Abraham Achrenius (1706–1769)oli suomen ensimmäinen adventisti!
Abraham Achrenius Achrenius odotti hartaasti toista adventtia ja sellaista llikettä joka syntyisi ennen Jeesuksen tulemista. Hän ei oman aikanaan ennättänyt nähdä rakkaan adventtitoivonsa toteutumista eikä myöskään ikävöimänsä maailmanlaajuisen "adventtiliikkeen" syntyä, mutta hän ei silti tehnyt turhaa työtä. Hän täytti uskollisesti Jumalalta ssamansa tehtävän ja oli mukana raivaamassa tietä aikanaan lopullisesti esiin murtautuneelle maailmanlaajuiselle adventtiherätykselle.
Kaksi Raamatunkohtaa oli hänelle erittäin merkitykselliset:"Autuaita ovat ne, jotka pitävät hänen käskynsä, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin" (Ilm.22:14) ja "Tässä on pyhien kärsivällisyys, niiden jotka pitävät Jumalan käskyt ja Jeesuksen uskon. (Ilm.14:12).
Achrenius oli sydämeltään adventisti. Jos hän eläisi nykyään hän olisi varmasti sitä myös kirjaimellisesti.
Abraham Achrenius
4
168
Vastaukset
- tuhat ja yksi
Joku kysyi miulta kuinka Antikristus on voinut olla jo ennen Kristueta ?
vastasin kyllä !Antikristus käsite on saanut alkunsa Antiokhos neljännestä Epifaneesta !
Mutta kuinka Achrenius (1706-1769)on voinut olla Adventisti kun olemme tottuneet opin alkavan 1844 vuodesta ja juuri senkaltaista tulkintaa ei ole ollut aikaisemmin.
Eikö se Liisa Eerikin tytärkin elellyt Achreniuksen aikoihin . Ensio Lehtonen odotti ja Leo Meller odottaa hartaasti "toista adventtia" eli Jeesuksen toista tulemusta, paljon hartaammin kuin ns. adventistit konsanaan. Sen takia heitä voi pitää todellisina adventisteina.
Sen sijaan adventistiksi kutsutut henkilöt ovat todellisuudessa sapatisteja. Heille ns. sapatti merkitsee käytännössä paljon enemmän kuin Herran tulemus.- vaivaa mieltäni
Olen pitänyt kummallisena adventistien sapatin korostamista. Miksi adventistit eivät laita rikkaa ristiin itse viettääkseen Raamatullisesti sapattiaan? Sanoihan Jeesuskin Fariseuksille (kai Jeesuksen sanat pätevät tähänkin) seuraavasti;Johanneksen evankeliumi:
8:7 Mutta kun he yhä edelleen kysyivät häneltä, ojensi hän itsensä ja sanoi heille: "Joka teistä on synnitön, se heittäköön häntä ensimmäisenä kivellä." Luulisi adventistin tietävän, ettei oppilaasta tule paremmin noudattavaa kuin on opettajatkaan! Matteuksen evankeliumi:
10:24 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi, eikä palvelija parempi isäntäänsä.
Luukkaan evankeliumi:
6:40 Ei ole opetuslapsi opettajaansa parempi; täysin oppineena jokainen on oleva niinkuin hänen opettajansa. ------------------------------ Adventistien opetuksen allahan tulee yhtä kelvottomia sapatinviettäjiä parhaimmillaankin kuin he itse ovat, jos JEESUKSEN sanat pitävät yhä paikkansa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969