Otan osaa suruunne

Tuija lapsineen Riihimäeltä

Otan osaa omaisten ja läheisten suruun Jokelassa.

224

51122

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Surusilmä

Synkkänä ja harmaana syyspäivänä loppui monta nuorta elämää.
      Niin väärin, niin epäoikeuden mukaista.
      Kysymme tyrmistyneenä: Miksi?
      Syvimmät osanottoni kaikille uhrien omaisille.

• Lady-Dee

On kuitenkin hyvä huomata, että valtiovaltakin on huomioinut asian. Toivottavasti asialle tehdään jotain!

• teemunideapaja
        Lady-Dee kirjoitti:

On kuitenkin hyvä huomata, että valtiovaltakin on huomioinut asian. Toivottavasti asialle tehdään jotain!

Lienee oikein olettaa, että nuori hyökkääjä kärsi epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Ihmiset kilpailevat symbolisesta pääomasta kuten sosiaalisesta hyväksynnästä ja statuksesta ja sulkevat yhteisön ulkopuolelle ihmiset, jotka eivät noudata heidän normejaan. Minä en pidä ammuskelua vähempiarvoisena rikoksena kuin sellaista henkistä väkivaltaa, mutta pojan reaktio ei tee tyhjäksi sitä mitä hänen uhrinsa tekivät väärin häntä kohtaan. Riidassa on aina kaksi osapuolta ja ammuskelija todennäköisesti oli uhri, joka vain reagoi tavanomaista vahvemmalla tavalla. Toivon että edes hän selviää hengissä nähdäkseen mitä Suomi ajattelee hänen teostaan.

• :((
        teemunideapaja kirjoitti:

Lienee oikein olettaa, että nuori hyökkääjä kärsi epäoikeudenmukaisesta kohtelusta. Ihmiset kilpailevat symbolisesta pääomasta kuten sosiaalisesta hyväksynnästä ja statuksesta ja sulkevat yhteisön ulkopuolelle ihmiset, jotka eivät noudata heidän normejaan. Minä en pidä ammuskelua vähempiarvoisena rikoksena kuin sellaista henkistä väkivaltaa, mutta pojan reaktio ei tee tyhjäksi sitä mitä hänen uhrinsa tekivät väärin häntä kohtaan. Riidassa on aina kaksi osapuolta ja ammuskelija todennäköisesti oli uhri, joka vain reagoi tavanomaista vahvemmalla tavalla. Toivon että edes hän selviää hengissä nähdäkseen mitä Suomi ajattelee hänen teostaan.

niin,eipä selvinnyt hengissä ampujakaan. tehtyä ei saa tekemättömäksi mutta ei tätä olisi tarvinnut tapahtuakaan. täytyy olla aika pimee ku tällaseen ryhtyy,kaikki nyt ei ollu ihan kohallaan nuoren ampujan kohdallla. Teko oli väärin joka tapauksessa, vaikka se ei tee tyhjäksi sitäkään että tekijä tosiaan oli koulukiusattu, mutta ei sekään oikeuta ketään tappamaan vaikka kärsikin koulukiusauksesta, olisi voinut olla muukin tapa ratkaista asia.. :

• surusilma
        :(( kirjoitti:

niin,eipä selvinnyt hengissä ampujakaan. tehtyä ei saa tekemättömäksi mutta ei tätä olisi tarvinnut tapahtuakaan. täytyy olla aika pimee ku tällaseen ryhtyy,kaikki nyt ei ollu ihan kohallaan nuoren ampujan kohdallla. Teko oli väärin joka tapauksessa, vaikka se ei tee tyhjäksi sitäkään että tekijä tosiaan oli koulukiusattu, mutta ei sekään oikeuta ketään tappamaan vaikka kärsikin koulukiusauksesta, olisi voinut olla muukin tapa ratkaista asia.. :

osanottoni.. :'(

• :((

osanottoni.. :'(

• sexxxxxy

Suuri osaanotto kaikkien uhrien vanhemmille, läheisille ja ystäville ja tutuille. Osaan otto myös Jokelan koululaisille. En ole itse vieläkään saanut selville oliko uhreissani ystäviäni.

• koulukiusattu

Kun ei siihen koulukiusaukseen olla puututtu tähän asti millään tavalla. Sitä on katsottu vähän niinkuin läpi sormien. Itse koulukiusattuna olen näitä asioita todistanut. Jatkuvasti olen lehdistä lukenut näitä tapauksia joissa joku lapsi tai nuori on joutunut koulukiusauksen kohteeksi. Ehkä tämä avaa hieman yhteiskunnan silmiä tämän suhteen, ettei vastaavaa pääsisi tapahtumaan..

• teemunideapaja
        koulukiusattu kirjoitti:

Kun ei siihen koulukiusaukseen olla puututtu tähän asti millään tavalla. Sitä on katsottu vähän niinkuin läpi sormien. Itse koulukiusattuna olen näitä asioita todistanut. Jatkuvasti olen lehdistä lukenut näitä tapauksia joissa joku lapsi tai nuori on joutunut koulukiusauksen kohteeksi. Ehkä tämä avaa hieman yhteiskunnan silmiä tämän suhteen, ettei vastaavaa pääsisi tapahtumaan..

Yhteisö kuvittelee olevansa Jumala isolla kirjoitettuna, joka ei voi erehtyä, ja kaikki Muut edustavat Pahaa. Ihmiset eivät avaa silmiään elleivät he ensin tunnusta ajattelevansa tällä tavalla.

• Järki käteen Suomen valtio

• R.J.

En oikein usko, että 25v yksinhuoltaja, rehtori tai koulun terveydenhoitaja olivat niitä pahimpia kiusaajia. Kyseessä oli mielenvikainen paska, joka halusi tappaa viattomia.

Ihmettelen miten vanhemmat (molemmat linkin kuvassa)eivät tienneet mitään poikasen aikeista mitään. Vastuuta kotiin, kiitos.

http://www.kolumbus.fi/pikkulauri/coupe.htm

• Merja

Suruvalittelut niin uhrien kuin tekijänkin omaisille ja ystäville.

• .......
        R.J. kirjoitti:

En oikein usko, että 25v yksinhuoltaja, rehtori tai koulun terveydenhoitaja olivat niitä pahimpia kiusaajia. Kyseessä oli mielenvikainen paska, joka halusi tappaa viattomia.

Ihmettelen miten vanhemmat (molemmat linkin kuvassa)eivät tienneet mitään poikasen aikeista mitään. Vastuuta kotiin, kiitos.

http://www.kolumbus.fi/pikkulauri/coupe.htm

turhaa ruveta vanhempia mitenkään syyttämään. Tuskin heillä helppoa on tällä hetkellä kun oma poika on ensin tappanut monta ihmistä ja sitten itsensä.

• liechtenstein

en voi ymmärtää miltä se tuntuu omaisista ei ole mitään sanottavaa joka helpottaisi sitä tuskaa niin monta nuorta elämää meni hukkaan jonkun apian takia(otan osaa)

• Nyyhkyttäjä!
        sexxxxxy kirjoitti:

Suuri osaanotto kaikkien uhrien vanhemmille, läheisille ja ystäville ja tutuille. Osaan otto myös Jokelan koululaisille. En ole itse vieläkään saanut selville oliko uhreissani ystäviäni.

Kirjoitin jo runonki! Mun runo Jokelan koulun uhreille:

Kun luin mun kamulta saatuu viestiä,
        niin silloin minulta vierähti monta kyyneltä poskea pitkin.
        Kun montakin oli kuollut niin se vain pahensi mieltä.
        Minä omassa huoneessa itkin.
        Vaik et siel taivaast tunnekkaan mua,
        niin silti mä ikävöin sua.

Loppu!

• mukana pelissä

"mutta pojan reaktio ei tee tyhjäksi sitä mitä hänen uhrinsa tekivät väärin häntä kohtaan."

Tiedätkö jotain mitä me muut emme?

Oletko varma että nimenomaan uhrit olivat niitä koulukiusaajia?

Etteivät vain olleet viattomia sivullisia?

Leimaatko heidät tietämättä 100% totuutta?

Ne kiusaajathan voivat olla kotona kuuntelemassa musiikkia.

Ja jos ovat, heilläkin on aika valtava painolasti.

• järkyttynyt ja surullinen
        Lady-Dee kirjoitti:

Samalla niin surullista ja järkyttävää! Pistää kyllä miettimään..miten tämä on mahdollista, koska olen ollu aina sitä mieltä, että Suomi on turvallinen maa..nyt sekin on kuitenkin tiedossa. Kun ajattelin tänään oikeasti koulussa ku meillä oli hiljainen hetki niin ei ollu kyllä kaukana että olisin alkanu itkemään..voin sanoa aivan oikeasti, että olen vilpittömästi pahoillani ja otan osaa yhteiseen suruun. Eniten olen pahoillani niiden puolesta, jotka menettivät eilen läheisiään :'(

• teemunideapaja
        mukana pelissä kirjoitti:

"mutta pojan reaktio ei tee tyhjäksi sitä mitä hänen uhrinsa tekivät väärin häntä kohtaan."

Tiedätkö jotain mitä me muut emme?

Oletko varma että nimenomaan uhrit olivat niitä koulukiusaajia?

Etteivät vain olleet viattomia sivullisia?

Leimaatko heidät tietämättä 100% totuutta?

Ne kiusaajathan voivat olla kotona kuuntelemassa musiikkia.

Ja jos ovat, heilläkin on aika valtava painolasti.

myönnän, mutta jos tilanne oli tämä, sitä koskeva luonnehdintani pitää paikkaansa.

Oikaisen yhden väittämäsi. Kiusaajilla ei ole huono omatunto. He tietävät mitä tekevät ja mitä siitä seuraa ja hyväksyvät sen, koska ovat itse joutuneet maksamaan niin paljon selviämisestään. Kaikki tietävät tässä yhteiskunnassa selviämisen hinnan, lukuunottamatta tietynlaisia vieraantuneita ihmisiä ja ihmiset eroavat vain siinä, kuinka paljon he ovat valmiita satuttamaan muita. Jos tarkkailet ympärillesi siten, että kuka kunnioittaa tai ei kunnioita sinua, huomaat että kaikki ihmiset ovat aika pirullisia.

• teemu_45

jeesus siunatkoon kaikkia omaisensa manettä neitä olkoon jeesus turvanne ja autajanne

• Minä vain

Sain tänään kauniin tekstiviestin jossa pyydettiin sytyttämään kynttilän keittiön ikkunalle klo 18.00. Tein sen siksi koska se oli mielestäni ainakin jotain mitä pystyin tekemään. Viestin lopussa luki näin: Olethan sinäkin mukana muistamassa nuoria koululaisia ja opettajaa, jotka vielä keskiviikkoaamuna uskoivat elämään ja tulevaisuuten. Voimia omaisille.

T: Tampereen tyttö

• ´tartsinaattori
        Lady-Dee kirjoitti:

Sama hallitus joka edelisessä budjetissa poisti 4 milj.euroo lasten ja nuorten psykiatrisesta hoidosta, pitävät nyt hiljaisen hetken.. kutsuisin sitä tekopyhyydeksi..

• teemunideapaja kirjoitti:

Miksi tällaista tapahtuu? Luulin,että suomi on turvallinen maa asua. Ei ole. Vanhemmat eivät huomaa jos nuorella on paha olo. Jos nuori torjuu vanhempien avun,niin millä autamme nuoria.
        Tämä malli tulee yhdysvalloista,että tapetaan muut ja sitten vielä itsensä. Internetkin ja televisio ovat mallina nuorelle.

• ----

Vaikka ampujaa olisi kiusattu/syrjitty tms, en oikein usko, että uhrit olisivat siihen syyllistyneet. Kuinka usein nuoremmat kiusaavat vanhempia? Entä opettajat tai terveydenhoitajat oppilaita? Tuskinpa 25-vuotias aikuisopiskelija edes tunsi Auvista.

Uhreja ei tule missään nimessä syyttää tapahtuneesta. Se on mielestäni erittäin epäoikeudenmukaista.

• kaikennähnyt

myönnän, mutta jos tilanne oli tämä, sitä koskeva luonnehdintani pitää paikkaansa.

Oikaisen yhden väittämäsi. Kiusaajilla ei ole huono omatunto. He tietävät mitä tekevät ja mitä siitä seuraa ja hyväksyvät sen, koska ovat itse joutuneet maksamaan niin paljon selviämisestään. Kaikki tietävät tässä yhteiskunnassa selviämisen hinnan, lukuunottamatta tietynlaisia vieraantuneita ihmisiä ja ihmiset eroavat vain siinä, kuinka paljon he ovat valmiita satuttamaan muita. Jos tarkkailet ympärillesi siten, että kuka kunnioittaa tai ei kunnioita sinua, huomaat että kaikki ihmiset ovat aika pirullisia.

nyt tuli ideapajasta semmosta,että voisinpa olla lähes samaa mieltä.

• eräs ystävä
        Minä vain kirjoitti:

Sain tänään kauniin tekstiviestin jossa pyydettiin sytyttämään kynttilän keittiön ikkunalle klo 18.00. Tein sen siksi koska se oli mielestäni ainakin jotain mitä pystyin tekemään. Viestin lopussa luki näin: Olethan sinäkin mukana muistamassa nuoria koululaisia ja opettajaa, jotka vielä keskiviikkoaamuna uskoivat elämään ja tulevaisuuten. Voimia omaisille.

Sä päivänpaiste, lapsonen,
        et tiennyt, arvannut.
        Ei nähneet sadetta kyynelten
        sun silmäsi suljetut.

Voimia ja rohkeutta elämäänne.

• tikru73
        ´tartsinaattori kirjoitti:

Sama hallitus joka edelisessä budjetissa poisti 4 milj.euroo lasten ja nuorten psykiatrisesta hoidosta, pitävät nyt hiljaisen hetken.. kutsuisin sitä tekopyhyydeksi..

Olen samaa mieltä. Nyt ei ole sen keskustelun aika kenessä meissä on vika tai miksi? Miksi kysymykseen emme koskaan saa vastausta. Olisi varmaan syytä miettiä mistä lisää resursseja koulukuraattoreihin, kouluterveydenhoitajiin ja nuorten mielenterveystyöhön yleensäkin. Sekä myös luokkien kokoon. Opettajan on pienemmässä luokassa helpompi havaita oirehtivat oppilaat. Todennäköisesti Auvinen on ollut oppilas helpoimmasta päästä. Ei häiriköinyt tunneilla ja koulukin meni hyvin -mallioppilas. Jos hän olisi tuonut vihansa ulos häiriökäyttäytymisenä, tähän olisi puututtu.
        Jaksamista kaikille, etenkin uhrien perheille ja läheisille myös Pekka-Ericin vanhemmille ja veljelle. Heidän taakkansa on raskas kantaa ilman
        syytöksiäkin.

• vaan ainutlaatuinen
        Minä vain kirjoitti:

Sain tyttäreltäni samaisen viestin,Hän on 25 vuotias kahden saman ikäisten lasten äiti,Kuten Hannakin oli.Tämän ikäiset pienet ymmärtävät ja ikävöivät äitiä, eivätkä sittenkään ymmärrä eivät käsitä, äiti tulee, kysyy koska äiti tulee.Ja Hannan vanhemmille/ ja lasten isovanhemmille, en tiedä mitä sanoa olen sanaton ei löydy lohdutusta jos tämä olisi osallani,voi taivas, auta tätä maailmaa.Uskon että pienillä on hyvä side isovanhempiinsa, ja tätä kautta lapset helpottavat elävällä elämällä jokaiseen tulevaan päivään tässä en tiedä mitä sanoa mutta toivon vahvuutta kaikille läheisille, ne on sanoja mutta kaikella lämmöllä,ja sydämellä mennään päivä ja hetki kerrallaan.

• a-nelly

kaikille joita tämä kauhea tapahtuma koskettaa. Olen hyvin, hyvin pahoillani kaikkien puolesta.
      Voimia lapsensa menettäneille perheille!

• Vompotti

otan osaa.

• Järkyttynyt mies

..myös minun puolesta kaikille uhrien omaisille.

Jaksamista ja voimia myös kaikille oppilaille, opettajille ja niille jotka säilyivät hengissä ammuskelusta.

Haluan myös antaa tukeni ampujan vanhemmille, sisaruksille, sukulaisille ja ystäville.

Elämä jatkuu, aika parantaa haavat:)

• suureen

suruunne siellä Jokelassa.VOIMIA.
      T: LEILA

• adam

Otan Osaa suureen

• -sanaton-

Ei ole minulla sanoja, joten lainaan Pia Perkiön runon sanoja:

Anna minulle toivon ja lohdutuksen sanat
      niin teen niistä laulun,
      jota hiljaiset linnut varjoissa
      lakkaamatta laulavat.

Anna minun laulaa valosta
      vaikka johdattaisit minut yöstä yöhön,
      myrskystä myrskyyn,
      vaikka kieltäisit minulta kaiken sen
      mistä laulan.

Anna minun laulaa toivosta,
      vaikka veisit minut tyhjyyteen
      missä kaikki yhteydet katkeavat.
      Vaikka katkeruus tunkeutusi sieluuni
      sakeana sumuna
      ja syvyyteni olisi pelkkää pimeyttä,
      anna minun laulaa toivosta
      ja rohkeudesta.

• Tuskaa!!!

Mutta meitä myötäeläjiä on varmasti paljon!

• ...mieltä

Sanoilla on merkitystä, jos ne sanotaan ääneen.

• apusi

Ajatuksin, rukouksin ja kyynelin tuskassanne myötäeläen! Muuta en voi, enempään en pysty vaikka kuinka tahtoisin. Voimia jaksaa hetken kerrallaan..

• lapintyttö74+perhe

Jokelan koulun uhria muistaen:
      Otan Osaa suureen suruunne
      toivon voimia teille kaikille Jumala siunatkoon teitä näinä raskaina päivinä

• Surussa

Otan osaa tähän kauheaan tragediaa.

• Surija

Otan osaa kaikkien satojen tänä vuonna liikenteessä kuolleiden ja vammautuneiden ihmisten omaisten suruun.

• ihmettelen vain

..liikenteessä kuolleita muistetaan suruliputuksella ym. ylitsevuotavalla jeesustelulla ja median mässäilyllä? Siis liikenteen uhrejahan on SATOJA, koulussa kuoli vain muutama. Ovatko he muka tärkeämpiä ihmisiä? Millä perusteella?

• terrieri
        ihmettelen vain kirjoitti:

..liikenteessä kuolleita muistetaan suruliputuksella ym. ylitsevuotavalla jeesustelulla ja median mässäilyllä? Siis liikenteen uhrejahan on SATOJA, koulussa kuoli vain muutama. Ovatko he muka tärkeämpiä ihmisiä? Millä perusteella?

Tuo on ihan totta, mutta miten kehtaat tällaisella hetkellä arvostella koulutragedian surijoita? Koulussa kuoli KAHDEKSAN ihmistä ampujan toimesta. Liikenneonnettomuudet ovat yleensä nimenomaan onnettomuuksia, eivät tahallisesti aiheutettuja. Tämän ampujan tarkoitus oli tappaa mahdollisimman monta viatonta ihmistä.
        Omasta puolestani haluan myös ilmaista osanottoni uhrien läheisille. Siunausta menehtyneille.
        En ymmärrä voit kokea ihmisten lämpimät osanotot "ylitsevuotavana jeesusteluna".

• jansku78

Syvä osaanottoni uhrien omaisille.Se tuska sisälläne on varmasti kauhea tämä koskettaa minuakin ja mun tytärtäni kyyneleet silmässä kun saimme kuulla suruviestin jokelan koululta.
      Ei voida muutakuin toivoa jaksamista lähinomaisille tämän suuren surun keskellä jota ei olis toivonu tapahtuvan.

• Toinen Tuija lapsineen

Surullisina ja järkyttyneinä tapahtuneesta haluamme toivottaa voimia taistella surua ja vihaa vastaan kaikille jotka niitä tuntevat.

• =?=
      • taasen pohjanoteeraus

eräällä kynttilän sytyttäjällä. Toivottavasti kokee itse joskus samalaista tuskaa kuin moni muu tällä hetkellä. Viitsii edes ottaa kantaa mokomalla nimellään. Törkeäää..Häpeä

• Vincent

Laitoin heti aamusta kun heräsin muisto pöydän uhreille, johon kuului Raamattu,Risti,tekokukat ja kynttilä, joka on palanut koko päivän ajan sen minkä olen kotona ollut.

OSANOTTONI KAIKILLE OMAISILLE YM. JOITA KYSEINEN TAPAHTUMA KOSKETTAA.

• Vincent

Laitoin heti aamusta kun heräsin muisto pöydän uhreille, johon kuului Raamattu, Risti, tekokukat ja kynttilä, joka on palanut koko päivän ajan sen minkä olen kotona ollut.

OSANOTTONI KAIKILLE OMAISILLE YM. JOITA KYSEINEN TAPAHTUMA KOSKETTAA.

• TuhmaNuuNuu

Toivottavasti yhteiskunta kehittyy, ainakin ennakoinnin osalta.

Voisi kuitenkin olla mainostamatta noita hautaustoimistoja pääotsikon yläpuolella. Vaikkakin bisnes is bisnes.

• joo...

onhan toi ikävää mut ei toi oo mun asia joten miten vitussa lehdet voi kirjottaa että se on mukamas järkyttäny KOKO suomea...

• putkikauppa.com

Jokelan koulun uhrien muistoa kunnioittaen.

• Kristiina Hausjärveltä

Syvä osanottoni. Mitkään sanat eivät riitä. Haluan ilmaista osanottoni myös ampujan omaisille.

• raivostunut

Olisi ollut oikeudenmukaista, jos surmaaja olisi jäänyt henkiin. Olisi joutanut nähdä uhrien omaisten surun ja mitä tuosta teosta aiheutui koko kansalle.

• ............

sanonko mikä on oikeudenmukaista? vitun lammas, se on se että yhteiskunta alkaisi oikeasti tekee asioita mitkä parantaisi hyvinvointia eli ruoka halvemmaksi. elinkustannukset ylipäänsä halvemmiksi. tehtaat takaisin suomeen verohelpotuksia tuntuvia eikä niitä 0,2% helpotuksia jotka on muodollisia.

ihmisille töitä, ostovoimaa mahdollisuus nauttia oikeesti. vähemmin pyrokratiaa, mutta ei. mitä enemmin väännetään ruuvia sitä enemmin näitä alkaa tapahtua niin julkisilla paikoilla kuin myös kotioloissa.

ettekö te luuvalot tajua asian ydintä että kaikkien näiden takana on yhteiskunnan aiheuttamaa ahdistusta "kun mikään ei toimi, mene hyvin" näin parempi että poika ehkä kuoli median kannalta, saavat vääristää tapahtuneen kuvaa entistäkin enemmin kun poika ei ole kertomassa ja antamassa haastatteluja alibille jne...

• -----
        ............ kirjoitti:

sanonko mikä on oikeudenmukaista? vitun lammas, se on se että yhteiskunta alkaisi oikeasti tekee asioita mitkä parantaisi hyvinvointia eli ruoka halvemmaksi. elinkustannukset ylipäänsä halvemmiksi. tehtaat takaisin suomeen verohelpotuksia tuntuvia eikä niitä 0,2% helpotuksia jotka on muodollisia.

ihmisille töitä, ostovoimaa mahdollisuus nauttia oikeesti. vähemmin pyrokratiaa, mutta ei. mitä enemmin väännetään ruuvia sitä enemmin näitä alkaa tapahtua niin julkisilla paikoilla kuin myös kotioloissa.

ettekö te luuvalot tajua asian ydintä että kaikkien näiden takana on yhteiskunnan aiheuttamaa ahdistusta "kun mikään ei toimi, mene hyvin" näin parempi että poika ehkä kuoli median kannalta, saavat vääristää tapahtuneen kuvaa entistäkin enemmin kun poika ei ole kertomassa ja antamassa haastatteluja alibille jne...

mulla on ja vihaa sellaisiin kohtaa jotka ovat niin idiootteja kuten tämä kelle vastasit.

ei osata muutakun hyysätä ja voivotella ja jeesustella. vittu sanon mä...

• ihmettelijä.
        ----- kirjoitti:

mulla on ja vihaa sellaisiin kohtaa jotka ovat niin idiootteja kuten tämä kelle vastasit.

ei osata muutakun hyysätä ja voivotella ja jeesustella. vittu sanon mä...

Siis mitä ihmettä? Nyt kun asiat on hyvin, nyt kun voi valita asumisensa, asumismuotonsa, nyt kun voi ilan yhteiskunnan puitteissa elää, nyt kun voi vaihtaa maata ja kansaa, jos Suomen olot ei kiinnosta. Mitä vielä, valitusta ja valitusta toisen perään! Minä taas en pidä sitte yhtään valituksesta ja turhista kritisoinneista! Näin on! Sota-aikana oli toisin, oli pulaa kaikesta. Nyt jopa lämmin asunto ja ruoka on itsestäänselvyys, mutta niin vaan marisijoita piisaa. Mikään ei kelpaa!

• voi voi....
        ihmettelijä. kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Nyt kun asiat on hyvin, nyt kun voi valita asumisensa, asumismuotonsa, nyt kun voi ilan yhteiskunnan puitteissa elää, nyt kun voi vaihtaa maata ja kansaa, jos Suomen olot ei kiinnosta. Mitä vielä, valitusta ja valitusta toisen perään! Minä taas en pidä sitte yhtään valituksesta ja turhista kritisoinneista! Näin on! Sota-aikana oli toisin, oli pulaa kaikesta. Nyt jopa lämmin asunto ja ruoka on itsestäänselvyys, mutta niin vaan marisijoita piisaa. Mikään ei kelpaa!

AINA löytyy parannettavaa. siksi mikään ei ole ikinä hyvin, koska se on totta.

• qae8r38rhj3r

Minulle teosta ei ainakaan aiheutunut yhtään mitään paitsi median aikaansaamaa huippuviihdettä.

Eikä se suru varmaan sitä murhaajaakaan olisi paljon kiinnostanut kun siihen pisteeseen kerran oli ajautunut.

• mies_töissä
        qae8r38rhj3r kirjoitti:

Minulle teosta ei ainakaan aiheutunut yhtään mitään paitsi median aikaansaamaa huippuviihdettä.

Eikä se suru varmaan sitä murhaajaakaan olisi paljon kiinnostanut kun siihen pisteeseen kerran oli ajautunut.

Omaisista homma on tietenkin surullista, mutta minun mielestäni taas on hienoa, että jotakin tällaista tapahtuu. Tulee hieman väriä harmaaseen arkeen kun jokainen päivä on muuten niin samanlainen ja raastava. WTC-iskut olivat myös loistavaa viihdettä ja piristivät silloin.

• ihmettelijä.
        voi voi.... kirjoitti:

AINA löytyy parannettavaa. siksi mikään ei ole ikinä hyvin, koska se on totta.

oppimaan nämä tällaiset pitäisi pistää. Perustarpeet näille ensin kuntoon. Eikä mitään ylellisyyksiä tällaisille ja raakaa väkivaltaviihdettä varsinkaan, ei veikkoset!

Kun saavat tyytyväisen mielen, niin sitte on parempi!

• tuo teko sitten

aiheutti koko kansalle? Kyllä minua järkyttäisi tapahtunut jos ne ihmiset olisivat olleet jollakin tavalla tuttuja.

• niina73

olen samaa mieltä siitä et ampuja pääsi liian helpolla!!!olisi todella saanut olla näkemässä omaisten surun.tämä on aivan sairasta oikeesti.
        suuri osanottoni uhrien omaisille ystäville ja sukulaisille,kovasti voimia jaksaa työstää surutyötä.voimia myös kaikille jotka tätä järkytystä työstää ja muistetaan uhreja kynttilöillä tänä iltana.

• sanottava on
        tuo teko sitten kirjoitti:

aiheutti koko kansalle? Kyllä minua järkyttäisi tapahtunut jos ne ihmiset olisivat olleet jollakin tavalla tuttuja.

Minua eivät uhrien kuolemat juurikaan liikuta, vaan se mitä ajatuksia ampujan päässä on liikkunut.
        Miksi kukaan ei puuttunut asiaan, vaikka merkkejä oli ilmassa niin vahvasti? Minun näkökulmastani hän halusi jonkun pysäyttävän hänet, kun kertoi ajatuksistaan nettiin. Ja jos hän kerta käyttäytyi oudosti, niin häntä ei olisi missään nimessä saanut jättää yksin ajatustensa kanssa. Hän ei sanojensa mukaan rakastanut muuta kuin vihan tunnetta jossa eli. Ehkä hän ei ollut löytänyt muuta keinoa päästä siitä pois, kuin tappamalla ihmisiä ja lopuksi itsensä. Hän siis voi todella huonosti, eikä osannut hakea apua itse.

Sairainta on, ettei nykyisin saisi olla minkään laista mielenhäiriötä.

Kaikesta huolimatta tapahtunut teko on väärin! Sitä ei tule toistaa!

• vvv
        ............ kirjoitti:

Etkö muuta osaa kirjoittaa, kun että raha tekee ihmiset onnelliseksi. Voi, kun tää olis noin helppoa. Todella vitutti lukea sun kirjoituksesi. Kansalle vaan rahaa rahaa, että voivat nauttia elämästä. On se elämä muutakin kuin halpaa ruokaa ja rahaa. Voi helvetti, kun olet typerä.

• -----------
        ihmettelijä. kirjoitti:

oppimaan nämä tällaiset pitäisi pistää. Perustarpeet näille ensin kuntoon. Eikä mitään ylellisyyksiä tällaisille ja raakaa väkivaltaviihdettä varsinkaan, ei veikkoset!

Kun saavat tyytyväisen mielen, niin sitte on parempi!

sä olet todellakin 1 niistä yhteiskunnan aivopestyistä idiooteista.

• .............
        vvv kirjoitti:

Etkö muuta osaa kirjoittaa, kun että raha tekee ihmiset onnelliseksi. Voi, kun tää olis noin helppoa. Todella vitutti lukea sun kirjoituksesi. Kansalle vaan rahaa rahaa, että voivat nauttia elämästä. On se elämä muutakin kuin halpaa ruokaa ja rahaa. Voi helvetti, kun olet typerä.

kun et osaa ymmärtää mistä on kyse, eli luoppas ajatus päinvastoin se on tän hetken tilanne eli raha viedään pois. sillä rahalla maksetaan vuokra, ruoka ja muut pakolliset asiat ja sen päälle kun se raha viedään kieroillaan kansan kustannuksella. sä et ymmärrä asian peruskiveä edes joten älä lue polttavia asioita.

ettet ollut 1 niistä uutisten lukijoista joka lukee jokatoisen rivin ja yhdistelee sanoja oman mielen mukaan sieltä täältä...

• Minä Vaan

AMPUJA PÄÄSI LIIAN HELPOLLA.Olen kanssasi samaa mieltä.

• Kaiska

Oletko ajatellut vihan keskeltä, kuinka paha ihmisen on henkisesti olla, että pystyy tekemään tuommoisen veriteon? Ei terve ihminen siihen kykene!

• empuska

Olen täysin samaa mieltä! Se oli pelkurin ratkaisu! Raukka ei olisi kestänyt seurauksia, vaikka "yli-ihmiseksi" itseään tituleerasikin! Mun mielestäni hän oli vaan säälittävä ja raukkamainen pelkuri!

• .........kerro
        ihmettelijä. kirjoitti:

mulle mistä mä saan asunnon ja saatika semmoisen asumismuodon minkä haluaisin

• järkyttynyt isä

osanottomme uhreiden omaisille sekä ystäville.

• ad...............

moi se oli surulista
      mun mielestä
      mä alko itketä kun kului sen telkarista
      selaista satu elämäsä
      muta oneki suru meni jo pois
      kosko on nyten parenpi olo
      toivotan kaikile
      rauhalista kaikile ja muten ihan hyvä ja tovivo etä tä maa olisi rauha
      kittos moikkkkaaaaaaa

• ad.................

moi se oli surulista
        mun mielestä
        mä toivan etä maasa olisi rauha
        ja ihan mutenki kaikila olisi
        hyvä ola tälä maas muta kun kuli telkarista
        nin tuli vähän kyneleitä
        se oli surulista mun mielestä
        muta site kun nukuin yön ohi siten oli
        parenpi mieli
        nyten toivon hyvä kaikile
        ja mukkava rahualista lopu elämä
        kun oli surulinen sitä nin tajusi etä mitä on tapahtunut sielä jokelasa
        nin vähä säihkädin muta onek se oe ole enän pelkko mulle moikkkkka

• suru 1
        ad................. kirjoitti:

moi se oli surulista
        mun mielestä
        mä toivan etä maasa olisi rauha
        ja ihan mutenki kaikila olisi
        hyvä ola tälä maas muta kun kuli telkarista
        nin tuli vähän kyneleitä
        se oli surulista mun mielestä
        muta site kun nukuin yön ohi siten oli
        parenpi mieli
        nyten toivon hyvä kaikile
        ja mukkava rahualista lopu elämä
        kun oli surulinen sitä nin tajusi etä mitä on tapahtunut sielä jokelasa
        nin vähä säihkädin muta onek se oe ole enän pelkko mulle moikkkkka

niin se on surullista.....................

• Itkettää vieläkin!!!

Itkin itsekkin kun kuulin mitä oli tapahtunut sekä poltan kynttilöitä ja pidän hiljaisia hetkiä! olen todella surullinen siitä mitä tapahtui! Toivon ettei tämä toistu IKINÄ!!!!!

• Apua tarjolla

Ampumisvälikohtaus Jokelan koululla järkyttää kaikkia. Tällainen tapahtuma aiheuttaa hyvin voimakkaita reaktioita. Toiset reagoivat samassakin tilanteessa voimakkaammin, toiset lievemmin.

-Kaikki tuntuu alussa epätodelliselta, painajaismaiselta. Sinun on vaikea ymmärtää tapahtunutta.
      -Olet aivan turta tai tunteesi purkautuvat voimakkaasti. Voit tuntea surua, pelkoa, vihaa, helpotuksen tunnetta ja syyllisyyttä.
      -Sinun on vaikea nukahtaa tai unesi on katkonaista.
      -Tapahtuma pyörii jatkuvasti mielessäsi ja pelkäät, että sama kauheus toistuu.

Apua tarjolla

Tukenasi ovat terveyskeskukset ja sairaalat, kriisiryhmät, työterveyshuolto, sosiaalitoimistot, mielenterveystoimistot, perheneuvolat, seurakunnat, perheasiainneuvottelukeskukset, kriisikeskukset ja järjestöt.

Suomen Punaisen Ristin kriisipuhelin 0203 66 266

www.redcross.fi
      www.redcross.fi/ajankohtaista/uutiset/fi_FI/jokela/

• J.K.

Tänä aamuna ollessani koulussa ensimmäisellä tunnilla tuntui todellinen turvattomuus, ei meinannut tulla mitään tuntityöskentelystä.

Miten suomessa voi tapahtua tälläistä, ei jaksa käsittää asian todellista kantaa mutta suomalainen koulu on yleensä ollut maailman turvallisimpia ainakin tähän asti, mutta tämän jälkeen itse en ole turvallisuudesta aivan varma koulussa.

Liikunnan maikka ehdotti ampumaradalle menoa muutama viikko sitten, mutta nyt sanoin että ehkä olisi parempi unohtaa hetkeksi idea. Ihan mauttomuuden vuoksi.

• lllllllll

materialistinen maailmankuva...ei mitään toivoa tai uskoa tulevaisuuteen. Tällaiseen toivotomuuteen ateismi ja sosiaalidarwinistinen arvomaailma vie...elämä arvotyhjiössä tuo vain tyhjää...

• TuhmaNuuNuu

On lienee tässä tapauksessa pakko nyhjästä:)

• ja pahan pois vie

kaikki nyt sateenkaaritietä laulaen iloon ja kirkkauteen. Jo katoaa väkivalta maailmasta, kun kaikki syleilevät herraa jeesusta.

Ja huomenna voitan lotossa.

• Mä vaan

Tällä tapauksella oli selvä tilaus.
      Yhteiskunnan paha olo heijastuu juuri tällaisiin tapahtumiin. Ihmisille on tärkeintä vaan raha raha raha. Oli sitten kyseessä teollisuus johtajat tai politiikot niin raha ratkaisee. Täytyy sanoa että tunnen pahaa oloa niiden lukuisten ihmisten johdosta jotka esim Stora Enson takia jäävät nyt työttömäksi. Lisäksi viikonloppuna esitetty dokkari Voikkaan yhden paperikoneen ja koko tehtaan alasajosta sai mut voimaan todella pahoin. Olisiko vihdoin päättäjien (niin politiikkojen kuin teollisuuspamppujen) aika herätä ja huomata että kaikki ei kulje rahan ja heidän oman edun teollisuusjohtajien optioiden) tavoittelun ympärillä. Yhteiskunta voi todella pahoin!!!!
      Eikä asiaa auta yhtään viime viikolla julkaistut verotiedot suomen rikkaista. Toisilla on enemmän kuin elämänsä aikana kerkeävät kuluttamaan ja lisää pitää saada kun taas toiset taistelevat jokapäiväisestä leivästään.
      Kun nyt kuitenkin kävi näin kun kävi niin vähintä mitä toivon on että menehtyneiden joukossa olisi johtavien politiikkojen ja/tai pörssiyrityksen johtajien lapsia jotta he heräisivät mihin suuntaan ovat yhteiskuntaa viemässä!!
      Joka tapauksessa osanottoni uhrien omaisille!

• eeeretti

ihan totta mitä puhut.
        mutta eipä niitä pamppuja taida kiinostaa muu kuin tuotantotehokkuus ja raha. ei työntekijöillä ole(tai parhaimmissa tapauksissa kunnantaloudella) ole vi**uakaan väliä siinä vaiheessa, kun kiinassa pääsee halvemmalla, koska työntekijöille ei tarvii maksaa kunnon palkkaa eikä työolojenkaan tarvitse olla mallillaan... ja entäpä päästöt, kun aletaan maailmalta tuoda ja viedä kamaa kiihtyvään tahtiin? huhhuh.

en toivo kenellekään tällaista. en edes pamppujen lapsille. en en en. ei tällaista(kaan) voi hyväksyä.
        osanottoni.

(ps. TuhmaNuuNuu, sulla on näkökulmaa)

• Mitä .

Jos olisin kohdannut suuren surun,
      toivoisin että sitä ei puhuta kuin korkeintaan yhdellä radio kanavala,
      sekä yhdellä TV kanavalla.

Ei ole mieltävää varmastikaan kuunnella jatkuvasti samaa nauhaa,
      päivästä toiseen ja väliin hieman juontajan typeriä lisäyksiä.

• hanna^^

Otan osaa.

• suvi-joanna

minäkin otan osaa suruun

• erittäinikävää

Yksi typerä mäntti pilaa monta elämää, kuudella uhreista oli vasta elämä aluillaan, toivottavasti koulukiusaamiseen puututaan ja yhteiskunnan on lakattava tuottamasta suuria paineita.

Osanottoni kaikille uhrien omaisille jopa ampujan omaisille, valitettavasti he tulevat saaman paljon syytöksiä niskaansa.

• surullinen...

Otan osaa kaikkien läheisensä menettäneiden suruun.

Mutta miksi kriisipalvelut on järjestetty kirkon toimesta. Miten esim muslimit tai muut uskontokunnat, pitääkö myös ateistin mennä kirkon kriisipalveluun? Kirkkoa ja uskontoa tuputetaan jatkuvasti, myös näissä kriisitapauksissa, jolloin ihminen on rikki ja haavoittuvainen. Silloin kirkko iskee täysillä kimppuun. Tuputtaa ja tunkee.
        Kriisiapua pitää saada myös kirkon ulkopuolisen tahon järjestämänä.

• ---
        surullinen... kirjoitti:

Mutta miksi kriisipalvelut on järjestetty kirkon toimesta. Miten esim muslimit tai muut uskontokunnat, pitääkö myös ateistin mennä kirkon kriisipalveluun? Kirkkoa ja uskontoa tuputetaan jatkuvasti, myös näissä kriisitapauksissa, jolloin ihminen on rikki ja haavoittuvainen. Silloin kirkko iskee täysillä kimppuun. Tuputtaa ja tunkee.

Tämä tapaus koskettaa taatusti joka ainoaa Suomen koululaista. Jos ja kun joku henkilö jaksaa ihmetellä asian saaman huomion määrää, se on osoitus tämän henkilön kyynisyydestä ja epäempaattisuudesta.

Tämä ei ollut mikään onnettomuus. Tämä oli suunniteltua. Eikä kukaan voi tietää milloin ja missä seuraava päästään sekaisin oleva tyyppi alkaa leikkiä jumalaa ja ottaa oikeudekseen tappaa kenet tahtoo.

• Jussi Juhani
        surullinen... kirjoitti:

Yksi hyvä näkökulma oli aiemmin tuo, että liikenteessä sekä muualla kuolee ihmisiä päivittäin. Ottavatko ihmiset osaa näiden ihmisten omaisten suruun?
        Päiväkodin pihalla 3-vuotias kuolee kun päähän tippuu puun oksa. Samana päivänä menehtyy lähes 80 vuotiaaksi elänyt entinen tv-tähti, ja iltapäivälehdet surevat menetystä ja ylistävät tähden uraa, ja kuvaavat lesken kyyneleitä. Kyllä tuon 3 vuotiaan vanhemmat pärjäävät..

Toisaalta tällaiset Jokelan tapahtumat ovat dramaattisia ja ylittävät kevyesti kansainväliset uutiskynnykset. Tottakai siinä vaiheessa tuntee empatiaa uhrien (myös ampujan) omaisia kohtaan.

Jotain vikaa on pakko olla kuitenkin tällaisessa ihmisessa. Aina on helppo lähteä syyttämään yhteiskuntaa, poliitikkoja yms, ja kitisemään 'vittu, kun kaikki on niin perseestä' . Lähtökohtana jokaisella pitäisi olla jonkinlaista kunnioitusta muiden ihmiselämää kohtaan.

Yritetään hei saada aikaan jotain elämässä, jotain kivaa ilman että tarvii tappaa toisia, jooko?

• me vaan

Surullista ja traagista tämä tapahtuma koko suomen kansalle. Vointia ja jaksamista omaisensa menettäneille, aina kuolema koskettaa oli se tapahtunut minkä seikan takia.
      Ja myös jaksamista Pekan omaisille, varmasti heillekin tuli yllätyksenä murhetapahtuma ja vaikeaa heilläkin on.

• Vasaij

Otan osaa suruunne.

• Oli..

...todella järkyttävää :( liput ovat puolitangossa, ja kouluissa poltetaan kynttilöitä ja pidetään hiljaisiahetkiä :>) todella kamalaa, miten niin nuori voi "hullaantua" niin. (vaikkei se ikää katso) OTAN OSAA

• pohjoinen vaikenee

OTTAMAAN OSAA SUUREEN SURUUN

• ae80fha0thae

...tätä jeesustelupaskaa tulee taas joka tuutista seuraavan kolmen kuukauden ajan. RIITTÄÄ JO!!!

Ei ne kuolleet siitä enää herää.

• Nimetön

Hei,

Otan osaa suruunne. Paljon voimia koettelemuksen kestämiseksi. Lapsilla on nyt hyvä olla!

t Mikko

• Katja/Mikkeli

Jokelan kuolon uhrien omaisille.!
      Otan osaa suruunne.
      Voimia teille kaikille,jotka menetitte läheisenne eilen(7.11.07)t.Katja perheineen.

• pappilansalmen koulun oppilaat

Osan ottomme.

• otan osaa

ois tappanu ittensä eikä muita!

• yhhy

Ei olisi itseäkään tappanut vaan olisi elänyt normaalin elämän. No joka tapauksessa se on ohi nyt. ;(

• Nimetön

vaan olis mennyt hoitoon!

• Osanottoni kaikille Jokelaisille ja uhrien omaisille sekä tutuille!!
      Mihinkä tämä maailma on oikein menossa??

• on tapahtunut

löytyy paljon kauhistelijoita ja ymmärtäjiä, missä oli kaverit ja tietäjät silloin kun ampuja oli vielä hengissä, koulu kiusattu joka tuskin sai ymmärrystä koulusta, tuntee patoutuivat ja auttajia ei missään, koulu kiusattu on aina yksin koko sitä isoa koululaitosta vastaan, ei ihme että tunteet ryöpsähtivät, jos syyllisiä haetaan niin tässä tapauksessa koulu voi ottaa kunnian tästä asiasta, itse koulu kiusatun lapsen vanhempana asiasta tiedän, minäkin tappelin tuulimyllyjä vastaan ja voitin koska en pelännyt lapseni arvosanojen puolesta, opettajille koulutukseen psykologian testit sillä se nauravainen ja iloinen ope voi olla lapselle susi, kukaan meistä ei tiedä mitä opettaja sanoo lapselle kun pitää kahden keskeisiä juttu tuokioita luokassa, opettajan työn kuvaan ei kai kuulu arvostella lasta ulkomuodon mukaan ei ainakaan kaikkien kuullen, sitäkin tapahtuu vielä tänäänkin kouluissa, koululaitos on vanhoollinen myytti joka pitäis ehdottomasti hajottaa.

• Jos joku soittaa nimettömän vihjeen, että tavaratalossa on pommi, paikka tyhjennetään, katuja suljetaan, poliiseja on paikalla pivin pimein. Nyt kun murhaaja tiedotti aikeestaan monin tavoin , antaen tarkan päivämääränkin, kukaan ei korvaansa lotkauttanut.
        Olisko mistään riittänyt edes yksi poliisi vaikka siviilivaatteissa sinne koulun ovelle 7.11.

• Paikalla olija..
        jorgos kirjoitti:

Jos joku soittaa nimettömän vihjeen, että tavaratalossa on pommi, paikka tyhjennetään, katuja suljetaan, poliiseja on paikalla pivin pimein. Nyt kun murhaaja tiedotti aikeestaan monin tavoin , antaen tarkan päivämääränkin, kukaan ei korvaansa lotkauttanut.
        Olisko mistään riittänyt edes yksi poliisi vaikka siviilivaatteissa sinne koulun ovelle 7.11.

Koska Rikoksen suunnittelu ei ole rikos ja jos joka kerta näin tehtäisiin olisi joka viikko jollain koululla tai jossain muualla poliiseja ja aika monesti turhaankin ja tälläistä on vaikea ennustaa.

• surumielinen

tänään illalla sytyttäkäämme muistokynttilän jokelan kouluammuskelun uhreille keittiön ikkunalle klo:18.00
      olethan sinäkin mukana muistamassa nuoria koululaisia, opettajaa ja terveydenhoitajaa, jotka vielä keskiviikkoaamuna uskoivat elämään ja tulevaisuuteen.

• itken aina

Otan osaa jokelnan omaisten suruun kaverini oli siinä koulussa miten tän yli pääsee

• paikalla olija..

oliha siellä minunkin tuttuja, vaan yritän nyt tämän päivän aikana puida asiota hiukan ja sen jälkeen yritän olla ajattelematta asiaa.

Vaikka moni puuttu tähän kommenttiin pistänpäs silti: Kaikkihan tässä joskus kuollaan ja Jumala loi tämänkin miehen.

• Mielenterveyshoitaja Ari

Osanottoni kaikkien uhrien omaisille, myös ampujan omaisille. Traagisen tapahtuman jälkiselvittelyt jatkuvat vielä pitkään. Tässä yhteydessä olisi myös hyvä muistaa se, kuinka vähäiset voimavarat terveydenhoidossa on nuorten ja lapsien psykiatrisele hoidolle. Päättäjä: lisätkää voimavaroja po.aluelle, että aikasemmin voisimme tunnistaa mahdolliset riskitekijät ja niihin puuttua.

• dds564

Ihan hirveä tapaus. Ajattelen lapsiani. He käyvät sitä koulua Jokelassa. Pelästyivät ihan hirveästi. Olivat juuri silloin ATK-luokassa. Tyttäreni kertoi näin:
      Rehtori vain kuulutti, Menkää luokkiinne ja lukitkaa ovet. Meillä ei ollut opea luokas, mut laitettii ovi lukkoo. Sit kuului vain laukauksia.
      Muut poistui ikkunasta. Sitten kuului sakeasti laukauksia. Mekin päätettiin poistua ikkunasta.
      Sit meidät evakuoitiin.
      Niin se mun tyttö kertoi.

Poikani kaveri kuoli. Poikani kertoi että ampujaa oli kiusattu koulussa.
      Poika oli kuulemma ollut vähän outo.
      Ampujan opettaja oli kertonut ettei osaa surra ampujaa.

OTAN PERHEENI KANSSA OSAA KUOLLEIDEN OMAISILLE!

• Dol Biong

Sydämellinen osanottoni.

• Jarijarre1967

kaikille Teille, jotka olette osallisina tähän ikävään tragediaan.

• Murtunut sydän

Haluan ilmaista osaanottoni kaikkien uhrien omaisille, minä todella tiedän mistä puhun koska muutama vuosi sitten oma tyttäreni murhattiin.
      Voimia!

• Surullinen! =`(

Otan osaa teidän läheisten suruihin! itsekkin poltan täällä kynttilää ja pidän hiljaisia hetkiä heidän muistolleen! Tsemppiä ja jaksamista teille! olen hengessä mukana!

• Kun nuori kerran olla saa!

LAINAA VAIN LAINAA VAIN, OI PIENOKAINEN, OOT LAINAA MULLE HETKEN VAIN! LÄMMIN OSANOTTO, VOIMIA&SIUNAUSTA KAIKKIIN KOTEIHIN!
      Enkelit ohjatkaa lapsukaiset turvallisesti uuteen kotisatamaan!
      -PÄÄÄTTÄJÄT POLITIIKOT, AUTTAKAA NUORIA, TEHKÄÄ HEIDÄN VANHEMMILEEN, SELLAISET OLOSUHTEET, ETTÄ HE VOIVAT EDES JOSKUS OLLA KOTONA LAPSIENSA LUONA.
      ÄLKÄÄ ENÄÄ KIRISTÄKÖ, PERHEIDEN ELÄMÄÄ, VAAN SUKELTAKAA, HETKEKSI, TAVALLISEN IHMISEN ARKEEN!
      TÄSSÄ EU-VOUHOTUKSESSA, -ME IHMISET OLEMME PELINAPPULOITA- KONEITA, ME HALUAMME TAKAISIN SEN VANHAN HYVÄN SUOMEN!
      RAKASTAKAA TOISIANNE!

• koko perhe

tähän valtavaan tragediaan. Muistakaa sytyttää illalla kynttilä uhrien muistolle.

• jjay

tapahtuma on surullinen, osaan ottoni henkensä menettäneiden omaisille. ja asiaan tällaisella media näkyvyydelläkö tehdään asiasta sitten sellainen ettei sitä tapahtuisi enään koskaan? näin suurella näkyvyydellä kukaan julkisuuden tai huomion kipeä ei tulisi uusimaan tällaista... niin kauan ku otetaan mallia lätäkön takaa niin tulee tämäkin buumi pysyvästi suomeen. life sucks but show must go on.. ja media ei ole hoito muoto sairaille ihmisille missään muodossa.

• Susanna Helsingistä

ja toivon paljon voimia koulun oppilaille, opettajille ja kaikille oppilaiden vanhemmille sekä ampujan omaisille.. Ja tietysi kaikille niille jota tämä kaikki on koskettanut.

• eevastiina^^

Niin määkin otan osaa, vaikka en tunne ketään siitä koulusta enkä oo siinä koulussa..

• ://

Omaisille voimia. Koittakaa jaksaa tässä pahassa maailmassa vaikka menetitte rakkaitanne. Ikävää että kaikki tapahtui näin joulun alla. Varmasti raskasta viettää joulua kun nämä rakkaat ei ole kanssanne. Mutta he kulkevat elämässänne enkeleinä ja yrittävät suojella tältä pahalta maailmalta.

• tymbywiä

oikeesti ihmiset kuolee AINA. Mut totta kai tää oli aika raju, varsinkin täysin sivullisille ihmisille.osanotto vahenmmille, jotka menetti ainoan elämän jatkumon.

• Ville V.

Otan myös osaa läheisensä Jokelassa menettäneiden suruun.

• punapääN83

miten tälläist voi tapahtua, aivan kauheeta.. :(
      osaan ottoni omaisille.

• n24v

Toivon voimia ja paljon jaksamista omaisille ja läheisille. Ja otan osaa suruunne.

• saman kokenut

tuli omat kokemukset mieleen mut tää on käösin kosketeltavaa kun pienet laset kärsii turhaan turha poikaa syytää sillä oli vaan paha olla kun itekin vielä nuori

• Osanottoni kaikille tapahtuneeseen liittyneille oppilaille,opettajille ja läheisille.
      Tapaus oli järkyttävä ja toivon että jaksatte jatkaa elämäänne eteenpäin kaikesta huolimatta. Rukoilen teidän puolestanne ja pyydän teille voimia jaksaa ja Jumalan siunausta.
      Tämä poika on ollut todella ahdistunut. Missä on vika kun sellaiseen ei olla puututtu. Toivon että ihmiset heräävät tällaisten kautta tjuamaan että pienelläkin kiusaamisella on seurauksensa.
      Näköjään aina tarvitaan kamalia asioita, kuolemaa ja murhetta ennen kuin puutumme asioihin!!

Lisäksi haluan muistuttaa kaikkia siitä että olemme jokainen samalla viivalla ja sen tähden meillä ei ole oikeutta tuomita tätäkään poikaa, vaikka teko olikin kamala. Hän oli Jumlalle yhtä rakas kun me kaikki muutkin.

Siunausta ja voimia kaikille.

• omaisten suruun

Otan osaa omaisten suruun, ampuja oli häiriintynyt tapaus, eikä mitenkään norminuori. Ampujan tekoa ei voi kuin tuomita, teossa ei ollut mitään järkeä.

Toivon tämän tapahtuman kuitenkin herättävän kapitalisteja, yrittäjiä ja valtiovaltaa. Nuorien aikuistumisvaihe on tänä päivänä erittäin epävarma, sillä nuorilla aikuisilla on yleensä jo 25 vuotiaana allaan enemmän työsuhteita kuin keskimäärin tämän päivän 65-vuotiailla on ollut kokoelämänsä aikana. Suurin syy tähän on osa-aikaiset työsuhteet, joka hyvin monelle nuorelle on ainut mahdollisuus työllistyä. Osa-aikaiset työsuhteet ruokkivat epävarmuutta. Lisäksi esim. monet opiskelijat joutuvat olemaan jopa puolivuotta ilmaiseksi töissä jossakin yrityksessä, joskus yrittäjät maksavat harjoittelijoille, useimmiten kuitenkaan ei, sillä harjoittelijat ovat ilmaista työvoimaa jota vuosittain hyödynnetään niin paljon kuin tilaisuuksia ilmenee.

Jokainen voi oman pääkopan sisällä miettiä jaksaisiko olla jossakin yrityksessä töissä ilmaiseksi puolen vuoden ajan, ja pahimmillaan joutuu vielä maksamaan että saa kahvikupollisen tauoilla. Nuoria tulisi kunnioittaa työelämässä enemmän, eikä vain hyödyntää järjestelmän heikkouksia ja kyykyttää nuorisoa mennen tullen.

• Otan osaa läheisten suruun, voimia!

• surijaa

järkyttävää että nuoria viattomia kuolee kuolussa suomessakin :( toivottavasti näitä ei enää nähtäisi missään

• 9lk tyttö.

Oletteko sattumoisin käynyt vilkaisemassa The Times lehden juttuja Suomesta ja suomalaisuudesta? Sivuille pääsee mtv3:n kautta. Järkyttävää miten kaikkia suomalaisia pidetään nyt jälkeen jääneinä ja murhaajina! Kiitos niille, jotka The Timesin sivuilla puollustavat Suomea. Niin suomalaiset kuin muutkin maalaiset eritoten ruotsalaiset! Voimia niille, jotka menettivät ystäviään, sukulaisiaan tai joutuivat näkemään ja kokemaan tämän hirveän tapahtuman! Syvä osaan ottoni!

• Mykistynyt äiti...

Otan täydellä sydämmellä osaa omaisten suruun jota ei kukaan voi ymmärtää minkälaiselta se tuntuu kun sattuu omalle kohdalle joten lämpimät ajatukseni ja surunvalitteluni TEILLE OMAISILLE.

• iida20

Osan ottoni kaikille tämän tragedian kokeneille ja heidän omaisilleen. Ei ole sanoja kuvaamaan. Voimia!

• --?--

moni kiroaa kun kaverin eli tappajan juttua on keikelty ja poisteltu netistä parhaan mukaan. että pääsisi media uittamaan oman totuuden asiasta.

juttu löytyy kuitenkin tuolta
      http://users.kymp.net/dsl06132/

vasemmalla on linkki jossain että "valtion salaliittoteoria" tms sen loppupäässä on ko juttu ja onhan siellä muutakin juttua missä on asiaan liittyvää kieroilua yhteiskunnan taholta kansaa kohti...

• Henrik Randerius

Itse olen työskennellyt 17,5 vuotta opettajan virassa. Ajatuksiini tulee ne vuodet jonka myöskin Jokelan koululaiset täyttivät omalla iällään. He saivat muuttaa ikuisuuteen näiden vuosimäärien jälkeen. Itse saan Herran armon mukaan jatkaa elämääni ilman Jokelan oppilaita.

Uskon ja toivon kuitenkin että he saavat
      viettää valoisaa ikusuutta Vapahtajamme luona.

Jään siunaamaan omaisia ja koululaisten tovereita!

Henrik Randerius
      Eskilstuna

• minna,noora ja jami porista

otamme osaa omaisten ja läheisten suureen suruun jokelassa.jaksamista

• missään.

Kovat arvot yhteiskunnassa synnyttävät kovaa rikollisuutta. Varautukaa vastaavanlaisiin henkirikollisiin tulevaisuudessa.

• faces

ei tälle mitään voi

mutta elämä on kovaa ja osalle käy heikommin.
        tämä oli täysin odotettavissa.
        käyn itsekin lukiota ja tiedän monia, joilla on monta vuotta takana ja todella epätoivoista.

itsellänikään ei ole asiat parhaassa mahdollisessa jamassa, muttak oetan kestää.
        jos en pysty siihen, niin luoja varjelkoon...

• maru
        faces kirjoitti:

ei tälle mitään voi

mutta elämä on kovaa ja osalle käy heikommin.
        tämä oli täysin odotettavissa.
        käyn itsekin lukiota ja tiedän monia, joilla on monta vuotta takana ja todella epätoivoista.

itsellänikään ei ole asiat parhaassa mahdollisessa jamassa, muttak oetan kestää.
        jos en pysty siihen, niin luoja varjelkoon...

... jospa aamuaurinko, iltarusko, kissan pehmeä turkki, hymyilevä kassaneiti,lumihiutale, kikattava lapsi, kaunis tyttö saisi sinut tuntemaan pienen hyvän olon tunteen sisälläsi. Elämässä voi olla jotain mukavaakin. Älä anna periksi, luota itseesi, voit vaikuttaa omaan elämääsi. Sinä olet tärkeä, sinä olet arvokas, ihan oikeesti. Halaa ystävää, tunne läheisyyden voima. Huuda, kun tekee mieli huutaa, itke, kun itkettää. Naura, kun tuntuu hyvältä. Anna itsellesi anteeksi, olet hyvä tyyppi.

• tellme

Syvä osanotto uhrien läheisille, vaikka sanat eivät riitäkään mitään korvaamaan. Mutta muistanette, että olette jokaisen ajatuksissa! Tapahtuma koskettaa varmasti aivan jokaista ja pistää miettimään asioita.

Voimia ihan jokaiselle ja jaksamisia paljon. Enkeleitä seuraanne ja matkaanne turvaamaan.

• aetaetaetaet

enkeleitä ja mitä vielä..? hyvin se Jumala noitakin koululaisia suojasi heidän koulutiellään...lol...hyvin mennyt rukoukset perille...lol...

• Oikeasti asiaa

Mennä puhumaan,jollekkin AIKUISELLE?Jos tämä asia
        itseäsi noin "naurattaa" Kysyn? Kuka on täydellinen????

