Oletko liftannut

TyrNimaNteli

jos,niin minkälaisia kokemuksia muistat?Jos et,niin miksi et liftannut?
En tiedä oikein miksi minun pitää niin paljon kysellä ja vsstata,mutta eihän se häiritse?:B
Itse olen liftannut,mutta kerron niistä huomenna kun herään!

51

2376

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arm.

ensimäisellä lomalla armeija-aikana, olen liftannut.
      kokemukset oli hyvät, vanha pari otti maantiellä ja toi minut perille saakka.

muutoman kymmenen kertaa olen ottanut,
      mutta kun en ole "normaalia" kyytiin saanut,
      olen lopettanut niiden otamisen.

• TyrNimaNteli

ei löytynyt normaaleja liftareita...?
        Nykyään on kyllä kaikenlaista menijää..solttupoikia ollaan aina kyytiin otettu jos vain on mahtunut autoon.

• viivi-karoliina

Nuorena liftasin aika paljon kesäisin tanssipaikoille,asuin niin kaukana että oikeastaan muuta mahdollisuutta ei ollut jos tanssimaan halusi mennä.Minulla oli kyllä hyvä tuuri siinä suhteessa että kaikki meni hyvin.Nyt aikuisena mietin,että olisi voinut käydä hullustikkin,kun useasti olin yksin matkassa.

• fidinka

Olen aikoinaan liftannut paljonkin, se oli hyvin tavallinen liikkuma muoto meidän nuoruudessa.
        Meille ei sattunut kertaakaan "ikäviä" kuskeja eli kaikki meni ok.

Itse otin vielä joitakin vuosia sitten liftareita kyytiin, mutta en enää uskalla. Liekö ikä vai väkivaltaistunut yhteiskunta syynä siihen, että minun puolestani liftarit saavat jäädä tienvarteen.

• peukalo!

14v ikäisennä tehtiin kaverin kanssa runsaan viikon liftikierros Itä-Suomessa reppu selässä, teltta kainalossa.
        Armeijan aikaan liftasin runsaasti.
        Saimme ainoastaan kaksi litteraa ja 11 kuukauteen sain lomia 52vrk.

Liftareita otin muinaisuudessa useinkin.
        Varusmiehiä, Oslolainen lehtikuski (auto sammunut 1965), tietenkin naisia sveduissa ja Suomessa.
        Paikallisesti ja pitemmillä työmatkoilla.

Viimeeksi kokeilin 80-luvun lopulla.
        Sveitsiläinen pariskunta interraililla, OK.
        Kotimaisten liftareiden tai minun ajatusmaailmat muuttuneet.
        Verbaalinen seurustelu ei oikein sujunut.
        Luulen että liftaritkin ovat hieman toisenlaisia kuin 60-luvulla?

• TyrNimaNteli
        peukalo! kirjoitti:

14v ikäisennä tehtiin kaverin kanssa runsaan viikon liftikierros Itä-Suomessa reppu selässä, teltta kainalossa.
        Armeijan aikaan liftasin runsaasti.
        Saimme ainoastaan kaksi litteraa ja 11 kuukauteen sain lomia 52vrk.

Liftareita otin muinaisuudessa useinkin.
        Varusmiehiä, Oslolainen lehtikuski (auto sammunut 1965), tietenkin naisia sveduissa ja Suomessa.
        Paikallisesti ja pitemmillä työmatkoilla.

Viimeeksi kokeilin 80-luvun lopulla.
        Sveitsiläinen pariskunta interraililla, OK.
        Kotimaisten liftareiden tai minun ajatusmaailmat muuttuneet.
        Verbaalinen seurustelu ei oikein sujunut.
        Luulen että liftaritkin ovat hieman toisenlaisia kuin 60-luvulla?

varmaan turvallisempaa,tuntui ainakin niin,harvemmin mitään ehdotuksia kai on tullut pojille.Onnettomuuden riski on aina tietysti ollut olemassa.

• peukalo!
        TyrNimaNteli kirjoitti:

varmaan turvallisempaa,tuntui ainakin niin,harvemmin mitään ehdotuksia kai on tullut pojille.Onnettomuuden riski on aina tietysti ollut olemassa.

Ei tullut ehdotuksia.
        Olimme niin hölmöjä ettei moinen käynyt mielessäkään.

Eksoottisin kokemus oli Varkauden - Mikkelin välillä lifti Skodan pakettiautossa.
        Kaveri mahtui ohjaamoon.
        Minä menin tavaratilaan.
        Puisten, tyhjien, pesemättömien sillitynnyreiden kaveriksi.
        Haju oli hyvin tarttuva ja kestävä.

• TyrNimaNteli
        peukalo! kirjoitti:

Ei tullut ehdotuksia.
        Olimme niin hölmöjä ettei moinen käynyt mielessäkään.

Eksoottisin kokemus oli Varkauden - Mikkelin välillä lifti Skodan pakettiautossa.
        Kaveri mahtui ohjaamoon.
        Minä menin tavaratilaan.
        Puisten, tyhjien, pesemättömien sillitynnyreiden kaveriksi.
        Haju oli hyvin tarttuva ja kestävä.

mies vai nainen:D
        Minä olen istunut porukassa vanhan Transitin takaosasssa,teurastamon auton kyydissä,kuski oli siellä töissä.
        Auto oli yritetty putsata,mutta kyllä siellä haisi myös ja tahma liikkui.ÖÖÖÖÖÖÖÖX::::

• folk

On tullut harrastettua sitäkin.
      Taisi olla vuosi 1956.Hirvittää ajatella josko omat lapset ovat liftanneet,en uskalla kysyä.

• TyrNimaNteli

että poikani eivät juurikaan ole liftanneet.Autoja löytyy monilta kavereilta.Hyvä onkin,tässä maailmanajassa on oltava valppaampi.

• KristaTee

liftannut. Oli juuri tullut jonkinlainen liftaamiskielto, mutta kotiin piti päästä ja rahaa ei ollut. Olin noin 14 v. Rohkaisin mieleni ja pistin peukun pystyyn ja kas, ensimmäinen auto pysähtyi. Ja pitihän sen pysähtyä, se oli poliisiauto! Hieman ystävällisiä nuhteita sain ja sitten sain vielä kyydin aivan kotioven eteen. Siihen ne liftaamiset sitten jäivät.

• marjapensas evk

paljonkin nuoruudessa, mutta en koskaan yksin.
      Olisi jäänyt monet tanssit tanssimatta, jollei olisi peukalo kyydillä mennyt.
      Koskaan ei silloin tullut mieleenkään, että olisi vaarallista, (en kyllä tekisi sitä tänä päivänä, vaikka olisinkin nuori.)

• TyrNimaNteli

minulla,vaikka ystävän kanssa liftailin.Kotona oli varoitettu kaikenlaisista ihmisistä.Tiesin sen,vaan jokin usko varjelusta ja seikkailunhalu veti pelosta voiton.Ja niin oltiin peukalo pystyssä;)tienposkessa.

• marjapensas
        TyrNimaNteli kirjoitti:

minulla,vaikka ystävän kanssa liftailin.Kotona oli varoitettu kaikenlaisista ihmisistä.Tiesin sen,vaan jokin usko varjelusta ja seikkailunhalu veti pelosta voiton.Ja niin oltiin peukalo pystyssä;)tienposkessa.

edes ajatellut, että jotain voisi sattua.
        Kaksistaan tai kolmistaan liftattiin, ei olisi muuten tansseihin päästy, maalla kun asuttiin.
        Se oli tavallista -60 luvulla, kyytiin päästiin aina, eikä mitään vakavaa sattunut.

• TyrNimaNteli
        marjapensas kirjoitti:

edes ajatellut, että jotain voisi sattua.
        Kaksistaan tai kolmistaan liftattiin, ei olisi muuten tansseihin päästy, maalla kun asuttiin.
        Se oli tavallista -60 luvulla, kyytiin päästiin aina, eikä mitään vakavaa sattunut.

varmaankin.Kyllä täällä tapahtui.Itselleni oli pari läheltä piti juttua.
        Eräät tutut pojat ottivat kaupungissa kyytiin yöllä,tansseista tullessa ja lupasivat viedä kotiin,vaan eivätpä vieneet.Veivät metsätielle kauas kotoa.
        Sanoivat,että nyt saatte kokea mitä ikinä ette ole vielä kokeneet ja pojat vaihtoivat paikkaa toinen etuistuimella oleva repi penkin yli tyttöystäväni ja toinen tuli taakse viereeni.
        Kaiken lisäksi tiesin,että pojilla oli "naisten miesten" maine.
        Olin jo tarjonnut pankkitilini,(paljon ei siellä ollut,:Dsamoin aiomme lyödä poikia piikkikorolla päähän jos on pakko).
        Kun pojat olivat pelotelleet tarpeeksi,sanoi viereeni tullut,että mitä luulet,voisimmeko tehdä jotain teille kun tiedämme miten kilttejä vauvoja olette.
        APUA:se oli kuulemma opetus,ettei saa mennä kenen kyytiin vaan!

• kerran olen liftannut, olin silloin jo yli kaksikymppinen ja se tapahtui keskellä kirkasta päivää, eikä siitä sen enempää, hyvin kotiin pääsin.

Enää ei liftareita näe, nuorilla on omat autot ja kaverikyydit toimii.

• a-woman1

Viisitoistavuotiaana 50-luvulla liftattiin naapurin tytön kanssa kaupunkiin, jonne oli 22 km. Oli kekrin aika ja maantie mustalla jäällä kuten usein siihen aikaan on.
      Päästiin heti ensimmäiseen autoon, joka oli musta kuplavolkkari. Autossa oli kolme lierihattuista, tummiin pukeutunutta miestä ja ahtauduimme peräpenkille kahden miehen väliin.
      Oli enää muutama kilometri kaupunkiin, kun auto lähti mustalla jäällä luisuun. Yht' äkkiä huomasin, kun toinen etupyöristä huristi auton vierestä kauas mäntykankaalle. Auto oli onneksi pysähtynyt kahden männyn väliin osumatta kumpaankaan. Kai se oli muutaman kerran pyörähtänyt renkaillaan; kaikki vaan tapahtui niin nopeasti, ettei sitä tajunnutkaan.
      Kukaan ei ilmeisesti loukkaantunut, vain se yksi pyörä meni menojaan...
      Päästyämme ulos autosta katsahdimme tyttökaverin kanssa toisiimme ja aloimme juosta. Emme tainneet edes kiittää vauhdikkaasta matkasta. Vasta muutaman sadan metrin päässä pyähdyimme huohottamaan . Kenellekään emme uskaltaneet jälkeenpäin asiasta puhua, kai olisimme selkäsaunan saaneet, jos vanhempamme olisivat tienneet.

Aikuisena, Kainuussa asuessani otin kyllä solttupoikia kyytiin tietäen heidän vähäiset ansionsa. Muutaman kerran kuskasin myös ulkomaalaisia repputuristeja.
      Itse liftasin kerran korjaamolta kotiin, kun jouduin jättämään auton korjattavaksi. Pääsin hienoon Bemariin. Nuori kuski ajoi sataaviittäkymppiä. Yritin peloissani toppuutella, että porot saattavat olla tiellä ja on joskus poliisejakin, jolloin mies sanoi olevansa erään lappilaisen kunnan nimismies! Ajattelin, että kai niillä on lupa ajaa ylinopeutta...

• Fridanna

olen liftannut. Tampereella joskus 50-luvun lopulla en löytänyt katua, jossa enoni asui. Olin aivan väärässä kaupunginosassakin. Kun pari kolme tuntia olin etsinyt, niin pysäytin kohdalleni tulleen poliisiauton ja pyysin apua. Veivät ovelle saakka.

Itse olen ottanut liftareita kyytiin aiemmin. Nykyään ei oikeastaan enää näekään kyytiin pyrkijöitä. Olin ajelemassa kesälomani aikana entiselle kotipaikkakunnalleni pohjoisessa ja otin jostain väliltä kaksi ranskalaista nuorta naista kyytiin. Siinä huonolla englannin taidolla yritimme keskustella matkan aikana. Kun lähestyimme määränpäätä, minua alkoi itkettää. Olin ensimmäistä kertaa menossa yksin sinne mieheni kuoleman jälkeen ja kaikki muistot tulvivat mieleen. Näistä ranskalaistytöistä muistan sen, kuinka hienosti he suhtautuivat suruuni. Istuimme tienpenkalla ja juttelimme ihan hiljaa.

• sitroen.
        Fridanna kirjoitti:

olen liftannut. Tampereella joskus 50-luvun lopulla en löytänyt katua, jossa enoni asui. Olin aivan väärässä kaupunginosassakin. Kun pari kolme tuntia olin etsinyt, niin pysäytin kohdalleni tulleen poliisiauton ja pyysin apua. Veivät ovelle saakka.

Itse olen ottanut liftareita kyytiin aiemmin. Nykyään ei oikeastaan enää näekään kyytiin pyrkijöitä. Olin ajelemassa kesälomani aikana entiselle kotipaikkakunnalleni pohjoisessa ja otin jostain väliltä kaksi ranskalaista nuorta naista kyytiin. Siinä huonolla englannin taidolla yritimme keskustella matkan aikana. Kun lähestyimme määränpäätä, minua alkoi itkettää. Olin ensimmäistä kertaa menossa yksin sinne mieheni kuoleman jälkeen ja kaikki muistot tulvivat mieleen. Näistä ranskalaistytöistä muistan sen, kuinka hienosti he suhtautuivat suruuni. Istuimme tienpenkalla ja juttelimme ihan hiljaa.

armeija-aikana muutaman kerran liftasin. Kyllä oli työtä ja tuskaa, kyytiin ei meinannut päästä millään. Sittemmin säästin päivärahoista juna- ja autokyydit.
        Olen joskus liftarieita kyytiin ottanut, mutta harvoin. Suurten kantamusten kanssa olevia en ollenkaan, pummeina pidän heitä. En myöskään kahden tytön porukoita; heistä ei saa juttuseuraa. Kikattelevat vain keskenään.
        Nythän noita liftareita ei enää olekaan näkynyt vuosiin tai vuosikymmeniin.

• TyrNimaNteli
        sitroen. kirjoitti:

armeija-aikana muutaman kerran liftasin. Kyllä oli työtä ja tuskaa, kyytiin ei meinannut päästä millään. Sittemmin säästin päivärahoista juna- ja autokyydit.
        Olen joskus liftarieita kyytiin ottanut, mutta harvoin. Suurten kantamusten kanssa olevia en ollenkaan, pummeina pidän heitä. En myöskään kahden tytön porukoita; heistä ei saa juttuseuraa. Kikattelevat vain keskenään.
        Nythän noita liftareita ei enää olekaan näkynyt vuosiin tai vuosikymmeniin.

yksi tai kaksiäänisesti tyttökaverini kanssa kun olimme kyydissä.Emme kikatelleet.Kaikki laulelmat ja kupletit osaan vieläkin.Luulivat,että olemme oikein esiintyvä kaksikko:)
        Olimme paljon laulaneet ja esiintyneet,.Kysyimme kyllä ensin,että sopiiko laulaa.Heh....laulaa voisin vieläkin,mutten liftata!

• TyrNimaNteli
        Fridanna kirjoitti:

mekin,pari tyttöä.
        Pyysimme torilta kotiinkuljetusta nuorilta poikapoliiseilta ja saimme kyydin.Turvallisesti muutaman kilometrin;)

• TyrNimaNteli

ihan tuli elävänä kaikki mieleen nuo liftireissut kuin teidän juttujanne luin.
      Minun ei tarvinnut koskaan tanssireissuja liftata kun asuin kaupungissa,mutta teimme pikkuretkiä ihan kai seikkailun vuoksi.
      Tyttökaveri oli paljon rohkeampi,tai sitten ei ajatellut sen enempää mitä seurauksia voisi olla.Olin aina äidin varoittelema tyttö.
      Liftattiin usein Turusta Uuteenkaupunkiin,jossa olin joskus asunut lapsena.
      Eräällä reissulla kun tultiin Kankaanpäästä, ystävän luota kotiinpäin, tärisin ja vapisin kuten aina,mutta silti olin liftaamassa.?Päästiin vanhaan Angliaan,ei kai se silloin vanha ollut;),jossa ei ollut takaovea.Minulla hälytti jotkut kellot päässäni,mutta tungettiin itsemme takapenkille.
      Kun auto lähti liikeelle rupesivat pojat ehdottelemaan kaikenlaista mm.motelliin menoa.Kauhuissani laadin suunnitelmia päässäni,miten karata autosta.
      Pojat,tai nuoria miehiä he olivat,me olimme 18-vuotiaita,halusivat kahvia eräältä grilliltä.Me sanoimme odottavamme autossa.Poikien päästyä baariin sisälle,ryntäsimme ulos autosta ja juoksimme läheiseen metsään ja vapisimme.
      Näimme kun nuoret miehet ajoivat metsätietä ja etsivät meitä.RYÖMIMME MAATA PITKIN.
      Vihdoin miehet kyllästyivät ja lähtivät ajamaan pois.
      Emme tienneet missä olimme.Jalat tärisivät ja pää humisi.Sitten tietenkin aloimme hysteerisesti nauraa.
      No,löysimme tien ja kuinka ollakaan,liftasimme,Urho Kekkosen mustaan limousiiniin,vai mikähän se oli.
      Suomen lippu törrötti siinä etunokalla.
      Emme tietenkään päässeet.
      Sitten eräs ystävällinen kaveri heitti meidät kotikaupunkiin.
      Liftasin sen jälken kuitenkin Ylivieskasta Vaasaan,piti Turkuun tulla,mutta emme päässeet,pääsimme vain takaisin Ylivieskaan.Enää en kyllä uskaltaisi liftailla vaikka olisin nuori.Aika on toinen kuin 60-luvun lopulla.

• Tuli liftattua ja aika paljonkin.
      Ei siinä kaupan harjoittelijan palkalla ajeltu yleisillä kulkuneuvoilla saatikka omalla autolla.
      Kun palkka oli kokonaiset 131,- markkaa kuussa, josta piti maksella vuokrat (kimppakämppä) ja muutkin elämiset.
      Kesälauantaisin liftireissu jollekin tanssilavalle oli enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
      Jotenkin sitä sai aina pääsylippujen hinnan kokoon, mutta kyyteihin ei sitten riittänytkään.
      En kuitenkaan koskaan liftannut yksin, vaan useimmiten sisareni kanssa.
      Yleensä kokemukset olivat pelkästään myönteisiä. Vain kerran oli lähdettävä kyydistä kesken matkan. Sattui sen verran rääväsuinen kuski, ettei jaksanut kuunnella. Sääli oikeastaan, etteivät nykynuoret voi kokeilla tällaista liikkumistapaa. En päästäisi lapsenlapsiani liftailemaan, on se tämä maailma sen verran huonompaan suuntaan muuttunut.

• Annaliisa

Koska asuin pääkaupunkiseudulla, ei tarvinnut kotona liftailla. Äiti oli myös tarkka siitä, miten tytär kulki. Vapaus se koittaa kuitenkin joskus.

Olin 60-luvun alkupuolella parina kesänä Tukholmassa töissä ja niillä rahoilla pääsi Eurooppaan, ja liftaten. Tein 2 pidempää matkaa. Tukholmasta Baseliin Sveitsiin ja takaisin. Ystävätär oli siellä kesätöissä.
      Toinen Tukholmasta Lontoon kautta Itävallan puolelle Garmisch- Partenkirchenin lähelle ja takaisin. Taas oli toinen ystävätär Lontoossa töissä.
      Liftaten ja retkeilymajoja käyttäen rahat riittivät hyvin muutaman viikon reissuun.

Kokemuksia on paljon ja hyviä. Uskomattomin onni oli paluu Baselista yhtä soittoa. Tanskalainen nuori mies kuljetti firman hyvää menopeliä takaisin ja oli kiire 1-vuotis hääpäiville kotiin. Minä toimin hereilläpitäjänä. Eväät menivät firman laskuun ja Saksa- Tanska- lautalta hän puhui minulle pari ruotsalaistytööä matkaseuraksi seuraavalle lautalle ja Ruotsiin. Vei tietty myös satamaan ja ehti vielä vaimon luo saman vuorokauden aikana.

Tein matkat suurelta osin yksin. Tien varrelta löytyi pari kaveria, joilla oli sama suunta. Koin uskomatonta vieraanvaraisuutta, ehkä sekin auttoi, että olin niin tavallinen, pyöreäposkinen ja lapsellisen näköinen. Repussani oli myös Suomen lippu, joka joskus auttoi.
      Olen kannustanut omia lapsiani matkusteluun ja reilailuun. Se todella avartaa.

Kaikkien ihanien keskieurooppalaisten jälkeen tapasin paluureissulla Pohjois- Saksassa ruotsalaisen pojan. Silloin tajusin mitä on tämä pohjoismainen yhteinen kulttuuri. Oli kuin olis kotiin tullut ja veljensä tavannut. Tarinat olivat niin tutut ja kotoiset.

Otan aina liftareita kyytiin. Kaikki, jotka peukalonsa nostaa. En tiedä mitä arm tarkoitti, mutta minulle on osunut myös värikkäitä ihmisiä. En ole siitä pannut pahakseni, enkä siitä, että onkin ollut tavallinen tallaaja. Maksan näin nuoruuteni velkaa ja saan jutella mukavien ja erilaisten ihmisten kanssa. Minun seurassani ei saa olla mykkä.

Tyttäreni ja hänen kaverinsa liftailivat aina musiikkifestareille. Ottakaa ihmeessä näitä nuoria kyytiin. Oudon ulkonäön alla sykkii lämmin sydän.

• Ria-aurinkotie

Joo... Liftaus oli/on tosi halpa matkustustapa.
        Sitten kun vielä yöpyy joko campingalueella tai
        retkeilymajassa... Ja laittaa ruokansa itse.

Muistan selvästi, että Antulla ja minulla
        oli molemmilla 700 mk:n matkakassa.
        - Luulisin, että se tänä päivänä vastaa
        noin 300 euroa (?) per nuppi. Pärjäsimme
        sillä 700 markalla 5 viikkoa!

Ria & nukkuva Fia

• aurinkotie

Hei Tyrnimanteli! (Ihana nimimerkki! Mutta mikä
      on Oikea etunimesi?).

Liftaus...
      UUUH! Herättää satoja muistoja! KAIKKI hyviä!!

Liftasin kesällä 1970 silloisen poikaystäväni
      Antun kanssa edestakaisin Roomaan. 5 viikkoa.
      Tapahtui niin paljon, että siitä voisi kirjoittaa
      200-sivuisen kirjan.

Kesällä 1971 Anttu & minä liftasimme Englannissa
      ja Irlannissa. Great!

Molemmat liftausreissut ovat elämäni 4:n
      Parhaimman muiston joukossa!!

Tyrnimanteli = Alias...?

Kerro Sinun liftausreissuistasi!!

Nostalgisesti Ria

• TyrNimaNteli

..mukavaa,että nimeni miellytti sinua.Marjoihin liityn ja silmät ikäänkuin vähän silleen manteliin;)
        Tuo minun eräs reissuni on kerrottu otsikon alla;Nostalgiaa,ah!
        Mutta lisää kyllä löytyy,ainakin tämän voin kertoa.
        Tulimme kesätöistä,iltavuorosta klo 23.00,olimme samassa paikassa hankkimassa opintorahoja.
        Viimeinen bussi oli mennyt ja piti kävellä kotiin.
        Viereemme tuli iso auto,joku amerikanrauta ja poika sanoi vievänsä kotiin.
        Menimme kyytiin ja huomasimme olevamme Ruissalossa,leirintä-alueella.Teltassa oli toinen kaveri.
        Otimme jalat allemme ja viiletimme tielle,josta oli vielä pitempi matka kuin töistä olisi ollut.
        Taksi tuli takaamme ja liftasimme siihen.Mies lupasi ottaa meidät jos saa pusun matkaevääksi.Kiitos,ei.(Heh.)
        Niinpä me kävelimme keskellä yötä metsätiellä ja sieltä kaupunkiin ja kotiin,jalat kipeinä ja lopen uupuneina.Raskaita liftireissuja!;>

• aurinkotie
        TyrNimaNteli kirjoitti:

..mukavaa,että nimeni miellytti sinua.Marjoihin liityn ja silmät ikäänkuin vähän silleen manteliin;)
        Tuo minun eräs reissuni on kerrottu otsikon alla;Nostalgiaa,ah!
        Mutta lisää kyllä löytyy,ainakin tämän voin kertoa.
        Tulimme kesätöistä,iltavuorosta klo 23.00,olimme samassa paikassa hankkimassa opintorahoja.
        Viimeinen bussi oli mennyt ja piti kävellä kotiin.
        Viereemme tuli iso auto,joku amerikanrauta ja poika sanoi vievänsä kotiin.
        Menimme kyytiin ja huomasimme olevamme Ruissalossa,leirintä-alueella.Teltassa oli toinen kaveri.
        Otimme jalat allemme ja viiletimme tielle,josta oli vielä pitempi matka kuin töistä olisi ollut.
        Taksi tuli takaamme ja liftasimme siihen.Mies lupasi ottaa meidät jos saa pusun matkaevääksi.Kiitos,ei.(Heh.)
        Niinpä me kävelimme keskellä yötä metsätiellä ja sieltä kaupunkiin ja kotiin,jalat kipeinä ja lopen uupuneina.Raskaita liftireissuja!;>

Kun olin 19 v. asuin Hyvinkäällä, mutta kävin koulua Hesassa.
        Oli juna just mennyt, seuraava lähtisi vasta 3 tunnin kuluttua.
        Päätin liftata.

Sain pian liftin 40 kaverilta, joka oli menossa Hyvinkäälle.
        Hän sanoi pian (katsottuaan minua ensin pitkään):
        "Siitä on pitkä aika kun olen likistellyt noin nuorta kuin sinä...!"
        - Tuli paniikki, mutta en näyttänyt sitä karjulle.
        Sanoin: "Minä seurustelen vakituisesti, ja kundikaverini ei tykkäisi,
        jos toinen mies likistelisi minua...!"
        Mies lopetti vähäksi aikaa likistelypuheet.

Mutta aloin pelkäämään uudestaan,
        kun hän ei ajannut Hyvinkäälle uutta tietä,
        vaan vanhaa. Sen varrella oli monta pientä metsätietä.
        Pelkäsin, että hän kääntyisi jollekulle niistä.
        - Hän alkoikin puhua uudestan likistelystä jne.
        Puhuin kuin Ruuneperi (jos Nainen voi puhua kuin Runeberg?).
        Kun saavuimme Hyvinkään keskustaan, ja hän päästi minut kyydistä,
        minulta pääsi kyllä ääneen: "PUUUH!!"

Kesäterveisin Ria

• TyrNimaNteli
        aurinkotie kirjoitti:

Kun olin 19 v. asuin Hyvinkäällä, mutta kävin koulua Hesassa.
        Oli juna just mennyt, seuraava lähtisi vasta 3 tunnin kuluttua.
        Päätin liftata.

Sain pian liftin 40 kaverilta, joka oli menossa Hyvinkäälle.
        Hän sanoi pian (katsottuaan minua ensin pitkään):
        "Siitä on pitkä aika kun olen likistellyt noin nuorta kuin sinä...!"
        - Tuli paniikki, mutta en näyttänyt sitä karjulle.
        Sanoin: "Minä seurustelen vakituisesti, ja kundikaverini ei tykkäisi,
        jos toinen mies likistelisi minua...!"
        Mies lopetti vähäksi aikaa likistelypuheet.

Mutta aloin pelkäämään uudestaan,
        kun hän ei ajannut Hyvinkäälle uutta tietä,
        vaan vanhaa. Sen varrella oli monta pientä metsätietä.
        Pelkäsin, että hän kääntyisi jollekulle niistä.
        - Hän alkoikin puhua uudestan likistelystä jne.
        Puhuin kuin Ruuneperi (jos Nainen voi puhua kuin Runeberg?).
        Kun saavuimme Hyvinkään keskustaan, ja hän päästi minut kyydistä,
        minulta pääsi kyllä ääneen: "PUUUH!!"

Kesäterveisin Ria

on tuollaisissa tilanteissa hyvä juttu.Muuten,eikö Runeberg kirjoittanut enemmän kuin puhui???Heh:)
        Noita juttuja on nyt kiva muistella,mutta kyllä ne pelkäämisen tunteet olivat silloin hurjia.
        Menisimmekö paniikkiin jos nyt 40 sanoisi noin?????Leikki leikkinä!

• mikhaildenisov

amerikkalaisilla moottoriteillä,cops otti ylös!

• blonditytteli

Silloinhan se oli ns.muotia,aina pääsin hyvin ja pitkiäkin matkoja,koska päämääräni oli aina lähes 700 km päässä.

Ei ollut mitään pelättävää kuskien takia,ja liftasin aina vain sellaisiin autoihin joissa oli vain kuski.
      Monesti tarjosivat kahvit tai ruuankin ja kerran podettuani hillitöntä päänsärkyä kuski etsi mulle jostain bensikseltä särkylääkkeitäkin.

Jotkut kyllä kauhisteli tapaani,mutta seikkailija kun olen,en osannut pelätä.Luotin itseeni ja että puhumalla selviää jos tulee ongelmia.

Ei tullut,Luojan kiitos!!

• Ria = aurinkotie

1971 liftasimme siis Antun kanssa Englantiin
        ja Irlantiin. Samana kesänä kaksi suomalaista
        nuorta tyttöä oli saanut liftin saksalaiselta
        mieheltä, joka vei heidät taloonsa. Piti heitä
        useita päiviä talon kellarissa, raiskaten heidät
        useamman kerran päivässä.

En kyllä olisi uskaltanut lähteä liftaamaan
        Eurooppaan ellei 180 cm pitkä ja roteva Anttu
        olisi ollut turvanani!

Tulee: "Voisin uskaltaa nyt liftata yksinkin.
        Kuka haluaisi raiskata tämän ikäisen naisen?"
        Mutta: "Ei sittenkään. Niitä on nuoriakin "pervoja",
        jotka tykkää vanhemmista naisista..."

Iltaterveisin Ria

• TyrNimaNteli

aina auton,joka pysähtyi.Yksi tai kaksi tyyppiä=ihmistä sai olla jos meitä oli kaksi.Luulin myös pärjääväni puhumalla,niinhän kävikin,mutta toden paikan tullen olisi pitänyt puhua kahden edestä,tyttökaveri ei ollut kovinkaan verbaalinen.
        Yksin en uskaltanut liftata.

• soilike

Ei onnistunut
        Vaikka heilutin peukkua kuinka kauniisti , niin ei onnistunut.
        Ehkä olin väärän näköinen ja ikäinen.

Minulla oli pieni mummonmökki vuokrattuna, ja siellä valo-ja syöttipyydykset perhosille.

En sitten millään muista miksi vanha notkonokkarelluni , rusina nimeltää, ei ollut silloin käytettävissä.

Olen nähnyt jälkeenpäin painajaisunia johtuen ilmeisesti siitä tilanteesta

Oon kaukana kotoa, puhelinnumeroita en millään muista, rahaa ei ole senttiäkään
        Epävarma tunne jatkuu vielä herättyäni

• Annaliisa
        Ria = aurinkotie kirjoitti:

1971 liftasimme siis Antun kanssa Englantiin
        ja Irlantiin. Samana kesänä kaksi suomalaista
        nuorta tyttöä oli saanut liftin saksalaiselta
        mieheltä, joka vei heidät taloonsa. Piti heitä
        useita päiviä talon kellarissa, raiskaten heidät
        useamman kerran päivässä.

En kyllä olisi uskaltanut lähteä liftaamaan
        Eurooppaan ellei 180 cm pitkä ja roteva Anttu
        olisi ollut turvanani!

Tulee: "Voisin uskaltaa nyt liftata yksinkin.
        Kuka haluaisi raiskata tämän ikäisen naisen?"
        Mutta: "Ei sittenkään. Niitä on nuoriakin "pervoja",
        jotka tykkää vanhemmista naisista..."

Iltaterveisin Ria

Huh, aikamoinen juttu se 1971 tapahtunut suomalaisten tyttöjen liftireissu. Eivätkö tehneet vastarintaa? No, vaikea spekuloida näin kaukaa.

Minun reissujeni aikoina 60-luvun alussa liftaus oli Saksassa erittäin hyväksytty matkustusmuoto. Siellä moottoritien rampilla seistiin jonossa. Eräällä daamilla oli matkalaukkukin mukana. Auto otti aina sen ensimmäisen vuorossa olijan. Jos kohde oli huono huhuiltiin kuka menee tänne.

Se Suomen lippuni isän saksalaisessa sotilasrepussa toi muisteluja ja myös kerran kunnon lounaan. Yksin ajavat miehet ottivat kyyditettäviä juttuseuraksi ja minut myös uteliaisuudesta. Autot olivat nykyisiin verrattuna tehottomia ja pitkät matkat kestivät. Kuplavolkkari oli silloin kova sana! Matkanopeus 70-80 km/h.

Nyt ajatellen taisin tehdä melkoista pr-työtä. Kysymykset Suomen oloista ja hinnoista. Välillä olin tosi kyllästynyt selvittelemään esim. autojen hintoja. Tapahtumat olivat aina kuitenkin positiivisia.

Tosin kerran loukkasin tietämättömyyttäni belgialaista kuljettajaa. Hän kysyi mei ai kiss joor änd. En tiennyt mikä on änd ja varmuuden vuoksi kieltäydyin. Ei ollut sitä tietoa, että ranskan kielisellä sanan alussa oleva h jää usein pois. Hän kysyi vain lupaa suudella kättäni, hand.

Nykypäivän maailmasta on niin paljon viattomuutta pois, että melkein itkettää. Onneksi on reilaus tullut liftauksen tilalle. Toisiin maihin ja ihmisiin tutustuminen on upea asia. Uusseelantilaispoika, jonka korjasimme syrjäseudun tieltä, muistelee toivottavasti hyvällä maatamme. Syötimme, saunotimme ja annoimme lepopaikan mökiläni matkasta väsyneelle reissarille. Taitaa naureskella sille, että joutui apuna pyydystämään vapaudenhaluista kanipoikaa takaisin häkkiin.

• Viimeeksi liftasimme vaimon kanssa 2005 Azoreilla.

Menimme paikallisbussilla kaksoisjärville ja kiertelimme vuokrafillareilla seutua.
      Tienoo oli kuitenkin niin perusteellisen kuollut että mieli teki pois ennen seuraavan bussin lähtöä illan suussa.

Liftasimme tyhjään bussiin joka vei meidät maksutta päätien varteen jossa paikallisliikenne porhalteli tunnin välein.

Emme kokeneet oloamme uhatuksi!

• TyrNimaNteli

jep..bussia bongattiin ja päästiin.
        Tuttu kuljettaja vei perille,portille asti!
        Kuljettuani paljon bussissa koiran kanssa,iso- rotuinen "Bosse",niin jopa kerran koirani yritti päästä pummilla yksin,ilman minua,kotipysäkiltä meni nuorten perässä bussiin ilman lippua;D
        Nuoret ihmiset toivat koiran kotiin,osoitelapussa luki nimi ja puh.
        Joten tuli se eläinten "inhimillisyydestä" todistettua!(Tais mennä vähän sivu!)

• "viiruhelpi"
        TyrNimaNteli kirjoitti:

jep..bussia bongattiin ja päästiin.
        Tuttu kuljettaja vei perille,portille asti!
        Kuljettuani paljon bussissa koiran kanssa,iso- rotuinen "Bosse",niin jopa kerran koirani yritti päästä pummilla yksin,ilman minua,kotipysäkiltä meni nuorten perässä bussiin ilman lippua;D
        Nuoret ihmiset toivat koiran kotiin,osoitelapussa luki nimi ja puh.
        Joten tuli se eläinten "inhimillisyydestä" todistettua!(Tais mennä vähän sivu!)

Noin 1957-1958. Tyttökaverin kanssa. Päätimme,että menemme vain turvalliseen kyytiin.
        Saimmekin kyydin keski-ikäiseltä pariskunnalta, jotka olivat juhlavaatteissa. Auto oli upea valkoinen, jossa oli upottavat pehmeät istuimet.
        Tunsin itseni hyvin pieneksi ja vaatimattomaksi. Olimme kumpikin onnesta mykkänä koko matkan juuri ja juuri saimme sanottua missä jäämme pois ja kiitokset kyydistä.

• TyrNimaNteli
        "viiruhelpi" kirjoitti:

Noin 1957-1958. Tyttökaverin kanssa. Päätimme,että menemme vain turvalliseen kyytiin.
        Saimmekin kyydin keski-ikäiseltä pariskunnalta, jotka olivat juhlavaatteissa. Auto oli upea valkoinen, jossa oli upottavat pehmeät istuimet.
        Tunsin itseni hyvin pieneksi ja vaatimattomaksi. Olimme kumpikin onnesta mykkänä koko matkan juuri ja juuri saimme sanottua missä jäämme pois ja kiitokset kyydistä.

tuo viestisi.
        Noinkin sen voi kokea.Hieno muisto :)

• 1943

Lahden tien varressa oli lauantaisin Viikissä paljon liftareita ylioppilaslakki päässä. Itsekin liftasin parin tyttökaverini kanssa Savoon ja Etelä-Karjalaan. Pääsimme mm. japanilaisauton kyytiin. Se oli aivan outoa merkkiä- Toyota. Tunsimme vain Datsunin. Enpä tuolloin arvannut, että itselläni olisi eläkeikäisenä jo kahdeksas Toyota. En yleensä ota liftareita, mutta kerran luulin, että on äiti ja tytär. Heillä oli tyhjä bensakanisteri ja auto tien poskessa. Pienet lapseni olivat kyydissä ja henkilöt olivatkin melko luihun näköisiä miehiä. Vähän pelkäsin, mutta jäivät pois seuraavalla huoltoasemalla.

• TyrNimaNteli

olisi liftaaminen.En uskaltaisi.En uskaltaisi näin varttuneenakaan;D
        Ja kuitenkin olen istunut jopa rekkakuskien vieressä ja höpötellyt matkaseurana kaikkea.
        Nyt pitää olla silmät suurina ettei vaan istu pimeään taksiin!Voihan...

• nekkarilla

80-luvulla olen liftannut armeija-aikana. Hyvin toimi harmaat silloin, ei tarvinnut montaa minuuttia odottaa kyytiä. Kun pääsin siviiliin armeijasta ja kotiin menossa, niin olin 5 tuntia liftaamassa eikä edes jarruvalot syttyneet. Tuli sitten sattuman tuttu joka otti kyytiin ja pääsin kotiin.
      Naapurin mies otti 60-luvulla kaksi liftarityttöä kyytiin ja tarjosi tupakit matkan viihdykkeeksi. Tulta tarjotessa tuli Neckarin nokan läpi parikymmentämetriä sen aikaista puukaidetta ja lävisti liftarit. Mies hirtti itsensä autotallissaan. Ei varmaankaan kestänyt tapahtunutta. Oli kaikin puolin mukava mies ja mukava perhe hänellä.

• häpeää

kahdeksan vuottako odotit että vastaat tähän.

• nekkarilla

jep, mutta eikös ollutkin kiinnostavaa?

• vanhentunutta

jaa, eipä tuossa ole parasta ennen päivämäärää

• peukkari

Liftasin 80-luvulla armeijan harmaissa, ja hyvin pelasi liftaus. Parhaimmillaan tulin Tuohikotista Kuopioon 2,5 tunnissa. Mikkelissäkin kaupunkialueella mittari näytti 120km/h.
      Juhannuslomalle tullessa "vanhemmat naiset", eli neljä n. 30-kymppistä naista vonkasi minut mukaan "mökkeilemään". Hyvin meni Juhannus...paitsi välillä piti peukuttaa, kun ei mieskunto riittänyt.
      Kerran syyspimeällä tuli tyttö, joka oli saanut ajokortin saman päivänä. Otti minut kyytiin Mikkelistä ja oli Joroisiin matkalla. Ei uskaltanut vaihtaa 4-vaihteelle koko matkalla ettei auto kulkisi liian lujaa. Ajoi lähes koko matkan max n 50 km/h kakkosvaihteella. Pitkän keskustelun päätteeksi päätti kokeilla ajaa kolmosella. Kytkimen käyttö ei ollut kovin jouhevaa...lopuksi muutakin kuin peukutusta....

• Olen.haamu.kuitenkin

Hyää iltaa. Olen Ensio "Häkä" Koivunen, kuuluisa liftarimurhaaja, pakokaasulla. Vainaa tällä hetkellä.

• Mitänepelkäävät

Olen joskus 'pikkutyttönä' tanssireissulla vai mikäköhän reissu se oli kun siitä on niiin pilun kauan. Mutta sitäkin useammin olen ottanut liftareita kyytiin. Ja saanut sitten läheisten haukut palkaksi: sellaista ei saa / voi tehdä! Miten sinä uskallat? Et enää ikinä ota. Jne.

• Anonyymi

ex-vaimon kanssa liftattiin ehkä väärään autoon, oltiin konsertissa ja yöllä oltiin tiellä liftaamassa tuli tumma linja-auto vaimo huiskutti ja auto pysähtyi sanoin heti olet sitten työkaveri et vaimoni, sanoi mitä tarkoitat.
      Noustiin autoon vaimo käveli peräosaan istuin kuskin taakse, näin peilistä pullo oli heti esillä vaimo otti ryyppyjä ei mennyt pitkään kun istui jonkun sylissä katseli auton eteen ei tiennyt että näin, rintoja hyväiltiin rohkeasti vaimo siirtyi tumman seinän taakse sen verran näin että istuu hajareisin jonkun sylissä, takaa siirtyi joku nuori nainen eteenpäin istumaan. Kävelin melkein taakse levyn taa istumaan, kuulin kuinka vaimo huokaili miehen isoa kalua muut naureskelivat ja sanoivat sun työkaveri ei taida tietää mitää saat. Mies kehui vaimon isoja rintoja Kaija kiljahteli siihen malliin että sai kunnolla kyrpää. Minun viereen tuli nuori tyttö tiukka paita päällä ja minihame aika lyhyt, kertoi että tuo luuska tuli panettamaan itseään hyväilin työn polvia ja kun hyväilin ylempää oli ilman housuja nauroi annatko kyrpää ja aukasi housut nousi heti syliin tosi tiukka pillu ei kunnolla saanut sisään kuiskasi isä tappaisi jos tietäisi kysyin ikää kuiskas korvaan viisitoista. työsi pillua voimakkaasti vastaan kuiskasi sulla on isompi kuin noilla kalu ylsi pohjaan ja jäi vielä varaa pillu oli kuin tiukka putki mutta liukas laskin sisään kun tyttö riekkui orgasmissaan. Nousi ja meni taakse kuulin kun yksi humalassa torui kun oli naittanut itseään.
      Vaimolla oli varmaan kolmas mies naitavana kiljui kun tuntui niin hyvältä. Viereen tuli toinen nuori tyttö, kuiskasi sisko kertoi että olet hyvä.
      Tytöllä oli pienet rinnat mutta isot kovat nännit kokeilin pillua hennot karvat pillun päällä sanoin et saisi olla täällä pyyteli sievästi jos vähän nousi pistumaan syliin vasten näykin nännejä tyttö piti kaluta kiinni tuli lähelle ja ohjasi kalua sisään tunsin oli ihan märkä spermasta tämä oli vielä tiukempi tuli omaan tahtii kalua pitkin kysyin siskosta kertoi että on pikku sisko kaksi vuotta nuorempi mutta on nainut jo vuoden tuntui että nahka repiää mutta alkoi liukastua kalu sopi vain noin puoleen väliin sisään hieroin sormella pyllyn reikää limaa oli paljon työnsin sormen sisään tyttö alkoi täristä ja pillu tarttui kiinni jännitti lihaksia niin kovasti lantio täristen olin pohjassa kalu paisui ja laukesin tyttö istui pitkään kalu sisällä kuiskasi olet paras.
      Jäätiin kylillä pois kyytistä, kotona vaimo sanoi että oli ottanut viideltä mieheltä sisään kahdesti, huomasitko kun istui edessä sanoin en huomannut.
      Aamulla sanoi että aristaa pirusti seuraavalla viikola kävi lääkärissä sai visva syylän onneksi oli niin hellä että ei naitu.
      Kuulin että orkan pojat jäi kiinni alikäisten kanssa olemisesta mutta meistä ei puhuttu mitään. Myöhemmin meilläkin kariutu suhde ei tämän takia mutta muuten.
      Jos olen pitkään ilman naista näen unta että nain nuorta tyttöä ja tosi tiukkaa herään aina ennenkuin tulen.

• Anonyymi

En. Mutta Olimme teineinä joku 15-16 vuitiana menossa Malmin aseman kohdalla ( H.Ki 70)käveleen Merjan kanssa Malmin hautuusmaan vieren Karviaismäkeen. Siellä asui koulukaverimme Irene. Merja sanoi Irene on kipeä,menään katsomaan.Auto pysähtyy siihen. Merja jutelee sinä oleville, minulle tuntemattomat kaksi poikaa. Merja sano minulle noi on prodini kaverit ,Lupasivat viedä meidän Karviaismäkeen .Ei vaaraa,ovat proidin kaverit. Todelisuus muuta.Mitä en siloin tienyt. Toinen oli Merjan suhde. Ja auto meni mualle , Kuski raiskasi minut ja Merja vain nauroi.Mentin netsyteni. Aika joloin polisit yhteiskunta ei olisi noterannut asia. vuosi siis joku 1968-1969.

• Anonyymi

Olen kerran yrittänyt nuoruudessani liftata mutta ei kukaan ottanut kyytiin. Olin päässyt juuri rippikoulusta ja oli tarkoitus mennä maalle. Kun huomasin ettei matka näin liftaamalla etene kävelin yli 30km ja pääsin perille. Mutta kun sitten ajoin rekkaa yli 40 vuotta otin kyllä liftareita kyytiin useinkin.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe