton kirjoitti:
Niinhän sen pitäisi olla, vaan, kun aina ei ole.
Luepa Soilike hyvä, tästä ketjusta ylempää tuo:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=2000000000000016&conference=563&posting=22000000026036691
Joillekin pienille se voi olla noinkin.Lapsuuden traumat kulkevat mukana koko loppuiän. Muistoni äitienpäivästä ovat minulle samanlaisia, se oli syyllistämisen, itkun ja hampaiden kiristelyn päivä. Monet äitienpäivät tuhersin itkua jossain mahdollisimman näkymättömissä ja toivoin, että olisin kuollut. Kylillekään ei sinä juhlapäivänä saanut lähteä.
Otin viime vuonna osaa juuri tuohon samaiseen keskusteluun, mikä päättyi syyttelyyn ja haukkumiseen. Täällä äiti on pyhä, vaikka olisi väkivaltainen narsisti ja juoppo. Turha näistä on keskustella, annetaan kaikkien pyhimysäitien lasten nauttia siitä päivästä ihan rauhasta.
Tulen tuolta yli 7-kymppisten puolelta ja olen aikanaan syntynyt äitienpäivänä 1935.
Äitini eläessä, hänelle kyllä vietiin aina ruusu ja käytiin tervehtimässä, nyt viedään vain ruusu haudalle. Olin tottunut äitienpäivän viettoon jo pikkulapsena kun käytiin mummolassa.
Äitienpäivän viettohan on peräisin Amerikasta kun haluttiin osoittaa kunnioitusta monilapsisten perheiden äideille heidän tekemästään työstä. Suomeen tapa tuli 1918. Viralliseksi liputuspäiväksi äitienpäivä tuli kai 1928.
Onhan tapa tietysti kaupallinenkin. Kummallisena voidaan pitää sitä, että täytyy katsoa almanakasta koska äitiä rakastetaan!
Rakkautta voi olla antaa äidille halutessaan vapaapäiväkin, niitä "rakastamispäiviä" jää jäljelle vielä 364.
Ellen poikkea tälle palstalle 13.5., jolloin yleensä kirjoitan runon äideille 70 :lla, toivotan Hyvää Äitienpäivää 13.5.- Likka321*
ja lämpimät onnittelut lähestyvänä syntymäpäivänä! Voisit aloittaa äitienpäiväketjun 70 :ssa, kun Sinulla on valmiiksi taustatietoakin.
Otan kiitäen vastaan äitienpäiväonnittelusi, olen jo 7-kertainen isoäitikin ,ja aina suvussani on monessa polvessa äitejä muistettu ja juhlittu - ei se ollenkaan pöllömpi juhlan aihe ole.
Äiti on meille jokaiselle elämän lahjan antanut, juhla koskee meitä jokaista.
- marjapensas
Joskus menemme ulos äitiepäivä lounaalle, ja ellei, niin minä kokkaan kotona,
jolloin lapset, lapsineen tulevat lounaalle.
Haudoilla myös on tapanamme käydä viemässä kukkia.
Tänä vuonna menemme ulos, elikkä valmiina ollaan. - TyrNimaNteli
meillä mitenkään niin tarkasti suunniteltu.
Joskus mennään koko porukka syömään,joskus ei mennä minnekään.Pidän ehdottomasti äitienpäivää ja isäinpäivää kaupallisena,omaa äitiäni ja isäni kyllä muistin niin kauan kuin elivät,mutta meidän perhe ei kukaan ole niin totisesti innostunut TIETYISTÄ JUHLISTA.
Eli olemme perinteittömiä.
Tuntuu ihan hassulta,että tällaisesta voi tulla riita.Mielipiteensä voi jokainen sanooa,eikä minusta siinä ole kenelläkään nokan koputtamista.Iloa ja onnea kaikille huolimatta päivästä,
äitiydestä tai isyydestä osattomana tai osallisena.Lainaan O:ta,IHMISEN PÄIVÄ ON JOKA PÄIVÄ: - Annaliisa
Johan on tunteita herättävä päivä. Kiukutellaan ja solvataan. Ehdotan uutena päivänä hiekkalaatikkokakaroiden päivää. Saa äksyillä.
Minulle ja äidillenikin äitienpäivä oli puolittain pelleilyä. Tai olisko leikki sopivampi sana.
Äiti leikki nukkuvansa. Isä ja minä leikimme, ettemme tiedä hänen valvovan. Isä leikki keittiössä kahvinkeittoa. Kun se tarjotin sitten vietiin sängylle, äidillä oli täysi työ leikkiä, ettei hänellä ole pissahätä. Perinteisen äitienpäiväruusun hain läheisestä puutarhasta. Kukka otti asian ihan tosissaan ja sai ulkona oman paikkansa.
Minulla ja lapsillani on ollut äitien ja lasten päivät aina silloin, kun siltä tuntuu. Niitä ei meillä ole allakkaan ollut merkittyinä.
Hyvät päivät niile, jotka sitä viettävät ja myös muillekin. - kaisu*
ettei äitienpäivää tarvikaan kunnioittaa. Olen ollut siinäkin asiassa tylsimys. Luullut, että kun sitä oikein "virallisestikin" juhlitaan, niin se on tunteita herättävä päivä. Mutta: oppia ikä kaikki!
Olen ottanut näköjään neljännen käskyn liian vakavasti. Eivät ne sovi nykyaikaan enää, ikivanhat käskyt. Nyt puhaltavat jo uudet tuulet. Pitää olla nykyaikainen ihminen, mitä tuollaisilla juhlapäivillä! Mennään vaikkapa ennemmin istumaan (tai seisomaan?) baariin, sehän se sopii paremmin. Ei liikaa tunteilua ei äitienpäivänä eikä muutenkaan!- OliviaKoo
Tämän ketjun viestit ovat vain näiden kirjoittajien mielipiteitä kyseisen päivän vietosta.
Ei sinun elämäsi tarvitse sen takia järkkyä.
Me kukin teemme asiat omien mieltymyksiemme mukaan ja minä ainakin kunnioitan sinun tapaasi.
Toivon, että sinä kunnioitat minun tapaani, vaikka et sitä hyväksykään.
Vanha klisee on, että ihmiset ovat erilaisia, se klisee on ihan totta, ja siinä juuri piilee elämän rikkaus.
Ei tämäkään ketju näin pitkä olisi, jos kaikki olisivat olleeet yksimielisiä.
En halua riidellä kanssasi, käydä sanasotaa, josta ei loppua tule, jos sitä henkeen ja vereen jatketaan, kiistelemällä, kumpi on oikeassa ja kumpi väärässä.
Omasta puolestani toivotan sinulle juuri sellaista äitienpäivää jota haluat. - siinä
katekismuksen neljännessä käskyssä?
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi,aina isän ja äitienpäivänä" - kesä-mamma
siinä kirjoitti:
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi,aina isän ja äitienpäivänä"Ajattelin huomenna siivota ja perjantain leivon täytekakkupohjan. Vanhin poika on jo luvannut tulla käymään. Toiset eivät luultavasti pääse mutta kortteja varmasti tulee. Poikani tytär on syntynyt äitienpäivänä 1998, se oli parhain lahja jonka olen saanut.
Iloista äitienpäivää kaikille. - K@isu
siinä kirjoitti:
"Kunnioita isääsi ja äitiäsi,aina isän ja äitienpäivänä"päivää olisi lueteltu.
Koskaan ennen en minäkään ole tiennyt, etteivät kaikki äidit päiväänsä kunnioita, vaan kokevat sen kiusallisena.
Me lapset saimme sitten lapsuudessamme virheellistä informaatiota. :((
- Abuela
äitienpäiväkin, valmiina ollaan.
Omaa äitiäni käyn katsomassa jo keskiviikkona, kun on muutenkin asiaa sinnepäin ja kukkia vien tietenkin, kuten usein muulloinkin.
