Itserakkautta pidetään hyvin paheksuttavana.
Miten te koetteasian;
tykkäättekö te itsestänne vai ovatko muut aina parempia?
ITSERAKKAUS
20
1237
Vastaukset
- paradoksi
Kyllähän ne alkuun ovat parempia, mutta kun olen voittanut ne inhoan itseäni!
- nöyristelijä
Meillehän opetetaan,että ihmisen pitää olla
nöyrä. Olisiko tästäkin tullut paradoksi.
Mehän suorastaan nöyritelemme itsesäälissämme.
- yksin eläväinen
Olen yksin elävä.
Yksin ollessani en koe olevani lainkaan huonossa seurassa. - kahvissako vain
Kerrot arvostavasi laatua.
Kahvissako vain?
Koetko olevasi laadukas myös itse ihmisenä ja keskustelijana?- Peer G.
Lueskelen paljon.
Lainaan mielelläni lukemiani ajatuksia.
- Jos Herra ei ymmärtäisi leikkiä niin en haluaisi taivaaseen, sanoi Luther aikoinaan.
Ei kait Luoja minulle päätä antanut siksi,että kulkisin allapäin.
Iloista antajaa on helppo rakastaa.
- Hanna-täti
sopivassa määrin itserakas kunhan ei pidä itseään parempana kuin muita. Kaikki ihmiset ovat samanarvoisia, kukaan ei ole toistaan parempi..eikä huonompi.
- maistuvaisia
Minusta Hanna-tädin kakut ovat todella hyviä.
Ne ovat melkein yhtä hyviä kuin itse leipomani. - Hanna-täti
maistuvaisia kirjoitti:
Minusta Hanna-tädin kakut ovat todella hyviä.
Ne ovat melkein yhtä hyviä kuin itse leipomani.ovat vaikka en ole niitä koskaan itse leiponut:-)
- päiväkahville
Hanna-täti kirjoitti:
ovat vaikka en ole niitä koskaan itse leiponut:-)
Sopisimmeko, että minä laitanvaikka jo huomenna päiväkahvit ja pöytään tietysti seitsemää soorttia leivonnaisia.
Tervetuloa vaikkapa jo aamukahville. - Hanna-täti
päiväkahville kirjoitti:
Sopisimmeko, että minä laitanvaikka jo huomenna päiväkahvit ja pöytään tietysti seitsemää soorttia leivonnaisia.
Tervetuloa vaikkapa jo aamukahville.en kerkee kun olen aamupäivän töissä mutta päiväkahvit käy hyvin! Oletko itse leiponut kaikki ne seitsemän sorttia?:-)
joskus on itselleen muistutettava, että olen ihan hyvä ihminen. Varsinkin kun on hankalia ihmissuhteita ja tulee ympäri korvia ja tuutin täydeltä... Mä olen ihan hyvä ihminen.. :-)
- Peer G.
Miten olisi, jos vaikka tulisit päiväkahville.
Voisit päivittää samalla tietsikkani tietysti asianmukaista korvausta vastaan.
Olen muuten itse mielestäni ihan hyvä ihminen, mutta
enhän minäkään sentään ihan kaikkea osaa.
- Aamuruuhkassa
Aamuruuhkassa ajellaan kuulemma yleisesti yksin.
Lieneekö se itserakkautta vai mitä kun voisi sopia naapurin kanssa vaikka vuorottelusta
kun samalle työmaalle mennään. ettei voi rakastaa ketään muuta ihmistä,jos ei ensiksi rakasta itse itseään..
Ennen tunsin olevani huonompi kuin muut,mutta kun ikää on kertynyt,niin sekin asia on muuttunut.Miksi olisin huonompi kuin muut??Samasta muotista meidät on kaikki tehty,onneksi ollaan erillaisia luonteeltamme. :)- Peer G.
Tykkää vaan itsestäsi niin minäkin itsestäni
sellaisena kuin olen. Miksi meidän pitäisi joka tilanteessa arvottaa itseämme tai toisia ihmisiä.
Ei sitä tarvitse mennä toreille kuuluttamaan vaan pitää ihka omana tietonaan.
Kun keskustelen ystävieni kanssa niin ei siinä juuri koskaan tule tällaiset asiat esiin.
Tykkääminen tulee esiin muuten arkipäivän touhuissa - toki on mukavaa yllättää läheinen ihminen vaikkapa halien.
Itse saatan näin tehdä vaikkapa kaupan kassajonossa....sinullekin pusun poskelle !"
- Itsevarmuus
Itserakkaus.
Rajanveto?
Esimerkki.
Olin vuosikaudet, monen muun tavoin, työni vuoksi viikot pois kotipaikkakunnalta.
Tuttavani kysyivät ettenkö ole mustasukkainen vaimostani.
Mihin ryhmään vastaukseni kuuluu.
"Jos vaimoni jostain löytää minua paremman miehen on hänen velvollisuutensa tarttua ssihen maahdollisuuteen.
Elämme vain kerran.
Tosin tiedän ettei hän minua parempaa löydä".
Onko kyse itserakkaudesta, itsevarmuudesta vai itseluottamuksesta?
Ehkä molemminpuolisesta, kiintymykseen perustuvasta luottamuksesta?
Unohtakaa hölmöys vaihtoehtona! - vai liika
kun en idä itsestäni yhtään.
Inhoan ja vihaan kehoani ja itseäni, enkä ole mikään tytönheitukka enää.
Kun en kelpaa, en ole koskaan kelvannut, en ihmisenä, en naisena, tyttärenä.....
Liiat itserakkaudet saa lähettää tänne, otan kopin jos saan............. - VeliEetu
Itserakkaus sanana sisältää mielestäni
jumaloivan rakkauden itseensä ja antaa
itsekeskeisen mielikuvan. Terve itsetunto
on parempi ilmaisu ihmisestä joka antaa
arvon niin itselleen kuin toisillekkin.
Minustakin itserakkaus on paheksuttavaa. - hildurvonhopsis
Rakastan lähimmäisiä niinkuin itseäni ja en voi rakastaa lähimmäisiäkään jos en rakasta itseäni.
Itsensä rakastaminen ei ole väärin, vaan itsestään täytyy pitää hyvää huolta. Jossain kohdassa Isossa Kirjassa on sanottu: "Pitäkää muita itseänne parempina" (en muista kohtaa).
Katsoin ihan mielenkiinnosta googlesta sanalla 'itserakkaus' ja löytyi erittäin paljon tutkittua tietoa.
Tuossa pieni näyte:
Hesykhios
Ei ole myrkkyä, joka olisi vaarallisempi kuin kyykäärmeen ja kobran. Ei ole myöskään suurempaa pahuutta kuin itserakkaus. Itserakkauden siivekkäitä sikiöitä ovat nämä: itsensä ylistäminen sydämensä sisimmässä, itselleen mieliksi tekeminen, vatsanpalvelu, haureus, turhamaisuus, pahansuopuus ja kaiken huippuna ylpeys, joka pystyy syöksemään ei vain ihmisiä vaan enkeleitäkin alas taivaista ja ympäröimään heidät pimeydellä valon sijaan. (Pyhä Hesykhios: Henkisestä raittiudesta ja hyveistä, Filokalia I, s. 277. 202)
Teodoros, Edessan piispa
Joku viisas ("Viisas" voi olla joko Euagrios,Maksimos Tunnustaja tai abba Thalassios, jotka kaikki kirjoittivat tästä aiheesta) on osuvasti sanonut itserakkaudesta, joka lietsoo vihaa muita ihmisiä kohtaan:"Tämä kauhea vihollinen, itserakkaus, on kaikkien pahojen ajatusten johtaja. Se on kuin tyranni, jonka avulla kolme päähimoa (kts.kohta 10), viisi muuta kintereillään, valtaavat mielemme". (Pyhä Teodoros, Edessan piispa: Sielulle hyödyllisiä opetuksia , Filokalia II, s. 29. 65)
Itserakkaus, nautinnonhimo ja kunnianhimo karkottavat sielusta Jumalan muistamisen. Itserakkaus synnyttää sanoin kuvaamattomia paheita, ja kun Jumala ei ole mielessämme pääsevät himot riehumaan meissä. Joka on onnistunut kitkemään itserakkauden juurta jaksain sydämestään, pääsee Jumalan avulla helposti myös muiden himojen herraksi. Itserakkauden sokaisema on myös muiden himojen orja, sillä juuri itserakkaudesta syntyvät viha, murehtiminen, pitkävihaisuus, nautinnonhimo ja röyhkeys. Itserakkaudella tarkoitamme himollista suhtautumista ja kiintymystä ruumiiseen sekä lihan halujen täyttämistä. (Pyhä Teodoros, Edessan piispa: Sielulle hyödyllisiä opetuksia, Filokalia II, s. 39 – 40. 92 – 93)
http://personal.inet.fi/private/tsasouna/Isien_opetuksia/itserakkaudesta.htm (juttu on tuolla linkissä aika pitkä - katso jos kiinnostaa)
♥ Wikipediasta en nyt katsonutkaan, mutta pitää tutkia asiaa sieltäkin, kun ehdin ♥ - NaVaN
:) Itsensä rakastaminen on kaiken rakastamisen ja välittämisen peruskivi.
:( Itsekkyys on vain itselleen haluamista ja sokeutta muiden elävien olentojen olemmassaololle, he ovat vain "välineitä"
:) Itseni rakastaminen merkitsee oman minuuteni arvostamista. Minä olen ainut ihminen maailmassa joka on minuksi syntynyt. Jokainen meistä omaksi omaksi minuudeksi omaksi itsekseen.
Minä olen minä, sinä olet sinä; katsotaan mitä olemme yhdessä. Minä rakastan minua, sen kautta sinua ja .... HiH
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532110En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141454Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444- 101414
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969