Mistä luopuisit

a-woman1

Jos ja kun ilmastomuutoksen takia aletaan oikeasti vaatia tekoja myös meiltä yksityisihmisiltä, mitä olisit valmis tekemään? Mitä olet ehkä jo tehnyt?

Luopuisitko autostasi, lentomatkoista, moottoriveneilystä, joistakin kodin koneista...?
Mitä turhia sähkönkuluttajia kodistasi löytyy?

Itseäni on jo pitkään vaivannut vanha autoni. Siinä on kyllä katalysaattori, mutta pahoin pelkään, että se on silti melkoinen saastuttaja. Siitä kai pitäisi luopua ensimmäisenä.

20

1307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • m,shipin kippari

harvoin näkee purjevenettä, jossa ei moottoria olisi. Harvoin on sellaisa tuulia, että matkanteko onnistuu. Monela on purjeet nostetuunakin kone päällä. Ja pitäähän purjeveneiljänkin käyttää moottoria, jotta saisi sähköä, vaikkapa jääpalakoneeseen.
      Olisit nyt auto"urheilun" ottanut hampaisiisi.

• a-woman1

En moottoriveneilyä mitenkään erityisesti painottanut, katsohan tarkempaan. Se oli vain yhtenä luettelossa. Autolla saastutan itse kai eniten.

• Tuulta purjeisiin

Purjehtijana voin sanoa, että merellä kyllä selviää purjeilla ja näitä purjehtijoita on monia, jotka eivät käytä moottoria, jos sellainen on, kuin äärimmäisen pakon alla.

• Ne ovat niin vähäisiä yksityisihmisen saastuttamiset, että en vaivaa päätäni sillä asialla.

Auto on välttämätön - yleiset kulkuneuvot menevät parinkymmenen kilometrin päästä.
      Lentomatkoja en ole harrastanut tähän päivään mennessä, en myöskään veneilyä.

Kodin koneet ovat kaikki sellaisia mistä en luopuisi. Isännästä en tiedä, luopuisiko tästä yli kuuskymppisestä tiskikoneesta, mutta tuskin se niin kauheesti saastuttaa...

Tämä tietsikka tietysti on ylellisyyttä, sähkönkulutuksesta en tiedä - on ollut niin vähän aikaa, ettei ole vielä sähkölaskussa huomannut. Mun menee kuitenkin aika vähän minkään turhuuteen, niin pitäisin tämänkin.

Olen nähtävästi niin itsekäs ihminen, että kaikki jatkuisi ennallaan!

• KristaTee

luopuisi mistään. Auto on tärkeä, koska täältä ei ilman autoa pääse mihinkään. En lennä enkä veneile. Kodinkoneet eivät minun mielestäni ole turhia. Ja tämä tietokone on ikkuna maailmaan ja lisäksi hupaisa tekele.

• folk

Ai,ai tämä onkin vaikea kysymys!
      Autosta en voi luopua,tarvin sen jo kutonikin takia.(Sain sen muuten tänään taas katsastettua)
      Ehkä voisin taikinan alustaa käsin,samoin vatkata kakut ja kermat käsin.
      Valoja pitäisi muistaa sammutella.
      Nämä ovat kyllä pieniä asioita kun hyttysen p...a itämeressä,mutta kun 5 milj.ihmistä tekee saman voipi olla jotain merkitystä.
      Ne isommat asiat sitten kuten moottori urheilu,lentokoneet,tehtaat yms. ovat asi erikseen

• lentomatkoista,
    • mikhaildenisov

n.20 km viikossa.Lentomatkoista en vielä luovu
      on niin paljon tuttuja ulkomailla

• henkäys tuo sinun autolla ajo, myy p.... pois. Ota kävely tilalle niin tulet hyvääm kuntoon.

• mikhaildenisov
        marlis40 kirjoitti:

henkäys tuo sinun autolla ajo, myy p.... pois. Ota kävely tilalle niin tulet hyvääm kuntoon.

sydänvika ja käytän autoa ku käyn ostoksilla
        en voi mitään kantaa pitkiä matkoja!

• mikhaildenisov kirjoitti:

sydänvika ja käytän autoa ku käyn ostoksilla
        en voi mitään kantaa pitkiä matkoja!

no en tiennyt että sinulla on sydänvika, niin että anteeksi vaan kauheasti.

• mikhaildenisov
        marlis40 kirjoitti:

no en tiennyt että sinulla on sydänvika, niin että anteeksi vaan kauheasti.

tietää mutta se selittää miks joudun käyttään
        autoa.Mutta aamun lehdet käyn kävellen hakemassa vaikka onkin kova ylämäki takasi tullessa!

• jutta-juulia

Turhia kodinkoneita ei löydy, mutta olen opetellut sulkemaan laitteet kunnolla, eli en jätä TV:tä videoita yms valmiustilaan yön yli. Sammutan myös turhat valot, tosin olen vaihtanut lähes kaikki lamput energialamppuihin. Siinä kohtaa harkitsen, kannattaako sytyttää olenkaan.
      Lentomatkailusta olen toistaiseksi luopunut, eläke ei riitä siihen huviin. Autolla saastutan eniten, tosin käytän nykyään bussia jos käyn esim. keskustassa lyhyellä visiitillä, se käy yksinkertaisesti edullisemmaksi.
      Asun paikassa missä on todella hyvä linja-auto yhteydet. Auton vanhetessa voisin luopua siitä täyttäessäni 65, jos elän siihen asti. Silloin täällä astuu voimaan eläkeläisalennus, pääsen kulkemaan bussilla puoleen hintaan. Varmaan meitä pakotetaan tulevaisuudessa erilaisilla veroilla muuttamaan tottumuksia, halutaan tai ei.

• vaan tapojen muuttamista

Monia muutoksia on jo tehty.
      Auto on vaihdettu,
      monet myrkyt julistettu pannaan perheessämme, suosimme paikallisia tuotteita (kuljetuskustannussäästöjä),
      energian kulutusta on vähennetty termostaatein ja eristyksillä,
      investoitu vähemmän vettä käyttäviin suihkuihin, wc-pönttöihin ja pesukoneisiin, lamppuja vaihdettu, suosimme
      ekoviljelijöitä, investoitu ympäristöystävälliseen talouteen esim ekopankkiin, kierrätystä lisätty, ympäristöystävällisiä järjestöjen tuentaa ja vapaaehtoistyötä niiden puolesta on lisätty, ostotottumuksia muutettu monessa jne.

• sitroen.

mistään, koska mitään ilmastonmuutosta ei ole olemassakaan.
        Tai tarkemmin ottaen luopuisin 90 %:sta Arkadian porukasta ja loppujenkin yli 2000 €/kk olevista palkoista ja ilmaiseduista. Luopuisin myös EUvostoliiton maksuista ja jäsenyydestä. Näin aluksi.

• soilike

Jääköhöt kaikki murheet lastemmelapsien murheeksi.
      Kyll ne selviää tai sitten ei

Luulen kyllä, ettei ihmisrodun historia ulotu miljooniin vuosiin , kuten dinosauruksilla.
      Mutta liekö tuolla niin kummasti väliä.

Maapallomme on toipunut kerran toisensa jälkeen katastrofeista ja elämä on taas alkanut uudelleen

En nyt juuri muista milloin aurinko paukahtaa, mut kai siihen on vielä aikaa muutama miljardi vuotta

• luopuisin

tuosta ukon köriläästä, ilma on sakeena p..... hajusta aamuisin kun makurin oven aukaisee.

• mikhaildenisov

autosta luopuisin jos olis vaihtoehto siihen,
        toimiva!!

• pauliina2
        luopuisin kirjoitti:

tuosta ukon köriläästä, ilma on sakeena p..... hajusta aamuisin kun makurin oven aukaisee.

sun elämäsi,koitapa nyt nähdä asioista valoisat puoletkin...sanoo yksinäinen

• niinkuin minä

olisin sen kirjoittanut, miten voimmekin olla samaa mieltä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe