Ihmettelen, että niin monet miehet ovat uskovaisia ja vaativat naiselta evankelisluterilaisuutta. Missäköhän ateistit ovat? Suomessa kirkosta eronneiden määrä on koko ajan kasvussa, mutta silti heitä löytää todella huonosti. Tyypillisesti älyköt ovat ateisteja, mutta heitä ei taida olla suomi24.fi-palstalla. Kirkkohan ei edusta hyveellisiä arvoja ja lähes ainahan kirkko on ollut tiedettä vastassa.
Itse en kyllä ymmärrä miehiä, jotka kuuluvat kirkkoon, mutta eivät edes käy kirkossa koskaan. Miksi he maksavat kirkollisveroa turhaan. Pidän tällaisia miehiä laiskoina ja vähän sovinistisina. Naisten on ehkä helpompi erota kirkosta, kun tietävät, että esim. evankelisluterilainen uskonto syrjii naisia, islamista puhumattakaan.
Miksi miehissä niin paljon uskovaisia?
35
1784
Vastaukset
- Ateisti ja taatusti
Eiköhän se ole yksi tapa miehillä yrittää ns. viilata naista silmään; teeskentelemällä uskovaista. Eihän naisella tulisi mieleenkään epäillä kristittyä miestä petturiksi tai huijariksi...
- Jumalattoman fiksu
Kristinusko, kuten useimmat muutkin uskonnot, ovat melko vanhoillisia ja perhekeskeisiä seksuaalimoraaliltaan. Siksi "uskossa oleminen" on tapa sanoa olevansa luotettava, vieläpä hyvin perustavanlaatuisesti. Jos jumalten nimiin jotain vannotaan, sellaisen luulisi pitävän. Jotenkin minusta tuntuu, että tämä on aika suuri syy uskonnolle. Toinen vastaava syy on sitten se, että sen avulla halutaan saada muut noudattamaan oman tahdon mukaista seksuaalimoraalia, ne neitsyet ja muut. Kukapa ei moista haluaisi.
Mutta mistäpä se oikeasti kertoo, vaikka usko olisikin "aitoa". Ihmiset ovat ihmisiä vaikka voissa paistaisi. Piispa Ilkka Kantola petti vaimoaan avioliitossa olevan naispapin kanssa. Samoin tiedän erään tutun papin käyneen huorissa; en tiedä seurusteliko hän juuri tuolloin. Eli eipä tuo uskovaisuus oikeasti mitään mistään kerro. Johan se on tutkittua tietoa, että fundisten avioliitot hajoavat paljon ateisteja helpommin, joskin liberaalimmat evlutit ovat ateistien kanssa melko samalla tasolla.
Eräs entinen kaverini aikoinaan "tuli uskoon", löysi uskovan naisen, meni naimisiin kunnon kirkkohäillä ja petti vaimoaan minkä ehti, kuuleman mukaan muun muassa prostituoidun kanssa. Minua ateistia ei huvittanut olla sellaisen uskovan kanssa enää tekemisissä.
eikös kirkko ole juuri se joka pitää yllä keskustelua moraalista ja auttaa huonompi osaisia?
- minulle ainakin
Niin rippikoulussahan sitä opitaan kaikenlaisia hyviä tapoja, kuten nuotiolla papin ohjauksella pierun polttamista, ryyppäämistä ja ilman kondomia tapahtuvia seksikokeiluita.
Evankelisluterilaiset ovat kyllä kovempia pettämään kuin ateistit, he ovat vain tekopyhiä. Kirkko on sellainen työpaikka, jossa on eniten työpaikkakiusaamista. Naisia syrjitään törkeästi, vaikka laki kieltää syrjimisen. Lait perustuvat yleisiin moraalikäsityksiin. Kirkko näyttää olevan lain ja moraalin yläpuolella.
Kirkkohan ei käytä verorahoja kokonaan köyhille, vaan vain pieni osa 10,6 % menee köyhien auttamiseen. Parempi olisi antaa sama raha hyvänntekeväisyyteen.
http://www.eroakirkosta.fi/ tarjoaa sinulle tietoa.
- sillälailla
Usko ei ole kirkkoseremonioissa ja rituaaleissa. eikä katso sitä että kuuluuko johonkin kirkoon vai ei.
- oljenkorsi
Taustalla alkoholismi, huumeet, puolison kuolema tai vakavat rikokset jne...
Mies saattaa napsahtaa uskoon ollessaan todella pohjalla.
Monesti ainoa pelastus.
Tietysti kutsumususkovaisia on myös.- käsitellä
asioita. Eli helppo ratkaisu on tulla uskoon, kun ei osaa käsitellä asioita päässään. Kyllähän näitä on paljon, jotka ovat tulleet uskoon rankkojen kokemusten jälkeen esim. Anne Pohtamo ja Tanja Karpela. Toisilla uskonto näyttää olevan myös keino saada julkisuutta.
- sitä
käsitellä kirjoitti:
asioita. Eli helppo ratkaisu on tulla uskoon, kun ei osaa käsitellä asioita päässään. Kyllähän näitä on paljon, jotka ovat tulleet uskoon rankkojen kokemusten jälkeen esim. Anne Pohtamo ja Tanja Karpela. Toisilla uskonto näyttää olevan myös keino saada julkisuutta.
tarkoitin.
Ei pystytä kantamaan vastuuta omista teoista/ajatuksista.
Ihan hyvä se vaan on jos joku uskoon tulemisella löytää itselleen tarkoituksen.
- humanistimiekkonen
Riippuu mistä ihmisryhmästä etsit seuraa. Itse olen akateeminen humanisti ja tuttavapiirissäni ateismi on enemmän sääntö kuin poikkeus. Luultavasti monille ihmiselle kirkon rituaalit (mm. kirkkohäät yms) ovat tärkeitä.
Eräs kokoomuslainen insinöörituttuni sanoi pitävänsä kirkoon kuulumattomia kommunisti-hippeinä. Kun sanoin, että itsekään en kuulu kirkkoon ja äänestän vasemmistoliittoa inssin suu lotkahti. Luuli kai erottavansa inhoamansa "punikit" jotenkin ulkonäöstä.- huuhaaheikki
Hiljattain radion uutisissa kerrottiin, että vihkimisistä 60% on kirkollisia. Tuo on varsin maltiillinen luku.
Kirkosta eroaa myös moni oikeistolainen. Vastaavasti esimerkiksi Vasemmistoliittoon kuuluu moni kristitty. Kristinusko ja vasemmistolaisuus eivät automaattisesti ole toisiaan pois sulkevia valintoja. Esimerkiksi Keski- ja Etelä-Amerikassa katolisella kirkolla on myös vasemmistolainen haara.
- kirkkoon
enkä vaadi mitään muitakaan kuulumisia yhtään mihinkään
- Mulqwist
Enemmän naisten ongelma on uskonnoista riippuvuus.Kaikenlaista loitsunlukijaa naisissa riittää.Uskontoa voi verrata täysin noituuteen,siunataan materiaa ja pyritään vaikuttamaan asiohin loitsun kaltaisin menoin.Missä niitä naisia on jotka eivät kuulu kirkkoon?
- tuonne
ateismipalstalle. Siellä on fiksua ja ulospäinsuuntautuvaa porukkaa, mutta valitettavasti myös raivopäisimmät hihhulit. ;)
- "uskovainen"
Ainakin minusta ateistejakin riittää ihan kylliksi. Itsellä on usein päinvastainen tilanne, eli muuten profiili vaikuttaa todella kiinnostavalta, mutta kun on se "ateisti" siellä ylhäällä, niin alkaa hiukan epäilyttää... Itse nimittäin kuulun evankelisluterilaiseen kirkkoon (enkä näe mitään perusteltua syytä erota, kaikista kirkon ongelmista huolimatta), ja kun jostakin on tullut mielikuva, että ateistien joukossa on monia hyvinkin uskonnonvastaisia(tosin kyllähän ateismi itsessäänkin on eräänlainen "uskonto"...), niin eipä sitten jaksa vaivautua edes ottamaan yhteyttä.
Sanottakoon vielä se, että eihän kirkkoon kuuluminen välttämättä kovinkaan paljon kerro: eiköhän esim. evankelisluterilaisen kirkon jäsenistöön kuulu valtava kirjo ihmisiä, myös agnostikkoja (ja "hyviä" ja vähemmän "hyviä ihmisiä :)), ja niin saa minusta ollakin. Ja todettakoon vielä sekin, että ns. uskoon tuleminen viittaa ainakin minusta usein johonkin muuhun kuin "tavalliseen" evankelisluterilaisuuteen, esim. helluntalaisuuteen. Ehkä ei siis ateistienkaan kannata juosta evankelisluterilaisia karkuun - ja päin vastoin. Varmasti turhia ennakkoluuloja puolin ja toisin...?- -luulojasi
voisit karsia sieltä hölmöimmästä päästä: ateismi kun nimenomaan - ja ainoastaan - merkitsee jumaluskon puuttumista. Ole hyvä ja tarkista asia, niin et puhu läpiä päähäsi tuon enempää.
- luuloisimpia
ateisti ei tarkoita sitä että erityisesti käy jotain yhden miehen sotaa uskontoja vastaan vaan uskonnot ylipäänsä ei hetkauta millään tavalla
- suvaitsemattomia
luuloisimpia kirjoitti:
ateisti ei tarkoita sitä että erityisesti käy jotain yhden miehen sotaa uskontoja vastaan vaan uskonnot ylipäänsä ei hetkauta millään tavalla
toimivat siis oman uskonsa vastaisesti niin mitä sellaisesta ihmisestä pitäisi ajatella?
- Ei voi mittää
Se minua vähän harmittaakin, että esim. Suomi24:n treffiprofiileissa
ei ole sellaista vaihtoehtoa kuin agnostikko. En laske itseäni
ateistiksi, mutta en ole uskovainenkaan. Minuun sopivin vaihtoehto
siis olisi agnostikko, mutta kun sellaista vaihtoehtoa ei ole.
Silti valitsen ennemmin sen ateisti-kohdan kun jonkin uskontokunnan. - vaan...
-luulojasi kirjoitti:
voisit karsia sieltä hölmöimmästä päästä: ateismi kun nimenomaan - ja ainoastaan - merkitsee jumaluskon puuttumista. Ole hyvä ja tarkista asia, niin et puhu läpiä päähäsi tuon enempää.
Meinasin siis tuolla "uskonnolla" sitä, että kyllähän ateismissakin on uskomuksista kyse. Jos siis lähtökohtana on dikotomia tiede - uskonto, siitäkin huolimatta, vaikka ateismissa ehkä tieteelliset faktat painavatkin enemmän. Sitä paitsi ei uskonto ole yhtä kuin jumalusko, mietipä vaikka buddhalaisuutta.
- siis...
vaan... kirjoitti:
Meinasin siis tuolla "uskonnolla" sitä, että kyllähän ateismissakin on uskomuksista kyse. Jos siis lähtökohtana on dikotomia tiede - uskonto, siitäkin huolimatta, vaikka ateismissa ehkä tieteelliset faktat painavatkin enemmän. Sitä paitsi ei uskonto ole yhtä kuin jumalusko, mietipä vaikka buddhalaisuutta.
dikotomia tiede - usko :)
- sitä vaan,
suvaitsemattomia kirjoitti:
toimivat siis oman uskonsa vastaisesti niin mitä sellaisesta ihmisestä pitäisi ajatella?
ettei kukaan ihminen maapallolla ole täydellinen. Suvaitsemattomuutta, ennakkoluuloisuutta tai muuta vastaavaa on kaikissa.
- sitä vaan,
suvaitsemattomia kirjoitti:
ettei kukaan ihminen maapallolla ole täydellinen. Suvaitsemattomuutta, ennakkoluuloisuutta tai muuta vastaavaa on meissä kaikissa.
- ***************************...
vaan... kirjoitti:
niin Suomi24 Treffeillä kuitenkin ilmeisesti on ;) Siellä uskonto-kohdassahan se ateismi sinnikkäästi pysyy, muiden uskontojen rinnalla ;)
- kristinuskon..
sitä vaan, kirjoitti:
ettei kukaan ihminen maapallolla ole täydellinen. Suvaitsemattomuutta, ennakkoluuloisuutta tai muuta vastaavaa on meissä kaikissa.
ydinkohtia niin mitä pitäisi ajatella ihmisestä joka on *totaalisen* suvaitsematon?
- ehdoton vaatimus
Mielenkiintoisen asian esiin nostit. Itse olen myös tuon huomannut mutta en ole tarkemmin ajatellut sitä. Nyt kun siitä joku kirjoitti voi jotain ajatuksia laittaa.
Vaikken pohjimmaista syytä tiedäkään miksi ovat laittaneet sinne ihannekumppani kohtaan niinkuin ovat laittaneet. Luterilaisuus nyt on semmonen tiedä miskä sitä touhua pitäisi ajatella kun on pappeja jotka saa vapaasti julistaa ettei mitään helvettiäkään ole. Ja muutenkaan ei ole yhtenäistä puhumattakaan vakaumuksellista linjaa jonka takana kaikki ko. instituutiossa työskentelevät seisoisi.
Itse en ole jäsen missään uskonnollisessa yhteisössä vaikka näitäkin kysymyksiä tulee ajoittain pohdittua. Mutta mitään esim.kirkkohäitä itselleni tai lapsikastetta mahdollisille lapsilleni en haluaisi vaan se asia täytyy jokaisen ratkaista itse kun tulevat siihen ikään että, asioista ymmärtävät voivat itse päättää miten haluavat tehdä.
Mutta asiaan palatakseni olen tavannut monta joilla on mainittu tämä evlut eivätkä uskonkysymys ole olleet kynnyskysymys.
Toisaalta eivät kaikki itsensä ateistiksi luokittelevatkaan, jossain oli määritys sillekin, ole ateisteja sanan varsinaisessa merkityksessä se on aika voimakasilmaisu joskus tapauksille jotka vaan eivät usko mihinkään tai ole ajatelleet koko usko asiaa sen syvällisemmin.- huuhaaheikki
Ateismihan tarkoittaa jumalan olemassaolon kieltämistä. Sanaan kieltämättä liitetään tietty arvolataus, mutta käytännössä tämä merkitsee, ettei henkiolentojen olemassaololla tai näiden tunnustamisella ole keskeistä asemaa/ mitään merkitystä henkilön omassa elämässä.
Sinänsä kristityt suhtautuvat yhtä välinpitämättömästi monia muita uskontoja kohtaan, eli yhtä ateistisesti. Jos tuohon listaan lisätään vielä juutalaisten, kristittyjen sekä muslimien yhteinen Jumala, ei se tee "ateistista" kovinkaan poikkeavaa tapausta.
niitä uskovaisia miehiä siellä palstoilla, koska nillä sentään on elämän perusarvot kunnossa ja etsitään kumppania ihan tosimielellä. Itsekkin toivon että törmäisin sellaiseen naiseen jolla on elämän perusarvot kunnossa mutta sellaiseen ei täällä törmää, ikävä kyllä.
- askjffskjdhkjsdgf
kristinusko nimenomaan painota sitä, että ihminen on syntinen??? Aika hurskastelua, jos joku on vähemmän syntinen kuin joku toinen. Anteeksianto on tietty hyvä perusarvo - ei vain näytä olevan kovin helppoa uskovaisellekaan.
- kateissa?
Pidätkö jonkinlaisena elämän perusarvona sitä, että nähdään ja kuullaan näkyjä ja puhutaan mielikuvituskaverien kanssa? :D
kateissa? kirjoitti:
Pidätkö jonkinlaisena elämän perusarvona sitä, että nähdään ja kuullaan näkyjä ja puhutaan mielikuvituskaverien kanssa? :D
sitä että etsitään kumppania tosimielellä eikä mitään yhdenyön seksiseikkailua niinkuin täällä valitettavan moni sellaista hakee ja sitten nuo yhdenyön jutut joita en voi hyväksyä ikinä! Enkä sellaista ihmistä voi kunioittaa joka sellaista harrastaa tai on harrastanut. Se loukkaa sellaista ihmistä joka ei ole sellaista ikinä harrastanut. En sitten tiedä mitä uskonlahkoa tällä mielipiteelläni edustan, mutta tätä mieltä minä olen.
- .........
samu1 kirjoitti:
sitä että etsitään kumppania tosimielellä eikä mitään yhdenyön seksiseikkailua niinkuin täällä valitettavan moni sellaista hakee ja sitten nuo yhdenyön jutut joita en voi hyväksyä ikinä! Enkä sellaista ihmistä voi kunioittaa joka sellaista harrastaa tai on harrastanut. Se loukkaa sellaista ihmistä joka ei ole sellaista ikinä harrastanut. En sitten tiedä mitä uskonlahkoa tällä mielipiteelläni edustan, mutta tätä mieltä minä olen.
Jos joku evankelisluterilainen pappi pettää, niin kuvastaako se sitä, että evankelisluterilaisilla olisi arvot kunnossa ja ei olisi pettämistä. Kun Suomessa suurin osa on evankelisluterilaisia ja niin moni pettänytkin ja harrastanut yhden yön suhteita, niin et voi pitää, että uskonto jotenkin suojelisi tältä pahalta. Evankelisluterilainen uskonto antaa synnit anteeksi, joten voi harrastaa niin paljon pahaa kuin haluaa. Tekopyhää touhua olla uskovainen, kun ei ole kuitenkaan sen hyveellisempi ihminen kuin muutkaan.
......... kirjoitti:
Jos joku evankelisluterilainen pappi pettää, niin kuvastaako se sitä, että evankelisluterilaisilla olisi arvot kunnossa ja ei olisi pettämistä. Kun Suomessa suurin osa on evankelisluterilaisia ja niin moni pettänytkin ja harrastanut yhden yön suhteita, niin et voi pitää, että uskonto jotenkin suojelisi tältä pahalta. Evankelisluterilainen uskonto antaa synnit anteeksi, joten voi harrastaa niin paljon pahaa kuin haluaa. Tekopyhää touhua olla uskovainen, kun ei ole kuitenkaan sen hyveellisempi ihminen kuin muutkaan.
liittyy evankelisluterilaisuuteen mutta tietyt uskonnot eivät hyväky pettämistä eikä yhdenyönsuhteita eivätkä anna sellaisia anteeksi. On totta niinkuin sanoit että evankelisluterilaiset käyttäytyvät miten sattuu ihan sillä verukkeella että saavat kyllä anteeksi yläkerran herralta. Joten siinä olen kanssasi kyllä samaa mieltä mutta yleisesti siis tuo pettäminen /yhdenyön jutut ne vaan ei mahdu millään minun elämääni enkä voi sellaista hyväksyä.
- -----
ei tarttee onneksi vastata, jos profiilissa lukee ev.lut. jos ei kiinnosta. onhan siellä ateistejakin pilvin pimein. olisko ev.lut. miehillä sitten mielenkiintoisemmat profiilit, jos et ole ateisteja muka löytänyt. eikä ev.lut. Suomessa edes mitään uskovaisuutta tarkoita, se on osa kulttuuria.
- ainakin
Maksan kirjollisveroa (olen siis maailmankatsomukseltani ateisti) sen takia "turhaan" että koen, tai jopa tiedän, että kirkko saa rahoillani enemmän hyvää aikaan kun valtio omilla veroillaan. Peruskoulun jälkeen olen muutenkin tavannut verorahojani hyvin harvoin, sillä en ole juurikaan sairastellut tai opiskellut. Että mieluummin eroaisin valtiosta kuin kirkosta.
Ja mitä tulee "faktaasi" ettei suomi24 ole älykkömiehiä, niin tunnetko sitten jo kaikki suomi24 miehet noin perinpohjaisesti?- ajatella
Valtio se Suomessa kuitenkin kustantaa ilmaisen koulutuksen korkeakoulututkintoja myöten, ja kouluttautuminen kehittää yksilön ajattelua alasta riippumatta. Kirkko vastaa perinteisesti omastatunnosta - mutta kun moraalintajukin taitaa olla yleisinhimillinen ja sosiaalinen ominaisuus, eikä siis mitenkään erityisesti kristillisyyden tuottama hyve.
Ellei kiinnosta maksaa valtiolle veroja, voi koulutuksen ja terveydenhoidon ohella luopua myös mm. yleisten teiden, puistojen, liikennevälineiden ja turvallisuuden suomista eduista ;-)
Sitä en kuitenkaan hyväksy, että jopa yliopistoissa (kriittisen ajattelun ahjo, hah hah) lukukausi avataan jumalanpalveluksella, laitoskirjastoja siunataan ja tohtoripromootiossa marssitaan Tuomiokirkkoon. Suurin osa suomalaisista kuvittelee, että muuttumattomat traditiot sitovat jälkipolvia hamaan tulevaisuuteen. Ei se niin mene! Traditioillakin on historiansa, kyllä niitä voi muokata ja muuttaa! Mutta tässä kohdassa iskee yleensä joku käsittämätön ennakkoluulojen, "porvariarvojen" ja taikauskojen suma.
Täysjärkisellä ihmisellä on arvot kohdallaan ja ajattelukyky turvassa ja tallella - ei siihen mitään uskontunnustuksia tarvita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796