Tuomitaanko adventistit käskyjen

perusteella?

Ihmettelen, miten adventistien tuomion perusteena voisivat olla Jumalan ja israelilaisten välisen liiton lain jotkut käskyt. Moniko Suomen adventisteista on juutalainen? Ei taida teistä kukaan kuulua lakiliittoon?

79

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Markku Tampio

ettei adventisteja tuomita laisinkaan, vaan he, omien mielipiteittensä mukaan, itse saavat jo nykyajanmuodossa tuomita ne toisten uskontokuntien uskovat kadotukseen, jotka eivät pidä heidän laatimiaan lain asetuksia Jumalan laista, ja maallisen kuolemansa jälkeen pääsevät itse siihen taivaalliseen tuomarikaartin 144 000 joukkoon..

• juutalaiset?

7:4   Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
        7:5   Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:6   Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:7   Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:8   Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

• valovuosien päässä AD.sta
        juutalaiset? kirjoitti:

7:4   Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
        7:5   Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:6   Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:7   Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:8   Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

vastaus,joka kumoaa adventistien, itse itsestään Jumalan omaisuuskansaksikorottamisensa vääryyden. Jumala siunaa omaisuuskansaasi Israelia,amen.

• ????
        juutalaiset? kirjoitti:

Israelilaiset etsivät sukukuntiaan ja sanotaan, että meidänkin sukujuurissa olisi 60% tätä verta olemassa. Myös romanit luokittelevat itsensä heihin.
        Kuinka ja miten sivuutellaan näitä asioita?
        Missä on nämä 12 sukukuntaa, olet viisas jos vastaat?

http://www.icej.fi/vanha/suku.htm
        http://www.netikka.net/mpeltonen/heimot2.htm
        http://www.lost10tribes.info/sukukunnat/israelin_kadonneet_heimot_fi.html

• älähän huoli
        ???? kirjoitti:

Israelilaiset etsivät sukukuntiaan ja sanotaan, että meidänkin sukujuurissa olisi 60% tätä verta olemassa. Myös romanit luokittelevat itsensä heihin.

Kyllä Jumala tietää Israelilaisensa. Ketään ei tule luvusta puuttumaan.

• UnaFortuna

Kristuksen tuomioistuimen eteen vastaamaan mitä hän on lihassa ollessaan tehnyt. Tässä kohtaa sana ei eroittele ketään joka ei joutuisi vastaamaan. Hommaa itsellesi hyvä asian ajaja, Minä olen ottanut asian ajajakseni Itsensä Kristuksen.

• mathetes

• evl.
        mathetes kirjoitti:

>>Missä nämä sukukunnat ovat?.

Mielenkiintoinen kirjoituksesi, palaan asiaan. Lähden juuri tuonne seurakuntakeskukseen koulutukseen, että en kerkiä ottamaan kantaa.

• auni1

väärän syytöksen adventisteista, eikö meidän pitäisi puhua totta jos me uskoviksi itseämme sanomme, sinä tiedät vallan hyvin ettei adventistit noin opeta, miksi asetut valheen lietsomiseen, kyllä kai tiedät kuka on valheen isä, puhukaamme aina totta lähimäisistämme niin Pyhä Henki opettaa.

• selityksiä
        auni1 kirjoitti:

väärän syytöksen adventisteista, eikö meidän pitäisi puhua totta jos me uskoviksi itseämme sanomme, sinä tiedät vallan hyvin ettei adventistit noin opeta, miksi asetut valheen lietsomiseen, kyllä kai tiedät kuka on valheen isä, puhukaamme aina totta lähimäisistämme niin Pyhä Henki opettaa.

Eikö olisi paikallaan puuttua vaan siihen väärään syytökseen ja oikaista se. Olen erittäin kiinnostunut totuudesta. Kerro tietosi totuudesta!

• HÄH?????
        auni1 kirjoitti:

Sanotko tosiaan, että sekä adventistit opettavat että PYHÄ HENKI opettaa?????? Huomaatko mikä tuossa on hassua????

• Ellen-paisetta

Puhkaisi kuplan, joka nopeasti taas umpeutuu
        ja märkii. Totuus tekee kipeää, mutta myös parantaa, jos on kyky muuttua mielensä uudistumisen kautta.

• ei voi olla Jumalan lapsi
        juutalaiset? kirjoitti:

Sillä sellainen sivuuttelija halveksii Jeesusta ja Israelin Jumalaa ihan sydämensä pohjasta.

"Juutalaiselle ensin..."
        "Sillä pelastus on juutalaisista"

• siunaa itsensäkin Herran ni...
        valovuosien päässä AD.sta kirjoitti:

vastaus,joka kumoaa adventistien, itse itsestään Jumalan omaisuuskansaksikorottamisensa vääryyden. Jumala siunaa omaisuuskansaasi Israelia,amen.

SAK 14:4 Hän seisoo sinä päivänä Öljymäellä, joka kohoaa Jerusalemin itäpuolella. Ja Öljymäki halkeaa kahtia idästä länteen, toinen puoli vuoresta väistyy pohjoiseen, toinen puoli etelään, ja välille syntyy valtaisa laakso.

Sak 14:5 Te pakenette vuorten välissä olevaa laaksoa pitkin, ja se ulottuu Asaliin asti. Te pakenette, niin kuin paettiin maanjäristystä Juudan kuninkaan Ussian aikana. Sitten Herra, teidän Jumalanne, tulee Jerusalemiin, ja kaikki pyhät ovat hänen mukanaan. [Aam. 1:1 | Juud. 14]

Sak 14:12 Mutta Herra lyö vitsauksella kaikkia niitä kansoja, jotka sotivat Jerusalemia vastaan. Ihmisiltä mätänee ruumis heidän vielä seisoessaan, silmät mätänevät kuopissaan, ja kieli mätänee heidän suuhunsa.

Sak 14:16 Kaikki jäljellä olevat niistä kansoista, jotka ovat hyökänneet Jerusalemia vastaan, tulevat nyt sinne vuosi vuodelta kumartaen rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, ja viettämään lehtimajanjuhlaa. [Jes. 66:23]

Sak 14:17 Mutta jos jokin kansa ei tule Jerusalemiin rukoilemaan Kuningasta, Herraa Sebaotia, niin se saa turhaan odottaa maahansa sadetta. [Jes. 5:6]

• ja sukuluettelot ovat tarkkoja
        ???? kirjoitti:

Osaahan Jeesus etsiä leeviläisetkin rauhanajassa
        temppelipalvelusta ja sapattiateriaa hoitamaan.

JES 66:20 He tuovat kaikki veljenne kaikkien kansojen keskeltä, lahjaksi Herralle, he tuovat heidät hevosilla ja avovaunuilla ja katetuilla vankkureilla ja muuleilla ja ratsukameleilla Jerusalemiin, minun pyhälle vuorelleni -- sanoo Herra -- samalla tavoin kuin israelilaiset tuovat uhrilahjana ruokaa puhtaissa astioissa Herran huoneeseen. [Jes. 43:6 ]

jES 66:21 Ja minä otan myös näitä vastatulleita palvelemaan pappeina ja leeviläisinä, sanoo Herra.

Jes 66:22 Niin kuin uusi taivas ja uusi maa, jotka minä luon, pysyvät minun edessäni, sanoo Herra, niin pysyvät minun edessäni teidän sukunne ja teidän nimenne. [Jes. 65:17; Jer. 31:35,36] :

Jes 66:23 Ja aina uudenkuun päivänä ja jokaisena sapattina tulee koko ihmissuku, ja kaikki kumartuvat minun eteeni, sanoo Herra. [Sak. 14:16]

Jes 66:24 Ja kun he lähtevät ulos, he näkevät niiden ruumiit, jotka ovat minusta luopuneet. Mato, joka niitä kalvaa, ei kuole, liekki, joka niitä nuolee, ei sammu. [Dan. 12:2; Judit 16:17; Mark. 9:48]

• Jumalan tiedossa - et voi P...
        mathetes kirjoitti:

Herra löytää kaikki vastustajansa ja tuomitsee heidät ts. he joutuvat itse itsensä tuomitsemaan.

Hes. 39:28
        Ja israelilaiset tietävät, että minä olen Herra, heidän Jumalansa, sillä niin kuin minä vein heidät pakkosiirtolaisuuteen vieraiden kansojen keskelle, niin minä myös kokoan heidät taas omaan maahansa, yhtäkään unohtamatta.

• tiedä mitä ellenistit kirjo...
        auni1 kirjoitti:

Luepa tri T. Flinkin tekstejä, lue kolmea-enkeliä, lue UnaFortunaa - adventistijohto ei suínkaan
        ole heidän todistuksiaan kumonnut, vaan on pesannut heidät tänne!

En tiedä kenen noista rouva olet, mutta et voi olla
        tietämätön. Joten sinähän vastoin totuutta puhut, kun sanot valehtelemiseksi sitä, kun tositetaan adventistijohdon oppeja.

• "Lampaani"
        mathetes kirjoitti:

" Meinaatko että meidän ihmisten on nuo kadonneet suvut ensin löydettävä jotta Jumala sitten paremmin pääsisi heitä kokoamaan ja pelastamaan??? "

Jo vuodesta 1948 on heitä etsitty ja "palautettu" Israeliin, aina Siperiaa ja Etiopiaa myöden, Kiinastakin. Ja vauhti vain kiihtyy - on järjestöjä erikoistunut siihen, että kehottavat ja auttavat.

Mutta itse asiassa Herra itse etsii heidät.

Jer. 23:3
        "Sitten minä itse kokoan laumani rippeet kaikista maista, joihin olen lampaani karkottanut. Minä tuon lampaani takaisin laitumelleen, siellä ne ovat hedelmälliset ja lisääntyvät. [Hes. 11:17]

• Jeesus on totuus
        selityksiä kirjoitti:

Eikö olisi paikallaan puuttua vaan siihen väärään syytökseen ja oikaista se. Olen erittäin kiinnostunut totuudesta. Kerro tietosi totuudesta!

Sen vuoksi Ellen on valhe.
        Sillä hän väittää, että ihminen joutuu ponnistelemaan ja ILMAN VÄLITTÄJÄÄ.

Ellen väittää myös, ettei nyt ylöstempausta odotellessa saa syödä vahvaa ruokaa so. lihaa.
        Joten Ellen on kaksinkertainen Valhe.
        Ellen sanoo myös, että sapatti on pelastuksen sinetti - joten hän on moninkertainen Walhe.

Etkö ole lukenut adventismin perustaa, Elleniä?
        Etkö ole lukenut edes kastelupaustasi, joka on täynnä Ellen-uskottelua??

• Markku Tampio
        auni1 kirjoitti:

väärän syytöksen, koska minä en ensinkään esittänyt syytöstä, vaan totesin selvän tosiasian, jota palstalla olevat adventistit ovat kuukausitolkulla jauhaneet.

Tiedät itsekin sen varsin hyvin, että esim. nimim. 'kolme-enkeliä' on suuna päänä percnä ollut jokatoisessa aloituksessaan tuomitsemassa niitä lähimmäisiään Kadotukseen, jotka eivät vietä sapattia lauantaisin, ja toiset adventistit seuraavat huutokuorona perässä.

Samoin adventistien käytös lähimmäistään kohtaan toimii myös elävässä elämässä arjessa vaeltaessamme, että toistuvasti korostetaan Jumalan kansana olemista juuri sapatin viettämisen vuoksi ja muut Kristusta seuraavat jäävät adventistien mielestä 'ulkopuolelle leirin' sinne jonnekin hornan tuuttiin..

• jotka ovat......

Israelista,ole silti israel,eikä ympärileikaus ole mitään,eikä ympärileikkammattomuus ole mitään,vaan Jumalan käskyjen pitäminen.

Sillä me olemme kaikkki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi,
      olimmepa Juutalaisia tai Kreikkalaisia,orjia tai vapaita,kaikki olemme saaneet juoda samaa henkeä.

Ja sellaisiksi Hän on nyt kutsunut meidät,
      ei ainoastaan Juutalaisista,vaan myös pakanoista.

Minä olen kutsuva kansakseni sen,joka ei ollut minun kansani,ja rakkkaakseni sen joka ei ollut minun rakkaani.

Sanoohan Raamattu:Ei yksikään joka häneen uskoo
      joudu häpeään,tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä Kreikkalaisen välillä.
      Sillä yksi ja sama on kaikkien Herra,rikas antaja,
      KAIKILLE JOTKA HÄNTÄ AVUKSI HUUTAVAT.
      Sillä jokainen,joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.

• käskyä?

""""""" Jumalan käskyjen pitäminen. """"""

Montaako Jumalan käskyä sinä pidät, kun UT:ssa ei ole mitään mainintaa kymmenestä käskystä. Missään ei kerrota, että vain kymmenen käskyn pitäminen riittäisi.

Eikös kaikki VT:n käskyt olekin Jumalan käskyjä?

• helluntalainen.
        käskyä? kirjoitti:

""""""" Jumalan käskyjen pitäminen. """"""

Montaako Jumalan käskyä sinä pidät, kun UT:ssa ei ole mitään mainintaa kymmenestä käskystä. Missään ei kerrota, että vain kymmenen käskyn pitäminen riittäisi.

Minä pidän yhdeksän, koska minua on niin opetettu, ne on Uudessa testamentissa toistettuna annettu.
        Sitten Uudessa testamentissa on 1050 käskyä ja kehotusta, niitäkin pidän.
        Minä jätän vanhatestamentin käskyt pois, kun niitä ei tartte pitää, näin minua on opetettu.
        Syömisessä minua on opetettu, että kaikkea lihakaupasta saa ostaa ja syödä, mutta ei lihaa josta ei ole verta laskettu, tämänkin minä pidän.
        Kasvispuolella en käy, koska se osoittaisi heikkouta ja rupeevat sitten hoivaamaan minua. Eli kun kauppaan meen, niin sivuutan sen kaukaa, enkä katokaan sinne. Sunnuntaina en mene sinne, koska se on ylösnousemuspäivä, sitä vain alettiin pitää, tosin en nyt tiedä missä niin siitä pitämisestä kehotetaan, toiset ne vain pitelee päivän sieltä ja toisen täältä ja ovat näin erittäin pyhiä. No monta niitä on ja siinä sitä pitämistä onkin. On teillä advarit helpoo, kun on vain tuo kymmenenkäskyä ja vielä meinaatte levätä vain yhtenä päivänä viikossa, hmm.. käy katteeks.
        lähde RV33.

• .......
        helluntalainen. kirjoitti:

Minä pidän yhdeksän, koska minua on niin opetettu, ne on Uudessa testamentissa toistettuna annettu.
        Minä jätän vanhatestamentin käskyt pois, kun niitä ei tartte pitää, näin minua on opetettu.
        Syömisessä minua on opetettu, että kaikkea lihakaupasta saa ostaa ja syödä, mutta ei lihaa josta ei ole verta laskettu, tämänkin minä pidän.
        Kasvispuolella en käy, koska se osoittaisi heikkouta ja rupeevat sitten hoivaamaan minua. Eli kun kauppaan meen, niin sivuutan sen kaukaa, enkä katokaan sinne. Sunnuntaina en mene sinne, koska se on ylösnousemuspäivä, sitä vain alettiin pitää, tosin en nyt tiedä missä niin siitä pitämisestä kehotetaan, toiset ne vain pitelee päivän sieltä ja toisen täältä ja ovat näin erittäin pyhiä. No monta niitä on ja siinä sitä pitämistä onkin. On teillä advarit helpoo, kun on vain tuo kymmenenkäskyä ja vielä meinaatte levätä vain yhtenä päivänä viikossa, hmm.. käy katteeks.
        lähde RV33.

Onhan meillä vielä Jumalan 10. käskyn lisäksi JEESUS, opettajamme ja sovittajamme ja puolustaja Pyhä Henki, totuuden Henki.
        Helppoa on, kun on Mestari puolestamme kärsinyt rankaistuksemme! Voimme levätä Kristuksessa. Vaikka maailmassa olisi kaaos, niin meillä on Mestarimme, Vapahtajamme. Voimme suoraan käydä Hänen luokseen. Emme tietenkään voi välttyä kivuilta ja säryiltä, murheilta, mutta voimme rukouksessa kääntyä Mestarimme puoleen ja jättää kuormamme sinne.

Sinä teet niin kuin sinua on kirkko opettanut. Se on ihan hyvä niin, joillekin se riittää pelastukseksi. Ainakin voit sitten syyttää kirkkoasi, jos pieleen menee.

Itse olen lähtenyt liikkeelle Jumalan kutsumana ja sen jälkeen tarttunut Raamattuun. Sieltä etsinyt sitä elävää vettä ja löydöksen jälkeen liittynyt kirkkoon, joka on lähinnä sitä Raamatun löydöstä.

• mathetes
        helluntalainen. kirjoitti:

lähde RV33.

Aivan oikein!
        Jos ryhdymme "viettämään" jotain tiettyä juutalaista pyhäpäivää lepopäivänämme VT,n lainkirjaimen mukaan, niin astumme silloin VT,n juutalaiseen lain alaisuuteen koska Jeesus on sapatin herra ja uskova on uskon perusteella hänessä ja siksi uskovalla on "lepo" hänessä! Sapattiahan ei ole uudistettu uudessaliitossa missään joten uskovalla on aina lepo Jeesuksessa, olkoon vuorokauden aika tai viikonpäivä mikä tahansa! Uskovan lepo on hengessä, ei kirjaimessa!

Siunausta!

• pelastuksen,
        mathetes kirjoitti:

Aivan oikein!
        Jos ryhdymme "viettämään" jotain tiettyä juutalaista pyhäpäivää lepopäivänämme VT,n lainkirjaimen mukaan, niin astumme silloin VT,n juutalaiseen lain alaisuuteen koska Jeesus on sapatin herra ja uskova on uskon perusteella hänessä ja siksi uskovalla on "lepo" hänessä! Sapattiahan ei ole uudistettu uudessaliitossa missään joten uskovalla on aina lepo Jeesuksessa, olkoon vuorokauden aika tai viikonpäivä mikä tahansa! Uskovan lepo on hengessä, ei kirjaimessa!

Siunausta!

niin juutalaiselle, kuin kreikkalaiselle... Se on OIKEIN EMÄVALE, että Jumalan 10 käskyä olisi vaan juutalaisille. Lain tarkoitus on johtaa ihmiset synnintuntoon ja lähelle pelastuksen lähdettä, joka on Jeesus Kristus.

Sapatti on uudessa liitossa ihan niin kuin on Sapatin Herrakin.
        Sapatti on luonteeltaan evankelinen. Sellaiseksi Jeesus on uudistanut sen meille. “Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.” Hepr. 4:9
        Sapatinlepo ei ole lakannut uudessa liitossa. Se on varmasti tallella. Koko uuden liiton luonne ja Jumalan valtakunnan henki vahvistavat sen. Jumalallinen ja pyhitetty sapatti lyövät kättä sovituksen ja pyhityksen kanssa.
        Sapatti on pyhityksen merkki.
        Luomisen ja Jumalan täytetyn työn merkki on sapatti. Se on myöskin merkki Jumalan uudestisynnyttävästä ja pyhittävästä työstä. Mitä lähempänä ihminen on Jeesusta, sitä paremmin hän käsittää sapatin hengellisyyden. Sapatti on luonteeltaan uusitestamentillinen.

• on lähteä
        mathetes kirjoitti:

Aivan oikein!

Siunausta!

kumoamaan Jumalan lakia, johon sapattikin kuuluu. Sitä ei ole Jeesus kumonnut, eikä ihmiset sitä pysty kumoamaan, vaikka niin luulevat.

Korvasyyhystään vaan puhuvat.

Ruumiillista ja hengistä lepoa ei saa ilman lepopäivää. Se on työtäkevälle välttämättömyys. Tämän on Jumala tiennyt jo luodessaan ihmisen, että ihminen tarvitsee lepoa ja rauhaa Jumalan yhteyteen.

Uskovalla ei ole lepoa, jos tekee joka päivä työtä vuodenkin yhtä mitaa, että turha sanoa, että uskova olisi kestävämpi, kuin uskomattomat, jotka kuitenkin lepäävät. Ei lepo Herrassa korvaa lepopäivää. Se on aivan turha edes yrittää mahdotonta vääntää.
        Ei voi olla järjettömämpää, kuin se, että kun on uskova ja lepo Herrassa niin tee työtä jatkuvasti.

• hirvas
        pelastuksen, kirjoitti:

niin juutalaiselle, kuin kreikkalaiselle... Se on OIKEIN EMÄVALE, että Jumalan 10 käskyä olisi vaan juutalaisille. Lain tarkoitus on johtaa ihmiset synnintuntoon ja lähelle pelastuksen lähdettä, joka on Jeesus Kristus.

Sapatti on luonteeltaan evankelinen. Sellaiseksi Jeesus on uudistanut sen meille. “Niin on Jumalan kansalle sapatinlepo varmasti tuleva.” Hepr. 4:9
        Sapatinlepo ei ole lakannut uudessa liitossa. Se on varmasti tallella. Koko uuden liiton luonne ja Jumalan valtakunnan henki vahvistavat sen. Jumalallinen ja pyhitetty sapatti lyövät kättä sovituksen ja pyhityksen kanssa.
        Luomisen ja Jumalan täytetyn työn merkki on sapatti. Se on myöskin merkki Jumalan uudestisynnyttävästä ja pyhittävästä työstä. Mitä lähempänä ihminen on Jeesusta, sitä paremmin hän käsittää sapatin hengellisyyden. Sapatti on luonteeltaan uusitestamentillinen.

kysyä, mistä olet haalinut tuollaista oppia? Onko tuo opetettu todella sinulle adventistien taholta?
        Olehan hyvä ja kerro, niin saadaan vastaus moneen kysymykseen.

• käskyä?
        pelastuksen, kirjoitti:

• juutalainen?
        on lähteä kirjoitti:

kumoamaan Jumalan lakia, johon sapattikin kuuluu. Sitä ei ole Jeesus kumonnut, eikä ihmiset sitä pysty kumoamaan, vaikka niin luulevat.

Korvasyyhystään vaan puhuvat.

Ruumiillista ja hengistä lepoa ei saa ilman lepopäivää. Se on työtäkevälle välttämättömyys. Tämän on Jumala tiennyt jo luodessaan ihmisen, että ihminen tarvitsee lepoa ja rauhaa Jumalan yhteyteen.

Uskovalla ei ole lepoa, jos tekee joka päivä työtä vuodenkin yhtä mitaa, että turha sanoa, että uskova olisi kestävämpi, kuin uskomattomat, jotka kuitenkin lepäävät. Ei lepo Herrassa korvaa lepopäivää. Se on aivan turha edes yrittää mahdotonta vääntää.
        Ei voi olla järjettömämpää, kuin se, että kun on uskova ja lepo Herrassa niin tee työtä jatkuvasti.

Mitä muuta Jumalan lakiin kuuluu kuin sapatti?

• Raamattua
        hirvas kirjoitti:

kysyä, mistä olet haalinut tuollaista oppia? Onko tuo opetettu todella sinulle adventistien taholta?
        Olehan hyvä ja kerro, niin saadaan vastaus moneen kysymykseen.

löydät varmaan sieltä sapatin Herran, joka kävi tapansa mukana synagookassa.
        Uusitestamentti nimenomaan puhuu sapatin Herrasta. Sapatti on täyttä evenkeliumia Jeesuskesta Kristuksesta, joka sanoo: että sapatti on ihmistä varten.

Luomisesta löydät vielä Jumalan Pyhityksen!

• hirvas
        Raamattua kirjoitti:

löydät varmaan sieltä sapatin Herran, joka kävi tapansa mukana synagookassa.
        Uusitestamentti nimenomaan puhuu sapatin Herrasta. Sapatti on täyttä evenkeliumia Jeesuskesta Kristuksesta, joka sanoo: että sapatti on ihmistä varten.

Luomisesta löydät vielä Jumalan Pyhityksen!

sillä minua kiinnostaa todella, kuka tuollaista sekaoppia on sinulle opettanut?
        Odotan että vastaat kysymykseen, etkä muuta asiaa.

• Raamattua arvostava

Meillä on vaarana mennä joko yhteen tai toiseen äärimmäisyyteen. Yhtäältä voimme alkaa uskoa siihen, että lain noudattaminen on ihmiselle mahdollista. Tällöin voimme helposti luisua legalismiin. Toisaalta vaarana on ajatella, että koska olemme armon alla, niin turhennamme lain eli lakia ei enää tavita. Tämä johtaa ns. antinomismiin. Näitä antinomisteja on aina ollut ihan Martti Lutherin päivistä alkaen. Lutherikin totesi, ettei yksikään paavi ole häntä niin kiusannut kuin tämä antinomisti eli Johannes Agricola. Mistä löytyy kristityn tie, kaita elämän tie, jota Kristus tuli viitoittamaan?

• tuomitaan

10 käskyn lain perusteella, koska niiden käskyjen rikkominen on SYNTIÄ, olet juutalainen tai et.

• kirjoitus,joka....

on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta,on myös hyödyllinen opetukseksi,nuhteeksi,ojennukseksi,kasvatukseksi vanhurskaudessa
        että Jumalan ihminen olisi täydellinen kaikkiin
        hyviin tekoihin valmistunut.Eikö silloin myös JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ,jotka hän kirjoitti raamatun mukaan omalla sormellaan?

• tosissasi
        kirjoitus,joka.... kirjoitti:

on syntynyt Jumalan Hengen vaikutuksesta,on myös hyödyllinen opetukseksi,nuhteeksi,ojennukseksi,kasvatukseksi vanhurskaudessa
        hyviin tekoihin valmistunut.Eikö silloin myös JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ,jotka hän kirjoitti raamatun mukaan omalla sormellaan?

5.Mooseksen kirja:
        4:13   Ja hän ilmoitti teille LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.

2.Mooseksen kirja:
        34:28   Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa (käskyä).

KUULUTKO SINÄKIN TÄHÄN LIITTOON?

• Jumalan......
        tosissasi kirjoitti:

5.Mooseksen kirja:
        4:13   Ja hän ilmoitti teille LIITTONSA, jonka hän käski teidän pitää, nimittäin ne kymmenen käskysanaa; ja hän kirjoitti ne kahteen kivitauluun.

2.Mooseksen kirja:
        34:28   Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin LIITON SANAT, ne kymmenen sanaa (käskyä).

KUULUTKO SINÄKIN TÄHÄN LIITTOON?

Israeliin,eli pelastettujen joukkoon,jotka on koottu kaikista Jeesukseen uskovista,uudesti syntyneistä,jotka ovat ottaneet Hänet pelastajakseen,ja saaneet syntinsä anteeksi,armosta. Sillä Jeesuksessa
        olemme yhtä,kansalaisuudella ei ole mitään väliä
        eikä myöskään sillä olemmeko miehiä vai naisia.

Siunausta ja Hyvää yötä.

• tyhmyyden takia

Onko näissä raamatunlauseissa mitään samaa, kertovatko ne samasta asiasta?

LUE 2.Moos 34

2.Mooseksen kirja:
        34:28   Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

5.Mooseksen kirja:
        10:4   Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne kymmenen sanaa, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.

• ainakin minulle
        Jumalan...... kirjoitti:

Israeliin,eli pelastettujen joukkoon,jotka on koottu kaikista Jeesukseen uskovista,uudesti syntyneistä,jotka ovat ottaneet Hänet pelastajakseen,ja saaneet syntinsä anteeksi,armosta. Sillä Jeesuksessa
        olemme yhtä,kansalaisuudella ei ole mitään väliä
        eikä myöskään sillä olemmeko miehiä vai naisia.

Siunausta ja Hyvää yötä.

7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
        7:5 Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:6 Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:7 Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:8 Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

• ihan........
        ainakin minulle kirjoitti:

7:4 Ja minä kuulin sinetillä merkittyjen luvun, sata neljäkymmentä neljä tuhatta merkittyä kaikista Israelin lasten sukukunnista:
        7:5 Juudan sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä, Ruubenin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Gaadin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:6 Asserin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Naftalin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Manassen sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:7 Simeonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Leevin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Isaskarin sukukunnasta kaksitoista tuhatta,
        7:8 Sebulonin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Joosefin sukukunnasta kaksitoista tuhatta, Benjaminin sukukunnasta kaksitoista tuhatta merkittyä.

kuulit,sepä hyvä.

• ainakaan......
        ainakin minulle kirjoitti:

noihin sukukuntiin,eihän siinä mainittu yhtään suomalaista.

• Raamattusi
        ihan........ kirjoitti:

kuulit,sepä hyvä.

Onko sinulle Ilmestyskirja noin tuntematon?

Vai huomasitko, että sinullekin on valehdeltu?

• niin?
        ainakaan...... kirjoitti:

noihin sukukuntiin,eihän siinä mainittu yhtään suomalaista.

En ole väittänyt edes olevani suomalainen :)

• miten niin?
        kirjoitus,joka.... kirjoitti:

Jer. 31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
        35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
        36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan. ----------------------- Jumala on luvannut tehdä Israelin ja itsensä välille aivan Uuden Liiton. Tuon liiton lain Jumala kirjoittaa OMALLA SORMELLAAN Kristuksen omien sydämiin. Silloin ei kukaan ole enää sovelias, joka katsoo entiseen kiviin kirjoitettuun lakiin.Luuk. 9:62

Hänelle Jeesus vastasi: "Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan." [1. Kun. 19:19-21 | Luuk. 17:32]

• tiedät?
        miten niin? kirjoitti:

Jer. 31:31. Katso, päivät tulevat, sanoo Herra, jolloin minä teen Israelin heimon ja Juudan heimon kanssa uuden liiton;
        32. en sellaista liittoa kuin se, jonka minä tein heidän isäinsä kanssa silloin, kun minä tartuin heidän käteensä ja vein heidät pois Egyptin maasta, ja jonka liittoni he ovat rikkoneet, vaikka minä olin ottanut heidät omikseni, sanoo Herra.
        33. Vaan tämä on se liitto, jonka minä teen Israelin heimon kanssa niiden päivien tultua, sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä ja kirjoitan sen heidän sydämiinsä; ja niin minä olen heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani.
        34. Silloin ei enää toinen opeta toistansa eikä veli veljeänsä sanoen: 'Tuntekaa Herra'. Sillä he kaikki tuntevat minut, pienimmästä suurimpaan, sanoo Herra; sillä minä annan anteeksi heidän rikoksensa enkä enää muista heidän syntejänsä.
        35. Näin sanoo Herra, joka on pannut auringon valaisemaan päivää, kuun ja tähdet lakiensa mukaan valaisemaan yötä, hän, joka liikuttaa meren, niin että sen aallot pauhaavat - Herra Sebaot on hänen nimensä:
        36. Jos väistyvät nämä lait minun kasvojeni edestä, silloin myös lakkaavat Israelin jälkeläiset olemasta kansa minun kasvojeni edessä ainiaan. ----------------------- Jumala on luvannut tehdä Israelin ja itsensä välille aivan Uuden Liiton. Tuon liiton lain Jumala kirjoittaa OMALLA SORMELLAAN Kristuksen omien sydämiin. Silloin ei kukaan ole enää sovelias, joka katsoo entiseen kiviin kirjoitettuun lakiin.Luuk. 9:62

Hänelle Jeesus vastasi: "Joka tarttuu auraan ja katsoo taakseen, ei ole sopiva Jumalan valtakuntaan." [1. Kun. 19:19-21 | Luuk. 17:32]

Nyt minulle valkeni monta juttua. Tärkeintä onkin OMA SORMI. Olenkin ihmetellyt, miksi adventisteilla on niin useasti OMA SORMI pystyssä, mutta se OMA SORMI onkin heidän jumala. Kun OMA SORMI pystyssä muita ojentaa, se onkin ikäänkuin jumalan puhetta suoraan OMASTA SORMESTA.

