Rähjäävät

kääpiöt

Mikä siinä on ettei niitä pikkukoiria voida kouluttaa?

Raivostuttaa kun yrittää omaa nuorta koiraa kouluttaa käyttäytymään kauniisti niin joku mamma antaa pikkupiskiensä ryntäillä ja hyökkiä meitä kohti.

Jos joku ulkoilisi räyhäävän rotikkalauman kanssa niin siitä huuto syntyisi heti mutta kääpiöt saa käyttäytyä niin helvetin huonosti kuin haluavat.

Hyvin koulutettu koira ei räkytä ulkona muille liikkujille.

14

639

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sigge

Tuo on kyllä melkoisen epäreilua yleistystä. Kyllä niitä isojakin räyhääjiä tulee vastaan. Ja niin moni omistaja pitää tätä ongelmana, ja yrittää tästä päästä eroon, ei varmasti auta yhtään, että kommentit on tuota luokkaa "kouluta koirasi!", tarjoudu seuraavan kerran harjoittelemaan ohitustilannetta omistajan kanssa, voit yllättyä kuinka moni ottaa tarjouksen kiitollisena vastaan. Harvemmin tulee vastaan koirakoita, joita ei kiran käytös kiinnosta, tai että omistajaa ei lainkaan häiritse tämä tapa.

• kääpiöt

toi omistaja välittänyt pätkääkään pikkukoiriensa raivoomisesta.
        Päästi fleksissä ne hyökkiin ihan vapaasti.
        En taatusti ala tarjoomaan omaa koiraani koulutusavuksi moisille pikkupiruille.

Onks kääpiöitten räyhääminen jotenkin tabu aihe kun heti aletaan yleistyksestä v*ttuileen.

• Ongelmahan saattaa olla vaikka se, että koira tulkitsee vastaantulijan elkeet uhkaksi ja vastaa uhkaan räyhäämisellä.
        Itsellekin joskus sattunut näitä yllätysrähinöitä junnun kanssa, kun en ole hoksannut olla valppaana:)
        Rähäys saattaa alkaa ihan pienestä, omasta mielestä jopa mitättömästä asiasta, mutta koiralla elekieli on se jota puhutaan ja ihmisellä on siinä vielä paljon oppimista.
        Olemme myös tarjonneet ja saaneet itse apua tai pikemminkin häiriöharjoitusseuraa muista koirakoista. Itse pitäisin tärkeänä sitä, että koira on kontrollissa ja käskyn alla, oli häiriö sitten mikä hyvänsä. Vaatii toisien kanssa kovasti työtä tämäkin asia :)

• sigge
        kääpiöt kirjoitti:

toi omistaja välittänyt pätkääkään pikkukoiriensa raivoomisesta.
        Päästi fleksissä ne hyökkiin ihan vapaasti.
        En taatusti ala tarjoomaan omaa koiraani koulutusavuksi moisille pikkupiruille.

Onks kääpiöitten räyhääminen jotenkin tabu aihe kun heti aletaan yleistyksestä v*ttuileen.

Niin, taisin tuossa viestissäkin jo mainita, että harvemmin niitä koirakoita vastaan tulee, joiden OMISTAJAA ei lainkaan koirien rähinät häiritse, mutta ilmeisesti en käyttänyt tarpeeksi voimakkaita sanoja tuodakseni julki sen, että en tosiaan voi moista välinpitämättömyyttä hyväksyä. Nämäkö räyhäävät "pikkupirut" ovat olleet ainoat räyhäävät pikkukoirat joita vastaasi on tullut? Jos näin on, niin ehkäpä voit olla tyytyväinen.. Mutta seuraavan kerran, kun vastaasi tulee koirastaan välittävä omistaja, joka yrittää tilanteen hoitaa niin hyvin kuin vain osaa, niin tarjoudu ihmeessä auttamaan, remmirähjäys on vaikea ongelma, josta eroon pääsemiseen vaaditaan melkoisesti työtä, jos oma koirasi käyttäytyy moitteettomasti, niin ole ihmeessä ylpeä, olet kasvattanut koirasi hyvin, mutta tuskin se niin suuri saavutus on, että antaa sinulle oikeuden suhtautua noin alentuvasti, itse ainakin olen omieni kanssa mielelläni lenkillä häiriönä koirakoille, joilla näitä ongelmia on, koskaan ei koira ole valmis, ja minäkin hyödyn näistä harjoituksista, saan koirilleni häiriötreeniä.

• rähjäjiä on

Niin, ei se pelkästään "pikkukoirien" ongelma ole. Kyllä niitä isojakin on. Ja tuo sinun asenteesi ei varmasti auta asiaa.
      Itselläni on "pikkukoira" joka ei räyhää muille.

• kääpiöt

Miten asenteeni saa ne koirat rähjäämään?
        Otan oman koirani viereeni ja seuraa-käskyllä ohitamme sen päälle pyrkivän lauman ilman mitään kontaktia niihin tai omistajaansa.
        Miten mielestäsi minun pitäisi toimia, neuvo jos olet niin kaikentietävä.

• komenneta?

Oli se räyhääjä pieni tai iso koira tai koirat,
      niin enemmän minua kummastuttaa se, että joskus
      räyhäkkeen/räyhäkkeiden omistaja antaa niiden
      räyhätä, eikä edes toru tai komenna olemaan
      hiljaa ja rähisemättä, eli siis omalta osaltaan
      tukee tuota räkytys-käytöstä!

• jjpp

Kun koira huomaa, ettei omistaja "räkytä", ei senkään tarvitse räkyttää. Saattaahan se luulla että omistaja rupee rähjäämään sen kanssa, ja silloin vain jatkaa sitä luullessaan vastaantulijan todella olevan joku kamala. Meillä koulutettu pikkukoira, joka rähjää muutamille koirille, sillä pitää niitä pelottavina. Esim. saksanpaimenkoira on rotu, jota tämä pelkää, jolloin rähjää sen rotuisille. Siinä ei ole koulutuksen kanssa paljon tekemistä, jos koira pelkää. Lähes aina isot koirat rähjäävät joko ensin, tai ainakin takaisin. Itse en kyllä päästä koiraani toisen lähelle, jos huomaan omani alkavan vähänkin äristä. Sellaisella käyttäytymisellä ei pääse koiraa katsomaan.

• asia...
        jjpp kirjoitti:

Kun koira huomaa, ettei omistaja "räkytä", ei senkään tarvitse räkyttää. Saattaahan se luulla että omistaja rupee rähjäämään sen kanssa, ja silloin vain jatkaa sitä luullessaan vastaantulijan todella olevan joku kamala. Meillä koulutettu pikkukoira, joka rähjää muutamille koirille, sillä pitää niitä pelottavina. Esim. saksanpaimenkoira on rotu, jota tämä pelkää, jolloin rähjää sen rotuisille. Siinä ei ole koulutuksen kanssa paljon tekemistä, jos koira pelkää. Lähes aina isot koirat rähjäävät joko ensin, tai ainakin takaisin. Itse en kyllä päästä koiraani toisen lähelle, jos huomaan omani alkavan vähänkin äristä. Sellaisella käyttäytymisellä ei pääse koiraa katsomaan.

Kyllä koiran kiellot pitää tuntea, eli jos
        rähjää, niin tiukka !! EI !! se nyt mitään
        omistajan "räkytystä" ole... :D

• -??-
        jjpp kirjoitti:

Milloin sitten kiellät sen rähinän?
        Joko annat sen rähistä tai et anna, oli syynä pelko tai mikä tahansa. Jos noin epälooginen olet noissa koulutus jutuissa, niin epäilen koirasi koulutusta todella.
        Oman koirani kimpuun on tullut juuri näitä "pelkääviä" koiria, mitkä ovat olleet lapsilla ulkoilutettavana -ja voin sanoa, että ne kerrat, kun pitelen 45kg:sta koiraani ja potkin näitä "pelkääviä" koiria sen karvoista irti ja huudan perkelettä, niin siitä huolimatta koirani ei saa räksyttää kenellekkään ja sillä selvä. Se on huvittavaa, että nämä pelkäävät puudelit juoksevat vielä irtipäästessäänkin meidän perään ja tulevat hampailla kiinni?
        Koirani ei kylläkään näitä hyökkääjiä edelleenkään pelkää, mutta sen ärsytyskynnys on näiden koirien kanssa huomattavasti matalammalla ja se usein ärsyttää taas minua, mutta siitä huolimatta vaadin koiraani käyttäytymään, vaikka näitä pelkopurijoita tulee vastaan.
        Jos koirasi pelkää se pyrkii kiertämään tuota tilannetta ja silloin sinun pitäisi koira auttaa kiertämään, mutta jos koirasi räksyttää muille häntä pystyssä ja on toista kohti menossa niin silloin se kannattaa pistää ruotuun.
        Näitä samoja selityksiä olen kuullut paljon flexin päässä räksyttävien koirien omistajilta ja useimmiten selitys on se, kun tuo puudeli pelkää minun koiraa -tosin ne useimmiten näyttää pelkäävän hampaat irvessä ja häntä tanassa.
        Jos et pysty koiraasi rähisemättä kuljettamaan toisen koiran ohi, niin vaihda kadun puolta edes ja jätä selittelyt sikseen.
        Kaksi näistä perään hyökänneistä ja koiraani kiinni käyneistä koirista -pelkäsi omistajan mukaan minun koiraani, eikö ole hieman erikoinen tapa pelätä? Niin, ja minulla on sellainen pelottava saksanpaimen :)

• jjpp
        -??- kirjoitti:

Milloin sitten kiellät sen rähinän?
        Joko annat sen rähistä tai et anna, oli syynä pelko tai mikä tahansa. Jos noin epälooginen olet noissa koulutus jutuissa, niin epäilen koirasi koulutusta todella.
        Oman koirani kimpuun on tullut juuri näitä "pelkääviä" koiria, mitkä ovat olleet lapsilla ulkoilutettavana -ja voin sanoa, että ne kerrat, kun pitelen 45kg:sta koiraani ja potkin näitä "pelkääviä" koiria sen karvoista irti ja huudan perkelettä, niin siitä huolimatta koirani ei saa räksyttää kenellekkään ja sillä selvä. Se on huvittavaa, että nämä pelkäävät puudelit juoksevat vielä irtipäästessäänkin meidän perään ja tulevat hampailla kiinni?
        Koirani ei kylläkään näitä hyökkääjiä edelleenkään pelkää, mutta sen ärsytyskynnys on näiden koirien kanssa huomattavasti matalammalla ja se usein ärsyttää taas minua, mutta siitä huolimatta vaadin koiraani käyttäytymään, vaikka näitä pelkopurijoita tulee vastaan.
        Jos koirasi pelkää se pyrkii kiertämään tuota tilannetta ja silloin sinun pitäisi koira auttaa kiertämään, mutta jos koirasi räksyttää muille häntä pystyssä ja on toista kohti menossa niin silloin se kannattaa pistää ruotuun.
        Näitä samoja selityksiä olen kuullut paljon flexin päässä räksyttävien koirien omistajilta ja useimmiten selitys on se, kun tuo puudeli pelkää minun koiraa -tosin ne useimmiten näyttää pelkäävän hampaat irvessä ja häntä tanassa.
        Jos et pysty koiraasi rähisemättä kuljettamaan toisen koiran ohi, niin vaihda kadun puolta edes ja jätä selittelyt sikseen.
        Kaksi näistä perään hyökänneistä ja koiraani kiinni käyneistä koirista -pelkäsi omistajan mukaan minun koiraani, eikö ole hieman erikoinen tapa pelätä? Niin, ja minulla on sellainen pelottava saksanpaimen :)

kuten sanoin, kuljetan koiran tietysti kaukaa sellaisten koirien ohi, joille tämä räksyää, enkä selittele mitään. Ja kiellän nätisti koiraa, mutta jos koira tosiaan tuolla lailla aivan järjettömästi haukkuu ja ärisee ihan tosissaan, silloin pistän kyllä ruotuun. Tuli vain mieleen, josko se koira voisi ajatella omistajan myös räkyttävän toiselle koiralle, jos heti omistaja on huutamassa sille kun haukkuu toisille. Silloin kun koira siis pelkää, ei siihen kiellot auta. Silloin vien sen vain erityisen nopeasti ohitse.

• molossi
        jjpp kirjoitti:

kuten sanoin, kuljetan koiran tietysti kaukaa sellaisten koirien ohi, joille tämä räksyää, enkä selittele mitään. Ja kiellän nätisti koiraa, mutta jos koira tosiaan tuolla lailla aivan järjettömästi haukkuu ja ärisee ihan tosissaan, silloin pistän kyllä ruotuun. Tuli vain mieleen, josko se koira voisi ajatella omistajan myös räkyttävän toiselle koiralle, jos heti omistaja on huutamassa sille kun haukkuu toisille. Silloin kun koira siis pelkää, ei siihen kiellot auta. Silloin vien sen vain erityisen nopeasti ohitse.

" Tuli vain mieleen...".
        Ihan hyvä pointti,ja näin se voi mennäkin.Siinä se onkin vähän joskus taitoa vaativaa,kun pitäisi karkoottaa iholle tuleva vapaana juoksenteleva louskuttaja pois ;)
        Varsinkin vielä,jos itsellä on tietyntyyppinen ja suojuviettiä omaava moppe,niin se saattaa helposti skarpata,(ellei omistaja ole rauhallinen,)mikä ei ole hyvä asia,jos omistaja alkaa rähisemään.

Siksi sitä täytyykin rauhallisesti,mutta riittävän painokkaasti saada se tunkeilija pois tarvittaessa.

Mutta kun omasta puhutaan,niin ne asiat pitää hoitaa niin,ettei sille omallekaan mitään räyhää ite tai huuda,rauhallisesti ja vakaasti se pannaan myös ruotuun tarvittaessa.Parasta on tietenkin,kun voi alusta asti toimia niin,että se oma tietää,miten toimitaan.

"Silloin kun koira pelkää,ei siihen kiellot auta".Auttaa,mutta ei pelkät kiellot jo päällä olevassa tilanteessa pelkästään.Koko hommaa pitää työstää,opettaa "alusta",että rähjääminen ei ole missään tilanteessa sallittua ja saada pelkäävä luottamaan omistajaan niin,ETTÄ sen ei tarvi "puolustautua",koska luottaa omistajan hoitavan tilanteen.Se,että sen pitää puolustaa itseään (haukkuu siis pelosta ja epävarmuudesta),on myös koiralle stressaavaa,joka entisestään saa sen kiihtymään "uhkaavassa" ohitukseessa.

• maallikkokielellä
        molossi kirjoitti:

" Tuli vain mieleen...".
        Ihan hyvä pointti,ja näin se voi mennäkin.Siinä se onkin vähän joskus taitoa vaativaa,kun pitäisi karkoottaa iholle tuleva vapaana juoksenteleva louskuttaja pois ;)
        Varsinkin vielä,jos itsellä on tietyntyyppinen ja suojuviettiä omaava moppe,niin se saattaa helposti skarpata,(ellei omistaja ole rauhallinen,)mikä ei ole hyvä asia,jos omistaja alkaa rähisemään.

Siksi sitä täytyykin rauhallisesti,mutta riittävän painokkaasti saada se tunkeilija pois tarvittaessa.

Mutta kun omasta puhutaan,niin ne asiat pitää hoitaa niin,ettei sille omallekaan mitään räyhää ite tai huuda,rauhallisesti ja vakaasti se pannaan myös ruotuun tarvittaessa.Parasta on tietenkin,kun voi alusta asti toimia niin,että se oma tietää,miten toimitaan.

"Silloin kun koira pelkää,ei siihen kiellot auta".Auttaa,mutta ei pelkät kiellot jo päällä olevassa tilanteessa pelkästään.Koko hommaa pitää työstää,opettaa "alusta",että rähjääminen ei ole missään tilanteessa sallittua ja saada pelkäävä luottamaan omistajaan niin,ETTÄ sen ei tarvi "puolustautua",koska luottaa omistajan hoitavan tilanteen.Se,että sen pitää puolustaa itseään (haukkuu siis pelosta ja epävarmuudesta),on myös koiralle stressaavaa,joka entisestään saa sen kiihtymään "uhkaavassa" ohitukseessa.

sanottuna:
        Koira toimii kuten sen oman lauman johtaja suhtautuu vastaan tuleviin koiriin ja ihmisiin ja on koirallensa opettanut ja näyttänyt esimerkillään miten käyttäytyä eri tilanteissa.

• molossi
        maallikkokielellä kirjoitti:

sanottuna:
        Koira toimii kuten sen oman lauman johtaja suhtautuu vastaan tuleviin koiriin ja ihmisiin ja on koirallensa opettanut ja näyttänyt esimerkillään miten käyttäytyä eri tilanteissa.

Itse asiassa aikas hieno ilmaisu maallikkokielellä :O)

Ja tietty täytyy painottaa sanaa "opettanut" (ja lisätä siihen myös vaatinut),kun on kuitenkin kyse eri lajeista,joilla kuitenkin kumminikointi ei ole sama.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe