Tosissaan säälitti.

Pukeli

Tänään ollessamme sienessä, niin noin kymmenen metrin päässä meistä juoksi valtavan komea uroshirvi, kannoillaan harmaaturkkinen koira. Tuli mieleen, että mikä pistää hirven pakenemaan koiraa? Olisihan sillä mahdollisuus antaa kaviosta niin, että ainakin vähän koiralta olisi taju kankaalla.
Olihan siellä niitä punaliivisiä äijiäkin ja yksi tuli kysymään minulta onko tässä juossut hirvi.
Ei ole vastasin ja jos olisikin niin en takulla siitä sulle kertoisi.
Toivoin valtavasti, että tämä upea ja uljas poikahirvi olisi päässyt pakenemaan, mutta noin tunnin kuluttua kuulimme kovan pyssyn paukkeen kauempaa.
Tämä torstai oli sen hirven viimeinen elonpäivä tässä maailmassa.

33

1527

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivon torstai

satu meni saunaan - trallallaa

• säälittävää

vinkumista. Just just just. Roikut pukelin ja uman perässä. Hohhoijaa.

ps
        Olen kopioinut ja linkittänyt viestisi ylläpitoon.

• Pukeli
        säälittävää kirjoitti:

vinkumista. Just just just. Roikut pukelin ja uman perässä. Hohhoijaa.

ps
        Olen kopioinut ja linkittänyt viestisi ylläpitoon.

alkanut natkutus palstaksi?

• Pukeli kirjoitti:

alkanut natkutus palstaksi?

oman häntä kärpäsen.

• Pukeli
        umalehtinen kirjoitti:

oman häntä kärpäsen.

kyllä nämä nimimerkilläni kirjoittelut on ihan omia. Olen joskus todellakin ajatellut sitä rekkautumista, mutta en ole oikein innostunut selvittämään nimeä, ikääni ja osoitettani.
        Muutes, sano Miehellesi, että suppilovahveroita on ihan mielettömästi. Mekin kerättiin tänään kaksi suurta koria ja ihan täyteen.

• hmmmm

Jos et ole kasvissyöjä, niin kasvatatko itse omat lihasi? Jos et, eikö ole melko tekopyhää arvostella asiaa? Kaikkein eettisin tapa hankkia lihaa ruoaksi on metsästää se. Se on saanut elää luonnollisessa elinpiirissään. Toiseksi eettisintä on kasvattaa liha itse- lampaita, nautoja, vuohia, kanoja etc. Toki niille pitää järjestää hyvät olot ja hoito, sekä truuat ja asianmukainen teurastus (itse suosin kotiteurastusta, koska teurastamokin on stressaava paikka, matkoista puhumattakaan).

Kaikkein itsekkäintä ja epäeettisintä on ostaa se liha jostakin marketista. Ehkäöpä jopa sitä halvinta ulkomaan tuontilihaa. Eio ainakaan luomukasvatettua lihaa. Tajuatko yhtään, mitä ne tehotuotantoeläimet käyvät läpi, jotta sulla olis lihapullia ja joulukinkku? Pitääkö kertoa?

Kerron ainakin sen, että ne eivät elä onnellisesti, ne eivät näe päivänvaloa, niillä on ahdasta, usein likaista, ne kärsivät ja niitä kuljetetaan pitkiä matjkoja, lisäksi käsitellään usein todella ikävästi teurastamoilla, esim. ulkomailla. (haluatko videon aiheesta?) Jotyen, sekö on mielestäsi suositeltavampaa syötävää, kuin sen hirven liha?

Jotta pistää miettien asiaa ensin, ja avaa sanaisen arkkunsa vasta sitten.

• Pukeli

minulla ei ole joulukinkkua, eikä myöskään lihapullia. Lanttu leikkaa notkeammin pitkässä juoksussa, kun pidättäytyy moisista herkuista.

• syötät
        Pukeli kirjoitti:

minulla ei ole joulukinkkua, eikä myöskään lihapullia. Lanttu leikkaa notkeammin pitkässä juoksussa, kun pidättäytyy moisista herkuista.

koirillesi?

• Vaiko et?
        Pukeli kirjoitti:

Kysymykseen jäi vastaamatta, oletko kasvissylöjä vai et? Jos et, tajusitko asiani pointin vai et? Sen hirven syöminen on monin kerroin eettisempää, kuin minkä tahansa markettilihan syöminen, tai edes maidon juominen.

Jos olet, oletko siinä tapauksessa perehtynyt siihen, mitä kasvisten viljely ilman lihantuotantoa tekee maapallolle pitkässä juoksussa? (Et taida olla perehtynyt)?

• puukkeli
        syötät kirjoitti:

koirillesi?

Seuraavaksi se vastaa "minulla ei ole koiria"
        (toivottavasti ei olekkaan)

• Veeranda
        syötät kirjoitti:

koirillesi?

pällejä, jotka syöttävät koiraakin kasvisruokavaliolla 8-0

• Pukeli
        syötät kirjoitti:

koirillesi?

hetkellä vain yksi vanhus-koira ja joka on hoitokoira ilmaishoidolla. Mitäkö syötän; No, kevyttä ruokaa tietysti, niinkuin ikivanhoille koirille kuuluukin antaa. Lisäksi annan ankkaperuna papanoita ja vähän vielä hivenaineita purkista. En kehuskele kertoessani, että kaikki koirani ovat saavuttaneet korkean eliniän, paitsi yksi josta jouduin luopumaan hänen ollessa 11v ja 3 kk.

• Pukeli
        Vaiko et? kirjoitti:

Kysymykseen jäi vastaamatta, oletko kasvissylöjä vai et? Jos et, tajusitko asiani pointin vai et? Sen hirven syöminen on monin kerroin eettisempää, kuin minkä tahansa markettilihan syöminen, tai edes maidon juominen.

Jos olet, oletko siinä tapauksessa perehtynyt siihen, mitä kasvisten viljely ilman lihantuotantoa tekee maapallolle pitkässä juoksussa? (Et taida olla perehtynyt)?

olla perehtynyt jokaisen järjestelmän kiertokulkuun, johan aivoni halkeaisivat liian paljosta tiedonsäilyttämisestä.
        Minä en syö lihaa ja sinä syöt, niin silloinhan kaikki on OK.

• ellet...
        Pukeli kirjoitti:

olla perehtynyt jokaisen järjestelmän kiertokulkuun, johan aivoni halkeaisivat liian paljosta tiedonsäilyttämisestä.
        Minä en syö lihaa ja sinä syöt, niin silloinhan kaikki on OK.

mitään mistään tiedä! Vakaumus ilman periaatetta on turha, pelkkää laumassa kulkemista, sen perässä, kuka parhaiten osaa asiat puhua.

Ihminen on sitäpaitsi sekaravinnon käyttäjä, ei kasvissyöjä. Siksi luonto on ihmisen tarkoittanut, oli julmaa tahi ei. Näin on maailma suunniteltu. Veikkaan, että sen suunnittelija on valinnoissaan sinua viisaampi.

• Veeranda kirjoitti:

pällejä, jotka syöttävät koiraakin kasvisruokavaliolla 8-0

puolesta enkä vastaan. Rodussa jota harrastan toimi kasvattajana nainen, joka oli kasvisyöjä ja syötti koirilleen kasvisruokaa. Koirat elivät vanhoiksi ja olivat reippaita ja hyvä kuntoisia. sitä en häneltä koskaan kysynyt kuuluiko koirien ruokavalioon kala.

• Pukeli
        ellet... kirjoitti:

mitään mistään tiedä! Vakaumus ilman periaatetta on turha, pelkkää laumassa kulkemista, sen perässä, kuka parhaiten osaa asiat puhua.

Ihminen on sitäpaitsi sekaravinnon käyttäjä, ei kasvissyöjä. Siksi luonto on ihmisen tarkoittanut, oli julmaa tahi ei. Näin on maailma suunniteltu. Veikkaan, että sen suunnittelija on valinnoissaan sinua viisaampi.

veikkasit, et ole siis aivan varma. Minäkin luulen ja luulenkin niin, että etenkin punaisen lihan syömisestä jää ihmisen elimistöön erilaisia eläinperäisiä kuona-aineita esim. ureaa ja hiki plus muuta ja muuta.

• Heloisa

meillä syödään lähes yksinomaan hirven lihaa, vaikka kaupasta saisi paljon herkullisempaa.
        Nykylehmätkin säälittää, utareliivejä joutuvat raukat pitämään. Ei meidän lehmät sellaisia tarvinneet, ei tarvittu lääkäriäkään kuin 3 kertaa. Tosin, navettamuistini kattaa vain 25 vuotta.

• Veeranda
        Pukeli kirjoitti:

veikkasit, et ole siis aivan varma. Minäkin luulen ja luulenkin niin, että etenkin punaisen lihan syömisestä jää ihmisen elimistöön erilaisia eläinperäisiä kuona-aineita esim. ureaa ja hiki plus muuta ja muuta.

Ja sinähän sen asian tiedät paremmin kuin luonto tai Jumala? joka asian on ihmisen kohdalta suunnitellut aikoja sitten? Miljoonia vuosia sitten asia on suunniteltu niin, että ihminen on sekaravinnon käyttäjä, mutta vasta nyt eräs yksi pieni ihminen huomaa, että se on väärin? :-D

• Pukeli
        Veeranda kirjoitti:

Ja sinähän sen asian tiedät paremmin kuin luonto tai Jumala? joka asian on ihmisen kohdalta suunnitellut aikoja sitten? Miljoonia vuosia sitten asia on suunniteltu niin, että ihminen on sekaravinnon käyttäjä, mutta vasta nyt eräs yksi pieni ihminen huomaa, että se on väärin? :-D

viitsisi tähän Jumalaa sotkea hyvä Veeranda. Syö sinä vaan kaikessa rauhassa munuaismuhennosta, minä järsin porkkanaa.

• ...samoin kuin sinä. En ole koskaan ymmärtänyt metsästystä nyky-Suomessa, jossa harvojen täytyy metsästää luonnossa eläviä eläimiä sen vuoksi että muuten ei olisi ravintoa riittävästi.
      Marketista saa kyllä kaiken lihan jonka ihminen tarvitsee.
      Mitä hirvenlihaan tulee ja ylipäätänsä riistaan niin enpä ole suuhuni sitä laittanut enkä taida koskaan laittaakaan, niin nälkä tuskin tulee.
      Tämä oli mielipiteeni!

PS: meidän mailla ei hirviporukat mellasta:)

• taitaa olla

sun suosikki?

• ihan liikaa

Parempi on kun harventavat hirvikantaa, ovat muuten aikas vaarallisia tuolla liikenteessä. Vai mitä tykkäät kun iso uroshirvi hyppää autosi eteen, eikö olisikin mukavaa ?

• samaa mieltä!!!!!!
        ihan liikaa kirjoitti:

Parempi on kun harventavat hirvikantaa, ovat muuten aikas vaarallisia tuolla liikenteessä. Vai mitä tykkäät kun iso uroshirvi hyppää autosi eteen, eikö olisikin mukavaa ?

Se valtavan komea uroshirvi ei näytä kovinkaan komealta auton nokkapellillä, mieluummin katselen sitä lautasellani!

• Pukeli

miettiessäni hirveä, niin huomasin tehneeni vikatikin. Minunhan olisikin pitänyt myöntää nähneeni hirvi ja viittelöidä, että tuonne ja tuonne se juoksi itäänpäin vaikka oikeastaan se menikin länteen. Olisi koko äijälauma rynnännyt osoittamaani suuntaan ja minä olisin hypännyt autooni ja karauttanut tieheni.
        Voi jumankekka, ettei aina hoksottimet pelaa.

• hirven viimeinen päivä vaan tuo takaa sen että sen komean otuksen jälkeläisilläkin piisaa ruokaa,kanta kun kasvaa kovaa vauhtia jolloin ruuastakin tulee pulaa oikeasti,samoin riittävästä elintilasta.Ja ps,kumpi lienee kovempi kohtalo,tulla siististi ammutuksi vaiko jäädä kenties auton alle kitumaan?

• näin töihin mennessä kolme peuraa kirmaamassa pellolla metsän laidalla. Kauniita eläimiä, vaan vilkasliikenteisiä teitä monta siinä vierellä ja lähellä. On vain ajan kysymys milloin tulee kolari.
        Lähistöllä moottoritie Tampereelle, Paimalantie, Vaisteentie, Tampereentie jne.
        Minustakin parempi pitää metsästyksellä kanta kurissa.
        Hirvien suhteen ihan sama tilanne.

• umalehtinen kirjoitti:

näin töihin mennessä kolme peuraa kirmaamassa pellolla metsän laidalla. Kauniita eläimiä, vaan vilkasliikenteisiä teitä monta siinä vierellä ja lähellä. On vain ajan kysymys milloin tulee kolari.
        Lähistöllä moottoritie Tampereelle, Paimalantie, Vaisteentie, Tampereentie jne.
        Minustakin parempi pitää metsästyksellä kanta kurissa.
        Hirvien suhteen ihan sama tilanne.

ajelin ykköstiellä ja näin ekan kerran sellaiset varoituskyltit, että hirven metsästys alue. Siinä samassa kirmas kauheen kokonen sarvipää auton edestä !
        Huh, pelästyin niin, että jalat tutisi vielä Turussa...onneksi olin nostanut jalkaa kaasulta.
        Motarilla usein näkyy niin hirviä kuin peurojakin, varsinkin Moisio-Maaria välillä ja Liedon aseman kohdalla. Kaasujalka höllenee kummasti :)
        Eilen olin liki niitata oravan :( ja varikseen onnistuin osumaan. On se kumma ettei siivekkäät voi lentää ylempänä vaan mätkähti etulamppuun. Kasa höyheniä jäi jäljelle.

• muskettisopuli kirjoitti:

ajelin ykköstiellä ja näin ekan kerran sellaiset varoituskyltit, että hirven metsästys alue. Siinä samassa kirmas kauheen kokonen sarvipää auton edestä !
        Huh, pelästyin niin, että jalat tutisi vielä Turussa...onneksi olin nostanut jalkaa kaasulta.
        Motarilla usein näkyy niin hirviä kuin peurojakin, varsinkin Moisio-Maaria välillä ja Liedon aseman kohdalla. Kaasujalka höllenee kummasti :)
        Eilen olin liki niitata oravan :( ja varikseen onnistuin osumaan. On se kumma ettei siivekkäät voi lentää ylempänä vaan mätkähti etulamppuun. Kasa höyheniä jäi jäljelle.

Vielä kun tämä ei niin valoisa aika alkanut, saa autoilijat todella olla tarkkoina.
        Harakat ja varikset kuten kurret, ovat tulleet ihmeellisen kesyiksi meidän alueella. Olemmeko sitten niin eläinrakkaita... vai mistä lienee kymysys.

• Karin1

Eikös autokoulussa opeteta että hirvieläin merkki tarkoittaa sitä että alueella on hirvien kulkureitti,ja silloin nopeus on suhteutettava sen mukaiseksi että pystyy hallitsemaan tilanteen jos hirvi tulee tielle, ei nyt ihan ollut sulle tarkoitettu vastaus:) mutta aina näissä hirvenmetästys asioissa vedotaan liikenneonnettomuksiin....itse en pidä metsästyksestä.

• Niin.
        Karin1 kirjoitti:

Eikös autokoulussa opeteta että hirvieläin merkki tarkoittaa sitä että alueella on hirvien kulkureitti,ja silloin nopeus on suhteutettava sen mukaiseksi että pystyy hallitsemaan tilanteen jos hirvi tulee tielle, ei nyt ihan ollut sulle tarkoitettu vastaus:) mutta aina näissä hirvenmetästys asioissa vedotaan liikenneonnettomuksiin....itse en pidä metsästyksestä.

Hirvet tietysti liikkuvat vain merkkien osoittamalla alueella.

• -ö-ö-
        Karin1 kirjoitti:

Onko se hirvi koskaan tullut autosi eteen yllättäin, ei varmaan, koska noin kirjoitat.

Se eläin tulee niin yllättäin, ja vauhdilla pimeästä metsästä, ettei siinä kerkiä välttämäti tekemään yhtään mitää edes viidenkympin vauhdissa,
        kokemusta on, ihmisille ei käynyt mitenkään, ja autoonkin vaan lommoja, mutta se hirvi kirmas metsään kolmellajalalla, eikä tulla tieosuudella ollut mitään hirvivaroituksia.

Nykyäänhän noita juoksee pitkin moottoriteitäkin, ilman mitään hirvivaroituksia.

• mettämies

On se kyllä surkia paikka kun niitä hirviä ammutaan.Olis niin ihanaa kun auton tuulilasista sisään, sunkin syliin. vai mitä

• ihan livenä

siinä vaan voi mennä oma ja perheen henki.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe