Koska mormonit kerran tunkeutuvat kristittyjen palstoille, on syytä antaa "vastamyrkkyä", eli ohessa linkki mormonikriittisille sivuille:
http://www.mormonismi.net/
Muuten, mikäli tunkeutuminen jatkuu, täytynee kristittyjen ryhtyä yhtä lailla tunkeutumaan mormonien keskustelupalstalle. Omasta mielestäni kummatkin kyllä saisivat jatkaa rauhassa omilla palstoillaan.
Mormonikritiikkiä
28
645
Vastaukset
"Mormonismi" -palstalla kirjoittaa hyvinkin monia, jotka lukeutuvat muihin kristittyihin kuin mormoneihin. Arvelen, että siellä kirjoittelee heitä useampia kuin mormoneita konsanaan.
- "Muilla kristityillä...
Älä yritä johtaa harhaan "muilla kristityillä kuin mormoneilla". Mormonit ovat mormoneja ja kristityt ovat kristittyjä. Mormonit eivät ole kristittyjä.
Mormonit kyllä muodollisesti hyväksyvät Raamatun ja sen opetukset, mutta käytännössä Raamatun kanssa täydellisessä ristiriidassa oleva Mormonin kirja on se, johon mormonit oppinsa perustavat.
Katsokaapa vaikka tätä linkkiä:
http://www.irr.org/mit/Book-of-Mormon-Today-Finnish.html "Muilla kristityillä... kirjoitti:
Älä yritä johtaa harhaan "muilla kristityillä kuin mormoneilla". Mormonit ovat mormoneja ja kristityt ovat kristittyjä. Mormonit eivät ole kristittyjä.
Mormonit kyllä muodollisesti hyväksyvät Raamatun ja sen opetukset, mutta käytännössä Raamatun kanssa täydellisessä ristiriidassa oleva Mormonin kirja on se, johon mormonit oppinsa perustavat.
Katsokaapa vaikka tätä linkkiä:
http://www.irr.org/mit/Book-of-Mormon-Today-Finnish.htmlKummallisesti esim. B. H. Robertsin tekstejä on käytetty siten, kuin ne olisivat kirkkoa vastaan. Roberts oli tiedemies, joka asettui vastustajien kannalle ja esitti kaikenlaisin kysymyksiä, mitä he voisivat esittää ja sitten kumosi ne. Hän on korostanut, etteivät hänen esittämänsä ajatukset ole hänen omia mielipiteitään. Mm. tästä kerrotaan linkissä:
http://www.fairlds.org/Book_of_Mormon/Did_BH_Roberts_Abandon_His_Faith_in_the_Book_of_Mormon.html
Mormonit ovat ihan oikeasti kristittyjä, mutta tietenkin riippuu siitä, mitä kristillisyydellä tarkoitetaan. Kertoisitko mitä sinä sillä tarkoitat?- Opetuslasta
Tapani1 kirjoitti:
Kummallisesti esim. B. H. Robertsin tekstejä on käytetty siten, kuin ne olisivat kirkkoa vastaan. Roberts oli tiedemies, joka asettui vastustajien kannalle ja esitti kaikenlaisin kysymyksiä, mitä he voisivat esittää ja sitten kumosi ne. Hän on korostanut, etteivät hänen esittämänsä ajatukset ole hänen omia mielipiteitään. Mm. tästä kerrotaan linkissä:
http://www.fairlds.org/Book_of_Mormon/Did_BH_Roberts_Abandon_His_Faith_in_the_Book_of_Mormon.html
Mormonit ovat ihan oikeasti kristittyjä, mutta tietenkin riippuu siitä, mitä kristillisyydellä tarkoitetaan. Kertoisitko mitä sinä sillä tarkoitat?Asia menee niin päin, että Kristuksen opetuslapseus on se perusjuttu, kuten seuraavasta lainauksesta ilmenee:
"Antiokiassa ruvettiin opetuslapsia ensiksi nimittämään kristityiksi."
Apt. 11:26
Se, mitä opetuslapseus tarkoittaa, ilmenee esim. Jeesuksen lähetyskäskyn sanoista:
"18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Matt. 28:18-20
Lainauksesta korostettakoon erityisesti: "opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä (Jeesus) olen käskenyt teidän pitää".
Se taas, mitä Jeesus on käskenyt opetuslastensa pitää, ilmenee parhaiten Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeista.
Opetuslapseksi tulemisen perusta taas on uudestisyntymisessä, josta Jeesus sanoo näin:
"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
Joh. 3:3-8
Apostoli Pietari vahvistaa asian omassa kirjeessään:
"22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."
1. Piet. 1:22-23
Siis, Jumalan Sanan ja Hengen kautta tapahtuu ihmisen uudestisyntyminen Jumalan valtakuntaan, ja tästä syntymästä alkaa kuvattu opetuslapseusprosessi. Opetuslapseuteen kuuluu myöskin pitäytyminen terveessä opissa ja Raamatun sanassa ja kaiken maailman harhaoppien, kuten mormonismin päättäväinen torjuminen. - nöyrä
Tapani1 kirjoitti:
Kummallisesti esim. B. H. Robertsin tekstejä on käytetty siten, kuin ne olisivat kirkkoa vastaan. Roberts oli tiedemies, joka asettui vastustajien kannalle ja esitti kaikenlaisin kysymyksiä, mitä he voisivat esittää ja sitten kumosi ne. Hän on korostanut, etteivät hänen esittämänsä ajatukset ole hänen omia mielipiteitään. Mm. tästä kerrotaan linkissä:
Mormonit ovat ihan oikeasti kristittyjä, mutta tietenkin riippuu siitä, mitä kristillisyydellä tarkoitetaan. Kertoisitko mitä sinä sillä tarkoitat?Jumalan opetukset löytyvät vain Raamatusta. Mormoonien kirjallisuus on harhaoppia pullollaan. Kukaan kristitty ei voi olla samalla mormooni. Raamattu ei tarkoita kristinuskoisella mormoonia. Kristityllä on intoa vain kristinuskon hyväksiilman jonkun lahkon edunajamisia ja käännynnäisten saalistusta. Mormonismi on jokaisen kristityn vihollisuutta.
- auttamattomasti
Opetuslasta kirjoitti:
Asia menee niin päin, että Kristuksen opetuslapseus on se perusjuttu, kuten seuraavasta lainauksesta ilmenee:
Se, mitä opetuslapseus tarkoittaa, ilmenee esim. Jeesuksen lähetyskäskyn sanoista:
"18. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
20. ja opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä olen käskenyt teidän pitää. Ja katso, minä olen teidän kanssanne joka päivä maailman loppuun asti."
Lainauksesta korostettakoon erityisesti: "opettamalla heitä pitämään kaikki, mitä minä (Jeesus) olen käskenyt teidän pitää".
