Tämä avasi

silmäni!

"Sapattikäsky on annettu nimenomaan Israelin kansalle merkiksi Jumalan ja heidän välilleen, 2.Moos.31:13-17, eikä millään voida todistaa sen kuuluvan jollekin toiselle kansalle maan päällä.

Antautuminen seitsemännenpäivän pitämiseen merkitsee varastamista Israelilta, juutalaisilta.
Tämä juutalainen sapattikäsky on ikuinen merkki. Siksi ei sitä luonnollisesti koskaan voidakaan kumota niihin nähden, joille se kerran on annettu kaikkien heikäläisten noudatettavaksi. Sapattikäsky on annettu Mooseksen laissa, muttei Kristuksen.

Kun me pelastumme, emme pelastu Mooseksen lain alaisiksi, vaan Kristuksen.
Koska nyt Kristuksen laki ei sisällä minkäänlaista seitsemännenpäivän käskyä, niin ei meillä myöskään Jeesuksen opetuslapsina ole olemassa minkäänlaista sapattipulmaa.

Sillä mitä tulee uustestamentilliseen seurakuntaan, on sapattikäsky sille yhtä vähän annettu kuin kumottukaan. Sitä ei ole olemassa eikä koskaan ole ollutkaan. Rauhamme ei perustu lain määräysten pitämiseen, mikä on ainoastaan tulevan varjo, vaan täydelliseen pelastustyöhön, jossa Kristus on suuri, elävä todellisuus Kol. 2:16,17.

Meillä eivät ole oppi-isinämme sekä Mooses että Kristus, vaan ainoastaan Kristus, sillä kirjoitettu: "Yksi on teidän mestarinne, Kristus" Matt. 13:8,10. Hän itse tuo ilmi vaatimuksensa tähän esiintyessään uutena ja suurempana lainantajana, uuden liiton perustajana, mikä selvästi näkyy mm. vuorisaarnassa ja hebrealaiskirjeessä.
Kristuksen uustestamentillisessa laissa, uuden liiton laissa, mainitaan ensimmäinen käsky 62 kertaa, toinen 4 kertaa, KOLMATTA EI YHTÄÄN KERTAA!, neljäs 6 kertaa, viides 6 kertaa, seitsemäs 6 kertaa, kahdeksas 4 kertaa, yhdeksäs 9 kertaa ja kymmenes 9 kertaa.

Jos Jeesus toivoi meidän pitävän vanhantestamentillisen sapatin, niin on enemmän kuin ihmeellistä se , ettei hän yhden yhtäkään kertaa korostanut sen merkitystä, vaikka niin usein teroitti toisia käskyjä. Uuden lainantajan uudella liittokansalla on uusi sapatti, nimittäin lepo Kristuksen täytetyssä työssä. Ja >>" joka on päässyt Hänen lepoonsa, on saanut (todellisen) levon teoistaan" Hebr.4:10.

Mutta Israelin lasten on pidettävä seitsemättä päivää niin kauon kuin he vaeltavat ilman Kristusta. Jos sitä vastoin joku juutalainen pelastuu Kristuksen armosta, niin hän myöskin vapautuu sapattimääräyksestä, sillä eihän hän voi mitenkään elää kahdessa liitossa. Mooseksen ja Kristuksen välillä on suuri "mutta" Joh.1:17."

Otos:
Kirjasta Folke Thorell 1954 -Totuus sapatista ja sunnuntaista-

13

264

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vai ettäoikein avasi silmäsi??

Taisi sulkea lopullisesti.

Lepopäivä (Siis sapatti) sisältyy Jumalan antamiin 10:neen käskyyn ja sillä siisti.

Esimerkiksi me luterilaiset olemme viettäneet sapattia vaikka kuinka kauan, joten ei siinä paljon ole Folkella sanomista :).

Ja kaikki muutkin kirkot ovat sapatin viettäjiä.. joten mitäs te lahkolaiset oikein selitätte? Sapatti = lepopäivä ja Jumala on sen pyhittänyt. luullakseni sinäkin kutsut esimerkiksi sunnuntaita aina silloin tällöin pyhäpäiväksi.

Syy siihen miksi me luterilaisetkin pyhitämme lepopäivän voit katsoa täältä.

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

Folke? luen mielummin Raamattua.
      Voit rauhoittua ja mennä kirkkoon omana sapattinasi. Adventistit menevät lauantaina luterilaiset sunnuntaina - mutta molemmat menevät samasta syystä.

• Me luterilaiset,

kuten vanhojen kirkkojenväki yleensä, tosin nimitämme lepopäivää vanhahtavasti sapatiksi, mutta se ei tarkoita, että sen tulisi ikuisen kadotuksen uhalla olla juuri ja nimenomaan lauantai, kuten sabbatististit ja advetistit uskottelevat.

• Kunhan selität
        Me luterilaiset, kirjoitti:

kuten vanhojen kirkkojenväki yleensä, tosin nimitämme lepopäivää vanhahtavasti sapatiksi, mutta se ei tarkoita, että sen tulisi ikuisen kadotuksen uhalla olla juuri ja nimenomaan lauantai, kuten sabbatististit ja advetistit uskottelevat.

ja oikein netissä.

Menehän nyt vilkaisemaan tuonne meidän kotisivuille niin opit jotain.

Ja jos et mene niin älä sitten sönkötä itse:
        (näin siellä lukee) sapatista

Pyhitä lepopäivä.

Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon. Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja ruumiin lepo. Pysähtyminen Jumalan eteen on lepopäivän syvin tarkoitus.

Hiljaisuudessa aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.

Pyhä Jumala tahtoo vastata meille. Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän kieltämme. Ellemme tahdo kuunnella Jumalaa, suljemme hänet pois elämästämme.

Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.

Sunnuntain erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.

Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        (2. Moos. 20:11)

Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)

Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)

Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)

Siis kuka sönköttää??

Olet niin olevinasi, että vuosi tuhansien tavat ovat ihan pielessä ja väärin - kun Folke sanoo :)

Voi mun päiviäni ja nyt sitten alat jo paasaamaan kadotuksesta, vaikka vähät välität koko kadotuksesta. Kunhan selität ja olet olevinasi.

Kadotus ja lepopäivä ovat kaksi eri asiaa joten yritähän mies nyt rauhoitua.

Ei kannata puhua olemattomia vain sen tähden että vihaa adventisteja. Mikähän pani sinutkin keskellä yötä kirjoittamaan tämänkin aloituksen - lähimmäisen rakkaus?? no tuskin .. hah hah mene mielummin nukkumaan niin että mielesi tasoittuu.. ja lakkaat puhumasta pehmosia..

• luterilainen Matti.
        Me luterilaiset, kirjoitti:

En ole adventisti, vaan luterilainen ja kyllä käyn sunnuntaikirkossa, mutta pidän lauantain sapattina kun ja koska se on Jumalan sapatti.
        Jos muuta väitetään, niin silloin puhutaan ihmiskäskyistä ja päätelmistä.
        Sydämestäni teen totta Jumalan edessä, vaikka kirkossa tässä kohden opetetaan muuta.

Matti.

• on avannut
        luterilainen Matti. kirjoitti:

En ole adventisti, vaan luterilainen ja kyllä käyn sunnuntaikirkossa, mutta pidän lauantain sapattina kun ja koska se on Jumalan sapatti.
        Sydämestäni teen totta Jumalan edessä, vaikka kirkossa tässä kohden opetetaan muuta.

Matti.

Pyhä Henki totuuden Jumalan sanasta niinkuin se on sinne kirjoitettu.

Kyllä Jumalalla on jokaisessa seurakunnassa todellisia Jumalan lapsia, sanot että teet totta Jumalan edessä siinä se salaisuus juuri piileekin, kun Jumala näkee että tekee totta, Hän pääsee puhumaan sellaiselle henkilölle,mutta on paljon jokaisessa seurakunnassa kunhan vaan on nimi siellä se riittää.

• luterilainen Matti. kirjoitti:

Matti.

En väitä, ettetkö kävisi lauantaina (viikon kuudes pvä) adventtikirkossa ja sunnuntaina (viikon 7. pvä) luterilaisessa kirkossa. Käymiset kuuluvat elämään.
        Myös kylässä käymiset.

Valhe ja petos on siinä, että samahan se, minä päivänä sapattia täytät, kunhan se on joka 7. päivä, etkä silloin sitä täytä, kun muut täyttävät velvollisuuttaan maan puolustamisessa.

Sapatissahan on tärkeintä, oleellisinta sapattiateria. Se vietetään kotona tai kesällä lähistöllä naapureiden ja köyhien kanssa.

Käyhän tuo jo ilmi Apt 1:12, että "sapatinmatka" on n. 1 km - Öljymäeltä Jerusalemiin.
        Sapattina ei pidempää matkaa voi kulkea - jos väittää sapatin pitävänsä.

• Kunhan selität kirjoitti:

ja oikein netissä.

Menehän nyt vilkaisemaan tuonne meidän kotisivuille niin opit jotain.

Ja jos et mene niin älä sitten sönkötä itse:
        (näin siellä lukee) sapatista

Pyhitä lepopäivä.

Jumala on antanut ihmiselle sekä työn että levon. Lepoon kuuluu muutakin kuin nukkuminen ja ruumiin lepo. Pysähtyminen Jumalan eteen on lepopäivän syvin tarkoitus.

Hiljaisuudessa aavistamme pyhyyden olemassaolon, vaikka emme osaisikaan antaa sille nimeä ja muotoa. Oma rikkinäisyytemme ja elämän ristiriitaisuus herättävät meissä kysymyksiä ja pakottavat etsimään niihin vastauksia.

Pyhä Jumala tahtoo vastata meille. Sanassaan hän tulee maailmaamme ja puhuu meidän kieltämme. Ellemme tahdo kuunnella Jumalaa, suljemme hänet pois elämästämme.

Pyhäpäivän jumalanpalvelus on kohtaamispaikka, jossa Jumala itse puhuu meille ja me hänelle. Raamatun pyhästä sanasta opimme ymmärtämään, mitä Jumala meille sanoo ja miten hän vastaa rukouksiimme.

Sunnuntain erottaminen muista päivistä muistuttaa myös siitä, että me tarvitsemme yhteisen lepopäivän. Jumalan hyvä tahto on, että jokaiselle annetaan mahdollisuus viettää lepopäivää.

Kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaiken, mitä niissä on, mutta seitsemännen päivän hän lepäsi. Sen vuoksi Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
        (2. Moos. 20:11)

Jos et polje tomuun sapattia etkä aja omia etujasi minun pyhänä päivänäni, jos nimität sapattia ilon päiväksi ja Herran pyhää päivää kunnian päiväksi, jos kunnioitat sitä niin, ettet kulje omilla asioillasi, et käy kauppaa etkä aja omia etujasi, silloin saat iloita Herrasta. (Jes. 58:13–14)

Jeesus sanoi: ”Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten. Niinpä Ihmisen Poika on myös sapatin herra.” (Mark. 2:27–28)

Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. (Luuk. 4:16)

Siis kuka sönköttää??

Olet niin olevinasi, että vuosi tuhansien tavat ovat ihan pielessä ja väärin - kun Folke sanoo :)

Voi mun päiviäni ja nyt sitten alat jo paasaamaan kadotuksesta, vaikka vähät välität koko kadotuksesta. Kunhan selität ja olet olevinasi.

Kadotus ja lepopäivä ovat kaksi eri asiaa joten yritähän mies nyt rauhoitua.

Ei kannata puhua olemattomia vain sen tähden että vihaa adventisteja. Mikähän pani sinutkin keskellä yötä kirjoittamaan tämänkin aloituksen - lähimmäisen rakkaus?? no tuskin .. hah hah mene mielummin nukkumaan niin että mielesi tasoittuu.. ja lakkaat puhumasta pehmosia..

... kirjassa tai sukella Raamattuun.

Niin havaitset ellenistiset kotisivusi valheeksi.

Samat terveiset niille advareille, jotka tällä palstalla tekeytyvät luterilaisiksi.

Sillä yksikään luterilainen ei sano, että mie oon luterilainen, mutta tahtoisin olal adventismi.
        Sehän olisi vain järjestelykysymys, sillä luterilainen kirkko ei ryhdy painostamaan niitä, jotka ovat eroaikeissa.

Että siitä vaan, jos kuitenkin sattuisit olemaan luterilainen. Eihän adventismi lupaa ansioita sapatinviettäjille kuin vain siinä tapauksessa, että kuuluu adventtiliikkeeseen - jäsenenä, eikä vain kannattajana.

Raamatun lupaukset ovat minun mielestäni ainoat luotettavat, kun on kyse hengellisistä asioista.

• luterilainen Matti.
        AnttiVKantola kirjoitti:

En väitä, ettetkö kävisi lauantaina (viikon kuudes pvä) adventtikirkossa ja sunnuntaina (viikon 7. pvä) luterilaisessa kirkossa. Käymiset kuuluvat elämään.
        Myös kylässä käymiset.

Valhe ja petos on siinä, että samahan se, minä päivänä sapattia täytät, kunhan se on joka 7. päivä, etkä silloin sitä täytä, kun muut täyttävät velvollisuuttaan maan puolustamisessa.

Sapatissahan on tärkeintä, oleellisinta sapattiateria. Se vietetään kotona tai kesällä lähistöllä naapureiden ja köyhien kanssa.

Käyhän tuo jo ilmi Apt 1:12, että "sapatinmatka" on n. 1 km - Öljymäeltä Jerusalemiin.
        Sapattina ei pidempää matkaa voi kulkea - jos väittää sapatin pitävänsä.

Kyllä tuolla adventtikirkossa voisi käydä, mutta en nyt ole siellä käynyt, paitsi mitä nyt on kutsu käynyt, mutta ei ne tainnut olla adventistien kokouksia, eikä kutsuja ollut adventisti. Entinen naapuri, isä taisi olla hänellä helluntaisaarnaaja, he olivat kuulema vuokranneet tilat. Puhuja oli Tampereelta ja oliko arki vai sunnuntai-ilta, en muista viikonpäivä aikaa, menoja on niin paljon, ettei jää mieleen kaikkien tilaisuuksien viikonpäivä ajakohtia.
        Jan Ruus?, joku tällainen nimeltään tämä puhuja.
        Asiaahan hän puhu, mutta alkumusiikki oli sellainen viihteellinen soitannolta, ei ehkä niin minun sydämen ovia kolkuttelevasti, mutta en sitä nyt tuomitse, varmasti jonkun helluntalaisen jalka vippasi. Kertoi olleensa viihteen alalla ja joku opettajan ammatista jääneen kiertäväksi julistajaksi.
        Kotona olen tavallisesti -lauantaina.
        Mutta missä tuosta sapattimatkasta on oikein muualla painatusta kuin tuossa yhdessä kohti?
        Taitaa tuo sinun ajatuksesi mennä hieman perimmäisiltä asioiltaan ohi itse tämän aiheen sisällöstä.
        Laitan linkkiä mielestäni terveemmästä ajatuksesta, mitä tää sapatti olisi.
        http://vastaus.net/luku/page.php?show=50&yksi=y&idkat=135

JEESUS - ’JUMALAN PILKKAAJA’
        Jh 5:17-18

Mutta Jeesus vastasi heille: »Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä». Sen tähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi.

- Jeesuksen vastaus ei astunut ainoastaan juutalaisten sapattinäkemyksen ’varpaille’. Se loukkasi syvästi heidän jumalakuvaansa.
        - Mooseksen mukaan Jumala lepäsi seitsemännen päivän ja asetti näin sapatin.
        - On sanottu, että ei Jumala tarvitse sapattia, mutta me kylläkin. Hän lepäsi antaakseen meille esimerkin.
        - Jeesus kumosi juutalaisen käsityksen sapatista. Törkeintä ei ollut muoto vaan sisältö. "Sapatti on ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten".
        - Jeesus osoitti juutalaisen sapattikäsityksen ajautuneen kauaksi alkuperäisestä. Asettaessaan sapatin Jumala ei kieltänyt itseltään, eikä ihmisiltä, hyvän tekemistä ja laupeuden harjoittamista.
        - Jo tämä ärsytti juutalaisia, mutta vielä enemmän Jeesuksen puhe Jumalasta isänään. Jeesus ei kutsunut Jumalaa juutalaiseen tapaan ’meidän isäksemme’, vaan ’minun isäkseni’.
        - Juutalaiset ymmärsivät Jeesuksen oikein. Hän todella teki itsensä Jumalan vertaiseksi!
        - Tämä oli juutalaisten mielestä monijumalaisuutta ja jumalan pilkkaa.
        - Sovellutus:
        - Sitooko sapattikäsky kristittyä?
        - Lain ’kolmas’ käyttö.
        - Mitä lepopäivän pyhittäminen on käytännössä?

Eli niin kuin kirjoittaja tuo esille tämän juutalaisten eksymisen sapatin alkuperäisestä käsityksestä pois, niin luulen tuon ajatuksesi olevan vastaavanlainen, mutta toiselta laidalta.
        Eksytään itse perimmäisestä kysymyksestä ulos.
        Ei se ole sen autuaampi, kummalla laidalla seisoo sokeana ja kaikki me tarvitaan taivaan valoa asioihin.
        Kristuksessa sapatin pyhyys on Hänen sanansa opetuksessa jota meidän on kunnioitettava oikealla sydämen asenteella, sydämestä lähtee hyvä ja paha.
        Minun ei tarvitse puolustella mielipiteitä, eikä tavallaan kirkkojen opetuksia, vaan yrittää löytää aina se totuus sanan syvimmältä sanomaltaan tällä matkallani. Tässä on varaa olla väärässä ja myös tarkistaa suuntaa, kun sen hetki tulee, mutta taas sanan pohjalta lähtöisin.
        Meillä paikallisessa luterilaisessa kirkossa on hengeltään uskovat papit ja se on hyvä, enkä minä silti puolusta joka opinkohdassa luterilaista oppia, koska se on tulkintaa itse sanasta. Yksi asia on tämä kaste, pidän tätä meillä hyvänä, mitä kirkossamme on, mutta moni katsoo tämän aikuiskasteen ainoaksi oikeaksi, mutta ei siitä kannata tehdä nyt ongelma vyyhtiä.
        Mutta en nyt jatka pidemmälle, kun ja koska kello käy noin pitkällä.

• tuosta kirjoituksestasi

että sinulla on ollut silmät kiinni aina, sapatti käskyyn nähden, nyt vain vahvistit että ne pysyy lopullisesti ummessa.

• Folke Thorell

Tässä sellaisena kuin Raamattuun uskova Thorell sen kirjoittaisi:

"Sapattikäsky on annettu nimenomaan ihmiskunnalle merkiksi Jumalan ja heidän välilleen, 2.Moos.31:13-17, eikä millään voida todistaa sen kuuluvan jollekin yhdelle kansalle maan päällä.

Antautuminen seitsemännen päivän pitämiseen merkitsee liittymistä Jumalan Israeliin.

Tämä luomisessa annettu sapattikäsky on ikuinen merkki. Siksi ei sitä luonnollisesti koskaan voidakaan kumota niihin nähden, joille se kerran on annettu kaikkien ihmisten noudatettavaksi. Sapattikäsky on annettu Jumalan laissa, muttei Mooseksen laissa.

Kun me pelastumme, emme pelastu Mooseksen lain alaisiksi, vaan Kristuksen.
      Koska nyt Kristuksen laki sisältää myös seitsemännen päivän käskyn, niin meillä myöskin Jeesuksen opetuslapsina ei ole olemassa minkäänlaista sapattipulmaa.

Sillä mitä tulee uustestamentilliseen seurakuntaan, on sapattikäsky sille annettu mutta ei kumottu. Sitä on olemassa eikä koskaan ole poistettukaan. Rauhamme ei perustu seremonia lain määräysten pitämiseen, mikä on ainoastaan tulevan varjo, vaan täydelliseen pelastustyöhön ja Jumalan käskyjen pitämiseen, jossa Kristus on suuri, elävä todellisuus Kol. 2:16,17. Ja sapatti on omista töistä vapautumista täydelliseen vanhurskauteen

Meillä eivät ole oppi-isinämme sekä Mooses että Kristus, vaan ainoastaan Kristus, sillä kirjoitettu: "Yksi on teidän mestarinne, Kristus" Matt. 13:8,10. Hän itse tuo ilmi vaatimuksensa tähän esiintyessään uutena ja suurempana lainantajana, uuden liiton perustajana, mikä selvästi näkyy mm. vuorisaarnassa ja hebrealaiskirjeessä.
      Kristuksen laissa, uuden liiton laissa mainitaan kymmenen käskyä. Uusitestamentti erityisesti vahvistaa sapatin pyhyyden. Ilmestyskirjan 14. luku kertoo Jumalan lapsista joilla on Jeesuksen usko ja jotka pitävät Jumalan kymmenen käskyä. Siellä kehotetaan kumartamaan Luojaa luomisen muistopäivänä sapattina. Näin tekevät VAIN Jeesuksen omat. Paholaisen omat ovat valikoineet päivän, pakanallisen juhlapäivän, kadotuksen ja saatanan sunnuntain. Sunnuntai on Raamatussa saatanan lepopäivä ja pedonmerkki!

Jeesus toivoo meidän pitävän luomisessaan asettaman sapatin, niin on enemmän kuin ihmeellistä se , ettei hän yhden yhtäkään kertaa mainitse lepopäivän muutosta, vaikka niin usein kristityt väittävät hänen tehneen. Uuden lainantajan uudella liittokansalla on uusi sapatti, nimittäin lepo Kristuksen täytetyssä työssä jokaisen viikon sapattina, lauantaina. Ja >>" joka on päässyt Hänen lepoonsa, on saanut (todellisen) levon teoistaan" Hebr.4:10. Jeesuksen sapatissa tämä toteutuu. Jotkut Jeesuksen viholliset vihaavat sapattia ja Jeesusta, mutta Jumalan pyhä adventtikansa seuraa Jeesusta joka sapatti kirkkoon. Jeesus menee tapansa mukaan kirkkoon kuten hänen omansa.

Paholaisen lapset kokoontuvat sunnuntaisin kadotusjuhliinsa. Kielillä puhuminen on saatanasta.

Mutta Jumalan lasten on pidettävä seitsemättä päivää niin kauan kuin he vaeltavat Kristuksessa. Jos sitä vastoin joku juutalainen pelastuu Kristuksen armosta, niin hän myöskin pyhittää edelleen Jeesuksen sapatin, sillä eihän hän voi mitenkään elää kahdessa liitossa. Mooseksen ja Kristuksen välillä on suuri "mutta" Joh.1:17." Siksi vietämme Jumalan sapattia, emme Mooseksen sunnuntaita!    

• Hienoa lukea selväpäisen kirjoittajan, tässä tapauksessa Folke Thorellin tekstiä.

Kiitos lainauksesta.

• SAPATTI VIELÄ TULEE - KAIKILLE

Tieteessä aina on kyettävä toista kautta todistamaan, että päätelmä on tosi.
      Folke Thorellin kirjoitus voidaan todistaa totuuden kanssa yhtä pitäväksi toista kautta.

Ei-uskovaiset juutalaiset pitävät tänä päivänä sapatin, vaikka se ei tietenkään ole Jumalalle kelpaavaa pitämistä.
      Vai mitä se on, kun kananmunassakin on leima: "Ei munittu sapattina".

Jeesus tiesi, että uskonnolliset juutalaiset tulisivat muistamaan sapatin.
      Siksi hän kehottaa rukoilemaan lopun ajassa seuraavanlaisesti:

Matt 24:20-21 :

20 Mutta rukoilkaa, ettei teidän pakonne tapahtuisi talvella eikä SAPATTINA.
      21 Sillä silloin on oleva suuri ahdistus, jonka kaltaista ei ole ollut maailman alusta hamaan tähän asti eikä milloinkaan tule.

Ja miksi kehottaisi pakenemaan, jos ei israelilaisille olisi luvassa pelastusta ja tulevaisuutta!
      Miksi puhuisi sapatista lopun aikoihn viitaten, ellei myös sapatille olisi tulevaisuutta?

sAK 14:16-17 :

16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
      [Jes. 66:23]
      17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.
      [Jes. 5:6]

Amen! Kristus tulee vielä näyttämään, mitä on ennalleenasettaminen. tuhannen vuoden ajaksi tulee jopa leeviläinen pappeus. Tulee sapatti kaikille kansoille. Sillä toki Jumala lepää sen päätteeksi, kun Hän aikaansaa uuden maan, uuden Jerusalemin, uudet taivaat.
      Ja uuden kansan, niin ettei enää ole "erottavaa väliseinää". Sillä ei Paavali turhaan puhu tuon seinän purkamisesta.

"Ja niin on oleva yksi lauma ja yksi paimen" - tänään Jeesus vielä sanoo: "Minulal on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä lammastarhasta".
      On siinä aihetta sapatille!!! Mutta sapattia hoidetaan leeviläisen pappeuden kautta.
      Jo tämänkin vuoksi tänä päivänä ei sapattimääräysten alla kukaan ole.
      Paitsi jos pitää kiinni vanhasta liitosta.

Jes 66:21-23 :

21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja LEEVILÄISINÄ, sanoo Herra.
      22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne.
      [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]
      23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
      [Sak. 14:16]

Vanhan liiton viimeinen profeetta todistaa ikäänkuin jäähyväisiksi - liitosta Leevin kanssa:
      Mal. 2:4
      Ja te tulette tietämään, että minä olen lähettänyt teille tämän käskyn, jotta minun liittoni Leevin kanssa pysyisi, sanoo Herra Sebaot.

Johannes Kastaja oli pappi Sakariaan poika.
      Hän luovutti leeviläisyyden Jeesuksen käsiin, kastaessaan Jeesuksen.
      Niin Jeesus voi sanoa: "Ihmisen Poika on sapatin herra".

• tulevaisuus, niin on Israel...

Jesaja 62.
      Jes 62:7 Älkää antako hänelle lepoa, ennenkuin hän on asettanut ennallensa Jerusalemin, tehnyt sen ylistykseksi maassa.

Jesaja 63.

Jes 63:11 Silloin hänen kansansa muisti muinaisia päiviä, muisti Moosesta: Missä on hän, joka toi heidät ylös merestä, heidät ynnä hänen laumansa paimenen? Missä on hän, joka pani tämän sydämeen Pyhän Henkensä;

Jesaja 64.

Jes 64:12 Vaikka nämä näin ovat, voitko, Herra, pidättää itsesi, voitko olla vaiti ja vaivata meitä ylenmäärin?

Jesaja 65.

Jes 65:17 Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
      18 vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.

Jesaja 66.

Jes 66:21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.

Jes 66:22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne.
      [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36]

Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena SAPATTINA tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra.
      [Sak. 14:16]

Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu.
      [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

Hei! "Sapattina" - israelilaisten ja muiden kansojen yhteinen sapatti ... se on tulossa, vai mitä!

Sak 14:16-17
      16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa.
      [Jes. 66:23]
      17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta.
      [Jes. 5:6]

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe