TULPAN AUKAISU?

TIUKALLA ON !

Hello. Sytytystulppa ei meinaa millään aueta.
Ovat kiristäneet huoltoliikkeessä varmaan liian kireälle. Vai "palaako" tulppa joskus jotenkin kiinni sylinterinkanteen tms?

Millä kikoilla helvetin tiukan tulpan saisi irti?
kone kylmänä ei liikahtanutkaan, auttaako kone kuumana yhtään?..
Voi rähmä.

11

2024

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naputtele tulppaavainta

aukipäin jollain kevyesti naputtaen, pitäis kyllä irrota,muuten ihme juttu, eihän tulppaa hampaat irvissä kiristetä, vaan pysyy kyllä ,ehkä joku 2-3 kiloo riittää

• lähteä purkamaan

tota moottoria ihan sieltä yläpäästä. Ota ensin sylinterinkansi irti. Sitten lyöt isolla pistepuikolla sen juuttuneen tulpan päähän sieltä alapuolelta. Sen jälkeen otat ison poran ja poraat sen vanhan tulpan hittoon. Sitten teet helicoil-kierteet uudelle tulpalle ja kasaat koneen. Tietysti päinvastaisessa järjestyksessä kun purit. Ja jos se tulppa vielä nököttää siinä tiukassa, se on tietysti ollut se viereinen tulppa joka sinun piti irrottaa. Kaksi sylinterisessä homma hoituu parilla yrittämällä, mutta älä osta mitää bokseri-kutosta. Siinä loppuu jo helicoilitkin kesken työrupeaman. Vissiin olet jossain töissä..ai et...sitä vähän ounastelinkin.

• Ruiskuttele crc:tä tai muuta vastaavaa tulpan juureen ja anna liota vaikka yön yli.
      Sitten otat kunnon tulppa-avaimen,ei siis mitään peltivempulaa,ja sellaisen vääntimen että voima riittää tulpan aukeamiseen.Sitten vielä, varmista että väännät oikeaan suuntaan siis vastapäivään.(Itellekin on pari kertaa käynyt ajatuskatko)

• pieni korjaus.

CRC:n kanssa pitää kuitenkin olla varovainen.

Eräs tuttuni toimi konemestarina Vaasan Myllyssä ja teki firabeli hommina autoasennuksia, niin hän neuvoi seuraavasti:

aluksi suihkauta CRC:tä ja anna vaikuttaa 10 min. Sitten suihkautat uudestaan ja n. minuutin kuluttua laitat tipakannulla esim. automaattilaatikko öljyä perään ja odotat n. puoli tuntia. Johan aukeaa, koska CRC:n ansiosta em. öljy menee sinne perässä eikä haihdu mihinkään.

Hän varoitti monesti sitä, että jos jätät CRC:n varaan koko jutun, niin kun liuottimet ovat CRC:stä häipynyt ja aine kuivannut, et saa sitä enää ikinä auki.

Em. ohje toimii, sen voin sanoa kokemuksesta.

• pna
        pieni korjaus. kirjoitti:

CRC:n kanssa pitää kuitenkin olla varovainen.

Eräs tuttuni toimi konemestarina Vaasan Myllyssä ja teki firabeli hommina autoasennuksia, niin hän neuvoi seuraavasti:

aluksi suihkauta CRC:tä ja anna vaikuttaa 10 min. Sitten suihkautat uudestaan ja n. minuutin kuluttua laitat tipakannulla esim. automaattilaatikko öljyä perään ja odotat n. puoli tuntia. Johan aukeaa, koska CRC:n ansiosta em. öljy menee sinne perässä eikä haihdu mihinkään.

Hän varoitti monesti sitä, että jos jätät CRC:n varaan koko jutun, niin kun liuottimet ovat CRC:stä häipynyt ja aine kuivannut, et saa sitä enää ikinä auki.

Em. ohje toimii, sen voin sanoa kokemuksesta.

Mun kaveri oli alikonemestarina/matruusina RAISION MYLLYSSÄ ja hän sonoi että automattilatikko öljyä ei saa kataa perään,et sinne pitäis laitaa perä öljyä?onks sin mitään perää...sis sin moottoripyöräs?Ja kuulemma CRSEE mene peräs sinne jenkaan(ei se uskalla mennä ens!)

• frage

kone kuumaksi ja kokeile

• iiiiiiiiiiiiiiiii

veikkaan ettei ole viime huollossa vaihtaneet tulppia ollenkaan...
      muistaakseni 10tkm on suositeltava vaihtoväli,mutta itse olen ajanut 20tkm tänä kesänä ja pyörä toiminut kuin uusi,siinä syy miksi ovat ehkä jättäneet vanhat tulpat,mutta kyllä niitten silti pitäis tulla pois melko helpolla jos eivät ole käyttäneet loctittii.

• tulppaavain

ja pienellä teholla niin kyllä jonkunajan päästä aukee varmasti, sanoin pienellä momentilla

• -IK-

Jos valtuutetussa huollossa on ollut töissä joku innokas poika, koulutetun asentajan sijasta, voi olla että tulpan mukana tulee kierteet kannesta. CRC auttaa ruosteeseen ja karstaan muttei paljoa helpota tolkuttomaan kiristykseen. Silloinhan tulppa on jo venynyt lähelle katkeamispistettä. Jos tulppa katkeaa reikäänsä niin paras ottaa kansi suosiolla irti ja viedä ammattikoneistajalle niin voi vielä selvitä pelkällä kierteiden puhdistuksella.

• Kokeile

Kone kuumaksi, suihkuta kylmaspreitä tulppaan useita kertoja. (Biltema ainaskin myy) Anna kylmän johtua syvemmälle. Väännä tulpanavaimella, välillä voi kokeilla myös kiinnippäin. Jospa tuo lähtis heräilemään. Jos saat auki, laita hieman kuparitahnaa kierteeseen.

• Mitta ok?

Itselleni on käynyt kaksi kertaa sillai että on joku laittanut ylipitkillä kierteillä olevan tulpan. Jawasta tuli kierteet mukana kun vapaa osa oli karstoittunut sylinterissä. Perämoottorissa tulppa ei irronnut enää millään kun jengassa oli kuin vastamutteri sylinterissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe