http://www.vaasaevl.fi/suomalainenseurakunta/Default.aspx?id=316769
Olipa kerran, silloin joskus liki 50vee sitten, kun minäkin joka pyhäaamu kipittelin Vörkkäriltä Kirkkopuistikolla sijainneeseen pyhäkouluun. Opettajana oli ihastuttava, jo hieman iäkkäämpi Kerttu-täti.
Meillä oli pikkuinen pyhäkouluvihko, johon liimattiin jokaisen pyhän jälkeen uusi kuva aina kulloisestakin aiheesta. Tuo vihko on edelleenkin olemassa muistojen joukossa :).
Kuinka moni muu on ennen tätä nykyistä "pyhäkoulua" käynyt sitä oikeaa pyhäköulua??
Pyhäkoulu
24
750
Vastaukset
aikanaan,silloin saatiin aina aiheeseen liittyvä kiiltäväpintainen kuva johon sitten lähinnä karitsa ja tähtitarroja liimailtiin.
- issu56
oli meillä se A ja O.
Ai että kun se oli upeeta, kun oli oma pyhäkouluvihko ja aina kun tuli uusi kuva, niin sitä piti sitte esitellä taatia muulle perheelle... :).
Kunhan tämä kolotus häipyy, niin pakko mennä tonkimaan tuonne muistoihin :).
Kävin kahtakin pyhäkoulua, toisessa oli
Lilja-täti ja toisessa Lea-täti...
Muistan vieläkin, kun esitettiin kevät-kuvaelma kirkossa me lapset olimme kukkasia siinä kuvaelmassa.....ja mä sain esittää siinä "ruiskaunokkia", tavaamalla opin oman runoni siihen ulkoa...osaan sen vieläkin.. ;))))
" Ruiskaunokki oon toki tunnethan,
minä korsien keskellä vaellan, ja
vaiheilla vainion laidan. Mitä
kuiskasin, toki kuulit sen, ole
alati hyvä ja iloinen....."tuo runonpätkä oli mukava =)juups,mun pyhis täti ja setä oli sellaisia hmm,erittäin kiihkeästi uskovaisia,oikein mukavia kylläkin,nykyisin he pitävät kaupungin ainoaa kunnollista askartelukauppaa.
- issu56
eniten mieleen laulut ja niistä varsinkin tämä:
http://www.helsinki.fi/~jnuotio/mids/ystavasa.html
Ystävyys Kerrtu-tädin kanssa jatkui vielä aikuisiällenikin saakka ja ehtipä hän tutustua poikaanikin. Sitä ihmistä en unohda milloinkaan.
muutaman kerran sellasessa, oiskohan ollut "vapaakirkon" pyhäkoulussa(naapurin täti vei) ja ainoat muistikuvat paikasta oli ne villisti huojuvat ja mutisevat/huutavat ihmiset siellä "oikeessa" jumalanpalveluksessa. Hitsi, että jännitti ja hiukan pelottikin se touhu, mutta uteliaana aina hiippailtiin silti katsomaan niitä :)
- issu56
no jopas oli se...heh.
Vaan ei meidän pyhäkoulussa ollut kuin yksi aikuinen ja liuta muksuja.
Palosaaren kansakoulun pihalle jotkut "mitäliet" pystytti julmetun teltan ja tietysti me kaikki lähistön kersat mentiin illalla sinne kurkkimaan ja sielähän se varsinainen hyökyaalto sitte menikin hoilotuksineen päivineen :). issu56 kirjoitti:
no jopas oli se...heh.
Vaan ei meidän pyhäkoulussa ollut kuin yksi aikuinen ja liuta muksuja.
Palosaaren kansakoulun pihalle jotkut "mitäliet" pystytti julmetun teltan ja tietysti me kaikki lähistön kersat mentiin illalla sinne kurkkimaan ja sielähän se varsinainen hyökyaalto sitte menikin hoilotuksineen päivineen :).pyhäkoulu oli samaan aikaan sen varsinaisen "messun" kanssa, joskin eri tilassa, mutta lopetin sen siellä käymisen lyhyeen, kun olin sanonut pelkääväni tulevani samanlaiseksi :)
Meillä ramppaa nyt sitten yhtäkkiä alvariinsa näitä J-todistajia ja kauniisti hymyillen ovat ikäänkuin eivät ymmärtäisi ettei kiinnosta! Viimeksi eilen tupattiin käsi täyteen lehtiä ja kyseltiin kuulumisia...raivostuttava tyyli!
Kohta menee hermo ja sitten en enää sano kauniisti :)- sinulle,
muskettisopuli kirjoitti:
pyhäkoulu oli samaan aikaan sen varsinaisen "messun" kanssa, joskin eri tilassa, mutta lopetin sen siellä käymisen lyhyeen, kun olin sanonut pelkääväni tulevani samanlaiseksi :)
Meillä ramppaa nyt sitten yhtäkkiä alvariinsa näitä J-todistajia ja kauniisti hymyillen ovat ikäänkuin eivät ymmärtäisi ettei kiinnosta! Viimeksi eilen tupattiin käsi täyteen lehtiä ja kyseltiin kuulumisia...raivostuttava tyyli!
Kohta menee hermo ja sitten en enää sano kauniisti :)jospa olisi sinun syytä ottaa vastaan nuo lähettiläät, hyvää ne sinulle tahtovat, sinä hekä oppisit jotain hyvääkin elämästä
- issu56
pyhäkoulu oli samaan aikaan sen varsinaisen "messun" kanssa, joskin eri tilassa, mutta lopetin sen siellä käymisen lyhyeen, kun olin sanonut pelkääväni tulevani samanlaiseksi :)
Kohta menee hermo ja sitten en enää sano kauniisti :)ajattele kuule, jos se huojuminen ihan oikeasti olisikin ollut tarttuvaa :=))).
Isoisän nimitys niille todistajille on pakanakristitty ja kerran sitte päästi peremmälle ne. Pappa oli kova puhumaan ja sai pelkällä puheellaankin "pippurin muuttumaan appelsiiniksi" :). Aikansa kun oli paria puhutellut, niin sai ne niin solmuun sanoissaan, että lähtivät kiireesti kompuroiden pois, eivätkä milloinkaan enää meidän ovikelloa soittaneet.
Mieheni taas on niin kierä, että levittelee vain käsiään ja sanoo taala para finski heh...niin häipyvät ;=)). issu56 kirjoitti:
ajattele kuule, jos se huojuminen ihan oikeasti olisikin ollut tarttuvaa :=))).
Isoisän nimitys niille todistajille on pakanakristitty ja kerran sitte päästi peremmälle ne. Pappa oli kova puhumaan ja sai pelkällä puheellaankin "pippurin muuttumaan appelsiiniksi" :). Aikansa kun oli paria puhutellut, niin sai ne niin solmuun sanoissaan, että lähtivät kiireesti kompuroiden pois, eivätkä milloinkaan enää meidän ovikelloa soittaneet.
Mieheni taas on niin kierä, että levittelee vain käsiään ja sanoo taala para finski heh...niin häipyvät ;=)).täälläkin olisi semmosella pappalla käyttöä :)
On kyllä tainnut huojunta tarttua, sillä silloin tällöin huojunta yllättää ja alan puhua jopa kielillä mitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. Tätä tapahtuu satunnaisesti perjantai- tai lauantaiöinä :)
Miehelle kyllä useemmin kun mulle. Ehkä on käynyt samaa pyhistä.- issu56
täälläkin olisi semmosella pappalla käyttöä :)
On kyllä tainnut huojunta tarttua, sillä silloin tällöin huojunta yllättää ja alan puhua jopa kielillä mitä kukaan ei tunnu ymmärtävän. Tätä tapahtuu satunnaisesti perjantai- tai lauantaiöinä :)
Miehelle kyllä useemmin kun mulle. Ehkä on käynyt samaa pyhistä.huojunta yhdistettynä kielinerouteen...hmmm, ei hassumpi yhdistelmä...heh.
No meillä ei huoju kuin nuo puut...tiedä sitte, mistä ovat alkujaan tänne muuttaneet :)).
...kun se oli saman talon alakerran kerhohuoneessa missä asuttiin silloin äidin kanssa, ja jotkut kaverit kävi siellä.
Mutta se jäi tosiaan siihen yhteen kertaan. Luulen että tädin nimi oli Eeva, ja sellaista lässytystä en ollut koko n. 5-vuotisen elämäni aikana milloinkaan kuullut. Olin oikeasti rauhallinen pikkutyttö joka tykkäsi kovasti liimailla kiiltokuvia ja väritellä kuvia ja kirjoittaa pieniä tekstejä, mutta kyllä tuo pyhäkoulu meni niin rankasti yli hilseen että en ollut kuulemma milloinkaan ollut niin päättäväinen kuin sieltä kotiin tullessani ja ilmoittaessani että sinne en enää mene.
Kaikki kunnia Eeva-tädille joka oli ja on toivottavasti vieläkin ehkä maailman paras ihminen, täynnä hellyyttä ja rakkautta ja huolenpitoa. Mutta kohtuus kaikessa. :)- ?``=(=
olisi kannattanut lapsena käydä se pyhäkoulu, ettei tarvisi nyt täältä palstalta etsiä sitä menetettyä pyhäkouluaikaa.
- issu56
Minä kyllä tykkäsin pyhäkoulua käydä...Kerttu-täti oli ihana. Ei paatoksella jauhanut, vaan puhui niinkuin lapsille puhuttiin siihen aikaan.
?``=(= kirjoitti:
olisi kannattanut lapsena käydä se pyhäkoulu, ettei tarvisi nyt täältä palstalta etsiä sitä menetettyä pyhäkouluaikaa.
nyt tuon viestisi sisältö, mutta sovitaan sitten että olisi kannattanut käydä, vaan kun ei huvittanut. ;)
- Pukeli
pyhäkoulussa kertoi sanaa minulle ja muille hartaille. Vihkot oli tietenkin ja kuviakin saatiin ahkeruudesta.
Niin kovasti tykättiin Niilo-sedästä, että hänen kotonaankin käytiin lisäoppia saamassa. Kerättiin luonnonkukkia kimpuksi jotka sitten ojennettinn sedälle.
Minulla on vielä tallessa muistoalbumi, missä Niilo-sedän kirjoitus.
MUISTO.
Ää pelkää myrskyä, tuulta
Älä pauhuja aaltojen.
Sä usko, purtasi ohjaa käsi
voimakas ikuinen.
Yhä usko ja souda varmaan
ett' tyynikin kerran saa.
Näet luonasi toivon rannan
Ja muistosi ihanan maa.- issu56
joidenkin 4-6-vuotiaiden pyhäkolussa käynneistä voidaan puhua varsinaisesti minään hartautena, tai että edes tuon ikäisevät olisivat mitenkään hartaita.
Nätti oli tuo värssy. - Pukeli
issu56 kirjoitti:
joidenkin 4-6-vuotiaiden pyhäkolussa käynneistä voidaan puhua varsinaisesti minään hartautena, tai että edes tuon ikäisevät olisivat mitenkään hartaita.
Nätti oli tuo värssy.noin 8-9 vuotiaita ja minä ainakin tosiuskovainen. Siitä jatkui sitten seurakunnan tyttökerhot ja partiokin tuli myöhemmin. Mitä sitten jatkossa, niin se onkin sitten ihan kokonaan toinen luokka ja liikutus.
Myrskyt on venettä keikuttaneet, mutta ei kaataneet. - issu56
Pukeli kirjoitti:
noin 8-9 vuotiaita ja minä ainakin tosiuskovainen. Siitä jatkui sitten seurakunnan tyttökerhot ja partiokin tuli myöhemmin. Mitä sitten jatkossa, niin se onkin sitten ihan kokonaan toinen luokka ja liikutus.
Myrskyt on venettä keikuttaneet, mutta ei kaataneet.ja jos ei niitä olisi, ei voisi olla tyventäkään...!
- ?????????????
buahahahahaa
- Älä ole
kateellinen.
- issu56
Sinä, joka olet tämänkin aloituksen klikannut asiattomaksi, niin ole ystävällinen ja perustele...kerro siis suomeksi sanottuna syy!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959