Lapset ja lastenlapset lähettävät luultavasti kortteja ja tekstareita, saattaapa joku tulla käymäänkin, vaikka vastahan ne kaikki täällä olivat. Lahjoja olen kieltänyt tuomasta, tavaraa on ennestäänkin ihan riittävästi.
Muuten olen samaa mieltä monen muun kanssa, että nämä äitien- isien- ystävien ym. ym. päivät ovat kauppiaitten keino saada ihmiset ostamaan, ostamaan ja vielä enemmän ostamaan. - Äiti - minäkin
Haluaisin viettää Äitienpäivää lapseni kanssa jos voisin, en voi. Hänet huostaanotettiin toista kymmentä vuotta sitten. Asuu kaukana, tapaamme harvoin, sp ja puhelin sentään toimivat.
Luin ketjun ja ajattelin joistakin kirjoituksista että voi kauheaa! Teki mieli vastatakin jollekulle mutta ei kannattane. Kitkerä kieli ja mieli taitavat olla jo niin juurtuneita, että mitä niitä enää enempää herättelemään!
Olisipa tuleva sunnuntai meille kaikille hyvä päivä!- samaa mieltä
olen minäkin.
Kunpa minulla olisi vielä äiti, jolle onnitteluni voisin ohjata.
Niin kauan sitten hän jo meni pois, miksi ihmiset voivat olla niin välinpitämättömiä?
- monesta kiitollinen isä
Kyllä äidit yhtenä päivänä ansaitsevat keskipisteenä olemisen. Vieläkin muistan kuinka mukavaa oli isän kanssa valmistautua "yllättämään" äidin. Sitä samaa yllättämistä olen harrastanut omien lasteni kanssa. On ollut hieno kokea kuinka lapseni ovat aidosta rakkaudesta piirtäneet kortit ja laatineet niihin omintakeiset runon. Ja voi sitä lasten riemua, kun yhdessä olemme kattaneet aamiaispöydän. Taitavat olla kaikki mortit tallella.
Ei meillä olla koskaan hosuttu ja touhuttu turhuuksia. Siinä lasten kortin tekoa seuratessa on tullut mietittyä ainakin muutamana päivänä vuodessa äidin merkitystä, jota kenties muuten ei olisi tullut tehtyä.
Olen kiitollinen monesta asiasta äitivainaalle ja tietysti myös rakkaalle vaimolleni. Iloisin sydämin suon hänelle oman päivän.
Äitienpäivänä meillä on koko perhe lastenlapsineen koossa. Osa lapsista tulee jopa satojen kilometrien takaa. Nyt sitten luetaan ja ihastellaan lastenlasten mummille piirtämiä kortteja ja koristetaan kahvipöytä lasten tuomilla kukilla. Kukkia ei ole koskaan liikaa vaikka niitä on jo nousemassa pihamaallakin.- monesta kiitollinen isä
Se on itsestä kiinni, jos sortuu mainoksiin. Niillä ja kauppiailla ei luoda sitä tunnelmaa, mikä syntyy sydämestä ja halusta osoittaa kiitosta. Se halu ei tarvitse kauppoja eikä mainoksia taikka yleensä mitään muutakaan hössötystä.
tekee parhaansa lastensa puolesta.Ei ole olemassa parasta äitiä tai huonoa äitiä.
Työssäni näin ja tapasin kaikenlaisia äitejä,jokainen tekee sen,mihin pystyy,huostaanotetun lapsen äitikin.
Emmehän synnytä lapsia itseämme varten;on aina aika irrottaa otteensa,laskea lapsi maailmalle,antaa hänen kehittyä omaksi itsekseen vaikeuksienkin kautta.Silti tietäen,että äidin rakkaus seuraa aina mukana.
Hyvää äitienpäivää meille kaikille,tavallamme ja tahollamme!- työssä nähnyt
on äitejä, joiden oma nautinnonhalu ja holtittomuus menee kaiken muun edelle. Jo sikiöaikana saavat alkoholistien ja narkkareiden vauvat korjaamattomia vammoja.
Huostaanotot tehdään lapsen kannalta usein liian myöhään. Äiti saa aina uudeleen mahdollisuuden yrittää, lasta pompotellaan tuhoisin seurauksin. Valtavasti käytetään verorahoja-
Parhaita äitejä ei ole, mutta huonoja valitettavasti on!
- KristaTee
ajatellut niitä lapsia, joilla ei ole äitiä? Äitienpäivä voi olla melko kipeä asia heille. Entä isänpäivä?
- viivi-karoliina
Siksi juuri meillä ei ole alettu korostamaan äitienpäivää kovasti,kun kaikilla äitiä ei ole.Itse olen äiti,mutta itselläni ei äitiä ole ollut ja muistan sen päivän aina lapsuudesta aika kipeänä.Lapsenlapsellani ei myöskään äitiä ole enää, hän tekee korttinsa minulle,kun kuulemma olen melkein kun äiti hänelle,kun olen isän äiti.Nämä asiat voi olla tosi kipeitä ja en tiedä miten tämä pikkuinen kokee asiat myöhemmin.Nyt kun hän on päiväkodissa ja siellä on äitienpäiväjuhla,hän on jotenkin vain "hyväksynyt"että asia on näin,mummo tulee hänen kanssa ja se on vain niin.
- toisen suulla
"Isoäiti Maria
Pitkän käytävän päässä
huoneessa numero satakaksitoista
asuu isoäiti Maria
- ja odottaa kirjeitä ja kesää.
Jo toistakymmentä vuotta on isoäiti Maria
- odottanut samassa huoneessa.
Ja kesät tulevat ja menevät.
- Ja isoäiti Marian kaapin päällä
kasvaa kuvapostikorttien määrä
- korttien, jotka on lähetetty
- Firenzestä
- Floridasta
- Sveitsistä
- Espanjasta
- Keniasta
ja Nuubiasta.
Jokaisen kortin kirjoitukset
isoäiti Maria
- muistaa jo ulkoa:
Ihana matka.
- suurenmoinen loma.
En ehdi kirjoittaa nyt
- on kiire.
....."
Ylläoleva on osa Terttu Hyttisen puhuttelevasta runosta. (Tunnustelen tätä päivää, Pohjoisten kirjailijoiden antologia, 1975) - "pelkkää hyvää"
Tuostapa muistankin, että pitää ilmoittaa lapsille, etteivät hötkyile sitä korttia ostamaan. Nettikortti käy ihan hyvin.
Varaan yhden leivoksen, keitän sunnuntaiaamuna kahvit, juon ja käyn rivitalon lipun nostamassa kaikkien äitien kunniaksi. Omani on maatunut, enkä jaksa ajaa pitkää matkaa vain haudalla käydäkseni.
Sallikaamme niille äideille, jotka harvoin saavat kiitosta, tuon muistamispäivän. On äitejä, jotka pitävät siitä. Itsekin sen verran, että toivon kuulevani lasteni äänen, vaikka olisivat kuinka kauas matkanneet juuri silloin.- ruusun kuvia
tuollakin 70:ssä ruusuketjussa
- isoäiti*
Muistan omaa äitiäni ja paria läheistä vanhusta
perinteisesti, mutta itse en halua ketään passattavaksi kyseisenä sunnuntaina.
Joka vuosi on joku yllätys ollut minua odottamassa jälkikasvun taholta ja silloin minua viedään ja olen hemmottelun keskipiste.
Olen sanonut monet kerrat, etten ansaitse huomionosoituksia ja turhaa syyllisyyttä vain herättävät, mutta toistaiseksi päivä ei ole mennyt huomiotta.
Siinä olen samaa mieltä Olivian kanssa, että monet äitienpäivärunot ja -laulut ovat
liian siirappisia, vaikka muistoja herättävätkin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959