Se taas, mitä Jeesus on käskenyt opetuslastensa pitää, ilmenee parhaiten Matteuksen, Markuksen, Luukkaan ja Johanneksen evankeliumeista.
Opetuslapseksi tulemisen perusta taas on uudestisyntymisessä, josta Jeesus sanoo näin:
"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".
4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"
5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.
7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.
8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."
"22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta."
Siis, Jumalan Sanan ja Hengen kautta tapahtuu ihmisen uudestisyntyminen Jumalan valtakuntaan, ja tästä syntymästä alkaa kuvattu opetuslapseusprosessi. Opetuslapseuteen kuuluu myöskin pitäytyminen terveessä opissa ja Raamatun sanassa ja kaiken maailman harhaoppien, kuten mormonismin päättäväinen torjuminen.Mormonismi on toista oppia kuin apostolien opettama kristinusko. Näitä kahta ei voi yhdistää. Ne ovat eri uskontoja. Apostolien opettama kristinusko on täydellistä ja mormoonien oppeja siinä ei opetettu.
Opetuslasta kirjoitti:
Asia menee niin päin, että Kristuksen opetuslapseus on se perusjuttu, kuten seuraavasta lainauksesta ilmenee:
Siis, Jumalan Sanan ja Hengen kautta tapahtuu ihmisen uudestisyntyminen Jumalan valtakuntaan, ja tästä syntymästä alkaa kuvattu opetuslapseusprosessi. Opetuslapseuteen kuuluu myöskin pitäytyminen terveessä opissa ja Raamatun sanassa ja kaiken maailman harhaoppien, kuten mormonismin päättäväinen torjuminen.Kirkkomme opetuksissa ei ole mitään, joka olisi ristiriidassa noiden Raamatun kohtien kanssa.
Alkukirkon jäseniä kutsuttiin alun perin pyhiksi eli maailmasta erotetuiksi Kristuksen kirkkoon. Tässä on muutama kohta:
1. Kor. 6:2
Vai ettekö tiedä, että pyhät tulevat maailman tuomitsemaan? Ja jos te tuomitsette maailman, niin ettekö kelpaa ratkaisemaan aivan vähäpätöisiä asioita?
2. Kor. 13:13
Kaikki pyhät lähettävät teille tervehdyksen
Ef. 4:12
tehdäkseen pyhät täysin valmiiksi palveluksen työhön, Kristuksen ruumiin rakentamiseen,
Fil. 4:22
Tervehdyksen lähettävät teille kaikki pyhät, mutta varsinkin ne, jotka ovat keisarin huoneväkeä.
Näitä kohtia on paljon lisää.
Kun Antiokiassa alettiin pyhiä kutsua kristityiksi, niin se oli samaan tapaan pilkkanimi kuin mormoni -sanakin. Oikea nimitys mormoneista on myöhempien aikojen pyhät. Nyt tuota mormoni -sanaa hoetaan siksi, että sillä hokemisella osoitettaisiin mormonien olevan muita kuin kristittyjä. Olemme myöhempien aikojen pyhiä eli palautetun Kristuksen kirkon jäseniä.- TaistoRa.
Tapani1 kirjoitti:
Mormonit ovat ihan oikeasti kristittyjä, mutta tietenkin riippuu siitä, mitä kristillisyydellä tarkoitetaan. Kertoisitko mitä sinä sillä tarkoitat?Jos vähääkään viitsii ja vaivautuu vertailemaan Mormonismia ja Kristinuskoa rinnatusten, ei voi tulla muuhun tulokseen kuin, siihen ettei mormonismi ole edes lähelläkään Kristinuskoa! Mormonisnilla ja Kristinuskolla ei ole mitään tekemistä keskenään huolimatta niistä joistakin kristinuskoa muistuttavista kirjoituksista joita mormonismi on oppiinsa syöttänyt!
Aikanaan kun sain tulla Jeesukseen uskovaksi (liki 30 vuotta sitten) ja olin mieleltäni vielä "avoin" uskonsuhteen vähän joka suuntaan, että voihan sitä kai olla muuallakin "oikeaa uskoa" kuin siinä perinteisessä Kristinuskossa jota maassamme paljon saadaan kuulla. Ryhdyin lukemaan kirjallisuutta jehovalaisuudesta, adventismista ja mormonismista! Pian jo haihtui jehovalaisuus kiinostukseni parista harhaoppina ja vain noin hieman vajaan vuoden tutkiskelun jälkeen samoin mormonismi ja heti perään adventismi joka olikin vaikein ratkaistava vasta uskoontulleelle uskovalle jossa pelastusopin pariin sekoittuu tietyt VT,n opit mukaan, niinkuin mormonisminkin pelastusopin pariin, jossa on heidän omat Raamatunvastaiset oppinsa eriskummallisine jumaluusoppeineen jotka ovat Kristinuskon opille tyystin vierasta oppia!
Mormonismi on siis Joseph Smith,in luomaa mormonismia ja Kristinusko on Kristinuskoa!
Harras rukoukseni on, että jos joku joskus kiinnostuukin mormonismista, niin olkoon hän erittäin varauksellinen ja älköön hän suinpäin sokeasti rynnätkö tuon eriskummallisen oudon opin pauloihin ja sen syövereihin josta on vaikea irtaantua jos sinne on kerran sisään päässyt, sillä nuo pimeyden valhevoimatkin ovat hyvin voimakkaat!
Sanot tuossa kirjoituksesi otsikossa vastauksena tuohon erääseen mormonismin vastaiseen kirjoitukseen, että:
(Vastustajien propagandaa)
Kristinusko kokonaisuudessaan on mormonismin "vastustaja", koskapa mormonismi ei ole Kristinuskoa laisinkaan, siksi kaikki Kristilliset kirjoituksen ovat mormonismin "vastustajia"! Eli johan sen näkee juuri siinäkin ettei Raamatun opettama KRISTILLISYYS ole samaa kuin tuo toisenlainen "mormonikristillisyys" joka on toista oppia ja "toista evankeliumia"!
Mutta Jeesus silti rakastaa Tapani sinua ja tahtoisi avata sinulle oikean tien itsensä kautta pois tuosta rituaaliuskonnosta Kristilliseen hengen vapauteen jossa pelastuksen perusta on Jeesuksen veren lunastusvoimassa uskon perusteella, ei salaisten temppelitoimituksienne perusteella!
(Ei kaikki jotka sanovat "Herra, herra", peri taivasten valtakuntaa), vaan....!!! auttamattomasti kirjoitti:
Mormonismi on toista oppia kuin apostolien opettama kristinusko. Näitä kahta ei voi yhdistää. Ne ovat eri uskontoja. Apostolien opettama kristinusko on täydellistä ja mormoonien oppeja siinä ei opetettu.
Sinulla on nähtävästi hyvin vahva mielipide, mutta millä perustelet sitä? Oppimme on täsmälleen sama kuin apostoleiden opettama. Samaa ei voi sanoa niistä opeista, joita on ns. ekumeenisissa uskotunnustuksissa. Esim. kolminaisuusoppia ei ole Raamatussa eikä sitä voi sillä pätevästi perustella. Tästä ovat monet teologit hyvin perillä.
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)TaistoRa. kirjoitti:
Jos vähääkään viitsii ja vaivautuu vertailemaan Mormonismia ja Kristinuskoa rinnatusten, ei voi tulla muuhun tulokseen kuin, siihen ettei mormonismi ole edes lähelläkään Kristinuskoa! Mormonisnilla ja Kristinuskolla ei ole mitään tekemistä keskenään huolimatta niistä joistakin kristinuskoa muistuttavista kirjoituksista joita mormonismi on oppiinsa syöttänyt!
Aikanaan kun sain tulla Jeesukseen uskovaksi (liki 30 vuotta sitten) ja olin mieleltäni vielä "avoin" uskonsuhteen vähän joka suuntaan, että voihan sitä kai olla muuallakin "oikeaa uskoa" kuin siinä perinteisessä Kristinuskossa jota maassamme paljon saadaan kuulla. Ryhdyin lukemaan kirjallisuutta jehovalaisuudesta, adventismista ja mormonismista! Pian jo haihtui jehovalaisuus kiinostukseni parista harhaoppina ja vain noin hieman vajaan vuoden tutkiskelun jälkeen samoin mormonismi ja heti perään adventismi joka olikin vaikein ratkaistava vasta uskoontulleelle uskovalle jossa pelastusopin pariin sekoittuu tietyt VT,n opit mukaan, niinkuin mormonisminkin pelastusopin pariin, jossa on heidän omat Raamatunvastaiset oppinsa eriskummallisine jumaluusoppeineen jotka ovat Kristinuskon opille tyystin vierasta oppia!
Mormonismi on siis Joseph Smith,in luomaa mormonismia ja Kristinusko on Kristinuskoa!
Harras rukoukseni on, että jos joku joskus kiinnostuukin mormonismista, niin olkoon hän erittäin varauksellinen ja älköön hän suinpäin sokeasti rynnätkö tuon eriskummallisen oudon opin pauloihin ja sen syövereihin josta on vaikea irtaantua jos sinne on kerran sisään päässyt, sillä nuo pimeyden valhevoimatkin ovat hyvin voimakkaat!
Sanot tuossa kirjoituksesi otsikossa vastauksena tuohon erääseen mormonismin vastaiseen kirjoitukseen, että:
(Vastustajien propagandaa)
Kristinusko kokonaisuudessaan on mormonismin "vastustaja", koskapa mormonismi ei ole Kristinuskoa laisinkaan, siksi kaikki Kristilliset kirjoituksen ovat mormonismin "vastustajia"! Eli johan sen näkee juuri siinäkin ettei Raamatun opettama KRISTILLISYYS ole samaa kuin tuo toisenlainen "mormonikristillisyys" joka on toista oppia ja "toista evankeliumia"!
Mutta Jeesus silti rakastaa Tapani sinua ja tahtoisi avata sinulle oikean tien itsensä kautta pois tuosta rituaaliuskonnosta Kristilliseen hengen vapauteen jossa pelastuksen perusta on Jeesuksen veren lunastusvoimassa uskon perusteella, ei salaisten temppelitoimituksienne perusteella!
(Ei kaikki jotka sanovat "Herra, herra", peri taivasten valtakuntaa), vaan....!!!Et esitä mitään sellaista, joka tukisi väitteitäsi. Kaipa sinulla on jotain vahvempaa kuin vain asenteesi? Väite ei osoita vielä mitään. Se on pelkkiä asenteita ja ennakkoluuloja ilman perusteluja. Totuudeksi sitä ei voi millään tunnistaa. Tuollaisiin asenteisiin juuri propagandalla pyritään.
Maailmassa on paljon esimerkkejä propagandan turmiollisista vaikutuksista. Ajateltakoon vaikkapa natsismia ja kommunismia, jotka polkivat demokratian ja myös totuuden jalkoihinsa ja johtivat hirmuvaltaan.- Echolalia
Tapani1 kirjoitti:
Sinulla on nähtävästi hyvin vahva mielipide, mutta millä perustelet sitä? Oppimme on täsmälleen sama kuin apostoleiden opettama. Samaa ei voi sanoa niistä opeista, joita on ns. ekumeenisissa uskotunnustuksissa. Esim. kolminaisuusoppia ei ole Raamatussa eikä sitä voi sillä pätevästi perustella. Tästä ovat monet teologit hyvin perillä.
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)Ja kuitenkin laitat aina saman Heikki Räisäsen pätkän? Oletko laajemmassakin mielessä, ts. muissa kysymyksissä, samaa mieltä kyseisen teologin kanssa?
Echolalia kirjoitti:
Ja kuitenkin laitat aina saman Heikki Räisäsen pätkän? Oletko laajemmassakin mielessä, ts. muissa kysymyksissä, samaa mieltä kyseisen teologin kanssa?
Professori Räisäsen tutkijanote on ennakkoluuloton. En ole kaikessa samaa mieltä hänen kanssaan. Jos niin olisi, niin en olisi MAP-kirkon jäsen. Tutkijapiirissä hänen ajatuksiansa arvostetaan, mutta varotaan levittämistä niitä, koska ne veisivät joissakin asioissa pohjan perinteiseltä uskonnon opetukselta.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
Professori Räisäsen tutkijanote on ennakkoluuloton. En ole kaikessa samaa mieltä hänen kanssaan. Jos niin olisi, niin en olisi MAP-kirkon jäsen. Tutkijapiirissä hänen ajatuksiansa arvostetaan, mutta varotaan levittämistä niitä, koska ne veisivät joissakin asioissa pohjan perinteiseltä uskonnon opetukselta.
on kansainvälisesti arvostettu tutkija, yksi monista joita Suomen luterilaisen kirkon piiristä on noussut.Jos tietoa hakee vaikkapa Helsingin teologisen linkeistä, tietää löytävänsä asiaa, ei peittelyä tai apologiaa.
Raamattua uskalletaan tutkia kriittisesti ja tieteellisesti, osa uskovista- kristityistä ja muista - tosin ei uskalla ottaa vastaan tuloksia, vaan poimii siitä pelkästään itselleen sopivat rusinat. Tähän joukkoon sijoitan sinut. Kunnioitat itsenäistä ajattelua- entä ne mantrat joita mormonipalstalla aina hoet kysyttäessä miksei mormikirjoissa esitetty Amerikan historia pidä paikkaansa? Silloin neuvot että pitääkin vain kysyä neuvoa Isä jumalalta(siltä joka asuu lähellä Kolubia)ja luottaa että oikeat tulokset tullaan aikanaan saamaan. Minusta on varsin epärehellistä vetää tiedettä avuksi toista uskonnäkemystä vastaan kun saman tieteen tuloksille et anna mitään arvoa silloin kun ne osoittavat virheet teidän omissa kirjoissanne. - Echolalia
Tapani1 kirjoitti:
Oikeasti kunnioitat "itsenäistä ajattelua" vain silloin, kuin se sopii oppiin. Esimerkiksi Räisäsen kanssa olet samaa mieltä vain siinä tapauksessa, jossa hän vaikuttaa olevan samaa mieltä.
to.. kirjoitti:
on kansainvälisesti arvostettu tutkija, yksi monista joita Suomen luterilaisen kirkon piiristä on noussut.Jos tietoa hakee vaikkapa Helsingin teologisen linkeistä, tietää löytävänsä asiaa, ei peittelyä tai apologiaa.
Raamattua uskalletaan tutkia kriittisesti ja tieteellisesti, osa uskovista- kristityistä ja muista - tosin ei uskalla ottaa vastaan tuloksia, vaan poimii siitä pelkästään itselleen sopivat rusinat. Tähän joukkoon sijoitan sinut. Kunnioitat itsenäistä ajattelua- entä ne mantrat joita mormonipalstalla aina hoet kysyttäessä miksei mormikirjoissa esitetty Amerikan historia pidä paikkaansa? Silloin neuvot että pitääkin vain kysyä neuvoa Isä jumalalta(siltä joka asuu lähellä Kolubia)ja luottaa että oikeat tulokset tullaan aikanaan saamaan. Minusta on varsin epärehellistä vetää tiedettä avuksi toista uskonnäkemystä vastaan kun saman tieteen tuloksille et anna mitään arvoa silloin kun ne osoittavat virheet teidän omissa kirjoissanne.on laaja artikkeli Amerikan asutushistoriasta. Siitä on monia tutkimuksista ja teorioita. Entiset kumoutuvat ja uusia tulee. Mitään lopullista ei osata vielä sanoa. Artikkelin alaotsikossa sanotaan: "Tätä nykyä tutkijatkaan eivät tiedä edes sitä, milloin ihmiset astuivat Amerikan mantereelle, saati sitä, mistä he tulivat."
Kauan vallinnut Clovis teoria on saanut satoja haastajia. Clovis -teoria on saanut nimensä löytöpaikan mukaan. "...muualta taas on saatu kosolti ajoituksia, jotka päihittävät Clovisin mennen tullen."
"Mitokondriaaninen dna ja Y-kromosomi vahvistavat, että nykyintiaanien etniset juuret ovat valtaosin Siperiassa, mutta osa heistä kantaa myös geeniryvästä, jota tavataan yleisesti Kaukoidässä ja Etelämeren saarissa mutta ei juuri Siperiassa, ja toista, joka tunnetaan Euroopassa ja Lähi-idässä mutta ei Aasiassa."
Mormonin kirjassa kerrotaan ihmisistä, jotka saapuivat Amerikan mantereelle Lähi-idästä n. 600 eKr. Ja toisesta ryhmästä, joka saapui tornilta eli ajalta, jolloin ihmisen kielet sekoitettiin. Kirjassa kerrotaan myös, että monet lähtivät merelle sieltä palaamatta.Echolalia kirjoitti:
Oikeasti kunnioitat "itsenäistä ajattelua" vain silloin, kuin se sopii oppiin. Esimerkiksi Räisäsen kanssa olet samaa mieltä vain siinä tapauksessa, jossa hän vaikuttaa olevan samaa mieltä.
mitä joku itsenäinen ajattelija sanoo? Enhän minä ajattelisi silloin itsenäisesti. Minulla on sellaisia aineksia ajattelulleni ja uskolleni, joita ei ole Räisäsellä.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
on laaja artikkeli Amerikan asutushistoriasta. Siitä on monia tutkimuksista ja teorioita. Entiset kumoutuvat ja uusia tulee. Mitään lopullista ei osata vielä sanoa. Artikkelin alaotsikossa sanotaan: "Tätä nykyä tutkijatkaan eivät tiedä edes sitä, milloin ihmiset astuivat Amerikan mantereelle, saati sitä, mistä he tulivat."
Kauan vallinnut Clovis teoria on saanut satoja haastajia. Clovis -teoria on saanut nimensä löytöpaikan mukaan. "...muualta taas on saatu kosolti ajoituksia, jotka päihittävät Clovisin mennen tullen."
"Mitokondriaaninen dna ja Y-kromosomi vahvistavat, että nykyintiaanien etniset juuret ovat valtaosin Siperiassa, mutta osa heistä kantaa myös geeniryvästä, jota tavataan yleisesti Kaukoidässä ja Etelämeren saarissa mutta ei juuri Siperiassa, ja toista, joka tunnetaan Euroopassa ja Lähi-idässä mutta ei Aasiassa."
Mormonin kirjassa kerrotaan ihmisistä, jotka saapuivat Amerikan mantereelle Lähi-idästä n. 600 eKr. Ja toisesta ryhmästä, joka saapui tornilta eli ajalta, jolloin ihmisen kielet sekoitettiin. Kirjassa kerrotaan myös, että monet lähtivät merelle sieltä palaamatta.ja nehän vievät Amerikan asutuksen paljon kaukaisempaan vaiheeseen kuin on luultu.Referoit taas valikoiden: missään ei ole tilaa 600 ekr saapuneelle Israelin pikkuheimolle. Katsoitko vuosilukuja joista puhutaan, kielten kehitystä, kulttuurien kehitystä ja leviämistä. Amerikan kielten eriytyminen on vienyt 30-35000 vuotta, kantaväestön hajoamisajan haarukka on noin 40 000-10000 vuotta eikä väestöllä ole yhteistä etnistä alkuperää vaan todennäköisesti useampia ja nykyintiaanit ovat nuorin tuloerä, siis vain joku 10-15 000 vuotta ennen Mormoninkirjan urimin ja tummimin kera seilailevia israeliittoja.
Babelin torni on myös satua, vanha selitys sille miten kielet ovat syntyneet ajalta jolloin ei ymmärretty miksi yleensä oli eri kieliä. Ei ole mitään todisteita kirjojenne tarinoista, moitit muita mutta itse uskot satuihin jotka on osoitettu sellaisiksi jo aikoja sitten. Kielten synty ja lähi-idän kulttuurien aikamääreet tunnetaan, ei zikkurateilla ole tekemistä kielten synnyn kanssa saati että mikään jumala säikähtäisi ihmisten tekemää pikkutornia. Aika jolloin lajimme puhui yhtä kieltä on ihmislajin alussa, jossain Afrikan alkukodin aikoihin.
Voithan lähettää Tiede-lehden toimitukseen kirjeen ja kysellä miksi noin oleellinen asia kuin Mormonin kirjan kertoma Amerikan asutushistoria samoin kuin kielten juontuminen Babelin tornista on jälleen jätetty huomiotta. to.. kirjoitti:
ja nehän vievät Amerikan asutuksen paljon kaukaisempaan vaiheeseen kuin on luultu.Referoit taas valikoiden: missään ei ole tilaa 600 ekr saapuneelle Israelin pikkuheimolle. Katsoitko vuosilukuja joista puhutaan, kielten kehitystä, kulttuurien kehitystä ja leviämistä. Amerikan kielten eriytyminen on vienyt 30-35000 vuotta, kantaväestön hajoamisajan haarukka on noin 40 000-10000 vuotta eikä väestöllä ole yhteistä etnistä alkuperää vaan todennäköisesti useampia ja nykyintiaanit ovat nuorin tuloerä, siis vain joku 10-15 000 vuotta ennen Mormoninkirjan urimin ja tummimin kera seilailevia israeliittoja.
Babelin torni on myös satua, vanha selitys sille miten kielet ovat syntyneet ajalta jolloin ei ymmärretty miksi yleensä oli eri kieliä. Ei ole mitään todisteita kirjojenne tarinoista, moitit muita mutta itse uskot satuihin jotka on osoitettu sellaisiksi jo aikoja sitten. Kielten synty ja lähi-idän kulttuurien aikamääreet tunnetaan, ei zikkurateilla ole tekemistä kielten synnyn kanssa saati että mikään jumala säikähtäisi ihmisten tekemää pikkutornia. Aika jolloin lajimme puhui yhtä kieltä on ihmislajin alussa, jossain Afrikan alkukodin aikoihin.
Voithan lähettää Tiede-lehden toimitukseen kirjeen ja kysellä miksi noin oleellinen asia kuin Mormonin kirjan kertoma Amerikan asutushistoria samoin kuin kielten juontuminen Babelin tornista on jälleen jätetty huomiotta.Tuosta "pikkuheimosta" kasvoi kaksi suurta kansaa Mormonin kirjan mukaan. Heidän asuinsijansa olivat todennäköisesti kuitenkin varsin suppealla alueella ei väli-Amerikassa ja kenties etelä-Amerikan pohjoisosissa.
Amerikkaan on saapunut Mormonin kirjan mukaan kolme kansaa, mutta ei väitetä, että ne olisivat ainoat.- to..
Tapani1 kirjoitti:
Tuosta "pikkuheimosta" kasvoi kaksi suurta kansaa Mormonin kirjan mukaan. Heidän asuinsijansa olivat todennäköisesti kuitenkin varsin suppealla alueella ei väli-Amerikassa ja kenties etelä-Amerikan pohjoisosissa.
Amerikkaan on saapunut Mormonin kirjan mukaan kolme kansaa, mutta ei väitetä, että ne olisivat ainoat.vain ei ole jäänyt jälkeäkään, valtava kasvu vaikeissa oloissa heillä on ollut joten luulisi että arkeologit olisivat jo löytäneet jonkin jäljen näin erikoisesta ja myöhäisestä tulokaskulttuurista.Mutta kun ei, kaikki on yhtä ja samaa intiaanialkuperää mitä on löydetty. Hyvin ovat siis kätkeytyneet suuresta lukumäärästään huolimatta.
Palataan näihin Israelin Väli-Amerikkaan emigroituneisiin lapsiin sitten kun heistä löytyy ensimmäinen jälki Mormonin kirja ulkopuolelta. - Echolalia
Tapani1 kirjoitti:
mitä joku itsenäinen ajattelija sanoo? Enhän minä ajattelisi silloin itsenäisesti. Minulla on sellaisia aineksia ajattelulleni ja uskolleni, joita ei ole Räisäsellä.
Sinä et ajattele itsenäisesti, vaan toistat sinulle annettua oppia ilman aitoa kritiikkiä.
Echolalia kirjoitti:
Sinä et ajattele itsenäisesti, vaan toistat sinulle annettua oppia ilman aitoa kritiikkiä.
En siis toista mitään ilman, että tunnen sen todeksi. Uskonnollinen totuus on vain ilmoituksien perusteella läydettävissä. Pyhä Henki todistaa niistä. Papukaijamaisella toistamisella ei uskonnolista totuutta saa tuntea. Se on tutkittava hengellisesti.
to.. kirjoitti:
vain ei ole jäänyt jälkeäkään, valtava kasvu vaikeissa oloissa heillä on ollut joten luulisi että arkeologit olisivat jo löytäneet jonkin jäljen näin erikoisesta ja myöhäisestä tulokaskulttuurista.Mutta kun ei, kaikki on yhtä ja samaa intiaanialkuperää mitä on löydetty. Hyvin ovat siis kätkeytyneet suuresta lukumäärästään huolimatta.
Palataan näihin Israelin Väli-Amerikkaan emigroituneisiin lapsiin sitten kun heistä löytyy ensimmäinen jälki Mormonin kirja ulkopuolelta.Hs. artikkelin, jossa käsiteltiin muinaisen Ameriikan aikana ollutta kaupunkia. Sen asukkaista ei ole mitään tietoa, mutta se sijoittui juuri Mormoninkirjan ajalle. Sen kukoistus oli noin 150 - 450 JKr. Sen asukkaat olivat hyljänneet ja myöhemmin sitä asuttivat muistaakseni Atsteekit, joilta periytyi nimistö kaupungille. Siis Mormonin kirjan historialliselta ajalta on näyttöä, mutta tiede ei pysty vielä selittämään keitä nämä salaperäiset kansat olivat jotka asuttivat niitä.
Lainaus Suomen Ekumenisen neuvoston sivuilta:
"Mikä kirkko on kristillinen?
Mikä kirkko on kristillinen ja kuka on kristitty? Käytämme Suomen ekumeenisessa neuvostossa jäsen- ja tarkkailijayhteisöistämme termiä kirkko tai kristillinen yhteisö.
Sanan kirkko taustalla on kreikan sana kyriakee, suomeksi: Herralle kuuluva. Teologisesti olisi perusteltua, että sanaa kirkko käytettäisiin vain kristinuskon perustuksiin sitoutuneista yhdyskunnista. Sekaannusta ja ongelmia aiheutuu kuitenkin siitä, että sitä käytetään yhteisön itsensä tai yleisön taholta myös sellaisista yhteisöistä, joita ei teologisesti katsottuna voida pitää kristillisinä.
Kristinuskon perusteet sisältyvät kolmeen ekumeeniseen uskontunnustukseen, jotka ovat Apostolinen uskontunnustus, Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustus ja Athanasioksen uskontunnustus. Näitä tunnustuksia sanotaan ekumeenisiksi koska ne ovat syntyneet sopusoinnussa jakamattoman kirkon ekumeenisten kirkolliskokousten (konsiilien, synodien) päätösten kanssa. Näihin tunnustuksiin sitoutuminen on yksi kristillisen kirkon kriteeri. Kaikki kristilliset kirkot eivät tosin käytä opetuksessaan kirjoitettuja uskontunnustuksia, mutta tunnustavat uskonsa niin, että katsovat voivansa sitoutua näiden kolmen uskontunnustuksen totuuksiin.
Suomen ekumeenisen neuvoston jäseniksi voidaan hyväksyä kirkkoja tai kristillisiä yhteisöjä, jotka tunnustavat Herran Jeesuksen Jumalaksi ja vapahtajaksi Raamatun mukaan ja jotka sen vuoksi pyrkivät yhdessä täyttämään yhteistä kutsumustaan yhden Jumalan, Isän, Pojan ja Pyhän Hengen kunniaksi. SEN:n säännöt pohjautuvat tältä osin Kirkkojen maailmanneuvoston (KMN) baasikseen eli peruskirjaan, joka tässä muodossa vahvistettiin KMN:n kolmannessa yleiskokouksessa New Delhissä 1961.
SEN:n piirissä käytetty termi kirkot ja kristilliset yhteisöt sulkee piiriinsä kristilliset kirkko- ja yhdyskunnat sekä myös sellaiset kristilliset tunnustuskunnat, jotka eivät ole rekisteröityneet uskonnolliseksi yhdyskunniksi, vaan jotka toimivat yhdistyslain puitteissa. Maamme helluntaiseurakunnista suuri osa on tällaisia, vaikka vuonna 2002 on rekisteröity Suomen helluntaikirkko –niminen uskonnollinen yhdyskunta. Helluntaiherätystä SEN:ssa edustaa yksi tarkkailijajäsen: Finlands svenska pingstmission.
Kristilliset kirkot ja uskontokunnat Suomessa
Suomen evankelisluterilaisen kirkon piispainkokous on suosituksenaan tuomiokapituleille esittänyt ne uskontokunnat Suomessa, joita se pitää kristillisinä uskontokuntina ja joiden jäsenet voidaan vihkiä avioliittoon kirkollisesti Suomen ev.lut. kirkon jäsenen kanssa. Suositukset on annettu piispainkokouksen istunnoissa 11.-12.2.1997, 13.-14.9.1988 ja 9.-10.2.1988.
Suosituksen mukaan kristillisiä uskontokuntia ovat:
Suomen ortodoksinen kirkkokunta
Finlands Svenska Adventkyrka
Finlands svenska baptistsamfund
Finlands svenska metodistkyrka
Fria Missionsförbundet (uusi nimi: Missionskyrkan i Finland)
Katolinen kirkko Suomessa
Kristillisten Tekojen kirkko
Luterilainen Sanan yhdyskunta
Ortodoksinen Pyhän Nikolauksen seurakunta
Suomen Adventtikirkko
Suomen Anglikaaninen kirkko
Suomen helluntaiherätys
Suomen baptistiyhdyskunta
Suomen Metodistikirkko
Suomen Tunnustuksellinen Luterilainen Kirkko
Suomen vapaa evankelisluterilainen seurakuntaliitto
Suomen Vapaakirkko
Yksityinen kreikkalais-katolinen yhdyskunta Viipurissa (uusi nimi: Ortodoksinen Pokrovan seurakunta)"ja perustuu uskontunnustuksiin eikä Raamattuun. Kristittyjä ovat kaikki, jotka uskovat Kristukseen ja siksi myös myöhempien aikojen pyhät ovat kristittyjä.
- to..
Tapani1 kirjoitti:
ja perustuu uskontunnustuksiin eikä Raamattuun. Kristittyjä ovat kaikki, jotka uskovat Kristukseen ja siksi myös myöhempien aikojen pyhät ovat kristittyjä.
ne jotka ehkä uskovat että Jeesus oli Keemos nimisen jumalan lähettämä ja että uskomalla Jeesukseen muuttuu muinaiseksi kreikkalaiseksi terhus-tähdelle? Riittää siis se että on ottanut Jeesuksen mukaan mihin hyvänsä uskonrakennelmaan ja kristitty on kuka hyvänsä minkä hyvänsä oman uuden uskonnon määritelmän mukaan.
- Pentti Toikkaselta
Tapani1 kirjoitti:
ja perustuu uskontunnustuksiin eikä Raamattuun. Kristittyjä ovat kaikki, jotka uskovat Kristukseen ja siksi myös myöhempien aikojen pyhät ovat kristittyjä.
He (mormonit) eivät kerro Sinulle,
* että Jumala on korotettu ihminen, jolla on lihaa ja verta oleva ruumis
* Jeesus on Saatanan veli, Hänen ristinkuolemansa ei sovita muuta kuin perisynnin ja että Jeesuksen isä on lihaa ja luuta oleva korotettu ihminen
* että kaikki muut kirkot ja niiden uskontunnustukset ovat kauhistus Herran silmissä, ja niiden papisto turmeltunut.
* että Raamattua on täydennettävä Mormonin kirjalla ja muilla myöhemmillä "ilmoituksilla"
* että jumalia onkin itse asiassa lukematon määrä ja että mormonikirkossa kelvolliset miehet voivat korottua jumaliksi, moniavioisiksi, sillä uusi, pelastava liitto on moniavioisuus, ei Kristuksen veren suoja
* että henkilökohtaiset synnit voi sovittaa vain noudattamalla mormonikirkon lakia ja järjestystä
* että mormonikirkon ulkopuolella ei ole oleva pelastusta
* salaisista temppeliseremonioistaan, eivät niistä salaisista nimistä, merkeistä ja sanoista, joita he temppelissään käyttävät kasteista kuolleitten puolesta - ainoastaan mormonikirkkoon kastetut voivat saavuttaa korotuksen
* ammoin kuolleitten naisten liittämisestä sinetöinnin kautta nyt eläviin mormonipappeuden haltijoihin, sillä mormoniopin mukaan yksikään nainen ei pelastu ilman mormonimiestä
* pyhitetystä alusasustaan Garment'ista, jota jokainen temppelin läpikäynyt mormoni sitoutuu käyttämään 24 tuntia vuorokaudessa
* mihin Sinulta saadut kymmenykset - 10% bruttotuloistasi - tai muut lahjoituksesi käytetään. Mormoniteologiassa kymmenykset ovat laki, peruuttamaton, Jumalalta saatu. Jäsen, joka jättää maksamatta kymmenykset, varastaa Jumalalta.
Mormonit kertovat, että "Mormonin Kirja" on toinen todistus Kristuksesta. Profeetta Joseph Smith ilmoitti kääntäneensä sen muinaisista kultalevyistä noin 160 v sitten. Käännöstä ei voi tarkistaa, sillä mormonien oman ilmoituksen mukaan "enkeli haki ne pois".
Sinä voit kysyä
* missä levyt ovat nyt. Missä ovat ne Uurim ja Tummin, joiden avulla Smith väitti kääntäneensä kultalevyjen tekstin? Missä on Jupiterin talismani, jonka voimalla Smith väitti suorittavansa ihmetekoja? Kuinka kirkon nykyinen profeetta voi suoriutua tehtävistään ilman talismania ja kurkistuskiveä?
* mihin ovat kadonneet Amerikan mantereilta ne paikannimet, joet, kukkulat ja 38 suurta kaupunkia, joista Mormonin Kirja kertoo? Mormonin Kirjan kertomukset ovat historiallisesti nuoria, kirjan päätapahtumat päättyvät vuoteen 421 jKr!
* miksi mormonilähetystyöntekijät eivät kerro sitä, että Mormonin Kirjan alussa olevista silminnäkijöistä ensimmäiset kolme kaikki peruivat todistuksensa ja kahdeksasta seuraavasta peräti viisi!
Mieti vielä kerran! Saatko kysymyksiisi rehellisiä, suoria ja järkeviä vastauksia? Muista, että elämänkatsomuksen ja uskonnon valinta on suuri ratkaisu. Se ei vaikuta ainoastaan sinuun, vaan myös perheeseesi, ystäviisi ja tulevaisuuden valintoihisi. Sinulla on oikeus kysyä, olla kriittinen ja ajatella asioita ilman painostusta. Kun joku väittää sinulle että on olemassa vain yksi vaihtoehto (liittyä hänen lahkoonsa) tai joudut kadotukseen, mieti mitä se kertoo hänen omasta elämästään.
Lainauksia Joseph Smithin kirjoituksista
"Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu Ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimelle tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistään auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoita ja kaikkea, näyttäytyisi - sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja todella ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa."
"Jotta me ymmärtäisimme kuolleita koskevia asioita ja niiden lohdutukseksi, jotka murehtivat ystäviensä menettämistä, on tarpeen, että me käsitämme Jumalan luonteen ja olemuksen sekä sen, miten Hänestä on tullut se mikä Hän on; sillä minä tulen kertomaan teille, miten Jumalasta tuli Jumala. Me olemme kuvitelleet ja otaksuneet, että Jumala on ollut Jumala koko iankaikkisuuden. Osoitan vääräksi tuon ajatuksen ja poistan verhon, niin että voitte nähdä."
" Joillekuille nämä ajatukset ovat käsittämättömiä, mutta ne ovat yksinkertaisia. Evankeliumin ensimmäisenä periaatteena on tuntea varmasti Jumalan luonne ja tietää, että me voimme puhua Hänen kanssaan niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa, että Hän oli ihminen kuten me - niin, että itse Jumala, meidän kaikkien Isä, asui jonkin maan päällä samalla tavoin kuin itse Jeesus Kristuskin; ja minä näytän sen Raamatusta..."
"Tämä siis on iankaikkinen elämä: ainoan viisaan ja totisen Jumalan tunteminen; ja teidän on opittava, miten voitte itse olla jumalia, Jumalan kuninkaita ja pappeja, teidän on opittava sama, minkä kaikki jumalat ovat oppineet ennen teitä, nimittäin nousemalla pienen asteen kerrallaan, kehittymällä pienestä kyvystä suureen kykyyn, saamalla armoa armon päälle, kehittymällä korotuksesta korotukseen, kunnes te saavutatte ylösnousemuksen kuolleista, pystytte asumaan iankaikkisessa hehkussa ja istumaan kirkkaudessa samalla tavoin kun ne, jotka istuvat korotettuina iankaikkisen voiman valtaistuimella." (King Follet -saarna, Valkeus, huhtikuu 1972, s. 150, 151, 152).
Linkkejä mormoniaiheisille sivuille
* Mitä Mormonit Oikein Opettavat? Dennis ja Rauni Higleyn kirja suomeksi.
* Entisen mormonin suomenkieliset sivut Kannattaa katsoa!
* A web site for former Mormons Entisten mormoneiden sivu.
* Mormonism Research Ministry (MRM) Perinteisten kristittyjen näkemyksiä mormonismista, englanninkielinen.
* The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints Mormoneiden oma virallinen kotisivu.
* Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars Heliga Ruotsinkielinen mormoneiden oma sivu.
* Affirmation: Gay & Lesbian Mormons official website Homo- ja lesbomormonien oma virallinen sivu. - noihin
Pentti Toikkaselta kirjoitti:
He (mormonit) eivät kerro Sinulle,
* että Jumala on korotettu ihminen, jolla on lihaa ja verta oleva ruumis
* Jeesus on Saatanan veli, Hänen ristinkuolemansa ei sovita muuta kuin perisynnin ja että Jeesuksen isä on lihaa ja luuta oleva korotettu ihminen
* että kaikki muut kirkot ja niiden uskontunnustukset ovat kauhistus Herran silmissä, ja niiden papisto turmeltunut.
* että Raamattua on täydennettävä Mormonin kirjalla ja muilla myöhemmillä "ilmoituksilla"
* että jumalia onkin itse asiassa lukematon määrä ja että mormonikirkossa kelvolliset miehet voivat korottua jumaliksi, moniavioisiksi, sillä uusi, pelastava liitto on moniavioisuus, ei Kristuksen veren suoja
* että henkilökohtaiset synnit voi sovittaa vain noudattamalla mormonikirkon lakia ja järjestystä
* että mormonikirkon ulkopuolella ei ole oleva pelastusta
* salaisista temppeliseremonioistaan, eivät niistä salaisista nimistä, merkeistä ja sanoista, joita he temppelissään käyttävät kasteista kuolleitten puolesta - ainoastaan mormonikirkkoon kastetut voivat saavuttaa korotuksen
* ammoin kuolleitten naisten liittämisestä sinetöinnin kautta nyt eläviin mormonipappeuden haltijoihin, sillä mormoniopin mukaan yksikään nainen ei pelastu ilman mormonimiestä
* pyhitetystä alusasustaan Garment'ista, jota jokainen temppelin läpikäynyt mormoni sitoutuu käyttämään 24 tuntia vuorokaudessa
* mihin Sinulta saadut kymmenykset - 10% bruttotuloistasi - tai muut lahjoituksesi käytetään. Mormoniteologiassa kymmenykset ovat laki, peruuttamaton, Jumalalta saatu. Jäsen, joka jättää maksamatta kymmenykset, varastaa Jumalalta.
Mormonit kertovat, että "Mormonin Kirja" on toinen todistus Kristuksesta. Profeetta Joseph Smith ilmoitti kääntäneensä sen muinaisista kultalevyistä noin 160 v sitten. Käännöstä ei voi tarkistaa, sillä mormonien oman ilmoituksen mukaan "enkeli haki ne pois".
Sinä voit kysyä
* missä levyt ovat nyt. Missä ovat ne Uurim ja Tummin, joiden avulla Smith väitti kääntäneensä kultalevyjen tekstin? Missä on Jupiterin talismani, jonka voimalla Smith väitti suorittavansa ihmetekoja? Kuinka kirkon nykyinen profeetta voi suoriutua tehtävistään ilman talismania ja kurkistuskiveä?
* mihin ovat kadonneet Amerikan mantereilta ne paikannimet, joet, kukkulat ja 38 suurta kaupunkia, joista Mormonin Kirja kertoo? Mormonin Kirjan kertomukset ovat historiallisesti nuoria, kirjan päätapahtumat päättyvät vuoteen 421 jKr!
* miksi mormonilähetystyöntekijät eivät kerro sitä, että Mormonin Kirjan alussa olevista silminnäkijöistä ensimmäiset kolme kaikki peruivat todistuksensa ja kahdeksasta seuraavasta peräti viisi!
Mieti vielä kerran! Saatko kysymyksiisi rehellisiä, suoria ja järkeviä vastauksia? Muista, että elämänkatsomuksen ja uskonnon valinta on suuri ratkaisu. Se ei vaikuta ainoastaan sinuun, vaan myös perheeseesi, ystäviisi ja tulevaisuuden valintoihisi. Sinulla on oikeus kysyä, olla kriittinen ja ajatella asioita ilman painostusta. Kun joku väittää sinulle että on olemassa vain yksi vaihtoehto (liittyä hänen lahkoonsa) tai joudut kadotukseen, mieti mitä se kertoo hänen omasta elämästään.
Lainauksia Joseph Smithin kirjoituksista
"Jumala oli itse kerran sellainen, kuin me olemme nyt, ja Hän on korotettu Ihminen, joka istuu korotettuna valtaistuimelle tuolla taivaissa! Tämä on se suuri salaisuus. Jos verho repäistään auki tänä päivänä ja suuri Jumala, joka pysyttää tämän maailman radallaan ja joka voimallansa ylläpitää kaikkia maailmoita ja kaikkea, näyttäytyisi - sanon, että jos näkisitte Hänet tänä päivänä, te näkisitte hänet ihmisen muotoisena, koko persoonassaan teidän itsenne kaltaisena, teidän kuvananne ja todella ihmisen kaltaisena; sillä Aadam luotiin Jumalan muotoiseksi, kuvaksi ja kaltaiseksi, ja Aadam sai opetusta Häneltä, kulki hänen kanssaan, puhui ja keskusteli Hänen kanssaan, niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa."
"Jotta me ymmärtäisimme kuolleita koskevia asioita ja niiden lohdutukseksi, jotka murehtivat ystäviensä menettämistä, on tarpeen, että me käsitämme Jumalan luonteen ja olemuksen sekä sen, miten Hänestä on tullut se mikä Hän on; sillä minä tulen kertomaan teille, miten Jumalasta tuli Jumala. Me olemme kuvitelleet ja otaksuneet, että Jumala on ollut Jumala koko iankaikkisuuden. Osoitan vääräksi tuon ajatuksen ja poistan verhon, niin että voitte nähdä."
" Joillekuille nämä ajatukset ovat käsittämättömiä, mutta ne ovat yksinkertaisia. Evankeliumin ensimmäisenä periaatteena on tuntea varmasti Jumalan luonne ja tietää, että me voimme puhua Hänen kanssaan niin kuin ihminen puhuu toisen kanssa, että Hän oli ihminen kuten me - niin, että itse Jumala, meidän kaikkien Isä, asui jonkin maan päällä samalla tavoin kuin itse Jeesus Kristuskin; ja minä näytän sen Raamatusta..."
"Tämä siis on iankaikkinen elämä: ainoan viisaan ja totisen Jumalan tunteminen; ja teidän on opittava, miten voitte itse olla jumalia, Jumalan kuninkaita ja pappeja, teidän on opittava sama, minkä kaikki jumalat ovat oppineet ennen teitä, nimittäin nousemalla pienen asteen kerrallaan, kehittymällä pienestä kyvystä suureen kykyyn, saamalla armoa armon päälle, kehittymällä korotuksesta korotukseen, kunnes te saavutatte ylösnousemuksen kuolleista, pystytte asumaan iankaikkisessa hehkussa ja istumaan kirkkaudessa samalla tavoin kun ne, jotka istuvat korotettuina iankaikkisen voiman valtaistuimella." (King Follet -saarna, Valkeus, huhtikuu 1972, s. 150, 151, 152).
Linkkejä mormoniaiheisille sivuille
* Mitä Mormonit Oikein Opettavat? Dennis ja Rauni Higleyn kirja suomeksi.
* Entisen mormonin suomenkieliset sivut Kannattaa katsoa!
* A web site for former Mormons Entisten mormoneiden sivu.
* Mormonism Research Ministry (MRM) Perinteisten kristittyjen näkemyksiä mormonismista, englanninkielinen.
* The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints Mormoneiden oma virallinen kotisivu.
* Jesu Kristi Kyrka av Sista dagars Heliga Ruotsinkielinen mormoneiden oma sivu.
* Affirmation: Gay & Lesbian Mormons official website Homo- ja lesbomormonien oma virallinen sivu.esitettyihin asioihin-- ehkä sitten saan luotettavamman kuvan mormooneista?kiitos.
noihin kirjoitti:
esitettyihin asioihin-- ehkä sitten saan luotettavamman kuvan mormooneista?kiitos.
Tuon kotisivun teksti on epärehellistä, sillä kaikesta kerrotaan, mutta kaikkea ei voi kertoa samalla kertaa. Jos joku haluaa tosissaan tutkia, niin siihen on hyvät sivut tässä:
http://www.mormon.org
Valitse kieli valikosta. Toiset hyvät sivut, mutta eivät niin perusteelliset ovat:
http://www.mormonit.fi
Yksityiskohtainen vastaaminen noihin moniin väitteisiin veisi liian paljon tilaa ja aikaa. Mutta jos haluat vastauksen johonkin tiettyyn kohtaan, niin esitä se.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019