Missä menee suomenhevosen ja suomenpienhevosen raja? voiko suomenhevonen saada suomenpiehevosen ja toisinpäin? Selittäkää...kiitos..
suomenhevonen vai pienhevonen
4
974
Vastaukset
- säkäkorkeus
Pienhevonen voi saada kookkaitakin varsoja kuin myös toisin päin. Joistain suvuista periytyy pienikokoisuutta. Hae netistä pienhevostietoutta. Sieltä löytynee säkäkorkeusraja 147 cm, jos oikein muistan.
- agrologi
Kaikki hevoset, joiden molemmat vanhemmat on suomenhevosia ovat rodultaan suomenhevosia.
Suomenhevosia kantakirjataan 4 eri tyyppiin, jotka ovat työ-, ravi-, ratsu ja pienhevostyyppiin. Kullakin tyypillä on omat vaatimukset ulkonäön ja ominaisuuksien suhteen. Saman hevosen voidaan kantakirjata useampaan tyyppin kantakirjaan, jos sen ominaisuudet riittävät.
Pienhevotyypin kantakirjassa maksimi säkäkorkeus on 147cm, eli sen suurempi hevonen ei voi päästä pienhevoskantakirjaan.
Eli vastaus kysymykseesi: Suomenpienhevoseksi kantakirjattu tamma voidaan astuttaa vaikkapa ravityypin kantakirjaan merkityllä orilla ja jälkeläinen voidaan kirjata kaikkiin neljän tyypin kantakirjaan, jos sen ominaisuudet riittävät.- ???
kiitos vastauksistanne... :)
- Pikku Piekkari
??? kirjoitti:
kiitos vastauksistanne... :)
Omistan itse piekkarin ja haluan ihan ystävällisesti korjata sen verran, että pienhevoseksi määritellään ja voidaan kantakirjata kun hevosen säkä- ja lautaskorkeus on enintään 148 cm. Pienhevosen voi kantakirjata ajaen tai ratsastettavuuskokeella tai ihan "normaalisti" ratsuksi tai juoksijaksi. Perinteiset suokit voivat ihan hyvin saada piekkarivarsan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/1951476Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1231248- 50978
- 70930
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52833Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53830- 56812
- 102804
- 82800
- 32745