Tanssimattomat lavoilla

lavakävijä

Mikä saa tulemaan tanssilavalle vain istumaan ja katsomaan? Voiko sellaisesta illasta nauttia ja saako sellainen ilta tulemaan lavalle uudemmankin kerran?

Ymmärrän paikalleen pysähtyneisyyden jos tullaan katsomaan vain artistia, mutta silti usein kuitenkin on tanssikengät jalassa ja ykköset päällä ja on kotona lähtiessään kaiketi ollut tarkoitus tanssahdella. Luonteen ujous toki on hidaste, joillekin ehkä este, mutta kaikkeen tottuu. Vai onko tanssilavojen ilmapiiri lamaannuttanut paikoilleen? Tunnelma lavoilla on mielestäni joka puolella täysin ok. Mukaan vaan!

Itse rakastan tanssia yli kaiken, jos ei tule haetuksi, haen sitä suuremmalla vimmalla omalla hakuvuorollani ja kun toimii nopeasti - saa tanssia ja illasta tosiaan saa nauttia.

Käykö niin, että sitten seuraavalla kerralla päätät rohkaistua ja hakeutua tanssimaan? Millaisin miettein siellä sivussa?

Tulkaa nyt ihmeessä tanssimaan!

12

2506

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joskus sivustakatsoja

Itsekin tuossa arvailit syitä, jotka varmaan joidenkin kohdalla ovat ihan todellisia.

Minulla syitä on ollut useita ja ne ovat ajan myötä muuttuneet.

Ihan ensimmäisellä kerralla en tanssinut, koska en osannut. Halusin vain aistia tunnelmaa ja katsella miltä touhu näyttää. Sen jälkeen menin kurssille ja seuraavat kerrat tanssin tiiviisti.

Jollakin kerralla ei sitten ollutkaan enää samoja kurssilta tuttuja naamoja paikalla, enkä uskaltanut vaatimattomien taitojeni takia hakea ketään vierasta. Päätin kuunnella musiikkia. Viihdyin silti ihan hyvin. Oma asenne ratkaisee miten tansseissa viihtyy tanssimattomana.

Myöhemmin, jo taitojen kartuttuakin olen joskus mennyt tansseihin ihan vaan musiikkia kuuntelemaan, jos artisti on ollut vähemmän tanssittavaa musiikkia esittävä, mutta muuten mielenkiintoinen. Teen itselleni selväksi jo tansseihin lähtiessä, että nyt ei tanssita. Ei sitten harmita, jos en tanssi koko iltana. Menen paikalle kuitenkin normaalissa tanssivarustuksessa siltä varalta, että joku nainen sattuisi hakemaan. Tanssista en näilläkään kerroilla kieltäydy, jos haetaan.

Joissakin harvoissa tansseissa olen istunut lähes koko illan, koska hyviä tanssitettavia ei yksinkertaisesti ole ollut. Aina ei huvita lähteä laahustamaan sosiaalifoksia, jos musiikista olisi muuhunkin.

• kohta 30 vuotta tanssinut

Ei aina jaksa talutella huonoja/tyhmiä/rumia/osaamattomia/vanhoja mimmejä pitkin lattiaa. Silloin on mukavampaa tanssia vaikka yhdet biisit sen lavan ainoan osaavan kanssa ja katsella loppuaika.

• Kokenut

Niin..Naisia on moneksi mutta myös miehiä..
        Horjuvia kaljamahoja joka lavalla..
        LISÄKSI..monesti se kaunotar hoikka ja nätti onkin kuin rautakanki kun yrität viedä.
        JA se pullukka mennä mutkuaa niin sulavasti ettei tarvitse kuin pistää parastaan..siinä tanssin ja ihmisten liikunnallisuuden pieni viehätys..kokeilkaa ilman ennakko luuloa.Voitte yllättyä

• tuon

olevan jokaisen oma henkilökohtainen pätös.

• Myös tanssittua

Moi isutskelen usein tanssien alussa katsellen olisiko paikalla tuttuja!
      Niin toinen syy on myös se että mielellään katselen kauniita kauniisti pukeutuneita naisia.
      jos he ovat kerran nähneet niin paljon vaivaa itsensä laittamisessa niin kyllä kai heitä jonkun pitää myös katsoakin
      Ja näitä lumoavan hurmaavia ilmestyksiä ilokseni huomasin myös viime lauantaina sankoin joukoin.
      No viimein pääsin valitsemaan noiden ihastuttavien Leidien joukosta sopivia tanssipartnereita
      ja löytyihän sieltä oikeita helmiä ja olihan todella Huumaava tanssi ilta!
      Nyt odotelen seuraavaa tanssi iltaa kiihkeästi.
      Ensi lauantaina onkin tähtisolisti että voipi olla ruuhkaa

• lavakävijä

lavalla käy kohteliaita Herrasmiehiä ja Naiset saavat olla Naisia ; )

Huumaavia tansseja Sinulle paljonpaljon!

• -kiivi-

Itse olen havainnut miten tanssi kulttuuri muuntautuu niin moneksi... tanssi seurojen porukat hakevat vain "omiaan" ja me muut jäämme penkille katselemaan ja kuuntelemaan hyvää musiikkia. Taso on kova ja siinä on pärjättävä viikottaisella tansseissa käymisellä, kun kaikilla ei ole mahdollista osallistua viikottaisiin treeneihin. Olen myös huomannut, että ei enää malteta odottaa niin kauan, että mies on palauttanut naisen... vaan sitä otetaan jo siinä vaihdossa, niin että penkille jäätiin taas katselemaan. Ei todellakaan tarvitse olla ujo... vaan ehkä kohtelias ja hieman hitaan puoleinen:)
      Mielestäni pitäisi malttaa toki, niin pitkään, että mies on palauttanut daaminsa. Silloin suotaisiin muillekkin mahdollisuus.

• ...että mes pahastuu siitä ruuhkalta välttymisestään, kun ei tarvitsekaan tunkea moninkeraisen vellovan massa läpi palauttamaan edellistä tanssitettavaansa rivistöön.

Useimmat naisetkin ovat tyytyväisiä, kun heidät vapautetaan jo ennen sitä joko hakeutumaan paikalleen tai hakemaan jotakuta toista miestä, joka juuri on vapautumassa.

Tähän siis viittaan: "...ei enää malteta odottaa niin kauan, että mies on palauttanut naisen... vaan sitä otetaan jo siinä vaihdossa, niin että penkille jäätiin taas katselemaan."

Minä ainakin olen aina ollut tyytyväinen siihen, että pääsen pois ruuhkasta. En muutenkaan ole koskaan hakurivissä tuupittavana ja paniikkihaun kohteena kenen tahansa mukaan napattavana.

Samanhenkisiä miehiä (ja naisia) on kokeneissa tanssijoissa paljon.

Niinpä, sitten vielä tähän: "... tanssi seurojen porukat hakevat vain "omiaan" ja me muut jäämme penkille katselemaan ja kuuntelemaan hyvää musiikkia. Taso on kova ja siinä on pärjättävä viikottaisella tansseissa käymisellä, kun kaikilla ei ole mahdollista osallistua viikottaisiin treeneihin."

Ei se viikottainen treeneissä käyminen ole ollenkaan ainoa tie pysyä mukana. Isekään en enää aikoihin ole säännöllisesti harjoitellut.

Samalla tavalla aikoinaan hyvän tason hankkineita naisiakin on vaikka kuinka paljon.

Vallan mainiosti pysyy mukana, kun katselee ympärilleen ja ottaa oppia, jos näkee jotakin uutta ilmaantuneen. (Sitäpaitsi netissäkin on hyvä videoklippeja vaikka kuinka paljon.)

Naisenhan ei tarvitsekaan kaikkea uutta opetella, jos mies vain osaa viedä. Kyllä ne uudetkin temput silloin sieltä löytyvät. Jos eivät ihan ensimmäisellä kerralla mene ihan nappiin, niin toisto heti perään, ja jo menee.

Aivan joka ikisen tanssi-illan aikana on noin asia vähintään yhden kanssa järjestynyt -usein useammankin.

Tuo taas on aivan liikaakin viime aikoina esiin nostettu asia, että taitavat tanssivat keskenään.
        Aivan luonnollista, jo senkin vuoksi, että ovat tuttuja, mutta muutenkin on aivan normaalia kaikissa harrastuksissa, että samantasoiset viihtyvät parhaiten keskenään. Sillä tavoin hommasta saa eniten irti.

Panostettu sillä tasolla yleensä on asiaan paljon (aikaa, rahaa ja energiaa). Niinpä sitä mieluusti joskus kovalla työllä ansaitsemiaan hedelmiäkin nauttisi.

• perusoikeus

Siis minä ainakin olen päättänyt olla vain yleisönä, jos joskus eksyn paikalliselle lavalle iltaa viettämään, koska lahjakkaimpien tanssinosaajien tanssisuorituksen seuraaminen on vähän kuin seuraisi oikeaa kilpatanssitapahtumaa.

Eli voihan tanssista nauttia yleisönäkin - vai voiko ? Haittaako se tanssivien tanssinautintoa, jos me sivustaseuraajat oikein tarkkaan katsomme, miten se homma menee ? Tämä oli siis aito kysymys, eli en todellakaan tule pällistelemään, jos se haittaa, onhan niitä muitakin kesäillan harrastuksia, kuten vaikka tuulastus tuolla järvellä.

***kaks vasenta jalkaa***

• "Eli voihan tanssista nauttia yleisönäkin - vai voiko ? Haittaako se tanssivien tanssinautintoa, jos me sivustaseuraajat oikein tarkkaan katsomme, miten se homma menee ?"

Nauttimisesta en tässä tapausessa puhuisi, mutta toki saa minunkin toikkarointia seurata, jos vain katsojan naurulihakset kestävät. Saattaa se joskus nostaa lievän punan poskille, jos huomaan tulleeni tarkkailun alaiseksi, mutta ei se haittaa. Yleensä ei tule juurikaan "yleisöä" katseltua, vaan omaa paria ja lähellä olevia pareja.

• lavakävijä

Ei nyt ollenkaan ollut siitä kyse, etteikös siellä lavalla saa vain istua ja katsella!!! TIETYSTI SAA! Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi katsoo ja se tosiaan on jokaisen ihan oma asia, mutta tanssivana ihmisenä kysyinkin, että "Voiko sellaisesta illasta nauttia..." jos ollaan enemmän niin kuin paikallansa. Minä kun en ITSE sellaisesta nauttisi... Me ollaan niin erilaisia kaikki, mikä rikkaus!

Itse vastustan kovasti sellaisia jyrkkiä rajoja, mitä väkisin kaikki muut kuin itse tanssia harrastavat asettavat. Muodostetaan rajuja ennakkoasetelmia ihmejutuilla ja pelotteluilla, joka meinaa karkoittaa tanssi-innostuneet aloittelijat kokonaan pois karkeloista. Sitten kun tulee lavalle, niin jo alkaa helpottaa... ihan tavallisia ihmisiä siellä pyörii... ; )

Onhan se selvää, että oman tasoinen tanssittaja on mieleinen... ja itse asiassa... sellainen joka osaa pikkuisen paremmin. Näin sanon naisena, koska nainen seuraa ja se haastaa ihan valtavasti kun mies osaa vähän enemmän. Siinä voi sitten testata sitä omaa tasoon, että missä mennään ja mokatakin saa ihan ja edelleenkin tanssit jatkuu. En edes yrittäisi tyrkyttää itseäni sellaisille, joitten aavistan ja omin silmin näen tanssineen huomattavasti itseäni kauemmin, johan sen näkee kuvioista, vauhdista ja siitä sulavuudesta ja kaikinpuolisesta sujuvuudesta ketä nyt ei elämän tässä vaiheessa kannata lähteä metsästämään... Ja luoja paratkoon.. olen sellaiseen aivan liian hidas!

*** kaksi oikeaa kättä *** ; )

• Lyyli
        lavakävijä kirjoitti:

Ei nyt ollenkaan ollut siitä kyse, etteikös siellä lavalla saa vain istua ja katsella!!! TIETYSTI SAA! Jokainen tehköön niin kuin parhaaksi katsoo ja se tosiaan on jokaisen ihan oma asia, mutta tanssivana ihmisenä kysyinkin, että "Voiko sellaisesta illasta nauttia..." jos ollaan enemmän niin kuin paikallansa. Minä kun en ITSE sellaisesta nauttisi... Me ollaan niin erilaisia kaikki, mikä rikkaus!

Itse vastustan kovasti sellaisia jyrkkiä rajoja, mitä väkisin kaikki muut kuin itse tanssia harrastavat asettavat. Muodostetaan rajuja ennakkoasetelmia ihmejutuilla ja pelotteluilla, joka meinaa karkoittaa tanssi-innostuneet aloittelijat kokonaan pois karkeloista. Sitten kun tulee lavalle, niin jo alkaa helpottaa... ihan tavallisia ihmisiä siellä pyörii... ; )

Onhan se selvää, että oman tasoinen tanssittaja on mieleinen... ja itse asiassa... sellainen joka osaa pikkuisen paremmin. Näin sanon naisena, koska nainen seuraa ja se haastaa ihan valtavasti kun mies osaa vähän enemmän. Siinä voi sitten testata sitä omaa tasoon, että missä mennään ja mokatakin saa ihan ja edelleenkin tanssit jatkuu. En edes yrittäisi tyrkyttää itseäni sellaisille, joitten aavistan ja omin silmin näen tanssineen huomattavasti itseäni kauemmin, johan sen näkee kuvioista, vauhdista ja siitä sulavuudesta ja kaikinpuolisesta sujuvuudesta ketä nyt ei elämän tässä vaiheessa kannata lähteä metsästämään... Ja luoja paratkoon.. olen sellaiseen aivan liian hidas!

*** kaksi oikeaa kättä *** ; )

Aloitin lavatanssit syksyllä melkein nollasta. Kansantanssissa olin kyllä oppinut polkkaa, valssia, jenkkaa ja nuo tanssit, mutta en osannut mitään foksia, fuskua j.n.e.

Toki olen huomannut että jotkut porukat tanssivat vaan keskenään, tanssikoon minun puolesta... Luulen että aika paljon on kiinni omasta suhtautumisesta. Jos on iloinen, positiivinen ja halukas oppimaan, niin pääse jyvälle suht nopeasti. Kurssilla tapaa paljon ihmisiä, mutta totesin että minulla on paljon muita tanssikavereita, ehkä koska pyrin naistenhaulla myös tutustumaan uusiin miehiin. Jos hyvin käy, ne tulevat hakemaan myöhemmin. Ja jos tosi hyvin käy, mies on minua selvästi taitavampi, tulee vuorollaan hakemaan, ja minun itsevarmuus mahdollisesti kasvaa hieman. Jos mies ei koskaan hae, ymmärrän ettei kannatta yrittää uudestaan.

Näin on tanssituttavien määrä kasvanut aika lailla syksystä lähtien. Ja olen aivan myyty tähän hommaan...

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      97
      2821
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1804
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      382
      1670
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1447
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1257
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1146
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe