Onko kukaan käynyt omatoimisesti retkellä Gizan pyramideilla? Uskaltaako sinne mennä omatoimisesti lasten kanssa? Entä Egyptiläinen Museo, saako siitä mitään irti ilman opastusta?
Olemme menossa Sharmiin lomalle ja ajattelin lentää Sharmista Kairoon ja olla siellä yötä, ei kiinnosta lähteä lasten kanssa klo 02 yöllä bussilla kohti Kairoa, vähän liian rankka reissu lapsille - ja itsellekin...
Pyramideille omatoiminen retki
15
2665
Vastaukset
- kirska
Lokakuussa mennään kanssa sharmiin ja ei olla kyllä lähdössä sinne kairoon... Tehdään se matka sitten erikseen.
- Lokakuussa matkaan
Milloin lähdette? Me lähdemme 23.10. ja Aurinkomatkojen matkalle, Hilton Dream Villas huoneistohotelli...
- kirska
Lokakuussa matkaan kirjoitti:
Milloin lähdette? Me lähdemme 23.10. ja Aurinkomatkojen matkalle, Hilton Dream Villas huoneistohotelli...
Kun te olette vasta menossa. Eli lähdetään 16.10 ja hotellina Kiroseiz..
= )
- Egyptin kävijä
ette ole ennen Egyptissä olleet niin olisi kyllä hyvä olla mukana paikallinen opas Kairossa. Meno siellä on sen verran kaoottista, että tottumattomalla kestää hetken aikaa tottua liikkumiseen siellä jne. Ja pyramideilla turistien hyväksikäyttö on niin hurjaa, että olisi hyvä, jos olisi joku mukana vähän neuvomassa. Voisitte ehkä kysellä paikallisten järjestämiä retkiä tai mahdollisuutta "vuokrata" oma opas mukaan.
Ja riippuu ihan lapsista uskaltaisiko niitä viedä esim. Kairon tai Luxorin kaltaisiin kaoottisen liikenteen kaupunkeihin. Niissä pitää todella katsoa ettei juoksentele siellä täällä, seuraukset voivat olla kohtalokkaat. Sukulaisperheissäni on varsin vilkkaita muksujakin, joille en kyllä suosittelisi niitä matkoja ennenkuin lapset vähän kasvavat ja ymmärtävät että sinne ajotielle ei todellakaan mennä eikä kuljeta "jalkakäytävien" reunoilla - niin mitään jalkakäytäviähän ei oikeastaan edes ole. Jonkin verran joutuu kuitenkin kävelemäänkin vaikka taksilla pääsee sujuvasti joka paikkaan.
- pari..
Kertaa olen käynyt, kumallakaan kerralla ei ollut opastusta/paikallisia mukana. Taxilla pääsee downtownista kätevästi, hinta n. 20 puntaa. Ruuhka-aikana matka saattaa kestää pari tuntia. Gizazza on myös hotelleja, mövenpick on ihan pyramidien vieressä n. 500 m kävellen. Portilla on lippuluukku missä joutuu käyttämään hieman kyynerpäätä, jottei paikalliset kiilaile. Mitään ei kannata ottaa käteen/kuvata itseään kamelin kanssa jos ei ole valmis kinastelemaan. Mikään ei ole ilmaista vaikka joku niin sanoisi. Minulle henk. koht pyramidit oli pettymys, rasittavaa siellä on varsinkin kakarat jotka pörrää koko-ajan "kimpussa", jotkut tosin haluavat vain valokuvata valkoihoisia (osa tulee kouluretkelle kauempaa, ja heille blancot on uusi juttu, jotain mitä näkee vain TV:ssä)Toisella pyramidireissulla meinasin joutua tappeluun, kun paloi pinna siihen kusettamiseen ja tyrkyttämiseen. Pyramidit on ehkä kairon Hell hole, tämä tosin vain minun mielipide. Egyptiläisessä museossa riittää nähtävää, eikä mielestäni opasta tarvita, riippuu tietenkin kuinka syvällistä tietoa haluaa. Museossa täytyy erikseen maksaa tietyistä huoneista, pääsylipulla ei kaikkialle pääse. En tiedä saako siellä vielä kuvata, pari vuotta sitten se ainakin maksoi extraa, tosin itse salakuljetin kameran sisään;)
- ..............
Museoon pitää olla egyptiläinen opas mukana, nykyään sinne ei taida etes päästä ilman opasta. Oppaan saa museosta, maksusta tietenkin. Kameraa ei enään nykyisin sallita laisinkaan. Kiinni jäädessäsi, voit menettää kamerasi. Ovat välillä aika tiukkoja.
Pyramideilla pärjää kyllä jos on rauhallinen ja varaa riittävästi aikaa. Paikallinen opas aina plussaa.
Egyptissä kaikki maksaa tietenkin. Ihmiset yrittävät saada tienattua elantonsa, kuka mitenkin. Suurin osa paikallisista elää tosi köyhästi ja muutaman euron tienestiin saa tehdä tosi kovasti töitä. Omat tuttumme asuvat Gizan alueella, joten tiedän mistä puhun.
Hyvää matkaa! Egypti on näkemisen ja kokemisen arvoinen. - Egyptin kävijä
.............. kirjoitti:
Museoon pitää olla egyptiläinen opas mukana, nykyään sinne ei taida etes päästä ilman opasta. Oppaan saa museosta, maksusta tietenkin. Kameraa ei enään nykyisin sallita laisinkaan. Kiinni jäädessäsi, voit menettää kamerasi. Ovat välillä aika tiukkoja.
Pyramideilla pärjää kyllä jos on rauhallinen ja varaa riittävästi aikaa. Paikallinen opas aina plussaa.
Egyptissä kaikki maksaa tietenkin. Ihmiset yrittävät saada tienattua elantonsa, kuka mitenkin. Suurin osa paikallisista elää tosi köyhästi ja muutaman euron tienestiin saa tehdä tosi kovasti töitä. Omat tuttumme asuvat Gizan alueella, joten tiedän mistä puhun.
Hyvää matkaa! Egypti on näkemisen ja kokemisen arvoinen.tänä kesänä tuttaville näyttämässä pyramideja ja paikallisten ystävieni kanssa menimme sisään noin 1-2 punnan pääsymaksulla. Ulkomaalaisilta turisteilta hinta on kai 50 puntaa. Samoin Citadel maksoi 2 puntaa, sinne turistit maksavat 40 puntaa. Ymmärtäähän tuon tietysti, kun turistit tuovat maahan tuloja.
Itseänikin riepoo totisesti nämä kamelikuskit ja muuta pyramidien ympärillä häärijät, jotka yrittävät täyttä häkää huijata turisteja. Ja siitäpä vasta suuttuivat, kun huomasivat että ymmärrän kieltä ja tiedän, mitä kannattaa maksaa. Olen samaa mieltä, että pyramidit ovat jonkinasteinen painajainen. Sinne ei ole kiva mennä enkä siellä kävisikään, jos ei joskus tarvitsisi tuttavia siellä käyttää. - ...
Egyptin kävijä kirjoitti:
tänä kesänä tuttaville näyttämässä pyramideja ja paikallisten ystävieni kanssa menimme sisään noin 1-2 punnan pääsymaksulla. Ulkomaalaisilta turisteilta hinta on kai 50 puntaa. Samoin Citadel maksoi 2 puntaa, sinne turistit maksavat 40 puntaa. Ymmärtäähän tuon tietysti, kun turistit tuovat maahan tuloja.
Itseänikin riepoo totisesti nämä kamelikuskit ja muuta pyramidien ympärillä häärijät, jotka yrittävät täyttä häkää huijata turisteja. Ja siitäpä vasta suuttuivat, kun huomasivat että ymmärrän kieltä ja tiedän, mitä kannattaa maksaa. Olen samaa mieltä, että pyramidit ovat jonkinasteinen painajainen. Sinne ei ole kiva mennä enkä siellä kävisikään, jos ei joskus tarvitsisi tuttavia siellä käyttää.kamelikuskit ja kauppiaat tosiaankin saavat hermostumaan pyramideillä. meidätkin nostivat väkisin kamelinsa selkään "free, free" tuli sieltä kun kysyi hintaa. ensikertalaisina egyptissä me tietenkin istutiin jokunen minuutti kamelin selässä, kunnes sanoivat pokkana että 350€, euroa! nojoo, naureskeltiin siinä ja tultiin alas. siinä he tinkasivat että pakko maksaa, niin isäntä löi 10 puntaa kouraan ja lähettiin käveleen.
eli ei tosiaankaan kannata suostua MIHINKÄÄN!
jotku paikalliset lapset oli ihan innossaan 8vuotiaasta pikkusiskosta, joka on viimesen päälle vaalia. tulivat koitteleen hiuksia/ihoa, käsiä.. :D
meni vähän ohi aiheesta. - että..
... kirjoitti:
kamelikuskit ja kauppiaat tosiaankin saavat hermostumaan pyramideillä. meidätkin nostivat väkisin kamelinsa selkään "free, free" tuli sieltä kun kysyi hintaa. ensikertalaisina egyptissä me tietenkin istutiin jokunen minuutti kamelin selässä, kunnes sanoivat pokkana että 350€, euroa! nojoo, naureskeltiin siinä ja tultiin alas. siinä he tinkasivat että pakko maksaa, niin isäntä löi 10 puntaa kouraan ja lähettiin käveleen.
eli ei tosiaankaan kannata suostua MIHINKÄÄN!
jotku paikalliset lapset oli ihan innossaan 8vuotiaasta pikkusiskosta, joka on viimesen päälle vaalia. tulivat koitteleen hiuksia/ihoa, käsiä.. :D
meni vähän ohi aiheesta.ettette antaneet uunottaa itseänne, itse maksoin 2 puntaa valokuvasta kamelin selässä. Ukko vähän suuttui ja rupes huutelee perään. Oma vika kun sanoi että it's free, rupes jotain 100 puntaa pyytää, annoin 2 puntaa backsheessiä;) Yks tunki väkisin "sheikkihuvin" ja pannan käteen, ota valokuva tää päässä ei maksa mitään. En ottanut valokuvaa, mutta ostin sen 5 punnalla itselleni, hintapyyntö oli jotain 50 puntaa, siitäkin sain kuulla urputusta, että fucking jotain... Taxikuskit on yks sellainen ryhmä, joka pyytää turisteilta 10 kertaista hintaa, ei kannata maksaa vaikka kuinka räyhäävät ja heittelevät seteleitä maahan, se on vaan tapa saada turistit luulemaan että ovat maksaneet muka liian vähän. 1 punta per kilometri on aika hyvä nyrkkisääntö hinnasta. Pyramideilta downtowniin ei kannata yli 20 puntaa maksaa, sama koskee lentokentältä downtowniin matkustamista. Mitään hajusteita ei kannata pyramidien lähistön liikkeitä ostaa, pyytävät 2-4 puntaa milligrammalta (eli desin purkki 200-400 LE) Hinta on oikeasti 50 piasteria milligramma, 50LE desi.. Älkää uskoko että tämä on aitoa, jos halvemmalla saat niin se on jatkettu ruokaöljyllä tms. Papyrys kauppiaat kaupittelevat myös "aitoja" papyryksia, jotka todellisuudessa ovat banaaninlehdestä tehtyjä...
- ;)))))))
että.. kirjoitti:
ettette antaneet uunottaa itseänne, itse maksoin 2 puntaa valokuvasta kamelin selässä. Ukko vähän suuttui ja rupes huutelee perään. Oma vika kun sanoi että it's free, rupes jotain 100 puntaa pyytää, annoin 2 puntaa backsheessiä;) Yks tunki väkisin "sheikkihuvin" ja pannan käteen, ota valokuva tää päässä ei maksa mitään. En ottanut valokuvaa, mutta ostin sen 5 punnalla itselleni, hintapyyntö oli jotain 50 puntaa, siitäkin sain kuulla urputusta, että fucking jotain... Taxikuskit on yks sellainen ryhmä, joka pyytää turisteilta 10 kertaista hintaa, ei kannata maksaa vaikka kuinka räyhäävät ja heittelevät seteleitä maahan, se on vaan tapa saada turistit luulemaan että ovat maksaneet muka liian vähän. 1 punta per kilometri on aika hyvä nyrkkisääntö hinnasta. Pyramideilta downtowniin ei kannata yli 20 puntaa maksaa, sama koskee lentokentältä downtowniin matkustamista. Mitään hajusteita ei kannata pyramidien lähistön liikkeitä ostaa, pyytävät 2-4 puntaa milligrammalta (eli desin purkki 200-400 LE) Hinta on oikeasti 50 piasteria milligramma, 50LE desi.. Älkää uskoko että tämä on aitoa, jos halvemmalla saat niin se on jatkettu ruokaöljyllä tms. Papyrys kauppiaat kaupittelevat myös "aitoja" papyryksia, jotka todellisuudessa ovat banaaninlehdestä tehtyjä...
myös valokuva kamelin selässä ja annoin 2 puntaa tippiä. Ukko suuttui ja sanoi, että yleensä antavat 150 dollaria hänelle kuvasta ja että en kysynyt hintaa etukäteen. Sinne jäi räyhäämään.Myyjät siellä myös yrittävät saada sinut sotkuun rahojen kanssa, jotta antaisit vahingossa liikaa rahaa. Ole tarkkana vaihtorahojen kanssa ja kurssin, koska haluavat usein myös euroina tai dollareina.
- ...........
Muumiohuoneeseen täytyy ostaa lippu erikseen, muuten lipulla näkee museon kaikki kohtee, joihinkin osastoihin/huoneisiin (Tutankhamen) on pitkät jonot, samoin siihen muumiohuoneeseen.
- opasta
.............. kirjoitti:
Hyvää matkaa! Egypti on näkemisen ja kokemisen arvoinen.Museossa ei tarvitse paikallista opasta, vaan siellä voi mennä ihan itse, omaan tahtiin. Niin me teimme tammikuussa.
- ehdottomasti
opasta kirjoitti:
Museossa ei tarvitse paikallista opasta, vaan siellä voi mennä ihan itse, omaan tahtiin. Niin me teimme tammikuussa.
ottaa se opas museokierrokselle. Omatoimikierroksesta ei saa läheskään niin paljon irti kuin opastetusta kierroksesta. Jokaiseen museoesineeseen liittyy uskomattomia tarinoita ja sen vuoksi museokierrokselle kannattaakin varata useampi tunti aikaa (itse olisin ollut siellä vaikka koko päivän!).
- egyptian-wife
ehdottomasti kirjoitti:
ottaa se opas museokierrokselle. Omatoimikierroksesta ei saa läheskään niin paljon irti kuin opastetusta kierroksesta. Jokaiseen museoesineeseen liittyy uskomattomia tarinoita ja sen vuoksi museokierrokselle kannattaakin varata useampi tunti aikaa (itse olisin ollut siellä vaikka koko päivän!).
Olen samaa mieltä, että kannattaa satsata oppaaseen. Esineiden ym.vieressä on pieni pätkä selostusta arabian- ja englannin kielellä, mutta oppaat osaavat kertoa paljon sellaista mielenkiintoista, mitä ei lapuissa lue.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1012900En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101834
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3861692Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039