Voihan V! – Pojat taidemuseossa

Kävimme viikolla ystävättäreni kanssa Helsingissä Kaupungin taidemuseossa, jossa on mielenkiintoisia näyttelyitä, mm. tulevien taiteen maistereiden näyttely. Yksi heistä oli rakentanut suuren, noin 2,5 x 2,5 m kokoisen mielenkiintoisen näköisen modernin veistoksen. Veistos oli rakennettu puoliksi piilossa olevien polkupyörän renkaiden päälle, joten se taitaa olla helposti siirrettävissäkin. Veistoksen vieressä oli kyltti, joka antoi luvan koskea ja tutkia teosta.

Yleisvaikutelma teoksen väristä oli vaaleanpunainen ja siinä oli erilaisia jäykemmästä ja pehmeämmästä materiaalista valmistettuja ulokkeita. Oma huomioni kiinnittyi ensiksi korkeuksissa olevaan ihmisnenää muistuttavaan osaan ja katse lähti seuraamaan ”nenästä” alaspäin reunustavia pehmeitä taipuisia ulokkeita, joita yksi paikalla olleesta kolmesta noin 10-12 -vuotiaasta pikkupojasta heilutteli samalla, kun kaverinsa kömpi niiden välissä olevaan vaaleanpunaisella kankaalla verhottuun aukkoon. Kolmas poika odotti vuoroaan vieressä katsellen ja kaikki olivat ihan hiljaa. Kesti hetken ennen kuin tajusin mitä teos kuvaa. Oivallus hymyilytti ja totesin ääneen ystävälleni, että onpa kiva nähdä reippaita poikia tutustumassa taiteeseen. Lisäsin vielä pojille: ”Nyt te voitte kertoa käyneenne siinä paikassa, jonka nimeä monet kaverit käyttävät tietämättä mistä puhuvat”. Pojat katselivat vakavina ja jatkoivat puuhiaan. Kun palasimme hetken päästä samaa reittiä, yksi pojista kömpi parhaillaan aukosta verhon takaa jalat edellä ulos. Totesin pojille, että useimmiten siitä aukosta tullaan pää edellä, ja ystäväni lisäsi, että poika oli uudelleen syntymässä perätilassa. Ihmettelin, että pojat olivat niin rauhallisia ja vakavia, eivätkä yhtään hihitelleet tai hämmentyneet edes täti-ihmisten kommenteista.

Asia selvisi minulle vasta myöhemmin illalla, kun sain miesnäkökulmaa asiaan. Pojat eivät todennäköisesti tienneet, mitä taideteos kuvasi. He käyttivät hyväkseen tilaisuutta saada seikkailla ja kokea. Hieman hymyilyttää, kun ajattelen, mitä pojat tuumivat, kun heille kotona tapahtumasta aikuisille kerrottuaan luultavasti selviää, missä olivat käyneet. Tapahtuma antoi oman hauskan lisänsä taidenäyttelykäynnillemme. Suosittelen teillekin, - Jos joku lähiviikkoina käskee teitä painumaan v…uun, kannattaa noudattaa käskyä ja suunnistaa taidemuseoon.;))

Perjantaisin Kaupungin taidemuseoon ja sen vieressä olevaan Kulttuurien museoon pääsee ilmaiseksi. Käykääpä katsomassa, siellä on paljon muutakin mielenkiintoista nähtävää.

Mitä mieltä sinä olet, pitäisikö taiteen olla vakavaa?

Oletko äskettäin kokenut mielenkiintoisia ja/tai hauskoja kulttuuerielämyksiä?

8

859

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • me-ha

Kävin viikko sitten Koffin Taidemuseossa Bulevardilla katsomassa kuinka Oluella on rikastuttu jo aikoinaan.Mahtava taidekoti siellä on ollut.

Eilen olin Hartwall Areenalla katsomassa Mamma Mia musikaalin, upea juttu sekin.Kahdenviikon päästä Lintsille UIT:n näytökseen Da Lintsi-koodi. 3 teatterilippua on jo hankittuna kesäteattereihin (Suomenlinna Hki, Pyynikki Tre ja Tuusulan Krapille),että kulttuuria on tiedossa.

Niin, tosiaan olin myös Areenalla katsomassa Euroviisujen Finaalin ensimmäisen harjoituksen.Se oli hieno kokemus olla kerran elämässään paikalla katsomassa,vaikka en Euroviisu-ihminen olekaan, mutta oli hienoa nähdä paikanpäällä se valo-show!!
      Voitin sinne 2 lippua,joten en sitä maksanut itse huiiii !!!

Syksyllä taas sitten jatkuu museokierrokset,kyllä niitä Helsingistä löytyy, kun asian vain oivaltaa :)

• arviot näkemästäsi, kun olet käynyt.

Tuosta Suomenlinnan Tuntemattoman esityksestä kuuluu tulevan ihan uudenlainen. Kuulimme äskettäin Väinö Linna -illassa teatterinjohtaja-ohjaaja Mika Myllyahoa ja näimme pätkän ensimmäisistä puheharjoituksista uusissa Ryhmäteatterin tiloissa Urheilutalolla. Jäin miettimään, ostaisinko liput ja jaksaisinko istua kolme tuntia kovilla penkeillä. Mielestäni esityksiä on nykyään usein venytetty ihan liian pitkiksi ja peffatuntumasta on tullut yksi arviointiperusteista.;))

Jään odottelemaan arvosteluita ja sinunkin mielipidettäsi ennen lippujen ostamista. Puuduttavista kokemuksista en haluaisi enää maksaa. ;))

• aikanaan
        optimisti-orvokki kirjoitti:

arviot näkemästäsi, kun olet käynyt.

Tuosta Suomenlinnan Tuntemattoman esityksestä kuuluu tulevan ihan uudenlainen. Kuulimme äskettäin Väinö Linna -illassa teatterinjohtaja-ohjaaja Mika Myllyahoa ja näimme pätkän ensimmäisistä puheharjoituksista uusissa Ryhmäteatterin tiloissa Urheilutalolla. Jäin miettimään, ostaisinko liput ja jaksaisinko istua kolme tuntia kovilla penkeillä. Mielestäni esityksiä on nykyään usein venytetty ihan liian pitkiksi ja peffatuntumasta on tullut yksi arviointiperusteista.;))

Jään odottelemaan arvosteluita ja sinunkin mielipidettäsi ennen lippujen ostamista. Puuduttavista kokemuksista en haluaisi enää maksaa. ;))

Mutta odotukset on kyllä kovat, ainakin viimekesänä Täällä Pohjantähdenalla oli mahtava kokemus Kom Teatterin esityksenä. Penkit on puisevat, mutta siellä on huopia pehmikkeeksi ja lämmikkeeksi tarjolla. Uskon että kannattaa tilata liput,jos niitä vielä on saatavana, olin lukevani jostakin, että kaikki on näytökset olisi jo loppuunmyyty?

Me-Ha

• PellePeloton

... tuollaisia oivalluksia taiteilijoilta.

Saisi olla "käyttöversioitakin", näyttelyiden ulkopuolella. Ehkä varhaisnuorisonkin kielenkäyttö vähän siistiytyisi, kun asiat selkenisivät.

Toisaalta, kyllä ne heti vandalisoitaisiin, jos ihan kadulla olisivat, tai leikkipuistossa.

• KristaTee

:))

• Pirre*

keksivätkin - taiteilijat :)

Niin. hyvähän se teidän siellä kulttuurin mekassa, - jos kävisi jonkun kesäteatteri esityksen katsomassa, ja yhet Retretit - siinäpä ne meikäläisen kylttyyrit luultavasti.

• Pelle1Peloton

...panna muutama pari suksia siihen viereen?

Aika yleinen kehotushan on:

"Suksi V...:uun"

• Aamutuima

Olipa siinä kulttuurielämystä kerrakseen ja vielä konkretisoituna.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      87
      3217
    2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      2917
    3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2435
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2273
    5. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      74
      2179
    6. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      2026
    7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1616
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      19
      1593
    9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1440
    10. Toiselle puolikkaalleni

Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      32
      1423
    Aihe