Epäilyttääkö?
Kirjoittanut: schaf 8.10.2007 klo 17.09
Jos on koskaan pohtinut kristinuskoa ja vaikkei olekaan, mutta on miettinyt seuraavanlaisia kysymyksiä:
Miksi maailmassa on niin paljon kärsimystä?, Onko Jumala selvillä tulevaisuudesta?
Miksi Jumala loi Saatanan? Mihin kaikkivaltias Jumala tarvitsee rukousta? Voiko
evankeliumeihin luottaa? Miksi Jumala on tehnyt uskomisen niin vaikeaksi? Miksi
Raamattu on mielestäsi Pyhän Hengen inspiroima? Miksi on niin monia erilaisia
raamatuntulkintoja? Joutuvatko ei-kristityt helvettiin? Miten rakkauden Jumala voi
piinata ihmisiä ikuisesti helvetissä? Eikö kristillisyyttä ole käytännössä mahdoton
toteuttaa?
Niin kannattaapa lukea Gregory ja Edward Boydin "Epäilijän kirjeet" tai "Letters from a skeptic", jossa isä ja poika väittelevät uskosta. Itse olin ihan hämmästynyt lukiessani kirjaa - se oli niin vaikuttava! auttaa todellakin ymmärtämään, että mistä kristinuskossa pohjimmiltaan on kysymys ja sehän on jo ihan yleissivistystäkin. Valitettavan usein kuulee virheellisiä kuvitelmia siitä.
Epäilyttääkö?
5
224
Vastaukset
Olen löytänyt seuraavia vastauksia:
Miksi maailmassa on niin paljon kärsimystä?, Onko Jumala selvillä tulevaisuudesta?
Vastaan:
Vapaa tahto edellyttää, että voi valita. Vapaa tahto on niin tärkeä asia, että sen vuoksi kärsimyksetkin kuuluvat asiaan. On tarkoitus, että opimme valitsemaan oikein. Jumala tietää tulevaisuuden.
Miksi Jumala loi Saatanan?
Vastaan:
Paha syntyy vääristä valinnoista. Jumala ei luonut Saatanaa, vaan Saatana kapinoi taivaassa Jumalaa vastaan. Siksi hänet karkotettiin ja hänestä tuli Saatana.
Mihin kaikkivaltias Jumala tarvitsee rukousta?
Vastaan:
Me tarvitsemme rukousta. Hän ei tee mitään vastoin tahtoamme.
Voiko evankeliumeihin luottaa? Miksi Jumala on tehnyt uskomisen niin vaikeaksi?
Vastaan:
Uskominen on helppoa, jos osaamme ottaa asiat sellaisina kuin ne ovat eli totuudellisesti. Vaikeus uskoa tulee omasta lihallisesta mielestämme. Meidän tulee tulla tässä lapsen kaltaiseksi.
Miksi Raamattu on mielestäsi Pyhän Hengen inspiroima? Miksi on niin monia erilaisia
raamatuntulkintoja?
Vastaan:
Ihmiset ovat kirjoittaneet sen, mitä Jumala on antanut tietää itsestään ilmoitusten perusteella.
Kaikki totuus on Pyhän Hengen innoittamaa. Raamattu ei ole kaikin osin selvä. Aikanaan apostolit johtivat kirkkoa ja huolehtivat oikeasta tulkinnasta. Sitten apostolisesta johdosta luovuttiin ja syntyi hajaannus ja oikea kirkko hävisi maan päältä.
Joutuvatko ei-kristityt helvettiin? Miten rakkauden Jumala voi piinata ihmisiä ikuisesti helvetissä? Eikö kristillisyyttä ole käytännössä mahdoton toteuttaa?
Vastaan:
Kaikille suodaan aikanaan tilaisuus kuulla evankeliumi oikealla tavalla ja oikein esitettynä. Siksi kuolleillekin on julistettu evankeliumi, kuten Raamatussa sanotaan. Jumala ei piinaa ketään helvetissä, vaan ihmisen omat teot tuomitsevat hänet. Oikeudenmukaisuutta ei voi väistää. Sovitus voi tietyin ehdoin täyttää oikeudenmukaisuuden vaatimukset.
Lisätietoja:
http://www.mormon.orgTutkiva_huomio kirjoitti:
Menepäs nyt Tapani kiltisti sinne omalle mormonipalstallesi.
Setä neuvoo olemaan kiltti, jopa sormi ojossa kenties. Tämä on "Yleistä kristinuskosta" -palsta. Voiko osoittaa kirjoituksessani jotain, mikä ei olisi sopusoinnussa tämän teeman kanssa?
- Tulee vielä terveesti uskoon
Tutkiva_huomio kirjoitti:
Menepäs nyt Tapani kiltisti sinne omalle mormonipalstallesi.
Anna veikkonen Tapaninkin kertoilla etsinnästään:
Josko vielä löytää tervveeti Hänet.
- Crypticall
Olen myös lukenut tuon kirjan ja se kyllä purkaa ajankohtaisesti näissäkin keskusteluissa esiintyviä ennakkoluuloja. Se on myös hyvä esimerkki kristityn ja ateistin toisiaan kunnioittavasta keskustelusta uskon aiheiden äärellä.
Tällä viikolla odotan pääseväni syksyn kuumimmaksi kristilliseksi kirjauutuudeksi ”kohutun” Puolimatkan ”Usko, tiede ja Raamattu” kimppuun. Odotukset ovat korkealla ja uskonpa laittavani jonkin kommentin kirjasta keskusteluissakin, nyt jo tiedän sen sisältävän mm. yhden luvun verran Messias profetioiden tarkastelua. Odotan sen tapahtuvan sillä akateemisella tarkkuudella tosiasioiden suhteen, jota Puolimatkan kannanotot edustavat.
Yhdyn kirjasuositukseesi, niitä olisi kiva nähdä täällä enemmänkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959