• Tämä on kristinuskon palsta
        tyhmyyden takia kirjoitti:

Onko näissä raamatunlauseissa mitään samaa, kertovatko ne samasta asiasta?

LUE 2.Moos 34

2.Mooseksen kirja:
        34:28   Ja hän oli siellä Herran tykönä neljäkymmentä päivää ja neljäkymmentä yötä syömättä ja juomatta. Ja hän kirjoitti tauluihin liiton sanat, ne kymmenen sanaa.

5.Mooseksen kirja:
        10:4   Ja hän kirjoitti tauluihin saman, minkä edellisellä kerralla, ne kymmenen sanaa, jotka Herra oli puhunut teille vuorelta, tulen keskeltä, seurakunnan kokouspäivänä. Ja Herra antoi ne minulle.

Täällä sitoudutaan Kristukseen - ei Moosekseen.

• tosiaan.......

että Jumalan kymmenen käskyä olisi annettu vain yhtä pientä kansaa varten?olisiko mielestäsi raamattuun pitänyt laittaa luettelo,että käskyt ovat suomalaisille ruotsalaisille jned.Selitä minullekin että miksi yhden pikkukansan koko maailmassa pitäisi noudattaa yksin Jumalan kymmmentä käskyä?Minä ymmärrän niin että Israelin kansa oli se jolle Jumala antoi evankeljumin kokonaisuudessaan vietäväksi kaikkeen maailmaan,ihmisille pelastukseksi.Kymmenessä Jumalan käskyssä tulee ilmi Jumalan tahto että menestyisimme ja kauan eläisimme maan päällä,eihän niissä ole mitään mikä olisi meitä vastaan,vaan kaikki on meidän parhaaksi,että eroittaisimme oikean ja väärän.

• minä tiedän

Lukisit sinäkin Raamattua, niin ei tarvitsisi puhua pehmoisia :)

Lue hyvä ihminen Raamatusta kenelle Jumala antoi lakinsa, käskynsä ja säädöksensä.

UT:ssa ei mainita mitään kymmenestä käskystä, miksikö, eikö olekin omituista :)

• LUKENUT.........
        minä tiedän kirjoitti:

Lue hyvä ihminen Raamatusta kenelle Jumala antoi lakinsa, käskynsä ja säädöksensä.

Huonosti raamattua,tai sitten et ollenkaan,tai sitten sulla on "oma käännöksesi",jos et ole
        löytänyt uudesta testamentistä,mainintaa JUMALAN LAISTA,eli kymmenestä käskystä.Vaikka vanhaa testamenttiä ei olisikaan niin kyllä uudesta testamentistäkin JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ,ELI JUMALAN LAKI LÖYTYY.Jumala on ilmaissut tahtonsa kaikille kansoille samassa kirjassa eli raamatussa,ei se ole yksin Israelin kansaa varten kirjoitettu.

Koska he vaikka ovat tunteneet Jumalan,eivät
        ole häntä Jumalana kunnioittaneet,eivätkä
        kiittäneet,vaan ovat ajatuksiltansa turhistuneet
        ja heidän ymmärtämätön sydämensä on pimentynyt.
        Kehuessaan viisaita olevansa,
        ovat tyhmiksi tulleet.

Sillä Jumalan viha ilmestyy taivaasta,
        kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan,niiden jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa.OTA OPIKSESI,jos tahdot pelastua.

• valittaen toteaa

Viestisi sisältö osoittaa, ettet tunne lainkaan Raamatun sanaa. koska puhjut sellaista mitä Raamatussa ei kerrota. Puhut vain omaa luuloasi. Miksi laki annettiin, selitetään tarkoin Uudessa Testamentissa;Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. ------------------------ Samassa luvussa kerrotaan syy lain antamiseen. Se annettiin Israelille ISRAELILAISTEN RIKKOMISTEN VUOKSI.Ja laki annettiin JÄLJESTÄPÄIN, kuten Paavali opettaa. Apostolien opetukset ovat kristinuskon perusta. Mitään muuta perustaa ei ole. Uusi liitto ei tullut Israelin ja Jumalan välisen liiton tilalle. Ne ovat erilaiset. Israelin liitto koski maallista kansakuntaa, ja UUSI LIITTO koskee hengellistä (taivaallista) kansakuntaa.

• hirvas
        LUKENUT......... kirjoitti:

Huonosti raamattua,tai sitten et ollenkaan,tai sitten sulla on "oma käännöksesi",jos et ole
        löytänyt uudesta testamentistä,mainintaa JUMALAN LAISTA,eli kymmenestä käskystä.Vaikka vanhaa testamenttiä ei olisikaan niin kyllä uudesta testamentistäkin JUMALAN KYMMENEN KÄSKYÄ,ELI JUMALAN LAKI LÖYTYY.Jumala on ilmaissut tahtonsa kaikille kansoille samassa kirjassa eli raamatussa,ei se ole yksin Israelin kansaa varten kirjoitettu.

ovat tyhmiksi tulleet.

kaikkea ihmisten jumalattomuutta ja vääryyttä vastaan,niiden jotka pitävät totuutta vääryyden vallassa.OTA OPIKSESI,jos tahdot pelastua.

että uudessa testamentissa mainittu Jumalan laki tarkoittaa kymmentä käskyä? Jos niin on, niin emme ole sen alaisia enää.
        Näin kertoo Raamatun sana, ja se on Jeesukseen uskovien totuus.

Gal.3

19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        20 Välimies taas ei ole yhtä varten; mutta Jumala on yksi.
        21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä LAIN ALLE suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin ON LAISTA tullut meille KASVATTAJA Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        25 Mutta uskon tultua ME EMME ENÄÄ OLE KASVATTAJAN ALAISIA.
        26 Sillä te olette kaikki USKON KAUTTA Jumalan lapsia Kristuksessa Jeesuksessa.
        27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

Kuten taas kerran, Jumalan pyhä sana on totuus, ja se ilmoittaa tässäkin, ettemme ole lain alaisia.

• totta.....

ovat tyhmiksi tulleet.

Onko Suomessa tosiaan noin höynäytettyjä ihmisiä?

Esitä minulle Raamatustasi, missä siellä sanotaan, että Jumalan laki = kymmenen käskyä.

Esittele vielä Raamatustasi ne kymmenen käskyä maininnalla, että nimenomaan on kyse kymmenestä käskystä.

• vai??? kukahan
        minä tiedän kirjoitti:

se ei lue Raamattuaan ollenkaan. Olet tyypillinen Jumalan vihollinen, kun sodit hänen PYHÄÄ lakiaan vastaan.

• siis sinun
        valittaen toteaa kirjoitti:

Viestisi sisältö osoittaa, ettet tunne lainkaan Raamatun sanaa. koska puhjut sellaista mitä Raamatussa ei kerrota. Puhut vain omaa luuloasi. Miksi laki annettiin, selitetään tarkoin Uudessa Testamentissa;Galatalaiskirje:
        3:19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä. ------------------------ Samassa luvussa kerrotaan syy lain antamiseen. Se annettiin Israelille ISRAELILAISTEN RIKKOMISTEN VUOKSI.Ja laki annettiin JÄLJESTÄPÄIN, kuten Paavali opettaa. Apostolien opetukset ovat kristinuskon perusta. Mitään muuta perustaa ei ole. Uusi liitto ei tullut Israelin ja Jumalan välisen liiton tilalle. Ne ovat erilaiset. Israelin liitto koski maallista kansakuntaa, ja UUSI LIITTO koskee hengellistä (taivaallista) kansakuntaa.

mukaasi käsky "älä pidä muita jumalia" koskee vain juutalaisia, ja sekin vain siksi että he ovat niin jumalattomia, niin jumalattomia.

sinähän se siis saat pitää kaikkia jumalia ja palvoa mitä lystäät ja se ei siis ole lainkaan väärin, koska käskyt eivät sinua sido. Niinkö???

JULKIJUMALATTOMIA OLETTE.

• puheenehdote

ovat tyhmiksi tulleet.

Uusi Testamentti ei tarkoita missään kohden "Kymmentä käskyä" puhuessaan Jumalan laista. Koko ajatusrakennelma on adventtikirkolle elämän ja kuoleman kysymys."Laki saa aikaan vihaa" tarkoitti kymmentä käskyä. "Kuoleman laki" tarkoitti kymmentä käskyä. Kiviin kirjoitettu laki. Jälkikäteen annettu laki. Siihen asti annettu laki. kasiki tarkoittivat samoin kymmentä käskyä. Mutta Jumalan laki ei ole se, jota sanotaan kuoleman laiksi. Kristityille on täysin selvää, että adventistien oppi laista on vihollisen propagandaa. Se on väkevää eksytystä jolla tehdään kristuksen sovitustyö mitättömäksi."Galatalaiskirje:
        3:18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta.
        3:21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista."

• ettet tunne
        siis sinun kirjoitti:

mukaasi käsky "älä pidä muita jumalia" koskee vain juutalaisia, ja sekin vain siksi että he ovat niin jumalattomia, niin jumalattomia.

sinähän se siis saat pitää kaikkia jumalia ja palvoa mitä lystäät ja se ei siis ole lainkaan väärin, koska käskyt eivät sinua sido. Niinkö???

JULKIJUMALATTOMIA OLETTE.

Kristinuskoon kuuluu Kristuksen tunteminen ja Hänen opetustensa ottaminen elämänsä oppaaksi. Miksi kiistät Kristuksen? Koska kristinuskoa ei ole ilman Kristusta, et voi oikaista pelastukseen Hänen ohitseen. Jos Et ole uskossa Kristukseen, ei sinua pelasta adventistien lainnoudattaminenkaan.

• mitähän lienevät
        hirvas kirjoitti:

että uudessa testamentissa mainittu Jumalan laki tarkoittaa kymmentä käskyä? Jos niin on, niin emme ole sen alaisia enää.

Gal.3

19 Mitä varten sitten on laki? Se on rikkomusten tähden jäljestäpäin lisätty olemaan siihen asti, kunnes oli tuleva se siemen, jolle lupaus oli annettu; ja se säädettiin enkelien kautta, välimiehen kädellä.
        21 Onko sitten laki vastoin Jumalan lupauksia? Pois se! Sillä jos olisi annettu laki, joka voisi eläväksi tehdä, niin vanhurskaus todella tulisi laista.
        22 Mutta Raamattu on sulkenut kaikki synnin alle, että se, mikä luvattu oli, annettaisiin uskosta Jeesukseen Kristukseen niille, jotka uskovat.
        23 Mutta ennenkuin usko tuli, vartioitiin meitä LAIN ALLE suljettuina uskoa varten, joka oli vastedes ilmestyvä.
        24 Niinmuodoin ON LAISTA tullut meille KASVATTAJA Kristukseen, että me uskosta vanhurskaiksi tulisimme.
        27 Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut, olette Kristuksen päällenne pukeneet.
        28 Ei ole tässä juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miestä eikä naista; sillä kaikki te olette yhtä Kristuksessa Jeesuksessa.
        29 Mutta jos te olette Kristuksen omat, niin te siis olette Aabrahamin siementä, perillisiä lupauksen mukaan.

Kuten taas kerran, Jumalan pyhä sana on totuus, ja se ilmoittaa tässäkin, ettemme ole lain alaisia.

Mitähän uskontoa nämä väittelijät ouikein edustavat. Jos adventismia, niin adventtikirkko on laiminlyönyt pahan kerran opetusvelvollisuutensa.Näillähän ei näytä olevan tiedossa edes kristinuskon alkeet!

• evl.fi

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.

Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän vaatii ehdotonta rakkautta. Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin etsimme omaa etuamme. Ellei meillä ole luottamusta Jumalaan, hyvyyden lähteeseen, huolehdimme ennen muuta omasta hyvinvoinnistamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin turmeltuvat.

Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:8)
           Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
        (1. Joh. 5:2–3)
        MITÄ JUMALA SANOO KAIKISTA NÄISTÄ KÄSKYISTÄ? VASTAUS:

Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen, jos he vihaavat minua, mutta tuhansien sukupolvien ajan osoitan armoni niille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Jumala uhkaa rangaistuksella kaikkia, jotka rikkovat hänen käskyjään. Sen tähden meidän tulee pelätä hänen vihaansa, emmekä saa tehdä vastoin näitä käskyjä. Jokaiselle näitä käskyjä noudattavalle hän sen sijaan lupaa armoa ja kaikkea hyvää. Siksi meidän on rakastettava häntä ja turvauduttava häneen sekä mielellämme noudatettava hänen käskyjään.
        (Lutherin Vähä katekismus)

• edustavat
        mitähän lienevät kirjoitti:

Mitähän uskontoa nämä väittelijät ouikein edustavat. Jos adventismia, niin adventtikirkko on laiminlyönyt pahan kerran opetusvelvollisuutensa.Näillähän ei näytä olevan tiedossa edes kristinuskon alkeet!

Täällä näyttää olevan niitä, jotka uskovat Raamatun sanaa ilman mitään lisävaloja.

• santala/laki.html

http://www.kirjasilta.net/artikkelit/santala/laki.html

Mitä on laki?

Kristillinen kirkko jakaa sanomansa vanhastaan lakiin ja evankeliumiin. Ne liittyvät terveessä julistuksessa toisiinsa yhtä kiinteästi kuin papin lipereitten puolikkaat. Ne ovat "erottamattomat, mutta eivät sekoittamattomat". Jumalan pyhyys ja rakkaus aivan kuin koskettavat niissä toisiaan.

Mutta mitä on laki? Onko se yhä voimassa evankeliumin valtakaudella? Eikö Kristus ole lain loppu? Onko kymmentä käskyä vielä opetettava? Emmekö voi tehdä Jumalan tahdon ilman käskyjäkin? Vastauksemme näihin kysymyksiin ratkaisee julistuksemme luonteen. Myös yhteiskunnallisessa lainsäädännössämme testataan tuon tuostakin inhimillisen elämän perusarvot. Kykenemmekö tällöin kristittyinä pitämään kiinni tinkimättä Jumalan tahdosta ja osaammeko mielekkäästi ja maltillisesti perustella vakaumustamme Raamatusta?
        Laki
        Vanhassa testamentissa

Hepreassa laista käytetään useimmiten sanaa "toora", joka merkitsee "opetusta". Koska suurin osa juutalaisten "toorasta" on poimittu Mooseksen välittämistä elämänohjeista ja koska tämä opetus muodostui Israelin kansan omaksi laiksi, joka sääteli koko heidän elämäänsä, alettiin näitä opetuksia pitää yhä yleisemmin juutalaisten omana "lakina".

Sen yksityiskohtia, kuten esim. puhdistus- ja ruokasääntöjä, ei sovellettu pakanakansoihin. Tämä Mooseksen laki antoi jopa "karanteenisäännöt" pitalisten ja tarttuvien tautien kantajien erottamiseksi väliaikaisesti kansastaan. Juuri nuo hygieniasäännöt pelastivat keskiaikana juutalaiset paljon suuremmin "mustalta surmalta" kuin muut kansan osat.

Esterin kirjassa (3:8) sanotaan juutalaisista, että "heidän lakinsa ovat toisenlaiset kuin kaikkien muiden kansojen". Tässä käytetään kahdesti laista sanaa "dat", joka yleisemmin merkitsee "uskontoa". Hengelliset lakisäädökset ja opetukset muodostavatkin aina uskonnon luuston ja tukiainekset, joita ei saa ottaa pois. Eri asia on se, että tästä laista ei saa tulla itsetarkoitusta, joka kuolettaa arvojen tajun.

Profeetta Jesaja koki 700 vuotta ennen kristillistä ajanjaksoa, kuinka Jumalan opetuksiin lisättiin ihmiskäskyjä. "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle", hän toteaa kahdesti. Tämä asenne vaikutti, että ihmiset "kulkiessaan kaatuivat selälleen ja ruhjoutuivat" säädösten paljouteen, ja "heidän jumalanpelkonsa oli vain opittuja ihmiskäskyjä" (Jes. 28:10-13, 29:13). Myös 2. Kun. 17:19 todetaan, että Juuda ei pitänyt "Herran, Jumalansa käskyjä", vaan he vaelsivat "niiden säädösten mukaan, jotka Israel oli itse tehnyt". Jo Jeesuksen aikana nämä "itse tehdyt" ja varsinaiset käskyt alkoivat kiteytyä ns. "lain aitaukseksi", jonka sisäpuolella uskovan juutalaisen tuli elää. Niitä on virallisesti 613, joista 365 on "älä tee"- ja 248 ns. "tee"-käskyjä. Niiden lisäksi ovat apukäskyt, jotka estävät varsinaisten säädösten rikkomisen. Apostoli Paavali sanoo käskyistä, että "joka ne täyttää, on niistä elävä". Uskova juutalainen pyrkiikin täyttämään lain mielellään - olkoon, että suurin osa tuosta lain aitauksesta on ihmiskäskyjä ja että ne vievät hurskaan kaiken ajan. Ja on ehdottomasti tunnustettava, että nämä säädökset ovat säilyttäneet juutalaiset sulautumasta muihin kansoihin läpi aikojen.

Vanha testamentti korostaa usein Mooseksen välittämän tooran yhteydessä, että se on annettu "ikiajoiksi". Jopa Jeesuskin tähdensi, että "laista ei katoa pieninkään kirjain" ja "joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä... se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman". On ilmeistä, että Jumalan "opetus" hänen tahdostaan ei ole muuttunut, se on kylläkin terävöitynyt.

Profeetta Jesaja ei vastustanut Jumalan lakia, mutta hän koki, että ihmisten inhimilliset lisäkäskyt tukehduttivat elämän ja arvojen tajun. Jumalan opetusten tähtäyspiste on toinen: "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka" (Jes. 28:12). Jumalan säädökset suojelevat ihmiselämää. Usko on sisäisen levon lähde eikä pakkopaita.
        Käskyt

Käskyistä, jotka on helppo löytää 2. Moos. 20 ja 5. Moos. 5. luvuista, käytetään alkukielessä sanaa "davar" eli "asia". Myös sanonnat "ne 10 sanaa" tai "liiton sanat" toistuvat jopa suomalaisessa käännöksessä. Käskyjä ei ole annettu ihmisten kiusaksi, vaan ne ovat elämän oma laki. Näiden elämän "perusasioiden" ja "liiton sanojen" pohjalta vain nousee oikeaa hengellistä elämää. Hebrealaiskirje 2:2 ja Gal. 3:19 korostavat, että käskyt on annettu "enkelten kautta"; ihminen ei saa niitä purkaa. Ilmestyskirja 12:17 määrittelee uskoviksi ne, jotka "pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus".

Mikään inhimillinen lakikomitea ei kykenisi sisällyttämään kymmeneen lyhyeen pykälään elämää suojelevia perusasioita paremmin kuin Raamattumme. Mistä käskyt oikein puhuvat?

Ensimmäiset kolme käskyä sisältävä laintaulu puhuu jumalasuhteesta ja sen hoitamisesta: Jumalan tulee olla ensimmäinen, hengellisiä asioita ei saa turhentaa eikä niillä saa ratsastaa, ja meidän tulee varata lepoa ja hengellisen elämän hoitoa varten ainakin päivä viikosta.

Toinen laintaulu puhuu perhesuhteiden, hengen, avioliiton, omaisuuden ja maineen varjelemisesta ja koskemattomuudesta ja lisää vielä kaksi modernia käskyä kateutta vastaan: emme saa himoita lähimmäisemme asuntoa, emme vaimoa, emme hänen kotiapulaistaan tai mitään hänen omaansa.

Nykyään ei pureta vain Raamatun pieniä inhimillistä elämää koskevia ohjeita, vaan purkutyö koskee jo itse kymmeniä käskyjä. Toinen, viides ja kuudes käsky ovat olleet erityisesti esillä jumalanpilkka-, abortti- ja pornoväittelyissä. Kuitenkin esim. juutalaiset, jotka eivät ole vaatineet pakanoilta oman koko peruslakinsa täyttämistä, luettelevat seitsemässä "Nooan käskyssä" niin jumalanpilkan, huoruuden kuin taponkin. Nämä Nooan käskyt tulee pakanain täyttää, jotta he voisivat olla minkäänlaisessa yhteydessä Jumalan omaisuuskansaan. Käskyjen varsinaiset "selitykset" ovat hajallaan kautta koko Raamatun. Kun pian muotoillaan ns. pornolaki, olisi hyvä muistaa, että sana "huoruus" on kreikaksi juuri "porneia". On ymmärrettävä, että hyvä kirjailija voi kuvata myös inhimillistä rakkautta - mutta pornolehdissä on ehdottomasti kysymys huoruuden hengestä, jota levitetään kansan keskuuteen.

Missä ovat kymmenet käskyt? Vieläkö me osaamme ne ulkoa myös selityksineen? Onko meillä varaa julistaa ihmisille, jotka eivät tunne edes Jumalan tahdon alkeita, että kymmenet käskyt eivät ole enää voimassa? Miten käy lapsillemme, jos nykyinen velttous kristittyjen parissa jatkuu?
        Kristus on lain loppu

Muuan eniten väärinymmärrettyjä apostoli Paavalin sanoja on Room. 10:4:n maininta Kristuksesta "lain loppuna". Kreikassa käytetään tässä sanaa "telos" eli "loppu" tai "päämäärä". Käytännössä apostoli Paavali korosti tällä sanallaan ensinnäkin sitä, että koko "toora" eli Mooseksen "opetus" tähtäsi Kristukseen. Kun olemme Kristuksessa, kuten Paavali sanoo kirjeissään yli 150 kertaa, syntyy meissä halu täyttää hänen tahtonsa, joka on jo ilmaistu käskyissä.

Kristitty ei ole enää "lain alla" vaan häntä "hallitsee" armo (Room. 5:21). Laki on "kasvattajana Kristukseen" (Gal. 3:24). Hänen suhteensa Jumalaan ei ole enää toora- eli oppisuhde vaan henkilösuhde.

Heti irtauduttaessa Kristuksesta tulee "lain koira" ja puraisee meitä, kuten Luther sanoo. Ja niin palaamme Vapahtajamme tykö.

Eivät vain juutalaiset ole kietoutuneet tooraansa. Kyllä meillä kristityilläkin on helposti oppi-Kristus ja uskomme on vain oppisuhdetta. Siksi olemme usein niin armottomia toisiamme kohtaan. Ihminen voi olla aina oppinsa herra, mutta jos Kristus on Herramme, emme mestaroi niin hanakasti toisiamme.

Juutalaisetkin puhuvat perimätiedossaan siitä, että ihmisten toora on oleva turhuutta Messiaan tooran rinnalla. Messiaan toorassa ei ole tee- ja älä tee -käskyjä. Messiaan tullessa toora tullaan unohtamaan ja kun tooran aikakausi päättyy, alkaa Messiaan aikakausi. Käskyt kyllä yhä pätevät. Apostoli Paavalikin puhuu kaikista käskyistä kehotuksissaan uskoville. Mutta ihminen ei saa voimaa tee- ja älä tee -asenteista. Jeesuksessa ja hänen opetuksessaan näemme, miten käskyjä sovellettiin kaikessa syvyydessään arkielämän eri tilanteisiin. Pääasiat näkyvät hänessä pääasioina.

Jeesus kyllä esitti, Matteus 23:23, että laissa on tärkeintä "oikeus, laupeus ja uskollisuus". Ja apostoli Paavali sanoi nuorelle Timoteukselle, että "käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta". Mutta sekä Jeesuksen että Paavalin opetuksesta näemme, että kristityn tulee elää käskyjen mukaista elämää.

Jeesus on "lain loppu" ennen kaikkea siinä, että hän "täytti lain". Lain täyttäminen oli tarpeen juuri siksi, että Jumala vaatii ihmiseltä täydellisyyttä (Matt. 5:48). Syntisellä ihmisellä ei olisi mitään toivoa, ellei Jeesus olisi suostunut hänen syntivelkojensa pantiksi.

Jeesus lunasti lain alaiset, että pääsisimme lapsen asemaan. Emme ole enää lain orjia. Jos perustamme uskomme "lain tekoihin" ja omaan hyvyyteemme, emme kestä Jumalan edessä, sillä hän vaatii yhä täydellisyyttä. Luther sanookin eräässä yhteydessä, että "joka ei ole köyhä, kurja, sairas, syntinen ja tyhmä, ei voi tulla Herran Kristuksen seuraan". Lain vaatimukset riisuvat meidät, että meille kelpaisi Jumalan rakkaus.

Hengellisyys ei saa olla patentti tai peitemaali, jolla peitämme kääntymättömän ja murtumattoman mielemme. Armo merkitsee myös kutsua käskyjen mukaiseen elämään. Jeesus sanoo aikamme kristitylle: "Sinun syntisi on sinulle anteeksi annettu, mene äläkä vastedes syntiä tee."

Risto Santalan artikkeli Sana-lehden numerossa 48/1971.

• niin ei
        vai??? kukahan kirjoitti:

se ei lue Raamattuaan ollenkaan. Olet tyypillinen Jumalan vihollinen, kun sodit hänen PYHÄÄ lakiaan vastaan.

Näytä UT:n maininta kymmenestä käskystä !!!

Löysin ensimmäisen ja toisen käskyn :)

• kummaa
        evl.fi kirjoitti:

http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/11.html

Käskyt ilmaisevat, millä ehdoilla kaikkien on hyvä elää. Niihin sisältyvä rakkauden vaatimus tunnetaan kaikissa uskonnoissa ja kulttuureissa. Ihminen ymmärtää, että käskyissä on ilmaistuna elämän oma laki. Sekä käskyjen rikkomisen että niiden noudattamisen seuraukset ulottuvat paljon laajemmalle kuin vain ihmiseen itseensä. Ne heijastuvat myös perheeseen ja yhteiskuntaan sukupolvesta toiseen.

Koska Jumala tahtoo ihmisille hyvää, hän vaatii ehdotonta rakkautta. Käskyt eivät ole vain elämänohje. Ne osoittavat, ettei kukaan meistä kykene täyttämään Jumalan vaatimusta, vaikka sydämemme tunnustaakin sen oikeaksi. Jokin meissä vastustaa Jumalan rakastavaa tahtoa. Hyvää tehdessämmekin etsimme omaa etuamme. Ellei meillä ole luottamusta Jumalaan, hyvyyden lähteeseen, huolehdimme ennen muuta omasta hyvinvoinnistamme. Silloin myös suhteet toisiin ihmisiin turmeltuvat.

Käskyt osoittavat meille, että elämämme tärkein ja perustavin asia on usko Jumalaan.

Sinulle, ihminen, on ilmoitettu, mikä on hyvää. Vain tätä Herra sinulta odottaa: tee sitä mikä on oikein, osoita rakkautta ja hyvyyttä ja vaella valvoen, Jumalaasi kuunnellen. (Miika 6:8)
           Siitä me tiedämme rakastavamme Jumalan lapsia, että rakastamme Jumalaa ja noudatamme hänen käskyjään. Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.
        (1. Joh. 5:2–3)
        MITÄ JUMALA SANOO KAIKISTA NÄISTÄ KÄSKYISTÄ? VASTAUS:

Hän sanoo näin: Minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen, jos he vihaavat minua, mutta tuhansien sukupolvien ajan osoitan armoni niille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.

MITÄ SE MERKITSEE? VASTAUS:

Jumala uhkaa rangaistuksella kaikkia, jotka rikkovat hänen käskyjään. Sen tähden meidän tulee pelätä hänen vihaansa, emmekä saa tehdä vastoin näitä käskyjä. Jokaiselle näitä käskyjä noudattavalle hän sen sijaan lupaa armoa ja kaikkea hyvää. Siksi meidän on rakastettava häntä ja turvauduttava häneen sekä mielellämme noudatettava hänen käskyjään.
        (Lutherin Vähä katekismus)

Kenen Raamattu on katekismus ja kenen jumala Luther?

Me muut olemme yrittäneet keskustella Raamatusta, mutta tällä palstalla se on mahdotonta, miksi?

• Santala?
        santala/laki.html kirjoitti:

Mitä on laki?

Kristillinen kirkko jakaa sanomansa vanhastaan lakiin ja evankeliumiin. Ne liittyvät terveessä julistuksessa toisiinsa yhtä kiinteästi kuin papin lipereitten puolikkaat. Ne ovat "erottamattomat, mutta eivät sekoittamattomat". Jumalan pyhyys ja rakkaus aivan kuin koskettavat niissä toisiaan.

Mutta mitä on laki? Onko se yhä voimassa evankeliumin valtakaudella? Eikö Kristus ole lain loppu? Onko kymmentä käskyä vielä opetettava? Emmekö voi tehdä Jumalan tahdon ilman käskyjäkin? Vastauksemme näihin kysymyksiin ratkaisee julistuksemme luonteen. Myös yhteiskunnallisessa lainsäädännössämme testataan tuon tuostakin inhimillisen elämän perusarvot. Kykenemmekö tällöin kristittyinä pitämään kiinni tinkimättä Jumalan tahdosta ja osaammeko mielekkäästi ja maltillisesti perustella vakaumustamme Raamatusta?
        Laki
        Vanhassa testamentissa

Hepreassa laista käytetään useimmiten sanaa "toora", joka merkitsee "opetusta". Koska suurin osa juutalaisten "toorasta" on poimittu Mooseksen välittämistä elämänohjeista ja koska tämä opetus muodostui Israelin kansan omaksi laiksi, joka sääteli koko heidän elämäänsä, alettiin näitä opetuksia pitää yhä yleisemmin juutalaisten omana "lakina".

Sen yksityiskohtia, kuten esim. puhdistus- ja ruokasääntöjä, ei sovellettu pakanakansoihin. Tämä Mooseksen laki antoi jopa "karanteenisäännöt" pitalisten ja tarttuvien tautien kantajien erottamiseksi väliaikaisesti kansastaan. Juuri nuo hygieniasäännöt pelastivat keskiaikana juutalaiset paljon suuremmin "mustalta surmalta" kuin muut kansan osat.

Esterin kirjassa (3:8) sanotaan juutalaisista, että "heidän lakinsa ovat toisenlaiset kuin kaikkien muiden kansojen". Tässä käytetään kahdesti laista sanaa "dat", joka yleisemmin merkitsee "uskontoa". Hengelliset lakisäädökset ja opetukset muodostavatkin aina uskonnon luuston ja tukiainekset, joita ei saa ottaa pois. Eri asia on se, että tästä laista ei saa tulla itsetarkoitusta, joka kuolettaa arvojen tajun.

Profeetta Jesaja koki 700 vuotta ennen kristillistä ajanjaksoa, kuinka Jumalan opetuksiin lisättiin ihmiskäskyjä. "Käsky käskyn päälle, käsky käskyn päälle, läksy läksyn päälle, läksy läksyn päälle", hän toteaa kahdesti. Tämä asenne vaikutti, että ihmiset "kulkiessaan kaatuivat selälleen ja ruhjoutuivat" säädösten paljouteen, ja "heidän jumalanpelkonsa oli vain opittuja ihmiskäskyjä" (Jes. 28:10-13, 29:13). Myös 2. Kun. 17:19 todetaan, että Juuda ei pitänyt "Herran, Jumalansa käskyjä", vaan he vaelsivat "niiden säädösten mukaan, jotka Israel oli itse tehnyt". Jo Jeesuksen aikana nämä "itse tehdyt" ja varsinaiset käskyt alkoivat kiteytyä ns. "lain aitaukseksi", jonka sisäpuolella uskovan juutalaisen tuli elää. Niitä on virallisesti 613, joista 365 on "älä tee"- ja 248 ns. "tee"-käskyjä. Niiden lisäksi ovat apukäskyt, jotka estävät varsinaisten säädösten rikkomisen. Apostoli Paavali sanoo käskyistä, että "joka ne täyttää, on niistä elävä". Uskova juutalainen pyrkiikin täyttämään lain mielellään - olkoon, että suurin osa tuosta lain aitauksesta on ihmiskäskyjä ja että ne vievät hurskaan kaiken ajan. Ja on ehdottomasti tunnustettava, että nämä säädökset ovat säilyttäneet juutalaiset sulautumasta muihin kansoihin läpi aikojen.

Vanha testamentti korostaa usein Mooseksen välittämän tooran yhteydessä, että se on annettu "ikiajoiksi". Jopa Jeesuskin tähdensi, että "laista ei katoa pieninkään kirjain" ja "joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä... se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman". On ilmeistä, että Jumalan "opetus" hänen tahdostaan ei ole muuttunut, se on kylläkin terävöitynyt.

Profeetta Jesaja ei vastustanut Jumalan lakia, mutta hän koki, että ihmisten inhimilliset lisäkäskyt tukehduttivat elämän ja arvojen tajun. Jumalan opetusten tähtäyspiste on toinen: "Tässä on lepo; antakaa väsyneen levätä, tässä on levähdyspaikka" (Jes. 28:12). Jumalan säädökset suojelevat ihmiselämää. Usko on sisäisen levon lähde eikä pakkopaita.
        Käskyt

Käskyistä, jotka on helppo löytää 2. Moos. 20 ja 5. Moos. 5. luvuista, käytetään alkukielessä sanaa "davar" eli "asia". Myös sanonnat "ne 10 sanaa" tai "liiton sanat" toistuvat jopa suomalaisessa käännöksessä. Käskyjä ei ole annettu ihmisten kiusaksi, vaan ne ovat elämän oma laki. Näiden elämän "perusasioiden" ja "liiton sanojen" pohjalta vain nousee oikeaa hengellistä elämää. Hebrealaiskirje 2:2 ja Gal. 3:19 korostavat, että käskyt on annettu "enkelten kautta"; ihminen ei saa niitä purkaa. Ilmestyskirja 12:17 määrittelee uskoviksi ne, jotka "pitävät Jumalan käskyt ja joilla on Jeesuksen todistus".

Mikään inhimillinen lakikomitea ei kykenisi sisällyttämään kymmeneen lyhyeen pykälään elämää suojelevia perusasioita paremmin kuin Raamattumme. Mistä käskyt oikein puhuvat?

Ensimmäiset kolme käskyä sisältävä laintaulu puhuu jumalasuhteesta ja sen hoitamisesta: Jumalan tulee olla ensimmäinen, hengellisiä asioita ei saa turhentaa eikä niillä saa ratsastaa, ja meidän tulee varata lepoa ja hengellisen elämän hoitoa varten ainakin päivä viikosta.

Toinen laintaulu puhuu perhesuhteiden, hengen, avioliiton, omaisuuden ja maineen varjelemisesta ja koskemattomuudesta ja lisää vielä kaksi modernia käskyä kateutta vastaan: emme saa himoita lähimmäisemme asuntoa, emme vaimoa, emme hänen kotiapulaistaan tai mitään hänen omaansa.

Nykyään ei pureta vain Raamatun pieniä inhimillistä elämää koskevia ohjeita, vaan purkutyö koskee jo itse kymmeniä käskyjä. Toinen, viides ja kuudes käsky ovat olleet erityisesti esillä jumalanpilkka-, abortti- ja pornoväittelyissä. Kuitenkin esim. juutalaiset, jotka eivät ole vaatineet pakanoilta oman koko peruslakinsa täyttämistä, luettelevat seitsemässä "Nooan käskyssä" niin jumalanpilkan, huoruuden kuin taponkin. Nämä Nooan käskyt tulee pakanain täyttää, jotta he voisivat olla minkäänlaisessa yhteydessä Jumalan omaisuuskansaan. Käskyjen varsinaiset "selitykset" ovat hajallaan kautta koko Raamatun. Kun pian muotoillaan ns. pornolaki, olisi hyvä muistaa, että sana "huoruus" on kreikaksi juuri "porneia". On ymmärrettävä, että hyvä kirjailija voi kuvata myös inhimillistä rakkautta - mutta pornolehdissä on ehdottomasti kysymys huoruuden hengestä, jota levitetään kansan keskuuteen.

Missä ovat kymmenet käskyt? Vieläkö me osaamme ne ulkoa myös selityksineen? Onko meillä varaa julistaa ihmisille, jotka eivät tunne edes Jumalan tahdon alkeita, että kymmenet käskyt eivät ole enää voimassa? Miten käy lapsillemme, jos nykyinen velttous kristittyjen parissa jatkuu?
        Kristus on lain loppu

Muuan eniten väärinymmärrettyjä apostoli Paavalin sanoja on Room. 10:4:n maininta Kristuksesta "lain loppuna". Kreikassa käytetään tässä sanaa "telos" eli "loppu" tai "päämäärä". Käytännössä apostoli Paavali korosti tällä sanallaan ensinnäkin sitä, että koko "toora" eli Mooseksen "opetus" tähtäsi Kristukseen. Kun olemme Kristuksessa, kuten Paavali sanoo kirjeissään yli 150 kertaa, syntyy meissä halu täyttää hänen tahtonsa, joka on jo ilmaistu käskyissä.

Kristitty ei ole enää "lain alla" vaan häntä "hallitsee" armo (Room. 5:21). Laki on "kasvattajana Kristukseen" (Gal. 3:24). Hänen suhteensa Jumalaan ei ole enää toora- eli oppisuhde vaan henkilösuhde.

Heti irtauduttaessa Kristuksesta tulee "lain koira" ja puraisee meitä, kuten Luther sanoo. Ja niin palaamme Vapahtajamme tykö.

Eivät vain juutalaiset ole kietoutuneet tooraansa. Kyllä meillä kristityilläkin on helposti oppi-Kristus ja uskomme on vain oppisuhdetta. Siksi olemme usein niin armottomia toisiamme kohtaan. Ihminen voi olla aina oppinsa herra, mutta jos Kristus on Herramme, emme mestaroi niin hanakasti toisiamme.

Juutalaisetkin puhuvat perimätiedossaan siitä, että ihmisten toora on oleva turhuutta Messiaan tooran rinnalla. Messiaan toorassa ei ole tee- ja älä tee -käskyjä. Messiaan tullessa toora tullaan unohtamaan ja kun tooran aikakausi päättyy, alkaa Messiaan aikakausi. Käskyt kyllä yhä pätevät. Apostoli Paavalikin puhuu kaikista käskyistä kehotuksissaan uskoville. Mutta ihminen ei saa voimaa tee- ja älä tee -asenteista. Jeesuksessa ja hänen opetuksessaan näemme, miten käskyjä sovellettiin kaikessa syvyydessään arkielämän eri tilanteisiin. Pääasiat näkyvät hänessä pääasioina.

Jeesus kyllä esitti, Matteus 23:23, että laissa on tärkeintä "oikeus, laupeus ja uskollisuus". Ja apostoli Paavali sanoi nuorelle Timoteukselle, että "käskyn päämäärä on rakkaus, joka tulee puhtaasta sydämestä, hyvästä omastatunnosta ja vilpittömästä uskosta". Mutta sekä Jeesuksen että Paavalin opetuksesta näemme, että kristityn tulee elää käskyjen mukaista elämää.

Jeesus on "lain loppu" ennen kaikkea siinä, että hän "täytti lain". Lain täyttäminen oli tarpeen juuri siksi, että Jumala vaatii ihmiseltä täydellisyyttä (Matt. 5:48). Syntisellä ihmisellä ei olisi mitään toivoa, ellei Jeesus olisi suostunut hänen syntivelkojensa pantiksi.

Jeesus lunasti lain alaiset, että pääsisimme lapsen asemaan. Emme ole enää lain orjia. Jos perustamme uskomme "lain tekoihin" ja omaan hyvyyteemme, emme kestä Jumalan edessä, sillä hän vaatii yhä täydellisyyttä. Luther sanookin eräässä yhteydessä, että "joka ei ole köyhä, kurja, sairas, syntinen ja tyhmä, ei voi tulla Herran Kristuksen seuraan". Lain vaatimukset riisuvat meidät, että meille kelpaisi Jumalan rakkaus.

Hengellisyys ei saa olla patentti tai peitemaali, jolla peitämme kääntymättömän ja murtumattoman mielemme. Armo merkitsee myös kutsua käskyjen mukaiseen elämään. Jeesus sanoo aikamme kristitylle: "Sinun syntisi on sinulle anteeksi annettu, mene äläkä vastedes syntiä tee."

Onko jonkun lakijumalan nimi Santala.

• alex-kasi
        santala/laki.html kirjoitti:

Mitä on laki?

Laki
        Vanhassa testamentissa

Käskyt

Kristus on lain loppu

asian hyvin. Kannatta lukea pariinkin kertaan..

• onhan otettava
        alex-kasi kirjoitti:

asian hyvin. Kannatta lukea pariinkin kertaan..

Ja sitten on vielä swekin, kuka pitää Jumalan kskyt ja kuka pitää adventismin tulkinnan käskyt. Sillä vaikka Raamatun sanoissa olisimme yhtämieltäkin, ei sekään vielä olisi vakuus siitä, että noudattaminen adventismin mukaan olisi oikeaa käskyjen pitoa. Kristinusko on paljon muutakin kuin pitää käskyt. Kokonaisuutena en löydä adventtikirkosta lainkaan kristinuskon viisautta hengellisten totuuksien ymmärtämisessä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

• mathetes

>>Apostolien opetukset ovat kristinuskon perusta. Mitään muuta perustaa ei ole. Uusi liitto ei tullut Israelin ja Jumalan välisen liiton tilalle. Ne ovat erilaiset. Israelin liitto koski maallista kansakuntaa, ja UUSI LIITTO koskee hengellistä (taivaallista) kansakuntaa.

• Armosta elävä
        hirvas kirjoitti:

Gal.3

Harvinaisen selkeää opetusta ja kokemuksellisesti totta. Elän paikkakunnalla,jossa on lähellä kaksikin adventtiseurakuntaa. Osan on Herra varjellut sapatinkiivailijoiden opetukselta,ettei esim saa syödä kalaa, madekeittoa,kalapuikkoja,lihaa(Jeesus söi kalaa ja lihaa),joudut helvettiin viettäessäsi lepopäivänä sunnuntaita ja näin otat pedon merkin 666 jne...tuloksena on sekalainen seurakunta,joista osa on kirjanoppineita fariseuksia,osa aidosti uskossa olevia,osa syö lihaa ja kalaa,osa ei tiedä adventistien pedon merkin ottamisen merkityksestä mitään,osa ei tiedä mitä tekisi tais söisi...Suurimmaksi osaksi,kun olen adventistien kanssa ollut tekemisissä,hoetaan uskosta osattomillekin,että pidä sapatti,pidä sapatti,älä vaan pedon merkkiä päähäsi ota.Seurakunta on kuppikuntiin ja eriseuroihin jakaantunut niin opillisissa kysymyksissä kuin muutenkin,että voidaan sanoa, ettei ihme jos monella menee tässä myllyssä pää sekaisin.Evankeliumia ei julisteta, kun useimmat eivät siitä mitään ymmärrä muutoin kuin järjellä.Julistetaan sapatin pitämistä ja jaetaan sitä traktaatteina joka kotiin.Sydämeni murtuu ja itkee nähdessään kaiken tuon.Tiedän täällä asian harvinaisen hyvin.Äitini on adventismistä(opista)pellolla kuin lumiukko,mutta elävässä uskossa Kristukseen ja Hengen hedelmät näkyvät.Samoin kuin veljeni ja hänen perhekuntansa.Isäni sanoo adventismin olevan lähimpänä Raamatun totuutta,mutta Hengen hedelmää ei näy. Päin vastoin kirosanoja mättää solkenaan ja pitää sapatin,jos pitää.Monet tutut soittavat minulle ja kertovat kirkosta mitä karmeimpia asioita tapahtuvan.Minkä todistuksen minä tästä saan?Olen murheellinen!Kun lukee esim.Roomalaiskirjettä tai vaikkapa Galatalaiskirjettä järki jo sanoo, että laista on tullut kasvattaja meille Kristukseen.Ymmärtäköön se jolle Pyhä Henki antaa silmävoidetta, ettemme lain pitämisellämme tule Jumalalle kelvolliseksi. Rm4:5 'mutta joka ei töitä tee vaan uskoo Häneen,joka vanhurskauttaa jumalattoman,sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi.' Tämäkin on ymmärrettävä Pyhässä Hengessä.Tässä on Kristus-kallio,josta todistavat kaikki profeetat.Tässä on laki ja evankeliumi,pyhitys ja vanhurskautemme!Kaiken on Jeesus Golgatalla tehnyt puolestamme valmiiksi.Ei meitä ole kutsuttu syntiä tekemään vaan vapautettuina pahoista teoista Rakastamaan Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistämme niin kuin itseämme Pyhän Hengen voimassa,sillä itsessämme emme voi mitään tehdä!Amen ja siunausta!

• pelastu!
        ettet tunne kirjoitti:

Kristinuskoon kuuluu Kristuksen tunteminen ja Hänen opetustensa ottaminen elämänsä oppaaksi. Miksi kiistät Kristuksen? Koska kristinuskoa ei ole ilman Kristusta, et voi oikaista pelastukseen Hänen ohitseen. Jos Et ole uskossa Kristukseen, ei sinua pelasta adventistien lainnoudattaminenkaan.

uskosi Kristukseen ei sinua pelasta, koska poljet jumalattomasti Jumalan pyhän lain maahan.

• babylonissanne
        onhan otettava kirjoitti:

Ja sitten on vielä swekin, kuka pitää Jumalan kskyt ja kuka pitää adventismin tulkinnan käskyt. Sillä vaikka Raamatun sanoissa olisimme yhtämieltäkin, ei sekään vielä olisi vakuus siitä, että noudattaminen adventismin mukaan olisi oikeaa käskyjen pitoa. Kristinusko on paljon muutakin kuin pitää käskyt. Kokonaisuutena en löydä adventtikirkosta lainkaan kristinuskon viisautta hengellisten totuuksien ymmärtämisessä. Tyhjästä on paha nyhjästä.

ei ole senkään vertaa. Jos meillä ei ole Henkeä, niin teissä on VÄÄRÄ henki.

• tuomitsemaan
        babylonissanne kirjoitti:

Joh. 8:15

Te tuomitsette lihan mukaan; minä en tuomitse ketään.

Joh. 12:47

Ja jos joku kuulee minun sanani eikä niitä noudata, niin häntä en minä tuomitse; sillä en minä ole tullut maailmaa tuomitsemaan, vaan pelastamaan maailman.

Room. 14:22

Pidä sinä itselläsi Jumalan edessä se usko, mikä sinulla on. Onnellinen on se, joka ei tuomitse itseään siitä, minkä hän oikeaksi havaitsee;

1. Kor. 4:3

Mutta siitä minä hyvin vähän välitän, että te minua tuomitsette tai joku inhimillinen oikeus; en minä itsekään tuomitse itseäni,

• mitä poljen?
        pelastu! kirjoitti:

uskosi Kristukseen ei sinua pelasta, koska poljet jumalattomasti Jumalan pyhän lain maahan.

Mikä on Jumalan pyhä laki ja kenelle sellainen on asetettu?

• olisi noin rakkaudeton!
        babylonissanne kirjoitti:

Sapattikuori - lauantai sapatin raamina - on läpipääsemättömän kova.
        Jospa avaisit sapattikuoressasi olevan oven Jeesukselle, vai onko siinä minkäänlaista ovea.

• mutta vain omalla kohdallasi
        pelastu! kirjoitti:

Eivät terveeksi itseään luulevat tarvitse
        parantajaa.
        Eivät laista vanhurskaat tarvitse Lunastajaa.

Ei itseensä luottava tarvitse muuta turvaa.
        Ei Kristus ole tullut edes kutsumaan saati sitten valitsemaan vanhurskaita - vaan SYNTISIÄ.

• ja on laupeuden laki
        vai??? kukahan kirjoitti:

Jaak 2:12 Vapauden lain mukaan teidät tuomitaan; pitäkää se mielessänne, mitä puhutte tai teettekin. [Jaak. 1:25]
        13 Joka ei toista armahda, saa itse armottoman tuomion, mutta joka armahtaa, saa tuomiosta riemuvoiton. [Matt. 5:7 ]

Herran veli

• väittää pitävänsä

käskyt ja tulla tuomituksi niiden mukaan niin huonosti käy.

Ainakin Pohjoismaissa huonojen johtajiensa avulla Adventtikirkoille on käynyt kuin aikanaan EFESON SRK:lle..."he ovat tulleet pakanoitakin pahemmiksi!"

Armoa ja anteeksiantoa ei saa ilman katumusta ...joten Tuonelassa on iso joukko adventisteja..ja varsinkin kirkon työntekijöitä...

"He huusivat, tulkoon veresi (tuomiosi) meidän ja meidän lastemme ja lasten lastemme päälle!"

Näin siis huutavat nykyäänkin monet juutalaiset ja adventistit (mutta ei kaikki) samankaltaista toisia tuomitsevaa porukkaa, mutta eivät näe malkaa omassa silmäsään?

• Totta kai adventistit tuomitaan tekojensa mukaan. Jos he eivät ole sataprosenttisesti pystyneet pitämään sapattia, niin taatusti "häkki heilahtaa".

• että joudumme

tuomi-istuimen eteen. Tosin olen jättänyt kaiken Mestarille, joka on ne sovittanut, jopa ne vajavaisuudet sapatinkin suhteen ja myös ne synnit, joita en itse huomaa.

Kun elän tässä sovittajassa joka on Jeesus Kristus, enkä päästä irti Hänestä. Niin eihän se voi olla mahdoista, että sovittaja lähtee uudelleen minun kanssa rankaistukseen! Asiahan on niin, että muiden olisi oltava sitten ilman Jeesusta.

Miten on oman lihasi laita? Kolahtaako häkki?

• Jeesus opettaa

"Älkää ihmetelkö tätä, sillä hetki tulee, jolloin kaikki, jotka haudoissa ovat, kuulevat hänen äänensä ja tulevat esiin, ne, jotka ovat hyvää tehneet, elämän ylösnousemukseen, mutta ne, jotka ovat pahaa tehneet, tuomion ylösnousemukseen" (Joh. 5:28-29).

"Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan" (Ilm. 22:12).

Hyvä tekomme on se, että uskomme Herraan Jeesukseen Kristukseen (Joh. 3:16). Paha tekomme on se, että emme osoita rakkautta lähimmäisillemme (Matt. 25:31-46).

• Ovathan uskollisia hänelle

Ehkä he ovat saaneet sisäisen varmuuden,
      että Ellen kelpaa välimieheksi.
      Onhan Ellenin ja Jumalan välillä
      ainakin kuulopuheiden mukaan ellensapattiliitto?

Jeesus ei tunne muuta kuin Verensä Liiton.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe