Hyvä Joulumieli keräys.

Osallistutko, ja miten?

Jätätkö joitain lahja hankintoja tekemättä, ja laitat säästyneet rahat keräykseen?

Mitä mieltä yleensäkin olet näistä hyväntekeväisyys keräyksistä näin joulun alla?

49

1054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotikiusattu

joulupataa en ohita ropoani laittamatta.
      Siihen luotan ja ne soittaakin komeesti.Suutari Andersonin pelastaminen saa kylmät väreet liikkeelle

• Pirre*

olen miettinyt kuinka paljon sen armeijjan ylläpitoon kuluu niitä kerättyjä ropoja.

Tämä ajatus nousee väkisinkin mieleeni kun epäillen ajattelemme kuinka täysimääräisinä kansainväliseen apuun tarkoitetut keräysvarat menevät kohteisiinsa, vai onko se vain ns. yleisesti hyväksytty selitys olla antamatta mitään heille jotka ovat kaukana meistä.

En yllämainituilla sanomisillani vähättele pelastusarmeijan tekemää työtä, se on varmasti arvokasta, ja kai näitä kaikkia avustusmuotoja meilläkin tarvitaan, - ikävä kyllä.

• Pirre* kirjoitti:

olen miettinyt kuinka paljon sen armeijjan ylläpitoon kuluu niitä kerättyjä ropoja.

Tämä ajatus nousee väkisinkin mieleeni kun epäillen ajattelemme kuinka täysimääräisinä kansainväliseen apuun tarkoitetut keräysvarat menevät kohteisiinsa, vai onko se vain ns. yleisesti hyväksytty selitys olla antamatta mitään heille jotka ovat kaukana meistä.

En yllämainituilla sanomisillani vähättele pelastusarmeijan tekemää työtä, se on varmasti arvokasta, ja kai näitä kaikkia avustusmuotoja meilläkin tarvitaan, - ikävä kyllä.

joista on kaikenlaisia käsityksiä ja mielipiteitä. Mieluummin itse kohdistan roponi sinne, missä tiedetään miten ne tulisi käyttää ja kyetään myös valvomaan niiden käyttöä. Siis tuen järjestäytyneitä organisaatioita, jotka käyttävät osan rahoista toiminnan pyörittämiseen. Ei kaikkea voi hoitaa ilmaisella vapaaehtoistyövoimalla, vaan tarvitaan monenlaista ammattitaitoa ja yhteistyötä erilaisten organisaatioiden kanssa, jotta asiat tulevat kunnolla hoidetuiksi - ettei hyvässä tarkoituksessa tehtäisi enemmän vahinkoa kuin todellista hyvää.

Pelastusarmeijassa kukaan ei ainakaan nosta ylisuuria palkkoja ja siellä tehdään monenlaista ihmisläheistä työtä lähellä ihmistä. Arvostan heidän työtään.

PS: Poikkeuksellisesti harkitsen parhaillaan, sotkeutuisinko (pyynnöstä) yhteen kuvioon, joka ei täällä Suomen päässä ole avustusorganisaatioiden auttamislistoilla vai pitäisikö vaan "varmuuden vuoksi" olla tekemättä mitään. Periaatteessa idea on mielestäni hyvä ja suomalainen tuttavani on perillä Boliviassa ja Perussa yhteydessä sikäläisiin järjestöihin. Kyseessä ei ole rahan lähettäminen tai kerääminen.

• Pirre*
        optimisti-orvokki kirjoitti:

joista on kaikenlaisia käsityksiä ja mielipiteitä. Mieluummin itse kohdistan roponi sinne, missä tiedetään miten ne tulisi käyttää ja kyetään myös valvomaan niiden käyttöä. Siis tuen järjestäytyneitä organisaatioita, jotka käyttävät osan rahoista toiminnan pyörittämiseen. Ei kaikkea voi hoitaa ilmaisella vapaaehtoistyövoimalla, vaan tarvitaan monenlaista ammattitaitoa ja yhteistyötä erilaisten organisaatioiden kanssa, jotta asiat tulevat kunnolla hoidetuiksi - ettei hyvässä tarkoituksessa tehtäisi enemmän vahinkoa kuin todellista hyvää.

Pelastusarmeijassa kukaan ei ainakaan nosta ylisuuria palkkoja ja siellä tehdään monenlaista ihmisläheistä työtä lähellä ihmistä. Arvostan heidän työtään.

PS: Poikkeuksellisesti harkitsen parhaillaan, sotkeutuisinko (pyynnöstä) yhteen kuvioon, joka ei täällä Suomen päässä ole avustusorganisaatioiden auttamislistoilla vai pitäisikö vaan "varmuuden vuoksi" olla tekemättä mitään. Periaatteessa idea on mielestäni hyvä ja suomalainen tuttavani on perillä Boliviassa ja Perussa yhteydessä sikäläisiin järjestöihin. Kyseessä ei ole rahan lähettäminen tai kerääminen.

taisi tulla jotain Perun lasten, tai etenkin poikien ongelmista, - isien taholta pahoinpitelyä jms. Liittyykö ajatuksesi näihin ongelmakohtiin näissä mainitsemissasi maissa, ollaanko sinne perustamassa turvakotia?

Muistaakseni siellä Perussa oli myös jotain naisten yritystoiminnan alulle avustamista, jos muistan oikein...

Aina joulun alla tulee tunne että miksen voisi auttaa enemmänkin; ostaisin vaikka lahjakortin johonkin ruokakauppaan. Kunnan sosiaalitoimi tai suerakunnan diakoni voisi osoittaa lahjakortin tarvitsevalle esim. lapsiperheelle.

Koskahan vain saisin toteutettua teoríoitani käytännön tasolle..:/

• HTZA

PA on ainut johon voin luottaa sen verran että apu menee Suomeen.
        Käytetyt kondomit voisin antaa ulkomaille, maailman kannalta se olisi paras ratkaisu.

• kondomia
        HTZA kirjoitti:

PA on ainut johon voin luottaa sen verran että apu menee Suomeen.
        Käytetyt kondomit voisin antaa ulkomaille, maailman kannalta se olisi paras ratkaisu.

siksi,että näkisit,,tuliko sieltä mitään, vai mihin sä niitä käytät.

• HTZA
        kondomia kirjoitti:

siksi,että näkisit,,tuliko sieltä mitään, vai mihin sä niitä käytät.

Minä olen jo AIKOJA sitten omaksunut tämä kierrätyksen idean.
        Olisi kolmisenkymmentä isohkoa laatikkoa jaettavaksi.
        Eivät huoli edes Jouluna. ??

• sulla
        HTZA kirjoitti:

Minä olen jo AIKOJA sitten omaksunut tämä kierrätyksen idean.
        Olisi kolmisenkymmentä isohkoa laatikkoa jaettavaksi.
        Eivät huoli edes Jouluna. ??

jutut.

• HTZA
        sulla kirjoitti:

jutut.

ottanut minua vakavasti.
        Jokunen vuosi sitten otin pari kourallista mukaan lapseni tarhaan ja näytin tädeille kuinka hyvin ne kuivana syttyy kun kuumentaa niitä suurennuslasilla.
        Poikalapset olivat ihan innoissaan. Tätien ilme oli erilainen, varsinkin kun kerroin montako laatikkoa minulla niitä on!
        :)

• Pirre* kirjoitti:

taisi tulla jotain Perun lasten, tai etenkin poikien ongelmista, - isien taholta pahoinpitelyä jms. Liittyykö ajatuksesi näihin ongelmakohtiin näissä mainitsemissasi maissa, ollaanko sinne perustamassa turvakotia?

Muistaakseni siellä Perussa oli myös jotain naisten yritystoiminnan alulle avustamista, jos muistan oikein...

Aina joulun alla tulee tunne että miksen voisi auttaa enemmänkin; ostaisin vaikka lahjakortin johonkin ruokakauppaan. Kunnan sosiaalitoimi tai suerakunnan diakoni voisi osoittaa lahjakortin tarvitsevalle esim. lapsiperheelle.

Koskahan vain saisin toteutettua teoríoitani käytännön tasolle..:/

yhteiskunta ei kummoisiakaan palveluja pysty tarjoamaan, ja meillä kärrätään kaatopaikoille täysin käyttökelpoista, vanhanaikaiseksi käynyttä tavaraa. Tuttavani on asunut siellä perheensä kanssa välillä pitkiäkin aikoja, kun miehellään on työprojekteja. Hän on aikaisemmin itse järjestänyt Suomesta molempiin maihin konttikuljetuksina käyttökelpoista tavaraa: helloja, jääkaappeja, sairaalatarvikkeita, lääkkeitä, tietokoneita, vaatteita ym. ja kysyi, ryhtyisinkö puuhaan. Poimin tähän muutamia rivejä hänen kirjeistään:

”Esim. vammaisten jarjestoja, katulapsien hoitokoti, eri seurakunnat, ent. poliisit, armeija, kengankiillottajapoikienjarjesto…

Poliisit ja armeija haluaisivat vaatteita ja sahkolaitteita lahjoitettavaksi elakkeella olevien perheille. Heidan palkkansa on alle 100 dollaria kuussa ja elake puolet siita.

Maa elaa kaivosteollisuudella ja onnettomuuksia sattuu jatkuvasti. Kaivosten lahella olevissa kylissa ei ole rontgenlaitteilla varustettuja terveysasemia, eika juuri mitaan muutakaan laitteistoa. Synnytyssalit sairaaloissa ovat kuin meidan terveyskeskusten odotushuoneita, ei mitaan laitteita puhumattakaan gynekologisista sangyista.”

Olen juuri pohtimassa, ryhtyisinkö puuhaan ja jos ryhdyn, mistä alkaisin.

Noista kotimaan jutuista:
        minusta mitään panosta ei kannata vähätellä. Puroista syntyy virtoja ja joskus voi antaa ylimääräistään. Itse vein esim. muutamana vuonna työpaikan lahjoittaman suuren kinkun seurakunnalle, ja se otettiin siellä tyytyväisenä vastaan. Kaikenlaista hieman hupsulta kuulostavaa muutakin voisin kertoa, mutten taida täällä siihen ryhtyä. Rahaa, tavaraa tai työtä, kaikelle löytyy varmasti tarvetta joka puolella, ja kaikilla asioilla on jokaisen elämässä oma aikansa. Niin uskon, enkä suostu kantamaan (kovin) huonoa omatuntoa, vaikken välillä tee pitkiin aikoihin mitään.

Sinähän teet konkreettisesti jotain hyvää joka päivä – ihan käytännön tasolla.;))

• killinkiäkään

siksi kun perille menee jos menee, vain murto osa.
      Keräyksissä kerääjät vie suurimman potin,ei rahat sinne mene mihin niiden pitäisi mennä.
      Nähtiinhän se miten kävi tsunamikeräyksenkin kanssa,miljoonia euroja meni aivan muualle kuin avun tarvitsijoille, joka asiassa on rosvot liikkeellä.

• Pirre*

tähänkään kotimaan joulu keräykseenkään?

Onko ajatuksesi jonkun erityisen yhteiskunnallisen ideologian tuloksena syntynyt tai -syytä?

• näissä katastrofi-

keräyksissä, että rikkaan maan köyhät antaa köyhän maan rikkaille.
        Pelastusarmeijan pataa varten kudon aina villasukkia. Ovat hyvin kelvanneet avustukseksi. Rahaa en anna mihinkään keräykseen.

• varpunen jouluaamuna
        näissä katastrofi- kirjoitti:

keräyksissä, että rikkaan maan köyhät antaa köyhän maan rikkaille.
        Pelastusarmeijan pataa varten kudon aina villasukkia. Ovat hyvin kelvanneet avustukseksi. Rahaa en anna mihinkään keräykseen.

Seli seli, jokainen voi nauttia joulustaan niinkuin lustaa. Kyllä se hätä tulee rikkaalle, röyhkeelle,nuukalle, ahneelle, Elämällä on tapana tasottaa asioita. Onneksi on vielä ihmisiä jota ajattelevat muitakin kuin vaan itseään.

• selittää taas,
        varpunen jouluaamuna kirjoitti:

Seli seli, jokainen voi nauttia joulustaan niinkuin lustaa. Kyllä se hätä tulee rikkaalle, röyhkeelle,nuukalle, ahneelle, Elämällä on tapana tasottaa asioita. Onneksi on vielä ihmisiä jota ajattelevat muitakin kuin vaan itseään.

Suomi on rikas maa ja suomalaiset köyhät avustavat köyhien maiden rikkaita lähettämällä rahaa avustuksina. Se raha ohjautuu muuhun kuin hädässä olevien avustukseen. Tsunamin jälkeen kotinsa menettäneet eivät ole saaneet uusia koteja, asuntoja.

Itse avustan suomalaisia köyhiä villasukkien muodossa, minulla ei ole varaa sinne pataan euroja laittaa, ymmärsitkö. Kuten sanoin, niin tervetulleita ja oikeesti tarpeen olivat nämä itse kutomani villasukat. Kudon niitä yleensä n. 10 paria ja jäävät taatusti kotimaahan.

• yksi lähimmäinen

En myöskää voi pelastusarmeijan keräyksen ohi mennä, aina sinne jotain laitan joskus enemmän joskus vähemmä riippuen omasta rahatilanteesta.
      Ystäväni käy tuolla rajan takana orpo-lasten kodeissa ja sinne on ihana antaa kun ihan varmasti menee perille kun ne henkilökohtaisesti viedään
      Tosihan se on että joskus näissä keräyksissä tehdään vilppiä ja se on todella ikävää.

• Pirre*

tuo joidenkin Venäjän kansanosien surkea köyhyys, kun toisaalla ryvetään tolkuttomissa rahoissa.
        Venäjällä olisi korkea aika tehdä täydellinen veroremontti.

• aikalailla

skeptisesti kaikenlaisiin keräyksiin, kehitysapuun aivan erityisesti. Kehitysavusta joku on sanonut aika osuvasti, että siinä rikkaiden maiden köyhät lahjoittavat köyhien maiden rikkaille. Joku toinen taas on maininnut kehitusavun kimaltelevan kohdemaiden valtaapitävien vaimojen kauloissa. Molempiin sisältyy varmasti, jos nyt ei koko totuus niin kuitenkin osa siitä.

• paljoilti olet

eipä tahdo olla semmoista markettireissua etteikö joku jotain keräyslippaineen olisi kerjäämässä.

• kuljen ja teen pieniä ostoksiani antamatta latiakaan keräykseen. Yleensä. Kun ei ole rahoja kovasti levitellä.

• Pirre*

euron alku ts. pienistä puroista ne isot virratkin syntyy.

• ja kyllä

jos jokaiseen kirstuun rahansa laittaisi niin pian itse saa kerjätä.

• kun laittaa
        Pirre* kirjoitti:

euron alku ts. pienistä puroista ne isot virratkin syntyy.

sata senttiä niin tuleekin metri:)

• kun laittaa kirjoitti:

sata senttiä niin tuleekin metri:)

niih..

• ja kyllä kirjoitti:

jos jokaiseen kirstuun rahansa laittaisi niin pian itse saa kerjätä.

kristillinen etiikka velvoita auttamaan?

• ainakaan
        Pirrejuupas kirjoitti:

minua, olipa se sitten miten kristillistä tahansa.

• uskon näin
        Pirrejuupas kirjoitti:

Pirrejuupas olet minusta aivan oikeassa, on hyvä elää toinen toistamme tukien ja auttaen.
        Käyn aina viikottain vanhaa ystävääni katsomassa vanhainkodilla ja missään muualla ei minua odoteta niin kovasti kuin siellä.Eihän se aina niin huvita mutta kun menee sinne saa kyllä palkan heti eli HYVÄN MIELEN , aivan kuin mieli ja jalat kevenisi siellä ollessa. joskus mietin että jos elän niin vanhaksi että olen siellä varmaan itsekin ilahtuisin kovasti jos minua joku muistaisi käydä katsomassa.
        AUTTAMINEN EI AINA OLE RAHAN ANTAMISTA VAAN MYÖS AIKANSA ANTAMISTA

• ajatella että käyttäisimme joulukeräystä kasvatuskeinona lähimmäisestämme välittämiseen, antaisimme lapsenlapsillemme vain yhden lahjan, ja laittaisimme lapsen kanssa yhdessä sen toisen paketin hinnan tähän keräykseen?

Syyllistäisimmekö silloin lasta?

• lapselta

pois ja nekin rahat jonkun huijarin taskuun,,laita vain,minä en ainakaan

• lapselta kirjoitti:

pois ja nekin rahat jonkun huijarin taskuun,,laita vain,minä en ainakaan

vain tätä aamuteeveen joulukeräystä, - ja ei tietenkään omalta kaikkea pois, vaan pikkuisen vähemmän materiaa so. romua, niitä leluja viheltäviä vinkuvia..jne..

Oisiko se jotain vaihtoehtoista, aineetonta antamista sille omalle silkohapselle, toisenlaisia
        elämän arvoja..

• jo pienenä

Lapsi oppisi antamisen iloa, se on minusta vallan hyvä idea.
        Muistan kun pienenä äitini ystäviensä kanssa teki pakettia jollekin suurperheelle jotka oli varattomia. Siitä saimme pikkutytöt idean että keräämme viikkorahoistamme jonkun summan ja sitten kävimme yhdessä kaupassa ostamassa pennin nellekarkkeja, voi sitä riemua kun saimme kauppiaalta suuren pussin namuja. Se antamisen riemu on säilynyt sydämessä melkein 50 vuotta

• nämä keräykset, mutta ihan eri syystä kuin oletat, - minua suututtaa että keräyksiä yleensä pitää maassamme järjestää..

• namisuku

...keräykseen olen osallistunut joka vuosi, rahallisesti sekä paketilla:)

• ole mitään vikaa. Vapaaehtoisia kun ovat. Mutta kun postissa tulee nippu joulukortteja ja mukana valmis pankkisiirto, niin niin siitä en pidä. Näin syyllistetään, kun aika vaikea on kortteja hukkaankaan heittää.. siis pakko ostaa ja maksaa, ettei omatunto kolkuttelisi...

• voi voi

Olen samaa mieltä kanssasi LAPINKÄVIJÄ,on tosi kamal a tunne jos heittää ne pois ja jos pitkinhampain maksaa niin sekään ei ole oikeaa auttamista.

• voi voi kirjoitti:

Olen samaa mieltä kanssasi LAPINKÄVIJÄ,on tosi kamal a tunne jos heittää ne pois ja jos pitkinhampain maksaa niin sekään ei ole oikeaa auttamista.

ko. toimintaa harjoittavien järjestöjen edustajilta, että heidän mielestään kortit voi ihan hyvin käyttää maksamattakin. Eihän se ole keneltäkään pois, järjestöt saavat samalla mainosta eikä tavarakaan joudu "hukkaan".
        Toiminnan kannattavuus varmaan perustuu aika pitkälle teidän (meidän) kanssa samalla tavoin ajattelevien ihmisten varaan.
        Olen yrittänyt puhua itselleni järkeä ja olen ne rumimmat kortit jättänyt maksamatta, etten kannustaisi lisää lähettämään. Haluan itse valita avustuskohteeni, enkä pidä "pakkomyynnistä".

• Pirre*

en tykkää yhtään niistä korttipaketeista joita on taas alkanut tulemaan, tuntuuvat pakkomyynniltä..luotetaan ihmisten omantunnon "tuskiin"..

• maissi55

suoraan ihmiseltä ihmiselle tapahtuvaa auttamista.
      Kaikenlaiset välikädet kiukuttavat, johan yksistään mainostoimistot vetävät ison siivun välistä,
      tuskin tekevät auttamismielessä näitä kamppanjoita.

Pelastusarmeijaan ja sen työhön "saippuaa, soppaa ja sielunhoitoa" vielä luotan.

Eräs ystäväni, joku vuosi sitten, selvitti erään apua tarvitsevan perheen pohjoisesta. Pitkin syksyä hän sitten kutoo sukkia ja ostelee saappaita ja toppatakkeja, leluja ja kirjoja lapsille. Lähellä joulua lisää vielä herkkuja pakettiin, jonka sitten jouluksi tälle perheelle lähettää. Hän on vilpitön ja hiljainen auttaja ja minullekin kertoi vasta kun ihmettelin ,että mihin hän noin paljon pieniä sukkia..., jotenkin tälläinen auttaminen viehättää.
      Tämäkin on "hyvä joulumieli" auttamista.

Kerran ajattelin minäkin auttaa erästä laitapuolenkulkijaa, joka päivä oli samassa paikassa pyytämässä, euroa vai kahtako, että voisi ruokaa ostaa. Sanoin, että en anna euroja mutta tarjoan hernekeittoa lähellä olevassa ruokapaikassa. Vaan eipä tämä menyy häntä ilmeisesti miellyttänyt koska euroni säästyi. Näinkin voi käydä, että apu ei kelpaa.

• Pirre*

tapa auttaa, - hieno ystävä..

• asian vierestä

Viime jouluna kun aattona lämmitin saunaa,jokin sanoi "soita velipojalle".
      Soittaessani vaisu ääni vastasi ja kysyttäessä vaivoin myönsi"perse on kuin tuuran putki".
      Sanoi myös että nyt tekis armo hyvää,sanojen melkein vielä kaikuessa olin autossa.
      Aatto aamuna 11,15 kellon aikaan ei kaupoissa enää paljoa ollut,ei kyllä tarpeetkaan olleet isot.
      Lähtiessäni ja ollessani varmistanut joulun ajan ruuat,tuli rauhallinen mieli.
      En tuntenut jaloa ja ylhäistä mieltä,mutta tunsin tehneeni oikein ei omatkaan varat olleet rajattomat mutta ne riitti.

• mutta en koe mitään antamisen riemua näihin yleisiin keräyksiin, koska ei tiedä kenelle menee ja meneekö oikeaan tarkoitukseen. Varmaan kukkaronnyörit löystyy, jos silmätysten tulen vakuuttuneeksi avun tarpeesta ja tietoisuus, että kohde on oikea.

• Pirre*
        Mettäläinen kirjoitti:

mutta en koe mitään antamisen riemua näihin yleisiin keräyksiin, koska ei tiedä kenelle menee ja meneekö oikeaan tarkoitukseen. Varmaan kukkaronnyörit löystyy, jos silmätysten tulen vakuuttuneeksi avun tarpeesta ja tietoisuus, että kohde on oikea.

näihin tänään alkaneisiin keräyksiin, uskon että kerätyt varat menevät oikeisiin osoitteisiin, ts. että ne jaetaan niinä 60 euron lahjakortteina(ko se oli) tarvitseville.

En muutenkaan halua uskoa että kaikki ihmiset ovat rosvoja..

• rahojani ovat

Yhteenkään purnukkaan enkä listaan senttiäkään en laita.Minun tehtäväni ei ole harrastaa tällaista hyväntekeväisyyttä.Se tehtävä kuuluu valtiovallalle. Valtiovallan tulee hoitaa asioita niin, että kukaan ei ole riippuvainen toisten almuista.

• Luin äsken lehdestä, että Nuorkauppakamarit järjestävät monilla paikkakunnilla Joulupuu-keräyksiä, joissa kerätään oman alueen vähävaraisille lapsiperheille joululahjapaketteja. Joulupuu pystytetään paikallisen marketin tai pankin tiloihin ja ihmiset voivat käydä viemässä lahjapakettejaan kirjaimellisesti kuusen alle.

Apu menee varmasti suoraan perille, ja saa halutessaan hyvän tilaisuuden keskustella asioista lasten kanssa. Lahjan antamisesta tulee konkreettinen asia, ja yltäkylläisyyden keskellä antamisen ilon jakaminen voi myös olla hyvä lahja pienelle ihmiselle.

• Pirre*

hyvä kun kopsasivat miun ideaani :))

Kerrottiinko lehtijutussa onko sosiaalitoimi sitten se taho joka toimittaa lahjoitukset tarvitseville..

Varmasti keräys on menestys...

• Pirre* kirjoitti:

hyvä kun kopsasivat miun ideaani :))

Kerrottiinko lehtijutussa onko sosiaalitoimi sitten se taho joka toimittaa lahjoitukset tarvitseville..

Varmasti keräys on menestys...

valitettavasti, mutten usko sitä erityiseksi ongelmaksi. Nuorkauppakamarilaiset ovat yleensä reippaita ja fiksuja, joten luulen heidän keksivän keinot tarvittavien tietojen hankkimiseksi.

Esim. noin 30.000 asukkaan paikkakunnalla oli kuulemma viime jouluna kertynyt 16 ostoskärryllistä lahjapaketteja ja varmaan niiden määrä lisääntyy tiedon levitessä. Voisi sanoa, että joulupukki on päässyt yllättämään ja viemään iloa moneen lapsiperheeseen. Pitäisiköhän tarjota toiminnan jatkojalostusideaa nuorkauppakamarilaisille, elleivät ole jo itse keksineet?

• Pirre*
        optimisti-orvokki kirjoitti:

valitettavasti, mutten usko sitä erityiseksi ongelmaksi. Nuorkauppakamarilaiset ovat yleensä reippaita ja fiksuja, joten luulen heidän keksivän keinot tarvittavien tietojen hankkimiseksi.

Esim. noin 30.000 asukkaan paikkakunnalla oli kuulemma viime jouluna kertynyt 16 ostoskärryllistä lahjapaketteja ja varmaan niiden määrä lisääntyy tiedon levitessä. Voisi sanoa, että joulupukki on päässyt yllättämään ja viemään iloa moneen lapsiperheeseen. Pitäisiköhän tarjota toiminnan jatkojalostusideaa nuorkauppakamarilaisille, elleivät ole jo itse keksineet?

jatkojalostus ideaa ajattelit?

• Pirre* kirjoitti:

jatkojalostus ideaa ajattelit?

joka kävisi "itse" jakamassa lapsiperheille lahjat, joista kaupallisuus on mahdollisimman kaukana. Voisi olla nuorkauppakamarilaisillekin elämys.;))

• CannedHeat

pataan olen aina antanut... niin nytkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      120
      3287
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2116
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1905
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      406
      1826
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1671
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1487
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      122
      1353
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1241
    9. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1216
    10. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      442
      1116
    Aihe