lempiruuat

kerro kerro

Minun lempiruokia on munuainen ja vasikan vatsalaukku ( ei vaineskaan), mutta anoppi
kyllä aina tekee niitä kun menen kylään.

25

1234

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tulipupu

punaviinissä ja valkosipulilla maustemarinadissa lioteltu täyskypsäksi grillailtu pihvi sekasienisalaattia ja turesalaattia karpalomineraaliveden kanssa. Jälkkäriksi makoisia mansikoita ja kermavaahtoa jossa minttunonparelleja.

• Tulipupu

on vain kerran vuodessa.

Syksyn lempiherkku ja mahan kiusaaja on ehdottomasti ja usein: itsetehty kaalilaatikko 1/2 kaalia 1/2 jauhelihaa iso sipuli (ilman ryynejä) ja puolukkasurvos kyydittäjäksi, juomaksi katajakalja.

• kaalikaatikkoa tänään
        Tulipupu kirjoitti:

on vain kerran vuodessa.

Syksyn lempiherkku ja mahan kiusaaja on ehdottomasti ja usein: itsetehty kaalilaatikko 1/2 kaalia 1/2 jauhelihaa iso sipuli (ilman ryynejä) ja puolukkasurvos kyydittäjäksi, juomaksi katajakalja.

meidänkin kyökissä tehtiin ja herkkua on, nam.

• Otto-Vaan

Teeri paistin puolelle.
      Nykyisin vain tahtoo sitä saada vain ohi ammuttuna.:(
      En minä ole tullut hitaammaksi,linnut vain olleet
      nykyään paljon treenatumpia.
      Lentäävät silmää nopeammin.:)

Miten vasikan vatsalaukku valmistetaan ?

• Sinimarjanen

poronkäristyksen tapaan.
      Jälkiruoaksi: Karpalokiisseli.

(Nälkä tuli pelkästä ajatuksesta ja vesi
      kihosi kielelle.) Voi pahkeinen.

• vanhan ajan tyyliin

laitetusta ruoasta, esim. naudan paahtopaisti ja muusi sen kanssa. Yleensäkin uuniruoka on mieleeni.

Olen nyt joutunut pillerikuurille pidemmäksi aikaa(polvi kiukuttelee, enkä pääse liikkumaan) taisi mennä makuaistikin, mikään ei maistu millekkään. Aivan kuin vettä joisi, oli ruoka vaikka kuinka hyvää.
      Kaupasta on tuotu jotain eineksen tapaista, edes ne runsaasti yrtitetyt ei maistu miltään.

Vatsa kurnii ja vaatii täydennystä nytkin, ihan sama pistänkö suuhuni pari lusikallista jauhoja ja kupillisen vettä jonkun aterian sijaan. Kauankohan tätä vielä kestää.

• jatkuva kipu

kipulääkettä, niin makuaisti palaa. Vaihtoehtoja kyllä löytyy. Olen kuullut muiltakin, että jotkut tulehduskipulääkkeet ovat vaikuttaneet makuaistiin jopa niin, että suussa on koko ajan "p....nmaku"

• Heikunkeikku

..hyviä ruokia on niin paljon, että on vähän vaikea valita herkku-herkku-ruokaa.
      Pidän erilaisista kastikkeista, se kruunaa ruuan. Hyvin maustetuista.
      Jos nyt jotakin valitsisin, niin uunissa kypsytetty lohi, kermakastiketta, sitruunaa, tilliä. Ja mieluummin perunamuusin kera.
      Tai hirvenlihaa paloina uuniin, mukaan vähän sianlihaa ja pieneksi silputtua amerikan pegonia makua antamaan. Persiljaa ottamaan liiat "metsän maut" pois. Uuniin piiiiitkäksi aikaa. Ja tämäkin herkku sopii perunamuusin kanssa. Puolukkasurvosta sit lautaselle.... Huh huh huh, tuli kyllä nyt niin niin nälkä, että menenpähän jääkaapille kattelemaan jotakin suuhun pantavaa.

• Mamma Mia

siis toi lohi kermakastikkeella.Nam.
        Minustakin maukasta kastiketta pitää ruuassa olla.
        Kauhistus joku ravintola-annos, jossa ranskalaiset ja pihvi ilman kastiketta, korkeintaan ketsuppia.
        Minä silppuan kastikkeisiin lisäksi kaikenmaailman vihanneksia, esim kesäkurpitsaa.Mies ei tykkää yhtään. No teenpä kieron jutun, teenkin kastikkeen vihannesten keitinliemen pohjaan- eikä hän arvaa mitään!
        Yksi lempiruoka vielä ylitse muiden on graavattu oikea merilohi, tilliä ja sitruunaa päälle, mielellään uusien perunoiden kanssa.

• Otto-Vaan

Hirvenliha kattilaa,minullekkin tulee pahoja vatsan murinoita,:)

• ne hirvet

liian lähellä pihhoo?
        Ee sitä lihhoo muuto oo tarjolla.

• Heikunkeikku
        Mamma Mia kirjoitti:

siis toi lohi kermakastikkeella.Nam.
        Minustakin maukasta kastiketta pitää ruuassa olla.
        Kauhistus joku ravintola-annos, jossa ranskalaiset ja pihvi ilman kastiketta, korkeintaan ketsuppia.
        Minä silppuan kastikkeisiin lisäksi kaikenmaailman vihanneksia, esim kesäkurpitsaa.Mies ei tykkää yhtään. No teenpä kieron jutun, teenkin kastikkeen vihannesten keitinliemen pohjaan- eikä hän arvaa mitään!
        Yksi lempiruoka vielä ylitse muiden on graavattu oikea merilohi, tilliä ja sitruunaa päälle, mielellään uusien perunoiden kanssa.

Johan "murjaisit" herkullisen lauseen. Nimittäin toi oikea graavattu lohi. Tää on nyt ihan kamala juttu, mun pitää ilmeisesti lähteä etsiskelemään kaupoista oikeaa lohta ja graavata se. En taida muuten päästä eroon tästä himosta.
        Suolasiikakin on todella hyvää, mut toi lohi on ylitse muiden.
        Itse kypsytetty loimulohi, ah....nami nami.
        Joo näin vaan kävi, että meikäläinen lähtee metsästämään lohta.

• Heikunkeikku
        ne hirvet kirjoitti:

liian lähellä pihhoo?
        Ee sitä lihhoo muuto oo tarjolla.

...pihas hirvet. Onneksi on noita tuttuja hirvenmetsästäjiä, että saan niiltä ostettua. Ja erään oppilaani paappa lähettää minulle silloin tällöin hirvenlihatervehdyksen. Jäinen "hirvenlihamöltti" toises kouras ja toises nuottivihko, tepastelee oppilas tunnille.

• Heikunkeikku
        Otto-Vaan kirjoitti:

Hirvenliha kattilaa,minullekkin tulee pahoja vatsan murinoita,:)

Hirvenlihasta tehty vanhan ajan keitto on kans todella ytyä. Tykkään kaikista keitoista. Varsinkin liemestä. (Mut liemessä en kuitenkaan tahtoisi olla :)

• Otto-Vaan
        Heikunkeikku kirjoitti:

Hirvenlihasta tehty vanhan ajan keitto on kans todella ytyä. Tykkään kaikista keitoista. Varsinkin liemestä. (Mut liemessä en kuitenkaan tahtoisi olla :)

Lihakeitto Lihahyytelöstä,alatoopista tai miten nyt
        kukin sen sanoo, on nopea ja maukas josta lapsetkin
        tykkää kun jyvälle(maulle)pääsevät.Perunoita
        keittojuureksia sekä kasvislimikuutiosta puolet tai
        maun mukaan.Ihan syötävän hyvää kaikkine liemineen.:)

• ibiza

Alkukeitto: Katkarapukeitto

Pääruoka: Loimulohi, kermaviili-tilli-sinappi kalakastike, keitetyt perunat, tuoresalaatti ed.m kastike, savukirjolohisalaatti...

Jälkiruoka: Tilkassa kermaa lämmitetty lapinjuusto lakkahillon ja kahvin kera...

On muuten kelvannut vieraillekkin...

• Heikunkeikku

..on kelvannut vieraille.
        Mun ei kyllä passaa näköjään lueskella näitä ketjun vastauksia, kun kaikkia rupeaa tekemään mieli. Rakastan katkarapuja.
        Mulla on jääkaapissa eilistä jauhelihakeittoa, mut miltä se nyt maistuu, kun ajatuksissa on lohet ja katkaravut, lapinjuustot ja lakkahillot.

• mimmo

jossa voimakas viljan maku, kunnon kuori ja pitkällä nostatuksella aikaan saatu hyvä rakenne, on eräs arkipäivän nautinnoistani.

Pienten leipomoiden leivät ovat usein erittäin hyviä, ilmeisesti vanhojen reseptien mukaan valmistettuja. - Eivät kuitenkaan sellaista herkkua kuin naapurin Mirja-emännän ruis- ja hiivaleivät silloin, kun hän jaksoi vielä alustaa taikinan suureen puutiinuunsa.

Kotona leivottu leipä maistuu myös hyvältä, vaikkei sähköuuni olekaan kunnon leivinuunin veroinen.

• Pirre*

mutta kunnon karjalanpaisti on minun listallani ykkönen, vieläkin.

• Tulipupu

karjalanpaistiin lanttua ja maksaa possun ja naudan lisäksi? Entä mausteista; käytätkö muita kuin suolaa ja pippuria?

• Pirre*
        Tulipupu kirjoitti:

karjalanpaistiin lanttua ja maksaa possun ja naudan lisäksi? Entä mausteista; käytätkö muita kuin suolaa ja pippuria?

lanttua, ja sisäelimiäkin vain joskus, munuaisia ja maksaa..
        Yleensä laitan vain maustepippuria, suolaa ja sipulia.
        Lihat, sian- ja naudanlihan ostan, jos mahdollista kokonaisina paloina, en niitä valmiiksi pakattuja muka karjalanpaisti lihoja, kutjakkeita. Luuta pitää olla mukana.

Itse tykkään hirvenlihasta karjalanpaistissa.

Se taikasan karjalanpaistin valmistuksessa on sen haudutusaika, ei sellainen harmaa vetinen paisti ole mistään kotoisin. Lihat pitää malttaa ruskistaa ennen pataan laittoa siinä paistopadassaa, ja sitten vasta lisätään vesi.

Sipuli vasta paiston loppuvaiheessa, helppoa ruokaa ja mielestäni hirveän hyvää..

• Pirre* kirjoitti:

lanttua, ja sisäelimiäkin vain joskus, munuaisia ja maksaa..
        Yleensä laitan vain maustepippuria, suolaa ja sipulia.
        Lihat, sian- ja naudanlihan ostan, jos mahdollista kokonaisina paloina, en niitä valmiiksi pakattuja muka karjalanpaisti lihoja, kutjakkeita. Luuta pitää olla mukana.

Itse tykkään hirvenlihasta karjalanpaistissa.

Se taikasan karjalanpaistin valmistuksessa on sen haudutusaika, ei sellainen harmaa vetinen paisti ole mistään kotoisin. Lihat pitää malttaa ruskistaa ennen pataan laittoa siinä paistopadassaa, ja sitten vasta lisätään vesi.

Sipuli vasta paiston loppuvaiheessa, helppoa ruokaa ja mielestäni hirveän hyvää..

karjalanpaisti on kyllä maukasta ja tuhtia ruokaa, minä laitan joskus lantunpaloja mukaan. Sitten makaroonilaatikkoa, perunoitten lisänä. Aah mikä nautinto.
        Unohdin mainita sen omassa ruoka valikoimassani.

• Pirre*
        mixmaxi kirjoitti:

karjalanpaisti on kyllä maukasta ja tuhtia ruokaa, minä laitan joskus lantunpaloja mukaan. Sitten makaroonilaatikkoa, perunoitten lisänä. Aah mikä nautinto.
        Unohdin mainita sen omassa ruoka valikoimassani.

niitä lantunpalojakin.., kiitos vinkistä :)

Onhan se hieman tuhtia, mutta joskus voi syödä tuhdimminkin, ja sitten taas pihistelemää...kaloreissa :)

• mixmaxi*
        Pirre* kirjoitti:

niitä lantunpalojakin.., kiitos vinkistä :)

Onhan se hieman tuhtia, mutta joskus voi syödä tuhdimminkin, ja sitten taas pihistelemää...kaloreissa :)

syödä välillä tuhtia ruokaa, ei me muutoin jakseta istuksii täällä netti maailman kovassa pyörityksessä, kuluu kaloreita, kun välillä hiki irtoo, sanan miekkoja heitellessä, joillakin palstoilla se ei kyllä käy, tulee ulos heitto palstan vartijan toimesta pikapikaa...hmm..

• ja vesi ihan herahtaa suuhun, kun miettiikin kaikkia ihania sapuskoita.
      Mitähän nyt sanoisi,mm. katkarapuleipä, hyvä sienikastike, pihvin päällä.
      Jouluruuat monen sorttiset, niitähän kohta taas saadaankin nauttia.

Koirulin herkkuruoka on kylläkin mahalaukku, mutta haisee niin helevetin pahalle koko huusholli, kun se herkkunsa syö.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7300
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      738
      3551
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      356
      1887
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      164
      1805
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      85
      1435
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1391
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1247
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1241
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1154
    Aihe