Eipä kestäny kauaa tämä palstavierailu kun taas kerran kävi ihmisten typeryys ottamaan päähän ja rankasti..
Viittaan nyt tuohon aikaisempaan susikeskusteluun..
Siitä en jaksa enää vängätä onko metsästys tarpeellista ja että voiko kenties kehä 3:sen ulkopuolisen alueen pistää vaikka susiensuojelualueeksi.Mielipiteeni asiasta kuitenkin ovat pysyneet samoina kun ennenkin.
Huomasinkin nyt pohtivani uutta asiaa..
Kun noita koiria ei saa muka metsään viedä ja metsästyskin kerran on aivan hanurista niin voisko joku minuu valasta et mitä hittoo kaikilla metsästyskoirilla sitten tehdään,niistä kun monet ei sovi seuraneidiksi kerrostaloon..
Odotan tähän erittäin hyvin perusteltua vastausta,se jää usein saamatta..
Voi elämä taas..
53
2041
Vastaukset
- saa viedä
metsään.
Mutta ei sitä seikkaa sovi sitten siinä kohtaa unohtaa, että hommassa on omat riskinsä olemassa, aivan kuten muillakin työkoirilla omissa duuneissaan.
Ja veikkaan, että likimainkaan kaikki metsästyskoirat eivät käy metsällä, kuten eivät kaikki palveluskoiratkaan harrasta PK-lajeja.... - Pukeli
niin ihmisten typeryys? Eihän se ole ollenkaan typerää jos susi saa jolkotella metsässä/ kotonaan ihan kaikessa rauhassa. Samanlainen luojan luoma, kun sinä tai minä. Ihmisellä on erona vain vähän kiemuraisemmat aivot. Nisäkkäitä ollaan ihan kaikki.
Mitäkö sitten metsästyskoirilla tehdään? Toivottavasti kennelliitto antaa sen suuntaiset ohjeet, missä pentutuotanto näillä roduilla lopetetaan tyystin ja mikä hyväpuoli pentutehtailukin loppuisi siihen paikkaan. Vanhemmat koirat siirtyisivät ennenaikaiselle eläkkeelle ja nauttisivat täysinrinnoin leppoisasta olostaan, mikä kyllä aina metsässä riehumisen voittaa.
Koirahan se metsästyskoirakin on ja pitkälti kaveri siinä missä kerrostalon seuraneitikin. Kyllä Norjanharmaahirvikoirakin on melkoinen vekkuli, kun sillä silmällä katsoo.en tiedä jos metsästyskoiralta kysytään, niin voittaako se leppoisa eläkeolotila välttämättä metsässä riehumista. ;)
Susijuttua pohtiessa en kyllä minäkään oikein ihastu niihin kommentteihin, että susia nyt pitäisi alkaa harventaa jotta ihminen saisi koirineen metsästää turvallisemmin. Siis riistaeläinten luonnollisia vihollisia pitäisi vähentää siksi, että ihminen haluaa itse päästä ampumaan eläimiä rauhassa! Tuo ei oikein luonnon tasapainon kannalta mene mulle jakeluun... Kyllä niitä on taas tainnut sattua kaikenlaista sählinkiä esim. aseiden kanssa tänä syksynä... mm. Ruåttissa. Ehkä enemmän kuin susien kanssa...- Ärrieri
hyvinkin,mutta kummasti se silmä palaa vasta kun huomaa että työhönsä pääsee,siis metsästämään hirveä.
"Kyrösjärven tienoilla asustavat sudet eivät pelkää asuttujakaan alueita. Ne ovat käyneet muun muassa rakenteilla olevien talojen luona öisin, jolloin niiden jälkiä on jäänyt seinustoilla olleeseen hiekkaan."
Joo,tyhmäähän se olis jos susi ei sais asuntojen nurkissa pyöriä..
Vaikka en tällä hetkellä maaseudulla asukaan niin en ole unohtanut miltä näyttää täysikasvuinen susiuros noin kymmenen metrin etäisyydeltä katsottuna.Luoja luoma joo, ja pirun kolkkoa kateltavaa..
Itse en ole koskaan tavannut metsäkoiraa joka nauttisi enemmän jostain muusta kuin metsästyksestä,harmillista jos tämä harrastus loppuu petokannan kasvun myötä,metsästys on hieno ja tervehenkinen harrastus ja parhaimmillaan upeaa ihmisen ja koiran yhteistyötä.Monesti metsästäjät ovat taitavia luonnossa liikkujia ja luonnontuntijoita.
Onko mielestäsi pentutehtailua enemmän metsästyskoirien parissa,veikkaisin että ei todellakaan koska näillä jos millä paperit ja taustat merkkaavat paljon kilpailun ollessa kovaa.Kaikki haluavat sen parhaan metsästyskaverin.Jos aikoo hankkia pienen muodissa olevan kääpiön silloin monesti hankinnan sanelee hinta ja saatavuus.Valitettavasti. - Ärrieri
Ursa kirjoitti:
en tiedä jos metsästyskoiralta kysytään, niin voittaako se leppoisa eläkeolotila välttämättä metsässä riehumista. ;)
Susijuttua pohtiessa en kyllä minäkään oikein ihastu niihin kommentteihin, että susia nyt pitäisi alkaa harventaa jotta ihminen saisi koirineen metsästää turvallisemmin. Siis riistaeläinten luonnollisia vihollisia pitäisi vähentää siksi, että ihminen haluaa itse päästä ampumaan eläimiä rauhassa! Tuo ei oikein luonnon tasapainon kannalta mene mulle jakeluun... Kyllä niitä on taas tainnut sattua kaikenlaista sählinkiä esim. aseiden kanssa tänä syksynä... mm. Ruåttissa. Ehkä enemmän kuin susien kanssa...ole ajatellut suurpetokannan kurissa pitämistä niinkään paljon metsästyksen kannalta kuin sen millaista on elää susialueella pienten lasten ja mahdollisesti eläinten kanssa,lammas/poro yms vahingot ovat aina jonkun elinkeinosta pois.
Suurpedoilla ei ole muita vihollisia kuin luonto itse,se siis ajastaan säätelee sairauksilla eläinkantoja,mutta mihin se johtaa--->
Sairas eläin on usein agressiivinen ja hakeutuu sinne mistä saa ravintoa helposti kuten vaikka syrjäseudun koululaispysäkki aamun hämärissä..
Sen lisäksi ne kantavat ja levittävät sairauksia,kapi on ikävä tauti joka voi tarttua koiraankin.Puhumattakaan muista syöpäläisistä,raivotaudista yms.. - edes...
Ärrieri kirjoitti:
ole ajatellut suurpetokannan kurissa pitämistä niinkään paljon metsästyksen kannalta kuin sen millaista on elää susialueella pienten lasten ja mahdollisesti eläinten kanssa,lammas/poro yms vahingot ovat aina jonkun elinkeinosta pois.
Suurpedoilla ei ole muita vihollisia kuin luonto itse,se siis ajastaan säätelee sairauksilla eläinkantoja,mutta mihin se johtaa--->
Sairas eläin on usein agressiivinen ja hakeutuu sinne mistä saa ravintoa helposti kuten vaikka syrjäseudun koululaispysäkki aamun hämärissä..
Sen lisäksi ne kantavat ja levittävät sairauksia,kapi on ikävä tauti joka voi tarttua koiraankin.Puhumattakaan muista syöpäläisistä,raivotaudista yms..nyt laittaa vielä ne muiden luonnossa elävien eläinten aiheuttamat vahingot ja mahdolliset uhat, niin saataisiin joku realistinen suhde tapausten välille. Ihan vaan vertailun vuoksi, ennenkuin lynkataan yksi eläinryhmä päiviltä...
Onhan täällä muitakin petoja sentään kuin sudet. - Ärrieri
edes... kirjoitti:
nyt laittaa vielä ne muiden luonnossa elävien eläinten aiheuttamat vahingot ja mahdolliset uhat, niin saataisiin joku realistinen suhde tapausten välille. Ihan vaan vertailun vuoksi, ennenkuin lynkataan yksi eläinryhmä päiviltä...
Onhan täällä muitakin petoja sentään kuin sudet.on muitakin,tietääkseni käytinkin sanaa "suurpetokanta"..
Karhujen kanssa noita kohtaamisia vaan sattuu harvemmin ja taitaa karhukanta kasvaa hitaammin verrattuna susiin.Vaikka kyllähän ne karhutkin käy maatiloilla meuhkaamssa,sellaiset vaan pois päiviltä tai vaikka korkeasaareen..
Pieniä petoja saakin metsästää vapaammin ja tämä helpottaa etenkin metsäkanalintujen elämää. Ärrieri kirjoitti:
ole ajatellut suurpetokannan kurissa pitämistä niinkään paljon metsästyksen kannalta kuin sen millaista on elää susialueella pienten lasten ja mahdollisesti eläinten kanssa,lammas/poro yms vahingot ovat aina jonkun elinkeinosta pois.
Sen lisäksi ne kantavat ja levittävät sairauksia,kapi on ikävä tauti joka voi tarttua koiraankin.Puhumattakaan muista syöpäläisistä,raivotaudista yms.....se nyt on tärkeintä.
Ennen lampaiden ja porojen omistajat seurasivat eläimiään ja pitivät niitä vähän enemmän silmällä, nyt istutaan päivät konttorissa ja eläinten on vaan pärjättävä, totta kai silloin pitäisi kaikki pedot saada pois elinkeinoa haittaamasta.
Norjalle nauroi koko Eurooppa kun nämä fiksut jahtasivat yhtä tai kahta sutta helikopterein, kun ne olivat lammasalueella "vaaraksi elinkeinolle". Siihen jahtiin käytetyillä varoilla olisi saanut korvattua niin ison lauman lampaita ettei sudella olisi ollut mitään mahdollisuutta ehtiä kaikkia niitä syödä elinaikanaan vaikka olisi eteen tarjoiltu. Että tämmöisiä piirteitä tämä hysteria joskus saa myöskin...
Täällä ihmiset pelkää karhuja ja jotkut ei uskalla niiden vuoksi mennä metsään, minä kyllä kuljen metsässä ihan huolettomin mielin, enemmän huolettaa nuo venäläiset rattijuopot jotka tosiaan ovat uhka tämänkin tienoon lapsille. :) Joskus yritän mielessäni näitä "luonnon uhkia" vähän suhteuttaa... Mutta niinhän se on maailma nykyään että ihmisen ehdoilla pitää ihan kaiken mennä, onhan se myönnettävä. Petojen riista on ammuttava meidän liikenteemme tieltä, ja kun pedot sitten vastavuoroisesti lähestyvät meitä ja karjaa päivällisen toivossa, niin silloin ne on ammuttava. Ei voi mitään. :-/- Ärrieri
Ursa kirjoitti:
...se nyt on tärkeintä.
Ennen lampaiden ja porojen omistajat seurasivat eläimiään ja pitivät niitä vähän enemmän silmällä, nyt istutaan päivät konttorissa ja eläinten on vaan pärjättävä, totta kai silloin pitäisi kaikki pedot saada pois elinkeinoa haittaamasta.
Norjalle nauroi koko Eurooppa kun nämä fiksut jahtasivat yhtä tai kahta sutta helikopterein, kun ne olivat lammasalueella "vaaraksi elinkeinolle". Siihen jahtiin käytetyillä varoilla olisi saanut korvattua niin ison lauman lampaita ettei sudella olisi ollut mitään mahdollisuutta ehtiä kaikkia niitä syödä elinaikanaan vaikka olisi eteen tarjoiltu. Että tämmöisiä piirteitä tämä hysteria joskus saa myöskin...
Täällä ihmiset pelkää karhuja ja jotkut ei uskalla niiden vuoksi mennä metsään, minä kyllä kuljen metsässä ihan huolettomin mielin, enemmän huolettaa nuo venäläiset rattijuopot jotka tosiaan ovat uhka tämänkin tienoon lapsille. :) Joskus yritän mielessäni näitä "luonnon uhkia" vähän suhteuttaa... Mutta niinhän se on maailma nykyään että ihmisen ehdoilla pitää ihan kaiken mennä, onhan se myönnettävä. Petojen riista on ammuttava meidän liikenteemme tieltä, ja kun pedot sitten vastavuoroisesti lähestyvät meitä ja karjaa päivällisen toivossa, niin silloin ne on ammuttava. Ei voi mitään. :-/on sitten niin itsekäs ettei halua jakaa "reviiriään" villipetojen kanssa.
Mutta onneksi olen tällä linjalla.
Olen monesti hyvinkin ehdoton itselleni tärkeissä asioissa ja jos tuntisin olevani luonnon eläinten reviirillä niin mihinkähän ihmeeseen voisin edes mennä etten kuormittaisi luontoäitiä liikaa.. - itse linkin
Ärrieri kirjoitti:
on muitakin,tietääkseni käytinkin sanaa "suurpetokanta"..
Karhujen kanssa noita kohtaamisia vaan sattuu harvemmin ja taitaa karhukanta kasvaa hitaammin verrattuna susiin.Vaikka kyllähän ne karhutkin käy maatiloilla meuhkaamssa,sellaiset vaan pois päiviltä tai vaikka korkeasaareen..
Pieniä petoja saakin metsästää vapaammin ja tämä helpottaa etenkin metsäkanalintujen elämää.suurpetojen aiheuttamista vahingoista.
http://www.suurpedot.fi/page.asp?Section=47&Item=150
Toisekseen ihmisiä syövistä susista on kovin vähän totta olevia juttuja edes tältä vuosisadalta. Vai?
Ikävä tosiasia taas on se, että tottakai niitä koiria sitten kuoleekin suden suuhun, kun ne jätetään sinne ulos yksin ja kiinni kytkettyinä. Sehän on sudelle kuin ruokakello soisi katettuun pöytään. Ennaltaehkäisyn kannalla olisin aika pitkälle itse ja muistettaisiin se kunnioitus myös sinne luonnon suuntaan. Jossainhan niidenkin on pakko saada olla ja elää. Ärrieri kirjoitti:
on sitten niin itsekäs ettei halua jakaa "reviiriään" villipetojen kanssa.
Mutta onneksi olen tällä linjalla.
Olen monesti hyvinkin ehdoton itselleni tärkeissä asioissa ja jos tuntisin olevani luonnon eläinten reviirillä niin mihinkähän ihmeeseen voisin edes mennä etten kuormittaisi luontoäitiä liikaa..sen kummemmin on, sehän on pelkästään totuus. Ihmisen pitää saada laajentaa reviiriään koko ajan, ja ihminen ei sitä halua jakaa villipetojen kanssa. Mitään muuta vaaraa ei saisi ihmiselle olla kuin ihmisen itse itselleen tai toisille aiheuttama vaara, sille nyt ei voi mitään. Se on ikävää että junat ja autot kolaroi ja lentokoneet tippuu, ja sukupuolitaudit tarttuu, ja mökki voidaan tuhopolttaa, ja sinut saatetaan hakata ja ryöstää kadulla tai raiskata pimeässä puistossa, ja sitä pitää kyllä tietysti yrittää ennaltaehkäistä ja ehkä myös ajatella niin järkevästi ettei mene sinne vaarallisimpaan puistoon väärään aikaan vuorokaudesta. Mutta ei sen takia nyt sentään ketään ruveta tappamaan eikä muutenkaan kovin massiivisia toimenpiteitä välttämättä tehdä...
Niin se vain on, ja minusta se on melkein vähän huvittavaa jos sitä oikein ajattelee. :D Tuo meidän asioiden suhteuttaminen.- suurpetokannoista
itse linkin kirjoitti:
suurpetojen aiheuttamista vahingoista.
Toisekseen ihmisiä syövistä susista on kovin vähän totta olevia juttuja edes tältä vuosisadalta. Vai?
Ikävä tosiasia taas on se, että tottakai niitä koiria sitten kuoleekin suden suuhun, kun ne jätetään sinne ulos yksin ja kiinni kytkettyinä. Sehän on sudelle kuin ruokakello soisi katettuun pöytään. Ennaltaehkäisyn kannalla olisin aika pitkälle itse ja muistettaisiin se kunnioitus myös sinne luonnon suuntaan. Jossainhan niidenkin on pakko saada olla ja elää.voikin sitten olla jokainen mitä mieltä haluaa, mutta totta puhuen susikin on erittäin uhanalainen laji. Ei ehkä ihan jokaisella vaaraa törmätä näihin otuksiin, joten ei anneta hysterialle valtaa.
http://www.suurpedot.fi/page.asp?Section=42 - n.sorsa
itse linkin kirjoitti:
Ikävä tosiasia taas on se, että tottakai niitä koiria sitten kuoleekin suden suuhun, kun ne jätetään sinne ulos yksin ja kiinni kytkettyinä. Sehän on sudelle kuin ruokakello soisi katettuun pöytään. Ennaltaehkäisyn kannalla olisin aika pitkälle itse ja muistettaisiin se kunnioitus myös sinne luonnon suuntaan. Jossainhan niidenkin on pakko saada olla ja elää.Edsmennyt presidenttimme semmoinen kalju haki susikorvauksia. Sudet olivat tappanneet häneltä 100 poroa? oli aikoinaan iltapäivälehdessäkin juttua 70 luvulla jotain semmoista. Luin itse sen tosin susien käyttääntymisestä kertovasta kirjasta.
- Ärrieri
itse linkin kirjoitti:
Ikävä tosiasia taas on se, että tottakai niitä koiria sitten kuoleekin suden suuhun, kun ne jätetään sinne ulos yksin ja kiinni kytkettyinä. Sehän on sudelle kuin ruokakello soisi katettuun pöytään. Ennaltaehkäisyn kannalla olisin aika pitkälle itse ja muistettaisiin se kunnioitus myös sinne luonnon suuntaan. Jossainhan niidenkin on pakko saada olla ja elää.oli mielestäsi vähäisiä määriä?
Jokaista vahinkoa kun ei edes ilmoiteta,määrät lienevät suuremmat ja aina vaan pahenee.
Ja etelä-karjalassakin on sattunut tapaus aivan lähivuosina tapaus jossa koira on viety pihasta vain 15 metrin päästä omistajastaan,tämäkö on oikein,pisimmät fleksitkin kun taitavat 8 metriä,luuletko ettei sellaisesta olisi vienyt?
Kunnioitan luontoa ja kaksi kertaa olen suden nähnyt,montako kertaa itse? - tietääkseni
Ärrieri kirjoitti:
oli mielestäsi vähäisiä määriä?
Jokaista vahinkoa kun ei edes ilmoiteta,määrät lienevät suuremmat ja aina vaan pahenee.
Ja etelä-karjalassakin on sattunut tapaus aivan lähivuosina tapaus jossa koira on viety pihasta vain 15 metrin päästä omistajastaan,tämäkö on oikein,pisimmät fleksitkin kun taitavat 8 metriä,luuletko ettei sellaisesta olisi vienyt?
Kunnioitan luontoa ja kaksi kertaa olen suden nähnyt,montako kertaa itse?en sanonut määristä mitään, mutta susi tuntuu olevan kovasti tapetilla tänään, miksei muut? Esim. ahma vaikka. Ja montako lasta susi nyt on ylipäätään syönyt noin niinkuin itseäsi lainaten.
Olisiko oikein siis kadottaa kaikki pedot suomesta? Ketut nappaa lemmikkipupuja, haukka voinee viedä kissankin...käärmekin saattaa huonolla tuurilla hotkaista jonkun rakkaan hamsterin, jos se on vahtimatta pihalle päässyt. Hiukan suhteellisuutta asioihin vaan hain.
Jonkinlaista korvaustakin elinkeinon menetyksistä ilmeisesti tässäkin maassa saanee... - nettisivulta tuoreempaa
suurpetokannoista kirjoitti:
voikin sitten olla jokainen mitä mieltä haluaa, mutta totta puhuen susikin on erittäin uhanalainen laji. Ei ehkä ihan jokaisella vaaraa törmätä näihin otuksiin, joten ei anneta hysterialle valtaa.
http://www.suurpedot.fi/page.asp?Section=42arviota uhanalaisista eläimistä kuin vuodelta 2000?
- ...jep...
nettisivulta tuoreempaa kirjoitti:
arviota uhanalaisista eläimistä kuin vuodelta 2000?
http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/
jos vaikka alkuun tämmöinen. - uhanalaisten eläinten
...jep... kirjoitti:
http://www.wwf.fi/ymparisto/uhanalaiset_lajit/kotimaiset/
jos vaikka alkuun tämmöinen.kohdalla linkittämässäsi sivustossa on:
"Suomen uhanalaisten lajien määrä vuonna 2000" niin seitsemän vuotta vanhaa tietoahan se on! - hikeentyä
uhanalaisten eläinten kirjoitti:
kohdalla linkittämässäsi sivustossa on:
"Suomen uhanalaisten lajien määrä vuonna 2000" niin seitsemän vuotta vanhaa tietoahan se on!esim. linkin kohdassa: "susi" lukee sivun alaosassa teksti:Muokattu 18.6.2007
Voiskohan silloin olettaa, että asia voisi olla näin??? - laajoja tutkimuksia
uhanalaisten eläinten kirjoitti:
kohdalla linkittämässäsi sivustossa on:
"Suomen uhanalaisten lajien määrä vuonna 2000" niin seitsemän vuotta vanhaa tietoahan se on!voi syntyäkään kuin sieniä sateella. Vaan aina löytyy niitäkin joille mikään fakta ei ole riittävä :)
No jos näissä nyt ei ole mitään totuuden jyvää mielestäsi, niin laittaisitko itse kattavamman linkin tai vastaavan? Mielenkiinnosta vaan kyselen. - täällä
hikeentyä kirjoitti:
esim. linkin kohdassa: "susi" lukee sivun alaosassa teksti:Muokattu 18.6.2007
Voiskohan silloin olettaa, että asia voisi olla näin???Tuo tekstin muokkauspv. saattaa tarkoittaa niin montaa asiaa.
Antaas asian olla.
Sen tiedän kuitenkin, että tällä alueella virallisestikin susien määrä on noussut huomattavasti viime aikoina.
Sehän se keskimääräinen arvio vain merkkaa.
Hyviä jatkoja! - =0)
täällä kirjoitti:
Tuo tekstin muokkauspv. saattaa tarkoittaa niin montaa asiaa.
Antaas asian olla.
Sen tiedän kuitenkin, että tällä alueella virallisestikin susien määrä on noussut huomattavasti viime aikoina.
Sehän se keskimääräinen arvio vain merkkaa.
Hyviä jatkoja!kysehän ei alunperinkään ollut keskiarvoista ainakaan omalla kohdallani vaan yleisesti siitä miten vaarallinen se susi nyt onkaan ja miten suuret ne tappiot ovat verrattuna moniin muihin vahinkoa aiheuttaviin elikoihin.
Sitä en kiellä minäkään, että jos vaikka susi jonkun henkeä uhkaisi etteikö silloin olisi aika toimia, mutta ennakkoon lahtaaminen varmuuden vuoksi...ei mahdu mun ajattelumalliini millään.
Öitä! - suhteellistaen
tietääkseni kirjoitti:
en sanonut määristä mitään, mutta susi tuntuu olevan kovasti tapetilla tänään, miksei muut? Esim. ahma vaikka. Ja montako lasta susi nyt on ylipäätään syönyt noin niinkuin itseäsi lainaten.
Olisiko oikein siis kadottaa kaikki pedot suomesta? Ketut nappaa lemmikkipupuja, haukka voinee viedä kissankin...käärmekin saattaa huonolla tuurilla hotkaista jonkun rakkaan hamsterin, jos se on vahtimatta pihalle päässyt. Hiukan suhteellisuutta asioihin vaan hain.
Jonkinlaista korvaustakin elinkeinon menetyksistä ilmeisesti tässäkin maassa saanee...kaikkia muita pelon aiheita, niin kyllä se susi on ainakin mun listalla häntäpäässä. Lapsia pitää varjella tottakai samoin niitä lemmikkieläimiä, asui sitä missä päin maata vain, erämaiden perukoilla asuvat EHKÄ tiedostavat riskit ja järjestävät elämänsä ja ulkoilunsa sen mukaan miten tarve vaatii. Niinhän se on kaupunkilaistenkin tehtävä, ei tulisi mieleenkään laittaa lasta yksin keskelle liikennekaaosta tai olla valistamatta ettei kenenkään vieraan mukaan lähdetä tms.
- 15+189
Ursa kirjoitti:
sen kummemmin on, sehän on pelkästään totuus. Ihmisen pitää saada laajentaa reviiriään koko ajan, ja ihminen ei sitä halua jakaa villipetojen kanssa. Mitään muuta vaaraa ei saisi ihmiselle olla kuin ihmisen itse itselleen tai toisille aiheuttama vaara, sille nyt ei voi mitään. Se on ikävää että junat ja autot kolaroi ja lentokoneet tippuu, ja sukupuolitaudit tarttuu, ja mökki voidaan tuhopolttaa, ja sinut saatetaan hakata ja ryöstää kadulla tai raiskata pimeässä puistossa, ja sitä pitää kyllä tietysti yrittää ennaltaehkäistä ja ehkä myös ajatella niin järkevästi ettei mene sinne vaarallisimpaan puistoon väärään aikaan vuorokaudesta. Mutta ei sen takia nyt sentään ketään ruveta tappamaan eikä muutenkaan kovin massiivisia toimenpiteitä välttämättä tehdä...
Niin se vain on, ja minusta se on melkein vähän huvittavaa jos sitä oikein ajattelee. :D Tuo meidän asioiden suhteuttaminen.Etsin tossa aiempia susikeskusteluja ja löyty tää ketju, ja toi kommentti on niin totta! Olen täsmälleen samaa mieltä. Tolleenhan ihminen nykyään aattelee.
- mielenkiintoinen jut
Ärrieri kirjoitti:
Sen lisäksi ne kantavat ja levittävät sairauksia,kapi on ikävä tauti joka voi tarttua koiraankin.Puhumattakaan muista syöpäläisistä,raivotaudista yms..'Sairas eläin on usein agressiivinen ja hakeutuu sinne mistä saa ravintoa helposti kuten vaikka syrjäseudun koululaispysäkki aamun hämärissä.'
En ole vielä sutta nähny bussia ootellessa mihinkään vuorokauden aikaan ja voin vakuuttaa että syrjäseudulla asutaan.. Tosin ei täälä bussikaan kule kun kerran päivässä suuntaansa paitsi kahtena päivänä menee kaks bussia ja sunnuntaina ei yhtään.
eivät kuulu lähelle ihmisten asumuksia. Pois vain johonkin korpeen. Täällä eteläisessä osassa maata tai lounaassa mitenkä vain, eletään niin lähekkäin toinen toistamme ja sudet eivät kyllä kuulu näihin kuvioihin.
- Elisama
Ne ovat todellakin tulleet aivan liian rohkeiksi.
Ei mene kauan kun joku ihminen on niiden hyökkäyksen kohteena.
Susia ja niiden tapoja jonkun verran tuntevana oletan, että näin käy pimeän tai hämärän aikaan jollekkin yksin liikkuvalle tai koiraa taluttavalle lapselle. - Pukeli
Elisama kirjoitti:
Ne ovat todellakin tulleet aivan liian rohkeiksi.
Ei mene kauan kun joku ihminen on niiden hyökkäyksen kohteena.
Susia ja niiden tapoja jonkun verran tuntevana oletan, että näin käy pimeän tai hämärän aikaan jollekkin yksin liikkuvalle tai koiraa taluttavalle lapselle.onkin jo vierähtänyt vuosia. Muistaako sitä joku vielä? Punahilkan mummohan todellakin susi söi.
- 12+199
Pukeli kirjoitti:
onkin jo vierähtänyt vuosia. Muistaako sitä joku vielä? Punahilkan mummohan todellakin susi söi.
Niinpä!!!
- rajaa
näihin juttuihin kiitos.
Susihukka saa nyt tuntea nahoissaan ammoisten aikojen pelot ja uskomukset :)
Kopioitua tekstiä elämän vaaroista:
Susi on kokoonsa nähden aiheuttanut hämmästyttävän vähän vahinkoa suoraan ihmisille niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassakin (NINA-tutkimuslaitos, Norja 2002). Tuhansista tarinoista huolimatta koko P-Amerikassa tunnetaan kautta aikojen varmuudella vain kaksi suden puremaan menehtymistapausta, nekin vesikauhutartuntaan yli 60 vuotta sitten. Alueella on sentään yli 60 000 sutta, kun Suomessa luku jää alle kahden sadan.
On syytä verrata erilaisia riskejä keskenään, jotta jalat pysyvät maassa. Koirat aiheuttavat arviolta miljoonan pureman ohella keskimäärin 16-18 lähinnä lasten kuolemantapausta vuodessa pelkästään USA:ssa. Norjassa hoidetaan satoja koirien puremia sairaaloissa vuosittain, ja koirien hyökkäyksissä on menehtynyt ihmisiä Suomessakin. Toisaalta myös täällä kotikunnassamme Korpilahdella hevoset ja nautaeläimet ovat aiheuttaneet vakavia vammoja ja jopa kuolemantapauksia, ja koirat aiheuttaneet lampaiden kuolemia.
Hirvivahingoissa on Suomessa vammautunut tuhansia ihmisiä, joista on satoja kuollut. Maa- ja metsätaloudelle hirvet ovat aiheuttaneet satojen miljoonien eurojen vahingot. Pelkästään Keski-Suomessa hirvet aiheuttavat jopa yli 100 000 euron vahingot vuosittain samalla kun hirvivahinkoja tavallaan ilmaiseksi vähentävien susien aiheuttamia vahinkoja on jouduttu korvaamaan enimmilläänkin alle 3 000 eurolla vuodessa.
Muiden eläinlajien aiheuttamiin riskeihin verrattuna ylivertainen on ihmisen itsensä aiheuttama riski. Jo Jyväskylässä tapahtuu vuosittain seitsemisensataa henkeen ja terveyteen kohdistunutta rikosta vuosittain, ja maakunnan teillä moni menehtyy joka vuosi toisen teon vuoksi.
Linkki vielä lopuksi, eli:http://www.sll.fi/keski-suomi/luonto/lajit/susi/susipelottelu- Mevaa
En kyllä susivahinkoja vertaisi mihinkään ihmisten aiheuttamaan. Siis jos koira puree lasta, on se välittömästi lopetettava! Tai jos hirvi hyppää auton eteen metsätaipaleella, on se huono tuuri kahden "herran" kohtaamisessa.
Meidän tulee sopeutua luontoon, mutta ei sen sisältämään pahuuteen. Eli jos emme osaa kouluttaa koiraamme sosiaaliseksi, olisi parempi olla hankkimatta koiraa, ettei se tuhoa muuta luontoa. Hirvi ei taas tarkoituksellisesti tuhoa luontoa, se vaan elää normaalisti omalla reviirillään.
Suden kanssa asiat ovat toisin, sillä se on peto, jonka ruokavalioon kuuluvat myös koirat ja kaikki saaliiksi sopivat, siis myös lapset. Ei se katso, miten paljon me niitä rakastamme. Koirien ja lasten ulkoilu on tietyillä alueilla todella rajoitettua susivaaran takia. Mekö annamme susien sulkea itsemme neljän seinän sisäpuolelle, pelkäämään suojeltuja susia..? - lasta
Mevaa kirjoitti:
En kyllä susivahinkoja vertaisi mihinkään ihmisten aiheuttamaan. Siis jos koira puree lasta, on se välittömästi lopetettava! Tai jos hirvi hyppää auton eteen metsätaipaleella, on se huono tuuri kahden "herran" kohtaamisessa.
Meidän tulee sopeutua luontoon, mutta ei sen sisältämään pahuuteen. Eli jos emme osaa kouluttaa koiraamme sosiaaliseksi, olisi parempi olla hankkimatta koiraa, ettei se tuhoa muuta luontoa. Hirvi ei taas tarkoituksellisesti tuhoa luontoa, se vaan elää normaalisti omalla reviirillään.
Suden kanssa asiat ovat toisin, sillä se on peto, jonka ruokavalioon kuuluvat myös koirat ja kaikki saaliiksi sopivat, siis myös lapset. Ei se katso, miten paljon me niitä rakastamme. Koirien ja lasten ulkoilu on tietyillä alueilla todella rajoitettua susivaaran takia. Mekö annamme susien sulkea itsemme neljän seinän sisäpuolelle, pelkäämään suojeltuja susia..?tiedät susien syöneen edes tällä vuosisadalla? Ja reviiri se on sudellakin, iso sellainen, mutta ei niin iso kuin ihmisellä.
- kun äiti
Mevaa kirjoitti:
Suden kanssa asiat ovat toisin, sillä se on peto, jonka ruokavalioon kuuluvat myös koirat ja kaikki saaliiksi sopivat, siis myös lapset. Ei se katso, miten paljon me niitä rakastamme. Koirien ja lasten ulkoilu on tietyillä alueilla todella rajoitettua susivaaran takia. Mekö annamme susien sulkea itsemme neljän seinän sisäpuolelle, pelkäämään suojeltuja susia..?jättää, niin hukka hoitaa.
http://www.tunturisusi.com/susilapset.htm , uskoo ken tahtoo :) - Suomesta?
Mevaa kirjoitti:
Suden kanssa asiat ovat toisin, sillä se on peto, jonka ruokavalioon kuuluvat myös koirat ja kaikki saaliiksi sopivat, siis myös lapset. Ei se katso, miten paljon me niitä rakastamme. Koirien ja lasten ulkoilu on tietyillä alueilla todella rajoitettua susivaaran takia. Mekö annamme susien sulkea itsemme neljän seinän sisäpuolelle, pelkäämään suojeltuja susia..?Mikä on sinun lääkkeesi asiaan?Jos jollain korpialueella asuu perhe tai kaksi,niin sieltäkö pitäisi pedot lahdata pois että lapset saa ajaa mönkijöillä rauhassa?
Jos petoja liikkuu tiheämmän asutuksen liepeillä,miksi ei nukuteta ja siirretä niitä väljemmille vesille,miksi pitää tappaa?Mutta jos tuolla itä rajalla 3000 neliökilometrin alueella asuu muutama perhe,on kohtuutonta,että sellainen alue "putsataan" pedoista parin lapsen vuoksi,varsinkaan kun niitä suden tappamia lapsia ei ole tällä eikä viime vuosisadalla yhtäkään.Muuta sinä kerrostaloon,niin huomaat että siellä se vasta susia asustaa. - Ärrieri
Suomesta? kirjoitti:
Mikä on sinun lääkkeesi asiaan?Jos jollain korpialueella asuu perhe tai kaksi,niin sieltäkö pitäisi pedot lahdata pois että lapset saa ajaa mönkijöillä rauhassa?
Jos petoja liikkuu tiheämmän asutuksen liepeillä,miksi ei nukuteta ja siirretä niitä väljemmille vesille,miksi pitää tappaa?Mutta jos tuolla itä rajalla 3000 neliökilometrin alueella asuu muutama perhe,on kohtuutonta,että sellainen alue "putsataan" pedoista parin lapsen vuoksi,varsinkaan kun niitä suden tappamia lapsia ei ole tällä eikä viime vuosisadalla yhtäkään.Muuta sinä kerrostaloon,niin huomaat että siellä se vasta susia asustaa.yhden jyrkän mielipiteen joka ei selvästi perustu muuhun kuin omiin kuvitelmiin ja pilvilinnoihin siellä kerrostalossa..
Itse tällä hetkellä kaupungissa asuvana uskallan paljon paremmin liikkua pimeässä koirien kanssa kuin siellä maaseudun korvessa.
Huvittaisipa edelleenkin kovin tietää kuinka moni susiensuojelija on ko. eläimen nähnyt livenä-luonnossa,ei bilsankirjoissa tai korkeasaaressa... Ärrieri kirjoitti:
yhden jyrkän mielipiteen joka ei selvästi perustu muuhun kuin omiin kuvitelmiin ja pilvilinnoihin siellä kerrostalossa..
Itse tällä hetkellä kaupungissa asuvana uskallan paljon paremmin liikkua pimeässä koirien kanssa kuin siellä maaseudun korvessa.
Huvittaisipa edelleenkin kovin tietää kuinka moni susiensuojelija on ko. eläimen nähnyt livenä-luonnossa,ei bilsankirjoissa tai korkeasaaressa...mutta tekeekö se, että olet nähnyt suden "livenä", sinustakaan sen kummoisempaa asiantuntijaa asiassa? Miten siihen voi perustaa ajatuksen toisten pilvilinnoissa elämisestä??? Tuskin täällä kaikki kaikkia tuntee, joten mielestäni paha mennä vannomaan miten asian laita kunkin kohdalla on.
Ärrieri kirjoitti:
yhden jyrkän mielipiteen joka ei selvästi perustu muuhun kuin omiin kuvitelmiin ja pilvilinnoihin siellä kerrostalossa..
Huvittaisipa edelleenkin kovin tietää kuinka moni susiensuojelija on ko. eläimen nähnyt livenä-luonnossa,ei bilsankirjoissa tai korkeasaaressa...>>Itse tällä hetkellä kaupungissa asuvana uskallan paljon paremmin liikkua pimeässä koirien kanssa kuin siellä maaseudun korvessa.>>
Minä olen nuorena noissa Itä-Suomen korpimaisemissa jonkin verran liikkunut, sutta en ole luonnossa nähnyt livenä, naapuri väitti nähneensä kaksi kertaa. Ja oli niistä välillä lehdessä. Totta kai minua nuorena tyttönä pelotti koiran kanssa kulkea yksin siellä ihan pimeässä, ja ilman koiraa en olisi siellä kulkenutkaan. Katsoin telkkarista pelottavia elokuvia ja jännityssarjoja, ja olihan minulle Punahilkkaakin joskus luettu, joten ei ihme että pimeys pelotti. Kaupungissa olin tottuneempi kulkemaan, kun olin kouluviikot aina siellä, en kuunnellut jokaista rasahdusta enkä kurkkinut taakseni, vaikka siellä jos missä siihen oli syytä, joka vuosi siellä sattui ikäviä tapauksia. Missähän se nyt ihan OIKEASTI oli vaarallisempaa kulkea pimeällä? Vanhalla metsäautotiellä tai polulla vai keskustan laitamilla? Ja jos metsäautotiellä olisi jokin todennäköinen vaara ollut uhkaamassa, olisikohan se ollut susi? Vai olisiko kuitenkin joku todella kaitamielinen kahdella jalalla kulkeva olento?
Minä en pelkää liikkua korvessa, ja iloisin mielin lähden appiukon mökille tunturiin, vaikka sen alla on karhu käynyt kaivelemassa. Mökkireissullakin se vaarallisin osa on kuitenkin kahden tunnin ajomatka sinne, ei suinkaan reilun kymmenen kilometrin kävely mökille eikä siellä oleskelu. Päivänselvää on, että koirista on pidettävä huolta eikä niitä voi jättää ulos yöksi, mutta enemmän minulle merkkaa se, että ne eivät pysty jäämään siellä auton alle. Tuntuu että terve varovaisuus nykyään itsestäänselvyys kaupungissa, mutta ei enää muualla??
- mielipide tai
mikään muukaan asia esitetään ainoana oikeana faktana(varsinkaan sitä kummemmin perustelematta), saattaa lopputulos olla jotakuinkin kirjava. Varsinkin tällä palstalla se on ennemminkin sääntö kuin poikkeus, että toitotetaan muiden ihmisten tyhmyyttä ja julistetaan omaa mielipidettä totuutena.
- Ärrieri
ole esittänyt mielipiteitäni minään faktana vaan omina kannanottoinani käsistä riistäytyneeseen suurpetokantaan.
Miun julistukset voit huolettaa jättää lukematta jos ei kiinnosta. - sitä samaa
Ärrieri kirjoitti:
ole esittänyt mielipiteitäni minään faktana vaan omina kannanottoinani käsistä riistäytyneeseen suurpetokantaan.
Miun julistukset voit huolettaa jättää lukematta jos ei kiinnosta.taas itsekin.
Missään ei ole faktana näkynyt tietoa, että suurpetokanta olisi riistäytynyt ylipäätään kenenkään käsistä. Jos sulla on mielipide asiasta, niin okei, mutta ei se välttämättä silti niin ole...l
- mitään tekee mieli perustella
voisitko itse perustella mitä tuo tarkoittamasi "ihmisten typeryys" tällä kertaa tarkoittaa? Luin kyllä tarkoittamasi keskustelun, eikä siinä minusta kenenkään typeryys pahasti läpi paistanut. Vai luuletko vain että mielipiteellesi annetaan enemmän arvoa, kun heti aluksi vihjaat että kaikki jotka ovat kanssasi eri mieltä ovat typeryksiä?
Odotan tähän erittäin hyvin perusteltua vastausta, jotta tiedän, kannattaako keskustelua kanssasi jatkaa vai tyhjät purkitko kolisevat näppäimiesi yllä...- Ärrieri
miula on oikeus pitää typeriä mielipiteitä typerinä..
Tuolla alemmassakin keskustelussa taas joku oikein loisti..
"Mitäs-laittaa-metsästyskoiran-metsään-voi-lässyn-lässyn"ja niin edelleen..
Sillä antaako kukaan mielipiteilleni arvoa,ei ole kyllä mitään merkitystä,mitä mie toisten mielipiteistä,miula on omat.
Sinä voit jatkaa keskustelua,tai sitten et,ihan sama. - kyseessä oli
Ärrieri kirjoitti:
miula on oikeus pitää typeriä mielipiteitä typerinä..
Tuolla alemmassakin keskustelussa taas joku oikein loisti..
"Mitäs-laittaa-metsästyskoiran-metsään-voi-lässyn-lässyn"ja niin edelleen..
Sillä antaako kukaan mielipiteilleni arvoa,ei ole kyllä mitään merkitystä,mitä mie toisten mielipiteistä,miula on omat.
Sinä voit jatkaa keskustelua,tai sitten et,ihan sama.suurimmaksi osaksi se, että metsästäjä varmasti tietää riskit myös laittaessaan koiransa metsään.
Tuleekohan yhtä suuri poru yleisesti, jos vaikka poliisikoira saa surmansa jonkun hörhön toimesta? Työkoira mikä työkoira...riski on olemassa ja sen kanssa pitää sitten voida elää, surun ja surkuttelun ohellakin. kyseessä oli kirjoitti:
suurimmaksi osaksi se, että metsästäjä varmasti tietää riskit myös laittaessaan koiransa metsään.
Tuleekohan yhtä suuri poru yleisesti, jos vaikka poliisikoira saa surmansa jonkun hörhön toimesta? Työkoira mikä työkoira...riski on olemassa ja sen kanssa pitää sitten voida elää, surun ja surkuttelun ohellakin.kuinka monta metsästyskoiraa (tai yleensä kuinka monta koiraa) kuolee (tai joudutaan lopettamaan) vuosittain törmäyksissä autojen kanssa? Onko tästä tilastoa?
Autoja ei kuitenkaan tästä syystä olla kieltämässä, eikä edes niiden määrää rajoittamassa...- n.sorsa
Ursa kirjoitti:
kuinka monta metsästyskoiraa (tai yleensä kuinka monta koiraa) kuolee (tai joudutaan lopettamaan) vuosittain törmäyksissä autojen kanssa? Onko tästä tilastoa?
Autoja ei kuitenkaan tästä syystä olla kieltämässä, eikä edes niiden määrää rajoittamassa...Tiedätkös muuten, että tilastojen mukaan kotona sattuu eniten onnettoumuuksia ja kotejakaan ei pureta.
n.sorsa kirjoitti:
Tiedätkös muuten, että tilastojen mukaan kotona sattuu eniten onnettoumuuksia ja kotejakaan ei pureta.
...juu, kyllä se koti on vaarallisin paikka. :) Sillä kai tuo mies ei olekaan ollut pariin viikkoon juuri kotona. No, jospa se olisi paremmassa tallessa tien päällä. ;)
Mutta löydätkö sinä koiran alle jääneiden autojen, eiku toisinpäin, osalta tilastoa, kun kerran tilastoista tykkäät?- n.sorsa
Ursa kirjoitti:
...juu, kyllä se koti on vaarallisin paikka. :) Sillä kai tuo mies ei olekaan ollut pariin viikkoon juuri kotona. No, jospa se olisi paremmassa tallessa tien päällä. ;)
Mutta löydätkö sinä koiran alle jääneiden autojen, eiku toisinpäin, osalta tilastoa, kun kerran tilastoista tykkäät?Jos haluat laskea 100000 jotain pelkästään suomalaisilla sivuilta löytyi, auton alle jäänneet koirat, itse en jaksa kaikkia laskea, tuskin on tilastoitu.
- oikeassa.
Ursa kirjoitti:
kuinka monta metsästyskoiraa (tai yleensä kuinka monta koiraa) kuolee (tai joudutaan lopettamaan) vuosittain törmäyksissä autojen kanssa? Onko tästä tilastoa?
Autoja ei kuitenkaan tästä syystä olla kieltämässä, eikä edes niiden määrää rajoittamassa...Joitakin vuosia sitten kaahasin mökilleni rakkaalla kawasakillani. Tien yli hypähti hirvi. Normaalissa 250 km/ h matkanopeudessa väistin eläimen. Kaistoja oli kuusi. Hirveä ajoi koira. Koira osui takakatteeseen, niinkutsuttuun monorail rakenteeseen; pyörä eteni sekunnin lähes poikittain. Vahingot hipoivat kahtatuhatta euroa mutta koska en kaatunut, en vaatinut mitään. Sääli koiraa mutta pysäytettyäni pyörän, olisin mielelläni keskustellut koiran omistajan kanssa.
oikeassa. kirjoitti:
Joitakin vuosia sitten kaahasin mökilleni rakkaalla kawasakillani. Tien yli hypähti hirvi. Normaalissa 250 km/ h matkanopeudessa väistin eläimen. Kaistoja oli kuusi. Hirveä ajoi koira. Koira osui takakatteeseen, niinkutsuttuun monorail rakenteeseen; pyörä eteni sekunnin lähes poikittain. Vahingot hipoivat kahtatuhatta euroa mutta koska en kaatunut, en vaatinut mitään. Sääli koiraa mutta pysäytettyäni pyörän, olisin mielelläni keskustellut koiran omistajan kanssa.
onnea matkassa, kun eläin johon törmäsit, oli se pienempi noista...
Niin, noista korvauksistahan aina käydään sitten keskusteluja koiranomistajan ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Kun autoilija törmää koiraan ja koira kuolee, niin noh, sääli koiraa, mutta sääli myös autoilijaa, jonka autoon on voinut tulla lommoja törmäyksestä. Ja eikös yleensä koiranomistaja ole silloin korvausvelvollinen? Taas jos koira törmää suteen ja kuolee... niin, silloin vaaditaan suden ja sen lajitovereiden päätä pölkylle. Totta kai.
AUTO on sentään AUTO. Onhan sillä enemmän käyttöä ja arvoa kuin sudella. Ja kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että koira on väärässä paikassa väärään aikaan jos se jää auton alle. Susi taas ei saa olla siellä missä koira sattuu juoksentelemaan.- hullumaailma
Ursa kirjoitti:
onnea matkassa, kun eläin johon törmäsit, oli se pienempi noista...
Niin, noista korvauksistahan aina käydään sitten keskusteluja koiranomistajan ja vakuutusyhtiöiden kanssa. Kun autoilija törmää koiraan ja koira kuolee, niin noh, sääli koiraa, mutta sääli myös autoilijaa, jonka autoon on voinut tulla lommoja törmäyksestä. Ja eikös yleensä koiranomistaja ole silloin korvausvelvollinen? Taas jos koira törmää suteen ja kuolee... niin, silloin vaaditaan suden ja sen lajitovereiden päätä pölkylle. Totta kai.
AUTO on sentään AUTO. Onhan sillä enemmän käyttöä ja arvoa kuin sudella. Ja kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että koira on väärässä paikassa väärään aikaan jos se jää auton alle. Susi taas ei saa olla siellä missä koira sattuu juoksentelemaan.Erittäin nurinkurista, niinpäs on.
- .......
VOI ELÄMÄ TAAS.
Miksei sitä koiraa muka voi metsään viedä, pitää vaan ottaa huomioon että kun sen laskee sinne irti niin se VOI jäädä pedon suuhun!
Samoin kuin jos kaupungissa lasket koiran irti niin se VOI jäädä auton alle, ja suurella todennäköisyydellä jääkin!!- ......
Sori!!!
Nyt vasta huomasin miten ikivanha alotus tää oli, en siis tiedä mitä on sillon metsästyksestä keskusteltu!
- 598u43fiurhg
Ärrikkää otti nii rankast päähä et se hävis kokonaan. Vai onks hää viel palstal?
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989