• Pertteli

Mietipä neropatti uudestaan asiaa. Oma elämäsi on varmasti melkoisen huonolla tolalla. Koska kuitenkin seuraat mediaa ja et varmasti vielä ole totaalisesti syrjäytynyt tästä yhteiskunnasta kannattaisi sinun puhua jonkin ammattiauttajan kanssa asiasta. Jos pystyisit vähääkään asennoitumaan eilisen kauheuden kokeneiden ihmisten asemaan ymmärräisit mistä on kyse. Todellisuudessa sinussa asuu varsinaisen rikkinäinen ihminen, joka tarvitsee apua

• hahahahahaha
        Pertteli kirjoitti:

Mietipä neropatti uudestaan asiaa. Oma elämäsi on varmasti melkoisen huonolla tolalla. Koska kuitenkin seuraat mediaa ja et varmasti vielä ole totaalisesti syrjäytynyt tästä yhteiskunnasta kannattaisi sinun puhua jonkin ammattiauttajan kanssa asiasta. Jos pystyisit vähääkään asennoitumaan eilisen kauheuden kokeneiden ihmisten asemaan ymmärräisit mistä on kyse. Todellisuudessa sinussa asuu varsinaisen rikkinäinen ihminen, joka tarvitsee apua

Media tekee kuolemasta viihdettä ja seuraan sitä popcornia syöden.

• onneks lapset on aikuisia

miks ??
      tähän ei ratkaisua voi saada et miks tämmöstä pääsee tapahtuu kuinka ei tämmösiä saada hoitoon ei muuta,kuin paikkoja laitetaan kii ja miks ei vanhemmat huomaa lapsessaan mitään et nyt ei kaikki oo kohdallaa onhan tää nähty jo myyrmannin kohdalla ja mikä saa ihmisen tekee tämmöstä ja viellä omia kavereita kohtaan ja mikä saa ihmisen näin raakaan tekoon tämän asian on viennyt tekijä mennessään joka on hänen kohdalta ohi ja loppu peleissähän syyttömät kärsiä eikö aseen kanto lupiin saadan rajat jos ei kerran ole ja saada selville et sopiiko aseen kantolupa jollekin jos ?? ei mitään selityksiä ja vertailua et miks ei oo tiedetty et henkilö on sairas et ois tehty asiat toisin

• äiti, joka

menetti myös lapsensa yht`äkkiä.

• syrjäytyneet

eivät osaa ottaa osaa suruunne, valitan. Olivat varmaan kaikki osapuolet "hyvistä kodeista".

• myös surmaajan

Osanotto myös surmaajan perheelle. Kai heitäkin nyt joku tukee, sentään.

Monen reaktio on, että miten ihmeessä se pikkuveli selviää, saa ikinä ystäviä. Kun toisaalta tietysti luulisi perheen saavan osakseen ymmärrystä. Ihan varmasti ihmiset ymmärtää ja auttaa jatkamaan elämää paikkakunnalla.

Media on näköjään kohteliaasti jättänyt sentään rauhaan.

• KERTAA

ONNEKSI TÄLLÄ KERTAA KYSEESSÄ EI OLLUT TAAS YKSI "SAATANAN ULKOMAALAINEN"

• asiallinen --
        KERTAA kirjoitti:

ONNEKSI TÄLLÄ KERTAA KYSEESSÄ EI OLLUT TAAS YKSI "SAATANAN ULKOMAALAINEN"

Asialliselle asiallinen selvennys. Jotkus ulkom:sta sopeutuu yhteiskuntaan ja jotkut on päättäny olla sopeutumatta. Jotkut ulkom. estää naisiaan ja tyttäriään sopeutumasta ja eristää ne kotiin, vaikka ne naiset voikin olla ihan onnellisia kun ei muusta tiedä.

Osaa yhteiskunta auttaa kaikin tavoin sopeutumaan, osaa suorastaan estetään sopeutumasta.

Että harvinaisen selvä kaava tämäkin.

• ///

Jos henkilö on kerta ollut mielenterveyslääkityksellä miksi hänelle on aseenkantolupa myönnetty vai eikö poliisi tutki edes sen verran henkilön taustoja? Itse omistan aseen ja sen luvan saaminen oli todella vaikeaa ja hyvä näin. Voimia omaisille!

• kartsa45

Esitän surunvalitteluni uhrien omaisille ja lähimmäisille.Itsellänin on nyt samanlainen fiilis,kuin neljä vuotta sitten,kun oli Thaimaassa Tsunamionnettomuus,jossa suomalaisiakin menehtyi

• Tuija lapsineen Riihimäeltä

Aloittamani viestiketju on ollut järkyttävää luettavaa.
      Ihmisen on tärkein ja ihminen tarvitsee RAKKAUTTA.

Jokainen menköön itseensä, minäkin.
      Mitä sinä teet,
      että lähimmäinen voisi paremmin.
      Jostain on aloitettava,
      nyt heti
      ja jokaisen,
      sinun ja minun

Kun puhut toisesta ihmisestä,
      niin puhu vain hyvää.
      Ja jos sinulla
      ei ole mitään sanottavaa,
      ole hiljaa.

Jostain on aloitettava!
      Hyvällä!

• Jarmo:.

On todella huolestuttavaa nähdä kotimaassa tällaista. Tämä on Suomen historian järkyttävimpiä tapahtumia, joita ei tulevaisuus saa tuoda enää tullessaan... Ja vielä tämä Etra Oy:n Tampereen-konttorilla järjestetty ilotulitus!! Se oli jo todella törkeä temppu, ja varmasti monet muutkin kokevat sen samanlaisena asiana. Toivottavasti tämä herra Eiranto saa ansionsa mukaan!!

Otan osaa jokaisen suruun ja ahdistukseen, ja toivon teille jokaiselle jaksamista selvitä tapahtuneesta sekä jatkamaan elämää eteenpäin!

• Pena lapsineen kakolasta.

Surullinen juttu mutta ihan typerää kohkaamista täällä. Ei se tuo ketään takaisin ja samanlainen juttu tulee tapahtumaan lähitulevaisuudessa varmasti uudelleen. Hulluja ja aseita riittää.
      Ihmisiä kuolee päivittäin ympäri maailmaa raaoissa murhissa ja nälkään jne.
      Jos juttu ei osunut teidän lähipiiriin antakaa olla ja jatkakaa elämää, tuntuu että ihmisillä ei ole mitään omaa elämää kun kaikki on ihan liekeissä kun jotain tällaista tapahtuu.. Itse valmistan pian feta-salaattia ja nautin illasta.

T:Pena

• ----

kaikille joita tapaus koski henkilökohtaisesti, ja Penalle vielä terveiset: tukehdu mässyihis homo

• tekee ison numeron

turhan päiväistä jankutusta itseäni ei voisi vähempää kiinnostaa eikä liikuta pätkääkään minun elämääni se ei vaikuta mitenkään

• *Kirsi*

Antaa kyynelten tulla, antaa sydäntä pakottaa, antaa ajatusten sattua. Kun suru on kohdannut, lamaannuttanut, mykistänyt. Kyyneleet pesevät, itku hoitaa. Sydän aina tuntee ja ajatukset tekevät surutyötä. Surutyö on hyvästijättöä ja luopumista. Luopumista siitä, mitä emme koskaan omistaneet, vaan saimme pitää määräajan lahjana.

• Kristitty_

Miksi juuri ne kahdeksan kuolivat? Olivatko he pahempia kuin muut, koska saivat tällaisen rangaistuksen?

"Luuletteko, että he olivat suurempia syntisiä kuin kaikki muut, koska saivat tuollaisen lopun? Eivät suinkaan - samalla tavoin te kaikki olette tuhon omia, ellette käänny." (Luuk. 13:2-3)

Uskon, että Jumala haluaa pysäyttää tämän Jokelan tapauksen kautta suomalaiset ajattelemaan, minne olemme menossa. Suomi on ajautunut kauemmaksi Jumalasta. Näillä järkyttävillä tapahtumilla Jumalaa huutaa meille, jotta edes silloin kuulisimme häntä.

"Tällaista tietämättömyyttä Jumala on pitkään sietänyt, mutta nyt sen aika on ohi: hän vaatii kaikkia ihmisiä kaikkialla tekemään parannuksen." (Apt. 17:30)

Jos emme käänny, jatkossa tulee vielä pahempia tragedioita. Jumala on kuitenkin tarjonnut elämän tien:

http://www.4laws.com/laws/finnish/

Osanottoni vainajien johdosta!

• .....

vielä kerran kaikille asianomaisille, mutta nää jeesustelijat vois painua vittuun,,,

• -----------

miksi juuri ne kuoli,, oletko kuullut sanaa kohtalo? sitä ei kukaan pysty välttämään eikä huijaamaan tai siltä piiloutumaan se ei tule kello kaulassa.

• gjkghj

Otan osaa kaikkien menehtyneiden puolesta, surunvalittelut uhrien ja ampujan omaisille.

• nittsku

en ois uskonu, mutta mulla on ahistanu tämä asia koko ajan siitä asti ku kuulin tapahtuneesta ;

• Kyynel05

Syvä osan ottoni omaisten ja läheisten suruun.
      Järkyttävä tapaus jota ei tulla unohtamaan.
      HIljaisen hetken myötä toivotan kaikille voimia jatkaa eteenpäin.

• Esko

Haluaisin ilmaista syvän osanottoni omasta ja perheeni puolesta kaikkien Jokelan tragediassa menehtyneiden omaisille ja läheisille. Tuskan määrän täytyy olla sanoinkuvaamaton. Voin vain toivoa, että aika parantaisi haavat.

• kruniikka

osanottoni kaikille sureville.

• tekee ison numeron

ei kiikuta pätkääkään

• tekee ison numeron

ei liikuta pätkääkään

• Kahden lapsen äiti Riihimäeltä

Luultavasti mitkään sanat eivät pysty lohduttamaan heitä, joita lähimmin ovat koskettaneet Jokelan tapahtumat. Heitä jotka menettivät lapsensa tai ystävänsä. Kuitenkin lämmin osanottoni, oli koskettavaa nähdä se kynntilämeri Jokelan koulun lammen äärellä, kun kävin eilen viemässä sinne omani uhrien muistoksi palamaan.Hiljaiseksi ja mietteliääksi ja niin pieneksi tunsin itseni, jotenkin suru oli siellä käsin kosketeltavissa eikä tapahtunutta vieläkään voi ymmärtää.

• Big Brother parasta maailmassa

Tuusulan tapaus oli harmillinen ennen kaikkea sen takia, että nyt Big Brotherin näkyvyys Suomi24:n sivuilla väheni tuntuvasti. Big Brother on jo toista vuorokautta pois etusivulta!
      Kuitenkin kyseessä on maailman arvostetuin ohjelma, jota kaikki katsovat.
      Pois Tuusulan nyyhkyuutiset, ne on jo nähty - tilalle Big Brotherin uusimmat kuulumiset.

• paskaa

ei voisi paskempaa ohjelmaa olla

• Vinouttaa loputkin katsojat

Onneksi BB katosi netin etusivuilta - toivottavasti pysyy POISSA LOPULLISESESTI! YÖKÖTTÄÄ koko ala-arvoinen bb! Täyttä asiaa vihdoinkin netin etusivulla - vaikkakin todella ikävää! Tämän kaltaista ei voi käsittää että kävisi meidän omassa koto-Suomessa. Mutta pakko se on uskoa kun joka tuuttista kuulee ja näkee! Paljon on mätää ollut niiden päissä jotka ovat aikaan saaneet viime ajan tramaattiset aikaan saannokset! Sama koskee bb:n tekijöitä!

• Teidän tukenanne

Teillä on kaikista suurin tuska!

• In Memorian

Se soolo oli kaunis muisto pojastasi. Kannat tuskasi pystyssä päin kuin mies.
        "Teidän lapsenne eivät ole teidän lapsia, he ovat Jumalan lapsia, ja ovat teillä vain lainassa pienen osan elämäänne".

• on suuri!

"Vaikka puhdasta kultaa sydän ois,
      se kuitenkin uupuu
      ja sammuu pois.
      Vain muistot ja
      rakkaus jäljelle jää."

"Kun iäisyyden kutsu soi,
      ei ihmiskäsi mitään voi.
      On lähdön hetki salainen,
      vain Luoja yksin tietää sen."

Syvimmät osanottoni uhrien perheille, läheisille ja tuttaville!

Myös Pekka oli uhri, eli hänen perheelleen ja läheisilleen myös!

Voimia teille!

• Erkika--

"Kun iäisyyden kutsu soi,
      ei ihmiskäsi mitään voi.
      On lähdön hetki salainen,
      vain Luoja yksin tietää sen."

Syvimmät osanottoni uhrien ja Pekan omaisille ja läheisille!

-Erkika perheineen-

• jani..29

Suru valitteluni uhrien perheille, Myös ampujan perheelle, teillä on raskasta kaikilla juuri nyt. Olisi oikeutettua, ettei tätä ampujan perhettä syytettäis tapahtuneesta. Tuskin heillä oli osuutta tähän. muistakaa rakastaa ja tukea toisianne. Nyt on aika surra, ei vihata ketään. voimia kaikille uhrien omaisille.

T Jani,Väinö ja Eetu-Eemeli, kemistä

• 3500 ihmistä

maailmassa.Euroopan unionin alueella 110,
        surevaa perhettä.

• menetys

jonka Jokelan koulun oppilaat ja uhrien vanhemmat kokivatkaan saadessaan suruviestin.
      Vaikka en itse ole likimainkaan Jokelaa, minusta alkoi tuntua todella pahalta,ajatellessani koululaisten paniikkia.

Syvä osanottoni suruun...

• mietteitä

Osanottoni. Toivon voimia kaikille tapahtuneesta kärsineille.

Voimia myös etenkin surmaajan perheelle, joka on lehtitietojen mukaan joutunut uhkailujen kohteeksi, ja jolla tukijat ovat tällä hetkellä ymmärrettävästi harvemmassa kuin muiden tilanteessa kuolleiden perheillä.

Käsittämättömintä on, että Hesarin mukaan kaikki alueen Auviset - sukua Pekka-Ericille tai ei - ovat saaneet uhkauksia. Mikä meitä ihmisiä oikein riivaa?! Kuten surmaaja itsekin painotti, hänen perhettään ei tulisi sotkea tapahtuneeseen. Yhden ihmisen mielenviasta johtuneiden tapahtumien takia ei pitäisi tuomita sivullisia ja syyttömiä. Mutta niinhän se on, että monet meistä eivät kykene sulattamaan elämän sattumanvaraisuutta, vaan syitä tragedioille keksitään nojatuolipsykologian turvin vaikka väkisin (tai sitten jauhetaan uskonnollista tekopyhää potaskaa) - helppohan se on syyttää tässä tapauksessa vaikkapa "omituisia hippivanhempia" (vaikka hippiliike ihannoi rauhaa & rakkautta - ei militarismia).

• hihbm

nyt on kaikki tieto mitä auvinen on kirjoittanut ko sivulla.

http://users.kymp.net/dsl06132/
      ja vasen reuna linkistä valtion salaliittoteoria sieltä löytyy loppupäästä Auvisen tarinaa ja muukin on asiaan liittyvää jollain tasolla.

• Nimetön

haluan esittää osan ottoni pienten lasten äitinä uhrien omaisille ja myös tekijän perheelle.tämä trakedia taas muistuttaa meitä kaikkia mihin tämä maailma on menossa.lapset,nuoret korvaavat yhteisen perhe olemisen netissä.rakkauden sijasta hankitaan ns.netti ystäviä ja vanhempien aika ja yhdessä olo korvataan rahalla ja tietokoneilla.kännykästä tullut monen perheen kommunikointi väline.surullista,mutta totta:(

• Nimetön

Otamme osaa myös..Pia perheineen Tapiolasta

• sukulainen..

LAURA JA JENNI:kysyn teiltä,oletteko te HANNA VAINAJAN YSTÄVIÄ?kun annatte lehdille kaikki julki,kertooko ystävä julkisesti toisen LUOTTAMUKSELLISIA tietoja?JOS ETTE SATU TIETÄMÄÄN?niin voin vastata teidän puolesta:ETTE OLE YSTÄVIÄ:HÄVETKÄÄ!!!!paljonko RIKASTUITTE?
      onko teidän elämä nyt helpompaa??
      TE ette osaa surra HANNAA,ANTAISITTE HANNAN YKSITYIS ELÄMÄN OLLA !!KERTOKAA OMA elämänne kaikki erot,ilot,surut myös lehdille.
      KÄÄNTÄKÄÄ ASIA TOISINPÄIN;jos teidän lapsenne olis kuollut jokelassa?olisitteko iloisia, jos kaverinne kertoisi TEISTÄ KAIKKI LEHDILLE.
      AIKUISTUKAA TEKIN..

• tampereella

Suomi suruliputti ammuttuja Etra Oy ilotulitti Tampereella!
        Lähetä terveiset Etralle: 0400 831 903

• äitiliini itkee

syvä osanotto läheisensä ja lapsensa menettäneille itken ja suren myös teidän puolesta pohjattomassa surussanne koittakaa jaksaa ja voimia teille.

• parthann

Olen myös itse ajatellut tätä Jokelan tapausta, ja lukenut paljon noita kommentteja, ja mielestäni yksi syy voisi olla tällaisen se, että Kun lapselle ja nuorella ei ole annettu aikoinaan tarpeeksi rakkautta, ja rajoja, niin tulos voi olla tämä. Nykyinen hirveä elämänmeno rahan, ja materian perässä kyllä helposti syrjäyttää sen rakkauden, ja rajat. Lapselle vaan annetaan rahaa käteen, ja sanotaan, että nyt isän, ja äidin on jäätävä ylitöihin, tai kokoukseen ja viikonloppunakin on töitä tuotava kotiin, ja mitä sitten lapsi, tai lapset tekevät? On tietenkin kotona koneitten ääressä, ja kavereitten kanssa, ja yksinään hyvinkin paljon nuoresta elämästään, ja tämä saattaa aiheuttaa sen, että lapset niin sanotusti ajautuu väärille raiteille elämässä, ja kaikki elämän tärkeät rajat katoaa, ja ajatusmaailma muuttuu ratkaisevasti yhteiskunnan vastaiseksi, ym... seuraamukset... Minulla itsellä on kaksi lasta, tyttö jo aikuinen ja pienen poikalapsen äitikin, ja poika on 12v. Kyllä tällaiset tapahtumat laittavat miettimään, että olenko minä itse sitten hyvä isä, ja äiti, äitinä ollut lapsille, ja antanut tarpeeksi rajoja, ja rakkautta? Omasta mielestäni olen, vaikka olenkin pienyrittäjä, ja aika on välillä niin sanotusti kortilla. Tähän asti kaikki on mennyt hyvin, ja toivon että näin on jatkossakin, mutta koskaan ei pidä sanoa, että ei koskaan. Live and let live. Voimia ja Korkeimman siunausta kaikille asianosaisille.

• surullinen muiden joukossa

Haluaisin ilmaista osanottoni kaikille omaisille,
      ystäville ja kaikille, jota tämä järkyttävä tapahtuma on koskettanut.

Erityisesti haluaisin välittää pahoitteluni tekijän omaisille. Voimia jaksamiseen kaiken keskellä! Erityisesti kun monet eivät ymmärrä,
      että heillä ei ollut mitään tekemistä tämän hirvittävän teon kanssa. Toivottavasti saatte kaiken avun mitä tarvitsette!

Minun on mahdotonta edes kuvitella miltä tuntuu menettää puoliso, vanhempi, lapsi tai sisarus tällä tavoin. Olemme laittaneet kynttilän palamaan kaikkien heidän muistolle.

K.H. Helsingistä

• Äiti itsekkin

..että tämmöistä tapahtuu.. Myötätuntoni Auvisen perheelle. On tarpeeksi menettää oma lapsi ja saatikka sitten näin. Jaksamista heille ja muille kuolleiden omaisille.

• En ole havainnut yhtään osanottoa joka olisi kohdistunut surmatyön tekijän perheelle. Ammattiauttajien joukosta toivottavasta jo joku kokeneemmasta päästä on heihin yhteydessä? Siellä on valtavan shokin ja surun lisäksi mukana häpeä.

• nanjana

Olen surullinen tämän pojan vuoksi joka päätyi sellaiseen tekoon...Mikä särki ihmislapsen mielen,että omantunnon ääni vaikeni.
        Hän on ollut myös pieni poika,leikkinyt lasten leikkejä,istunut isänsä sylissä,äitinsä häntä hoivannut pienenä.
        Uskoisin monen monen vanhemman miettivän (joka vihaltaan siihen nyt kykenee) mielessään,olenko minä itse tehnyt jotain väärin,onko minun lapselleni tehty jotain vääryyttä,voisiko minun lapseni olla noin rikkinäinen.
        Tottakait olen surullinen uhrien vuoksi,mutta silti toivon,etteivät he kuolleet turhaan,vaan että tästä seuraisi jotain sellaista,joka parantaisi lastemme hyvinvointia,tekisi tästä maailmasta nuorillemme paikan jossa voi elää ainakin ajoittain hyvinkin onnellisena.
        En halua loukata kenenkään tunteita tällä kirjoituksella...Toivon kaikille parempaa huomista.

• Mimmu

osanottoni kaikkien omaisten puolesta,jotka ovat menettäneet rakkaansa.Osanottoni myös surmatyön tekijän omaisille.Teillä kaikilla on nyt paljon tuskaa ja kysymyksiä,joihin ei saa vastausta.Rukoilen Teille voimia,niin uhrien omaisille,kuin tekijän omaisten suureen suruun.

• ja lohduksi eräs surullinen...
    • vesku53

Ota osaa suruunne, joka tuli kaikille Suomalaisille järkytyksenä!!

• ........

Otan osaa omaisten ja läheisten suruun Jokelassa.
      Voimia kaikille.

• .........

Otamme osaa omaisten ja läheisten suruun Jokelassa. voimia jaksamiseen ja olkaa toistenne tukenanne.

• AIRA

OTAMME OSAA SUUREEN SURUUNNE,MENETETTYJEN LASTENNE SEKÄ REHTORIN JA SURMAAJAN OMAISTEN SURUUN LÄMMIN OSANOTTO

• karjalanmuori44

Pekkan vanhemmille!
      Osan ottoni suruun!Olen ruokoillut teille voimia..ja valoa elmään!karjalanmuori44

• poika 88

Otan osaa läeisensä menettäneiden suruun... Suru on suuri kaikkialla maailmassa tapahtuneen vuoksi!

• surullinen71

Osan Ottoni uhrien ja tekijän omaisille,läheisille, sukulaisille ja tuttaville.

• Osanotto

Osanottoni tapahtuneen puolesta.. Näitä on ihan turhaa yrittää selitellä.. :´(

• Rovaniemeläinen koululainen

otan osaa oikeesti, hirveä juttu tuo ampumisjuttu :O
      koittakaa jaksaa.

• NE NYT

SANO NE NYT

SANO NE NYT
      KUN VIELÄ ON AIKAA,
      NUO SANAT KIITTÄVÄT, LÄMMITTÄVÄT, PARANTAVAT.

SANO NE NYT,
      KUN KIITOS VIELÄ VOI KEVENTÄÄ
      VÄSYNEET ASKELEET,
      NOSTAA PAINUNEEN PÄÄN JA SAADA SILMÄT SÄTEILEMÄÄN.

SANO NE NYT,
      KUN HÄN PALELEE YKSINÄISYYDESSÄÄN,
      JA PETTYMYS ON ALKANUT JÄÄTÄÄ HÄNEN SYDÄNTAÄN,
      ETTÄ SANOJESI LÄMPÖ OLISI KEVÄTPURO HÄNEN SISIMMÄSSÄÄN
      JA KUKKASEPPELE HÄNEN OTSALLAAN.

SANO NE NYT,
      NUO SANAT PARANTAVAT,
      TASOITTAVAT ARVET JA SAAVAT HÄNET HEITTÄMÄÄN
      POIS KAINALOSAUVANSA.
      SANO NE NYT, KENTIES HUOMENNA ON JO MYÖHÄISTÄ.
      Osanottoni omaisille, enkeleitä - onko heitä?!

• Lämmöllä kaikille

Mielipiteeni asiaan:
        Jotkut ovat sitä mieltä että ampujan itsemurha tapauksen pääteeksi oli hyvä ratkaisu.
        Jos ihmisillä ei ole hajuakaan mitä masentuneisuus ja ahdistus tekee ihmisen mielelle, on tuskin oikein siitä ruveta spekuloimaan suuntaan jos toiseen.
        Se ihminen oli vaan sairas henkisesti ja sitä ei ehditty auttamaan vaikkakin toistuvasti antoi taudistaan viitteitä. Itsemurha ei todellakaan ole taudin parannus keino vaan terapia ja lääkitys. Jokaisella ihmisellä on tässä oikeus maailmassa olla ja elää, kuten minulla ja sinulla.Terveenä. Meidän kuuluu auttaa toinen toisiamme eikä päivitellä ja valittaa jäljestäpäin. Ajatelkaa hetki mielessänne jos teille tulisi sama sairaus? Ja me todettais jos et kolmessa päivässä parane niin ammutaan? (karkeasti sanottuna)Jos näin ajattelet niin suosittelen menoa suoraan lääkärille. Toistan: Minun mielipide.
        Nyt hänen perheensä saa uhkauksia lehtien mukaan. Sitä kutsutaan nimellä raukkamainen teko / säälittävä toiminta kun asiaa ajattelee tervejärkinen ihminen. Ihmisen on siis pakko löytää syntipukki oli mikä oli. Ehkäpä sellaista ei ole? Vaan monien asioiden yhteinen summa?
        Ne vanhemmat ovat yhtä järkyttyneitä kuin muutkin vanhemmat, mikään heissä ei ole poikevampaa muihin nähden. He menettivät lapsensa myös.
        Tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään mutta lyhyesti. Pysähtykää ajattelemaan, vastaukset tulevat ihan itsestään, kun antaa aikaa. Meidän kaikkien tulisi oppia tästä jotain, minunkin.
        Toistan taas: Minun mielipide, eli turha tätäkin on ruveta sen enempää puimaan.
        Omalta osaltani syvä osanottoni kaikille Jokelan tragediassa olleille. Ajatukseni on teissä ja teidän surussanne.

"Olitte liian hyviä tähän maailmaan,
        lähditte paikkaan parempaan.
        Kaikkenne meille annoitte,
        kortenne kekoon kannoitte.
        Muutama sekunti elämänne vei,
        muistonne koskaan unhoitu ei."

• miranda75

Otan osaa suruunne ja menetykseenne! Te jotka jouduitte kokemaan näin kauhealla tavalla ystävän,läheisen,tuttavan menetyksen,toivon teille sydämeni pohjasta voimia! Itse myös läheiseni menetyksen kokeneena,voin vain sanoa,että surkaa ja puhukaa asiasta niin paljon kuin suinkin on tarvis. Aika auttaa selviämään pahimman yli,mutta unohtaa ei kuitenkaan koskaan voi...

• Yxi

Kaikille jotka ovat joutuneet kokemaan tämän hirvittävän tragedian, toivon paljon voimia ja siunausta!

• Kyyneleitä

Jokelaan kaikille suuren surun kohdanneille.

Täällä pohjan tähden alla,
      on nyt kotomaamme.
      Mutta tähden tuolla puolen,
      toisen kodon saamme.

• koskettaa....

varmaan eniten ampujan omaisia. Heitä joiden läheltä tämä kaikki on alkanut. Suurin osanottoni Heille. Suuri osanotto myös muiden menettäneiden läheisille, ja Suuri osanotto kaikille oppilailelle ja ja heidän läheisilleen. Itse en tunne sieltä ketään, mutta suren silti. Miksi maailma on muuttunut näin raadolliseksi, miksi me emme tunne niin syvää ihmisläheisyyttä, jotta ottaisimme huomioon kaikki lähellä olevat, miksi olemme niin täynnä vain omaa itseämme, miksi meidän yhteikuntamme on vain voitonkiille silmissä, miksi emme voi vain olla ja rakastaa toisiamme, pienistä ns."poikkeuksista" huolimatta,miksi pitää olla joka paikassa "paras", miksi en voi olla toisenlainen ja muut minua hyväksyä??? MIKSI?

Olen seitsemän sisaruksen perheestä, olen kasvattanut yhden yhteiskuntakelpoisen lapsen yksin. Hän suree myös ja ottaa osaa.

• Magnum 44:n omistaja

Maailmassa on surua ja iloa,kaikki me koemme sitä.Tällaista elämä on.

• Maisu

Lämmin osanottoni kaikille joita tämä tragedia kosketti ja yhä koskettaa. En voi edes kuvitella miltä uhrien ystävistä ja sukulaisista tuntuu. Älkää kuitenkaan jääkö yksin surunne kanssa, vaan puhukaa jollekkin.
      Suru ei koskaan täysin häviä, mutta kyllä se helpottaa ajan myötä. Voimia kaikille!

• surullinen ;(

en tajuu miten joku voi tehä semmost ku tappaa vieattomii ihmisii ;( p se oli varmasti joku hullu mielen vikainen! oli oikein sille että kuoli se tappaja!!! mutta osanottoni kaikille uhrien läheisille! otan osaa suruunne. itse olen yläasteella mutta eihän sitä tiedä jos meidänkin kouluumme tulisi hullu ammuskelemaan, toivottavasti ei tule KOSKAAN!!!!!

• marsukuningatar

Otan osaa kaikkien Jokelassa kuolleiden omaistan ja lähimpien suruun...Olen itsekin ihan järkyllynyt enkä oikein vieläkään osaa tajuta että mitä tapahtui...Eli kunnioitan kaikkia niitä jotka osaa kunnioittaa Jokellassa kuolleiden koululaisten omaisten surua..Ei se ollut oikein että joku HULLU tulee hyppelee pitkin kouluu ja ampuu kehen sattuu...Miun koulussa kaikki oli ihan hiljaa sen keskiviikon jälkeen...Puhumme vieläkin näistä asioista ja tulemma varmasti jatkossa puhumaankin.

• Ahdistunut

mun mielestä tää Jokelan tapaus oli jotain ihan yli järkyttävää mun aivokapasiteetille ja sen ajattelukin ahdistaa enemmän ja enemmän. Haluaisin jatkaa arkeani eteenpäin, kuitenkaan unohtamatta omaisten surua,mutta miten se onnistuu, jos kaikki media uutiset, lehdet ja netti on täynnä kertausta Jokelan tapahtumista. Haluaisin unohtaa kaiken, sillä tieto lisää tuskaa... En tahdo enää kuulla tästä tapauksesta, liian tuskaisaa...

• maru

Sulje medianlähteet, laita mukavaa, rauhallista musiikkia soimaan, kömmi lämpimän peiton alle ja kuuntele musiikkia. Hengitä rauhallisesti ja anna musiikin virrata sisällesi hengityksen tahdissa. Sinä olet tärkeä, sinä kyllä jaksat. Huomenna on päivä uusi ja surullisesta tunteesta huolimatta voit nauttia oman elämän hyvistä asioista. Halaa ystävääsi, vanhempiasi, kissaasi, koiraasi. Halaus sinulle.

• " forssa "

Haluan itseni ja oman vertaistukiryhmän puolesta kertoa, osaotomme mitaamattoman suuressa surussanne. Haluamme koko ryhmä antaa Teille henkistätukea,lohdutusta ja toivoa, Kaikille Tuusulalasille, näin forssastakäsin ! ! !
      T. Vertaistukiryhmä

• mitä sattui ke 7.11.07

OSAANOTTONI suureen suruun teille omaiset
        On se kauheeta että suomessakin pääsi tapahtuun näin suuri ja järkyttävä vahinko.
        Aivan ulkopuoliset ihmiset joutuivat näin järkyttävän verilöylyn näkemään ja kokemaan
        Pyydetään jumalalta voimia jaksamaan.

• Nimetön
        mitä sattui ke 7.11.07 kirjoitti:

OSAANOTTONI suureen suruun teille omaiset
        On se kauheeta että suomessakin pääsi tapahtuun näin suuri ja järkyttävä vahinko.
        Aivan ulkopuoliset ihmiset joutuivat näin järkyttävän verilöylyn näkemään ja kokemaan
        Pyydetään jumalalta voimia jaksamaan.

Hei, sorry jos tunkeudun keskusteluunne, jos voisitte ystavallisesti kommentoida, kaipaan palautetta:

Mietin Suomen hyvinvoinnin "laskusuhdanteen" syitä ja seurauksia Jokelan tapauksen valossa.

Yhtenä syynä lienee henkisyyden puute. Ihminen ei ole pelkästään fyysinen, taloudellinen ja psyykkinen olento vaan myös henkinen. Tämä puoli on kuitenkin jätetty täysin heitteille markkinayhteiskunnassa ja etenkin koulumaailmassa.

Nuoret ihmiset ovat henkisempiä (henkisyys on eri asia kuin uskonto), kuin aiemmat sukupolvet, joille uskonnot ovat toimineet henkisyyden kanavina. Kun nykynuorilla ei ole oikeastaan ketään opastamassa tai motivoimassa henkisyyden opiskeluun tai harjoittamiseen, heidän elämäntapojensa ohjaimista puuttuvat usein henkisyyteen pohjautuvat hyvyyden periaatteet.

Omasta mielestäni kouluihin tulisi saada ainakin joogaliikeiden lähes päivittäistä harjoittamista. Se ohjaisi ihmistä henkisempään arvomaailmaan jopa ilman minkäänlaisen ideologian opettamista, koska jooga sinänsä tasapainottaa rauhas- ja aivotoimintaa. USAn kouluissa joogan on todettu vähentävän koulukiusaamista. Ei-materialistisen elämäntavan omaksuminen ja oppimis- ja keskittymiskyvyn sekä terveyden kohentuminen vaikuttaisivat suotuisasti sekä oppilaaseen, että yhteiskuntaan mm. ilmastonmuutosta ehkäisevästi. Muutenkin kouluopetuksen pitäisi sisältyä enemmän osallistumis- ja ilmaisumahdollisuuksia, sekä erilaisuuden arvostamista ja leikkimielisyyttä.

Toisena syynä näen meidän suomalaisten kriittisyyden toisiamme kohtaan, jonka me sivistyneesti kuitenkin kätkemme ilmeettömyyden naamion taa, mutta toinen vaistoaa kuitenkin negatiivisuutemme ja koko ilmapiiri on ahdistunut. Syinä tähän kriittiseen mieleen lienevät suorittamispaineet, vakavuus, itsetunnon heikkous, kilpailu sekä materialistinen elämänkatsomus.

Kolmantena on joidenkin yksilöiden avoin mahdollisesti karmallinen vihamielisyys, joka purkautuu esiin hallitsemattomana, esim. koulukiusaamisena. Usein sen lisänä on myös perheen tai yksilön moniongelmaisuus;alkoholismi/työttömyys/ köyhyys/sairaus/kotiväkivalta-yhdistelmä .

Neljänteen kohtaan sisällytän vielä sekalaisia tekijöitä, kuten huumeet, esimerkillinen väkivalta netissä ja tv:ssä, vanhempien "poissaolo", välinpitämättömyys yhteiskunnan taholta, sekä taloudellinen eriarvoisuus ja materialistinen oman edun tavoittelu.

Jooganopettaja

• pv1
      • Auvinen 13112666

Vaikka,en ymmärrä Pekan menemistä ihan noin pitkälle ja minkä surun hän aiheutti niin monille. Kuitenkin hänen teksteissään on selvä sanoma! Sen verran tyyppiä tuntien, kuitenkin. Meinaan kyllä jatkaa hänen valitsemallaan tiellä. Ja niin, kuin hän sanoi. Tapahtumista ei pidä syyttää, vanhempia,kavereita,pelejä,ym. Koska yhteiskunta on niin paska. ymmärrän täysin hänen mielipiteet. Haluan vielä korostaa, että en hyväksy Pekan tekemisiä. Kaikille se mitä ne ansaitsee.

• saalom

sanat on pieniä mutta jeesus ristus siunatkoo teittä ketä oote menätäneet rakaat omaiset,sitenki on yksi ketä kuulee meijän rukoukset,jeesus siunaa teitä ja antakoo runsasti voimia rurun keskellä

• Jeesus Voi Lohduttaa teitä !! Olkaa siunattuja Rakkaat !!!

• Päivän Sana

"Voi teitäkin te lainoppineet, kun te sälytätte ihmisten päälle (=veronmaksajien päälle) vaikeasti kannettavia taakkoja ettekä itse sormellannekaan koske niihin taakkoihin!" (Luuk.11:46)

"He [fariseukset] sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille (=veronmaksajien harteille), mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa." (Matt.23)

• h.k

olen itse menettänyt 23vuotiaan pojan epilepsia kohtaukseen. niin tiedän mikä suru ja epätoivo nyt on vallalla omaisien keskuudessa. toivonkin vain voimia teille kaikille

Ketjusta on poistettu 52 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1629
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1568
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1363
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      981
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe