Eroavatko ateisti ja ellenistinen adventisti

toisistaan

Joku kirjoitti aikaisemmin tällä palstalla näin

"Vaikeaa on tietää, olenko nyt vastaamassa ateistille vaiko adventistille, sillä tällä foorumilla ne eivät eroa toisistaan.
Vilpittömän ateistin kanssa kuitenkin on helpompaa ja asiallisempaa kommunikoida tällä foorumilla kuin ellenistisen adventistin. "

28

355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parempaa odotan

      Jos tällä keskustelupalstalla ei parempaan ja asialllisempaan asioiden esittämiseen pystytä, niin kuka tällaisia viestejä edes kehtaa lukea. Jokainen asiallinen ja asioihin paneutunut tietää, että adventtikirkko kuuluu historiallisiin protestantteihin. Adventistit eivät eroa muista historiallisista protestanteista kolminaisuuden tai pelastuksen suhteen. Heille kuten muillekin historiallisille protestanteille Raamattu on ainoa ja ylin uskon ja elämän perusta. Joka muuta väittää ei esityksessään pysy asiassa. Tämä on totuus asiassa. Näille keskuselupalstoille ei näytä olevan tarkoituskaan pysyä asiassa, vaan osallistua tavalla tai toisella nettikiusaamiseen ja toisten panetteluun.

      • Kuin kristityillä

        Adventistien oppi poikkeaa Raamatusta ja kristittyjen opista esim. kummallisen "hutkivan tuomion" opin osalta. Lainaus entisen adventistin kotisivuilta:


        "Rouva White vastaan Raamattu

        Tutkiva Tuomio

        Rouva White ja Adventismin alkuunpanijat kehittivät omituisen opinkappaleen jota sanotaan ”Tutkivaksi Tuomioksi.” Tämä oppi opettaa, että Kristus alkoi Hänen kansansa tutkimisen ja tuomitsemisen vuonna 1844. Hän alkoi kuolleista uskovista ja tulee siirtymään elävien uskovien tuomitsemiseen lähellä ajan loppua. Tämän Tutkivan Tuomion aikana Jumala joko pyyhkii pois uskovan synnit tai hän poistaa uskovan nimen Elämän Kirjasta. Kun Hänen tuomionsa on valmis, koetusajan ovi suljetaan ja Jeesus palaa maan päälle palkitsemaan Hänen kansaansa heidän tekojensa mukaan. Tutkikaamme tätä oppia päättääksemme onko se oikea oppi, ajatellen johdonmukaisesti ja Raamatullisesti.
        Ellen White: Jokainen nimi tutkitaan, alkaen Aatamista…

        ” Kun muistiinpanokirjat avataan Tuomiolla, silloin jokaisen elämä, joka on uskonut Jeesukseen, tulee uudelleen tarkasteltavaksi Jumalan edessä. ALKAEN NOISTA JOTKA ENSIKSI ELIVÄT MAAN PÄÄLLÄ, meidän Puolestapuhujamme esittää tosiseikat kustakin peräkkäisestä sukupolvesta, ja lopettaa eläviin. Jokainen nimi on mainittu, jokainen tapaus tarkoin tutkittu. Nimiä on hyväksytty, nimiä hylätty. The Great Controversy ( 1888 painos ) , sivu 483
        RAAMATTU: Jumala tietää jo ketkä ovat Hänen omansa

        ” Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani…” Joh.10:14

        …” Herra tuntee omansa ”… 2 Tim. 2:19

        Raamatun mukaan, Jumala on jo tietoinen ketkä ovat hänen lampaitaan. Hän ei tarvitse 155 vuotta ratkaistakseen kuka pelastetaan ja kuka on kadotettu.
        Ellen White: Jokaisen TÄYTYY käydä Tutkivan Tuomion läpi

        ” Kuinka tärkeää siis, että jokainen sielu usein mietiskelee tätä vakavaa tapahtumaa, kun Tuomio kokoontuu istuntoon ja kirjat avataan, jolloin Danielin mukaan, JOKAISEN YKSILÖN TÄYTYY NOUSTA SAAMAAN OSANSA, aikojen lopussa ” Great Controversy ( 1888 painos ) s. 483
        RAAMATTU: Uskovat Kristuksessa eivät joudu tuomittaviksi

        ” Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.” Joh. 5:24
        Ellen White: Meidän syntejämme EI PYYHITÄ POIS ennen kuin vasta tutkivan tuomion JÄLKEEN

        ” Mutta, erehtymättömän Jumalan sanan mukaan, jokainen ihminen tuomitaan ja palkitaan sen mukaisesti kuin hänen tekonsa ovat olleet. Ja meitä kehotetaan niin puhumaan ja niin tekemään ´niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva´. Kun synti on kaduttu, tunnustettu, ja hylätty, silloin anteeksianto kirjoitetaan synnintekijän nimen viereen: MUTTA HÄNEN SYNTEJÄÄN EI PYYHITÄ POIS ENNEN KUIN VASTA TUTKIVAN TUOMION JÄLKEEN.” The Signs of the Times, May 16, 1895
        RAAMATTU: Meidän syntimme pyyhitään pois kun me kadumme

        ” Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin pilviverhon. Palaa minun luokseni, minä olen lunastanut sinut vapaaksi.” Jes. 44:22

        ” Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen…” Apt.3:19,20

        ”… hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” 1.Joh. 1:7
        Ellen White: vuoteen 1850 mennessä, Jeesuksen työ oli ” melkein päättynyt ”

        ”Sitten näin Veli Edsonista, että hänen täytyy vyöttäytyä täysiin varuksiin ja seisoa valmiina menemään, sillä matka oli hänen edessään, ja että sielut tarvitsivat apua ja että JEESUKSEN TYÖ PYHÄKÖSSÄ OLI MELKEIN VALMIS …” ( 1850 ) Manuscript Releases Vol.6, p. 250
        RAAMATTU: Sovitus oli täydellinen ristillä

        Jeesus sanoi: ” Se on täytetty. ” Joh. 19:30

        ” Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan syntiuhrin ja asettunut pysyvästi istuimelleen Jumalan oikealle puolelle. Hän odottaa siellä, kunnes hänen vihollisensa pannaan korokkeeksi hänen jalkojensa alle, sillä hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.” Heb. 10:12-14

        Raamattu opettaa, että Kristuksen sovitus ristillä on tehnyt täydellisiksi ( mennyt aikamuoto ) Hänen lapsensa. Kristittyjä ei tehdä täydellisiksi Tutkivan Tuomion ajanjakson aikana. Jos me olemme ”Kristuksessa ”, niin silloin meidät tehtiin täydellisiksi 2 000 vuotta sitten, Kristuksen täydellisen uhrin kautta, Golgatalla.

        ” Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Rom. 8:1

        ” Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta.” Rom. 5:9


      • tutkia..
        Kuin kristityillä kirjoitti:

        Adventistien oppi poikkeaa Raamatusta ja kristittyjen opista esim. kummallisen "hutkivan tuomion" opin osalta. Lainaus entisen adventistin kotisivuilta:


        "Rouva White vastaan Raamattu

        Tutkiva Tuomio

        Rouva White ja Adventismin alkuunpanijat kehittivät omituisen opinkappaleen jota sanotaan ”Tutkivaksi Tuomioksi.” Tämä oppi opettaa, että Kristus alkoi Hänen kansansa tutkimisen ja tuomitsemisen vuonna 1844. Hän alkoi kuolleista uskovista ja tulee siirtymään elävien uskovien tuomitsemiseen lähellä ajan loppua. Tämän Tutkivan Tuomion aikana Jumala joko pyyhkii pois uskovan synnit tai hän poistaa uskovan nimen Elämän Kirjasta. Kun Hänen tuomionsa on valmis, koetusajan ovi suljetaan ja Jeesus palaa maan päälle palkitsemaan Hänen kansaansa heidän tekojensa mukaan. Tutkikaamme tätä oppia päättääksemme onko se oikea oppi, ajatellen johdonmukaisesti ja Raamatullisesti.
        Ellen White: Jokainen nimi tutkitaan, alkaen Aatamista…

        ” Kun muistiinpanokirjat avataan Tuomiolla, silloin jokaisen elämä, joka on uskonut Jeesukseen, tulee uudelleen tarkasteltavaksi Jumalan edessä. ALKAEN NOISTA JOTKA ENSIKSI ELIVÄT MAAN PÄÄLLÄ, meidän Puolestapuhujamme esittää tosiseikat kustakin peräkkäisestä sukupolvesta, ja lopettaa eläviin. Jokainen nimi on mainittu, jokainen tapaus tarkoin tutkittu. Nimiä on hyväksytty, nimiä hylätty. The Great Controversy ( 1888 painos ) , sivu 483
        RAAMATTU: Jumala tietää jo ketkä ovat Hänen omansa

        ” Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani…” Joh.10:14

        …” Herra tuntee omansa ”… 2 Tim. 2:19

        Raamatun mukaan, Jumala on jo tietoinen ketkä ovat hänen lampaitaan. Hän ei tarvitse 155 vuotta ratkaistakseen kuka pelastetaan ja kuka on kadotettu.
        Ellen White: Jokaisen TÄYTYY käydä Tutkivan Tuomion läpi

        ” Kuinka tärkeää siis, että jokainen sielu usein mietiskelee tätä vakavaa tapahtumaa, kun Tuomio kokoontuu istuntoon ja kirjat avataan, jolloin Danielin mukaan, JOKAISEN YKSILÖN TÄYTYY NOUSTA SAAMAAN OSANSA, aikojen lopussa ” Great Controversy ( 1888 painos ) s. 483
        RAAMATTU: Uskovat Kristuksessa eivät joudu tuomittaviksi

        ” Totisesti, totisesti: se, joka kuulee minun sanani ja uskoo minun lähettäjääni, on saanut ikuisen elämän. Hän ei joudu tuomittavaksi, vaan hän on jo siirtynyt kuolemasta elämään.” Joh. 5:24
        Ellen White: Meidän syntejämme EI PYYHITÄ POIS ennen kuin vasta tutkivan tuomion JÄLKEEN

        ” Mutta, erehtymättömän Jumalan sanan mukaan, jokainen ihminen tuomitaan ja palkitaan sen mukaisesti kuin hänen tekonsa ovat olleet. Ja meitä kehotetaan niin puhumaan ja niin tekemään ´niin kuin ne, jotka vapauden laki on tuomitseva´. Kun synti on kaduttu, tunnustettu, ja hylätty, silloin anteeksianto kirjoitetaan synnintekijän nimen viereen: MUTTA HÄNEN SYNTEJÄÄN EI PYYHITÄ POIS ENNEN KUIN VASTA TUTKIVAN TUOMION JÄLKEEN.” The Signs of the Times, May 16, 1895
        RAAMATTU: Meidän syntimme pyyhitään pois kun me kadumme

        ” Minä pyyhin pois sinun rikkomuksesi kuin pilven, sinun syntisi kuin pilviverhon. Palaa minun luokseni, minä olen lunastanut sinut vapaaksi.” Jes. 44:22

        ” Katukaa siis syntejänne, jotta ne pyyhittäisiin pois, kääntykää, jotta Herra antaisi tulla virvoituksen ajan ja lähettäisi Jeesuksen…” Apt.3:19,20

        ”… hänen Poikansa veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.” 1.Joh. 1:7
        Ellen White: vuoteen 1850 mennessä, Jeesuksen työ oli ” melkein päättynyt ”

        ”Sitten näin Veli Edsonista, että hänen täytyy vyöttäytyä täysiin varuksiin ja seisoa valmiina menemään, sillä matka oli hänen edessään, ja että sielut tarvitsivat apua ja että JEESUKSEN TYÖ PYHÄKÖSSÄ OLI MELKEIN VALMIS …” ( 1850 ) Manuscript Releases Vol.6, p. 250
        RAAMATTU: Sovitus oli täydellinen ristillä

        Jeesus sanoi: ” Se on täytetty. ” Joh. 19:30

        ” Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan syntiuhrin ja asettunut pysyvästi istuimelleen Jumalan oikealle puolelle. Hän odottaa siellä, kunnes hänen vihollisensa pannaan korokkeeksi hänen jalkojensa alle, sillä hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.” Heb. 10:12-14

        Raamattu opettaa, että Kristuksen sovitus ristillä on tehnyt täydellisiksi ( mennyt aikamuoto ) Hänen lapsensa. Kristittyjä ei tehdä täydellisiksi Tutkivan Tuomion ajanjakson aikana. Jos me olemme ”Kristuksessa ”, niin silloin meidät tehtiin täydellisiksi 2 000 vuotta sitten, Kristuksen täydellisen uhrin kautta, Golgatalla.

        ” Mikään kadotustuomio ei siis kohtaa niitä, jotka ovat Kristuksessa Jeesuksessa. Rom. 8:1

        ” Kun hän nyt on vuodattamalla verensä tehnyt meidät vanhurskaiksi, hän vielä paljon varmemmin pelastaa meidät tulevalta vihalta.” Rom. 5:9

        Raamattua, niin löytäisit sieltä Jeesuksen paluuta edeltävän tuomion. Minäkin löysin ja ihan helposti. Samoin löysin paljon sellaista, mitä muut protestantit eivät ollenkaan opeta, eivätkä edes halua oppia.


      • uskominen
        tutkia.. kirjoitti:

        Raamattua, niin löytäisit sieltä Jeesuksen paluuta edeltävän tuomion. Minäkin löysin ja ihan helposti. Samoin löysin paljon sellaista, mitä muut protestantit eivät ollenkaan opeta, eivätkä edes halua oppia.

        Miksi kaikki on "piilotettuna" raamattuun ja toiset löytää ihan "helposti" ja toinen ei löydä ollenkaan.
        Miksi sitä uskoa pitää niin kauheasti opettaa ja oppia, eikö olekaan uskonnonvapautta, vaan on uskottava niin kuin joku "viisaampi" sanoo.

        Olen sen verran oppinut, että Jeesuksen paluuta edeltävä tuomio = tutkiva tuomio. Mistähän syystä tuonkin nimi piti muuttaa, ihan hämäyksen vuoksi, tottakai! Tutkivaa tuomiota ei raamatusta löydy, se on ellenin mielikuvituksen tuote.

        Esitä raamatusta ne kohdat, missä mainitaan vuoden 1844 tapahtumat!


      • - teacher -
        tutkia.. kirjoitti:

        Raamattua, niin löytäisit sieltä Jeesuksen paluuta edeltävän tuomion. Minäkin löysin ja ihan helposti. Samoin löysin paljon sellaista, mitä muut protestantit eivät ollenkaan opeta, eivätkä edes halua oppia.

        Raamattu antaa oivat puitteet monen monituisille opeille jo pelkästään laajuutensa takia. On materiaalia mistä värkätä ja ihan helposti tuo näyttää sujuvan! Vaan mitä merkitystä on näiden oppien paljoudella? Lopun kaiken, mitä Jumala toivoo ihmisen tekevän?

        "Näin sanoo Herra Sebaot
        -- Nämä teidän tulee pitää:
        Puhukaa totta toisillenne!
        Jakakaa oikeutta totuuden mukaan,
        niin että rauha vallitsee keskuudessanne.
        Älkää suunnitelko pahaa toinen toisellenne.
        Varokaa tekemästä väärää valaa.
        Minä vihaan kaikkea vääryyttä, sanoo Herra."
        Sak8.14-17

        Ehkäpä, yllättäenkin, Raamattu ei ole kovin kiinnostunut oppikysymyksistä vaan etiikasta? Kerta toisensa jälkeen Jumalan keskeisin kiinnostuksen kohde on ihmisten tekemiset ja saman voi sanoa Jeesuksen huolenaiheista. Ihmisten uskomuksilla ei ole näyttävää roolia, vaikka niistä luonnollisestikin nuo tekemiset useimmiten kumpuavat. Viesti on kaksitahoinen, uskomuksilla ei vaikuttaisi olevan merkitystä vaan sillä, miten ihminen toimii arjessa. Toisaalta ihminen toimii arjessa sen pohjalta, mitä uskomuksia hänellä on.

        Niinpä jumalakuvalla ja ihmiskuvalla on kaikkein merkittävin vaikutus ihmisen käytökseen. Molempiin määritelmiin Jeesus antoi napakat ohjeistukset; rakkauden kolmoiskäsky ja kultainen sääntö – juurikaan muuta ihmisen ei tarvitse sisäistää, toimiakseen Jumalan tahdon mukaisesti. Kaikki muu on kuriositeettia ja useimmiten haihattelua.


      • ei kuulu

        Adventismi ei kuulu protestanttien kanssa samaan kategoriaan. Adventismi on ihan erillinen uskonto. Kukaan protestantti ei halua kuulla luokiteltavan itseään adventistien kanssa edes samaan uskontoon.


      • nimeä ei
        uskominen kirjoitti:

        Miksi kaikki on "piilotettuna" raamattuun ja toiset löytää ihan "helposti" ja toinen ei löydä ollenkaan.
        Miksi sitä uskoa pitää niin kauheasti opettaa ja oppia, eikö olekaan uskonnonvapautta, vaan on uskottava niin kuin joku "viisaampi" sanoo.

        Olen sen verran oppinut, että Jeesuksen paluuta edeltävä tuomio = tutkiva tuomio. Mistähän syystä tuonkin nimi piti muuttaa, ihan hämäyksen vuoksi, tottakai! Tutkivaa tuomiota ei raamatusta löydy, se on ellenin mielikuvituksen tuote.

        Esitä raamatusta ne kohdat, missä mainitaan vuoden 1844 tapahtumat!

        ole muutettu, vaan molempia käytetään. Lue Ilm. 14 luku. Siinä mainitaan tuomion ajan tulleen, kun vielä evankeliumia julistetaan *ennen kuin* Jeesuksen paluu kuvataan luvun lopussa. Siinä on siis yksiselitteisesti Jeesuksen paluuta edeltävä tuomio. Vuoden 1844 voi laskea kuka tahansa Danielin kirjan perusteella. Ei noita siis ole mitenkään piilotettu.


      • valheen
        ei kuulu kirjoitti:

        Adventismi ei kuulu protestanttien kanssa samaan kategoriaan. Adventismi on ihan erillinen uskonto. Kukaan protestantti ei halua kuulla luokiteltavan itseään adventistien kanssa edes samaan uskontoon.

        koska tunnen monia protestantteja, jotka hyväksyvät adventistit protestanteiksi. mm. luterilainen maailmanliitto hyväksyy adventistit protestanteiksi. Ihan typeriä itse puhut. Jos et hyväksy minua kristityksi, koska olen adventisti, ei minunkaan tarvitse hyväksyä sinua kristityksi. SINÄ edustat kristinuskolle vierasta uskonnollisuutta sitten.


      • mukainen
        valheen kirjoitti:

        koska tunnen monia protestantteja, jotka hyväksyvät adventistit protestanteiksi. mm. luterilainen maailmanliitto hyväksyy adventistit protestanteiksi. Ihan typeriä itse puhut. Jos et hyväksy minua kristityksi, koska olen adventisti, ei minunkaan tarvitse hyväksyä sinua kristityksi. SINÄ edustat kristinuskolle vierasta uskonnollisuutta sitten.

        Miksi sinä ylipäätään haluaisit kuulua babylonian porttojen kanssa samaan ryhmään, haluaisitko kenties lepää myös sunnuntaina ja ottaa pedonmerkin.


      • Tekstisi lukenut
        ei kuulu kirjoitti:

        Adventismi ei kuulu protestanttien kanssa samaan kategoriaan. Adventismi on ihan erillinen uskonto. Kukaan protestantti ei halua kuulla luokiteltavan itseään adventistien kanssa edes samaan uskontoon.

        Perustavaa laatua olevissa kristillisissä uskonkohdissa adventtikirkko edustaa ehdottomasti historiallisia protestantteja. Näitä opinkohtia ovat mm.: Jumala on Luoja, Pyhä Kolminaisuus, Raamattu ainoa ja ylin uskon ja elämän perusta, Pyhä Henki on persoonallinen olento ja jakaa armolahjoa seurakunnalle, pelastus yksin uskosta, yksin armosta ja Kristuksen tähden, Kristuksen paluu on näkyvä ja julkinen tapahtuma, jolloin tapahtuu vanhurskasten ylösnousemus, Kristus jätti kristilliselle seurakunnalle lähetystehtävän eli evankeliumin julistamisen kaikessa maailmassa. Tässä muutamia esimerkkejä adventisteja ja kaikkia muita historiallisia protestaantteja yhdistävistä uskonkohdista.


      • Raamattua lukeva
        - teacher - kirjoitti:

        Raamattu antaa oivat puitteet monen monituisille opeille jo pelkästään laajuutensa takia. On materiaalia mistä värkätä ja ihan helposti tuo näyttää sujuvan! Vaan mitä merkitystä on näiden oppien paljoudella? Lopun kaiken, mitä Jumala toivoo ihmisen tekevän?

        "Näin sanoo Herra Sebaot
        -- Nämä teidän tulee pitää:
        Puhukaa totta toisillenne!
        Jakakaa oikeutta totuuden mukaan,
        niin että rauha vallitsee keskuudessanne.
        Älkää suunnitelko pahaa toinen toisellenne.
        Varokaa tekemästä väärää valaa.
        Minä vihaan kaikkea vääryyttä, sanoo Herra."
        Sak8.14-17

        Ehkäpä, yllättäenkin, Raamattu ei ole kovin kiinnostunut oppikysymyksistä vaan etiikasta? Kerta toisensa jälkeen Jumalan keskeisin kiinnostuksen kohde on ihmisten tekemiset ja saman voi sanoa Jeesuksen huolenaiheista. Ihmisten uskomuksilla ei ole näyttävää roolia, vaikka niistä luonnollisestikin nuo tekemiset useimmiten kumpuavat. Viesti on kaksitahoinen, uskomuksilla ei vaikuttaisi olevan merkitystä vaan sillä, miten ihminen toimii arjessa. Toisaalta ihminen toimii arjessa sen pohjalta, mitä uskomuksia hänellä on.

        Niinpä jumalakuvalla ja ihmiskuvalla on kaikkein merkittävin vaikutus ihmisen käytökseen. Molempiin määritelmiin Jeesus antoi napakat ohjeistukset; rakkauden kolmoiskäsky ja kultainen sääntö – juurikaan muuta ihmisen ei tarvitse sisäistää, toimiakseen Jumalan tahdon mukaisesti. Kaikki muu on kuriositeettia ja useimmiten haihattelua.

        Mitä hyötyä on riidellä opin puhtaudesta, jos samalla lainlyömme osoittaa rakkautta ja armahtavaisuutta toinen toisillemme? Kannattaa lukea huolella Matt. 25:31-46 ja Miika 6:8 ja osoittaa uskoa Jumalaan ja rakkautta käytännössä lähimmäisillemme. Jos sana lähimmäinen ei ole vielä uskovalle kirkastunut, niin silloin kannattaa lukea Luuk. 10:25-37.


      • paljon enemmän
        Tekstisi lukenut kirjoitti:

        Perustavaa laatua olevissa kristillisissä uskonkohdissa adventtikirkko edustaa ehdottomasti historiallisia protestantteja. Näitä opinkohtia ovat mm.: Jumala on Luoja, Pyhä Kolminaisuus, Raamattu ainoa ja ylin uskon ja elämän perusta, Pyhä Henki on persoonallinen olento ja jakaa armolahjoa seurakunnalle, pelastus yksin uskosta, yksin armosta ja Kristuksen tähden, Kristuksen paluu on näkyvä ja julkinen tapahtuma, jolloin tapahtuu vanhurskasten ylösnousemus, Kristus jätti kristilliselle seurakunnalle lähetystehtävän eli evankeliumin julistamisen kaikessa maailmassa. Tässä muutamia esimerkkejä adventisteja ja kaikkia muita historiallisia protestaantteja yhdistävistä uskonkohdista.

        ellen, miikael, sapatti, tutkiva tuomio, suljettu ovi, sapattisinetti, kymmenykset (älä varasta jumalalta), ruokasäännöt (sika!), pukeutumissäännöt (myssyt), jalkojen pesu, rypälemehu (vie järjen) ehtoollinen, kahvin ja teen nauttiminen on syntiä, alkoholista ja tupakasta puhumattakaan, jne kuka niitä kaikkia jaksaa kirjoittaa.......


      • Tutkijan ote asiaan
        paljon enemmän kirjoitti:

        ellen, miikael, sapatti, tutkiva tuomio, suljettu ovi, sapattisinetti, kymmenykset (älä varasta jumalalta), ruokasäännöt (sika!), pukeutumissäännöt (myssyt), jalkojen pesu, rypälemehu (vie järjen) ehtoollinen, kahvin ja teen nauttiminen on syntiä, alkoholista ja tupakasta puhumattakaan, jne kuka niitä kaikkia jaksaa kirjoittaa.......

        Ensinnäkin terveysohjeet eivät ole moraalisia asioita, vaan ne ovat terveyskasvatukseen liittyviä asioita adventtikirkon opetuksessa ja elämässä. Kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa on varmasti henkilöitä, jotka arvostavat adventtikirkon terveyskasvatusta. Tämä terveyskasvatus eli opetus yleensä tapahtuu lääkäreiden tai muiden alan ammattihenkilöiden toimesta. Tämän opetuksen tarkoituksena on antaa järkevää valistusta seurakunnan jäsenille, jotta he voisivat vastuullisesti suhtautua oman tervytensä vaalimiseen. Tästäkin asiasta on turhaan tehty moraalinen eli uskovia erottava tekijä.

        Mitä sapattiin tulee, niin adventistit eivät ole ainoita kristittyjä, jotka pitävät sapattia eli lauantaita lepo- ja jumalanpalvelupäivänä. Sapattia pyhittäviä kristittyjä on aina ollut. Muita tänä aikana ovat mm. seitsemännen päivän baptistit ja mm. muutamat luterilaiset vain muutamia mainitakseni.

        Kymmenyssjärjestelmää seurataan muidenkin kuin adventistien keskuudessa. Tiedustelepa esim. helluntailaisilta, niin huomaat, että heidänkin keskuudessaan seurataan samaa akäytäntöä. Kymmenykset ovat muuten vapaaehtoiset, joka poikkeaa luterilaisen kirkon kirkollisverosta, joka on periaatteessa maksettava tai se ulosmitataan.

        Pukeutumissääntöjä ei ole. Mistä sinä olet sellaisen saanut? En ole moista ennen kuullutkaan!

        Jalkojen pesu löytyy Joh. 13. luvusta ja on Jeesuksen meille antama esimerkki. Lue tuo luku tarkkaan niin huomaat, että eivät ne kristityt, jotka sitä seuraavat tee mitenkään väärin tai edusta epäkristillistä käytäntöä. Muistan, että olin adventtikirkon ehtoollisella yhdessä erään luterilaisen kirkkoherran kanssa ja me pesimme toistemme jalat. Mitä siinä on väärin? Kirkkoherran ennen jalkojeni pesemistä rukoili puolestani, että "samalla kun tämä vesi koskettaa tämän veljen jalkoja", niin hän pyysi, että "Golgatan ristin veri puhdistasi veljen kaikista hänen synneistään."

        Tässä yritin lyhyesti käsitellä esille ottamiasi asioita. Osoita rakkauta ja armahtavaisuutta adventtiseurakuntaan kuuluvia sisaria ja veljiä kohtaan. Et sinä siinä mitään väärin tee. Minulla ei ole millään tavalla hankala kohdata tai olla tekemisissä luterilaiseen kirkkoon kuuluvien kristittyjen kanssa. He ovat minulle rakkaita sisaria ja veljiä. Olin heidän kanssaan juhannuksena yhteisellä ehtoollisella.


      • lampaan vaatetuksessa
        valheen kirjoitti:

        koska tunnen monia protestantteja, jotka hyväksyvät adventistit protestanteiksi. mm. luterilainen maailmanliitto hyväksyy adventistit protestanteiksi. Ihan typeriä itse puhut. Jos et hyväksy minua kristityksi, koska olen adventisti, ei minunkaan tarvitse hyväksyä sinua kristityksi. SINÄ edustat kristinuskolle vierasta uskonnollisuutta sitten.

        Täällä arvioidaan asiaa keskustelun perusteella, kun vastataan viesteihin. Tosiasia ei muuksi muutu; täällä ei adfventismin opit ole kristinuskoa, eikä liioin kirkkonne sivuillakaan. Ei kristinuskoa määritellä muulla kuin sanoman sisällöllä, eikä teillä ole kristinusko esillä. Se on ihan eri oppia teillä kuin apostoleilla. Jokainenhan voi sen nähdä teidän jokaisesta viestistännekin. Olet muuten merkillinen, kun puutut vain kirkkonne ulkopuolisten viesteihin, mutta et kajoa omiesi hölynpölyyn! Siitäkin näkee suuren epärehellisyytesi . Ei kristinuskoon kuulu tuollaista eriseuraisuutta jota osoitat rivien välissä. On täysin selvää, ettei teidän edustajienne viesteissä ole totuuden hitustakaan.


      • nämä ovat?
        Tutkijan ote asiaan kirjoitti:

        Ensinnäkin terveysohjeet eivät ole moraalisia asioita, vaan ne ovat terveyskasvatukseen liittyviä asioita adventtikirkon opetuksessa ja elämässä. Kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa on varmasti henkilöitä, jotka arvostavat adventtikirkon terveyskasvatusta. Tämä terveyskasvatus eli opetus yleensä tapahtuu lääkäreiden tai muiden alan ammattihenkilöiden toimesta. Tämän opetuksen tarkoituksena on antaa järkevää valistusta seurakunnan jäsenille, jotta he voisivat vastuullisesti suhtautua oman tervytensä vaalimiseen. Tästäkin asiasta on turhaan tehty moraalinen eli uskovia erottava tekijä.

        Mitä sapattiin tulee, niin adventistit eivät ole ainoita kristittyjä, jotka pitävät sapattia eli lauantaita lepo- ja jumalanpalvelupäivänä. Sapattia pyhittäviä kristittyjä on aina ollut. Muita tänä aikana ovat mm. seitsemännen päivän baptistit ja mm. muutamat luterilaiset vain muutamia mainitakseni.

        Kymmenyssjärjestelmää seurataan muidenkin kuin adventistien keskuudessa. Tiedustelepa esim. helluntailaisilta, niin huomaat, että heidänkin keskuudessaan seurataan samaa akäytäntöä. Kymmenykset ovat muuten vapaaehtoiset, joka poikkeaa luterilaisen kirkon kirkollisverosta, joka on periaatteessa maksettava tai se ulosmitataan.

        Pukeutumissääntöjä ei ole. Mistä sinä olet sellaisen saanut? En ole moista ennen kuullutkaan!

        Jalkojen pesu löytyy Joh. 13. luvusta ja on Jeesuksen meille antama esimerkki. Lue tuo luku tarkkaan niin huomaat, että eivät ne kristityt, jotka sitä seuraavat tee mitenkään väärin tai edusta epäkristillistä käytäntöä. Muistan, että olin adventtikirkon ehtoollisella yhdessä erään luterilaisen kirkkoherran kanssa ja me pesimme toistemme jalat. Mitä siinä on väärin? Kirkkoherran ennen jalkojeni pesemistä rukoili puolestani, että "samalla kun tämä vesi koskettaa tämän veljen jalkoja", niin hän pyysi, että "Golgatan ristin veri puhdistasi veljen kaikista hänen synneistään."

        Tässä yritin lyhyesti käsitellä esille ottamiasi asioita. Osoita rakkauta ja armahtavaisuutta adventtiseurakuntaan kuuluvia sisaria ja veljiä kohtaan. Et sinä siinä mitään väärin tee. Minulla ei ole millään tavalla hankala kohdata tai olla tekemisissä luterilaiseen kirkkoon kuuluvien kristittyjen kanssa. He ovat minulle rakkaita sisaria ja veljiä. Olin heidän kanssaan juhannuksena yhteisellä ehtoollisella.

        Liittyvätkö nämä pukeutumiseen, kopioitu adventtikirkon sivulta

        " Kristityn vaatetuksen siunaus.
        Jumala hankki ensimmäiset vaatteet Aadamille ja Eevalle. Hän tietää, että mekin tarvitsemme tänä aikana sopivaa vaatetusta (Matt.-6:-25 - 33). Vaatteiden valinnan tulisi perustua periaatteisiin, jotka suosivat yksinkertaisuutta, säädyllisyyttä, käytännöllisyyttä, terveellisyyttä ja viehättävyyttä.

        1. Yksinkertaisuus. Niin kuin muitakin elämänalueita, kristillinen kutsu yksinkertaisuuteen koskee myös pukeutumistamme. "Kristillinen todistaminen edellyttää yksinkertaisuutta.

        "Tapa, millä pukeudumme, osoittaa maailmalle, keitä me olemme ja mitä me olemme. Kysymys ei ole jostakin viktoriaaniselta ajalta peräisin olevasta vaatimuksesta vaan siitä, että osoitamme rakastavamme Jeesusta." *30

        2. Moraali. Kristityt eivät turmele luonteensa kauneutta pukeutumistyyleillä, jotka herättävät "ruumiin haluja" (1.-Joh.-2.-16). Koska kristitty haluaa todistaa uskostaan toisille, hän pukeutuu ja toimii säädyllisesti eikä korosta niitä ruumiinosia, jotka kiihottavat seksuaalisia haluja. Säädyllisyys edistää moraalista terveyttä. Kristityn pyrkimyksenä on kirkastaa Jumalaa, ei itseään.

        3. Käytännöllisyys ja taloudellisuus. Koska kristitty on Jumalan hänelle uskomien varojen taloudenhoitaja, hän harjoittaa säästäväisyyttä ja ohittaa "kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet" (1.-Tim.-2:-9). Taloudellisuus ei kuitenkaan välttämättä edellytä halvimpien saatavissa olevien vaatteiden ostamista. Useinkin korkea laatu osoittautuu pitkän päälle taloudellisimmaksi ratkaisuksi.

        4. Terveellisyys. Ihmisen terveydentilaan ei vaikuta ainoastaan ruokavalio. Kristitty välttää sellaisia pukeutumistyylejä, jotka eivät tarjoa riittävää suojaa tai jotka vaikuttavat elimistöön haitallisesti ja terveyttä vaarantavasti.

        5. Luonnollinen kauneus. Kristitty ymmärtää varoituksen "mahtailevasta elämästä" (1.-Joh. 2:-16). Jeesus viittasi kedon kukkiin sanoessaan: "Edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä" (Matt. -6:-29). Siten hän osoitti, että taivaan käsitykselle kauneudesta on luonteenomaista sulous, yksinkertaisuus, puhtaus ja luonnollisuus. Maallisella näyttävyydellä, mitä ohimenevät muodit ilmentävät, ei ole mitään arvoa Jumalan silmissä (1.-Tim. 2:9).

        Kristityt eivät voita epäuskoisia maailmanihmisiä pukeutumalla ja käyttäytymällä maailman tavalla, vaan olemalla viehättävällä ja virkistävällä tavalla erilaisia. Pietari sanoi, että ne miehet, jotka eivät usko Jumalan sanaan, voitaisiin voittaa "vaimonsa elävällä esimerkillä", "kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää". Hän neuvoi uskovia naisia: "älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista" (1.-Piet. -3:-1 - 4). Raamattu opettaa, että:

        a. Ihmisen todellinen kauneus ilmenee luonteessa. Pietarin tavoin Paavalikin korostaa todellisen kauneuden lähdettä: "Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys - eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa" (1.-Tim.- 2:-9,10).

        b. Yksinkertaisuus on sopusoinnussa herätyksen ja uudistuksen kanssa. Kun Jaakob pyysi perhettään pyhittäytymään Jumalalle, he luovuttivat "kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan", ja Jaakob hautasi ne maahan (1.-Moos.-35:-2,4). *31

        Kun israelilaiset olivat langenneet tekemään kultaisen vasikan, Jumala antoi määräyksen: "Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." Katuvina "israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä" (2.-Moos.- 33:-5,6). Paavali sanoo selvästi, että Raamattu kertoo tästä luopumuksesta "ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja" (1.-Kor. -10:-11).

        c. Hyvä kristillinen taloudenhoito edellyttää uhrivalmista elämäntapaa. Vaikka suuri osa ihmiskunnasta elää aliravittuna, materialismi asettaa kristittyjen eteen kiusauksia, joihin kuuluu monenlaista kalliista vaatteista, autoista ja koruista aina loistoasuntoihin asti. Yksinkertainen elämäntyyli ja ulkoasu asettaa kristityt voimakkaaseen vastakohta - asetelmaan meidän aikamme pakanallisen yhteiskunnan ahneuden, materialismin ja prameuden kanssa, jossa arvostus liittyy aineellisuuteen pikemmin kuin ihmisiin.

        Kun otamme huomioon edellä esitetyt raamatulliset opetukset ja periaatteet, uskomme, että kristittyjen ei tulisi koristella itseään kalliilla koruilla. Ymmärrämme tämän tarkoittavan sitä, että koristeeksi tarkoitettujen sormusten, korvarenkaiden, kaulakorujen, rannerenkaiden sekä muiden vastaavien korujen käyttö, jonka päätarkoituksena on herättää huomiota ja ihailua, on tarpeetonta eikä ole sopusoinnussa sen yksinkertaisuuden kanssa, jota Raamattu suosittelee. *32

        Raamattu liittää räikeän kosmetiikan pakanuuteen ja luopumukseen (2.-Kun.- 9:-30; Jer. -4:-30). Tämän vuoksi uskomme, että kristittyjen tulisi pyrkiä säilyttämään luonnollinen, terve ulkonäkönsä. Jos korotamme Vapahtajaa tavalla, millä puhumme, toimimme ja pukeudumme, meistä tulee kuin magneetteja, jotka vetävät ihmisiä hänen tykönsä. *33 "


      • Raamattua lukeva
        nämä ovat? kirjoitti:

        Liittyvätkö nämä pukeutumiseen, kopioitu adventtikirkon sivulta

        " Kristityn vaatetuksen siunaus.
        Jumala hankki ensimmäiset vaatteet Aadamille ja Eevalle. Hän tietää, että mekin tarvitsemme tänä aikana sopivaa vaatetusta (Matt.-6:-25 - 33). Vaatteiden valinnan tulisi perustua periaatteisiin, jotka suosivat yksinkertaisuutta, säädyllisyyttä, käytännöllisyyttä, terveellisyyttä ja viehättävyyttä.

        1. Yksinkertaisuus. Niin kuin muitakin elämänalueita, kristillinen kutsu yksinkertaisuuteen koskee myös pukeutumistamme. "Kristillinen todistaminen edellyttää yksinkertaisuutta.

        "Tapa, millä pukeudumme, osoittaa maailmalle, keitä me olemme ja mitä me olemme. Kysymys ei ole jostakin viktoriaaniselta ajalta peräisin olevasta vaatimuksesta vaan siitä, että osoitamme rakastavamme Jeesusta." *30

        2. Moraali. Kristityt eivät turmele luonteensa kauneutta pukeutumistyyleillä, jotka herättävät "ruumiin haluja" (1.-Joh.-2.-16). Koska kristitty haluaa todistaa uskostaan toisille, hän pukeutuu ja toimii säädyllisesti eikä korosta niitä ruumiinosia, jotka kiihottavat seksuaalisia haluja. Säädyllisyys edistää moraalista terveyttä. Kristityn pyrkimyksenä on kirkastaa Jumalaa, ei itseään.

        3. Käytännöllisyys ja taloudellisuus. Koska kristitty on Jumalan hänelle uskomien varojen taloudenhoitaja, hän harjoittaa säästäväisyyttä ja ohittaa "kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet" (1.-Tim.-2:-9). Taloudellisuus ei kuitenkaan välttämättä edellytä halvimpien saatavissa olevien vaatteiden ostamista. Useinkin korkea laatu osoittautuu pitkän päälle taloudellisimmaksi ratkaisuksi.

        4. Terveellisyys. Ihmisen terveydentilaan ei vaikuta ainoastaan ruokavalio. Kristitty välttää sellaisia pukeutumistyylejä, jotka eivät tarjoa riittävää suojaa tai jotka vaikuttavat elimistöön haitallisesti ja terveyttä vaarantavasti.

        5. Luonnollinen kauneus. Kristitty ymmärtää varoituksen "mahtailevasta elämästä" (1.-Joh. 2:-16). Jeesus viittasi kedon kukkiin sanoessaan: "Edes Salomo kaikessa loistossaan ei ollut niin vaatetettu kuin mikä tahansa niistä" (Matt. -6:-29). Siten hän osoitti, että taivaan käsitykselle kauneudesta on luonteenomaista sulous, yksinkertaisuus, puhtaus ja luonnollisuus. Maallisella näyttävyydellä, mitä ohimenevät muodit ilmentävät, ei ole mitään arvoa Jumalan silmissä (1.-Tim. 2:9).

        Kristityt eivät voita epäuskoisia maailmanihmisiä pukeutumalla ja käyttäytymällä maailman tavalla, vaan olemalla viehättävällä ja virkistävällä tavalla erilaisia. Pietari sanoi, että ne miehet, jotka eivät usko Jumalan sanaan, voitaisiin voittaa "vaimonsa elävällä esimerkillä", "kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää". Hän neuvoi uskovia naisia: "älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista" (1.-Piet. -3:-1 - 4). Raamattu opettaa, että:

        a. Ihmisen todellinen kauneus ilmenee luonteessa. Pietarin tavoin Paavalikin korostaa todellisen kauneuden lähdettä: "Samoin tahdon, että naisten kaunistuksena on hillitty esiintyminen, vaatimattomuus ja säädyllisyys - eivät tukkalaitteet, kultakorut, helmet tai kalliit vaatteet, vaan hyvät teot, niin kuin sopii naisille, jotka tunnustavat palvelevansa Jumalaa" (1.-Tim.- 2:-9,10).

        b. Yksinkertaisuus on sopusoinnussa herätyksen ja uudistuksen kanssa. Kun Jaakob pyysi perhettään pyhittäytymään Jumalalle, he luovuttivat "kaikki hallussaan olevat jumalankuvat sekä renkaat, jotka heillä oli korvissaan", ja Jaakob hautasi ne maahan (1.-Moos.-35:-2,4). *31

        Kun israelilaiset olivat langenneet tekemään kultaisen vasikan, Jumala antoi määräyksen: "Pankaa nyt korunne pois, sitten minä päätän, mitä teille teen." Katuvina "israelilaiset luopuivat koruistaan eivätkä Horebinvuoren tapahtumien jälkeen enää käyttäneet niitä" (2.-Moos.- 33:-5,6). Paavali sanoo selvästi, että Raamattu kertoo tästä luopumuksesta "ojennukseksi meille, joiden osana on elää lopun aikoja" (1.-Kor. -10:-11).

        c. Hyvä kristillinen taloudenhoito edellyttää uhrivalmista elämäntapaa. Vaikka suuri osa ihmiskunnasta elää aliravittuna, materialismi asettaa kristittyjen eteen kiusauksia, joihin kuuluu monenlaista kalliista vaatteista, autoista ja koruista aina loistoasuntoihin asti. Yksinkertainen elämäntyyli ja ulkoasu asettaa kristityt voimakkaaseen vastakohta - asetelmaan meidän aikamme pakanallisen yhteiskunnan ahneuden, materialismin ja prameuden kanssa, jossa arvostus liittyy aineellisuuteen pikemmin kuin ihmisiin.

        Kun otamme huomioon edellä esitetyt raamatulliset opetukset ja periaatteet, uskomme, että kristittyjen ei tulisi koristella itseään kalliilla koruilla. Ymmärrämme tämän tarkoittavan sitä, että koristeeksi tarkoitettujen sormusten, korvarenkaiden, kaulakorujen, rannerenkaiden sekä muiden vastaavien korujen käyttö, jonka päätarkoituksena on herättää huomiota ja ihailua, on tarpeetonta eikä ole sopusoinnussa sen yksinkertaisuuden kanssa, jota Raamattu suosittelee. *32

        Raamattu liittää räikeän kosmetiikan pakanuuteen ja luopumukseen (2.-Kun.- 9:-30; Jer. -4:-30). Tämän vuoksi uskomme, että kristittyjen tulisi pyrkiä säilyttämään luonnollinen, terve ulkonäkönsä. Jos korotamme Vapahtajaa tavalla, millä puhumme, toimimme ja pukeudumme, meistä tulee kuin magneetteja, jotka vetävät ihmisiä hänen tykönsä. *33 "

        Jos tekstin kirjoittaja on lähtöisin USA:sta, niin hän kiinnittää enemmän huomiota näihin ulkoisiin asioihin kuten sormuksen, make up:n ym. käyttöön kuin esim. suomalainen kirjoittaja. Me ymmärrämme sen, että kyseessä on kulttuurierot. Tämä ei koske ainoastaan adventisteja, vaan mahdollisesti sama periaate ei ole riippuvainen kirkkokuntarajoista. Olen itse asunut muutamia vuosia USA:ssa ja olen kohdannut tuon saman ongelman. Tässä tarvitaan ymmärrystä ja malttia, kun erilaiset kulttuurit kohtaavat toisensa. Ei kannata kaikkia eli koko maailmaa pyrkiä puristamaan samaan muottiin. Minä en ottaisi näitä kirjoituksia niin kovin vakavasti. Jotakin siitä voi huomioida. Meillä on oma kulttuurimme Suomessa ja suomalaiset adventistit ovat pohjimmiltaan samanlaisia kuin muutkin kristityt maassamme.


      • kauhean
        Tekstisi lukenut kirjoitti:

        Perustavaa laatua olevissa kristillisissä uskonkohdissa adventtikirkko edustaa ehdottomasti historiallisia protestantteja. Näitä opinkohtia ovat mm.: Jumala on Luoja, Pyhä Kolminaisuus, Raamattu ainoa ja ylin uskon ja elämän perusta, Pyhä Henki on persoonallinen olento ja jakaa armolahjoa seurakunnalle, pelastus yksin uskosta, yksin armosta ja Kristuksen tähden, Kristuksen paluu on näkyvä ja julkinen tapahtuma, jolloin tapahtuu vanhurskasten ylösnousemus, Kristus jätti kristilliselle seurakunnalle lähetystehtävän eli evankeliumin julistamisen kaikessa maailmassa. Tässä muutamia esimerkkejä adventisteja ja kaikkia muita historiallisia protestaantteja yhdistävistä uskonkohdista.

        Adventistit samaistetaan ihmisten keskuudessakin jo yleisellä tasolla mormoonien ja jehovien kanssa samaan ryhmään. Kyllä kansa tietää! Ja täällä esiintyvä erimielisyys on selvää osoitusta samasta asiasta käytännössä. Adventistien oppeja on mahdotonta sisällyttää hyväksyen kristinuskoon. Niin erilaista he täälläkin esittävät. Uusi Testamentti opettaa monin eri tavoin tunnistamaan väärän opin, ja poikkeuksetta ne varoitukset sopivat adventisteihin kuin nyrkki turpaan. Adventistit saarnaavat siellä missä Evankeliumia on muiden kautta julistettu mm. He pyrkivät käännyttämään jo kääntyneitä. Kaikki on juuri niinkuin väärien tuntomerkeistä sanotaankin. Miksi meidän tulisi uskoa teitä vääriä enemmän kuin Raamattua? Joka ikiseltä UTn sivulta löydän varoituksen teistä ja toista opetusta kuin teiltä. Joten Raamattu on oppaamme väärän tunnistamisessa. Ja sanoohan Raamattu itsekin, että jos emme tunne kirjoituksia, olemme vaarassa eksyä teidän väärien oppeihinne.


      • Asiallisuutta tarvitaan
        lampaan vaatetuksessa kirjoitti:

        Täällä arvioidaan asiaa keskustelun perusteella, kun vastataan viesteihin. Tosiasia ei muuksi muutu; täällä ei adfventismin opit ole kristinuskoa, eikä liioin kirkkonne sivuillakaan. Ei kristinuskoa määritellä muulla kuin sanoman sisällöllä, eikä teillä ole kristinusko esillä. Se on ihan eri oppia teillä kuin apostoleilla. Jokainenhan voi sen nähdä teidän jokaisesta viestistännekin. Olet muuten merkillinen, kun puutut vain kirkkonne ulkopuolisten viesteihin, mutta et kajoa omiesi hölynpölyyn! Siitäkin näkee suuren epärehellisyytesi . Ei kristinuskoon kuulu tuollaista eriseuraisuutta jota osoitat rivien välissä. On täysin selvää, ettei teidän edustajienne viesteissä ole totuuden hitustakaan.

        Luulitko kuhilasta tekstin kirjoitajaksi? Miksi häntä syytät tekstistä, jos hän ei ole sitä kirjoittanut? Oletko edes varma asiasta?


      • ei noin
        Tutkijan ote asiaan kirjoitti:

        Ensinnäkin terveysohjeet eivät ole moraalisia asioita, vaan ne ovat terveyskasvatukseen liittyviä asioita adventtikirkon opetuksessa ja elämässä. Kaikissa kristillisissä kirkkokunnissa on varmasti henkilöitä, jotka arvostavat adventtikirkon terveyskasvatusta. Tämä terveyskasvatus eli opetus yleensä tapahtuu lääkäreiden tai muiden alan ammattihenkilöiden toimesta. Tämän opetuksen tarkoituksena on antaa järkevää valistusta seurakunnan jäsenille, jotta he voisivat vastuullisesti suhtautua oman tervytensä vaalimiseen. Tästäkin asiasta on turhaan tehty moraalinen eli uskovia erottava tekijä.

        Mitä sapattiin tulee, niin adventistit eivät ole ainoita kristittyjä, jotka pitävät sapattia eli lauantaita lepo- ja jumalanpalvelupäivänä. Sapattia pyhittäviä kristittyjä on aina ollut. Muita tänä aikana ovat mm. seitsemännen päivän baptistit ja mm. muutamat luterilaiset vain muutamia mainitakseni.

        Kymmenyssjärjestelmää seurataan muidenkin kuin adventistien keskuudessa. Tiedustelepa esim. helluntailaisilta, niin huomaat, että heidänkin keskuudessaan seurataan samaa akäytäntöä. Kymmenykset ovat muuten vapaaehtoiset, joka poikkeaa luterilaisen kirkon kirkollisverosta, joka on periaatteessa maksettava tai se ulosmitataan.

        Pukeutumissääntöjä ei ole. Mistä sinä olet sellaisen saanut? En ole moista ennen kuullutkaan!

        Jalkojen pesu löytyy Joh. 13. luvusta ja on Jeesuksen meille antama esimerkki. Lue tuo luku tarkkaan niin huomaat, että eivät ne kristityt, jotka sitä seuraavat tee mitenkään väärin tai edusta epäkristillistä käytäntöä. Muistan, että olin adventtikirkon ehtoollisella yhdessä erään luterilaisen kirkkoherran kanssa ja me pesimme toistemme jalat. Mitä siinä on väärin? Kirkkoherran ennen jalkojeni pesemistä rukoili puolestani, että "samalla kun tämä vesi koskettaa tämän veljen jalkoja", niin hän pyysi, että "Golgatan ristin veri puhdistasi veljen kaikista hänen synneistään."

        Tässä yritin lyhyesti käsitellä esille ottamiasi asioita. Osoita rakkauta ja armahtavaisuutta adventtiseurakuntaan kuuluvia sisaria ja veljiä kohtaan. Et sinä siinä mitään väärin tee. Minulla ei ole millään tavalla hankala kohdata tai olla tekemisissä luterilaiseen kirkkoon kuuluvien kristittyjen kanssa. He ovat minulle rakkaita sisaria ja veljiä. Olin heidän kanssaan juhannuksena yhteisellä ehtoollisella.

        Sinä muutat asiaa koko ajan pois viestien keskustelukohteesta. Kun joku puhuu ankarasti adventismin harhaopista, sinä puhut adventisteihin suhtautumisesta. Sinun rakkautesi on samaa kuin leijonalla on rakkautta peuran lihaan. Sinä olet lipevä saadaksesi vastakaikua teidän hyväkasenne. Ihan kuin lähi-Marketin kassakin hymyilee työnantajansa hyvääksi. ->>>>/lainaus/Mitä sapattiin tulee, niin adventistit eivät ole ainoita kristittyjä, jotka pitävät sapattia eli lauantaita lepo- ja jumalanpalvelupäivän. /// Esittelet tuon ikäänkuin sillä voisit todistaa yhtään mitään. Eihän kirkkokunnan oppi tule sillä oikeammaksi ,jos sitä esittelee lipevää ja suostuttelevaa tapaa noudattamalla. Eikä se asiaa tee todeksi jos sillä on muitakin noudattajia kuin adventisti. Eihän aviorikoskaan tule siten sallittavaksi, kun kaikkien kirkkokuntien sisällä sitä tapahtuu. Joten perustelet asiaa täysin väärin perustein.Kymmenysjärjestelmä ei tule sen Raamatullisemmaksi vaikka muslimitkin niin tekisivät. Todistelet asdioita vain pyöritelläksesi asioita siellä mihin ne eivät liity. Kyllä sinun tapasi ja metkusi tunnetaan. Jeesus oli korkea-arvoinen oikeasti. Siten on merkillistä että te samaistatte itsenne pyhimpään maan päällä eläneeseen, ikäänkuin teiodän tekemisenne vasdtaisi nöyryydeltään Jeesuksen tekoa. Tuopllainen itsensä rinnastaminen on pöyristyttävää. Miten niin Jeesuksen esimerkkiä? Että korkea-arvoinen adventisti pesee halpojen alamaistensa jalkojako? Minä en näe tuollaista yhtäläisyyttä teidän teossanne! Mitä jalkojen pesemiseesi tulee, pese vaikka kaiket päivät ihmisten jalkoja, jos niin haluat. Vai valkkaatko itsellesi vain piispojen ja paavien jalkoja? Meinaan kun nytkin kehut kirkkoherran jaloista. Eikö torimummon jalat olisi yhtä kehumisen väärtejä? Ja sitten katsot tämän tietty pyhäinhäväistykseksi, kun minä, työtön savolainen metsuri tästä sinulle mainihen! Olethan sinä akateeminen pärsuuna.


      • en ole
        Asiallisuutta tarvitaan kirjoitti:

        Luulitko kuhilasta tekstin kirjoitajaksi? Miksi häntä syytät tekstistä, jos hän ei ole sitä kirjoittanut? Oletko edes varma asiasta?

        En ole adventisti. Mikset opeta adventisteja? Miksi te ette nuhtele omaan joukkoonne kuuluvia? Jos te ette huolehdi omistanne niin miksi meidän ulkopuolisten pitäisi teidän nuhteitanne ottaa todesta? Etkö näe mitään ristiriitaa puuhissanne? Johan se kuuluu Raamatun perusopetuksiinkin! Ja ne ovat oikeassa tässäkin kohden. Vai onko teillä toisenlainen tulkinta tässäkin asiassa?


      • Tavallinen kristitty
        en ole kirjoitti:

        En ole adventisti. Mikset opeta adventisteja? Miksi te ette nuhtele omaan joukkoonne kuuluvia? Jos te ette huolehdi omistanne niin miksi meidän ulkopuolisten pitäisi teidän nuhteitanne ottaa todesta? Etkö näe mitään ristiriitaa puuhissanne? Johan se kuuluu Raamatun perusopetuksiinkin! Ja ne ovat oikeassa tässäkin kohden. Vai onko teillä toisenlainen tulkinta tässäkin asiassa?

        mennä naapuriin ja moittia heitä, koska he kuuluvat eri kirkkokuntaan kuin minä kuulun. Olen asunut eri kirkkokuntaan kuuluvien naapurina vuosikymmeniä, eikä koskaan ole ollut tarvetta kinastella uskonasioihin liittyvistä asioista heidän kanssaan. En todellakaan ymmärrä tätä suvaitsemaattomuuden määrää, joka esiintyy tällkeskustelupalstalla. Jos naapurissani asuu
        helluntailaisia, niin ei tule tule mieleenkään mennä heille heitä moittimaan. Jos taas naapurini on adventisti, niin todellakaan koe häntä hänen uskontonsa tähden epämiellyttävänä. Miksi täällä jatkuvasti kinastellaan ja moititaan? Eikö löydy "yhteistä säveltä" Jumalan lasten kesken? Katsooko jokainen itsensä niin hyväksi, että toista ei voi hänen puutteellisuutensa tähden hyväksyä?


      • kun tuli puheeksi
        Tavallinen kristitty kirjoitti:

        mennä naapuriin ja moittia heitä, koska he kuuluvat eri kirkkokuntaan kuin minä kuulun. Olen asunut eri kirkkokuntaan kuuluvien naapurina vuosikymmeniä, eikä koskaan ole ollut tarvetta kinastella uskonasioihin liittyvistä asioista heidän kanssaan. En todellakaan ymmärrä tätä suvaitsemaattomuuden määrää, joka esiintyy tällkeskustelupalstalla. Jos naapurissani asuu
        helluntailaisia, niin ei tule tule mieleenkään mennä heille heitä moittimaan. Jos taas naapurini on adventisti, niin todellakaan koe häntä hänen uskontonsa tähden epämiellyttävänä. Miksi täällä jatkuvasti kinastellaan ja moititaan? Eikö löydy "yhteistä säveltä" Jumalan lasten kesken? Katsooko jokainen itsensä niin hyväksi, että toista ei voi hänen puutteellisuutensa tähden hyväksyä?

        Kun toinen puhuu adventismista, toinen puhuu heti vastauksessaan adventisteista. Hän tietää hyvin, ettei niitä pidä sekoittaa keskenään samaan keskusteluun. Hän tekee tarkoituksellisesti näin , koska hajoita ja hallitse mekanismi toimii tälläkin tavalla, ja asia saadaan taas jälleen kerran pakitettua pois .


      • joten älä
        lampaan vaatetuksessa kirjoitti:

        Täällä arvioidaan asiaa keskustelun perusteella, kun vastataan viesteihin. Tosiasia ei muuksi muutu; täällä ei adfventismin opit ole kristinuskoa, eikä liioin kirkkonne sivuillakaan. Ei kristinuskoa määritellä muulla kuin sanoman sisällöllä, eikä teillä ole kristinusko esillä. Se on ihan eri oppia teillä kuin apostoleilla. Jokainenhan voi sen nähdä teidän jokaisesta viestistännekin. Olet muuten merkillinen, kun puutut vain kirkkonne ulkopuolisten viesteihin, mutta et kajoa omiesi hölynpölyyn! Siitäkin näkee suuren epärehellisyytesi . Ei kristinuskoon kuulu tuollaista eriseuraisuutta jota osoitat rivien välissä. On täysin selvää, ettei teidän edustajienne viesteissä ole totuuden hitustakaan.

        syyttele viatonta. En hyväksy ajatuksiasi ja sillä sipuli.


      • löydän
        kauhean kirjoitti:

        Adventistit samaistetaan ihmisten keskuudessakin jo yleisellä tasolla mormoonien ja jehovien kanssa samaan ryhmään. Kyllä kansa tietää! Ja täällä esiintyvä erimielisyys on selvää osoitusta samasta asiasta käytännössä. Adventistien oppeja on mahdotonta sisällyttää hyväksyen kristinuskoon. Niin erilaista he täälläkin esittävät. Uusi Testamentti opettaa monin eri tavoin tunnistamaan väärän opin, ja poikkeuksetta ne varoitukset sopivat adventisteihin kuin nyrkki turpaan. Adventistit saarnaavat siellä missä Evankeliumia on muiden kautta julistettu mm. He pyrkivät käännyttämään jo kääntyneitä. Kaikki on juuri niinkuin väärien tuntomerkeistä sanotaankin. Miksi meidän tulisi uskoa teitä vääriä enemmän kuin Raamattua? Joka ikiseltä UTn sivulta löydän varoituksen teistä ja toista opetusta kuin teiltä. Joten Raamattu on oppaamme väärän tunnistamisessa. Ja sanoohan Raamattu itsekin, että jos emme tunne kirjoituksia, olemme vaarassa eksyä teidän väärien oppeihinne.

        Raamatusta varoituksen teistä. Ole huoleti. En todellakaan halua kaltaisiasi ihmisiä adventtiseurakuntaa pilaamaan.


      • niitä, jotka
        mukainen kirjoitti:

        Miksi sinä ylipäätään haluaisit kuulua babylonian porttojen kanssa samaan ryhmään, haluaisitko kenties lepää myös sunnuntaina ja ottaa pedonmerkin.

        ovat luopuneet totuudesta, vainoavat totuuden puolustajia (tälläkin palstalla) ja ovat tekeytyneet kristityiksi.

        Monet Jumalan omista ovat vielä noissa langenneissa kirkkokunnissa, siellä Babylonissa. Minulla ei ole mitään heitä vastaan ja heidän kanssaan olen valmis milloin vain assosioitumaan. Babylonin kanssa en tee mitään myönnytyksiä, vaan pysyn siitä erossa.


      • suoraan, että
        ei noin kirjoitti:

        Sinä muutat asiaa koko ajan pois viestien keskustelukohteesta. Kun joku puhuu ankarasti adventismin harhaopista, sinä puhut adventisteihin suhtautumisesta. Sinun rakkautesi on samaa kuin leijonalla on rakkautta peuran lihaan. Sinä olet lipevä saadaksesi vastakaikua teidän hyväkasenne. Ihan kuin lähi-Marketin kassakin hymyilee työnantajansa hyvääksi. ->>>>/lainaus/Mitä sapattiin tulee, niin adventistit eivät ole ainoita kristittyjä, jotka pitävät sapattia eli lauantaita lepo- ja jumalanpalvelupäivän. /// Esittelet tuon ikäänkuin sillä voisit todistaa yhtään mitään. Eihän kirkkokunnan oppi tule sillä oikeammaksi ,jos sitä esittelee lipevää ja suostuttelevaa tapaa noudattamalla. Eikä se asiaa tee todeksi jos sillä on muitakin noudattajia kuin adventisti. Eihän aviorikoskaan tule siten sallittavaksi, kun kaikkien kirkkokuntien sisällä sitä tapahtuu. Joten perustelet asiaa täysin väärin perustein.Kymmenysjärjestelmä ei tule sen Raamatullisemmaksi vaikka muslimitkin niin tekisivät. Todistelet asdioita vain pyöritelläksesi asioita siellä mihin ne eivät liity. Kyllä sinun tapasi ja metkusi tunnetaan. Jeesus oli korkea-arvoinen oikeasti. Siten on merkillistä että te samaistatte itsenne pyhimpään maan päällä eläneeseen, ikäänkuin teiodän tekemisenne vasdtaisi nöyryydeltään Jeesuksen tekoa. Tuopllainen itsensä rinnastaminen on pöyristyttävää. Miten niin Jeesuksen esimerkkiä? Että korkea-arvoinen adventisti pesee halpojen alamaistensa jalkojako? Minä en näe tuollaista yhtäläisyyttä teidän teossanne! Mitä jalkojen pesemiseesi tulee, pese vaikka kaiket päivät ihmisten jalkoja, jos niin haluat. Vai valkkaatko itsellesi vain piispojen ja paavien jalkoja? Meinaan kun nytkin kehut kirkkoherran jaloista. Eikö torimummon jalat olisi yhtä kehumisen väärtejä? Ja sitten katsot tämän tietty pyhäinhäväistykseksi, kun minä, työtön savolainen metsuri tästä sinulle mainihen! Olethan sinä akateeminen pärsuuna.

        adventismi edustaa puhdasta apostolista uskoa ja te olette niitä oikeasta uskosta luopuneita harhaoppisia. En halua olla tekemisissä kaltaistesi ihmisten kanssa nyt enkä tulevaisuudessa. Jos sinä pääset taivaaseen, niin minä menen mieluummin helvettiin.


      • joten älä
        suoraan, että kirjoitti:

        adventismi edustaa puhdasta apostolista uskoa ja te olette niitä oikeasta uskosta luopuneita harhaoppisia. En halua olla tekemisissä kaltaistesi ihmisten kanssa nyt enkä tulevaisuudessa. Jos sinä pääset taivaaseen, niin minä menen mieluummin helvettiin.

        häntä sitten syytä!


      • valheen kirjoitti:

        koska tunnen monia protestantteja, jotka hyväksyvät adventistit protestanteiksi. mm. luterilainen maailmanliitto hyväksyy adventistit protestanteiksi. Ihan typeriä itse puhut. Jos et hyväksy minua kristityksi, koska olen adventisti, ei minunkaan tarvitse hyväksyä sinua kristityksi. SINÄ edustat kristinuskolle vierasta uskonnollisuutta sitten.

        "tunnen monia protestantteja, jotka hyväksyvät adventistit protestanteiksi. mm. luterilainen maailmanliitto hyväksyy adventistit protestanteiksi."

        LML näyttää vähät välittävän adventistien harhaopeista, kuten hutkivasta tuomiosta, Jeesus-Miikaelista tai tyhjiinraukeamisesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe